| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vurdering af muligheder og begrænsninger for
recirkulering af næringsstoffer fra by til land
En samfundsøkonomisk vurdering af de i kapitel 4 beskrevne teknologiske tiltag til at
forøge recirkuleringen af næringsstoffer fra by til land bør på positiv-siden inddrage
de to væsentligste miljømæssige argumenter:
 | Der undgås unødig udledning af næringsstoffer til miljøet, på steder hvor en sådan
gør skade (vandløb, søer og hav). |
 | Ved at benytte disse næringsstoffer som gødning i landbruget spares produktion af
kunstgødning. |
På negativ-siden er der en række omkostninger forbundet med at indføre nye
teknologiske tiltag. To forhold er af så afgørende karakter, at de bør indgå i enhver
samlet vurdering af et miljøtiltag:
For det første er der tale om omkostninger af ren økonomisk art til etablering
af nye anlæg, til drift og vedligehold af disse, til ændrede transportkrav, samt til
eventuel ekstra monitorering. Investeringsbehovet og transportbehovet vil ofte variere
ganske betydeligt mellem de forskellige foreslåede tiltag.
For det andet vil et miljøtiltag også ofte påvirke andre miljøforhold, end
hvad der er sigtet med tiltaget. Til næsten alle processer medgår forbrug af energi. En
række andre væsentlige miljøproblemer er direkte knyttet til brugen af energi. Det er
derfor selv hvis man anlægger en ren miljømæssig synsvinkel, hvor der ses bort
fra de økonomiske omkostninger vigtigt at sikre sig, at et givent miljøtiltag
ikke samtidig medvirker til en mærkbar forringelse af miljøet på et andet område
f.eks. ved at kræve et betydeligt merforbrug af energi.
Denne problemstilling er helt central netop i forbindelse med en vurdering af
recirkuleringsteknologierne, da det resulterende energiforbrug varierer ganske markant
imellem de forskellige foreslåede teknologiske løsninger. Dertil kommer, at den anden af
de to ovenfor nævnte miljømæssige fordele ved at recirkulere næringsstoffer tilbage
til landbruget er baseret på, at der spares produktion af kunstgødning dette er
reelt blot udtryk for en energimæssig gevinst. Hvis det teknologiske tiltag til større
recirkulering samlet set skal udvise en miljømæssig gunstig effekt, er påvirkningen af
den samlede energibalance derfor en væsentlig faktor.
Det er naturligvis muligt, at der vil være tale om både en økonomisk
besparelse og en energimæssig besparelse ved at overgå til en ny teknologi
i så fald er der ikke meget at betænke sig på men det vil sjældent være
tilfældet, og en afvejning må foretages. En omstilling til mere recirkulering vil kun
være meningsfuld, hvis de tilsigtede miljømæssige gevinster står i et rimeligt forhold
til de økonomiske omkostninger og til de eventuelle miljømæssige ulemper, som er en
konsekvens af det pågældende miljøtiltag. Ellers ville de økonomiske midler være
bedre anvendt på andre miljøprojekter. En samfundsøkonomisk vurdering kan medvirke til
at levere den nødvendige større klarhed omkring sådanne sammenhænge.
Den samfundsøkonomiske vurdering af et eller flere miljøtiltag har som målsætning
at besvare det ene, eller eventuelt begge, af nedennævnte to spørgsmål:
1. Det vurderes, om gevinsterne ved et givet tiltag står mål med de
ulemper/omkostninger, der er forbundet med det, når alle (målbare) forhold tages i
betragtning dvs. om det efter en samlet vurdering er fornuftigt at gennemføre
tiltaget eller ej.
2. Det vurderes, hvilket tiltag der giver mest "value for money", når
der er flere muligheder for at opnå samme målsætning dvs. en vurdering af hvor
pengene er bedst anvendt, givet det enten er besluttet at anvende en vis sum penge til
miljøtiltag inden for et område, eller det er besluttet at opnå en given
miljømålsætning, men hvor der er flere alternative muligheder til at opnå denne.
Det er generelt meget vanskeligt at svare på det første spørgsmål, idet det
principielt kræver en værdisætning i kroner og øre af samtlige de effekter på
miljøet, som det pågældende tiltag har. I en såkaldt cost-benefit-analyse
indgår en sådan værdisætning. Men en egentlig værdisætning af effekterne på
miljøet er særdeles vanskelig og måske ofte reelt umulig. Dersom det alligevel
forsøges, vil det ofte blive betragtet med nogen mistro.
Det kan til gengæld give god mening at gennemføre en samfundsøkonomisk vurdering med
et noget mindre ambitionsniveau, hvor formålet er at klargøre, hvor meget en given
miljøforbedring hvis den ønskes gennemført vil koste i kroner og øre
afhængigt af hvilket løsningstiltag, der anvendes. Som resultat af denne vurdering vil
det også ofte fremgå, om et af de mulige fremlagte tiltag er klart mere fordelagtig end
de øvrige tiltag, uanset der ikke foretages en egentlig værdisætning af gevinsterne i
kroner og øre altså uanset om miljøgevinsterne vurderes meget højt eller lavt i
økonomiske termer.
Fordelen ved at gennemføre en samfundsøkonomisk vurdering er, at det medvirker til at
sikre en højere grad af konsistens i vurderingen og ofte vil det tydeliggøre
nogle basale sammenhænge.
Den samfundsøkonomiske projektvurdering bliver mere formålstjenlig, i jo større
omfang det er muligt at sætte tal på de centrale forhold, således at disse kan
sammenlignes på tværs af de forskellige løsningstiltag.
Der vil dog under alle omstændigheder være så mange usikkerhedsmomenter i
vurderingerne, at små marginale forskelle i fordele eller ulemper ikke med rimelighed kan
anvendes som argument for at vælge en bestemt teknologisk løsning frem for en anden. Den
nærmere analyse af de forskellige recirkuleringstiltag viser dog heldigvis, at der er en
ganske betydelig variation i de forskellige teknologiers fordele og ulemper, hvorfor der
alligevel godt kan trækkes nogle ganske klare konklusioner.
Relationen til udgangssituationen referencesituationen
Den samfundsøkonomiske vurdering af et projekt foretages altid i forhold til en
referencesituation som oftest en videreførelse af gældende praksis.
Det afgørende for, om det er fornuftigt at overgå til at anvende en af de mulige
recirkuleringsteknologier er således, om disse nye tiltag samlet set giver en bedre
miljømæssig og økonomisk situation, end der opnås ved at fortsætte med den
eksisterende affalds- og spildevandsteknologi.
I denne analyse anvendes, hvad angår spildevand (der omfatter fækalier, urin og gråt
spildevand) de eksisterende traditionelle renseanlæg som referencesituation. Hvad angår
håndteringen af organisk køkkenaffald baseres de samfundsøkonomiske regnestykker på
central kompostering, da denne teknologiske løsning er enkel og vel undersøgt, hvad
angår økonomi, energiforbrug og potentiel reduktion i udledningen af næringsstoffer.
Indledningsvis burde denne sammenlignes med den eksisterende affaldshåndtering ved
forbrændingsanlæg. Det er gjort på forholdsvis forenklet vis, da det ikke er muligt at
foretage den nødvendige sondring i forhold til andre affaldskomponenter, jf.
efterfølgende gennemgang.
I tilfælde, hvor nyanlæg er nødvendigt i forbindelse med nyt boligbyggeri i et nyt
område, består referencesituationen i, at der opføres nye renseanlæg og
tilslutningsanlæg baseret på den "gammelkendte" teknologi.
Som al anden teknologi har renseanlæggene en levetid. Der må således påregnes
geninvesteringer i renseanlæg med jævne mellemrum. Der kan derfor argumenteres for, at
sammenligningsgrundlaget i projektregnestykket referencesituationen bør
være investeringen i et nyt af de hidtidig kendte renseanlæg med efterfølgende drift og
vedligehold i renseanlæggets levetid.
Det mest entydige sammenligningsgrundlag opnås ved at omregne de økonomiske
omkostninger ved anlægget (både investeringer, drift og vedligehold) til en fast årlig
ydelse, sådan som det er gjort i tabellerne i denne rapport.
Hvis denne beregningsmåde anvendes, tages der dog ikke hensyn til, at der allerede i
udgangspunktet står renseanlæg i funktion, som ikke er udtjent. Dette er dog normal
procedure i en samfundsøkonomisk projektvurdering: Udgiften til den eksisterende kapital
betragtes som såkaldt "sunk cost" altså omkostninger som
allerede er afholdt, samfundsmæssigt set. Men hvis disse renseanlæg skrottes, fordi det
vælges at overgå til en recirkuleringsteknologi, er der reelt tale om et betydeligt tab
af værdi, som naturligvis bør tages i betragtning kapitalapparatet skal jo
forrentes og afbetales fra ejerne af anlægget, uanset det tages ud af brug.
I omstillingen til en ny teknologi vil man i praksis så vidt muligt
tilstræbe først at udfase anlæg baseret på den "gammelkendte" teknologi, i
takt med at disse anlæg er skrotningsmodne, således at de ældste og mest
skrotningsmodne anlæg nedlægges først. Men dette princip er imidlertid ikke så
let at efterleve på netop dette felt, fordi der er tale om komplekse teknologier,
i den forstand at de er bundet sammen geografisk:
Et renseanlæg anvendes af et stort antal husstande inden for et område. Hvis en andel
af disse husstande afkobles det "gamle" renseanlæg, er det ikke sikkert, det
kan føre til en indskrænkning af det pågældende renseanlæg for slet ikke at
tale om egentlig nedlæggelse af anlægget. Det vil ofte kræve en samtidig overgang til
den nye recirkuleringsteknologi inden for hele det geografiske område, der i
udgangssituationen betjenes af ét skrotmodent renseanlæg.
Der vil derfor i praksis formentlig være tale om betydelige transitionsomkostninger
dvs. omkostninger forbundet med selve overgangen til den nye situation baseret på
ny teknologi. Det er en stort set umulig opgave at opgøre disse transitionsomkostninger,
men de vil ofte være betydelige, og kan let komme til at udgøre en betydelig del af
anlægsomkostningerne. Udeladelsen af disse omkostninger fra det samfundsøkonomiske
regnestykke giver derfor en skævhed i vurderingen, der er til fordel for nye teknologier.
Denne problemstilling peger i øvrigt på, hvor centralt det ud fra en
økonomisk vinkel er at foretage en eventuel overgang til recirkuleringsteknologier
på en samlet, gennemtænkt måde for et givet geografisk område.
Der er en række forhold, som er væsentlige for den samlede vurdering, men som oftest
ikke indgår i en samfundsøkonomisk vurdering enten fordi de har en anden karakter
eller fordi det i praksis er umuligt at kvantificere dem.
De sundhedsmæssige aspekter er i dette tilfælde af en karakter, som gør det
meget vanskeligt at kvantificere dem. Med indførelsen af en række nye forholdsvis
uprøvede teknikker i større skala opstår der en række nye risici for at overføre
smitstoffer. Det er imidlertid meget svært at sætte tal på sandsynlighederne for, at
sundhedsmæssigt uheldige faktorer gør sig gældende. Af denne grund er de
sundhedsmæssige forhold ikke inddraget videre i den samfundsøkonomiske vurdering. Til
gengæld bør de kvalitative argumenter herom præciseres i beslutningsgrundlaget.
Der er ikke tradition for i samfundsøkonomiske vurderinger at inddrage administrative
omkostninger i forbindelse med et nyt tiltag, selvom de kan være betydelige.
Problemet er, at omkostninger til administration ofte varierer ganske meget med tiltagets
størrelsesorden. Jo mere omfattende et tiltag, jo mindre vil de administrative
omkostninger fylde som andel af de samlede omkostninger ved at gennemføre tiltaget.
Netop i sammenhæng med recirkulering af næringsstoffer, hvor det ikke er klart, hvor
altomfattende et tiltag der kan komme på tale, forekommer det nærmest umuligt at opgøre
de administrative omkostninger. Omkostningerne til ændringer af bekendtgørelser og
cirkulærer mv., praktisk sagsbehandling i forbindelse med byggetilladelser mv. ,
opbygning af ny ekspertise i myndighedernes miljøafdelinger og tekniske afdelinger
indgår derfor ikke i den følgende vurdering. Det bør dog tages i betragtning, at
der også i udgangssituationen i dag med renseanlæg er tale om et vist omfang ad
administrativ behandling. Alt i alt bør det dog ikke underkendes, at der i en
overgangsperiode kan være et betydeligt behov for at tilpasse lovgivning, regler og
procedurer i myndighedsbehandling til en ny teknologi.
Et andet forhold, der heller ikke er tradition for at inddrage, er kravet til samarbejde
fra brugerside for at en teknologisk løsning kommer til at fungere i praksis, og i
hvilket omfang manglende efterlevelse fra brugerside forøger risikoen for fejlfunktion i
de teknologiske systemer, hvis disse er sårbare over for dette, f.eks. fører til
forøgelse af smitteveje mv. I den forudgående gennemgang er det for hvert enkelt
løsningsteknologi søgt vurderet, i hvilket omfang systemerne er robuste over for
sådanne problemer. Det forekommer, at der med alle forslagene vil være tale om
betydeligt større krav til samarbejde end det er tilfældet med dagens teknologi
noget varierende mellem de forskellige teknologiske løsninger.
Endelig kan den samfundsøkonomiske vurdering ikke direkte inddrage mere filosofisk-følelsesbetonede
argumenter fra beslutningstagernes side. F.eks. kan der argumenteres for, at
indførelsen af recirkulerende teknologi vil forøge brugernes opfattelse af sammenhængen
mellem by og land noget der være gunstigt også for opfattelsen af en lang række
andre miljørelaterede forhold. Et sådant "opdragende" element kan meget vel
opfattes som et vægtigt argument, men må nødvendigvis holdes ude af den
samfundsøkonomiske vurdering, da det netop er et meget subjektivt argument og principielt
ikke er muligt at værdisætte det.
De efterfølgende samfundsøkonomiske regnestykker tager udgangspunkt i de i denne
rapport opgjorte omkostninger til etablering af nye anlæg samt drift og vedligeholdelse
af disse.
I disse samfundsøkonomiske regnestykker indgår naturligvis ikke kun udgifterne til
etablering, drift og vedligehold af selve recirkuleringsanlægget, henholdsvis anlægget
baseret på den eksisterende miljøteknologi, men også udgifterne til investering i
rørsystemer og omkostningerne til den transport, der eventuelt må foretages med lastbil.
De opgørelser, der ovenfor er gennemført for hver enkelt teknologisk løsning med
hensyn til potentialet for recirkulering af næringsstoffer og påvirkningen af
energibalance indgår i det samfundsøkonomiske regnestykke.
Princippet i regnestykket er vist på skematisk form nedenfor i tabel 9.4.1.
Omkostninger (costs) er angivet negativt i tabellen, gevinster (benefits)
positivt, således som det er almindeligt i samfundsøkonomiske opgørelser. De enkelte
elementer omregnes til værdier i kroner og øre. Differencen i forhold til
referencesituationen opgøres.
Tabel 9.4.1
Gevinster og omkostninger ved recirkuleringsteknologiske tiltag i forhold til
referencesituationen, pr. person pr. år
|
Recirku- lerings- teknologi |
Reference
teknologi |
Difference |
Enheds- priser |
Værdi
( kr.) |
Økonomi til anlæg,
drift og vedligehold |
÷ |
+ |
+/÷ |
|
+/÷ |
Forbedring af
energibalance
(kWh pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Energiforbrug til drift
|
÷ |
+ |
|
|
|
Energiforbrug
til transport
|
÷ |
+ |
|
|
|
Energigevinst
ved sparet kunstgødn.
|
+ |
÷ |
|
|
|
Energigevinst ved energiproduktion
|
+ |
÷ |
|
|
|
Energibalance, i alt: |
+/÷ |
+/÷ |
+/÷ |
1 kr. pr kWh |
+/÷ |
Reduceret nærings- stofudledning
(kg. pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Kvælstof
|
+ |
÷ |
+/÷ |
55 kr. pr kg |
+/÷ |
Fosfor
|
+ |
÷ |
+/÷ |
350 kr. pr kg |
+/÷ |
I alt: |
|
|
|
|
+/÷ |
For hver enkelt recirkuleringsteknologi er opgjort, hvor mange kg kvælstof og fosfor,
der kan recirkuleres som følge af det pågældende tiltag pr. person pr. år. Den
tilsvarende recirkulering er opgjort for referencesituationen, idet denne jo bortfalder
ved overgangen til den ny teknologi. Differencen mellem den ny teknologi og
referencesituationen opgøres, hvorefter denne hvad angår påvirkningen af energibalancen
og reduktion i næringsstofudledningen værdisættes udfra de anvendte enhedspriser,
jf. nedenfor.
For hvert recirkuleringstiltag er endvidere angivet, i hvilket omfang det pågældende
tiltag påvirker den samlede energibalance opgjort i kWh pr. person pr. år. Den
energi, der medgår til at drive det pågældende anlæg, og den energi, der medgår til
transport, er opgjort, da disse forhold påvirker energibalancen negativt. Den energi der,
som følge af recirkuleringen af næringsstofferne, spares til produktion af
kunstgødning, er opgjort, da den giver et positivt bidrag til energibalancen. Endelig er
der, for de teknologier der som sideeffekt fører til produktion af energi (f.eks.
biogasanlæg), anført, hvor mange kWh pr. person pr. år det drejer sig om. Den samlede
påvirkning på energibalancen opgøres.
På tilsvarende vis er referenceteknologiens påvirkning af energibalancen opgjort,
hvorefter differencen mellem recirkuleringsteknologien og den ny teknologi kan beregnes.
Der foretages dernæst en omregning med enhedspriserne for energi til kroner og øre.
Værdisætningen af miljøgevinsterne
En egentlig cost-benefit-analyse ville som tidligere angivet kræve, at der
foretages en værdisætning af gevinsten ved mindre udledning af kvælstof og fosfor til
vandløb og hav bl.a. baseret på, hvor meget den danske befolkning værdsætter et
renere havmiljø, og hvilken betydning en reduceret udledning af næringsstoffer vil have
for fiskebestanden og for den økonomiske udnyttelse af denne mv.
En sådan opgørelse ligger naturligvis uden for nærværende analyses omfang. En benefit-baseret
værdisætning til brug for en egentlig cost-benefit-analyse er forbundet med en hel del
både principielle og praktiske problemer og ville i sig selv udgøre et større
forskningsprojekt. Dertil kommer, at en sådan opgørelse, hvis den blev gennemført,
formentlig også hurtig ville blive genstand for en række kontroverser omkring
forskningsmetodik og basale antagelser omkring værdisætning. Dels fordi der ikke
forefindes nogen endegyldig metode til at opgøre befolkningens reelle betalingsvillighed.
Dels fordi der formentlig vil blive stillet spørgsmålstegn ved om en spørgeskemaanalyse
til afdækning af befolkningens værdisætning kan udgøre et tilstrækkeligt grundlag for
værdisætningen af et miljøgode, der også påvirker fremtidige generationer mv.
En anden mulig fremgangsmåde, som er mere håndterbar og formentligt også mindre
kontroversiel, er at basere værdisætningen på opgørelser af omkostningerne ved
mere gennemtestede alternative tiltag til at opnå den samme miljøforbedring.
Princippet i denne metode er følgende: Omkostninger forbundet med at forbedre
miljøbelastningen (med 1 enhed) gennem et besluttet tiltag kan ses som samfundets (de
politiske beslutningstageres) implicitte vurdering af, hvor meget man vil betale for den
pågældende forbedring af miljøet (med 1 enhed). Der kan argumenteres for, at det er
rimeligt at anvende denne størrelse som den relevante enhedspris til værdisætning af
den pågældende miljøforbedring, når denne skal opnås med et nyt teknologisk tiltag.
Værdisætningen af en miljøforbedring (med 1 enhed) bør således være uafhængig af,
hvilken teknologisk løsning der anvendes for at opnå den.
Værdisætning af reduceret næringsstofudledning
Der er her taget udgangspunkt i analyserne i rapporten "Omkostninger ved
reduktion af næringsstofbelastningen af havområderne", Miljø- og
Energiministeriet, Danmarks Miljøundersøgelser, Faglig rapport fra DMU, nr. 165, 1996,
som belyser en lang række forskellige tiltag til at reducere næringsstofbelastningen.
Som led i analyserne til DMUs rapport er der gennemført en række beregninger
af, hvad den marginale enhedsomkostninger ved at reducere udledningen af kvælstof med 1
kg, ud over hvad der allerede er igangsat af tiltag, vil koste. Udfra dennes rapports
mange beregninger og resultater kan det med betydelig usikkerhed anslås, at de marginale
enhedsomkostninger vil ligge omkring 50-60 kr. pr. kg, idet denne vurdering baseres
primært på figur 11.1 (side 138), figur 12.1 (side 144) og på baggrund af konklusionen
(side 149).
På tilsvarende vis kan der gives et groft skøn over omkostningerne ved at reducere
udledningen af fosfor med 1 kg fosfor. Rapporten beskæftiger sig dog kun i mindre omfang
med at prissætte udledningen af fosfor, hvorfor usikkerheden på dette felt er noget
større. Udfra figur 11.2 (side 138) i ovennævnte rapport kan de marginale
enhedsomkostninger ved reduktion af fosforudledning skønnes at være i størrelsesordenen
300-400 kr. pr. kg.
Disse enhedspriser kan ses som den implicitte vurdering af, hvordan samfundet gennem
faktiske politiske beslutninger værdisætter belastningen af havmiljøet med ét ekstra
kg kvælstof henholdsvis fosfor. Opgørelserne i tilknytning til ovennævnte rapport viser
således, at det er muligt at reducere udledningerne af kvælstof og fosfor via disse
alternative metoder, blot det besluttes at anvende den angivne sum pr. kg reduceret
næringsstof. I de samfundsøkonomiske analyser af recirkuleringstiltag er det derfor ikke
rimeligt at indregne en større enhedspris (dvs. værdi pr. reduceret kg), end hvad der er
fundet for disse andre løsningsmuligheder. Gevinsten ved at udlede ét kg mindre
kvælstof til havmiljøet har således samme værdi, uanset hvilket miljøteknologisk
tiltag der er anvendes for at opnår den pågældende reduktion.
Der er derfor i de efterfølgende samfundsøkonomiske regnestykker taget udgangspunkt i
enhedspriser for reduceret udledning af kvælstof og fosfor på henholdsvis 55 kr. pr. kg
og 350 kr. pr. kg.
Disse enhedspriser skal dog kun ses som beregningstekniske forudsætninger for de
samfundsøkonomiske regnestykker. I det omfang der senere fremkommer mere præcise
analyser af reduktionsomkostningerne ved alternative tiltag, som eventuelt viser at vil
være højere, vil det føre til højere enhedspriser og dermed til en forbedring af de
samfundsøkonomiske regnestykker for recirkuleringsteknologierne. Hvis det politisk
vælges at fastsætte en meget højere målsætning for miljøtilstanden på dette felt,
som uvægerligt vil føre til en forhøjelse af de marginale reduktionsomkostninger, fordi
indsatsen skal være mere gennemgribende, vil det tilsvarende forhøje enhedspriser og
forbedre regnestykket.
De opstillede regnestykker baseret på de forudsatte enhedspriser giver dog under alle
omstændigheder en klargøring af størrelsesordenen af gevinsterne ved reduceret
næringsstofudledning opgjort i kroner og øre set i forhold omkostningerne ved at
gennemføre de forskellige recirkuleringsteknologiske tiltag og det muliggør en
sammenligning på tværs mellem de forskellige recirkuleringstiltag.
Værdisætning af forbedringer i energibalancen
Ud fra samme princip som er anvendt ovenfor, kan der foretages en værdisætning af de
teknologiske løsningernes påvirkninger på energibalancen. Til fastsættelse af en
enhedspris forekommer det mest rimeligt at tage udgangspunkt i, hvilke priser forbrugerne
betaler for at forbruge energi eller rettere hvilken pris samfundet (de politiske
beslutningstagere) har besluttet, at forbrugerne skal betale som følge af den
miljøpåvirkning, der er knyttet til brugen af energi. Energianvendelsen resulterer
først og fremmest i udledning af CO2, men afhængigt af brændsel og
produktionsform også i udledning af SO2, NOX og partikler.
En del af den pris, forbrugerne betaler for at anvende energi, udgøres af
omkostningerne til råvarerne (kul, olie, naturgas) og omkostningerne forbundet med
omformning af disse (til f.eks. el) og efterfølgende distribution (ledningsnet mv.).
Denne del af prisen er knyttet til reelle produktionsomkostninger og skal derfor ikke
tilknyttes miljøbelastningen. Det er således alene afgifterne på brugen af energien som
udgør den politiske fastsatte merpris, der kan siges at udgøre prissætningen af
miljøbelastningen.
Denne pris afviger fra energiform til energiform, fra kunde til kunde, og fra år til
år, hvorfor der alene kan gives et groft overslag størrelsesordenen.
Til de følgende samfundsøkonomiske regnestykker er det taget udgangspunkt i prisen
for el, da energianvendelsen for de enkelte teknologier i denne rapport alene er opgjort i
kWh. Forbrugerprisen for el ligger med nogen variation omkring 1½ kr. pr.
kWh. (inklusive moms). Af denne pris må vurderes, at omkring ½ kr. udgør omkostninger
til selve el-produktionen og distributionen (inklusive moms). De afgifter, der er pålagt
el, udgør (inklusive moms af afgifterne) i størrelsesordenen 1 kr. Dette beløb kan
således siges at udtrykke den politisk bestemte samfundsmæssige værdisætning af den
forureningskomponent, der er knyttet til at anvende 1 kWh.
Der anvendes også store beløb på at støtte alternativ energi, hvilket kan siges
også at afspejle en betalingsvillighed. Der kunne derfor argumenteres for, at den samlede
betalingsvillighed for at opnå en reduktion af udledningen af CO2 , SO2,
NOX, partikler m.v. er større end 1 kr. pr. KWh. På den anden side kan der
også argumenteres for, at det set ud fra en marginal betragtning er mest
relevant at anskue prissætningen på forbruget af yderligere kWh, som principielt er
uafhængig af støtten til at opføre vindmøller mv. Under alle omstændigheder tages der
med enhedsprisen på 1 kWh alene udgangspunkt i de faktiske forhold i dag. Disse kan meget
vel ændre sig inden for en årrække, hvis miljøproblemerne omkring brug af fossile
brændsler vurderes som væsentligere end i dag.
Andre miljøeffekter
Der er også en miljømæssig gevinst ved at tilbageføre organisk materiale til
markerne, da en del af de danske marker lider at et vist underskud på organisk materiale,
som har betydning for omsætningen i jorden og dermed for dennes kvalitet. Værdien af
denne tilbageføring er dog meget vanskelig at gøre op i kroner og øre, hvorfor det ikke
indgår i de nednævnte regnestykker. Det er dog et forhold, som bør rettelig bør indgå
i den samlede vurdering, specielt da ikke alle de mulige recirkuleringsteknologier fører
til en tilbageføring af det organiske materiale.
Der medgår energi til at sprede de recirkulerede næringsstoffer på markerne, hvorfor
der kunne argumenteres for, at dette forhold burde indregnes i den samlede
energianvendelse. Der medgår dog også energi til at sprede kunstgødning. Der forefindes
ikke nogen viden om, hvorvidt denne er mindre eller større end ved spredning af
recirkulerede næringsstoffer. Det er derfor valgt at se bort fra dette forhold i
nedenstående beregninger, og problemstillingen indgår derfor ikke i nærværende
analyse.
En række forhold er økonomiske i deres natur og burde derfor indgå i den
samfundsøkonomiske vurdering men er vanskelige at inddrage i det
samfundsøkonomiske regnestykke. En gennemgang af disse forholds betydning for
regnestykket er imidlertid vigtig. Udeladelsen af et eller flere af disse forhold kan
således potentielt have en ganske afgørende skævvridende effekt på regnestykkets
samlede resultat. Det understreger samtidig usikkerheden i den samlede vurdering.
Rørsystemer, udbringning mv.
Hvad angår de eksisterende rørsystemerne der forbinder husstandene med
renseanlæggene, kompliceres situationen af to forhold. Dels fordi der ofte er tale om
systemer med meget lang levetid væsentligt længere end selve anlægget (om end de
danske rørsystemer som helhed står over for en større udskiftning i de kommende
årtier). Dels fordi rørsystemerne måske i et vist omfang kan anvendes også af en ny
recirkuleringsteknologi. Denne mulighed er dog ikke inddraget i de ovenfor angivne
systemdiagrammer; den er formentlig svær at integrere med de nye teknologier i praksis,
og indgår derfor heller ikke i de samfundsøkonomiske regnestykker.
Problemstillingen kan forekommer noget enklere, når det handler om byggeri af nye
boliger i et nyt område, da der ikke her kommer på tale at skrotte rørsystemer til
renseanlæggene. Men her er til gengæld de geografiske forhold ganske afgørende. Det er
således afgørende, om der i nærheden af nybyggeriet ligger et renseanlæg med uudnyttet
kapacitet, som de nye boliger let kan tilsluttes. De marginale samfundsmæssige
omkostninger pr. bolig ved at tilslutte nye boliger til et eksisterende renseanlæg med
overskydende kapacitet må således forventes at være forholdsvist lave, og klart lavere
end de marginale samfundsmæssige omkostninger forbundet med at skulle tilslutte de nye
boliger til et nyt renseanlæg, da boligerne da også skal bære
finansieringsbyrden ved det nye renseanlæg. Udeladelsen af dette forhold fra den
samfundsøkonomiske analyse er også med til at give en (om end mindre) skævhed i
vurderingen til gunst for de nye recirkuleringsteknologier.
Et andet forhold, som kan have betydning for samfundsøkonomiske rentabilitet, men som
ikke indgår i denne rapports emneområde, er omkostningerne til bortskaffelse af slam fra
de nuværende renseanlæg. Disse omkostninger er ikke inddraget i de samfundsøkonomiske
regnestykker. På den anden side indgår heller ikke omkostningerne for
recirkuleringsteknologierne ved udbringning og spredning af kompost, urin, bioforgasset
restmateriale mv. til markerne. I hvilket omfang det samlet trækker det
samfundsøkonomiske resultat i den ene eller anden retning er vanskeligt at vurdere.
Omkostninger ved arealanvendelse
Endnu et forhold, som er vanskeligt at inddrage i vurderingen, er udgifterne til
erhvervelse af de arealer, hvor de nye recirkuleringsteknologiske anlæg skal opføres.
Omvendt skal de udgifter, der ville være medgået til at erhverve arealerne til den
eksisterende miljøteknologi, naturligvis også indgå.
Heller ikke dette forhold er inddraget i de samfundsøkonomiske regnestykker, da det
vil afhænge meget specifikt af anlæggenes eksakte lokalisering.
Udeladelsen heraf kan dog påvirke den relative vurdering, i det omfang der er et meget
forskelligt behov for areal til anlæg mellem de forskellige teknologiske løsninger
hvis f.eks. de nye anlæg baseret på en recirkuleringsteknologi systematisk
kræver mere plads end areal til de "gammelkendte" teknologier. Der er dog ikke
som helhed noget der tyder på, at kravet til den samlede arealanvendelse skævtrækker
vurderingen i en bestemt retning.
Prisen på arealer må dog antages at være noget højere for arealer i tæt
tilknytning til boligområder sammenlignet med arealer, der godt kan ligge langt fra
boligbebyggelse og f.eks. etableres uden for selve bykernen. Udeladelsen af dette
forhold betyder derfor formentlig, at foretages en undervurdering af omkostningerne til
etablering af de recirkulationsteknologier, hvor der som led i den teknologiske løsning
etableres anlæg i tæt tilknytning til boligområderne. Det gælder f.eks.
kompostbeholdere, tanke eller nedsivningsanlæg direkte i tilknytning til boligerne. Også
dette forhold er det vanskeligt at sætte tal på, da en del af de nye anlæg formentlig
kan graves ned under jorden og dermed ikke behøver optage så megen grundareal på
overfladen.
Stordriftsfordele i brugen af anlæg
De fleste teknologier bliver billigere i brug, jo flere personer der deles om samme
anlæg. Der er således ofte stordriftsfordele knyttet til anlæggets størrelse. Et
anlæg til 20.000 personer vil formentlig være billigere pr. bruger end et anlæg til
10.000 personer osv. I mange tilfælde kan det ganske enkelt ikke betale sig at etablere
et anlæg under en vis størrelse, da det så vil blive alt for dyrt pr. bruger.
Stordriftsfordele som disse aftager dog typisk ud over en vis størrelse som da
kan betragtes som anlæggets "naturlige" størrelse for en given teknologi. De
opgørelser, der indgår i de efterfølgende samfundsøkonomiske regnestykker, er da også
typisk baseret på anlæg til adskillige tusinde brugere. Beregningerne vedrører således
kun bymæssige bebyggelser af en vis størrelsesorden.
Graden af stordriftsfordele kan variere imellem de forskellige teknologiske løsninger.
De forskellige teknologiske løsninger kan således have relative fordele i forhold til de
andre teknologier i bestemte geografiske sammenhænge. Nogle af teknologierne kan således
godt udnyttes, selv om der er betydeligt færre brugere og kan alene som følge
heraf have en vis fremtid i mere tyndt befolkede områder, selvom de måske ikke er
"konkurrencedygtige" med de andre teknologiske løsninger i tættere befolkede
områder. Jo mere tyndt befolkede områderne er, jo relativt dyrere bliver det at etablere
teknologiske løsninger, der nødvendigvis må basere sig på større anlæg.
Stordriftsfordele i produktionen af anlæg
Omstilling af rensningsteknologien til et scenarium med recirkulering af
næringsstoffer er et langsigtet projekt. Er sigtet, at hele Danmark (og evt. resten af
den industrialiserede verden) på længere sigt skal omstilles til recirkulering, er der
også tale om et særdeles omfattende projekt. Med en så stor omstilling må der
forventes også at gøre sig stordriftsfordele gældende i produktionen af de tekniske
anlæg. Dette forhold er det vanskeligt at opgøre betydningen af, men fra mange andre
sektorer er det velkendt, at omkostningerne pr. enhed meget vel kan blive reduceret
betragteligt ved produktion af meget store serier.
Dertil kommer, at en større satsning på en bestemt ny teknologi formentlig vil føre
til en betydelige innovation i fremstillingsprocessen og dermed til en billiggørelse af
produktionen.
Faktorer som disse er der ikke taget hensyn til i de samfundsøkonomiske regnestykker.
Udeladelsen af disse forhold giver formentlig en vis skævhed i vurderingen til ugunst for
de nye, mere "umodne" recirkuleringsteknologier i forhold til de velkendte
renseanlæg baseret på "gammelkendt" teknologi.
Central tørkompostering af køkkenaffald
Central tørkompostering har den fordel, at det organiske næringsindhold i
køkkenaffald udnyttes ved at blive bragt tilbage til markerne. Det er dog, jf.
ovenstående, ikke muligt at inddrage værdien af dette i det samfundsøkonomiske
regnestykke.
En anden fordel er, at der er tale om en lavteknologisk metode, som er relativt billig
at etablere.
Ulempen ved metoden er, at en betydelig del af kvælstoffet tabes undervejs.
Denne teknologiske løsning er alene rettet mod håndteringen af organisk
køkkenaffald. Den skal derfor indgå ved siden af andre teknologier til håndtering af de
øvrige affaldskomponenter, hvis der ønskes en mere omfattende recirkulering af
næringsstoffer. Central tørkompostering kan dog godt indføres isoleret kombineret med
fortsat anvendelse af traditionelle renseanlæg til behandling af de 3 øvrige
affaldskomponenter: fækalier, urin og grå spildevand.
Det er ikke enkelt at opstille et fuldstændigt samfundsøkonomisk regnestykke for
overgang til central tørkompostering med en differensberegning i forhold til den reelle
reference, som udgøres af forbrænding af det organiske køkkenaffald. Situationen
kompliceres af, at det organiske køkkenaffald kun udgør en del af det samlede affald,
som indsamles fra husstandene til efterfølgende forbrænding og at indsamling
derfor skal foretages under alle omstændigheder. Hvilke effekter en mindre mængde affald
ugentligt vil have for, hvor hyppigt indsamling behøver blive foretaget, og for
økonomien i selve affaldsforbrændingen, er temmelig uklart.
Der vurderes dog at være tale om potentielt betydelige besparelser i omkostningerne
ved at undlade indsamling af organisk husholdningsaffald på skønnet i størrelsesordenen
mellem 800 og 2000 kr. pr. år indbefattende energigevinsten ved affaldsforbrændingen.
Med så stor usikkerhed giver det ikke megen mening at udforme et samlet regnestykke.
Usikkerheden omkring økonomien dominerer fuldstændigt det samlede samfundsøkonomiske
regnestykke især fordi recirkuleringspotentialet i tørkompostering trods alt er
beskedent. I tabel 9.6.1 nedenfor er derfor alene angivet det isolerede
samfundsøkonomiske regnestykke for central tørkompostering, hvor der ikke er foretaget
en differensberegning i forhold til referenceteknologien.
Det fremgår, at der tale om en forholdsvis billig anlægsteknisk løsning, som hvis
den sammenlignes med den noget mere teknologisk tunge affaldsforbrændingsproces klart
falder økonomisk fordelagtig ud. Men omvendt er recirkuleringspotentialet for kvælstof
og fosfor ved denne teknologi særdeles begrænset. Alt i alt må der siges at være tale
om en teknologisk løsning med et relativt lavt ambitionsniveau, hvad angår
recirkulering.
Tabel 9.6.1.
Isoleret samfundsøkonomisk regnestykke for central tørkompostering af
køkkenaffald, kr. pr. person pr. år
Økonomi anlæg, drift og vedligehold: |
-240 |
Energiforbrug til transport: 2,5 kWh × 1
kr. pr. kWh =
|
-3 |
Energiforbrug til drift: 7,9 kWh × 1 kr.
pr kWh =
|
-8 |
Energibesparelse ved substitution: 4,9 kWh ×
1 kr. pr. kWh =
|
+5 |
Reduceret næringsstofudledning: |
|
Kvælstof: 0,3 kg × 55 kr. pr. kg =
|
+17 |
Fosfor: 0,1 kg × 350 kr. pr. kg =
|
+35 |
I alt: |
-194 |
Kilde: Bilag 2B.
Denne teknologiske løsning udgør sammen med spildevandsrensning af de øvrige
affaldsfraktioner referenceteknologien for de efterfølgende samfundsøkonomiske
regnestykker.
Lokal kompostering af køkkenaffald
Med lokal kompostering af organisk køkkenaffald spares omkostninger til transport af
affaldet til et centralt anlæg. Dertil kommer, at det vurderes at være lidt billigere at
etablere et lokalt anlæg heri er dog ikke medregnet omkostningerne til den
nødvendige arealanvendelse tæt på boligen, jf. ovenstående diskussion. Det må
yderligere tages i betragtning, at besparelsen i transporten kun gør sig gældende, hvis
produktet fra komposteringsprocessen også anvendes lokalt. Under alle omstændigheder vil
dog kun en mindre del af de samlede omkostninger medgå til transport.
Ligesom ved central kompostering er der tale om en anlægsteknisk billig løsning
også her fordi det er en forholdsvis lavteknologisk løsning. Ambitionsniveauet
for denne løsning må siges at være lavt i hvert fald hvis det ses i dansk
sammenhæng.
Det bør bemærkes, at der ved denne løsning formentlig vil være brug for en
betydelig lokal inddragelse og mængde arbejdstimer, som lokale må lægge i dette
hvilket efter temperament kan fortolkes som enten en ekstra omkostning eller en gevinst
på grund af den hermed forbundne "opdragende" virkning på brugerne.
Af disse grunde forekommer det ikke rimeligt at opstille et egentligt
samfundsøkonomisk regnestykke for denne teknologiske løsning.
Urinopsamling
Med opsamling af urin er der også tale om en forholdsvis lavteknologisk løsning, men
her med et betydeligt recirkuleringspotentiale.
Den store fordel ved urinopsamling er, at der opnås en væsentlig højere
udnyttelsesgrad i forhold til recirkulering af næringsstoffer tilbage til landbruget end
ved brug af traditionel spildevandsrensning.
Urinopsamling er til gengæld forholdsvis omkostningskrævende. Dels skal der etableres
anlæg til opsamling af urin, dels er transportomkostningerne betydelige pga. det store
vandindhold.
Ved en samfundsøkonomisk vurdering af urinopsamling er det væsentligt, at der
sammenlignes med referencesituationen: at urinen fortsat føres til konventionelle
spildevandsrensningsanlæg (sammen med fæces og gråt spildevand). I såvel
referencesituationen som recirkuleringsløsningen indgår central kompostering af
køkkenaffald. Differencen mellem disse to situationer afspejler således den isolerede
effekt af urinopsamling.
Tabel 9.6.2.
Samfundsøkonomisk regnestykke for urinopsamling (system E 3), pr. person pr. år.
|
Recirku- lerings- teknologi |
Reference- teknologi |
Difference |
Enheds- priser |
Værdi
( kr.) |
Økonomi til anlæg,
drift og
Vedligehold |
÷2.992 |
+2.284 |
÷708 |
|
÷708 |
Forbedring af energibalance
(kWh pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Energiforbrug til drift
|
÷15 |
+25 |
|
|
|
Energiforbrug til transport
|
÷12 |
+3 |
|
|
|
Energigevinst ved sparet kunstgødn.
|
+81 |
÷30 |
|
|
|
Energigevinst ved energi- produktion
|
|
|
|
|
|
Forbedring af energibalance i alt: |
+54 |
÷2 |
+52 |
1 kr. pr. kWh |
+52 |
Reduceret nærings- stofudledning
(kg pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Kvælstof
|
+4,6 |
÷4,6 |
+0,0 |
55 kr. pr. kg |
+0 |
Fosfor
|
+0,91 |
÷0,82 |
+0,09 |
350 kr. pr. kg |
+32 |
I alt: |
|
|
|
|
÷624 |
Note: Recirkuleringsteknologien (E 3) indbefatter udover urinopsamling og central
kompostering af organisk køkkenaffald også behandling af fæces og gråt spildevand på
konventionelt renseanlæg. Referenceteknologien (E 1) udgøres af central kompostering af
køkkenaffald, samt behandling af urin, fæces og gråt spildevand på konventionelt
renseanlæg.
Kilde: Bilag 2A, 2B og 2D.
Regnestykket viser, at der samlet set ikke er tale om en teknologisk løsning med et
godt samfundsøkonomisk resultat. Det skyldes de forholdsvis høje etableringsomkostninger
til urinopsamlingsanlæg mv., kombineret med at der kun opnås en beskeden gevinst i form
af reduceret næringsstofudledning.
Hvad angår påvirkningen af energibalancen er der tale om en gevinst af en vis
størrelse primært knyttet til en betydelig substitutionsgevinsten ved sparet
kunstgødning. Selv med enhedspriser på energi flere gange så store som de forudsatte
enhedspriser, vil det dog ikke føre til et positivt resultat i det samlede regnestykke
også fordi der medgår en del energi til drift og transport. Samlet set må
urinopsamling vurderes at være en teknologi, der er for dyr, i forhold til hvad der kan
opnås af miljøgevinster med den.
Vådkompostering
Vådkompostering kan udover organisk køkkenaffald omfatte såvel fæces som urin
(svarende til system E 4).
Vådkomposteringen som system kræver, at det grå spildevand håndteres med en anden
teknologisk løsning. I nedenstående samfundsøkonomiske regnestykke er det forudsat, at
det grå spildevand håndteres ved traditionelle renseanlæg. Det gør sig gældende i
både recirkuleringssystemet og referencesystemet, hvorfor differencen ikke indbefatter en
ændring i dette. Det betyder til gengæld, at der i recirkuleringsløsningen fortsat skal
afholdes omkostninger til traditionelle renseanlæg, hvilket medvirker til at fordyre
dette løsningssystem i det samlede regnestykke. Dette er en væsentlig grund til, at
dette løsningssystem anlægsmæssigt er mere kostbart end referencen.
Tabel 9.6.3
Samfundsøkonomisk regnestykke for vådkompostering af organisk køkkenaffald,
urin og fæces (system E 4), pr. person pr. år.
|
Recirku- lerings- teknologi |
Reference- teknologi |
Dif- ference |
Enheds- priser |
Værdi
( kr.) |
Økonomi til anlæg,
drift og
Vedligehold |
÷2.948 |
+2.284 |
÷664 |
|
÷664 |
Forbedring af energibalance
(kWh pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Energiforbrug til drift
|
÷80 |
+25 |
|
|
|
Energiforbrug til transport
|
÷18 |
+3 |
|
|
|
Energigevinst ved sparet kunstgødn.
|
+82 |
÷30 |
|
|
|
Energigevinst ved energi- produktion
|
|
|
|
|
|
Forbedring af energibalance i alt: |
÷6 |
÷2 |
÷8 |
1 kr. pr kWh |
÷8 |
Reduceret nærings- stofudledning
(kg pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Kvælstof
|
+5,4 |
÷4,6 |
+0,8 |
55 kr. pr kg |
+44 |
Fosfor
|
+0,88 |
÷0,82 |
+0,06 |
350 kr. pr kg |
+21 |
I alt: |
|
|
|
|
÷617 |
Note: Der er taget udgangspunkt i teknologi baseret på vakuumtoilet med
urinseparation, som er den toiletform, der resulterer i det laveste energiforbrug til
transport og drift. Recirkuleringsteknologien (E 4) indbefatter udover vådkompostering af
organisk køkkenaffald, fæces og urin også behandling af gråt spildevand på
konventionelt rensningsanlæg. Referenceteknologien (E 1) udgøres af central kompostering
af køkkenaffald, samt behandling af urin, fæces og gråt spildevand på konventionelt
renseanlæg. Kilde: Bilag 2A, 2B og 2E.
Det samfundsøkonomiske regnestykke fremviser samlet set et negativt resultat.
Vådkompostering fører til en meget stor recirkulering af kvælstof og der sker derfor
en vis reduktion af udledningen af kvælstof. Også for fosfor opnås en forbedring. Med
de anvendte enhedspriser for reduceret udledning af kvælstof og fosfor giver det et
positivt, om end beskedent, bidrag til det samlede samfundsøkonomiske resultat.
Hvad angår påvirkningen af energibalancen, har denne teknologiske løsning til
gengæld en negativ effekt primært som følge af et betydeligt energiforbrug i
forbindelse med selve driften af komposteringsanlægget. Højere enhedspriser på
energiforbrug vil således forværre det samlede samfundsøkonomiske regnestykke.
Det bør dog tages i betragtning, at der er tale om en teknologi, som er væsentligt
mere kompleks end de foregående, og som vel også må betragtes som værende i sin
indledende fase. Dette kan ses som en fordel, da det giver god mulighed for at stordrift
med denne teknologiske løsning vil føre til innovation og billiggørelse af produktionen
af sådanne anlæg. Det vil medvirke til at forbedre det samfundsøkonomiske regnestykke.
Alt i alt må denne teknologiske løsning med usikkerheden i enhedspriserne
taget i betragtning dog udfra en samfundsøkonomisk synsvinkel vurderes ikke at
være særlig rentabel. En generel højere værdisætning af miljøgevinsterne vil
således ikke lede til en forbedring af det samfundsøkonomiske regnestykke for denne
teknologiske løsning pga. den betydelige negative påvirkning på energibalancen.
Det er muligt at kombinere vådkompostering for køkkenaffald og fæces alene med
separat håndtering af urinen (svarende til system E 5). Men med to parallelle systemer
til recirkulering kræves etablering af to separate anlæg, hvilket fordyrer den samlede
affaldsbehandling markant i forhold til at benytte den samme procesteknologi til flere
affaldskomponenter, jf. tabel 9.6.4. Uanset enhedspriserne på energi og reduceret
udledning af næringsstoffer vil dette således ikke være nogen hensigtsmæssig løsning
set ud fra en samfundsøkonomisk vinkel.
Tabel 9.6.4
Samfundsøkonomisk regnestykke for vådkompostering af køkkenaffald og fæces,
kombineret med urinopsamling (system E 5), pr. person pr. år.
|
Recirkul- erings -teknologi |
Reference
teknologi |
Difference |
Enheds
priser |
Værdi
( kr.) |
Økonomi til anlæg, drift og
Vedligehold |
÷4.029 |
+2.284 |
÷1.745 |
|
÷1.745 |
Forbedring af energibalance
(kWh pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Energiforbrug til drift
|
÷43 |
+25 |
|
|
|
Energiforbrug
til transport
|
÷18 |
+3 |
|
|
|
Energigevinst
ved sparet kunstgødn.
|
+77 |
÷30 |
|
|
|
Energigevinst ved energiproduktion
|
|
|
|
|
|
Forbedring af
energibalance i alt: |
+16 |
÷2 |
+14 |
1 kr. pr kWh |
+14 |
Reduceret nærings- stofudledning
(kg pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Kvælstof
|
+5,0 |
÷4,6 |
+0,4 |
55 kr. pr kg |
+22 |
Fosfor
|
+0,93 |
÷0,82 |
+0,11 |
350 kr. pr kg |
+39 |
I alt: |
|
|
|
|
÷1.670 |
Note: Der er taget udgangspunkt i teknologi baseret på vakuumtoilet med
urinseparation, som er den toiletform, der resulterer i det laveste energiforbrug til
transport og drift. Recirkuleringsteknologien (E 5) indbefatter vådkompostering af
organisk køkkenaffald og fæces, separat opsamling af urin, og behandling af gråt
spildevand på konventionelt rensningsanlæg. Referenceteknologien (E 1) udgøres af
central kompostering af køkkenaffald, samt behandling af urin, fæces og gråt spildevand
på konventionelt renseanlæg.
Kilde: Bilag 2A, 2B, 2D og 2E.
Bioforgasning
Den store fordel ved bioforgasning er, at den kemiske energi i de organiske stoffer via
omformning til biogas benyttes til energiproduktion. Det giver en markant forbedring i
energibalancen. Set i en samlet samfundsøkonomisk vurdering tæller det dog ikke så
meget, som man måske umiddelbart skulle tro, jf. tabel 9.6.5. Men resultatet afhænger
naturligvis af de anvendte enhedspriser for energiforbrug.
Recirkuleringen af kvælstof er af nogenlunde samme omfang som ved vådkompostering og
medvirker derfor til en tilsvarende reduktion af udledningen.
Samlet set fremviser det samfundsøkonomiske regnestykke for bioforgasning et resultat,
der ligger tæt på resultatet for vådkompostering dog noget nærmere balance i
regnestykket. Men hvis enhedsprisen for energiforbrug f.eks. forudsættes dobbelt så høj
som den i regnestykket forudsatte, vil regnestykket for bioforgasning forbedres markant
både i forhold til referencesituationen og især sammenlignet med
vådkompostering, som påvirkes negativt. Prissættes reduktion af næringsstofudledningen
dobbelt så højt som forudsat i regnestykkerne vil det til gengæld ikke ændre på
bioforgasningens resultat vurderet relativt til vådkompostering.
Tabel 9.6.5.
Samfundsøkonomisk regnestykke for bioforgasning af køkkenaffald, urin og fæces
(system E 6), pr. person pr. år .
|
Recirku- lerings -teknologi |
Reference
teknologi |
Difference |
Enheds
priser |
Værdi
( kr.) |
Økonomi til anlæg, drift og Vedligehold |
÷3.036 |
+2.284 |
÷752 |
|
÷752 |
Forbedring af energibalance
(kWh pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Energiforbrug
til drift
|
÷57 |
+25 |
|
|
|
Energiforbrug til transport
|
÷24 |
+3 |
|
|
|
Energigevinst ved sparet kunstgødn.
|
+83 |
÷30 |
|
|
|
Energigevinst ved energiproduktion
|
+194 |
|
|
|
|
Forbedring af energibalance i alt: |
+196 |
÷2 |
+194 |
1 kr. pr kWh |
+194 |
Reduceret næringsstof
udledning
(kg pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Kvælstof
|
+5,4 |
÷4,6 |
+0,8 |
55 kr. pr kg |
+44 |
Fosfor
|
+0,88 |
÷0,82 |
+0,06 |
350 kr. pr kg |
+21 |
I alt: |
|
|
|
|
÷493 |
Note: Der er taget udgangspunkt i teknologi baseret på vakuumtoilet med
urinseparation, som er den toiletform, der resulterer i det laveste energiforbrug til
transport og drift. Recirkuleringsteknologien (E 6) indbefatter udover bioforgasning af
organisk køkkenaffald, fæces og urin også behandling af gråt spildevand på
konventionelt rensningsanlæg. Referenceteknologien (E 1) udgøres af central kompostering
af køkkenaffald, samt behandling af urin, fæces og gråt spildevand på konventionelt
renseanlæg.
Kilde: Bilag 2A, 2B og 2F.
Der er således med bioforgasning tale om en teknologisk løsning, som vil blive
vurderet klart mere gunstig ud fra en samfundsøkonomisk vinkel, hvis miljøforbedringerne
generelt prissættes højere. I tilfældet med vådkompostering var dette mere tvetydigt.
Alt i alt må bioforgasning derfor vurderes som mere robust overfor ændrede enhedspriser
og dermed mere samfundsøkonomisk fordelagtig end vådkompostering.
Der er også med bioforgasning tale om en højteknologisk løsning, der er inde i en
modningsproces. Dermed er der god mulighed for at dette på længere sigt fører til en
betydelig effektivisering og billiggørelse af teknologien, hvilket da vil give sig udslag
i et mere gunstigt samfundsøkonomisk regnestykke.
Bioforgasning kan ligesom vådkompostering kombineres med separat håndtering af urin.
Dette kunne der eventuelt argumenteres for, da urinen alligevel kun indeholder få
organiske stoffer, der kan nyttiggøres til energiproduktion gennem netop bioforgasning.
Men ligesom i tilfældet med vådkompostering vil en sådan parallel håndtering føre til
en mærkbar fordyrelse af de samlede anlægs- og håndteringsomkostninger, som klart vil
dominere eventuelle andre miljømæssige gevinster, jf. tabel 9.6.6.
Tabel 9.6.6.
Samfundsøkonomisk regnestykke for bioforgasning af køkkenaffald og fæces
kombineret med separat opsamling af urin (system E 7), pr. person pr. år.
|
Recirku- lerings- teknologi |
Reference
teknologi |
Difference |
Enheds
priser |
Værdi
( kr.) |
Økonomi til anlæg, drift og Vedligehold |
÷4.155 |
+2.284 |
÷1.871 |
|
÷1.871 |
Forbedring af
energibalance
(kWh pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Energiforbrug til drift
|
÷29 |
+25 |
|
|
|
Energiforbrug
til transport
|
÷22 |
+3 |
|
|
|
Energigevinst ved sparet kunstgødn.
|
+77 |
÷30 |
|
|
|
Energigevinst ved energiproduktion
|
+155 |
|
|
|
|
Forbedring af
energibalance i alt: |
+181 |
÷2 |
+179 |
1 kr. pr kWh |
+179 |
Reduceret nærings- stofudledning
(kg pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Kvælstof
|
+5,0 |
÷4,6 |
+0,4 |
55 kr. pr kg |
+22 |
Fosfor
|
+0,93 |
÷0,82 |
+0,11 |
350 kr. pr kg |
+39 |
I alt: |
|
|
|
|
÷1631 |
Note: Der er taget udgangspunkt i teknologi baseret på vakuumtoilet med
urinseparation, som er den toiletform, der resulterer i det laveste energiforbrug til
transport og drift. Recirkuleringsteknologien (E 7) indbefatter udover bioforgasning af
organisk køkkenaffald og fæces og separat opsamling af urin, også behandling af gråt
spildevand på konventionelt rensningsanlæg. Referenceteknologien (E 1) udgøres af
central kompostering af køkkenaffald, samt behandling af urin, fæces og gråt spildevand
på konventionelt renseanlæg.
Kilde: Bilag 2A, 2B, 2D og 2F.
Nedsivningsanlæg til gråt spildevand
Med nedsivningsanlæg er der tale om en forholdsvis enkel teknologi, når først
anlægget er etableret. Der er tale om en lavteknologisk løsning. Men der medgår dog
alligevel en del omkostninger med at etablere selve anlægget og de nødvendige
tilsluttende rørsystemer og brønde.
En mærkbar fordel ved at etablere nedsivningsanlæg til gråt spildevand er, at der
dermed tilføres en betydelig mængde vand til jorden ved lokaliteten til gavn for
grundvandspejlet. Værdien af dette indgår dog ikke i det samfundsøkonomiske
regnestykke, da det er meget vanskeligt at sætte tal på den miljømæssige værdi af
denne gevinst. Problemer med grundvandsspejlet varierer meget fra sted til sted, hvorfor
det ikke forekommer rimeligt eventuelt at anvende en generel enhedspris for denne effekt.
Tabel 9.6.7 viser det samfundsøkonomiske regnestykke for etablering af
nedsivningsanlæg til gråt spildevand, i en situation hvor der allerede er taget hånd om
det organiske affald, fæces og urin med andre recirkulerende teknologier. Gennemføres i
en sådan situation også en overgang til nedsivningsanlæg vil det derigennem helt
overflødiggøre de traditionelle renseanlæg, hvorved betydelige anlægsomkostninger kan
spares.
Tabel 9.6.7.
Samfundsøkonomisk regnestykke for nedsivningsanlæg til gråt spildevand
sammenlignet med behandling på konventionel renseanlæg, pr. person pr. år.
|
Recirku- lerings- teknologi |
Reference
teknologi |
Difference |
Enheds
priser |
Værdi
( kr.) |
Økonomi til anlæg,
drift og Vedligehold |
÷847 |
+1.332 |
+485 |
|
+485 |
Forbedring af
energibalance
(kWh pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Energiforbrug til drift
|
÷3 |
+5 |
|
|
|
Energiforbrug
til transport
|
- |
- |
|
|
|
Energigevinst ved sparet kunstgødn.
|
+1 |
÷6 |
|
|
|
Energigevinst ved energiproduktion
|
|
|
|
|
|
Forbedring af
energibalance i alt: |
÷3 |
÷1 |
÷4 |
1 kr. pr kWh |
÷4 |
Reduceret nærings- stofudledning
(kg pr. person pr. år): |
|
|
|
|
|
Kvælstof
|
+0,13 |
÷0,4 |
÷0,27 |
55 kr. pr kg |
÷15 |
Fosfor
|
+0,02 |
÷0,08 |
÷0,06 |
350 kr. pr kg |
÷21 |
I alt: |
|
|
|
|
+445 |
Note: Recirkuleringsteknologien indbefatter alene behandling af gråt spildevand ved
nedsivningsanlæg. Referenceteknologien er den isolerede behandling af gråt spildevand
på konventionelt renseanlæg, uden behandling af urin og fæces, som antages behandlet
på anden vis, gennem urinopsamling, vådkompostering eller bioforgasning.
Kilde: Bilag 2A og 2F.
På den baggrund fremviser det samfundsøkonomiske regnestykke for nedsivningsanlæg
til gråt spildevand et pænt positivt resultat. Det skyldes, at der er tale om et
væsentligt billigere anlæg end de traditionelle renseanlæg. Hvad angår bidrag til
reduceret udledning af kvælstof og fosfor samt påvirkning af energibalancen opnås ikke
nogen miljøforbedring her, tværtimod.
Nedsivningsanlæg kan også anvendes til urin og fæces, men dermed drages der ikke
nytte af dét kvælstof, kalium og fosfor, der findes i urin og fæces, til at substituere
for kunstgødning. Det vil således hindre det betydelige recirkulerende potentiale, der
ligger i at anvende en af de andre recirkulerende teknologier på disse fraktioner af
spildevandet.
Nedsivningsanlæg kan til gengæld vældig godt kombineres med enten vådkompostering
eller bioforgasning til håndtering af de øvrige affaldskomponenter (således som
ovenstående regnestykke i tabel 8 er baseret på). Kombineres nedsivningsanlæg for gråt
spildevand med vådkompostering eller bioforgasning af de øvrige komponenter opnås
samlet set en god samfundsøkonomisk balance, hvis det indregnes, at der derved helt
spares omkostninger til etablering og drift af renseanlæg. Resultatet for denne samlede
recirkulerende løsningssystem findes ved at sammenlægge resultaterne i henholdsvis tabel
6 og 4 med resultatet i tabel 8. Det samfundsøkonomiske regnestykke af dette
løsningssystem giver et nogenlunde balancerende resultat. I praksis vil det dog nok kun
være en realistisk mulighed ved nybyggeri af boliger, jf. diskussion ovenfor vedrørende
overgangen fra traditionel behandling til recirkuleringsteknologier.
Samdriftsfordele over for parallel håndtering af affaldskomponenter
Flere af de foreslåede recirkuleringstiltag er specielt designede til at tilgodese en
kvalitativ miljømæssig god recirkulering af én af de fire komponenter i
affaldskredsløbet:
 | Tørkompostering sikrer den kvalitativt bedste tilbageføring af organiske stoffer fra
køkkenaffald til landbrugsjorden. |
 | Urinsortering giver en specifik og sikker håndtering af det især meget
kvælstofholdige urin. |
 | Biogasproduktion sikrer en god energimæssig udnyttelse af det organiske indhold i
fæces og en samtidig god videreforarbejdning af dette materiale inden udførsel til
landbrugsjorden. |
 | Nedsivningsanlæg bevirker, at det store vandindhold i gråt spildevand tilbageføres
grundvandet tæt på lokaliteten. |
Selvom der således for hver af de fire affaldskomponenter kan anvises en teknologisk
løsning, der er stærkt målrettet for netop denne komponent, ville en sådan parallel
realisering af de fire teknologier føre til et betydeligt tab i, hvad man kunne kalde
samproduktionsfordele, sådan som de gør sig gældende i dag gennem den fælles
håndtering af disse komponenter i de traditionelle behandlingsteknologier.
Skal der opbygges separate teknologier til hver af disse komponenter, bliver det en
meget bekostelig affære, fordi de skal etableres fire forskellige typer af anlæg. Dertil
kommer, at kravene til indsigt fra brugerside øges betragteligt med flere forskellige
teknologier. Det kan derfor anbefales at stile efter systemer, hvor i hvert fald nogle af
de fire affaldskomponenter håndteres sammen, sådan som det gør sig gældende med
procesteknologierne vådkompostering og bioforgasning.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |