| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Afgift på farligt affald
Farligt affald omfatter både olie- og kemikalieaffald fra de primære kilder og
visse restprodukter fra de sekundære kilder, som bl.a. består af Kommunekemi og
almindelige affaldsforbrændingsanlæg. Håndteringen af olieaffald, kemikalieaffald og
restprodukter fra affaldsforbrænding m.v. er underlagt hver sin selvstændige regulering,
som afspejler de særlige forhold, der gælder for de forskellige typer af farligt affald.
I dette kapitel sammenfattes resultaterne af denne forhåndsvurdering af effekterne af
en afgift på farligt affald. I afsnit 7.2 beskrives udviklingen i produktionen og
bortskaffelsen af farligt affald i de senere år. I afsnit 7.3 omtales de forventede
effekter af en afgift på farligt affald, der er udformet som affaldsafgiften, og der
angives en alternativ udformning af en afgift på farligt affald.
De hidtidige overvejelser om en afgift på farligt affald har været begrundet i de
mulige effekter af afgiften på produktionen og genanvendelsen af farligt affald. Der kan
ikke findes tendenser til et fald i mængderne af farligt affald, og de hidtidige tiltag
har da også primært sigtet mod at bringe det farlige affald ind under den håndtering,
der følger med indsamlingsordningerne.
Produktionen af farligt affald 1995-1998
 | Den samlede registrerede produktion af farligt affald steg fra 252.000 tons i 1995 til
269.000 tons i 1996. Herefter faldt produktionen til 249.500 tons i 1997. I 1998 steg
produktionen til 280.500 tons, hvilket var 11 pct. højere end produktionen i 1995. |
 | Produktionen af farligt affald fra de primære kilder (affaldsproducenterne) steg
fra 178.500 tons i 1995 til 186.500 tons i 1996. Herefter faldt produktionen til 178.000
tons i 1997. I 1998 steg produktionen til 187.000 tons, hvilket var 5 pct. højere end
produktionen i 1995. |
 | Produktionen af farligt affald fra de sekundære kilder (affaldsbehandlerne) steg
fra 73.000 tons i 1995 til 82.500 tons i 1996. Herefter faldt produktionen til 71.500 tons
i 1997. I 1998 steg produktionen til 93.500 tons i 1998, hvilket var 28 pct. højere end i
1995. |
Bortskaffelsen af farligt affald 1995-1998
 | Størstedelen af det olieaffald, der indsamles i Danmark, er i de senere år blevet
forbrændt som følge af tilskudsordningen for spildolie, der bortskaffes på
fjernvarmeværkerne, ligesom der hovedsageligt er sket en forbrænding af det farlige
affald, der tilføres Kommunekemi, som er det centrale anlæg til bortskaffelse af farligt
affald i Danmark. |
 | Andelen af farligt affald fra de primære kilder, som blev genanvendt, steg fra
25 pct. i 1995 til 30 pct. i 199876. |
 | Genanvendelsesandelen fra de sekundære kilder var i den samme periode på 12-14
pct. |
 | Andelen af de tilførte mængder af farligt affald til Kommunekemi, som blev genanvendt,
var på under 1 pct. |
Den væsentligste barriere for en øget genanvendelse af farligt affald synes derfor at
være, at forbrænding i så høj grad er den foretrukne bortskaffelsesmetode blandt de
eksisterende affaldsbehandlere. Omvendt begrænses de miljømæssige og økonomiske
fordele af en reduceret produktion og øget genanvendelse af farligt affald som følge af
en afgift ved, at der i forvejen sker en nyttiggørelse af energiindholdet i affaldet i
forbindelse med forbrænding.
En afgift på farligt affald kan udformes:
A) på samme måde som afgiften på ikke-farligt affald, dvs. at afgiften opkræves for
alt affald, der indleveres til registrerede anlæg, mens der ydes refusion for affald, der
fraføres registrerede anlæg, eksempelvis til genanvendelse. Det betyder, at både de
primære og sekundære strømme af farligt affald bliver afgiftspligtige.
Differentieringen af afgiften, hvor satsen for forbrænding er noget lavere end for
deponering, fastholdes.
B) Som en afgift alene på deponeringen af farligt affald af hensyn til ønsket om en
effektiv indsamling af de primære strømme. Farligt affald vil først blive
afgiftspålagt, når det føres til endeligt deponi.
Rapporten har primært analyseret alternativ (A), men der kan være grunde til også at
overveje formål med og effekterne af alternativ (B). Pantsystemer for farligt affald er
ikke analyseret.
Model A
De forventede effekter af (A) er i det følgende opdelt i generelle effekter og
effekter på henholdsvis de primære og sekundære kilder.
Generelle effekter
 | En afgift, der svarer til den nuværende affaldsafgift, vil under forudsætning af, at
afgiften fuldt ud overvæltes i behandlingspriserne på Kommunekemi, generelt medføre
prisstigninger på 5-35 pct., dvs. i nogle tilfælde ikke meget større end den
gennemsnitlige prisstigning på 3 pct. i 200077. |
 | En afgift på både primære og sekundære kilder, vil under forudsætning af, at der
ikke sker en reduktion i produktionen af farligt affald eller en øget genanvendelse af
affaldet, maksimalt generere et årligt provenu på 65 mio. kr. |
 | Det vurderes bl.a. ud fra erfaringerne med den almindelige affaldsafgift, at
opmærksomheden på en afgift på farligt affald vil være størst hos de professionelle
aktører (affaldsindsamlere og -behandlere og storproducenter af farligt affald) og mindst
hos småproducenter af farligt affald. |
Effekter vedr. de primære kilder
 | For langt de fleste producenter af farligt affald vurderes en afgift ikke at have
større effekt på den grundlæggende produktion af farligt affald eller på
anvendelsen eller udviklingen af renere teknologi i forhold til håndteringen af
farligt affald. Branche- og virksomhedsstudierne tyder på, at der på kort sigt kun er
begrænsede substitutionsmuligheder og handlingsalternativer. |
 | Valget af bortskaffelsesmetode kan derimod påvirkes af en afgift. Genanvendelse vil
blive mere attraktivt, og rentabiliteten vil blive forbedret. Nye genanvendelsesmuligheder
vil kunne komme i fokus. Alternativer og genanvendelse, der eventuelt er billigere end
eller begrænser traditionel forbrænding, vil vinde frem. |
 | Spørgsmålet er dog, i hvilket omfang en afgift vil kunne give en uønsket tilskyndelse
til ikke at anvende det lovpligtige indsamlingssystem for farligt affald. På den ene side
har indsamlingen indtil nu ikke vist sig specielt følsom overfor de løbende
prisstigninger hos Kommunekemi. På den anden side må det befrygtes, at en statsafgift
vil blive opfattet anderledes end en behandlingspris. For husholdningerne vil det
formentlig vedblive at være gratis at aflevere farligt affald til de kommunale
indsamlingsordninger, idet en eventuel afgift vil blive overvæltet på de generelle
affaldsgebyrer. For virksomheder, der frembringer farligt affald, stiller det sig
anderledes, men der vil være sanktionsmuligheder i lovgivningen, såfremt det farlige
affald bortskaffes ulovligt for at undgå afgiften. Da miljøeffekten af det farlige
affald kan være betydelig, kan ulovlig bortskaffelse selv i mindre mængder imidlertid
være problematisk. |
Effekter vedr. de sekundære kilder
 | Afgiften vil give de affaldsbehandlere, der slutdeponerer farligt affald (herunder
restprodukter fra forbrænding af farligt affald) en tilskyndelse til at finde afgiftsfrie
alternativer til slutdeponeringen. Alternativerne til deponering kan være miljøgodkendt
indkapsling i f.eks. byggematerialer eller eksport til deponi i udlandet. Da Danmark er et
lille land med begrænset deponikapacitet, forekommer det ønskværdigt at spare på
udnyttelsen af denne, især når det drejer sig om farligt affald, der kræver geologisk
set specielle forhold ved deponeringen. |
 | På grund af at de fleste affaldsbehandlere på området for farligt affald (herunder
Kommunekemi) i modsætning til almindelige affaldsbehandlingsanlæg ikke er underlagt
hvile-i-sig-selv princippet, er der ikke nogen garanti for at gevinster ved øget
genanvendelse (dvs. refusion af afgiften) kommer affaldsproducenterne til gode, de kan
også kapitaliseres i virksomheden. |
Model B
De forskellige led i affaldskæden består af produktion, indsamling og
bortskaffelse af affald. Som det er fremgået af denne rapport, eksisterer der imidlertid
endnu et led i forbindelse med deponeringen af restprodukter fra de sekundære kilder. På
grund af risikoen for utilsigtede effekter af model A kunne det derfor overvejes at
indføre en afgift alene på deponeringen af farligt affald.
En sådan afgift vil medføre, at Kommunekemi og affaldsforbrændingsanlæggene vil
have et økonomisk incitament til at reducere mængden af restprodukter og til at øge
genanvendelsen af de restprodukter, der fremkommer. Det vil også give incitament til at
forbedre genanvendelse forud for forbrænding. I det omfang en afgift på deponeringen af
restprodukterne overvæltes i behandlingspriserne, vil den endelig virke tilbage gennem
omkostningskæden og give de primære kilder et vist forstærket incitament til at
reducere produktionen af farligt affald og øge genanvendelsen af det farlige affald, der
produceres. Da der ikke tillægges afgift på det indsamlede affald, når det afleveres
til Kommunekemi eller andet anlæg, vurderes det, at ansporingen til omgåelse vil være
mindre78. Effekten på behandlingspriserne af en ren
deponiafgift vil være mere beskeden, formentlig under det halve, og vil, når den skal
indregnes, afhænge af anlæggenes evne til at etablere genanvendelse som alternativ.
Gennemføres model B ved at gøre de nuværende deponier for farligt affald
afgiftspligtige, vil det være administrativt simpelt. Princippet om, at indsamling af
farligt affald er fritaget for afgift, fastholdes stort set79.
Et overkantsskøn for provenuvirkningen af model B er 26-29 mio. kr. i det første år.
Miljøeffekten vil på sigt og alt andet lige være mindre deponering og et incitament til
at forbedre den p.t. meget beskedne genanvendelse af farligt affald på Kommunekemi.
Et muligt problem både ved model A og model B er, at de kan medvirke til at fremme
eksporten af farligt affald. Eksport er muligt til andre OECD-lande under nærmere
fastlagte betingelser. Såfremt det er et politisk ønske, at Danmark ikke favoriserer
eksport af sit farlige affald, må det imødegås ved hjælp af et eventuelt forbud.
Valget mellem model A og model B beror bl.a. på, hvor stor betydning man tillægger en
eventuel afgift for effektiviteten i den eksisterende indsamlingsordning. Ud fra en
eksternalitetsbetragtning bør beskatning ske, når det farlige affald er tabt for det
økonomiske system og skaber uønskede effekter i miljøet. Hvornår dette tab optræder,
afhænger af, hvordan man anskuer sammenhængen mellem indsamlingsordningen og de
eksisterende behandlingsanlæg. Oprindeligt førte indsamlingerne det farlige affald til
bortskaffelse på Kommunekemi, men i de senere år er der specielt for spildolie men også
på visse andre områder opstået genanvendelsesmuligheder, således at indsamling foruden
bortskaffelse også kan medføre genanvendelse. Meget taler derfor for at undgå en afgift
i indsamlingsleddet. Ifølge model A pålægges afgiften først ved indlevering til
behandlingsanlæg, men reelt vil den blive tillagt behandlingsprisen for indsamleren.
Anser man genanvendelsesmulighederne, andre end forbrænding, for meget små eller meget
kostbare, kan der dog være både administrative og miljømæssige grunde til at
gennemføre afgiften på farligt affald som skitseret i model A. Man kunne også
forestille sig en variant af model A med en stærkere differentiering mellem forbrænding
og deponering end under afgiften på ikke-farligt affald. Da denne rapport ikke vurderer
de teknologiske muligheder for genanvendelse og de marginale omkostninger, og heller ikke
vurderer gevinsterne ved energiproduktionen ved afbrænding af farligt affald, kan der
ikke på et fagligt grundlag gives et endeligt svar på valget mellem model A og model B.
På grund af usikkerheden om effekterne af en afgift på farligt affald og for at
begrænse de utilsigtede effekter bør det i øvrigt overvejes at indføre en eventuel
afgift gradvist, som det har været tilfældet med affaldsafgiften siden 1987, og i
forbindelse med udvidelsen af grundlaget for affaldsafgiften til også at omfatte
restprodukter fra kulfyrede kraftværker i 1998.

76 De samlede mængder af farligt affald, som
genanvendes, er imidlertid større, end det fremgår af Miljøstyrelsens affaldsstatistik,
da de mængder, som genanvendes internt i virksomhederne, ikke indgår i statistikken.
[Tilbage]
77 Den gennemsnitlige prisstigning på 3 pct. i 2000
dækkede over prisstigninger på mellem 0 og 8 pct. i forhold til 1999, jf. afsnit 5.3 De
anslåede prisstigninger på 5-35 pct., er vurderet ud fra Kommunekemis behandlingspriser
for de 4 største kategorier. [Tilbage]
78 En uønsket sideeffekt af model B kan være, at der
tilsættes mindre vand til stabiliseringsprocessen end ønskeligt for at minimere vægten.
[Tilbage]
79 Kun affald, der går direkte fra indsamling til
deponering, vil blive pålagt afgiften, men dette er en beskeden mængde, jf. tabel 3.1.
[Tilbage]
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|