Omkostninger og økonomiske sikkerhedsstillelse ved deponering af affaldSammenfatning og konklusionerRapporten
er udarbejdet til brug for dansk implementering af Rådets direktiv
1999/31/EF af 26. april 1999 om deponering af affald, idet rapporten
specielt vedrører direktivets artikler om henholdsvis sikkerhedsstillelse
og omkostninger ved affaldsdeponering (gebyrer) i forbindelse med planlægning,
etablering, drift, nedlukning og efterbehandling af deponeringsanlæg,
herunder omkostninger til sikkerhedsstillelse. Målet
med projektet har været at undersøge muligheder og former for
sikkerhedsstillelse samt at klarlægge, hvilke omkostninger der i øvrigt
skal medregnes for at opfylde direktivets krav vedrørende gebyrfastsættelse. Forudsætninger Ifølge
Rådets direktiv 1999/31/EF om deponering af affald artikel 10 skal det
sikres, at alle omkostninger ved etablering og drift af et deponeringsanlæg,
herunder så vidt muligt omkostninger ved sikkerhedsstillelse og de anslåede
omkostninger ved deponeringsanlæggets nedlukning samt efterbehandling i
en periode på mindst 30 år, er dækket af den betaling, operatøren
forlanger for deponering af affald (deponeringsgebyret). I
direktivets artikel 8 fastsættes det endvidere, at et deponeringsanlæg
kun må godkendes, hvis ansøgeren, inden deponeringen påbegyndes, har
truffet eller vil træffe passende forholdsregler i form af
sikkerhedsstillelse eller tilsvarende med henblik på at sikre, at de
forpligtelser (herunder foranstaltninger til efterbehandling), som følger
af godkendelsen, opfyldes, og at nedlukningsprocedurerne i art. 13 følges.
Denne sikkerhed eller tilsvarende tilbageholdes, så længe anlægget er
genstand for overvågning og monitering i overensstemmelse med art. 13,
litra d). Det
har været udgangspunktet, at sikkerhedsstillelsen skal omfatte alle
uforudsigelige omkostninger forbundet med miljømæssige påvirkninger fra
det tidspunkt, hvor 1. læs affald er modtaget på et deponeringsanlæg,
til udløbet af efterbehandlingsperioden. Endvidere skal alle
forudsigelige omkostninger i forbindelse med nedlukning og efterbehandling
være omfattet. Ved beregning af omkostningernes størrelse skelnes mellem
4 forskellige affaldskategorier, for hvilke individuelle beregninger er
foretaget. Et
deponeringsanlæg forudsættes opdelt i særskilte deponeringsenheder, som
håndteres individuelt i relation til sikkerhedsstillelse. Driftsperioden
for en deponeringsenhed er her beregningsmæssigt sat til 10 år;
nedlukning er forudsat at ske i en kort periode ved driftsperiodens ophør.
Efterbehandlingsperioden
forudsættes generelt at være 30 år. I henhold til Direktivets artikel 8
litra a, iv) kan medlemsstaterne efter eget valg beslutte, at
sikkerhedsstillelse ikke finder sted på deponeringsanlæg for inert
affald. Under hensyntagen til karakteren af inert affald som affald, der
kan formodes ikke at medføre forurening af miljøet, forudsættes for
inert affald derfor kun en efterbehandlingsperiode på 5 år. Risikoaspekter Med
henblik på at vurdere størrelsesordenen for de omkostninger, der skal være
omfattet af sikkerhedsstillelsen, beskrives først kritiske forhold ved
affaldsdeponering. Risikoprofil og uheldsscenarier for forskellige
kategorier af deponeringsanlæg gennemgås. Det konkluderes, at for
deponeringsenheder for blandet affald vil der være en vis brand- og
eksplosionsfare samt risiko for vegetationsskader på tilstødende
arealer. Ellers er den største risiko for uheld knyttet til potentiel
forurening af grundvand, hvilket kan forekomme for deponeringsenheder for
mineralsk, blandet og farligt affald. Forudsigelige
og uforudsigelige omkostninger Omkostninger,
som anses for relevante i relation til sikkerhedsstillelse, opdeles i
forudsigelige og uforudsigelige omkostninger, idet såvel omkostningernes
karakter som relevansen af sikkerhedsstillelsesformerne afhænger af
forudsigeligheden. De forudsigelige omkostninger knytter sig især til
perkolatbortskaffelse samt til monitering, mens uforudsigelige
omkostninger dækker forskellige uheldssituationer, som beskrevet ovenfor. Omkostningernes
størrelse er beregnet ud fra en række antagelser vedrørende indretning
og drift af deponeringsenheder for de forskellige affaldskategorier. Størrelsesordenen
af såvel forudsigelige som uforudsigelige omkostninger ved deponering af
forskellige affaldskategorier er vist i følgende tabel. Beløbene fremkommer som
resultat af modelberegninger for hele levetiden af en deponeringsenhed. Endvidere er størrelsen
af typiske, gældende deponeringsgebyrer anført for at sætte de
beregnede omkostninger i relief.
Det
ses, at de beregnede forudsigelige omkostninger udgør en betydelig del af
de typiske deponeringsgebyrer for inert, mineralsk og blandet affald, hvilket
ikke i sig selv er et problem, idet de forudsigelige omkostninger jo netop
bør være medregnet ved fastsættelsen af deponeringsgebyrerne. Som det
endvidere ses, gælder dette ikke for farligt affald. Endvidere
ses det, at de uforudsigelige omkostninger er nærmest ubetydelige i
forhold til de typiske deponeringsgebyrer. Dette gælder dog kun ved en
gennemsnitsbetragtning for alle deponeringsanlæg. For det enkelte anlæg
kan omkostningerne ved uforudsigelige miljøpåvirkninger være særdeles
store og vanskelige at afholde. Blandt andet dette forhold peger i retning
af det fordelagtige ved etablering af en fælles, solidarisk
sikkerhedsstillelsesordning til dækning af forskellige uheldssituationer. Forskellige
former for sikkerhedsstillelse Efter
ovennævnte gennemgang af tekniske aspekter ved affaldsdeponeringsanlæg
samt fastlæggelse af størrelsesordener for omkostninger beskrives
forskellige former for sikkerhedsstillelse. Forskelle i risikoprofil samt
konkurrenceretlige aspekter for private og offentlige ejere af
deponeringsanlæg behandles. De
forskellige typer sikkerhedsstillelse vurderes med hensyn til deres
egnethed til dækning af forudsigelige og uforudsigelige omkostninger ved
affaldsdeponering. I
forhold til de uforudsigelige omkostninger kan det sammenfattende
fastslås, at både en ordning med miljøforsikring og en puljeordning
synes at kunne være operationel i relation til affaldsdeponering, dog med
det forbehold, at det ikke ligger helt klart, hvorvidt der kan laves et
forsikringsgrundlag, der i detaljer svarer til behovet. Det
kunne derfor overvejes at etablere en puljeordning med tvunget medlemsskab
og bidrag, men således, at puljeordningens administrative organ
bemyndiges til at lade (hele eller en del af) indbetalingerne afløse af
en forsikringsordning, i det omfang der kan opnås en helt tilsvarende dækning.
I
forhold til de forudsigelige omkostninger synes en individuel
opsparing i puljeordningen at være den mest ideelle form for sikring.
Betalingerne adskilles formelt fra indbetalinger til dækning af de
uforudsigelige omkostninger. Konsekvenser
for gebyrfastsættelse og betalingsstrømme Det
er analyseret, hvilke konsekvenser sikkerhedsstillelsen vil have for de
enkelte anlæg, specielt med henblik på gebyrniveau
og omfanget af sikkerhedsstillelse. Analysen tager udgangspunkt i
omkostninger for en standard deponeringsenhed med et areal på 2 ha og et
affaldsvolumen på 200.000 m3. Eventuelle
ekstraomkostninger på deponeringsanlægget som følge af kravet om
karakterisering af affaldet ifølge direktivets bilag 2 er ikke medtaget i
beregningerne. Konkluderende
kan det siges, at deponeringsgebyret kun vil stige moderat som følge af
kravet om, at det skal kunne dække hensættelser til forudsigelige og
uforudsigelige omkostninger. Stigningen
i deponeringsgebyret (gebyr inkl. affaldsafgift) varierer fra 2 % for en
deponeringsenhed for inert affald til 9 % for en deponeringsenhed for
blandet affald. Stigningen i deponeringsgebyret for farligt affald er
beregnet til 28 kr./ton, hvilket skal ses i relation til de gebyrer, der
betales i dag (700-1.100 kr./ton). Det
fremgår endvidere af beregningerne, at det er ret betragtelige midler,
der skal hensættes på landsplan til at afholde de forudsigelige
omkostninger i efterbehandlingsperioden. Såfremt der etableres en
puljeordning til administration af omkostninger i forbindelse med
nedlukning og forudsigelige omkostninger i efterbehandlingsperioden,
kan puljens samlede størrelse efter en årrække beregnes til knap en
milliard kroner på baggrund af de opstillede forudsætninger. Administration
og beslutning om sikkerhedsstillelse Såfremt
der vælges en fælles puljeordning til sikkerhed for dækning af
forudsigelige og uforudsigelige omkostninger, vil den skulle administreres
af et overordnet, styrende organ. Et sådant organ vil kunne etableres som
Deponeringsbranchens Puljeordning i lighed med Oliebranchens Miljøpulje. Medlemskabet
af puljeordningen er pligtigt for enhver ejer, så længe et
deponeringsanlæg (der er godkendt i overensstemmelse med
direktivet/danske regler) er i drift og ikke er endeligt og korrekt
afviklet. Der skal derudover være solidarisk ansvar mellem de til enhver
tid værende medlemmer af puljeordningen over for uforudsigelige
omkostninger. Parterne
bag puljeordningen vil kunne bestå af ejere af deponeringsanlæg, de
kompetente miljømyndigheder og Miljøstyrelsen. Puljen vil skulle have en
bestyrelse bestående af repræsentanter fra de forskellige parter.
Formandsskabet vil kunne varetages af Miljøstyrelsen. Puljeordningen
kan endvidere have en rådgivende funktion over for medlemmerne, bl.a. på
baggrund af opsamlede erfaringer, med henblik på at reducere risikoen for
indtrædelse af uforudsigelige miljøpåvirkninger. En sådan funktion kan
medvirke til at reducere puljens omkostninger. Ved en puljeordning beslutter bestyrelsen for ordningen, i hvilke tilfælde der skal ske udbetalinger fra puljen til dækning af forudsigelige omkostninger i nedluknings- og efterbehandlingsperioden samt uforudsigelige omkostninger i tilfælde af miljøpåvirkninger. For såvel forudsigelige som uforudsigelige omkostninger bør beslutningen træffes efter indstilling fra den pågældende amtslige myndighed. Via sit detaljerede kendskab til det aktuelle deponeringsanlæg anbefaler den amtslige myndighed afhjælpende tiltag til finansiering via puljeordningen i tilfælde af uforudsigelige omkostninger.
|