| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Innovative virksomheder med grønne job
Genbyg
måske Danmarks største genbrugstømmerhandel
God start for Genbyg
Motivation og idegrundlag
Idemagerne og ejerkredsen
Miljøfordele
Genbrug, økologi og nye
traditionelle byggeprodukter
En tilfreds kunde
og en positiv leverandør
Formidling er vigtigt, men krævende
Problemer i starten
Anbefalinger til andre
Genbyg er kommet godt fra start. De har opbygget et byggemarked med udgangspunkt i
genbrug og økologi, der på knap tre år er blevet Danmarks største økologiske
tømmerhandel. Der har været ansat 3-6 medarbejdere gennem hele perioden. Salget af
genbrugsmaterialer og økologiske byggeprodukter er steget. Det betyder mindre
byggeaffald, mindre ressourceforbrug i branchen samt færre miljø- og sundhedsskadelige
stoffer, hvorved både miljøet og arbejdsmiljøet belastes mindre.
Genbyg er hjulpet i gang med støtte fra Den Grønne Jobpulje. Virksomheden er kommet
godt i gang trods vanskeligheder med at overskue og styre økonomien i starten. Det
første år (1998), havde virksomheden en omsætning på cirka 700.000 kroner. Det andet
år på cirka 2,8 mio. kroner (1999). 2000 bliver det hidtil bedste år med en forventet
omsætning på cirka 8 mio. kroner. Der er endnu ikke et decideret overskud, men det
skyldes, at de penge, der er tilovers, når omkostningerne er betalt, investeres i nye
materialer.
Genbyg har ikke problemer med at overleve efter ophør af støtten fra Den Grønne
Jobpulje. Jobpuljen gav den nødvendige finansielle støtte til, at det blev realistisk at
starte virksomheden. Uden støtten havde det været meget svært. Virksomheden har, gennem
de nu snart 3 år den har eksisteret, til stadighed haft mellem 3-6 ansatte.
Lønomkostningerne er en tung post, som det er vigtigt at køre stramt. Medarbejderne er
en blanding af faglærte tømrere, malere el. lign. og ufaglærte. Der er løbende
udskiftning af medarbejdere, således er der kun en, der har været med fra starten. Den
løbende udskiftning er naturlig i denne branche.
Virksomheden mener selv, at den i dag er Danmarks største genbrugs- og
økologiske tømmerhandel.
- Vores mål er inden for 10 år at blive Europas største
marked for genbrugs- og økologiske byggevarer. Væksten skal dels komme gennem opbygning
af internethandel og dels gennem samarbejdspartnere i andre lande. Pt. har Genbyg
samarbejdspartnere i Sverige og Tyskland, lyder det begejstret fra Jesper Holmberg,
der er direktør hos Genbyg og en af idemagerne bag genbrugstømmerhandelen. Genbyg
åbnede en ny filial i november 2000 på Bornholm i Allinge, der etableres som et joint
venture. Den nye filial er også støttet af Den Grønne Jobpulje.
Da Genbyg startede, var markedet for økologiske byggeprodukter spredt med små
producenter, der hver havde deres produkt, og en genbrugsbranche, der lå langt uden for
byen, og som kun tager de bedste produkter. Det var svært for interesserede at skaffe de
ønskede produkter til økologisk byggeri. For at styrke anvendelsen af økologiske og
genbrugelige byggematerialer ønskede iværksætterne at etablere et salgssted, der samler
de mange forskellige varegrupper.
Genbyg ville gøre det lettere og billigere at få fat i økologiske og genbrugelige
byggematerialer ved etablering af et handelssted, hvor private og firmaer kunne få råd
og vejledning samt købe økologiske byggematerialer. Ved at samle de forskellige
økologiske og genbrugelige komponenter får kunderne mulighed for at se alternative
løsninger. Ideen var også at arbejde for at skabe interesse/efterspørgsel efter f. eks.
smukke gamle fyldningsdøre, så priserne kunne lægges på et passende niveau, som også
efter kvaliteten var acceptabelt.
Revisor John Schmidt Rasmussen, der er blevet medejer ved en omstrukturering i foråret
2000, fortæller at det er en fantastisk ide. Der er et stort potentiale på dette
område, og han tror på virksomheden. Det er et godt projekt, og hvis vi herhjemme
følger udviklingen fra Tyskland, vil markedet for især genbrugs- og kvalitetsprodukter
vokse. Hans motivation for at indgå i virksomheden er primært idealistisk, selvom han
også forventer, at det økonomisk bliver en rentabel investering.
Genbyg er startet i 1997 af to personer, der personligt har investeret deres penge i
virksomheden. Idemagerne havde en tæt tilknytning til Københavns Miljø- og
Energikontor, der også stod bag ansøgningen til Den Grønne Jobpulje. Fra oktober 1998
er tømmerhandlen udskilt som en selvstændig virksomhed, og er nu helt uafhængig af
KMEK. En af initiativtagerne er dog fortsat ansat som grøn guide hos KMEK.
Der er sket omstruktureringer undervejs. I starten af 1999 blev 1/3 af virksomheden
solgt fra til Egen Vinding & Datter (EVD), der er et alternativt miljøvenlig
byggefirma. Det skete bl.a. fordi, Genbyg havde brug for ekspertise omkring bogføring og
regnskaber. EVD var fra starten en af Genbygs vigtigste samarbejdspartnere og aftagere af
virksomhedens produkter. Virksomheden er omorganiseret igen i foråret 2000. EVD er ikke
længere medejere. Genbyg har nu 4 ejere, som foruden de to idemagere er revisor John
Schmidt Rasmussen og nedrivningsfirmaet Vejsleder. Korrekt hedder firmaet nu Genbyg
Danmark ApS.
Miljøeffekterne af den økologiske tømmerhandel er bl.a. øget brug af genbrugelige
materialer. På den måde mindskes ressourceforbruget og affaldsmængderne. Det betyder
mindre mængder byggeaffald på lossepladserne. Salget af ny økologiske produkter betyder
mindre ressourceforbrug samt mindre belastning med miljø- og sundhedsskadelige stoffer.
Projektet betyder også, at der skabes større bevidsthed omkring kvalitet, genbrug og
økologi.
En afledt effekt er, at det med Genbyg er blevet lettere for andre virksomheder at
skaffe genbrugsprodukter til deres projekter, hvorved udbredelsen af de økologiske og
genbrugelige produkter i branchen har fået et væsentligt løft.
- Kunderne fordeler sig med 1/3 håndværkere, 1/3 "helårskolonihaver"
gør-det-selv-folk, der tænker anderledes og gerne vil bygge lidt anderledes og
tænke på miljøet samt 1/3 discountfolk, der blot ønsker at købe, hvor varerne
er billigst. Vi har erfaret, at der ikke er tilstrækkeligt marked for "billig
metervare salg" i København. Et af målene for fremtiden er, at kunderne i højere
grad skal være professionelle håndværkere, fortæller direktøren.
Genbyg har både nye økologiske byggematerialer, genbrugsprodukter og nye
traditionelle produkter. De traditionelle nye byggematerialer er primært en service for
kunderne. Men de er i et vist omfang også med til at opbygge virksomheden. Disse
produkter udgør cirka 1/3 af Genbygs samlede afsætning. Genbyg ønsker at holde priserne
nede. Derfor er avancen på de traditionelle byggevarer mindre end hos de store
byggesupermarkeder, bl.a. fordi Genbyg ikke kan opnå de samme indkøbsrabatter som de
store byggemarkeder.
Morten Holtum Nielsen, der er fotograf, er blevet en fast kunde hos Genbyg. Han er i
gang med at bygge et hus i en haveforening i Sydhavnen i København. Det nye hus er et
helårshus på 104 kvadratmeter. Hans ide var, at husbyggeriet skulle være bæredygtigt.
Han står selv for byggeriet og har selv lavet tegningerne. Byggeriet har foreløbig taget
1 1/2 år, og han forventer at blive færdig i løbet af et år.
Byggeriet tager tid, når man har fuldtidsarbejde ved siden af, men udsigten til at skifte
en skurvogn ud med eget, selvbygget hus hjælper selvfølgelig på motivationen.
Til projektet bruger han en god blanding af både brugte, nye og genbrugte materialer
bl.a. fra et tidligere hus på grunden. Han startede med at lave en første liste over
materialer, som han skulle bruge til projektet. Ud fra listen kontaktede han 3
leverandører af genbrugelige byggematerialer. Han valgte Genbyg primært, fordi de havde
en meget positiv indstilling og var meget serviceorienterede.
Genbyg er også lidt billigere, men prisforskellen er så lille, at det ikke har været
afgørende. Det har derimod den imødekommenhed, hjælp og sparring han får fra, især
Jesper Holmberg, som selv har erfaringer fra husbyggerier. Morten Nielsen siger, at han i
nogle tilfældet har tjekket prisen andre steder. Det holder, når Genbyg fortæller, at
det er en god pris også på de nye byggematerialer.
- Genbrugstømmer, vinduer og døre koster cirka det halve af tilsvarende nye
produkter. Samtidig er genbrugsprodukterne af en bedre kvalitet end de tilsvarende nye
produkter, derfor er valget ikke så svært, beretter Morten Nielsen.
Per Nielsen er sælger hos A. Rindom A/S, der leverer nye byggematerialer til Genbyg.
Rindom er importør og grossist af byggematerialer, bl.a. tag-pap, tagplader, gipsplader,
gulvplader, vinduer, døre m.m. Rindom er et firma, som er startet for mere end 100 år
siden. De leverer byggematerialer til byggemarkeder og tømmerhandlere. Virksomheden har i
omkring 300 forhandlere, som de leverer til.
Rindom har kun positive erfaringer med Genbyg, som de mener gør et
godt arbejde.
- De har styr på tingene, udtaler Per Nielsen, som selv
opsøgte Genbyg efter deres start for at fortælle, hvad Rindom kunne tilbyde.
Per Nielsen finder det helt naturligt, at Rindoms produkter indgår i den økologiske
tømmerhandel. Hvis man vil overleve på det marked, så er det nødvendigt at kunne
tilbyde alle slags byggematerialer også de traditionelle.
- Gipspladerne, som Rindom leverer, er også genbrugsprodukter, lyder det
med et glimt i øjet fra Per Nielsen.
Genbyg har i 1999 udarbejdet en flot folder med sponsorstøtte fra flere
samarbejdspartnere. Folderen demonstrerer virksomhedens produkter. Projektet er blevet
positivt modtaget, og det har generelt været let at formidle. De har været en del i
medierne, men det er som udgangspunkt medierne, der opsøger virksomheden for at høre, om
de må skrive om dem. Projektet er omtalt i Politikken, af Danmarks Radio, i fagblade og
mange andre steder. Genbyg har deltaget i en række udstillinger bl.a. i Forum.
Genbyg har i sommeren 2000 købt bagsiden af "Havebladet". Men virksomheden
er blevet opmærksom på, at man i højere grad bør annoncere i mere erhvervsorienterede
blade, da man fremover vil satse mere på kontakt til fagfolk.
Det er ikke heldigt, hvis kunder må gå forgæves, så kan de være svære at få igen
en anden gang. Derfor har Genbyg været opmærksom på kun at få så meget omtale, så
man kunne klare den øgede efterspørgsel. Det er vigtigt at afstemme information/reklamen
til et niveau, hvor leverancerne kan følge med. I perioder har Genbyg neddroslet
informationsindsatsen, fordi det i sig selv er for ressourcekrævende. Til gengæld
arbejdes der på den videre udbygning af tømmerhandlen.
Genbyg har opbygget en hjemmeside, som præsenterer virksomheden og produkterne. Genbyg
er midt i arbejdet med at afklare, hvordan Internettet kan bruges når virksomheden vokser
sig endnu større. Visionen er et opbygge deres hjemmeside til internetsalg, men det er
dyrt og tidskrævende.
- Siden skal hele tiden opdateres, således at der ikke annonceres produkter,
som allerede er solgt i går, bemærker Jesper Holmberg.
- Der er har ikke været noget, der er gået decideret galt eller oplagte minusser. Da
vi lavede ansøgningen til jobpuljen, havde vi en forestilling om at bruge ledige og
frivillige, men det har vi droppet. Det betyder, at vi stort set fra starten har haft
ansatte udover de to i bevillingen fra jobpuljen, beretter Jesper Holmberg.
Et af de væsentligste problemer for virksomheden har været at styre økonomien. Dette
skyldes, at de to iværksættere manglede forudsætningerne for at opstille og føre
regnskaber, og fordi de måske ikke tog den side af virksomheden helt alvorligt fra
starten. De brændte for at opbygge en økologisk virksomhed, hvor de kunne udnytte deres
faglige baggrund, men de havde ikke helt forestillet sig, at det regnskabmæssige var så
omfattende og kompliceret.
De har været på diverse iværksætterkurser i TIC regi og på Teknologisk Institut,
men det har ikke givet dem helt de forudsætninger, som de havde brug for. Jobpuljen kunne
godt have nogle faste kontakter at henvise til . Kontakter der kunne hjælpe
"græsrodsvirksomheder" som Genbyg i gang og over de styringsmæssig problemer.
Det koster uforholdsmæssigt mange ressourcer, når der ikke er god hjælp at hente
omkring opbygning af økonomistyring.
Ejerfællesskabet med EVD løste ikke problemerne omkring økonomistyring og det
regnskabstekniske, hvorfor Jesper Holmberg nu selv har sat sig ind i alle
regnskabsmæssige forhold med god støtte fra virksomhedens revisor. Jesper hjælper gerne
andre nye virksomheder med nogle af de problemer, som Genbyg har kæmpet med.
Det er dyrt at starte en tømmerhandel. Man skal have mange varenumre for at kunne
være med, og man er nødt til at købe genbrugsvarerne, når de er der. Det betyder, at
mange penge er bundet i varelageret. Lønningerne er dog den tungeste post i regnskabet.
Derfor var støtten fra jobpuljen en nødvendighed for at få virksomheden i gang.
- Det vigtigste for projektets succes er det personlige engagement. Sammenlignet med
andre initiativer har det været betydningsfuldt, at initiativtagerne har været
personligt bundet op af projektet. Engagementet er vigtigt, hvis man skal leve med en
arbejdstid fra kl. 7 til 19 alle hverdage samt lørdag og de mange søndage, udtaler
Jesper Holmberg.
Hvis nogen vil starte en økologisk tømmerhandel, så er det en god ide ikke kun at
basere sig på økologiske produkter, men også at medtage genbrugsmaterialer. Det
betyder, at virksomheden bliver mindre sårbar, og at der er plads til mere risikobetonede
projekter. Det er nødvendigt at starte med at tage produkter ind, hvor der kan være et
mindre tab, da det er nødvendigt at have et vist udbud, ellers kommer der færre folk
eller folk kommer ikke igen.
- Der er flere mindre faldgrupper, så den bedste anbefaling er, at hvis nogen har
planer om noget tilsvarende, så kom og vær hos os f.eks. en uge, så kan man få et
indtryk af stedet. Genbyg vil gerne hjælpe andre, lyder det oprigtigt fra Jesper
Holmberg.
Projekttitel: Genbyg den økologiske
tømmerhandel
Tilskud:
750.000 kroner af 4.223.000 kroner
Projekttidspunkt:
1998-2000
Projektansvarlige:
Jesper Holmberg, Genbyg, administrerende direktør
Interviewede:
 | Jesper Holmberg, Genbyg, administrerende direktør |
 | John Schmidt Rasmussen (medejer) |
 | Per Nielsen, Rindom, leverandør |
 | Morten Holtum Nielsen, kunde |
 | Tom Jørgensen, Københavns Miljø- og Energikontor,
grøn guide på Nørrebro (medejer og initiativtager) |
 | Lars K. Jørgensen, Egenvinding & Datter, direktør |
Litteratur:
Genbyg ApS - Informationspjece om virksomheden,
samt info på hjemmesiden www.genbyg.dk |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |