| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion - årsberetning 2000
Kemikalieinspektionen foretager tilsynsbesøg hos forhandlere og brugere i forbindelse
med reglerne om salg m.v. af bekæmpelsesmidler og kemiske stoffer og produkter, der er
klassificeret og mærket som henholdsvis "giftige" og "meget giftige".
Kemikalieinspektionen kontrollerer
 | Om virksomheder, der sælge giftige eller meget giftige kemiske produkter har tilladelse
til det (f.eks. tilladelse til salg af brugsklare blyholdige porcelænsfarver til
privatpersoner). |
 | Om virksomheder, der importerer eller sælger giftige eller meget giftige kemiske
produkter en gros, har meddelt Miljøstyrelsen det. |
 | Om virksomheder, der importerer eller sælger giftige bekæmpelsesmidler har tilladelse
til det samt om bekæmpelsesmidlerne er godkendte i Danmark. |
 | Om de giftige og meget giftige kemikalier opbevares korrekt. |
 | Om bogføringspligten overholdes. |
Også firmaer der har afmeldt deres tilladelser til salg af "giftige" og
"meget giftige" bekæmpelsesmidler besøges.
Kemikalieinspektionen har i 2000 som led i denne kontrol fortaget i alt 155 besøg.
Tabel 1
Antal tilsynsbesøg, giftkontrol, 2000-1996
År |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
1996 |
Antal |
155 |
107 |
207 |
176 |
157 |
Ved tilrettelæggelsen af tilsynsbesøgene lægges der vægt på, hvornår firmaet
sidst er blevet besøgt, samt på om der verserer eller har verseret sager
om firmaets opbevaring af gift eller firmaets tilladelser.
Tabel 2
Antal tilsynsbesøg i forbindelse med giftkontrol, geografisk fordeling 1996-2000
Landsdel/besøg pr. år |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
1996 |
Fyn |
- |
13 |
26 |
- |
18 |
Jylland |
72 |
39 |
70 |
79 |
40 |
Sjælland |
83 |
55 |
111 |
97 |
99 |
I alt |
155 |
107 |
201 |
176 |
157 |
Ser man på antallet af besøg over de sidste fem år, er der i gennemsnit gennemført
150 besøg om året.
9 af besøgene i 2000 var kontrol af tilladelser til salg af brugsklare
porcelænsfarver til privatpersoner, 114 af besøgene var handelskontrol af
bekæmpelsesmidler.
Tabel 3
Henstillinger givet ved tilsynsbesøg i forbindelse med giftkontrol, geografisk
fordeling 1996-2000
Landsdel/ hen-stillinger pr. år |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
1996 |
Fyn |
- |
1 |
1 |
- |
7 |
Jylland |
1 |
3 |
- |
18 |
7 |
Sjælland |
1 |
1 |
7 |
11 |
10 |
I alt |
2 |
5 |
8 |
29 |
24 |
Henstillinger gives ved mindre forseelser, f.eks. når der i firmaets giftrum er
anbragt bekæmpelsemidler i lavere fareklasse end "giftig", eller hvis der
opbevares andre uvedkommende ting i rummet.
Behovet for at give henstillinger ved besøgene er faldet jævnt de sidste fem år.
Tabel 4
Påbud + forbud givet ved tilsynsbesøg i forbindelse med giftkontrol, geografisk
fordeling 1996-2000
Landsdel/påbud plus forbud pr. år |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
1996 |
Fyn |
- |
3 |
3 |
- |
- |
Jylland |
11 |
4 |
13 |
9 |
1 |
Sjælland |
4 |
2 |
14 |
9 |
2 |
I alt |
15 |
9 |
30 |
18 |
3 |
Påbud plus forbud gives ved større forseelser, f.eks. hvis inspektionen finder
forbudte bekæmpelsesmidler på lagrene.
De givne påbud plus forbud fordeler sig jævnt over landet. Antallet af påbud plus
forbud er desværre ikke faldet i løbet af årene.
