Impulsstøj

15. Bilag: Lydeksempler

Beskrivelser af lydeksemplerne

Lydeksemplerne er også beskrevet i Afsnit 4. I Bilag 19 er resultaterne af de forskellige målinger på eksemplerne angivet.

Der er tre grupper af lydeksempler:

Gruppe L: Kunsthovedstereooptagelser af lydeksempler med LAeq = 40 dB. Frekvensvægtning simulerer større afstand til lydkilderne end gruppe H, ellers er det samme eksempler. LpA, F af baggrundsstøjen er ca. 40 dB. Alle støjkilderne kan tydeligt høres, selv om LAeq af støjkilderne er den samme som LAeq af baggrundsstøjen. Alle støjkilderne høres tydeligt.
 
Gruppe H: Kunsthovedstereooptagelser af lydeksempler med LAeq = 60 dB. Samme lydkilder som gruppe L. LpA, F af baggrundsstøjen er ca. 40 dB
 
Gruppe P: Lydeksempler fra 7. sammenlignende støjmåling afspillet ved LAeq = 60 dB. Eksempel 1P er i stereo, resten i mono.

1L og 1 H, Glasblow (gas jet)

Den hvæsende lyd af en gasflamme høres i begyndelssen som en varierende lyd, mens flammen indstilles. Senere i forløbet bliver variationerne mindre.

2L og 2H, 5 Hammer blows on metal

Fem hammerslag på metal

3L og 3H, 2 Hammer blows on metal

To hammerslag på metal

4L og 4H, Car wash-down with hose

Bilvask med håndført spuleslange. Lyden ændrer brat karakter og niveau, når vandstålen rammer forskellige flader og kanter o.l.

5L og 5H, Air release

Trykket lukkes pludseligt ud af en tryktank.

6L og 6H, stonecrush

En maskinel lyd, som opfattes næsten konstant. Der forekommer en rytmisk raslen, som gentages ca. 10 gange pr. sek.

7L og 7H, Stonecut 1

Regelmæssige enkeltslag på sten med en maskine. Der er 0,6 sek. mellem slagene.

8L og 8H, Stonecut 2

Regelmæssige enkeltslag slag på sten med to forskellige maskiner. Der er 0,3 sek. mellem slagene.

9L og 9H, Tyre change 1

Dækskift med trykluftværktøj, der arbejder intermitterende. Et par gange høres en hjulkapsel falde ned på asfalten.

10L og 10H, Tyre change 2

Dækskift med trykluftværktøj, der arbejder intermitterende i flere og kortere perioder end 9L og 9H (Tyre change 1).

11L og 11H, Train 1

Tog med dieselmotor, der holder ved perron. Under forløbet forekommer en udluftning fra trykluftbremserne.

12L og 12H, Train 5

Tog med dieselmotor, der holder ved perron. Under forløbet forekommer fem udluftninger fra trykluftbremserne.

13L og 13H, Air hammer drill

Trykluftbor, der arbejder intermitterende. Boret arbejder med 19 slag pr. sek., mejslen rasler i holderen med en ringende lyd. I pauserne høres motorkompressoren.

14L og 14H, Air blowing (air jet)

Intermitterende blæsning med trykluft. Et emne blæses rent. Lydens karakter minder om 1L og 1H (Glasblow (gas jet)) og 4L og 4H (Car wash-down with hose), men er noget mere abrupt og skarpere.

15L og 15H, Printing machine

Forholdsvis konstant og rytmisk lyd med en lydkarakter, der varierer ca. 12 gange pr. sek.

16L og 16H, Woodaxe 1

Lyden af en håndøkse, der hugger træ. 10 hug på 30 sek. Baggrundsstøjen stiger fra 2,2 son før eksemplet til 7,1 son under eksemplet.

17L og 17H, Woodaxe 2

Lyden af en økse, der hugger træ. 23 hug på 30 sek. Baggrundsstøjen stiger fra 2,2 son før eksemplet til 6,3 son under eksemplet.

1P, Scrapyard

Lyde fra udendørs skrotplads med en dieselmotordrevet kran. Hørbare impulser fra håndtering af skrottet, som ses på den A-vægtede niveauregistrering som toppe, der rager 5-18 dB op over baggrundsniveauet. Den kraftigste impuls forekommer ved ca. 36 sek., og alle de øvrige er en del svagere.

2P, Compressed air simulation 3-1

Periodevis simuleret trykluftafblæsning. Stationær lyserød støj filtreret gennem et 500 Hz 1/1-oktav filter med 3 hændelser à ca. 1 sek. med bredbåndet lyserød støj med et niveau på ca. 2 dB under den stationære støj, hvilket giver anledning til en stigning i det A-vægtede lydtrykniveau på ca. 2,5 dB.

3P, Wind turbine

Vindmøller, der kører med stor generator og nedbremses med en hylende lyd med tydeligt hørbar tone til en lille generator. Det A-vægtede niveau stiger ca. 16 dB.

4P, Compressed air simulation 2-0,25

Periodevis simuleret trykluftafblæsning. Stationær lyserød støj filtreret gennem et 500 Hz 1/1-oktav filter med 3 hændelser à 0,25 sek. med bredbåndet lyserød støj med et niveau på ca. 2 dB under den stationære støj, hvilket giver anledning til en stigning i det A-vægtede lydtrykniveau på ca. 2,5 dB.

5P, Door slamming + car starting

Parkeringsplads, hvor der inden for 55 sek. kommer 7 bilister, som smækker en dør, starter motoren og kører. Midt på optagelsen forekommer vindstøj i mikrofonen.

6P, Unloading of stones

Et læs skærver tippes af. Efter motorlyd i starten høres et par enkelte tydelige impulser, som får det A-vægtede niveau til at stige 15-18 dB, hvorefter der kommer mange og tilfældige impulser fra faldende sten.

7P, Compressed air simulation 2-3

Periodevis simuleret trykluftafblæsning. Stationær lyserød støj filtreret gennem et 500 Hz 1/1-oktav filter med 3 hændelser à 3 sekunder med bredbåndet lyserød støj med et niveau på ca. 2 dB under den stationære støj, hvilket giver anledning til en stigning i det A-vægtede lydtrykniveau på ca. 2,5 dB.

8P, Hammering and grinding

Bankning og slibning fra værksted med åben port. Impulserne fra bankning på metal kommer med ca. 0,25 sek. mellemrum og høres tydeligt sammen med den skarpe lyd fra en slibemaskine. Impulsernes hyppighed bevirker, at det A-vægtede niveau med tidsvægtning F kun ændrer sig ca. 3 dB fra slag til slag.

9P, Compressed air simulation 0-0,5

Periodevis simuleret trykluftafblæsning. Stationær lyserød støj filtreret gennem et 500 Hz 1/1-oktav filter med 3 hændelser à 0,5 sek. med bredbåndet lyserød støj med et niveau på ca. 12 dB under den stationære støj. På trods af det lave niveau kan impulserne høres, men disse impulser kan ikke ses som stigning i det A-vægtede lydtrykniveau.

10P, Grinding

Slibning uden bankning fra samme værksted som 8P (Hammering and grinding). Kun få meget svage hammerslag, men den skarpe lyd fra slibemaskinen høres afbrudt af korte pauser.

11P, Compressed air simulation 3-0,5

Periodevis simuleret trykluftafblæsning. Stationær lyserød støj filtreret gennem et 500 Hz 1/1-oktav filter med 3 hændelser à 0,5 sek. med bredbåndet lyserød støj med et niveau på ca. 2 dB under den stationære støj, hvilket giver anledning til en stigning i det A-vægtede lydtrykniveau på ca. 2,5 dB.

12P, Forklift truck

To gaffeltrucks uden læs. På grund af ujævnheder på kørevejen rasler gaflerne nogle gange. Maksimalværdien af eksemplet skyldes motorlyd.

13P, Indoor hammering and grinding

Samme værksted som eksempel 8P (Hammering and grinding) med porten lukket. Der høres svag indendørs banken og slibning, som næsten maskeres helt af ventilationsstøj.

D1, Horn

Lyden af tågehornet fades op og ned ved start og slutningen af eksemplet. Pga. flere tonekomponenter er lyden lettere amplitudemoduleret med en modulationsfrekvens på ca. 6 Hz, som ikke opfattes som impulsagtig.

D2, Sim auto

Niveauforløbet af en bil, der passerer i 7,5m afstand med 50 km/h, er simuleret med lyserød støj.

D3, Hammering and grinding

De 13 første sekunder af 8P (Hammering and grinding).

D4, Sharp and loud electronic pulses

To kunstige pludselige, kraftige og korte støjimpulser.

T1, Cars 7,5 m, 50 km/h

Enkelte biler ved 50 km/h. Indgik ikke i lytteforsøget.

T2, Cars 7,5 m, 80 km/h

Trafik ved 80-88 km/h, 7,5 m fra nærmeste vejbane. Optagelsen starter med to "dyt". Indgik ikke i lytteforsøget.

T3, Cars 7,5 m, 110 km/h

Optagelse 7,5 m fra nærmeste vejbane. Optagelsen slutter med et "dyt". Indgik ikke i lytteforsøget.

Litt. 1, Harriet

Harriet jagerfly i 92 fods højde (ca. 31 m) og med en hastighed på 484 knob (800 km/h), eksempel fra [3]. Haves ikke som lyd og indgik ikke i lytteforsøget.

Noise examples

Sample

Noise source

LAFmax

Onset rate

Level diff.

Promin-
ence

Adjust-
ment
KI

 

 

dB

dB/s

dB

3 log (OR) + 2 log (LD)

dB

LAeq: Noise samples = 40 dB
Background noise: 40 dB

 

 

 

 

 

1L

Glasblow (gas jet)

44

2

2

1,2

0,0

2L

5 hammer blows on metal

54

188

15

9,2

7,5

3L

2 hammer blows on metal

58

194

18

9,4

7,8

4L

Car wash-down with hose

46

18

4

4,9

0,0

5L

Air release

48

57

9

7,1

3,8

6L

Stonecrush

44

12

1

2,8

0,0

7L

Stonecut 1

50

154

8

8,3

6,0

8L

Stonecut 2

48

143

7

8,2

5,7

9L

Tyre change 1

48

23

7

5,7

1,3

10L

Tyre change 2

48

31

6

6,0

1,9

11L

Diesel train, 1 compressed air release

46

34

2

5,1

0,1

12L

Diesel train, 5 compressed air releases

46

28

2

5,0

0,0

13L

Air hammer drill

45

10

4

4,2

0,0

14L

Air blowing (air jet)

44

13

3

4,4

0,0

15L

Printing machine

43

10

1

3,2

0,0

16L

Woodaxe 1

52

120

13

8,4

6,2

17L

Woodaxe 2

50

102

11

8,1

5,5

LAeq: Noise samples = 60 dB
Background noise: 40 dB

 

 

 

 

 

1H

Glasblow (gas jet)

61

7

4

3,8

0,0

2H

5 hammer blows on metal

75

500

33

11,1

11,1

3H

2 hammer blows on metal

79

462

37

11,1

11,0

4H

Car wash-down with hose

64

33

8

6,4

2,5

5H

Air release

67

316

24

10,3

9,5

6H

Stonecrush

61

19

2

4,4

0,0

7H

Stonecut 1

67

316

16

9,9

8,8

8H

Stonecut 2

67

214

11

9,1

7,3

9H

Tyre change 1

66

214

16

9,4

7,9

10H

Tyre change 2

68

82

12

7,9

5,3

11H

Train 1

68

61

5

6,7

3,0

12H

Train 5

66

73

5

7,0

3,7

13H

Air hammer drill

67

115

12

8,4

6,0

14H

Air blowing (air jet)

62

60

11

7,4

4,3

15H

Printing machine

63

10

1

3,2

0,0

16H

Woodaxe 1

72

667

16

10,9

10,6

17H

Woodaxe 2

69

667

18

11,0

10,7

LAeq: Noise samples = 60 dB
No Background noise

 

 

 

 

 

1P

Scrapyard

70

182

9

8,7

6,7

2P

Compressed air simulation 3-1

64

47

2

5,7

1,3

3P

Wind turbine

74

65

14

7,7

4,9

4P

Compressed air simulation 2-0,25

63

29

2

5,1

0,1

5P

Door slamming + car starting

67

74

4

6,7

3,1

6P

Unloading of stones

73

130

17

8,8

6,9

7P

Compressed air simulation 2-3

63

27

2

4,9

0,0

8P

Hammering and grinding

64

162

4

7,8

5,1

9P

Compressed air simulation 0-0,5

61

10

1

2,7

0,0

10P

Grinding

64

28

14

6,6

2,9

11P

Compressed air simulation 3-0,5

64

19

2

4,5

0,0

12P

Forklift truck

69

22

6

5,6

1,1

13P

Indoor hammering and grinding

62

19

1

4,2

0,0

Demo examples

 

 

 

 

 

D1

Horn

60

0

0

 

0,0

D2

Sim auto

69

3

19

4,0

0,0

D3

Grinding and hammering

64

136

3

7,5

4,4

D4

Sharp and loud electronic pulses

78

2000

43

13,2

14,7

Passes-by examples

 

 

 

 

 

T1

Cars 7,5 m, 50 km/h 50%-95%

77

4

11

4,0

0,0

T2

Cars 7,5 m, 80 km/h 50%-95%

76

5

12

4,3

0,0

T3

Cars 7,5 m, 110 km/h 50%-95%

84

14

14

5,8

1,4

Litt. 1

Harriet fighter, alt. 92 ft, speed 484 knots

126

91

64

9,5

13,5

Max. Ex.

Sharp and loud electronic pulses

120

2000

100

13,9

16,0


40 dB
Se her

60 dB Se her

7th Proficiency Test Se her!

Demo-ex Se her!

Litt. 1 Harriet fighter, alt. 92 ft, speed 484 knots