De fire førstnævnte processer forekommer typisk i autobranchen, mens affedtning i
vaskemaskine eller kar, og vask/affedtning på vaskepladser også sker i jern- og
metalbranchen, på entreprenørvirksomheder m.m.
Pladser (proces 7 og 8) er typisk karakteriseret ved ikke at medføre afledning af
emulgeret olie, og derfor forventes olieudskillerne ved sådanne pladser at kunne udskille
olien gravimetrisk. Dette underbygges af målinger fra skrotpladser i Gladsaxe og Næstved
kommuner, som viser, at afledningerne kan overholde Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdi, hvis olieudskillerne tømmes og vedligeholdes efter forskrifterne.
Bilvask i vaskehal (proces 9) er behandlet i et særskilt miljøprojekt
(Miljøstyrelsen, 2000). Projektet fokuserer på bilvaskehallernes afledninger af
miljøbelastende stoffer, herunder olie, og mulighederne for at reducere afledningen af
disse.
I det følgende er processerne 1-6 uddybet:
1. Motorrens/motorvask med højtryksrenser
Motorvask foretages ved, at der påsprøjtes et affedtningsmiddel, hvorefter motoren
spules med højtryksspuler. Affedtningsmidlet vil typisk være et koldaffedtningsmiddel
(jf. kapitel 2), der består af et petroleumsbaseret opløsningsmiddel med eller uden
emulgator tilsat. Vandet er normalt ikke opvarmet.
Ved afrensning af mindre motordele eller mindre olie-/fedtsamlinger anvendes et
koldaffedtningsmiddel, hvorefter emnerne typisk højtryksspules på en rist. De dele, der
er afrenset ved koldaffedtning og i vaskemaskine, lægges efter rensning over gulvrist og
skylles med vand (se også proces 5).
2. Afvoksning samt vask i forbindelse med klargøring af biler
Hermed forstås afvoksning af nye biler med beskyttelsesvoks og vask af nye/brugte
biler for smuds i forbindelse med klargøring. Både afvoksning og vask foretages typisk
på samme vaskeplads hos bilforhandlere.
Afvoksning
Beskyttelsesvoksen påføres af bilproducenten for at beskytte bilens lak under
transporten fra fabrik til forhandler. Afvaskning foretages sædvanligvis ved brug af
hedtvandsrenser på udendørs eller indendørs vaskeplads. Der anvendes normalt et
vandtryk på ca. 120 bar og en temperatur på ca. 90°C. Vandet i højttryksrenseren
tilsættes et koldaffedtningsmiddel.
Der vil være en tendens til, at man øger trykket eller tilsætningen af
affedtningsmidlet, hvis voksen er sej, eller tilsmudsningen er stor. På områder, som er
stærkt tilsmudset, påføres affedtningsmidlet direkte.
Beskyttelsesvoksen på nye biler bliver mere sej og tør, jo længere bilen står på
lager, hvorved behovet for større vand- og kemikalieforbrug øges. Der anvendes typisk
mellem 100 og 500 l vand pr. bil, som afvaskes/afvokses. Afvoksningen afsluttes i mange
tilfælde med en almindelig vask i bilvaskehal eller som manuel vask.
Vask i forbindelse med klargøring
Vask for smuds i forbindelse med klargøring foretages typisk ved påføring af shampoo
og efterfølgende afvaskning med højtryksspuler eller almindelig vandslange. Vask i
forbindelse med klargøring foretages i mange tilfælde naturligvis også i bilvaskehal.
3. Undervognsvask i forbindelse med korrosionsbeskyttelse
Korrosionsbeskyttelse af undervogne foretages på de specielle
undervognsbehandlingsvirksomheder. Forud for korrosionsbeskyttelse højtryksrenses bilens
undervogn med eller uden tilsætning af koldaffedtningsmiddel til vandet. Herefter
påføres lakken eventuelt sæbekoncentrat, inden bilen tørres. Dernæst påføres de
såkaldte rustbeskyttelsesolier (tungflygtig mineralolie tilsat opløsningsmiddel og
eventuel voks), og efter hærdning afrenses bilens lak for rester af rustbeskyttelsesolie.
De højeste koncentrationer af mineralsk olie i spildevand fra undervognsvask er fundet
ved virksomheder, som anvender sæbekoncentrat til beskyttelse af lakken - op til 560 mg/l
(Miljøstyrelsen, 1996).
4. Værkstedsaktiviteter/Smørehaller
Bilværksteder
På bilværksteder anbringes bilerne typisk over eftersynsgrave, der har
opsamlingsbeholdere til olie uden afløb til kloak. Indholdet i opsamlingsbeholderne
bortskaffes som olie- og kemikalieaffald. Mange af værkstederne har ikke gulvafløb.
Eventuelt oliespild i værkstederne opsamles og bortskaffes også som olie- og
kemikalieaffald. Det kan dog ikke udelukkes, at et oliespild ved et uheld kan løbe til
kloak, hvis der er gulvafløb fra værkstedet.
Processpildevandet, der forekommer fra værksteder, kan stamme fra:
Man bør specielt være opmærksom på tilløb fra håndvaske ved optimering af
olieudskillere fra f.eks. en vaskeplads. De anvendte vaskemidler kan forstyrre
udskillerens funktion, og afløb fra håndvaske bør derfor ledes uden om olieudskillere.
Jern- og metalindustri
I jern- og metalindustrien anvendes mineraloliebaserede køle- og smøremidler til
pladeemner ved bukning, standsning m.m. Eventuelt udslip af kø-le og smøremidler til
kloak sker normalt kun i forbindelse med uheld. Denne type virksomheder bør have
procedurer, som forebygger uheld mod spild af køle- og smøremidler til kloak. Herudover
gælder - som for bilværksteder - at mineralolien normalt kun kommer til kloak i de
ovennævnte tre situationer.
5. Affedtning i vaskemaskiner eller kar
Affedtning af motordele eller jern- og metalkomponenter i vaskemaskiner eller kar
foretages på autoværksteder og hos jern- og metalvirksomheder.
Vaskemaskine
Afvaskning af motordele, gearkasser og andre olieindsmurte dele foretages i
vaskemaskine (bubbicleaner). Maskinerne indeholder fra ca. 25 l til 1,5 m 3 vand, og
vandtemperaturen er typisk ca. 50°C ved vask. Der tilsættes endvidere et
affedtningsmiddel til maskinen.
Når væsken i maskinen udskiftes, ledes den mange steder direkte til kloak. Det er
meget forskelligt, hvor ofte vandet skiftes (fra en gang om ugen til en gang hver anden
måned). Andre steder bortskaffes spildevandet som farligt affald.
Alternativt kan afrensningen ske i et kar med rensevæske, hvor emnerne nedsænkes.
Efterfølgende lægges emnerne typisk på en rist, hvor de skylles med vand.
De affedtningsprocesser, som er behandlet i dette projekt (proces 5), omfatter ikke de
storskala affedtningsprocesser, der foretages i overfladebehandlingsindustrien med
alkalisk og elektrolytisk affedtning af metalemner. Mulighederne for renere teknologi for
disse processer er beskrevet i flere af Miljøstyrelsens projekter (Miljøstyrelsen,
1993).
6. Vaskepladser med højtryks-/hedtvandsvask eller almindelig vandslange
Vaskepladser med højtryks-/hedtvandsrens af maskiner, materiel, køretøjer m.m.
findes typisk hos entreprenører og jern- og metalvirksomheder. Processen dækker bredt de
vaskeprocesser, som foretages på industrielle vaskepladser med højtryks-/hedtvandsrenser
og almindelig vandslange. Vask af personbiler er dog ikke omfattet, da manuel bilvask
dækkes af proces 2 med afvoksning og vask.
Vaskeprocesserne foretages typisk ved, at der påføres et vaskemiddel med sprøjte på
maskine eller materiel, som efter 2-10 minutter afvaskes med en højtryks- eller
hedtvandsrenser.
I de tre kommuner Albertslund, Hvidovre og Høje-Taastrup blev der indsamlet
oplysninger om de processer, som ligger bag de eksisterende olieudskillere, på baggrund
af lister over samtlige virksomheder med olieudskillere. Kommunerne registrerede for hver
virksomhed følgende oplysninger: Virksomhedsnavn, Branchekode, Antal sandfang, Antal
olieudskillere, Aktiviteter/ processer, Tilslutningstillladelse med vilkår og Kravværdi
for mineralsk olie.
Kortlægningens samlede resultat fremgår af bilag 1.
Antal olieudskillere pr. virksomhed
I Albertslund, Hvidovre og Høje-Taastrup var der henholdsvis 83, 138 og 135
olieudskillere. Af figur 1.1.1 fremgår, at 135 virksomheder ud af i alt 210 kun havde én
olieudskiller, og at der kun på seks virksomheder var fem eller flere olieudskillere.

Figur 1.1.1
Antal virksomheder med 1, 2, 3, 4, 5 eller flere olieudskillere.
Til hver olieudskiller er der knyttet én eller flere processer. Af figur 1.1.2
fremgår, hvilke processer der er de mest udbredte. Ved opgørelsen er anvendt den
tidligere nævnte inddeling i ni proceskategorier.

Figur 1.1.2
Antallet af processer knyttet til olieudskillere i Albertslund, Hvidovre og Høje-Taastrup
kommuner.
Mest udbredte processer
De hyppigst forekommende processer er påfyldningspladser, værksteder/ smøring og
vaskepladser. Når påfyldningspladser er så stor en aktivitet i de tre kommuner, skyldes
det, at Avedøreværket, Forsvarets Bygningstjeneste og bilfirmaet O. Sommer alene har
henholdsvis 13, 8 og 8 olieudskillere tilknyttet påfyldningspladser.
De mindst udbredte aktiviteter er afvoksning/klargøring og undervognsvask i
forbindelse med korrosionsbeskyttelse. Hver af disse processer foretages på tre
virksomheder. Processen afvoksning/klargøring er under kortlægningen blevet anvendt
således, at der skulle foretages afvoksning, før denne proces blev registreret. Dvs. at
virksomheder med klargøring med almindelig manuel vask af biler er registreret under
vaskepladser (proces 6). Samtidig har bilforhandlerne i perioder ikke anvendt voks til
beskyttelse af nye biler.
Undervognsbehandlere, der udfører rustbeskyttelse, er generelt ikke så udbredte. Der
eksisterer omkring 60 værksteder med undervognsbehandling i Danmark (Miljøstyrelsen,
1996). På 11 virksomheder har det ikke været muligt for kommunerne at kategorisere
processerne på grund af ejerskift, omstilling af produktion el.lign.
I figur 1.1.3 er vist en fordeling af processer tilknyttet olieudskillere i
HøjeTaastrup, hvor den mest detaljerede kortlægning af processerne blev foretaget.

Figur 1.1.3
Antal processer knyttet til olieudskillere i Høje-Taastrup Kommune. Den grå del af
søjlerne markerer antallet af processer, hvor den pågældende proces er den eneste, der
afleder til olieudskilleren.
Antal processer pr. olieudskiller
Fordelingen er ikke væsentlig forskellig fra fordelingen i de tre kommuner tilsammen.
Dog er der relativt flere værksteder i Høje-Taastrup, mens antallet af
påfyldningspladser er relativt mindre. Fordelingen forventes at svare til den fordeling,
der findes i mange af landets bykommuner.
Den grå del af søjlerne på figur 1.1.3 viser antallet af olieudskillere, hvortil der
er knyttet én proces. På ca. 20% af værkstederne er der kun knyttet én proces til
olieudskilleren. Alle olieudskillere, der er belastet med spildevand fra motorrens, er
også belastet med spildevand fra andre processer.
Opgørelsen over, hvilke processer der er knyttet til olieudskillere, viser overordnet,
at vaskepladser med højtryks-/hedtvandsvask eller almindelig vandslange (proces 6) og
værkstedsaktiviteter/smørehaller (proces 4) er de dominerende processer blandt de seks
kategorier. Motorrens (proces 1) er sandsynligvis mere udbredt, end kortlægningen giver
udtryk for, da autoværksteder har en tendens til at benægte denne proces, fordi man er
klar over, at den er miljøbelastende. Også afvoksning samt vask i forbindelse med
klargøring af biler - er sandsynligvis mere udbredt og foretages på flere af de
registrerede vaskepladser (proces 6).
1 Litteraturen er primært: (Miljøstyrelsen,
1990), (Miljøstyrelsen, 1992) og (Miljøstyrelsen, 1996).
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|