Styr på miljøet i vognmandsvirksomheder 3. Registreringer og målinger3.1 IndledningModulet "Registreringer og målinger" giver mulighed for en systematisk indsamling af data. Det er dermed muligt at se hvilken miljøpåvirkning, din virksomhed har på omgivelserne. Indsamlingen af data kan finde sted indenfor følgende områder:
I forbindelse med indsamling af informationer, er det vigtigt, at foretage en prioritering. Eksempelvis kan du i begyndelsen vælge at koncentrere dig om det eller de områder, der har den største påvirkning på miljøet det er ofte brændstofforbruget og køretøjernes kapacitetsudnyttelse. 3.2 FremgangsmådeMed modulet "Registreringer og målinger" er du gået skridtet videre i arbejdet med miljøet og ønsker løbende at følge de væsentligste informationer vedrørende miljøet ved indsamling af data i din virksomhed. Det er vigtigt, at gøre sig klart, hvilke informationer, der har størst betydning for din virksomhed i miljøarbejdet, inden du går i gang med modulet "Registreringer og målinger". Hvis du ikke har kendskab til hvilke informationer, der har størst betydning for din virksomhed anbefales det at du først gennemfører modulerne "Miljøkortlægning" og "Politikker og mål". Disse moduler giver et overblik over, hvad der for din virksomhed er væsentligt at fokusere på. Der skal kun foretages registreringer og målinger, hvor det er besluttet at gøre en indsats. Det betyder, at der kun skal foretages registreringer og målinger på eksempelvis brændstofforbrug og kapacitetsudnyttelse, hvis du har valgt at arbejde med at mindske brændstofforbruget og forbedre kapacitetsudnyttelsen på køretøjerne. 3.3 FormålNedenfor har du mulighed for at vælge en beskrivelse af formålet med at foretage registreringer og målinger pr. område i din virksomhed. Herigennem foretager du en prioritering af, hvilke informationer, som er vigtige for din virksomhed i det fremtidige miljøarbejde ønsker du på et senere tidspunkt at udvide omfanget af miljøarbejdet kan dette gøres ved at gennemføre modulet en gang mere. Vær opmærksom på, at det skal stemme overens med de politikker og målsætninger, du har beskrevet i modulet "Politikker og mål". Registreringerne skal danne grundlag for udregning af nøgletal, som tydeliggør en bestemt udvikling i miljømæssig sammenhæng for din virksomhed. Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler: Transport
Værksted/vedligehold
Vaskeanlæg
Lager/pakning
3.3 Formål
|
![]() | Arbejdsskader registreres, for at kunne følge udviklingen i antallet. |
![]() | Trafikuheld registreres, for at kunne følge udviklingen i antallet. |
![]() | Egen formulering .. |
Affald
![]() | Mængden af affald registreres, for at kunne følge udviklingen i mængden af affald. |
![]() | Egen formulering .. |
Bygning
![]() | Elforbrug registreres, for at kunne følge udviklingen. |
![]() | Varmeforbrug registreres, for at kunne følge udviklingen. |
![]() | Vandforbrug registreres, for at kunne følge udviklingen. |
![]() | Egen formulering .. |
Nedenfor har du mulighed for at beskrive, hvem der er ansvarlig for indsamlingen af informationer til "Registreringer og målinger" i din virksomhed.
Indsamlingen af informationerne bør løbende foretages af alle medarbejdere, som direkte påvirker forbruget i det daglige. Beregninger og den efterfølgende bearbejdning af tallene bør foretages af medarbejdere, som har rutinen i at arbejde med talmateriale.
Arbejdet kan virke overvældende i starten, men når det indarbejdes i de daglige rutiner, bliver det en del af hverdagen.
Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
![]() | Vognmanden er ansvarlig for prioriteringen af de væsentligste nøgletal. |
![]() | Vognmanden er ansvarlig for igangsættelse af registrering og behandling af nøgletal. |
![]() | ______________ er ansvarlig for indsamling og behandling af data til nøgletal. |
![]() | Egen formulering .. |
![]() | Vognmanden er ansvarlig for at udarbejde al kommunikation til interne og eksterne parter. |
![]() | Vognmanden igangsætter udarbejdelse af al kommunikation til interne og eksterne parter. |
![]() | _________________ udarbejder al kommunikation. |
![]() | Egen formulering .. |
Indsæt tekst:
|
||||||||||||||||||||||||
|
Indsæt tekst:
|
||||||||||||||||||||||||
|
Nedenfor beskrives hvorledes medarbejdere uddannes til at varetage opgaverne i forbindelse med registreringer og målinger.
Det kan kun anbefales at sørge for, at alle medarbejdere har et højt kendskab og løbende holdes uddannet i miljørigtig adfærd, da disse i sidste ende, gennem deres adfærd, skaber resultaterne.
Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
![]() | Vognmanden er ansvarlig for, at medarbejdere, der registrerer og behandler data vedr. miljømæssige forhold løbende uddannes i at varetage opgaverne. |
![]() | De ansvarlige medarbejdere bliver løbende introduceret til deres opgaver. |
![]() | Egen formulering .. |
Nedenfor udfyldes og overføres oplysninger om hvordan arbejdet med registreringer og målinger skal foregå i din virksomhed.
Vælg en eller flere af følgende eksempler:
![]() | Vognmanden vælger hvilke data, der skal registreres. Derefter udpeger vognmanden de ansvarlige for indsamling heraf . |
![]() | Skemaerne til registrering og målinger opbevares hos ______________________ ____________. Skemaerne arkiveres i minimum ___________________________ dage/uger/måneder/år. |
![]() | Hvis der ved registrering af data konstateres store afvigelser i forhold til gennemsnittet kontaktes _________________ straks for afhjælpning af forholdet. |
![]() | Egen formulering .. |
Indsæt tekst:
|
||||||||||||||||||||||||
|
Indsæt tekst:
|
||||||||||||||||||||||||
|
Nedenfor har du mulighed for at beskrive, hvordan der skal informeres om virksomhedens miljøarbejde både internt og eksternt.
Det kan kun anbefales, at holde et højt informationsniveau internt dvs. holde alle medarbejdere underrettet om, hvad der foregår.
Den eksterne information over for kunder og offentlige myndigheder kan foretages mere selektivt afhængig af behov og ønske om ekstern profilering.
Beskriv med egne ord eller vælg mellem følgende eksempler:
Intern kommunikation:
![]() | Gennem interne møder vil vi løbende holde alle vore medarbejdere orienteret om udviklingen i virksomhedens nøgletal og miljødata. |
![]() | Møde indkaldes ved ___________________. |
![]() | Ansvarlig person ____________________. |
![]() | Deltagere ____________________. (alle medarbejdere eller særlige grupper) |
![]() | Vore nøgletal og miljødata vil løbende blive sat op på opslagstavlen __________________ (sted) til information for virksomhedens medarbejdere. |
![]() | Egen formulering .. |
Ekstern kommunikation:
![]() | Vore nøgletal og miljødata vil fremgå af Miljøstatus, som vil blive udsendt til alle interesserede parter, f.eks. kunder, kommune, medier. |
![]() | Vore nøgletal og miljødata vil fremgå af Miljøstatus, som vil blive udsendt til alle interesserede parter, der henvender sig til virksomheden med et relevant ønske herom f.eks. kunder, kommune o.lign. |
![]() | Egen formulering .. |
Indsæt tekst:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Følgende skemaer anvendes til "Registreringer og målinger":
Transport:
3.8.1 | Kørebog* |
3.8.2 | Brændstofforbrug |
3.8.3 | Beregning af brændstofforbrug* |
3.8.4 | Kapacitetsudnyttelse* |
3.8.5 | Emission |
*: Bør benyttes sammen med IT-løsning
Værksted/vedligehold:
3.8.6 | Forbrug af tilbehør til køretøjer. |
Vaskeanlæg:
3.8.7 | Materialeforbrug i forbindelse med vaskeanlæg. |
Lager/pakning:
3.8.8 | Emballageforbrug. |
Arbejdsmiljø:
3.8.9 | Arbejdsskader og trafikuheld. |
Affald:
3.8.10 | Affald. |
Bygninger:
3.8.11 | Elforbrug. |
3.8.12 | Varmeforbrug. |
3.8.13 | Vandforbrug. |
Kommunikation:
Vejledning til medarbejdermøder Skemaer, der indeholder forslag til punkter i dagsorden, i forbindelse med medarbejdermøder, kan findes i modulet "8. Miljørapportering" i afsnittet 8.7.1 Vejledning til medarbejdermøder. Punkterne til dagsordenen skal sikre, at al vigtig information bliver kommunikeret videre til medarbejderne, så de dermed arbejder ud fra et fælles grundlag.
Miljøstatus Skemaer til opgørelse over de vigtigste data fra dette - og foregående moduler - findes i modulet "8. Miljørapportering" i afsnittet 8.7.2 Miljøstatus. Skemaerne i Miljøstatus kan anvendes som informationsmateriale til kunder, myndigheder m.m.
Vejledning
Hver dag udfyldes kørebogen af chaufføren. Kørebogen afleveres på kontoret.
Godsopgørelse:
Kun et af felterne skal udfyldes - enten tons, m3, ladmeter eller antal paller. Vognmanden oplyser hvilket felt, der skal udfyldes.
Eksempel på udfyldelse af kørebog
Dato |
3/5-2000 |
Chauffør |
Jens Jensen |
Køretøj |
Reg. nr. OY 45 789 |
Påhængsvogn |
Reg. nr. |
Startsted: Hjemme |
Km start. 67.125 |
|||||
Til |
Godsopgørelse |
Km - tæller |
||||
Tons |
m3 gods |
Ladmeter |
Antal paller |
|
||
Århus |
10 |
|
|
|
67278 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dato |
|
Chauffør |
|
Køretøj |
Reg. nr. |
Påhængsvogn |
Reg. nr. |
Startsted: Hjemme |
Km start. |
|||||
Til |
Godsopgørelse |
Km - |
||||
Tons |
m3 gods |
Ladmeter |
Antal paller |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Påfyldt brændstof |
|
Km |
|
Liter brændstof |
|
Vejledning
Formålet med registreringsskemaet er at fremskaffe retvisende data for de enkelte køretøjers brændstofforbrug.
Registreringsskemaet ligger tilgængeligt i køretøjet. Køretøjets registreringsnummer eller anden identifikationsnummerplade noteres. Ved hver påfyldning af brændstof noterer chaufføren:
- | dato for påfyldning |
- | chaufførens initialer |
- | km-tæller ved påfyldning af brændstof |
- | antal liter påfyldt |
Ved periodens afslutning afleveres skemaet til administrationen eller kontoret. Husk skema til ny periode.
Registreringerne bør gennemføres for hele vognparken eller for de mest relevante køretøjer.
Brændstofforbrug: |
|||
Køretøjets registreringsnummer: |
|||
Dato for påfyldning: |
Initialer: |
Km-tæller ved påfyldning af brændstof |
Literpåfyldt |
|
|
Start: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Slut: |
|
Litertotalt |
|
Vejledning
Formålet med beregningsskemaet er at opgøre det gennemsnitlige brændstofforbrug (km/liter) pr. køretøj for en given periode.
Det er vigtigt, at beregningen opgøres over en så kort periode som praktisk muligt. Blandt andet for at kunne følge hensigtsmæssigt op på evt. uregelmæssigheder. Opgørelsen af køretøjernes gennemsnitlige brændstofforbrug udgør grundlaget for optimeringer og dokumentation herunder synliggørelse over for chaufførerne.
Beregningsskemaet udfyldes på grundlag af de enkelte registreringsskemaer fra chaufførerne.
Chaufførens registreringer af:
- | periode |
- | køretøjets registreringsnr. |
- | kmstart |
- | kmslut |
- | litertotalt |
overføres til beregningsskemaet og nøgletallene "kørte km" og "kørte km/liter" beregnes.
OBS: Vær opmærksom på hvilken måned den første tankning er knyttet til.
Beregningsskema - km/l pr. køretøj: |
||||||
Periode: |
Køretøjets |
Kmstart: |
Kmslut: |
Kørt km |
Litertotalt |
Kørt km/liter |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vejledning
Formålet med grafen "km/liter pr. køretøj" er at synliggøre de enkelte køretøjers brændstofforbrug og udviklingen deraf.
Grafen kan f.eks. lægges frem på chaufførskranken eller hænges op i mandskabsstuen.
Ved synliggørelsen af beregningerne kan chauffører og disponenter følge udviklingen i det gennemsnitlige brændstofforbrug (km/liter) for hvert enkelt køretøj - fra periode til periode.
Det gennemsnitlige brændstofforbrug (km/liter) pr. køretøj indføres i diagrammet.
Det skal på grafen være muligt at kunne identificere hvert enkelt køretøj, f.eks. ved valg af forskellige farver eller symboler. Køretøjets registreringsnummer og symbol eller farve anføres under diagrammet.
Vejledning
Før opstart udfylder chaufføren:
Dagligt i perioden til
:
Noter i hvilket tidsrum registreringen foretages i.
Dato:
Noter den dato, hvor skemaet tages i brug. Ved hvert stop på ruten, noter:
Køretøjets reg.nr./ Anhænger:
Noter køretøjets registreringsnummer og nummeret på anhænger.
Chauffør:
Noter dit navn.
Km tæller ved start:
Aflæs og noter km-tæller før start.
Sted/by Udnyttelse af køretøjet Km-tæller:
- navnet på start- og slut sted/by på ruten.
- før af- eller pålæsning ved ankomst stedet, vurder og noter hvor stor udnyttelsen af
ladkapaciteten er (0-100%)
Ladkapaciteten kan vurderes udfra areal, volumen eller vægt.
- noter tallet fra km-tælleren
Udfyldt skema:
Total antal kørt km udregnes. Det vurderes om udnyttelsen af køretøjets lad er
tilfredsstillende i forhold det kørte antal km
Kapacitetsudnyttelse
Vælg skema fra i "MILJØ OG SIKKERHED, Håndbog for vejtransport"
Vigtigt: Det er en forudsætning at du er i besiddelse af håndbogen "MILJØ OG SIKKERHED, Håndbog for vejtransport" eller har adgang til hjemmesiden http://www.transit.dk, da data om emission findes i dette materiale. Emisssionsdata i håndbogen er så vidt muligt afstemt med Trafikministeriets TEMA-model, der er tiltænkt fremover at udgøre grundlaget for diskussioner om transportmidlers emissioner. |
Før udregning af emissionsdata, udvælges skemanr.. Skemanr. viser hvilket skema i
"MILJØ OG SIKKERHED, Håndbog for vejtransport", der anvendes for at få data
om emission. Følgende skal vælges:
Køretøjstype:
Vælg den køretøjstyper, som passer bedst til dit køretøj:
40 tons eksportvogntog: | alle typer trækker/sættevogn og forvogn/anhænger |
24 tons sololastbil med 3 aksler: | alle typer 3-akslede sololastbiler. Typisk køretøjer til regional distribution. |
18 tons sololastbil med 2 aksler: | alle typer 2-akslede sololastbiler med over 6 tons totalvægt. Typisk køretøjer til by- og regionaldistribution. |
Motornorm-årgang:
Vælg derefter motortype (motornorm-årgang).
Kørsels-art:
Vælg den kørsels-art der passer bedst til din aktuelle transportopgave.
Eksport/import: | overvejende motorvejskørsel. |
Blandet: | bl.a. regional/national kørsel |
Regional: | typisk almindelig national kørsel |
Bydistribution: | - |
Skemanr.:
Skemaerne findes i:
"MILJØ OG SIKKERHED, Håndbog for vejtransport"
ISBN: 87-985596-5-6
eller kan hentes fra hjemmesiden http://www.transit.dk. På førnævnte hjemmeside stilles et on-line system til udregning af emissionsdata til rådighed.
Oversigts- og hjælpeskemaer
Oversigts- og hjælpeskemaer fra håndbogen "MILJØ OG SIKKERHED, Håndbog for vejtransport" .
Eksempel på udregning af emissionsdata:
Efter valg af skemanr. aflæses emissionsdata i "MILJØ OG SIKKERHED, Håndbog for vejtransport". Nedenstående eksempel viser fremgangsmåden:
Eksempel:
Transport A/S udfører typisk internationale lastbiltransporter (40 t. eksportvogntog).
Transport A/S' køretøj 01 opfylder EU's EURO 1-norm, og der transporteres tungt gods, i
dette tilfælde 26 tons gods. I perioden maj har køretøjet kørt 550 km for kunde 1.
Kunde 1 ønsker en opgørelse over emissionsdata for maj.
Skemanr. i håndbogen "MILJØ OG SIKKERHED, Håndbog for vejtransport" vælges ud fra ovenstående information:
Der vælges, i dette tilfælde, 40 tons. Der vælges derefter EURO 1- 1993, da køretøjet opfylder EU's EURO 1-norm og der vælges afslutningsvist Eksport/import, da der primært er tale om motorvejskørsel. Resultatet af dette bliver skema 3 i "MILJØ OG SIKKERHED, Håndbog for vejtransport".
Skema 3 fra "MILJØ OG SIKKERHED, Håndbog for vejtransport" ses nedenfor:
Emissionsdata |
||||||
Køretøjets registreringsnr.: |
Periode: |
|||||
Miljøspecifikationer |
Hellast |
Kørt km |
Udregning
|
Emissionsdata |
||
[gram/km] |
[km] |
[gram/km] * [km] | [gram] |
[kg] |
||
NOX-udledning |
13,81 |
550 |
13,81*550= |
7595 |
7,60 |
|
HC-udledning |
0,28 |
550 |
0,28*550= |
154 |
0,15 |
|
CO-udledning |
0,62 |
550 |
0,62*550= |
341 |
0,34 |
|
Partikeludledning |
0,19 |
550 |
0,19*550= |
104 |
0,10 |
|
CO2-udledning |
962,50 |
550 |
962,50*550= |
529.375 |
529,38 |
|
Brændstofforbrug (3 km/l) |
303,57 |
550 |
303,57*550= |
166.963 |
166,96 |
Vejledning
Skemaet anvendes til et enkelt produkt. Der skal kun gennemføres registreringer for de produkter, som du ønsker at følge udviklingen på. Ved hver måneds afslutning opgøres mængden af forbruget, samt totalantallet af kørte kilometer (dvs. for samtlige køretøjer). Disse data indføres i grafen (vedlagt).
Følgende punkter udfyldes:
Afkryds felt:
Afkryds det aktuelle felt som registreringen omhandler.
Dato:
Noter datoen fra faktura.
Mængde:
Noter den indkøbte mængde.
Total antal kørt kilometer:
Antallet af kørte kilometer opgøres for samtlige køretøjer
Forbrug af tilbehør til køretøjer
Vejledning
I slutningen af hver måned udfyldes grafen med data "Total mængde" og "Total antal kørte km". Dermed kan du løbende følge udviklingen i forbruget af det pågældende produkt i forhold til antallet af kørte kilometer.
Vejledning
Skemaet anvendes til et enkelt produkt. Der skal kun gennemføres registreringer for de produkter, som du ønsker at følge udviklingen i. Ved hver månedsafslutning opgøres mængden af forbruget.
Følgende punkter udfyldes:
Afkryds felt:
Afkryds det aktuelle felt, som registreringen omhandler.
Dato:
Noter datoen fra fakturaen.
Mængde:
Noter den indkøbte mængde.
Total antal køretøjer:
Noter total antallet af de køretøjer, som anvender vaskehallen i den aktuelle
måned.
Materialeforbrug til vaskeanlæg
Vejledning
I slutningen af hver måned udfyldes grafen med data "Total mængde" og "Total antal køretøjer". Dermed kan du løbende følge udviklingen i forbruget af det pågældende produkt i forhold til antal køretøjer.
Vejledning
Skemaet anvendes til en enkelt emballagetype. Der skal kun gennemføres registreringer for de emballager, som du ønsker at følge udviklingen i. Ved hver måneds afslutning opgøres mængden af kasserede paller eller indkøbte emballager, samt antallet af ordrer.
Følgende punkter udfyldes:
Afkryds felt:
Afkryds det aktuelle felt, som registreringen omhandler.
Dato:
Noter datoen fra fakturaen. (hvis registreringen omhandler kasserede paller, noteres
datoen for, hvornår der er gennemført en opgørelse af de kasserede paller).
Mængde:
Noter den indkøbte mængde. Indkøbt mængde opgøres udfra faktura (hvis
registreringen omhandler kasserede paller, gennemføres en optælling af kasserede paller
for den pågældende måned).
Total antal ordrer:
Noter det totale antal ordrer for den pågældende måned.
Registeringsskema til emballageforbrug
Vejledning
I slutningen af hver måned udfyldes grafen med data "Total mængde" og "Total antal ordrer". Dermed kan du løbende følge udviklingen i forbruget af det pågældende produkt kontra antallet af ordrer.
Vejledning
Skemaet anvendes til opgørelse af arbejdsskader og trafikuheld.
Følgende punkter udfyldes:
Arbejdsskader:
Noter antallet af arbejdsskader for den pågældende måned.
Trafikuheld:
Noter antallet af trafikuheld for den pågældende måned.
Registreringsskema til arbejdsskader og trafikuheld |
||
Dato: |
Arbejdsskader: |
Trafikuheld: |
Januar |
|
|
Februar |
|
|
Marts |
|
|
April |
|
|
Maj |
|
|
Juni |
|
|
Juli |
|
|
August |
|
|
September |
|
|
Oktober |
|
|
November |
|
|
December |
|
|
Vejledning
I slutningen af hver måned udfyldes grafen med data. Dermed kan man løbende følge udviklingen på skades- og uheldsområdet.
Vejledning
Skemaet anvendes til opgørelse af affald.
Følgende punkt udfyldes:
Affaldskategorier:
For hver enkelt affaldstype noteres mængden af affald i enheden [kg]. I slutningen af hver måned lægges tallene sammen for hver enkelt affaldskategori:
Opgørelse over affald
Vejledning
I slutningen af hver måned udfyldes grafen med data. Dermed kan du løbende følge udviklingen.
Måleenheden på grafen for affald er sat fra 0 kg til 10 kg. Hvis dette interval fra 0 kg til 10 kg ikke dækker behovet, kan intervallet ændres til f.eks. 0 kg til 100 kg eller 0 kg til 1.000 kg.
Hvis intervallet ændres, skal du huske at påføre ændringerne på grafen.
Vejledning
Skemaet anvendes til opgørelse over elforbruget.
Følgende punkter udfyldes:
Elforbrug:
Noter elforbruget for den pågældende måned. Elforbruget opgøres ud fra elmåler.
Registreringsskema til Elforbrug |
|
Måned: |
Elforbrug: |
Januar |
|
Februar |
|
Marts |
|
April |
|
Maj |
|
Juni |
|
Juli |
|
August |
|
September |
|
Oktober |
|
November |
|
December |
|
Vejledning
I slutningen af hver måned udfyldes grafen med data. Dermed kan du løbende følge udviklingen i forbruget.
Vejledning
Skemaet anvendes til opgørelse over varmeforbruget.
Følgende punkter udfyldes:
Varmeforbrug:
Noter varmeforbruget for den pågældende måned. Varmeforbruget opgøres udfra
måler.
Registreringsskema til varmeforbrug |
|
Måned: |
Varmeforbrug: |
Januar |
|
Februar |
|
Marts |
|
April |
|
Maj |
|
Juni |
|
Juli |
|
August |
|
September |
|
Oktober |
|
November |
|
December |
|
Vejledning
I slutningen af hver måned udfyldes grafen med data. Dermed kan du løbende følge udviklingen i varmeforbruget
Vejledning
Skemaet anvendes til opgørelse af vandforbruget. Data indføres i grafen (vedlagt).
Følgende punkter udfyldes:
Vandforbrug:
Noter vandforbruget for den pågældende måned. Vandforbruget opgøres udfra måler.
Registreringsskema til vandforbrug |
|
Måned: |
Vandforbrug: |
Januar |
|
Februar |
|
Marts |
|
April |
|
Maj |
|
Juni |
|
Juli |
|
August |
|
September |
|
Oktober |
|
November |
|
December |
|
Vejledning
I slutningen af hver måned udfyldes grafen med data. Dermed kan du løbende følge udviklingen i forbruget.