| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Udvikling med omtanke - fælles ansvar

9. Fødevareproduktion
Fødevaresikkerhed, landbrug og fiskeri
Målsætningen for fødevareproduktion i Danmark er at sikre at de fødevarer der
produceres og afsættes til forbrugerne, er sunde og af høj kvalitet samt at sikre et
højt informationsniveau herom. Vi skal fremme produktionsforhold, der bevarer jordbrugs-
og fiskerierhvervenes ressourcegrundlag samt sikrer miljø, natur, dyrevelfærd og gode
arbejdsbetingelser, skal fremmes. Samtidig skal lønsom produktion og afsætning inden for
de fødevareproducerende erhverv fremmes.
Udviklingen indenfor fødevareproduktionen i Danmark er kendetegnet ved øget
koncentration og masseproduktion. Det har medført stærkt stigende effektivitet og deraf
følgende prisfald så fødevareudgifternes andel af det samlede private forbrug over de
sidste 50 år er faldet fra ca. 35 procent til ca. 10 procent. Der er samtidig en
betydelig samhandel med omverdenen. Importen er stigende samtidig med at Danmark pr.
indbygger er verdens største nettoeksportør af fødevarer. Fødevareproduktionen har en
stor betydning for dansk økonomi gennem arbejdspladser og eksportindtægter.
Sunde fødevarer og en bevidst ernæringspolitik er afgørende for befolkningens
livskvalitet og sundhed. Sunde fødevarer og en bæredygtig produktion forudsætter
imidlertid at der stilles krav til primærerhvervets produktionsmetoder. Kun derved kan
der stiles mod at undgå, at fødevarer indeholder for eksempel salmonella, dioxin eller
pesticidrester. Sådanne krav vil også betyde at man begrænser fødevareproduktionens
negative virkninger på miljø og natur. Eksempelvis udvaskning af pesticider og
næringsstoffer fra landbruget til grundvandet og utilsigtet bifangst og udsmid fra
fiskeriet.
Endelig er internationale forhold afgørende i forhold til fødevareproduktionen. Der
er talrige eksempler på, at problemerne med hensyn til miljø og fødevaresikkerhed ikke
kender landegrænser. BSE og dioxin er de seneste eksempler. Det forudsætter også et
internationalt engagement at finde en løsning. I mange tilfælde er produktionen
reguleret af EU-harmoniserede regler, ligesom miljøpolitiske mål sættes i EU og på
globalt plan. I EU vil optagelsen af en række nye central- og østeuropæiske lande
præge de kommende års landbrugsog fiskeripolitik og nødvendiggøre yderligere reformer.
Globalt vil en række lande fortsat presse på i WTO for en global liberalisering af
samhandelen med fødevarer.
Mål og indsats 2001-2006
En bæredygtig fødevareproduktion forudsætter et stort statsligt engagement.
Regeringen vil arbejde for at fødevarer er sunde og af høj kvalitet. Derfor har
regeringen primo 2001 fremlagt Fødevarepolitisk Redegørelse II. Miljørigtig
produktion i primærsektorerne skal fremmes ved løbende at ajourføre de fastsatte mål.
Der skal tages udgangspunkt i at belastningen ikke må overstige, hvad natur og miljø kan
tåle.
Der er desuden gennemført en reorganisering af fødevareforskningen så den
bliver bedre koordineret og dermed styrket. Forskningsindsatsen skal i højere grad styres
af den grundholdning at økologi, bæredygtighed og fødevaresikkerhed er centrale
elementer i det holdbare samfund.
9.1. Fødevaresikkerhed
Forbrugerne har krav på at fødevarer er sikre. Det er uacceptabelt hvis fødevarer
udgør en sundhedsmæssig risiko. Regeringen finder det vigtigt at vurderingen af
sikkerhed og risiko i relation til fødevarer tager udgangspunkt i forsigtighedsprincippet
i de situationer, hvor der er rejst en videnskabeligt baseret mistanke, men hvor der endnu
ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag for at be- eller afkræfte denne mistanke.
De fortsatte problemer med fødevaresikkerheden stiller spørgsmålstegn ved hele
produktionsformen hvor vi har opnået utrolige produktionstal og yder en betydelig
offentlig indsats for at sikre sunde fødevarer. Alligevel må vi se i øjnene at der på
en række områder dukker nye små og store problemer op. Udover de konkrete risici
medfører det en generel faldende tillid til at fødevarerne er sunde. Endelig er der
også problemer med at få omsat ernæringspolitikken til konkret handling. Børn, ældre
og syge mennesker får i mange tilfælde ikke en tilstrækkelig sund kost.
Ved fastlæggelsen af fødevarepolitikken opstår en række dilemmaer som befolkningen
må tage stilling til, for at regeringen kan fastlægge politikken. Kravet om maksimal
fødevaresikkerhed kan forringe fødevarekvaliteten. Eksempelvis kan pasteurisering af
mælk gå ud over kvaliteten i visse specialoste. Konserveringsmidler, som forøger
fødevaresikkerheden, kan forringe fødevarekvaliteten. Maksimal fødevaresikkerhed kan
desuden gå ud over dyrs velfærd. Fritgående dyr vil være mere tilbøjelige til at
blive inficerede med for eksempel campylobacter, end dyr der lever i isolerede og
gennemkontrollerede omgivelser. Et tredje dilemma er ønsket om naturlige fødevarer i
forhold til ønsket om fødevarer med særlige egenskaber, opnået for eksempel ved at
anvende genteknologi.
Regeringen lægger afgørende vægt på at der bliver debat om fødevarepolitikken. Kun
herved kan der træffes politisk holdbare beslutninger til gavn for befolkningen og for de
fødevareproducerende erhverv.
Mål og indsats 2001-2006
Et vigtigt mål er at opnå et ubetinget højt niveau for fødevaresikkerhed ved
fortsat at bekæmpe fødevarebårne sygdomme. Der skal være en effektiv kontrol til at
sikre mod kemiske forureninger og uønskede reststoffer, og fødevareproducenter skal have
ubetinget ansvar for fødevaresikkerheden i forbindelse med produkterne.
Danmark vil i EU arbejde for at reguleringen af pesticidrester i fødevarer baseres på
forsigtigheds-princippet, så enhver tvivl om uacceptabel miljø- og sundhedsrisici
kommer forbrugerne til gode. Regeringen lægger op til et forbud mod alle pesticidrester,
også i importerede produkter, såfremt resterne ikke har gennemgået en sundhedsmæssig
vurdering i forbindelse med EU's pesticidprogram.
Det er regeringens mål at begrænse brugen af tilsætningsstoffer mest muligt.
Regeringen arbejder i EU for, at tilsætningsstoffer kun tillades, hvis det er
sundhedsmæssigt ubetænkeligt, hvis det ikke medfører at forbrugerne vildledes, og hvis
tilsætningsstofferne opfylder et teknologisk behov.
Endvidere arbejder Danmark fortsat for ændring af EU's regler om tilsætningsstofferne
nitritter, nitrater og sulfitter. Dette arbejde foregår dels i forbindelse med Danmarks
sagsanlæg ved EF-domstolen mod Kommissionen og dels i forbindelse med forhandlingerne om
en ændring af direktivet om andre tilsætningsstoffer end farvestoffer og sødestoffer.
Der skal iværksættes en bevidst forbrugerpolitik på fødevareområdet ved at
gennemføre klare regler, målrettet kontrol samt åbenhed og gennemskuelighed om regler
og kontrol. Regeringen har derfor med ændring af fødevareloven lagt op til en mere
offensiv og forbrugerrettet offentliggørelsespolitik.
Alle kontrolresultater skal stilles til rådighed for forbrugerne på en overskuelig og
lettilgængelig måde.
Den bevidste forbrugerpolitik på fødevareområdet skal desuden omfatte forbedrede
mærkningsregler, beskyttelse mod vildledning og bedre information.
Målet er en effektiv indsats på ernæringsområdet for at øge sundhed og
livskvalitet. Midlerne er blandt andet at informere om sunde kost- og motionsvaner, fokus
på børn og unge - i familierne, i daginstitutioner, i skoler og andre institutioner samt
at opprioritere ældres og syges måltider. Indsatsen skal skræddersyes til den enkeltes
behov. Regeringen har i foråret 2001 iværksat handlingsplaner for "Bedre mad til
børn", "Bedre mad til ældre" og "Bedre mad til syge". Med disse
initiativer sættes fokus på vigtigheden af at børn får sund og ernæringsrigtig mad i
daginstitutioner og skoler, at ældre får gode oplevelser med mad og måltider, og at
syge får den helt rigtige kost for hurtigere at blive raske. For at styrke
ernæringsområdet vil der desuden blive nedsat en tværministeriel ernæringspolitisk
koordineringsgruppe der skal sørge for at koordinere den statslige indsats. Dette skal
samtidig sikre en optimal udnyttelse af de statslige ressourcer.
Der skal gøres en indsats for fødevareprodukter med særlige kvaliteter ved
fortsat at udvikle den økologiske produktion, aktiviteter i Måltidets Hus og en
fornyelse af kvalitetsmærkningsordningen. Indsatsen skal intensiveres for at fjerne
barriererne for økologisk produktion og afsætning, herunder eksport, og regeringen vil
gøre kvalitetsmærkningsordningen mere forbrugerorienteret og arbejde for, at ordningen
gives større gennemslagskraft i offentligheden. Spisekvalitet skal spille en væsentlig
rolle, og ordningen skal udvides så den kan omfatte flere forskellige produkttyper,
herunder råvarer og forarbejdede produkter.
Foderstofområdet skal reguleres mere effektivt, og der skal være krav om åbenhed
om indhold af foderblandinger. Regeringen vil arbejde for skærpede EU-regler om kontrol
med foderstoffer og krav om mærkning af foderstoffer med genetisk modificerede
organismer.
Fødevaresektorens position skal styrkes ved at fremme innovation, forskning,
videnformidling, produktudvikling samt omstillingsevne i virksomhederne. Som
konsekvens heraf skal der tilvejebringes optimale muligheder for at udnytte
forskningsresultater på området.
I foråret 2001 trådte Innovationsloven for fødevaresektoren i kraft. Med
innovationsloven vil der ske en prioritering af en række særlige områder som har fået
større samfundsmæssig betydning i de senere år. Ud over fødevaresikkerhed,
dokumentation, økologi og dyrevelfærd vil sikring af miljøet og ressourcegrundlaget
være væsentlige indsatsområder.
Formålet med loven er at yde tilskud til og dermed fremme initiativrige projekter på
de nævnte områder. Loven vil dermed være et vigtigt redskab i bestræbelserne på at
sikre en miljømæssigt bæredygtig og konkurrencedygtig fødevareproduktion.
Internationalt skal de danske interesser varetages ved at fastholde kravet om et højt
niveau af fødevaresikkerhed, miljø og dyrevelfærd i EU og WTO og i andre
væsentlige sammenhænge. Samtidig skal Danmark fastholde kravet om at liberalisere
samhandelen med fødevareprodukter; altså fjerne handelshindringer samt nedtrappe og
fjerne støtteordninger der forvrider konkurrencen.
9.2. Landbrug
Landbrugsproduktionen skal foregå på en måde der sikrer bæredygtighed. Det betyder
at rent vand (både grundvand, overfladevand og hav), ren jord og luft skal sikres.
Samtidig skal den biologiske mangfoldighed på land og i vand sikres, og der skal være en
balanceret husdyrtæthed i forhold til natur og miljø. Endelig skal landbrugets plante-
og dyregenetiske ressourcer bevares. Det er desuden vigtigt at den fremtidige udvikling
også sikrer levende landdistrikter.
Siden Rio-konferencen i 1992 er der gennemført en række tiltag for at sikre at
natur- og miljøhensyn indgår i landbrugsproduktionen. Nogle af milepælene i denne
indsats er udmøntet i 10-punkts planen for rent vand fra 1995, Aktionsplan I og II for
økologisk jordbrug fra 1995 og 1999,Vandmiljøplan II fra 1998 og Pesticidhandlingsplan
II fra 2000. Målsætningen i Pesticidhandlingsplan I fra 1986 var at der skulle ske en
halvering af det samlede forbrug af pesticider, samt at forbruget skulle styres over mod
mindre farlige midler.
Siden 1994 er over 200 pesticidprodukter der er farlige for sundhed, miljø eller
grundvand, blevet forbudt eller anvendelsen er blevet stærkt begrænset. Også fremover
vil pesticider, der truer grundvandet, blive forbudt. I 1999 fremlagde det såkaldte
Bicheludvalg økonomiske analyser, som viste at det er muligt at nedsætte forbruget af
pesticider med 30-40 procent uden væsentlige omkostninger for landbruget. Samtidig blev
der foretaget analyser af omkostningerne ved en reduktion på 80 procent og ved et total
stop for brug af pesticider. I øjeblikket gennemføres tilsvarende analyser for
gartnerierhvervet.
Vandmiljøplan II (VMP II) fra 1998 skal sikre at den oprindelige målsætning i den
første vandmiljøplan fra 1987 om at begrænse udvaskningen af kvælstof fra jordbruget
med 100.000 tons kvælstof pr. år nås i 2003. Efter midtvejsevalueringen af VMP II er
der i foråret 2001 foretaget visse justeringer af planen for at sikre at målsætningen
kan nås. Ved at opfylde målene vil Danmark samtidig opfylde EU's Nitratdirektiv der skal
være gennemført senest i 2003. Virkemidlerne er dels en detaljeret regulering af
landbrugets gødningshåndtering, dels øget skovplantning, anvendelse af miljøvenlige
produktionsmetoder samt retablering af vådområder der både har en naturforbedrende
effekt og en begrænsende effekt på udvaskningen af kvælstof.
Cirka 2/3 af det danske landareal udnyttes landbrugsmæssigt, og på trods af den
nævnte indsats påvirker landbrugets produktion stadig natur og miljø i det åbne land.
Landbrugslandet har også betydning for befolkningen da det rummer kulturhistoriske
værdier og er en vigtig kilde til landskabs og naturoplevelser.
Effektiviseringen i landbruget er blandt andet sket ved et stigende forbrug af
pesticider og næringsstoffer. Det store opdyrkede areal og den intensive drift giver ikke
meget plads til et varieret dyre- og planteliv, og det påvirker flora og fauna i
vandløb, søer og småbiotoper. Der udvaskes pesticider og næringsstoffer til
grundvandet, og der sker afdrift af kvælstof og pesticider til vandmiljø og
naturområder. Der er derfor fortsat behov for viden og forskning i omfanget af miljø-,
natur- og sundhedsmæssige effekter.
Den stigende effektivisering er også sket ved specialisering og stordrift hvilket kan
aflæses af strukturudviklingen og koncentrationen af produktionen. I 1970 var der cirka
140.000 landbrugsbedrifter i Danmark, mens der i 1999 kun var 55.000. Knap 90 procent af
landbrugsproduktionen foregår på de ca. 25.000 heltidsbedrifter.
At fastlægge en bæredygtig landbrugsproduktion kan indebære en række dilemmaer da
der samtidig med selve produktionen skal tages hensyn til blandt andet miljø, biologisk
mangfoldighed, arbejdsmiljø, dyrevelfærd, landskabelige værdier og lokal produktion.
Disse hensyn kan være modsatrettede.
Mål og indsats 2001-2006
Regeringen finder at det er afgørende at fortsat økonomisk vækst sker uden
tilsvarende vækst i miljøbelastning og ressourceforbrug. Fastholdelse af vækst for
landbrugserhvervet må ikke ske på bekostning af natur og miljø. Derfor vil det fremover
være vigtigt, at der bliver øget fokus på produkter af høj værdi og kvalitet der er
produceret på et bæredygtigt grundlag.
Regeringen finder at der er behov for en omstilling af landbrugsproduktionen til en
holdbar produktion, der er baseret på fødevaresikkkerhed, dyrevelfærd og miljø, og
som kan genskabe forbrugernes tillid. Regeringen vil derfor iværksætte et
Fødevarepolitisk Forum der skal fremlægge forslag til
København Deklarationen Deklarationen opstiller en række prioriteter for en
europæisk aktionsplan for økologi:
 | Aktionsplanen skal formulere en konsensus-orienteret og
markedsbaseret strategi for fremme af økologien i Europa.
|
 | Alle aspekter, der vedrører udviklingen af økologiske fødevarer
og landbrug skal indgå, blandt andet miljøbeskyttelse, dyrevelfærd, fødevaresikkerhed,
fødevarekvalitet m.v.
|
 | Formuleringen skal ske på baggrund af en analyse af barrierer og
potentiale for yderligere vækst i produktion, forarbejdning, handel samt forbrug af
økologiske varer i Europa.
|
 | Aktionsplanen skal undersøge forholdet mellem økologisk produktion
i Europa og EU's fælles landbrugspolitik, WTO samt Codex Alimentarius.
|
Aktionsplanen skal udarbejdes i løbet af 2 år, og alle interessenter
i Europa, herunder EU-Kommissionen, nationale regeringer, forbrugere, landmænd,
producenter, repræsentanter for afsætningsleddet, NGO'er og forskere inviteres til at
deltage i arbejdet.
|
ændringer, der er nødvendige for at sikre en bedre og mere helhedsorienteret og
bæredygtig fødevarepolitik. Fødevarepolitisk Forum vil få til opgave at analysere og
kortlægge de vigtigste udviklingstendenser, såvel nationalt som internationalt. Forummet
skal vurdere alle relevante faktorer der har betydning for den langsigtede udvikling af en
bæredygtig fødevare- og landbrugspolitik i overensstemmelse med de fremtidige
forbrugeres behov og de samfundsmæssige prioriteringer i relation til miljø, økonomi og
velfærd.
Den økologiske tankegang skal ligge til grund for indsatsen på alle relevante
politikområder, og økologisk landbrug skal fremmes. I foråret 2001 organiserede
regeringen konferencen "Organic Food and Farming:Towards Partnership and Action in
Europe". En bred kreds af europæiske regeringer, NGO'er samt repræsentanter for
erhvervene gav på konferencen deres opbakning til det danske initiativ og dokumenterede
behovet for europæisk handling på økologi-området. Konferencen resulterede i
"København Deklarationen" (se boksen) hvor en lang række europæiske lande og
organisationer giver bolden op til en europæisk aktionsplan for økologi. Danmark vil
arbejde for at den økologiske tankegang fremmes i EU.
Regeringen vil sætte fokus på forureneren betaler-princippet. Derfor skal der
udvikles økonomiske metoder der får landbruget til at mindske miljøbelastningen på en
måde, der ikke belaster samfundsøkonomien. På længere sigt er det målet at
produkternes belastning af miljø og natur afspejles i produkternes pris.
Regeringen vil fortsætte bestræbelserne på at opnå en bæredygtig produktion ved
følgende konkrete mål og indsatser:
Landbrugets tab af nitrat, fosfor og ammoniak skal begrænses til et niveau som
ikke er til gene for mennesker, som sikrer vandmiljøet og sårbare naturtyper, og som
giver mulighed for et rigt dyreog planteliv. VMP II og opfølgningen herpå forventes at
sikre at kvælstofudvaskning fra landbruget reduceres med 100.000 tons pr. år inden
udgangen af 2003. Indsatsområderne er opdelt i arealrelaterede indsatsområder, forbedret
foderudnyttelse og gødningsrelaterede indsatsområder. Planen er midtvejsevalueret i
december 2000, og de politiske partier bag aftalen har i foråret 2001 indgået en aftale
om opfølgning på VMP II.
Med henblik på forberedelse af en kommende Vandmiljøplan III og som grundlag for en
fortsat indsats for at begrænse landbrugets miljøpåvirkning vil der blive iværksat et
bredt udredningsarbejde der ikke kun skal se på kvælstofbelastningen, men også på
fosfors belastning af natur og miljø. Der skal tages udgangspunkt i at belastningen ikke
må overstige, hvad natur og miljø kan tåle. Udredningsarbejdet skal danne grundlag for
at fastlægge miljømæssige målsætninger for landbruget efter 2003 hvor VMP II
udløber.
Landbrugets udledning af ammoniak til luften skal begrænses, og regeringen har
i den forbindelse i foråret 2001 fremlagt en handlingsplan for at begrænse
ammoniakfordampningen fra landbruget med en tredjedel over ti år.
Vandmiljøet bliver omdrejningspunktet når EU's Vandrammedirektiv senest december 2003
skal implementeres i dansk lovgivning. Om Vandrammedirektivet henvises til afsnit 6 Miljø
og sundhed.
Landbrugets udledning af drivhusgasser skal begrænses. Arbejdet er en del af
opfølgningen på regeringens klimastrategi, Klima 2012.
Forbruget af pesticider ligger over hvad der er nødvendigt for en rentabel
dyrkning. Regeringen ønsker inden for de kommende år at fjerne overforbruget af
pesticider. I Pesticidhandlingsplan II er målet at behandlingshyppigheden på markerne
inden udgangen af 2002 skal være under to. Efter 2002 vil der blive fastsat et nyt mål
for at nedsætte behandlingshyppigheden yderligere. Det langsigtede mål er at udvikle
dyrkningsstrategier der nedsætter landbrugets afhængighed af pesticider, så de i
størst muligt omfang udfases. Internationalt ønsker regeringen også at sætte fokus på
overforbrug af pesticider, og pesticider skal endvidere vurderes restriktivt både i
Danmark og internationalt.
Landbrugets påvirkning af miljøet og naturen varierer fra egn til egn som følge af
den varierede landbrugsproduktion og det varierende naturgrundlag. I de kommende år vil
det være nødvendigt at vurdere husdyrproduktionen lokalt og regionalt i forhold
til hvor følsom natur og miljø er.
Landbruget som naturforvalter. Naturen skal beskyttes, og den biologiske
mangfoldighed sikres. Det er vigtigt at beskytte sårbare naturtyper og naturindholdet
i det åbne land, herunder at bevare, genetablere og styrke småbiotoper som vandhuller og
læhegn, og det er endvidere vigtigt at sikre spredningskorridorer i det åbne land som
kan optimere livsbetingelserne for vilde dyr og planter.
Landbrugets påvirkning af naturen spiller en central rolle i den forbindelse.
Regeringen vil udarbejde en national handlingsplan for biologisk mangfoldighed og
naturbeskyttelse. Der henvises til afsnit 5 Biologisk mangfoldighed.
Landbrugets genetiske ressourcer er truet. Moderne landbrugsdrift har medført
at et relativt lille antal racer og arter inden for de enkelte husdyrgrupper og
plantetyper er blevet dominerende. Regeringen vil udbygge den eksisterende genbank for
husdyr og udarbejde en national strategiplan for jordbrugets plantegenetiske ressourcer.
Forudsætningerne for et varieret, socialt, økonomisk og differentieret liv i
landdistrikterne skal sikres. Regeringen vil arbejde for at EU's tilskudsordninger
tilpasses til mere helhedsorienterede indsatser, så støtten gøres betinget af at
erhvervet udøves på et bæredygtigt grundlag, som fremmer natur- og miljøhensyn,
fødevaresikkerhed, arbejdsmiljø, kulturmiljø, dyrevelfærd, den regionale udvikling og
beskæftigelsen i landdistrikterne. Støtteordninger, der ikke medvirker til at
understøtte disse formål skal udfases.
Danmark vil arbejde aktivt for at ændre EU's landbrugspolitik ved evalueringer
i 2003 og 2006. Direkte støtte skal gøres betinget af en indsats for naturen og
miljøet. Desuden skal budgetterne til Den fælles landbrugspolitik i stigende grad
afspejle de nye danske prioriteringer, så der skabes grundlag for en bæredygtig
udvikling af landdistrikterne samtidig med, at der skabes forbedringer af
fødevaresikkerhed, dyrevelfærd, natur og miljø.
Landbrugets driftsledelse skal styrkes ved at videreudvikle grønne regnskaber
og naturplaner. Dette skal gøres for at sætte fokus på den enkelte jordbrugers
muligheder for at nedbringe sin samlede miljø- og natureffekt samt øge opmærksomheden
på at bevare og genskabe natur i landbrugslandet.
Brugen af genteknologi rummer risici, men også muligheder. Godkendelse af genetisk
modificerede organismer (GMO) skal foretages på baggrund af en konkret miljø-,
sundheds- og landbrugsmæssig vurdering hvor forsigtighedsprincippet inddrages i alle led.
Tillige skal etiske aspekter inddrages i vurderingen. Forbrugerne skal informeres når
genteknologi er anvendt ved fremstillingen, så forbrugerne gives et reelt valg.
Kravet om en bæredygtig landbrugsproduktion med ovennævnte fokusområder er
regeringens målsætning såvel nationalt som i EU.
9.3. Fiskeri
Fiskeriet er afhængigt af at fiskebestandene fungerer som fornybare naturressourcer.
Et bæredygtigt fiskeri, der medvirker til at sikre havets fiskebestande og økosystem,
sikrer også erhvervets udvikling i fremtiden. Størst mulig viden om virkninger af
fiskeri og andre påvirkninger af havets naturressourcer er afgørende for at kunne
forvalte fiskeriet bæredygtigt og for at kunne fremskaffe tilstrækkelige og sunde
fødevarer fra havet.
Fiskebestandene, fiskernes adgang til dem og anden miljøpåvirkning på havområdet er
i meget høj grad grænseoverskridende. Størstedelen af det danske fiskeri og de
fiskebestande det har adgang til er afhængige ikke alene af den danske indsats for
bæredygtig udnyttelse af havets levende ressourcer, men også af andre landes indsats. En
effektiv politik skal derfor bygge på målrettet internationalt samarbejde.
Med baggrund i blandt andet Rio-konferencen i 1992 har et vigtigt led i regeringens
politik været at fastholde og udvikle miljøprofilen i EU's egen fiskeripolitik samt i
forholdet til andre lande og internationale organisationer. Et vigtigt element i indsatsen
har været at forbedre grundlaget for årlige beslutninger i EU om hvilke fangstniveauer
(TAC), der skal tillades. Havbiologernes rådgivning spiller en afgørende rolle, og
forsigtighedsprincippet er en ledetråd i rådgivningen, som er udvidet til at omfatte
alle de bestande, der er væsentlige for fiskeriet.
Det fremgår af en række internationale vedtagelser, herunder konklusionerne fra
Nordsøministrenes interministerielle møde om fiskeri og miljø (Bergendeklarationen
1997), at der skal arbejdes nationalt og via EU's fælles fiskeripolitik for en øget
integration mellem fiskeri og miljø gennem brug af en økosystembetragtning, blandt andet
med udvikling af flerartsmodeller som et første skridt.Yderligere skal der ske en øget
anvendelse af forsigtighedsprincippet i styringen af fiskeriet som defineret af Det
Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) i 1998. Princippet blev anvendt første gang
af EU's ministerråd i 1999 ved fastsættelsen af kvoterne for en række bestande.
Betydningen af disse tiltag er bekræftet af EU-Kommission i Grønbogen om Den Fremtidige
Fiskeripolitik og i ministerrådets konklusioner (april 2001) om integration af
miljøhensyn og bæredygtig udvikling i den fælles fiskeripolitik. Begge dele vil indgå
i revisionen af den fælles fiskeripolitik i 2002.
Som led i den nationale gennemførelse af fiskeripolitikken er flere initiativer
iværksat eller udbygget i forhold til selve fiskeriindsatsen. For at nedbringe
fiskeritrykket er der indført begrænsninger i hvor og hvornår der kan fiskes samt med
hvilke typer af redskaber og med hvilken motorkraft. Endelig er den samlede kapacitet i
den danske fiskeriflåde blevet reduceret væsentligt hvilket har forbedret rentabiliteten
hos de fiskere, der er forblevet i erhvervet.
Blandt hovedudfordringerne skal nævnes at mange økonomisk vigtige fiskebestande
fortsat er udsat for et meget stort fiskeripres, og flere af de bestande der er vigtige
for dansk fiskeri overfiskes. Fiskeriindsatsen skal derfor snarest begrænses og tilpasses
i forhold til hvad bestandene kan bære. Omfanget af udsmid af fisk skal begrænses, og i
visse typer af fiskeri forekommer utilsigtede bifangster - herunder af marsvin - i for
høj grad.
Bifangst af marsvin
I 2000 blev det for første gang påbudt at anvende akustiske
skræmmere - "pingere" - i dele af det kommercielle danske garnfiskeri i
Nordsøen for at undgå at marsvin fanges i garnene. Pingerne er en effektiv løsning, men
der er fortsat behov for at forske i virkningen af vedvarende brug af pingere på marsvin
og havmiljø.
Der arbejdes også med udvikling af garntyper som marsvin kan opdage
og undgå. Indsatsen er et led i "Handlingsplanen for reduktion af utilsigtet
bifangst af marsvin" som er vedtaget af fødevareministeren og miljø- og
energiministeren.
Arbejdet med reduktion af bifangster af marsvin skal følges op i de
andre danske farvande. Gennem internationalt forskningssamarbejde skal der sikres ny viden
om størrelse og spredning af marsvinebestande.
|
Forståelsen af den økologiske balance i havet er fortsat mangelfuld, herunder
betydningen af de mange andre menneskeskabte faktorer set i forhold til de naturlige
faktorer der har indflydelse på udviklingen i fiskeriressourcerne. Sådanne faktorer
omfatter blandt andet forurening, klimaændringer og aktiviteter i forbindelse med
olieefterforskning. Forurening har i visse tilfælde også betydning for
fødevaresikkerhed i forhold til fisk.
Endelig er der inden for akvakulturerhvervet et udviklingspotentiale der skal udnyttes
under forudsætning af, at der tages de nødvendige miljøhensyn.
Mål og indsats 2001-2006
Regeringen vil i de kommende år fortsat arbejde for at fremme integration af
miljø- og bæredygtighedshensyn i fiskerisektoren såvel nationalt som i EU og
internationalt i øvrigt. I den forbindelse lægges vægt på at følge op på indgåede
regionale aftaler og handlingsplaner i Østersøen og Nordsøen, der sigter mod større
bæredygtighed i fiskeriet. Et konkret mål i den forbindelse er at etablere et effektivt
samarbejde for at genopbygge torskebestanden i Nordsøen.
Folketinget har i maj 2001 vedtaget (V 117) nogle centrale målsætninger for de
kommende års udvikling i den nationale fiskeripolitik. Et mål er at modernisere, forny
og samtidig reducere fiskerflåden. Det skal sikre et langsigtet, stabilt og bæredygtigt
fiskeri i forhold til fangstmulighederne og et fortsat bredt geografisk baseret lokalt
fiskeri. I forlængelse heraf vil tilpasninger i den nationale forvaltning af fiskekvoter
blive gennemført - blandt andet med det formål at udvikle kystfiskeriet og fremme
kvaliteten af landingerne. Indførelse af et forbud mod udsmid af fisk der kan landes
lovligt, skal mindske presset på fiskebestandene og øge den samfundsmæssige værdi af
de danske fangstmuligheder. I forhold til fiskeriindsatsen vil regeringen prioritere
udvikling af selektive og skånsomme fiskeredskaber så utilsigtede bifangster og uønsket
belastning af havbunden, det naturlige dyre- og planteliv og det samlede økosystem bedre
kan undgås.
Forskning og indsamling af data skal styrke forståelsen af havenes økosystemer
og deres samspil med menneskelige påvirkninger. Øget viden herom skal bidrage til
etableringen af et bedre beslutningsgrundlag for rådgivningen og til at sikre
bæredygtigheden i fiskeriforvaltningen. Samtidig stiles mod at etablere et bedre
vidensgrundlag for mere målrettet at kunne tage relevante naturbeskyttelseshensyn i
forbindelse med fiskeriforvaltningen i de marine områder.
Fødevareministeren har nedsat et "udvalg om miljøpåvirkninger og
fiskeriressourcer". Udvalget skal inden oktober 2002 afgive en rapport om
menneskeskabte og naturgivne faktorer udover fiskeri der påvirker fiskebestandenes
tilstand og udvikling eller påvirker fisk som fødevare.
For at sikre en bæredygtig udvikling inden for akvakulturerhvervet har
fødevareministeren nedsat to udvalg om henholdsvis dambrug og havbrug. Disse udvalg
ventes at stille forslag til fremme af en fortsat udnyttelse af akvakulturerhvervets
produktionspotentiale samtidig med, at miljøpåvirkningen minimeres.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |