| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Bortskaffelse af havnesediment
Udviklingen i metoder til håndtering af havnesediment har tidligere i væsentlig grad
været styret af konkrete opgavers fysiske rammer og krav, samt ønsket om at være
økonomisk konkurrencedygtige. Inden for det sidste årti er kravene om en miljørigtig
håndtering kommet til. Det må forventes, at udviklingen rettet mod at opfylde stadigt
strengere miljøkrav, vil være den dominerende udviklingsfaktor i den nærmeste fremtid.
Som det fremgår af materialet, eksisterer en bred vifte af metoder for at håndtere
havnesediment miljørigtigt, men disse bliver ikke udnyttet i fuldt omfang i dag. Det er
hovedsageligt på grund af den nuværende praksis, som blandt andet skyldes, at det er
relativt omkostningskrævende for havnene at benytte de miljøvenlige metoder og
deponeringsanlæg.
Der findes en række konkrete problemstillinger i forbindelse med håndtering af
havnesediment, som med fordel kan undersøges eller kortlægges af hensyn til miljøet,
havnenes økonomi og entreprenørernes mulighed for at investere i miljørigtigt udstyr.
Felter, der i første række trænger sig på som indsatsområder, omkring opfyldelsen
af strengere miljøkrav er:
Udstyr til oprensning af sediment
Kortlægning af udstyr som er specielt velegnet til optagning af små mængder sediment
ud fra en teknisk økonomisk vurdering
Vurdering af både korttids- og langtidseffekt på miljøet fra nye anlæg
Mulighed for etablering af centrale depoter for forurenet havnesediment
|
- |
Ejerforhold, driftsforhold, økonomi |
|
- |
Placering, antal |
Indretning af centrale depoter
|
- |
Depottyper til sediment med forskellige forureningsgrader |
|
- |
Vurdering af diffusionskonstanter for relevante stoffer for forskellige
membraner |
|
- |
Godkendelse af depot, herunder krav til materiale som modtages |
|
- |
Kontrolprocedurer for depoternes tæthed |
Udstyr til oprensning af små mængder sediment
Problem
Det er relativt dyrt at oprense mindre mængder sediment. Der findes udstyr, som er
udviklet specielt til oprensning af mindre mængder sediment. Dette udstyr anvendes
primært i udlandet men benyttes dog også i et vist omfang i Danmark til oprensning af
søer og vandhuller. Da der i denne rapport er lagt vægt på at beskrive de teknikker der
i dag anvendes af danske entreprenører til oprensning og bortskaffelse af havnesediment,
er dette udstyr ikke beskrevet nærmere end hvad der er angivet i afsnit 6.5. Det bør dog
undersøges om dette udstyr også med fordel kan anvendes til oprensning af havnesediment.
Udvikling
Det bør kortlægges hvilket udstyr der findes andet end det der primært benyttes
i dag, til oprensning af mindre mængder sediment både på det danske og det
internationale marked, som er billigt at mobilisere, og som kan beskytte miljøet på en
tilfredsstillende måde under oprensningen.
Mål
At anbefale typer af udstyr, som fungerer mest hensigtsmæssigt ud fra en teknisk,
økonomisk og miljømæssig vurdering.
Problem
Praksis hos miljømyndighederne peger i retning af krav om bortskaffelse af
forurenet havnesediment i tætte kontrollerede depoter. Med mange små og forskellige
deponeringsanlæg vil der være forskel på krav til bortskaffelse på grund af lokale
forhold, og der vil være forskel på miljøpåvirkningerne fra de forskellige anlæg.
Samtidig er der stor forskel på, hvilke former for materiel entreprenørerne har behov
for.
Udvikling
Ved at etablere større centrale deponeringsanlæg, vil det være nemmere at
overskue eventuelle miljøpåvirkninger fra deponeringen, og det vil være en mindre
økonomisk belastning for mindre havne, at være med i et større samarbejde.
Det skal undersøges, om havnene er interesserede i centrale depoter. Der skal
fastlægges, hvem der skal finansiere disse, og der skal anslås hvad brugerbetalingen vil
være, inden havnene spørges. Det skal afklares, hvem der skal være driftsherre for
depoterne, og efter hvilke retningslinier disse depoter skal godkendes.
Ud fra en vurdering af, hvilke behov der er i forskellige typer depoter i forskellige
områder i Danmark, skal der udarbejdes et forslag til hvor, og hvor mange depoter, der
skal etableres, samt hvilke type depoter der skal etableres.
Mål
Der udarbejdes en handlingsplan for etablering af et antal centrale depoter
Problem
Hvis der skal etableres store centrale depoter, er det vigtigt at kunne beregne, hvor
stor udsivning/spredning af sediment der forekommer fra de forskellige typer af
deponeringsanlæg, og det skal fastlægges, hvordan depoternes egenkontrol kan
iværksættes.
Udvikling
Ved at etablere større centrale deponeringsanlæg vil det være nemmere at overskue
eventuelle miljøpåvirkninger fra deponeringen.
For at kunne vælge de mest egnede deponeringsanlæg, bør der udføres målinger ved
eksisterende anlæg, samt udføres modelberegninger til vurdering af udsivning fra de
forskellige typer både for så vidt angår korttids og langtidseffekter. Sammen med disse
undersøgelser skal det vurderes, hvilke muligheder der er for at mindske udsivningen fra
depoterne. Dette kan for eksempel være :
 | en vurdering af forskellige membrantyper og udvikling af metoder til
udlægning/etablering af membraner under vanskelige forhold. |
 | en undersøgelse af de forskellige membrantypers diffusionskonstanter over for relevante
stoffer |
 | en vurdering af forbedrede rensningsmetoder af overskudsvand fra spulefelter |
 | en vurdering af nye metoder til overvågning af deponeringsanlæg |
Mål
At opnå en mere præsis vurdering af miljøpåvirkningen fra forskellige typer
deponeringsanlæg. Dermed får miljømyndighederne et bedre grundlag, der kan benyttes
når der skal stilles krav til bortskaffelse og egenkontrol. Samtidig giver det et bedre
grundlag for en vurdering af, hvilken type anlæg, der giver anledning til en acceptabel
udsivning for sediment med forskellige forureningsgrader.
En langsigtet planlægning vil give entreprenørerne bedre forudsætninger for at
foretage nye investeringer i materiel.
Problem
Den sikreste deponering af forurenet sediment er i lukkede depoter med membraner og
opsamling af perkolat. Havnesedimentet er normalt ikke egnet til deponering uden en
forgående behandling i form af tørring eller anden form for stabilisering.
Udvikling
Der bør gennemføres forsøg med forskellige muligheder for tørring, samt forsøg med
tilsætning af andre materialer, der kan stabilisere havnesedimentet. Det bør også
undersøges, om det er muligt at etablere et anlæg, der kan kombinere tørringen og
deponeringen, uden det bliver nødvendigt med en lang transport af det afvandede
havnesediment.
Mål
Der bør findes en økonomisk forsvarlig metode til afvanding/stabilisering af
havnesediment, så det kan deponeres i kontrollerede depoter.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |