| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Transportens eksterne omkostninger
I begyndelsen af 1990 blev der igangsat et forskningprogram under EF, der skulle
forsøge at finde de rette priser for transport (deraf navnet på projektet: Getting
the prices right). Resultaterne fra projektet er rapporteret i rapporterne T&E
(1993a og 1993b).
I projektet opgøres omkostningerne fra transporten (fokuserende på støj, uheld,
luftforurening og vejvedligeholdelse) og der forsøges opstillet et skattesystem baseret
på faste afgifter (årlige ejerafgifter og indregistreringsafgifter) og variable afgifter
(brændstofafgifter). Det anføres, at de faste afgifter skal dække de faste omkostninger
fra transporten. Dette er primært anlægsomkostninger, men ikke
vedligeholdelsesomkostninger. Omkostninger for fragmenteringen af landskabet med deraf
følgende påvirkninger af habitater mv. er således en del af disse faste omkostninger.
Brændstofafgifterne skal dække de variable omkostninger, der dækker de eksterne
omkostninger - dog ikke en lang række af de øvrige eksterne omkostninger som trængsel,
utryghed, visuelle effekter, barrierereffekter osv2.
Ud fra beregningerne (T&E, 1993b) nås frem til, at Danmark i 1992 vha. sine
brændstofafgifter kun dækker ca. 40% af de variable (eksterne) omkostninger for
benzindrevne køretøjer og 30% for diesel. Samtidig anføres det, at Danmark via sine
høje faste afgifter mere end dækker de faste omkostninger. Der foretages ikke en
sammenligning, der viser, om de samlede sociale omkostninger dækkes vha. de totale danske
afgifter. Der er heller ikke foretaget korrektioner i forhold til, at der differentieres i
registreringsafgiften mht. f.eks. installation af air bags og katalysatorer (de
differentierede afgifter i forhold til installation af ekstra sikkerhedsudstyr er
efterfølgende fjernet, da f.eks. air bags nu anses som standardudstyr i alle biler).
Anbefalingen i T&E (1993b) er, at afgifterne i Europa fastlægges i de enkelte
lande efter ovenstående princip (faste afgifter dækker faste årlige omkostninger og
brændstofafgifter dækker variable omkostninger).
Princippet med at anvende faste årlige afgifter og brændstofafgifter er også et
princip, der gennem en årrække har været anvendt i den svenske afgiftspolitik på
transportområdet. Selvom instrumenterne principielt er de samme som i Danmark, er
argumenterne for størrelserne af afgifterne tættere relateret til de faktiske eksterne
omkostninger fra trafikken. Udover disse to afgifter anvendtes også kilometerbaserede
afgifter for dieselbiler. Denne sidste afgiftstype viste sig at være særdeles anvendelig
til at internalisere en række af omkostningerne, specielt de direkte
infrastrukturrelaterede omkostninger (nedslidning). I forbindelse med Sveriges indlemmelse
i EU er disse afgifter blevet fjernet tilpasning til EU-reglerne og harmonisering
af afgifter (Christensen og Gudmundsson, 1993).
I Christensen og Gudmundsson (1993) gives et fyldigt referat af opbygningen af det
svenske afgiftssystem, som det så ud på daværende tidspunkt. Det er i det beskrevne
system ikke på alle områder og for alle effekter, en egentlig internalisering er
foretaget, ligesom der er store forskelle på hvilke effekter, der medtages for
forskellige transportformer. De primære værdisætningsmetoder, der er anvendt, er: for variable
infrastrukturomkostninger: faktiske omkostninger fordelt efter transportform; for ulykker
er det analyser af betalingsvillighed for reduktion i risiko; For nogle luftforureningskomponenter
er anvendt politisk betalingsvillighed eller afværgeomkostninger, mens det for især
klimarelaterede forureningskomponenter formentlig er en politisk fastsat fast generel
afgift pr. emitteret ton; (det angives ikke nærmere, hvordan denne er fundet). Støj forsøges
ikke internaliseret i det beskrevne svenske system. En anden væsentlig problemstilling i
det svenske system hænger naturligt sammen med, at de anvendte afgiftstyper
brændstofafgifter og registreringsafgifter, ikke kan differentieres over tid og rum, som
også beskrevet i kapitel 3.
Selvom en del af trafikkens eksterne omkostninger gennem brændstofafgifter teoretisk
set kan internaliseres, er dette i praksis kun muligt i et vist omfang, idet der for de
fleste eksternaliteter og transportmidler ikke er defineret et eksplicit
marginalomkostningsansvar. Det er derfor vanskeligt gennem benzinafgifter at regulere
præcist mod den effekt, der ønskes reguleret mod (bl.a. på grund af den manglende
mulighed for geografisk og tidsmæssig fordeling).
I Otterström (1995) beskrives en finsk analyse af trafikkens eksterne omkostninger
dog med fokus på luftforurening og støj. Analysen læner sig kraftigt op ad værdier
fundet i bl.a. Sverige og derudfra korrigeret til finske forhold. Metoden i dette studie
er den pragmatiske: opgør de totale omkostninger fra de forskellige eksternaliteter
(totalopgørelse, der fordeles på de enkelte faktorer). For at nå frem til omkostninger
pr. km anvendes en gennemsnitsværdi. Dette harmonerer derfor ikke med det teoretiske
princip om anvendelse af marginal prissætning. Omkostningerne fra luftforurening
(undtagen klimapåvirkninger) og støj findes vha. opgørelse af ressourcetabet i de
påvirkede sektorer. For klimaændringer værdisættes effekterne ved at se på
afværgeomkostningerne. Værdien, der kræves for at standse væksten i CO2
anvendes. Derudover anvendes WTP for at værdisætte effekterne af støj og
luftforurening. Den gennemsnitlige omkostning pr km. kørt (uanset køretøjstype) for
luft og støj beregnes til 0,11 FIM/km. Resultaterne fra analysen er angivet i bilag b.
5.1.2 Opgørelse af
eksterne omkostninger i USA
Også i USA har man arbejdet med variable vejafgiftssystemer. I en række forsøg har
man indført afgiftssystemer på bestemte vejstrækninger, der er afhængig af mængden af
trafik. Netop trængslen er hovedargumentet for at indføre variable afgifter, mens andre
eksternaliteter som sikkerhed, støj og luftforurening ikke har spillet nogen væsentlig
rolle i udformningen af systemerne og priserne (Christensen, 1998). I USA ses generelle
vejafgiftssystemer ikke som systemer, der umiddelbart kan have nogen anvendelse. Dette
begrundes med de manglende tekniske muligheder for et sådant system. En ligeså vigtig
begrundelse er, at det primære trafikale problem med amerikanske øjne ikke er
eksternaliteter under et, men i særdeleshed eksternaliteten trængsel.
Der er i USA og Canada i 1994 og 1995 gennemført tre ph.d. studier, der prøver at
fastsætte effekterne af denne trængselsprisætning på bl.a. emissionerne fra
vejtrafikken. De tre studier beskrives i ph.d. rapporterne:
 | Beamon, B.M. (1994) Quantifying the effects of Road Pricing on Roadway Congestion and
Automobile Emissions |
 | Geoghegan, J.M. (1995) The Road not taken: Environmental Congestion Pricing on the
San Francisco-Oakland Bay Bridge |
 | Helali, K.N. (1994) Impacts of Congestion Pricing on Automobile Travel and Vehicle
Emissions in the Greater Toronto Area |
Det har ikke været muligt at få adgang til disse rapporter tidsnok til at medtage en
nærmere gennemgang af dem her. Som det dog fremgår af de korte resuméer, det har været
muligt at kigge på, har det primære formål med dem været at se på miljøeffekterne af
trængselsprissætningen, og ikke så meget at forsøge at værdisætte f.eks.
miljøeksternaliteterne og anvende disse i prissætningen.
Udover de tre nævnte ph.d. studier er der lavet mange undersøgelser, der forsøger at
opgøre omkostningerne. I Litman (1999) gives en omfattende gennemgang af analyser af
trafikkens omkostninger og de eksterne omkostninger i særdeleshed. Papiret er en
opsummering af en større rapport af samme forfatter, som det ikke har været muligt at
gennemgå indenfor den afsatte tidsramme i nærværende projekt. Det er derfor heller ikke
muligt præcist at angive, hvordan de enkelte omkostninger er opgjort i alle tilfælde.
Opgørelserne i Litman (1999) er baseret på sammenfatninger af amerikanske (og enkelte
europæiske) undersøgelser og indeholder opgørelser af alle omkostningskategorier (både
interne, eksterne, faste og variable omkostninger). De beskrevne opgørelser er af
forfatteren sammenfattet i en model til anvendelse for f.eks. TDM analyser (Travel demand
modelling).
For de eksterne omkostninger fra luftforurening angives i Litman, at
opgørelsesmetoderne er hhv. skadesomkostninger og afværgeomkostninger. Det beskrives
ikke nærmere, hvad f.eks. skadesomkostningerne omfatter. Det må antages, at det er de
sædvanlige helbredsskader samt påvirkninger af bygninger samt evt. klimaeffekter.
Det angives ikke nærmere, hvordan omkostninger forbundet med støj opgøres. Det
anføres dog, at værdierne fra de amerikanske undersøgelser er lavere end tilsvarende
europæiske, hvilket tilskrives større befolkningstæthed og større opmærksomhed på
støjproblemer blandt befolkningen i Europa. Resultaterne fra Litman er angivet i bilag b.
Litman opgør udover de traditionelle omkostninger også en række af de omkostninger,
der ikke normalt ses opgjort barriereeffekter samt forskellige fordelingsmæssige
eksterne påvirkninger (adgangen til kollektiv transport er dårligere for visse
befolkningsgrupper mv.). Litman konkluderer dog, at disse effekter er relativt små. Disse
resultater er dog også temmeligt usikre og kunne ønskes undersøgt nærmere.
I et svensk studie, der er beskrevet i Leksell & Löfgren (1995), er anvendt en
metode, der i store træk svarer til årsagskæden beskrevet i kapitel 2. Dog laves
koblingen til kørte køretøjskm ikke, men til gengæld indføjes yderligere et led: koncentration
i kæden inden eksponeringen.
Projektet betragter kun helbredseffekter af trafikken i større byer. Helt specifikt
undersøges sammenhængen mellem en række emissionsforhold (der er kunstigt bestemt og
ikke har en direkte kobling til et bestemt trafikmønster mv.) og de omkostninger disse
har for helbredet (målt i SEK) i Göteborg. De bestemte emissionsforhold opgøres vha. af
en spredningsmodel for Göteborg til hele byen og ændringerne i koncentrationerne
beregnes.
I studiet forsøges de marginale effekter vurderet. Dette betyder også her antagelse
af en lineær sammenhæng mellem de enkelte led i kæden. De marginale ændringer i
koncentrationerne giver anledning til marginale ændringer i dosis målt som de
inhalerede mængder af hhv. VOC, NOx og partikler.
For at kunne vurdere værdien af ændringerne i de inhalerede mængder af de tre
stoffer anvendes dels WTP studier foretaget i Skandinavien (for både en marginal ændring
og for store ændringer på 50-100% i forureningsniveauerne), dels helbredsrisikofaktorer
i forholdet 1:1:10, der angiver, at skaderne fra VOCer og NOxer er lige
skadelige, mens partiklerne er 10 gange mere skadelige pr. inhaleret mg. af de tre
stoffer. Disse forhold er fundet ved at se på de samlede emissioner af de tre stoffer i
Göteborg regionen i 1991. Sidstnævnte vurdering indføres for at kunne foretage en
værdifordeling på de tre stoffer, da det, som det anføres i rapporten, ikke er muligt
at skelne mellem effekterne af det ene stof fra de andre i de WTP studier, der er
gennemført. I WTP (og WTA Willingness to accept) studierne er der
gennemført Stated Preference spil, hvor respondenterne skulle svare på, hvad de var
villige til at betale for hhv. reduktioner og villige til at acceptere forøgelser af den
nuværende forurening. Disse var ikke nærmere bestemt på enkeltstoffer.
Studiet resulterer i endelige værdier for de tre stoffer som angivet i tabel 6.
Derudover angives også de beregnede værdier for stofferne CO og SO2.
Tabel 6
Estimerede værdier af helbredseffekterne af tre emissionskomponenter fra Leksell
& Löfgren (1995)
Stof |
SEK/mg |
NOx |
4 |
VOC |
4 |
Partikler |
40 |
CO |
0,08 |
SO2 |
8 |
I rapporten angives endvidere metoder til, hvordan de fundne værdier principielt kan
overføres til andre byer, mindre som større.
I Danmark er det primært Cowi, der har gennemført det arbejde, som har været udført
i forhold til opgørelser af eksterne omkostninger. Dog har Vejdirektoratet i forbindelse
med forskellige anlægsprojektvurderinger arbejdet med de såkaldte Trafikøkonomiske
enhedspriser (Vejdirektoratet, 1994 og 1999). Disse enhedspriser angiver for de
fleste omkostningstyper værdien pr. kørt km. De senest offentlige tilgængelige
enhedspriser er offentliggjort i Vejdirektoratet (1999) og er her angivet i tabel 7. I
Vejdirektoratet (1999) er der ikke angivet nærmere, hvorledes tallene er opgjort, og der
henvises i stedet til de tidligere offentliggjorte tal.
Opgørelserne af priserne baseres for støjreduktioner på den hedoniske metode
(se afsnit 3), for uheld og personskader på en undersøgelse af Kidholm (1995),
der beregner en pris vha. betalingsvillighed for at reducere en given risiko.
For Luftforurening beregnes prisen indirekte ved at se på, hvad trafikanterne
f.eks. vil investere i forureningsreducerende tiltag (f.eks. katalysatorer, som i
1991-1992 ikke var standardudstyr).
Tabel 7
Trafikøkonomiske enhedspriser på 1997 niveau. Kilde: Vejdirektoratet (1999)
Omkostningstype |
Personbiler |
Lastbiler |
Kørselsomkostninger |
1,01 |
kr/km |
1,09 |
kr/km |
Tid |
63,83 |
kr/time |
187,15 |
kr/time |
Trafikuheld (personskader) |
1.715.790 |
kr/uheld |
1.715.790 |
kr/uheld |
Støj |
41.447 |
kr/SBT1) |
41.447 |
kr/SBT1) |
Luftforurening |
Lokal |
0,14 |
kr/km |
0,29 |
kr/km |
|
Regional |
0,05 |
kr/km |
0,13 |
kr/km |
Barriereeffekt og oplevet risiko |
10.467 |
kr/BRBT2) |
10.467 |
kr/BRBT2) |
1) Støjbelastningstal
2) Barriere- og risikobelastningstal
I Cowi (1994 og 1997) er Vejdirektoratets enhedspriser fra 1991 bl.a. anvendt og i
nogle tilfælde opdateret, mens det i Cowi (1999) er nyere internationale værdier, der
danner det primære grundlag. I Cowis undersøgelser opstilles høje og lave skøn for
enhedspriserne og omkostningerne, hvor disse baseres på forskellige opgørelsesmetoder.
De høje og lave skøn tages som en indikation af tallenes usikkerhed. Disse skøn er
angivet i bilag b.
Den væsentligste forskel på opgørelsesmetoderne i de tre Cowi-rapporter er, at i
Cowi (1999) er udgangspunktet opstillingen af de opgørelsesrammer for luftforurening, der
er angivet i afsnit 2, mens det i de to tidligere opgørelser kun delvist er denne metode,
der anvendes ved luftforurening. I Cowi (1999) er det desuden kun
luftforureningsomkostninger, der prissættes.
Da det i Cowi (1994 og 1997) er omkostningsbetragtninger, der primært er baseret på
Vejdirektoratets enhedsomkostninger, er opgørelsesmetoderne derfor også stort set
identiske hermed. Dvs. for støjbelastningerne anvendes den indirekte
betalingsvillighed i form af forskelle i huspriser (hedonisk pris) samt en opgørelse af
hvor mange huse, der er støjbelastet. Dette giver et skøn over de samlede omkostninger
fra støj. Den marginale støjomkostning findes derefter som en 10% ændring i forhold til
støjbelastning på en gennemsnitlig vej.
For at opgøre prisen ved luftforurening anvendes enhedsomkostningerne fra
Vejdirektoratet og i Cowi (1994 og 1997) endvidere en indirekte prissætningsmetode. I
Cowi (1997) er det prisen på installation af katalysator, der anvendes som indikator for
betalingsvilligheden for at foretage en reduktion. Da installationen af katalysatorer
yderligere er baseret på en politisk beslutning om at stramme emissionskravene til
personbiler, kan de fundne omkostninger tolkes som den politiske betalingsvillighed. Dette
er altså ikke nødvendigvis den rette pris, da der ved andre indgreb godt kan forekomme
en højere omkostning. I stedet kan den politiske betalingsvillighed ses som en
undergrænse for omkostningen ved luftforurening. Dette er også denne måde som, den
politisk bestemte pris anvendes på i f.eks. Cowi (1999) samt i andre af de refererede
studier.
For at finde trængselsomkostningerne er det antaget, at vejinvesteringerne gennem en
tiårig periode har modsvaret stigningen i trafikken, således at trængselssituationen er
uændret. Omkostningen pga. trængsel er derfor (som for luftforurening) opgjort som
forebyggelsesomkostningen (politisk bestemt). Dette er igen en angivelse af den mindste
omkostning.
De opgjorte "enhedspriser" fra Cowi (1997) er angivet i tabel 8.
Tabel 8
Enhedspriserne fra Cowi (1997). Priserne i 1993-niveau.
Kr/km |
Bil |
Varebil |
Lastbil |
Bus |
Knallert |
|
Lavt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Højt skøn |
Trængsel |
0,19 |
0,19 |
0,24 |
0,24 |
0,72 |
0,72 |
0,48 |
0,48 |
|
|
Støj |
0,02 |
0,03 |
0,03 |
0,06 |
0,14 |
0,28 |
0,1 |
0,21 |
|
|
Luft |
0,03 |
0,04 |
0,03 |
0,06 |
0,18 |
0,3 |
0,25 |
0,41 |
|
|
Uheld |
0,05 |
0,15 |
0,09 |
0,26 |
0,32 |
0,95 |
0,18 |
0,54 |
0,1 |
0,15 |
I alt |
0,29 |
0,41 |
0,39 |
0,62 |
1,36 |
2,25 |
1,01 |
1,64 |
0,1 |
0,15 |
Det lave skøn er for luft, uheld baseret på Vejdirektoratets enhedspriser, mens
dette anvendes som udgangspunkt for både det høje og lave skøn for støj (lavt skøn:
50% af højt ved vurdering af omkostning pr. støjbelastet bolig). Det høje og lave skøn
for luft er baseret på hhv. en tysk og en svensk undersøgelse af den indbyrdes vægtning
af skadeligheden af de anvendte stoffer. Uheld er baseret på Vejdirektoratets
enhedspriser som det lave skøn og Kidholm (1995) WTP undersøgelse som det høje skøn.
En væsentlig forskel fra de første undersøgelser (Cowi, 1994 og 1997) til
undersøgelserne i Cowi (1999) er, at der her er beregnet usikkerheder på de opgjorte
priser. Disse beregnede usikkerheder danner efterfølgende grundlaget for de høje og lave
skøn. Dog er de beregnede usikkerheder selv usikre, da ikke alle usikkerhedselementer er
medtaget (det har givetvis ikke været mulig at kvantificere dem). Usikkerhederne beregnes
vha. antagne fordelinger af de enkelte led i værdisætningskæden beskrevet i kapitel 2.
Selve opgørelsesmetoden fra de enkelte led er for omfattende til at blive gengivet
her. I stedet henvises til kapitel 2 og 3 samt til Cowi (1999). Dog skal det nævnes, at
også her anvendes Kidholm (1995) som kilde til at vurdere skadesomkostningerne ved
luftforurening. Dette er derfor en væsentlig ændring i forhold til de tidligere
undersøgelser. Resultater fra det store EU projekt ExternE anvendes i sammenhæng med den
danske undersøgelse til at give de endelige omkostningsestimater. Det væsentligste at
sige i denne sammenhæng er, at alle de anvendte resultater baseres på contingent
valuation opgørelser (opgørelser af WTP vha. stated preference analyser). Et andet
punkt, hvorpå Cowi (1999) adskiller sig fra de tidligere undersøgelser, er
detaljeringsgraden i opdelingen på transportmidler. Dette fremgår også af tabel 8.
I tabel 9 er de marginale enhedsomkostninger fra Cowi (1999) angivet. De viste værdier
er udelukkende de sammenfattede værdier, for mere detaljerede opdeling (bl.a. på de
enkelte stoffer for de enkelte emissionskomponenter) henvises til bilag b. Størrelserne
af disse marginale enhedsomkostninger er, som tidligere nævnt, fundet ud fra metoden
beskrevet i afsnit 3.1. Dvs. bidraget fra de enkelte komponenter til den samlede
omkostning findes ud fra emissionsfaktoren via eksponering, dosis, respons til
værdisætning.
Tabel 9
Opgørelser af "marginale" enhedsomkostninger fra Cowi (1999) for
luftforurening. Sammenlægning af stofferne NOx, SO2, CO, CO2, HC og
partikler (en opdeling på disse stoffer er angivet i bilag b). Prisniveau 1995, dog uden
at korrigere alle tal i forhold til 1995.
Kr/km |
By |
Land |
|
Lavt skøn |
Centralt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Centralt skøn |
Højt skøn |
Personbil (u.kat.) |
0,08 |
0,25 |
1,45 |
0,11 |
0,32 |
2,06 |
Personbil (m.kat.) |
0,02 |
0,07 |
0,42 |
0,02 |
0,07 |
0,47 |
Personbil (diesel) |
0,05 |
0,19 |
2,29 |
0,02 |
0,07 |
0,51 |
Bus (diesel) |
0,48 |
1,58 |
13,63 |
0,23 |
0,69 |
4,91 |
Varebil (benzin) |
0,06 |
0,17 |
1,06 |
0,05 |
0,16 |
1,05 |
Varebil (diesel) |
0,07 |
0,26 |
3,06 |
0,04 |
0,13 |
0,94 |
Lastbil (diesel) |
0,44 |
1,51 |
14,17 |
0,19 |
0,57 |
4,06 |
Persontog(diesel) |
|
|
|
2,45 |
7,22 |
52,26 |
Persontog(el) |
|
|
|
0,69 |
2,09 |
15,27 |
Godstog (diesel) |
|
|
|
4,91 |
14,45 |
105,13 |
Fly (jet) |
|
|
|
3,62 |
11,22 |
77,95 |
Fly(turboprop.) |
|
|
|
0,42 |
1,34 |
9,26 |
Færge |
|
|
|
56,84 |
167,79 |
1203,86 |
Fragtskib |
|
|
|
18,32 |
53,72 |
393,60 |
I 1996 havde Det Økonomiske Råds halvårsrapport (DØRS, 1996) et afsnit om
transportsektorens omkostninger. Et led i opfølgningen på de beregninger, der blev
beskrevet i dette afsnit er angivet i et notat af Larsen (1996). I notatet beskrives,
hvordan der regnes frem til de samlede omkostninger fra transportsektoren. Ligeledes
gennemgås, hvordan de marginale omkostninger pr. personkm, tonkm og køretøjskm findes.
Fremgangsmåden er ligefrem og forholdsvis simplificeret i sammenligning med f.eks. Cowi
(1999).
I Larsen (1996) tages for luftforurening udgangspunkt i en norsk analyse, hvor det er
forsøgt at beregne de marginale eksterne omkostninger ved et ekstra kg. udslip af NOx,
SO2, CO og Partikler. De effekter, der er regnet på i den norske undersøgelse
er helbredskader, forsuring og korrosion. Skaderne vurderes vha. dose-respons
sammenhænge. Værdisætningen for korrosionsskader og forsuringsskader sker på baggrund
af markedspriserne (omkostningerne forbundet med øget vedligeholdelse samt tabt
indtjening fra reduceret skovtilvækst mv.). For helbredsskaderne opgøres omkostningerne
ved en vurdering af produktionstabet som følge af sygdom og død. Der er ikke i den
norske undersøgelse anvendt direkte betalingsvillighedsundersøgelser (WTP og WTA
undersøgelser).
Resultaterne fra den norske undersøgelse oversættes til ét gennemsnit for hele
Danmark ved en antagelse om, at resultaterne fra Oslo direkte svarer til forhold og niveau
i de største danske byer. Nedskaleringen til et niveau for hele landet sker derefter i
forhold til de store danske byer. Gruppen af stoffer udvides med kulbrinter (HC) ved en
antagelse om, at skadevirkningen for HC er lig skadevirkningen for SO2.
Ved antagelse om lineært stigende marginalomkostninger opnås sammenhæng mellem
marginal- og gennemsnitsomkostninger, hvor gennemsnitsomkostningerne er lig halvdelen af
marginalomkostningerne. De beregnede værdier er angivet i tabel 10.
Tabel 10
Luftforurening. Omkostninger pr. kg. forurenet udslip i Larsen (1996). Prisniveau
1993.
|
NOx |
SO2 |
Partikler |
CO |
HC |
|
-----------Kr. pr
kg.------------ |
Marginalomkostninger |
186,70 |
56,90 |
186,00 |
0,01 |
52,00 |
Gennemsnitsomkostninger |
93,40 |
56,90 |
93,00 |
0,005 |
26,00 |
Gennemsnitsomkostningerne anvendes til at finde de totale omkostninger og opnås ved at
gange gennemsnitsomkostningerne med udslippet af de enkelte stoffer fra de udvalgte
transportmidler (bil, bus, persontog, varebil, lastbil og godstog) og derefter dividere
med transportarbejdet for hvert af transportmidlerne.
Ved at antage lineære emissionskoefficienter findes de marginale omkostninger for
luftforurening på samme måde.
For beregningerne af støj anvendes Vejdirektoratets enhedspriser (fra 1991) til at
angive de samlede omkostninger. Fordelingen på køretøjer sker separat for banetrafik og
vejtrafik, idet gods- og persontog antages at være lige belastende. For vejtrafikken
anvendes en støjformel, angivet af Trafikministeriet, der tager udgangspunkt i de enkelte
transportmidlers støjemission og deres trafikarbejde. Ændringerne i støjniveauet
overføres på ændrede Støjbelastningstal (bestemt af Vejdirektoratet) og dermed
ændrede omkostninger og endelig en beregning af de marginale støjomkostninger.
Ved antagelse af belægningsfaktorer (personer pr. køretøj og tons pr. køretøj) i
de enkelte køretøjer når DØRS frem til de marginale enhedsomkostninger pr.
køretøjskm. Disse værdier er angivet i tabel 11. Der angives i Larsen (1996) ikke
marginale omkostninger for hver emissionskomponent for sig selv.
Tabel 11
Luftforurening og støj. Marginalomkostninger pr. personkm eller tonkm. samt
køretøjskm. Beregnet i Larsen (1996). Kr/Km er fundet ved antagelse af en gennemsnitlig
belægningsfaktor.
|
Bil |
Bus |
Persontog |
Varebil |
Lastbil |
Godstog |
kr./perskm. eller kr/tonkm. |
0,46 |
0,22 |
0,33 |
9,84 |
0,56 |
0,41 |
Kr/km. |
0,82 |
4,29 |
30,91 |
0,94 |
3,74 |
43,26 |
Den meget høje marginalomkostning for varekørsel i varebiler skyldes en meget lav
belægningsgrad (ton pr. køretøj), idet varebilerne som gennemsnit ikke kan have særlig
stor last. For at nå frem til størrelsen kr/km ganges kr/tonkm med belastningsgraden,
hvorved den lavere omkostning også fås for varebilerne.
Seneste opgørelse af de såkaldte enhedspriser findes i Finansministeriet (1999).
Dette er dog nærmere en anbefaling af, hvilke enhedspriser, der skal anvendes til
værdifastsættelse af de fire traditionelle eksternaliteter trængsel, støj,
luftforurening og uheld. Tallene i denne rapport er sammenfattet af Vejdirektoratets
trafikøkonomiske enhedspriser for 1999 for støj, uheld og trængsel (se Vejdirektoratet,
1999 samt ovenfor) samt Det økonomiske Råds opgørelse af luftforurening (se Larsen,
1996 samt ovenfor). Tallene er i Finansministeriet opregnet til 1999 prisniveau, men er
ellers ikke ændret i forholdt til de to angivne analyser.
2 ExternE er et projekt finansieret af EU med
formål at opgøre de eksterne luftforureningsomkostninger fra energi-produktionen og ikke
direkte for transportsektoren. Cowi har i projektet omregnet værdierne fra
energi-sektoren til transportsektoren. Det har ikke været muligt at gennemgå ExternE
projektets resultater i nærværende litteraturstudie.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|