Kemikalieinspektionen har i 2000 igangsat eller videreført 10 kampagner indenfor
følgende områder:
Tabel 5
Kampagner 2000
Bekendtgørelsesområde |
Kampagne |
Bekæmpelsesmidler |
-Forbudte bekæmpelsesmidler hos
forhandlere
-Forbudte bekæmpelsesmidler hos landmænd
-Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler |
Anvendelsesbegrænsning |
-Skibsbundmaling med forbudte biocider
-Cadmium i sexlegetøj |
Kosmetik |
-Kunstige negle
-Steroidhormoner i cremer
-Kosmetik i små emballager |
Legetøj |
-Asbest i farver
-Tungmetaller i farver |
Kemikalieinspektionen foretager hvert år giftkontrol hos forhandlere af
bekæmpelsesmidler. Kontrollen har også i 2000 fokuseret på en eventuel handel med
forbudte bekæmpelsesmidler. Inspektionen besøgte i 2000 i forbindelse med denne kontrol
114 forhandlere, typisk korn- og foderstofkompagnier o.lign. I forbindelse med besøgene
blev der udstedt 15 påbud plus forbud.
Kemikalieinspektionen foretog i 2000 inspektion hos en række landmænd på Lolland.
Formålet var at kontrollere om der blev opbevaret ulovlige bekæmpelsesmidler, dels
ulovligt importerede midler, og dels midler der er forbudte at anvende (og være i
besiddelse af). 21 landmænd blev besøgt. Der blev ikke fundet ulovligt importerede
midler, men hos 10 landmænd blev der fundet bekæmpelsesmidler, der er forbudte. Sagerne
blev afsluttet med påbud om at bortskaffe midlerne på lovlig måde ( i praksis ved at
aflevere dem til den lokale modtagestation for kemikalieaffald) og indsende dokumentation
herfor til Miljøstyrelsen.
Hvert år udtager Kemikalieinspektionen en række prøver af bekæmpelsesmidler, der
på Danmarks Miljøundersøgelser analyseres for overensstemmelse med det deklarerede
indhold af aktivstof, det vil sige tolerancetærsklen anført i bekendtgørelse om
bekæmpelsesmidler, § 11.
I 2000 blev der foretaget analyser af produkter der indeholder aktivstofferne ioxynil,
bromoxynil, terbutylazin, simazin, clopyralid, buprofezin, fenazaquin, dicamba,
kresoxim-methyl, aclonifen, quinoclamin, fluazinam, fenpropidin. Der blev i forbindelse
med undersøgelsen foretaget 38 analyser af 33 produkter. I 4 tilfælde viste analysen et
indhold, der ikke var i overensstemmelse med indholdsdeklarationen på etiketten. I ét
tilfælde viste analysen lidt for højt indhold af aktivstof og i de øvrige tre tilfælde
var koncentrations-angivelsen på etiketterne beregnet forkert. (1)2
Sagerne er afsluttet med en vejledning om reglerne.
Med bekendtgørelse nr. 761 af 25. september 1999 om begrænsning af import, salg og
anvendelse af biocidholdig bundmaling blev det forbudt at importere, sælge og anvende
bundmalinger med indhold af biociderne diuron og irgarol. I den forbindelse besøgte
inspektionen 7 bådudstyrsforretninger. I en af forretningerne blev der fundet 10 dåser
ulovlig bundmaling. Forretningen fik påbud om at bortskaffe malingen på lovlig vis.
Kampagnen fortsætter i 2001 med hovedvægten lagt på ulovligt salg af tinholdige
bundmalinger.
Som led i et europæisk kontrolprojekt EuroCad undersøgte Kemikalieinspektionen i 1999
nogle stykker sex-legetøj af plast for indhold af cadmium. Halvdelen af prøverne
indeholdt 10 15 gange den tilladte mængde. I foråret 2000 udsendte
Kemikalieinspektionen derfor et orienteringsbrev til importørerne og forklarede om
fundene samt oplyste om reglerne og at der ville blive foretaget endnu en undersøgelse af
området. Derfor undersøgte Kemikalieinspektionen i 2000 yderligere 13 forskellige
stykker sex-legetøj af plastik. Produkterne stammede fra Østen og blev importeret af 4
firmaer. 10 af produkterne indeholdt op til 10 gange så meget cadmium som tilladt. Der er
efterfølgende udstedt forbud mod salg af disse produkter.
De øvrige medlemslande i EU har undersøgt andre produktområder ifølge aftale på
møde i CLEEN maj 2000 (2)3. De foreløbige resultater
viser at mange plastprodukter fra Østen overskrider grænsen for indhold af cadmium.
Problemet skal drøftes på det næste møde mellem de europæiske tilsynsmyndigheder i
september i Østrig.
Kampagnen fortsætter i 2001 med undersøgelser af plasttasker fra Østen.
Inspektionen besøgte i december 1999 en frisør, som brugte produkter til opbygning af
kunstige negle. Besøget var foranlediget af en indberetning. Et af produkterne indeholdt
benzoylperoxid, der er forbudt at anvende i kosmetik. Produktet bruges til at hærde de
kunstige negle. Da importøren mente, at hovedparten af de produkter, der anvendes til
opbygning af kunstige negle, indeholder benzoylperoxid, besluttede inspektionen at
undersøge, hvor udbredt disse produkter er.
Inspektionen skrev til i alt 19 negleklinikker og udbad sig oplysninger om deres
produkter. 13 af klinikejerne viste sig at være importører. Otte af dem brugte
produkter, der indeholdt benzoylperoxid. De, der ikke havde produkter med benzoyl-peroxid,
blev herefter bedt om at indsende vareprøver til kontrol af mærkning. Der blev udstedt
otte salgsforbud og syv påbud om korrekt mærkning.
Inspektionen besøgte i sommeren 2000 de 13 importører (heraf tre i Jylland, en på
Fyn og ni på Sjælland). Hos adskillige blev konstateret, at mærkningspåbuddet ikke var
efterlevet, hvorefter disse fik en kort frist for at efterleve dette. To af dem, der havde
fået salgsforbud, markedsførte stadig produkterne og er blevet politianmeldt.
Kampagnen er ikke afsluttet endnu - dels har Kemikalie-inspektionen undervejs i
forløbet fået indberettet nye negleklinikker og dels er der ved besøgene konstateret
nye ulovlige forhold, som giver anledning til efterfølgende sagsbehandling og opfølgende
kontrol.
Generelt var der hos branchen et meget begrænset kendskab til reglerne på området.
Efter fundet af de ulovlige negleprodukter, udsendte inspektionen notifikationer til de
øvrige EU-lande, samt opfordrede de tyske myndigheder til at udføre kontrol på en stor
europæisk kosmetikmesse, der fandt sted i marts 2000. Denne kontrol førte til, at der i
Tyskland blev nedlagt otte forbud mod negleprodukter.
En lignende kampagne blev gennemført i Holland, hvor man også fandt at ca. halvdelen af
negleklinikkerne anvendte ulovlige produkter, og at de produkter, der var lovlige med
hensyn til indholdsstoffer, stort set alle var mangelfuldt mærkede.
Siden 1997 har Miljøstyrelsen hvert år analyseret en række hudcremer for indhold af
steroidhormoner. De undersøgte hudcremer markedsføres enten med at have
"fantastiske effekter" eller læger eller patienter har bemærket en fantastisk
effekt mod hudproblemer. I år 2000 blev 13 hudcremer analyseret. Analyserne blev
foretaget på Beredskabsstyrelsens Kemiske Laboratorium. En kinesisk urtecreme af mærket
"999", solgt fra kinesiske akupunktur klinikker i Danmark, indeholdt
steroidhormonet dexamethason. Markedsføringen blev stoppet og klinikkerne blev anmeldt
til politiet. Som advarsel til forbrugerne udsendte Miljøstyrelsen en pressemeddelelse.
Alle kosmetiske produkter skal være forsynet med en indholdsdeklaration. I følge
§23, stk.4, i kosmetikbekendtgørelsen, kan man dog skrive indholdsdeklarationen på en
vedlagt etiket eller seddel, men kun hvis emballagen er for lille eller af en form, der
gør det umuligt at påsætte en indholdsdeklaration. Sedlen skal vedhæftes produktet,
så forbrugeren automatisk får indholdsdeklarationen med hjem.
Inspektionen ønskede at undersøge, hvorvidt små emballager (som f.eks. mascara,
øjenblyanter, læbestifter mv.) er korrekt mærkede med indholdsdeklaration. Der blev
udtaget 27 forskellige produkter i detailhandlen. Heraf var hovedparten ikke forsynet med
indholdsdeklaration, men i stedet hang en folder ved produkthylden med de pågældende
indholdsdeklarationer. Folderen var i de fleste tilfælde ikke beregnet til at tage med
hjem. Inspektionen udbad sig de pågældende firmaers kommentarer til dette. Der blev
afholdt et møde mellem Miljøstyrelsen og brancheforeningen, SPT, hvor der blev stillet
spørgsmål til fortolkningen af reglerne.
Miljøstyrelsen har nu har bedt om EU-kommissionens udtalelse om fortolkning af §23,
stk.4 (reglerne om emballagestørrelse i kosmetikbekendtgørelsen).
Afslutningen af kampagnen afventer denne fortolkning.
I maj/juni 2000 blev der ifølge artikler i Seattle P-I.Com i USA fundet indhold af
asbestfibre i amerikansk producerede voksfarveblyanter af tre forskellige fabrikater.
Miljøstyrelsen besluttede at undersøge, om der kunne være asbestfibre i de
voksfarveblyanter, som findes på det danske marked. Asbest er totalforbudt i Danmark. Kun
et af de tre fabrikater var på det danske marked Crayola. I en enkelt æske
Crayola-farver blev der fundet små mængder asbest. På dette meget spinkle grundlag
valgte firmaet at trække produktet tilbage fra det danske marked.
På baggrund af fundet besluttede Miljøstyrelsen at undersøge samtlige voksfarveblyanter
på det danske marked for asbest. I alt 15 forskellige mærker af voksfarveblyanter blev
undersøgt. Screeningsanalyserne viste, at der var små mængder asbest i yderligere to
produkter, Jumbo Crayons og Motive. Begge produkter er nu også fjernet fra det danske
marked. Importen af det ene mærke ophørte, og ved det andet mærke var der tale om et
engangsparti.
Yderligere undersøgelser af Crayola voksfarveblyanter kunne ikke påvise indhold af
asbestfibre.
Miljøstyrelsen er enig med den amerikanske forbrugerorganisation CPSC i, at risikoen
for at børn er blevet udsat for fibre enten ved at spise blyanter eller ved at indånde
evt. støv fra blyanterne er meget ringe, da eventuelle fibre er indlejret i voksen.
I en pressemeddelelse fra december fortalte Miljøstyrelsen bl.a., at man roligt kan
fortsætte med at bruge farver af de pågældende mærker, hvis man skulle have dem
liggende.
I forlængelse af analysen af forskellige mærker voksfarveblyanter for asbest
besluttede Miljøstyrelsen at undersøge 12 forskellige pakker voksfarveblyanter, som
primært var produceret i Østen, for indhold af tungmetaller. Farverne blev undersøgt
for indhold af antimon, arsen, barium, cadmium, chrom, bly, kviksølv og selen.
Resultatet viste indhold af eller spor efter et af de søgte elementer i 14 ud af de i
alt 172 delprøver der blev analyseret. Efterfølgende blev der udført migrationsanalyse
efter standard EN 71-3 på de 7 af farveblyanterne, der havde vist sig at have et indhold
af barium eller chrom. Alle 7 overholdt standarden.
De øvrige 7 indeholdt kun spor. Derfor blev de ikke analyseret for migration, da
erfaringen viser, at der skal mere end spor til, før der kan ske en migration.
Kemikalieinspektionen har i 2000 modtaget 228 indberetninger mod 221 året før.
Tabel 6
Indberetninger fordelt på bekendtgørelser/områder 2000-1996
Bekendtgørelse/antal pr. år |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
1996 |
Kosmetik |
67 |
85 |
73 |
50 |
7 |
Klassificering og mærkning |
85 |
72 |
85 |
91 |
57 |
Bekæmpelsesmidler |
24 |
34 |
48 |
33 |
28 |
Nikkel |
5 |
9 |
19 |
21 |
12 |
Legetøj |
23 |
5 |
16 |
19 |
12 |
Øvrige* |
24 |
16 |
12 |
10 |
5 |
I alt |
228 |
221 |
253 |
224 |
127 |
* Gruppen "Øvrige" varierer år for år og kan derfor ikke
umiddelbart sammenlignes med tidligere år. I 2000 omfattede gruppen driv- og
opløsningsmidler i aerosolbeholdere, ozonlagsnedbrydende stoffer, produktsikkerhed,
flydende farlige stoffer i dekorationsgenstande, arsen i træ, kviksølv og antifouling
(biocidholdig maling).
Tabel 7
Indberetninger procentvis* fordelt på bekendtgørelser, 2000 og 1999
Bekendtgørelse |
2000 |
1999 |
Kosmetik |
29,4 |
38,5 |
Klassificering og mærkning |
37,3 |
32,6 |
Bekæmpelsesmidler |
10,5 |
15,4 |
Nikkel |
2,2 |
4,1 |
Legetøj |
10,0 |
2,3 |
Øvrige** |
10,5 |
7,2 |
I alt |
99,9 |
100,1 |
*afrundede tal
** Gruppen øvrige varierer år for år i sammensætning.
Klassificering og mærkning er igen blevet den største gruppe, efter at den i 1999
blev overhalet af kosmetikindberetningerne. I årene 1996-1998 udgjorde indberetningerne
om klassificering og mærkning den største gruppe.
I absolutte tal er antallet af indberetninger om klassificering og mærkning fra 1999
til 2000 steget fra 72 til 85, og antallet af indberetninger om kosmetik faldet fra 85 til
67.
Antallet af indberetninger om frigivelse af nikkel er faldet kraftigt, hvilket kan
skyldes at Kemikalieinspektionen ikke har haft fokus på området i 2000.
Indberetninger om legetøj er steget i forhold til 1999. Det skyldes en fortsat høj
medie- og forbrugerfokusering på kemiske stoffer i legetøj, herunder på phthalater i
småbørnslegetøj. Mange af henvendelserne fokuserede på eventuel sundhedsfare ved
legetøjet.
Tabel 8
Indberetninger indkommet 2000, fordelt på indberetter
Indberetter |
Antal |
Procentvis fordeling |
Private |
70 |
30,7 |
Virksomheder* |
37 |
16,2 |
Kemikalieinspektionen/Miljøstyrelsen |
25 |
11,0 |
Arbejdstilsynet/BST |
16 |
7,0 |
Brancheforening, interesseorganisation |
14 |
6,1 |
Kommuner |
12 |
5,3 |
Andre myndigheder |
9 |
4,0 |
Forbrugergrupper |
8 |
3,5 |
Læger/Giftinformationscentralen |
6 |
2,6 |
Pressen |
5 |
2,2 |
Andet land |
2 |
0,9 |
Andre** |
24 |
10,5 |
I alt |
228 |
100,0 |
* både konkurrenter og andre
**politi, Grøn Information, skoler/uddannelsesinstitutioner, advokat/retshjælp,
børneinstitution m.fl.
Godt 30 procent af indberetningerne kom fra private. I absolutte tal er der tale om en
stigning fra 49 til 70 indberetninger fra private fra 1999 til 2000.
11 procent af indberetningerne (25 sager) tog Kemikalieinspektionen op af egen drift.
Sidste år tog Kemikalieinspektionen 40 sager op af egen drift.
Tabel 9
Indberetninger 1996-2000, procentvis fordelt på indberettere
Indberetter |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
1996 |
Private |
30,7 |
22,6 |
23,3 |
21,4 |
15,7 |
Kemikalieinspektionen/ Miljøstyrelsen |
11,0 |
18,1 |
17,0 |
28,6 |
14,9 |
Forbrugerstyrelsen |
1,3 |
6,3 |
10,7 |
5,8 |
13,4 |
Kommunerne |
5,3 |
11,8 |
7,9 |
1,3 |
7,9 |
Arbejdstilsynet/BST |
7,0 |
9,0 |
9,0 |
5,8* |
9,4* |
Konkurrent/ andre virksomheder |
16,2 |
8,1 |
7,1 |
12,9 |
28,4 |
Læger o.lign./ Giftinfor-
mationscentralen |
2,6 |
4,6 |
11* |
- |
- |
Andre myndigheder |
2,6 |
5,9 |
19** |
- |
- |
Pressen |
2,2 |
2,3 |
9** |
- |
- |
Forbrugergrupper |
3,5 |
2,3 |
9** |
- |
- |
Brancheforeninger/
Interesseorganisationer |
6,1 |
5,9 |
9 |
- |
- |
Andet land |
0,9 |
1,8 |
3 |
- |
- |
Øvrige/Andre |
10,5 |
2,7** |
1,2** |
21,0*** |
10,2*** |
I alt |
100,0 |
100,5 |
100,0 |
99,9 |
100,7 |
* I 1996 og 1997 var BST ikke i denne gruppe, men blev opgjort under
øvrigeTallene for den procentvise fordeling i 1997/1996 omfatter ikke indberetninger fra
BST, da BST dengang blev medtaget under "øvrige"
** I 1996 og 1997 blev indberettere fra disse grupper fordelt på to grupper,
"Læger" og "Øvrige", hvor de i de senere år er udspecificeret på
flere grupper. Procentvis fordeling for disse grupper i 1996 og 1997 foreligger derfor
ikke.
***Gruppen "øvrige/andre" varierer og kan derfor ikke sammenlignes fra år til
år.
Andelen af indberetninger fra private er steget fra godt 20 til godt 30% af
indberetningerne. Til gengæld er indberetninger fra Forbrugerstyrelsen og andre
myndigheder faldet kraftigt. Andelen af indberetninger fra "Andre" er steget
kraftigt i 2000, det skyldes især flere indberetninger fra Grøn Information end i de
foregående år. Indberetningerne var om produkter henvendt til børn. Andelen af
indberetninger fra læger/sundhedspersonale og Giftinformationscentralen er faldet
kraftigt fra 1998 til 2000.
I forbindelse med indberetninger vælger Kemikalieinspektionen i nogle tilfælde at
udtage prøver til analyse. I 2000 skete det i to tilfælde:
Kemikalieinspektionen modtog en indberetning fra en kommune om, at der på en ejendom
var blevet benyttet arsenholdige elmaster til et rækværk samt et skur.
Kemikalieinspektionen foretog et inspektionsbesøg og udtog 7 prøver af forskellige
master. Prøverne blev analyseret hos Teknologisk Institut. 3 prøver indeholdt arsen.
Ejeren af ejendommen blev påbudt at nedtage de arsenholdige elmaster.
Det er blevet meget populært at købe lysestager af såkaldt
"fattigmandssølv". Lysestagerne er lavet af to lag glas, hvor imellem der er
indlagt et tykt lag metal. Mange af stagerne er gamle franske antikviteter. Disse gamle
stager indeholder metallet kviksølv, hvilket er lovligt når det gælder antikviteter.
Nye stager derimod må ikke indeholde kviksølv. Kemikalieinspektionen udtog derfor to nye
lysestager, som blev analyseret for indhold af kviksølv. Resultatet viste at stagerne
ikke indeholdt kviksølv.
Hvis et EU-medlemsland træffer foranstaltninger til at begrænse eller standse
markedsføringen af et produkt, skal medlemslandet underrette Kommissionen om det.
Kommissionen underretter derefter de øvrige medlemslande herom i form af en advarsel
(notifikation) efter artikel 7 i EU-direktivet om produktsikkerhed. De enkelte
medlemslande undersøger dernæst, om produktet findes i landet. Landene meddeler
Kommissionen resultatet af deres undersøgelser.
Hvis der er tale om en alvorlig og umiddelbar risiko ved produktet, udsender
Kommissionen en notifikation efter artikel 8 i samme direktiv. Hvis et medlemsland
modtager en sådan notifikation skal landet straks træffe foranstaltninger til at sikre
at produktet trækkes tilbage fra markedet i det pågældende land.
Forbrugerstyrelsen er koordinator i Danmark. Forbrugerstyrelsen videresender
notifikationerne til den myndighed, der har kontrollen med det pågældende produkt.
Kemikalieinspektionen modtager og behandler notifikationer om kosmetik, om kemiske
egenskaber ved legetøj, om kemiske egenskaber ved levnedsmiddel-efterligninger og om
kemiske egenskaber ved produkter, der ikke er omfattet af specialdirektiver.
Kemikalieinspektionen udsender notifikationerne til høring i de respektive
brancher/forhandlerorganisationer.
Hvis produkterne findes på markedet, har Kemikalieinspektionen i de fleste tilfælde
valgt at advare forbrugerne via pressemeddelelser. Miljøstyrelsen har opfordret til
frivillig tilbagekaldelse af produkterne, hvis der var tale om notifikationer om legetøj
eller produktsikkerhed. Ved kosmetiske produkter og andre kemiske produkter har
Miljøstyrelsen udstedt påbud om at stoppe for salget.
Miljøstyrelsen meddeler resultatet af sin markeds-undersøgelse til
Forbrugerstyrelsen.
3.5.1 Udenlandske notifikationer
I 2000 har Kemikalieinspektionen modtaget og behandlet 11 notifikationer fra andre
EU-lande. Fem om legetøj, fem om kosmetiske produkter og en om en fødevareefterligning.
Dertil kommer to notifikationer udelukkende til orientering.
3.5.1.1 Notifikationer om legetøj
Fire af de fem legetøjsprodukter blev ikke fundet på det danske marked. Det drejer
sig om træskamler med bamsemotiv, miniature-Pokemon-figurer, en række
babylegetøjsprodukter og et gulv-puslespil.
Den femte legetøjsnotifikation drejede sig om at fingerskateboards kunne have en
blyafgivelse langt over det tilladte. Fingerskateboards er små kopier af skateboards
beregnet til at lege med på borde etc. . Skateboards´ene var meget populære blandt
halvstore børn.
Fra Forbrugerstyrelsen fik Kemikalieinspektionen tilsendt ni forskellige
fingerskateboards, solgt i forretninger i Danmark. Miljøstyrelsen fik analyseret de ni og
fandt to fingerskateboards, der ikke overholdt max-grænserne for afgivelse af hhv. bly og
crom. Miljøstyrelsen advarede via en pressemeddelelse forbrugerne om de to mærker
fingerskateboards. Begge typer blev af importørerne trukket tilbage fra forretningerne.
3.5.1.2 Notifikationer om kosmetiske produkter
Af de fem notifikationer om kosmetiske produkter var de tre om kviksølvholdige sæber.
Sæben Niuma blev fundet i Danmark, og Kemikalieinspektionen nedlagde salgsforbud mod den.
De to andre kviksølvholdige sæber Mililo Germicidal Soap og Miki-sæbe blev ikke
fundet i Danmark. Derimod fandt Kemikalieinspektionen en række andre sæber med
kviksølvindhold, se afsnittet om danske notifikationer.
Den fjerde notifikation handlede om shampoo, spray og hudcreme af mærket Blue Cap, der
indeholdt steroidhormoner. Cremen blev ikke solgt i forretninger i Danmark, men over
Internettet. Miljøstyrelsen advarede derfor forbrugerne mod produktserien via en
pressemeddelelse. Serien indeholdt tre steroidhormoner, som ved ukontrolleret brug kan
give alvorlige bivirkninger som for eksempel fortyndet hud, forværret psoriasis-udbrud
m.v.
Den femte kom fra Norge og handlede om et tilfælde, hvor en babybadeolie var blevet
brugt som en olie til behandling af arp. De norske myndigheder har påbudt firmaet at
påsætte en ekstra advarselstekst: oliebad er et renseprodukt, som skal anvendes sammen
med vand. Det må ikke bruges ublandet som olie. Firmaet har ændret mærkningen på en
fælles nordisk etiket, som er accepteret af myndighederne.
3.5.1.3 Notifikation om fødevareefterligning
Kemikalieinspektionen modtog en notifikation fra Portugal om et vandabsorberende
produkt til brug ved landbrug, havebrug og havearbejde, "Perlas de Agua".
Produktet blev ikke fundet i Danmark.
3.5.1.4 Notifikationer til orientering
Kemikalieinspektionen modtog endvidere til orientering notifikationer om børnetøj med
lynlåstappe med bly og kromindhold samt om en duftdispenser i en beholder der
kunne forveksles med en kendt type yoghurt på flaske. Forbrugerstyrelsen undersøgte, om
produkterne blev solgt i Danmark. Det var ikke tilfældet.
3.5.2 Danske notifikationer
I 2000 har Kemikalieinspektionen sendt 15 notifikationer via Forbrugerstyrelsen til
EU-kommissionen, 13 om kosmetik og 2 om legetøj.
Efter fundet af den kviksølvholdige Niuma-sæbe på det danske marked gennemførte
Kemikalieinspektionen i marts og november kontrolbesøg i en række butikker i København.
Ved besøgene fandt Kemikalieinspektionen yderligere 8 sæber med indhold af kviksølv.
Via Forbrugerstyrelsen blev sæberne notificeret i EU. Sæberne var af følgende mærker:
Tura, Mekako, Rico, Soap Tonight, Jaribu, Roberts Medicated Soap, Top Germicidal Soap og
Movate Germicidal Soap. Langvarig brug af sæberne kan give hudskader og kviksølvjodid
kan optages i kroppen og forårsage hjerneskader og nyreskader. Indholdet af kviksølv i
sæberne gør desuden, at sæberne skal afleveres på de kommunale modtagestationer som
farligt affald.
Kemikalieinspektionen sendte yderligere fem notifikationer om kosmetiske produkter. En
om en hårfjerningsvoks, en om hårfjerningscreme, en om neglehærder og to om serier af
kunstige negle-produkter.
På baggrund af analyse af en række fingerskateboards fandt kemikalieinspektionen to
mærker, der ikke overholdt grænserne i legetøjsreglerne for afgivelse af tungmetaller.
Det ene afgav 149 mg bly/kg og det andet 659 mg bly/kg og 80 mg crom/kg. Grænsen for bly
er 90 mg/kg, for crom 60 mg/kg. Forbrugerstyrelsen informerede via notifikationssystemet
de øvrige medlemslande om de farlige legetøjsprodukter.
Miljøstyrelsen advarede forbrugerne i Danmark via en pressemeddelelse.
2. Nummeret henviser til listen over
publikationer (bilag 1) [Tilbage]
3. Nummeret henviser til listen over
publikationer (bilag 1) [Tilbage]
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |