| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Dokumentation af offentlige grønne indkøb
Maj 2000
Vejledning
Baggrund
Denne undersøgelse er iværksat for at undersøge status for grønne indkøb i Staten,
amterne og kommunerne. Undersøgelsen omfatter tillige status for e-handel, da
e-handelsløsninger i fremtiden formodes at vinde indpas mange steder og bl.a. vil bedre
mulighederne for dokumentation af offentlige grønne indkøb.
Vedlagte spørgeskema er et centralt element i et dokumentationssystem, der fremover
løbende skal dokumentere omfanget og fremdriften af offentlige grønne indkøb.
Undersøgelsens omfang
Spørgeskemaundersøgelsen omfatter spørgeskemaer til 275 kommuner, 14 amter, 20
ministerier, 100 statslige institutioner og 25 offentlige, selskabslignende virksomheder.
Hvem skal udfylde spørgeskemaet
Det er vigtigt, at den person, der udfylder spørgeskemaet, har et bredt kendskab til,
hvad der sker på indkøbsområdet for hele organisationen. Den, der udfylder
spørgeskemaet, er ansvarlig for, at besvarelsen giver et retvisende billede af hele
området. Det er de overordnede forhold, der ønskes belyst i
spørgeskemaundersøgelsen. For visse indkøbere kan det eventuelt blive nødvendigt at
søge information hos andre, når spørgeskemaet skal udfyldes, for at opnå en dækkende
besvarelse.
Tidsforbrug
Der må påregnes anvendt minimum 15 min. og maksimalt 2 timer til at udfylde
spørgeskemaet, selvom det kan være nødvendigt at indhente information fra andre.
Hvad dækker besvarelsen
 | For kommuner og amter besvares for den samlede forvaltning med tilhørende
institutioner og andre eksterne enheder. |
 | For ministerier medtages ikke underliggende institutioner og
indtægtsfinansierede eksterne aktiviteter i besvarelsen. |
 | For statslige institutioner og offentlige selskabslignende virksomheder besvares for den
samlede enhed. |
Der ønskes ved besvarelsen ikke inddraget institutioner med selvstændige
(uafhængige) regnskaber eller private leverandører af offentlige ydelser, selvom de for
den overvejende del (50%) måtte være finansieret af offentlige midler.
Indkøbsbudget
Ved besvarelse af spørgsmål 18, 19 og 29 bedes du anvende indkøbsbudgettet som
sammenligningsgrundlag. Ved indkøbsbudgettet forstås det samlede indkøbsbudget for
driftsudgifter, dvs. køb af varer og tjenesteydelser samt erhvervelse af materiel i
forbindelse med driften. Egentlige anlægsudgifter holdes udenfor.
Specifikke indsatsområder
I spørgsmål 20-25 spørges til hvilken indsats-status pc-udstyr, vaskemidler,
rengøringsmidler, møbler, rengøringsservice og vaskeservice har. Disse indsatsområder
har den koordinationsgruppe, der er nedsat mellem stat, amt og kommune, udpeget som
særlige indsatsområder for grønne indkøb.
Hvad er Grønne indkøb?
Grønne indkøb og grønne varer er ikke veldefinerede begreber, og de kan forstås
forskelligt forskellige steder. For at give et ensartet billede af hele den offentlige
sektor beder vi dig om at tage udgangspunkt i følgende definition af grønne indkøb,
når du skal tage stilling til spørgsmålene 7, 11, 12 og 18.
Såfremt varen/tjenesteydelsen er indkøbt på en indkøbsaftale:
1. |
Varen/tjenesteydelsen er købt på en indkøbsaftale, hvor der er stillet
miljømæssige krav til produkterne med angivelse af, at miljø tages med i vurderingen
på lige fod med kvalitet, pris og service. |
|
2. |
Varen/tjenesteydelsen er købt på en indkøbsaftale, hvor spørgsmålet
om producentens/leverandørens certificerering efter ISO 14001 eller EMAS dokumenterbart
er medtaget i vurderingen på lige fod med kvalitet, pris og service. |
Såfremt varen/tjenesteydelsen er købt uden at der foreligger en indkøbsaftale:
3. |
Varen er forsynet med et officielt anerkendt miljø- eller energimærke
som for eksempel Svanemærket, EU-blomsten, Den blå Engel, Bra Miljöval, Ø-mærket,
Energy Star, EU's Energimærke eller lignende. |
|
4. |
Varen/tjenesteydelsen er indkøbt efter de anbefalinger, der fremgår af
miljøstyrelsens vejledninger/udmeldinger. |
|
5. |
Varen/tjenesteydelsen er miljøvurderet og det kan dokumenteres, at
miljøhensyn er taget med i vurderingen på lige fod med kvalitet, pris og service. |
|
6. |
Spørgsmål om producentens/leverandørens certificerering efter ISO 14001
eller EMAS er dokumenterbart medtaget i vurderingen på lige fod med kvalitet, pris og
service. |
Hvis du kan svare ja til et af ovenstående kriterier for en vare/tjenesteydelse,
betragtes indkøbet som grønt.
Hvad er E-handel?
Ved e-handel indgår Internettet som en integreret del af køberens
forretningsprocesser. Køberens indkøbssystem vil være integreret med køberens
økonomisystem samt linket direkte op til leverandørerne. En e-handelsløsning kunne
f.eks. være et elektronisk varekatalog hos køberen, som indkøbere og rekvirenter har
adgang til via intranettet og som er integreret med økonomisystemet samt linket direkte
op til leverandørerne. E-handel er altså i denne sammenhæng ikke handel på
Internettet, hvor indkøberen går direkte til leverandøren udenom egne indkøbs- og
økonomisystemer.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|