Styr på miljøet i vognmandsvirksomheder 

9. Certificering

1. Supplerende forklaring om certificering

Certificering af et miljøstyringssystem kan opfattes på flere forskellige måder, alt efter hvilken begrundelse der er for en certificering.

Som udgangspunkt kan en certificering anskues med to forskellige tilgangsvinkler. Enten at virksomheden selv ønsker at blive miljøcertificeret, eller at der bliver stillet eksterne krav til virksomheden om certificering.

Når der i det efterfølgende bliver talt om certificering, er det kun IS0 14001, som behandles.

Ved en certificering er det meget vigtigt at gøre sig klart hvorfor virksomheden vil certificeres. For at opnå en certificering er det nødvendigt, at virksomhedens miljøstyringssystem beskrives – og måske udvides – for at kunne overholde kravene i standarden.

Dette arbejde vil enten kræve en stor indsats fra virksomhedens side – med deraf forbrug af tid blandt virksomhedens medarbejdere – eller ved at lade en konsulent udføre dette arbejde – med deraf forbundne omkostninger. Endelig kan der vælges en kombination, hvor en konsulent medvirker til at gennemføre certificeringen.

Inden en sådan proces igangsættes, er det defor vigtigt at få afklaret hvor stor indsats virksomheden vil yde, samt en realistisk vurdering af hvor meget tid og økonomiske ressourcer virksomheden kan afsætte til projektet.

Hvis der skal foretages en økonomisk vurdering af udbyttet af en certificering, er det nødvendigt at vurdere den økonomiske gevinst, såvel som udgifterne , som er forbundet med en certificering. Denne vurdering kan være svær, fordi man blandt andet skal have kendskab til hvor meget tid, der er brugt på projektet, samt hvor store besparelser, der er opnået efter en gennemgang af virksomhedens arbejdsgange.

Fælles for alle certificeringer er, at der ofte er opnået besparelser, da der er blevet sat større fokus på ressourceforbruget.

Beslutter en virksomhed at blive certificeret, er det en beslutning som er bindende flere år fremover. Hvis en virksomhed opgiver sit miljøcertifikat, vil det nemt kunne opfattes som om, virksomheden ikke har formået at opretholde sine rettigheder til miljøcertifikatet. Med andre ord at virksomheden påvirker miljøet negativt.

Derfor må man normalt regne med, at en certificering skal opretholdes i en længere periode – med deraf afledte krav til virksomheden – for at kunne opnå og beholde den positive miljøomtale virksomheden vil få ved en certificering.

Formålet med en certificering er at kunne bevise overfor omgivelserne at virksomheden har et miljøstyringssystem, der kan leve op til bestemte internationale standarder.

Gennem certificeringen kommer der en uvildig vurdering af systemet, så det sikres, at nogle bestemte minimumskrav er opfyldt. Det er ikke muligt direkte at sammenligne to forskelligt certificerede miljøstyringssystemer, da det er op til den enkelte virksomhed selv at designe deres eget system. Derfor kan de have valgt at lægge vægt på forskellige områder, hvorfor de ikke er direkte sammenlignelige.

Målsætningen med en miljøcertificering bør være et ønske om at reducere virksomhedens samlede miljøbelastninger. Ved at have en sådan målsætning sikres, at fokus bliver rettet på de interne forhold, så der er større sikkerhed for, at der kommer en samlet positiv effekt ud af forløbet.