| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Dokumentation af offentlige grønne indkøb
Som led i udvikling af et modulopbygget system til opgørelse af grønne indkøb har KPMG
vurderet følgende 4 forslag til moduler:
- Opgørelse af indsatsen for grønne indkøb ved en årlig tilbagevendende
spørgeskemaundersøgelse, som foretaget i fase 3
- Opgørelse af grønne indkøb på konto/fakturaniveau
- Opgørelse af grønne indkøb på varenummerniveau
- Opgørelse af grønne indkøb via e-handel.
Vurdering og muligheder for anvendelsen af hvert af disse 4 moduler er gennemgået
nærmere i de efterfølgende afsnit 5.1 til 5.3.
Ved udvælgelsen af egnede opgørelsessystemer er der lagt vægt på, at systemet er
enkelt, fleksibelt og anvendeligt med et minimum af ressourcer hos de rapporterende
enheder. Samtidig skal systemet være fremtidssikret og give muligheder for justeringer
som følge af bl.a. organisations- og IT-mæssige ændringer i den offentlige sektor.
Dette giver i sig selv nogle væsentlige begrænsninger i løsningen af opgaven.
KPMG har i forbindelse med projektet udviklet og testet en spørgeskemaundersøgelse
vedrørende grønne indkøb i stat, amt og kommune som omtalt i afsnit 4. KPMG vurderer,
at en periodisk tilbagevendende spørgeskemaundersøgelse vil være en brugbar løsning
til indhentning af basisdokumentation om offentlige grønne indkøb. Spørgeskemaer kan
anvendes til via kvalitative indikatorer at måle status og fremdrift i grønne indkøb,
men giver ikke mulighed for en beløbsmæssig opgørelse af grønne indkøb.
Spørgeskemaundersøgelsen som modul til dokumentation af grønne indkøb beskrives mere
detaljeret i kapitel 3.1
KPMG har undersøgt, om e-handel i nær fremtid vil udgøre en brugbar løsning i
forbindelse med elektronisk registrering af offentlige grønne indkøb. Der eksisterer
allerede flere forskellige løsninger på markedet for e-handel, og udviklingen går meget
stærkt. KPMG har i kapitel 5.3 beskrevet de forskellige e-handelsmuligheder samt vurderet
deres anvendelighed i relation til dokumentation af offentlige grønne indkøb udfra
fastlagte kriterier.
På sigt, når e-handelsregistreringssystemer er almindeligt udbredte, anbefales det,
at spørgeskemaet udbygges med spørgsmål om, hvor stor en del af de foretagne indkøb
via e-handel, der kan karakteriseres som grønne.
KPMG har som tidligere beskrevet udviklet og testet en spørgeskemaundersøgelse til
brug for dokumentation af offentlige grønne indkøb.
Spørgeskemaundersøgelsen har vist sig anvendelig til at indhente basisdokumentation
om grønne indkøb i det offentlige. Ved den allerede gennemførte
spørgeskemaundersøgelse foreligger en status for stat, amters og kommunes indsats med
hensyn til grønne indkøb, og undersøgelsen vil ved gentagelser kunne belyse fremdriften
og udviklingen i indsatsen.
Spørgeskemaundersøgelsen sigter specielt på at belyse, i hvilket omfang offentlige
virksomheder lever op til intentionerne i cirkulæret/aftalen om grønne indkøb, som er
nærmere omtalt i afsnit 3.1. Via spørgeskemaet er det muligt at få nogle kvantitative
svar på omfanget af nedskrevne indkøbspolitikker, hvordan miljøviden indhentes,
antallet af udarbejdede handlingsplaner, implementering af Koordinationsgruppens
anbefalede indsatsområder m.v.
I spørgeskemaet bliver de offentlige enheder bedt om at vurdere omfanget af deres
grønne indkøb. Denne vurdering giver en indikation af, hvad niveauet er, men der kan på
baggrund af undersøgelsen ikke drages præcise konklusioner om omfanget af grønne
indkøb, idet denne viden p.t. oftest ikke er til stede i de offentlige enheder.
Cirkulæret/aftalen indebærer, at miljø skal inddrages på lige fod med service, pris og
kvalitet. Via spørgeskemaet kan det afdækkes, om dette krav rent faktisk opfyldes ved
offentlige indkøb.
Derudover kan spørgeskemaet følge med i udviklingen i e-handel, som vurderes på et
tidspunkt at være en brugbar løsning til mere præcis registrering af grønne indkøb og
opgørelse af omfanget af grønne indkøb. Når e-handel er blevet mere udbredt, vil det
således være muligt at udbygge spørgeskemaet med supplerende spørgsmål på dette
område, der vil kunne give mere præcise oplysninger om beløbsmæssig omfang af grønne
indkøb.
Sammenfattende er det således KPMG's vurdering, at spørgeskema med visse justeringer,
som er omtalt nærmere i det følgende afsnit, er tilstrækkeligt robust og dækkende til
at kunne anvendes i fremtidige undersøgelser. Med det relativt lille tidsforbrug som
kræves for at udfylde spørgeskemaet og den efterfølgende mulighed for en systematisk
bearbejdning af data, opfylder det projektets målsætning om i fremtiden på enkel og
ubureaukratisk måde at kunne dokumentere fremdriften og udviklingen i de
offentlige grønne indkøb.
På baggrund af de erfaringer KPMG har fået ved at gennemføre den første
spørgeskemaundersøgelse samt resultaterne heraf skal vi anbefale, at
spørgeskemaundersøgelsen fremover anvendes til dokumentation af fremdriften og
udviklingen i de offentlige grønne indkøb.
KPMG anbefaler, at spørgeskemaundersøgelsen foretages periodisk med samme interval,
f.eks. hvert år. Dette vil vænne de offentlige enheder til en tilbagevendende
rapportering og motivere til en systematisk opsamling af information, når enhederne på
forhånd ved, hvornår og hvad de skal rapportere.
Endvidere bør overvejes, om staten er tilstrækkelig repræsenteret i undersøgelsen.
Det kan give en skævhed i undersøgelsen, at samtlige amter og kommuner deltager, mens
kun en mindre del af de statslige virksomheder og institutioner deltager. Ved en
tilbagevendende rapportering anbefales det derfor at øge andelen af statslige enheder -
enten via direkte inddragelse eller ved at overlade dokumentationskravet til de enkelte
departementer (analogt til amter og kommuner).
Herudover anbefales selve spørgeskemaets udformning justeret/suppleret på følgende
punkter:
 | Spørgeskemaet bør udsendes direkte til informationskilden, dvs. indkøbschefen/den
indkøbsansvarlige og besvarelsen underskrives med navn og stilling. Herved sikres det, at
undersøgelsen besvares på samme organisatoriske niveau. Dette giver også mulighed for
indhentning af supplerende spørgsmål i den udstrækning, dette er nødvendigt |
 | Spørgeskemaet bør indledes med spørgsmål om indkøbets organisering: Centralt,
decentralt eller decentralt koordineret. Disse spørgsmål er væsentlige for vurdering af
indkøbssituationen og indgik ikke ved den første gennemførte spørgeskemaundersøgelse |
 | Spørgsmål 2-9 anbefales suppleret med eksempler for bedre at sikre, at alle
respondenter forstår spørgsmålet ens |
 | I vejledningen til spørgsmål 20-25 bør det forklares/uddybes, hvad der menes med
"indsatsområde". |
To af de registreringssystemer, der har været på tale i forbindelse med grønne
indkøb, er registrering af vareindkøb enten på konto-/fakturaniveau eller på
varenummerniveau. Disse to registreringssystemer er vurderet med hensyn til, hvorvidt de
er brugbare som dokumentation for opgørelse af grønne indkøb.
KPMG har via telefoninterviews samt besøg hos Kommunedata og på udvalgte
institutioner kortlagt de væsentligste økonomisystemer som Stat, amter og kommuner
anvender. En meget stor del af Kommunerne anvender KMD-Ø fra Kommunedata, mens Staten
hovedsagelig benytter SCR (Statens Centrale Regnskabssystem), men er ved at konvertere til
Navision Stat. Amterne anvender både KMD-Ø og andre systemer. I de enkelte institutioner
anvendes en række forskellige systemer.
Det er således med baggrund i denne fordeling af økonomisystemer, at
løsningsmodulerne 2 og 3 bliver beskrevet. Som det også fremgår af beskrivelserne, har
udbredelsen og systemets struktur stor indflydelse på, om modulerne kan anvendes til
dokumentation eller ej.
Langt hovedparten af de anvendte økonomisystemer indeholder ikke programmet,
der er forberedt på at udføre indkøb på baggrund af varer, der er oprettet på
forhånd (se eksempel i model 13, afsnit 5.1.2). Det betyder, at langt hovedparten af
varekøb i den offentlige sektor bogføres direkte på finanskonto-/fakturaniveau. At
bogføre direkte på konto-/fakturaniveau betyder, at
 | når rekvirenten bestiller en vare, angives et rekvisitionsnummer eller anden entydig
identifikation, som leverandører skal påføre fakturaen |
 | når fakturaen modtages, godkender rekvirenten fakturaen, og den går til
økonomifunktionen for betaling |
 | økonomifunktionen bogfører fakturaen på den omkostningskonto, som fakturaen skal
henføres til. F.eks. vil Statens Kontoplan bevirke, at på Konto 14.8x (Varekøb/forbrug)
bogføres både papir, aviser, tidsskrifter, rengørings- og toiletartikler, maling m.v.
på samme konto. Nogle institutioner har dog underopdelt kontoen lidt. |
Derefter er det kun muligt at trække en liste ud af økonomisystemet, som viser, hvor
meget der er henført til en konto, og som viser de enkelte posteringer, dvs. viser et
bilagsnummer og et beløb. Hvis man ønsker yderligere oplysninger om den enkelt
postering, kan man via bilagsnummeret finde den enkelte faktura. De enkelte fakturaer er
typisk sat i ringbind og står i bogholderiet.
Det er således ikke på en enkel måde muligt at angive, hvor meget der er brugt på
hvid A4 kopipapir, maling eller toiletartikler. Hvis en institution ønsker at vide den
eksakte indkøbte mængde af disse tre varer, skal der først printes en liste over
posteringer på den pågældende konto, og derefter skal de enkelte fakturaer findes frem
i bogholderiet, fakturaerne gennemgås for, om de indeholder køb af hvid A4 kopipapir,
maling eller toiletartikler. Til sidst skal tallene på de fakturaer, som indeholder køb
af de tre pågældende varer, tælles sammen.
En yderligere komplikation opstår i, at registreringerne ikke altid er korrekte, dvs.
at en faktura er registreret under det forkerte kontonummer. Det medfører for eksempel,
at varen maling ved en fejltagelse bliver konteret under kontorinventar, fordi malingen
anvendes til maling af et kontor, hvilket medfører, at denne faktura ikke kommer med ved
sammentællingen. Heraf følger, at resultatet bliver forkert, og denne form for
fejlregistreringer forekommer desværre ret ofte.
I de fleste økonomisystemer, f.eks. i KMD-Ø, er der mulighed for at angive en
"dimension", når en faktura bogføres på en konto. En "dimension"
bruges, hvis en institution ønsker at kende udgifterne til et bestemt projekt, i en
bestemt afdeling m.v. Alle fakturaer kan så, når de bogføres, påføres en ekstra
"dimension".
Eksempel: Hvis en kommune kører et EU støttet projekt om integration af
flygtninge (EU-integration) kan alle fakturaer, som modtages og som vedrører dette
projekt, påføres den ekstra dimension "EU-integration". Når projektet så er
afsluttet, kan kommunen udskrive en rapport, som viser alle de fakturaer, som er modtaget
og mærket "EU-integration".
I stedet for at bruge "dimensionen" til et projekt, kunne
"dimensionen" også bruges til at mærke en faktura som "grøn", og
kommunen kunne så udskrive en rapport, som viser, hvor stor en del af det samlede
indkøb, der er mærket "grøn" ud af det samlede indkøb.
Det er således teknisk muligt at registre, om et indkøb er "grønt", men
det kræver, at der for hver enkelt faktura og hver fakturalinje skal foretages en
registrering af, om varen er "grøn" eller ikke. Det medfører et krav om:
 | En tilstrækkelig miljøviden om de enkelte produkter |
 | Et yderligere ressourceforbrug til registrering af fakturaer. |
Neden for forklares indholdet i de enkelte krav med hensyn til, hvordan disse kan
opfyldes.
3.2.1.1 Tilstrækkelig miljøviden om de enkelte produkter
Hvis medarbejderne i en økonomifunktion skal kunne bestemme, om en vare er
"grøn", er det nødvendigt, at der forefindes lettilgængelige
systemer/opslagsværker, hvorfra der kan hentes oplysninger om, hvorvidt varen er grøn.
Det skyldes, at det i det daglige arbejde på en enkel måde skal være muligt at bestemme
varens miljørigtighed. Disse systemer findes ikke i dag.
Alternativt skal medarbejderne foretage en subjektiv vurdering af hver enkelt vare. Det
medfører et endnu større ressourceforbrug ved registreringen af fakturaer.
3.2.1.2 Yderligere ressourceforbrug
Som det ses af det første krav, vil en registrering af, om en vare er grøn eller
ej, medføre et yderligere ressourceforbrug. Det skyldes, at medarbejderen skal undersøge
og/eller vurdere varens miljørigtighed. Endvidere kræver selve registreringen også et
yderligere forbrug af ressourcer, da der for hver varelinje skal ske en registrering af
varens miljørigtighed.
Mængden af fakturaer kan variere meget, men fra KPMG's viden fra andre projekter kan
der hurtigt blive tale om et ret omfattende arbejde. Som eksempel kan nævnes, at
Servicedivisionen, som er en del af Banestyrelsen, modtager omkring 90.000 fakturaer om
året. En institution som Århus Tekniske Skole modtager omkring 20.000 fakturaer om
året.
3.2.1.3 Samlet vurdering af øget tidsforbrug for Stat, amter og kommuner
Iflg. en rapport7 udarbejdet af
Finansministeriet håndterer kommunerne alene 30 mio. fakturaer årligt. Anvendes f.eks.
et ekstra tidsforbrug på et ½ minut til registrering af grønne indkøb på hver af
kommunernes 30 mio. fakturaer, vil dette medføre et ekstra tidsforbrug på godt 150
årsværk.
Gennem en sammenkobling mellem kommunernes 30 mio. fakturaer og kommunernes
indkøb af varer og tjenesteydelser8, kan det ved
en lineær ekstrapolering bestemmes, at der inden for Staten, amterne og kommunerne samlet
set er en fakturamængde på ca. 125 mio. fakturaer. Anvendes det totale antal
fakturaer, der håndteres inden for Stat, amter og kommuner (ca. 125 mio. fakturaer)
vil en registrering af, om varen er grøn eller ej, samlet set medføre et ekstra
tidsforbrug på godt 640 årsværk, hvis det igen antages, at det ekstra tidsforbrug er et
halv minut. Der skal således ansættes 640 medarbejdere yderligere blot for at kunne
registrere, om varen er grøn eller ikke.
Og selv om det teknisk er muligt at registrere, om et indkøb er miljørigtigt eller
ej, bliver resultatet af registreringen, at man kan se det samlede "grønne"
indkøb, men ikke, hvad der er "grønt" indkøbt af hvid A4 papir, maling m.v.
Det vil derfor kun være muligt at finde ud af, hvor meget der er indkøbt af hvid A4
kopipapir, maling eller toiletartikler ved at udskrive lister, gennemgå fakturaer og
sammentælle beløbene. For at medarbejderne kan foretage en opgørelse over, hvor stor en
mængde af indkøbet af enkelte varegrupper, der kan karakteriseres som værende
"grønt", vil det derfor være nødvendigt at gennemgå samtlige fakturaer, der
er angivet på den aktuelle konto. Dette bevirker et yderligere forbrug af ressourcer til
at beregne de indkøbte mængder af grønne varer inden for den enkelte varegruppe.
Alternativt kan der via samtlige leverandører rekvireres udskrifter over, hvad der er
købt. Da der f.eks. inden for en kommune kan være flere tusinde leverandører, og der
hos de enkelte leverandører er indkøbt på forskellige kundenumre (et eller flere
kundenumre pr. institution), er denne opgave yderst ressourcekrævende.
KPMG anser derfor, at kravet til miljøviden om de enkelte produkter og det store antal
fakturaer og leverandører bevirker, at det ikke er muligt at overholde dette projekts
målsætning om en enkelt og ubureaukratisk dokumentation ved at opgøre grønt indkøb
på konto-/fakturaniveau.
KPMG anbefaler derfor, at modul 2 ikke benyttes til dokumentation.
For at kunne opgøre grønne indkøb på varenummerniveau kræves, at Stat, amter og
kommuner råder over indkøbssystemer. Gennem kortlægningen af IT-systemer er det
konstateret, at Stat, amter og kommuner kun i et meget begrænset omfang råder over
indkøbssystemer (der registrerer på varenummer). Derfor kan "grønt" indkøb
ikke generelt opgøres på varenummerniveau. Dog vil mange af de indkøbsstatistikmæssige
fordele, der er i indkøbssystemer, kunne opnås i en e-handels-løsning.
I et indkøbssystem oprettes alle varer, som indkøbes, med varenummer. Når en vare
bestilles, oprettes en indkøbsordre, og der angives, hvor meget der skal leveres af hvert
varenummer.
Eksempel: Hvis de tre varer hvid A4 kopipapir, maling og toiletpapir skulle
indkøbes via et indkøbssystem, vil alle tre blive oprettet med et varenummer:
Varenummer |
Betegnelse |
V00001 |
A4 hvid kopipapir 80g |
V00002 |
Sort træmaling |
V00003 |
Toiletpapir dobbeltlagt soft |
Herefter kan indkøberen bestille den ønskede vare, hvilket foregår på følgende
måde:
 | Når indkøberen bestiller en vare med et entydigt varenummer, udskrives en
indkøbsordre, som automatisk henter leverandøradresse og betalingsbetingelser fra
leverandørkartoteket, samt priser og rabatter fra varekartoteket. Indkøbsordren tildeles
ligeledes automatisk et entydigt ordrenummer. |
 | Når fakturaen er modtaget, kontrolleres via indkøbssystemet, om varen er modtaget. |
 | Økonomifunktionen udligner fakturaen med den pågældende indkøbsordre. Derefter er
det muligt at se, hvad der er indkøbt af den enkelte vare og til hvilken pris. |
For hver vare, der er oprettet, vil der således være tilknyttet nogle data, også
kaldet stamdata. Det drejer sig typisk om data som:
 | Leverandør |
 | Betalingsbetingelser |
 | Pris |
 | Om prisen er pr. stk. eller pr. pakke |
 | Leveringstid |
 | Osv. |
Her er det også muligt at oprette andre karakteristika om varen, f.eks. om den er
"grøn" Ja/Nej. Herefter er det nemt at udskrive en rapport som angiver, hvor
meget af det samlede indkøb der er mærket med "Ja" ud for stamdata
"grøn".
I et indkøbssystem er det ligeledes nemt at udskrive en rapport, som præcist angiver,
hvor meget der er indkøbt af f.eks. V00001, A4 hvid kopipapir 80 g eller V00003
toiletpapir dobbeltlagt soft.
Det vil i opstarten være tidskrævende at oprette alle de varer, som indkøbes og
angive stamdata for alle disse. Men data skal kun oprettes én gang.
Eksempel: Banestyrelsen har f.eks. 15.000 oprettede varenumre og udfra hver af
disse skal angives, om varen er "grøn" eller ikke. Det kræver, at indkøberen
via relevante kilder kan hente oplysninger, om varen er "grøn". Sådanne
systemer findes kun for et fåtal af varer, nemlig varer, der er miljømærket og dermed
viser, at de er "grønne".
Registreringen af den enkelte vare og om den er "grøn" eller ikke, vil være
meget ressourcekrævende, men det skal erindres, at der kun vil være tale om at
registrere varen en enkelt gang, hvorefter der vil være tale om at vedligeholde data. I
løsningsmodul 2 var der tale om at registrere, om den enkelte vare var "grøn"
på hver eneste faktura. Det vil derfor være mindre tidskrævende at dokumentere grønne
indkøb i et indkøbssystem end på konto-/fakturaniveau.
Men da kortlægningen i dette projekt har vist, at indkøbssystemer kun bruges i meget
begrænset omfang i Stat, amter og kommuner, kan modul 3 ikke benyttes.
Sammenfattende kan konkluderes, at
 | stat, amters og kommuners indkøb næsten udelukkende registreres på
konto-/fakturaniveau i økonomistyringssystemerne, da der kun i begrænset omfang benyttes
indkøbsmoduler |
 | det er ikke muligt, på en enkel og ubureaukratisk måde, at lave udtræk for
enkeltvarer eller varegrupper, ud af langt hovedparten af de systemer, som stat, amter og
kommuner bruger i dag |
 | det er ikke muligt, på en enkel og ubureaukratisk måde, at dokumentere omfanget af
grønne indkøb i de systemer, som Stat, amter og kommuner bruger i dag, hverken på
enkeltvare eller varegruppeniveau. |
Indkøb af grønne varer via elektronisk handel er et område, som p.t. er under
opstart og som endnu ikke er implementeret hos langt hovedparten af de offentlige enheder.
Udviklingen på området går imidlertid stærkt, og dette billede forventes i de
følgende år ændret væsentligt.
I dette afsnit beskrives kendte modulsystemer for indkøb via elektronisk handel.
Herunder skal man være opmærksom på, at begrebet "grønt indkøb" i
e-handels-sammenhæng er snævrere end begrebet "grønt indkøb" ved
spørgeskemaundersøgelsen, hvor et indkøb også betegnes som grønt, hvis der ved
indkøbet har indgået en vurdering af varens miljøbelastning på lige fod med pris,
kvalitet m.v. Grønt indkøb via e-handel kan defineres som "indkøb af grønne
varer" og omfatter således alene varer, der er "mærket grønt", mens
grønne indkøb i spørgeskemaundersøgelsen både omfatter indkøb af grønne varer og
varer, som i indkøbssituationen er miljøvurderet.
3.3.1 Indkøb via elektronisk handel9
Indkøbsfunktionen er inden for de seneste år blevet introduceret for en del nye
begreber, der alle relaterer sig til brug af Internettet i indkøbsprocessen, her benævnt
e-handel. Hvor indkøberen typisk før har benyttet sig af e-mail, telefon eller telefax
når ordrerne skulle effektueres, er der nu udviklet en lang række værktøjer, der
understøtter et indkøb, der foregår elektronisk. Indkøbet foretages ved, at den
ønskede vare/tjenesteydelse lokaliseres på Internettet via en web-browser, der
efterfølgende også benyttes til at effektuere bestillingen.
Internettet indeholder et væld af informationer, og for at få den optimale udnyttelse
af disse, har det været nødvendigt at udvikle nogle applikationer, der skaber overblik
og strukturerer indkøbsprocessen. Dette har ført til udvikling af en række elektroniske
indkøbssystemer, der er tilgængelige for institutionerne via en web-browser. Tilsvarende
er udviklingen af elektroniske markedspladser påbegyndt. Markedspladser, der opkobler
leverandører og indkøbere og lover at kunne optimere e-handel mellem disse parter.
Nedenfor er de muligheder, der understøttes af Internettet, og som kan benyttes i
relation til e-indkøb af miljørigtige varer, beskrevet:
 | Indkøb via elektroniske butikker (e-butik) |
 | Indkøb via et elektronisk indkøbssystem (e-indkøb) |
 | Indkøb via elektroniske markedspladser (e-markedspladser) |
 | Indkøb via elektroniske auktioner (e-auktioner) |
 | Informationsformidling (Information Brokerage) |
De fem e-indkøbsmuligheder vil efterfølgende blive beskrevet, og de fire første
evalueret i denne redegørelse.
3.3.1.1 Vurderingskriterier
For at vurdere de forskellige e-handelsmuligheder i relation til dokumentation af
offentlige grønne indkøb har vi valgt at angive en vurdering på en række punkter for
hver e-handelsmulighed. Vurderingen er foretaget udfra tre klasser.
Velegnet til at understøtte processen |

|
Neutral. Hverken velegnet eller ikke velegnet til at
understøtte processen |
|
Ikke velegnet eller er for ressourcekrævende for at
understøtte processen |
|
De parametre, som er vurderet, er
1. Administration
Her lægges vægt på, at løsningen kan administreres med et rimeligt
ressourceforbrug. Det, der har særlig interesse, er vedligeholdelse og opdatering af
data. Det vil sige vedligeholdelse af varekataloger, leverandøroversigter, brugerlicenser
m.v. I vurderingen lægges særligt vægt på, om løsningen giver nogle tidsbesparelser
og effektiviseringer i forbindelse med indkøb og dokumentationen af, hvor stor en del af
de indkøbte varer, der er grønne.
Administration anses som relevant i vurdering af, om løsningen lever op til kravet om
at være enkel og ubureaukratisk.
2. Hvem foretager klassificeringen
Afhængig af om det er leverandøren eller en uvildig part, der har foretaget en
miljøvurdering af en vare, må det forventes, at der kan være forskelle i bedømmelsen.
Med mindre en leverandør benytter sig at et anerkendt miljømærke, vil det således
være tvivlsomt, hvad miljøbetegnelsen omfatter. Det kan på den baggrund være både
problematisk og ressourcekrævende for indkøberen at bedømme, om en ønsket vare er i
overensstemmelse med den miljøpolitik, institutionen har.
KPMG vurderer, at det ville være hensigtsmæssigt, at det offentlige opstillede
fælles operative forudsætninger for, hvornår en vare kunne klassificeres som
"grøn". Indtil disse objektive vurderingskriterier er på plads, vil det være
relevant at kunne se, hvem der har foretaget vurderingen.
3. Understøtter et rationelt indkøb
Hvorvidt løsningen understøtter rationelt indkøb evalueres for at vurdere, om andre
argumenter end det at købe miljørigtigt kan bidrage positivt til et større miljøhensyn
i indkøbet. Hvis løsningen understøtter traditionelt indkøb, og kan give en
effektivisering på det traditionelle indkøb, kan det forventes, at løsningen bliver
implementeret for at sikre et rationelt indkøb i stat, amter og kommuner.
Ved vurderingen lægges vægt på, om løsningen letter arbejdsbelastningen i de
enkelte indkøbsafdelinger.
4. Understøtter et miljørigtigt indkøb
E-handelsløsninger varierer i deres anvendelighed for at understøtte miljørigtige
indkøb og dokumentationen af disse. I relation til dette kriterium vurderes, om
løsningen gør det nemmere og mere effektivt at sikre, at der bliver købt
"grønt" ind. Her lægges særligt vægt på, om løsningen på en
ubureaukratisk og overskuelig måde gør det let for brugeren at købe miljørigtigt ind.
Denne overskuelighed kunne ske ved en klar miljømærkning, f.eks. ved at varen var
mærket med et grønt flag. Endvidere ved at kunne tilføje et filter, således at det kun
var blandt de grønne varer, der kunne købes ind.
5. Integration til økonomistyringssystem
For at sikre en enkel og ubureaukratisk dokumentation af grønne indkøb er det
relevant at vurdere, om løsningen kan integreres i stat, amter og kommuners
økonomisystem. Økonomisystemet er traditionelt set det sted, hvor finansielle og
nonfinansielle transaktioner er registreret, idet økonomisystemet danner grundlag for den
nødvendige styringsmæssige og lovbefalede rapportering. Hvis oplysninger om grønne
indkøb registreres i den enkelte enheds økonomisystem, vil det efterfølgende være
muligt at bearbejde og rapportere disse data på linje med den øvrige rapportering.
6. Samlet vurdering
Samlet gives en vurdering af, om systemet understøtter en enkel og ubureaukratisk
dokumentation af grønne indkøb. Vurderingen er således en samlet vurdering af, hvor
velegnet løsningen er.
3.3.2.1 E-butikker
En elektronisk butik (e-butik) er karakteriseret ved, at det trykte katalog er
erstattet af et elektronisk katalog, der er online. Dette sikrer, at der er 24 timers
tilgængelighed til opdateret information fra leverandøren.
E-butikker fungerer ved, at indkøberen via leverandørens hjemmeside finder den
ønskede vare og derefter "lægger" denne i sin elektroniske indkøbskurv.
Indkøbet via hjemmesiden erstatter den traditionelle afsendelse via fax eller en
telefonisk ordreafgivelse, og indkøbskurven repræsenterer indkøberens
indkøbsrekvisition. Leverandøren ekspederer ordren på basis af indkøbsrekvisitionen.
De administrative fordelene ved at handle via en e-butik er bl.a., at varekataloget
altid er opdateret, at den aktuelle varestatus i mange tilfælde kan kontrolleres, at
forretningen er åben 24 timer i døgnet, færre fejl, hurtigere sagsbehandling hos
leverandøren og dermed kortere leveringstid etc. For leverandøren er fordelene, at
kunderne direkte indtaster ordrerne, således at indtastningsarbejdet falder bort.
Ulemperne for kunden er, at eventuelle indtastningsfejl er kundens risiko, samt at
e-butikken ikke er integreret med kundens øvrige systemer. Det giver dobbelt arbejde ved,
at kunden skal oprette ordren både i leverandørens system og i sit eget. Rent
administrativt er der både fordele og ulemper, hvorfor løsningen må karakteriseres som
neutral.
Nedenstående figur illustrerer, hvor varekatalogerne typisk er beliggende, og dermed
hvilken part, der er ansvarlig for disses opbygning:

Varekataloget administreres af leverandøren, der selv bestemmer, hvilke data der skal
være tilgængelige for potentielle kunder. Det er således leverandøren, der
klassificerer miljørigtigheden af de varer, der sælges via en e-butik. Har leverandøren
ikke angivet, hvorvidt en given vare er "grøn", vil det ikke være muligt for
indkøberen at vide dette, medmindre indkøberen undersøger det via telefon eller e-mail.
Løsningen må derfor karakteres som neutral med hensyn til at understøtte miljørigtig
indkøb.
E-butikkers udbredelse på Internettet er stor, og der er mange muligheder for at
vælge indkøbssted. At købe ind via en elektronisk butik giver kun få fordele i forhold
til indkøb foretaget via en telefon, idet den interne indkøbsproces ikke optimeres
synderligt.
Håndtering af følgesedler, faktura og betaling foregår på traditionel vis, og en
evt. registrering af miljørigtige indkøb kan kun ske af den indkøbende institution.
Skal mængden af miljørigtige indkøb dokumenteres, vil det kræve, at institutionen for
hver enkelt varelinje har mulighed for, at
 | identificere varens miljørigtighed |
 | angive dette i økonomisystemet |
 | data vedrørende foretagne indkøb af miljørigtige varer kan identificeres. |
Sidste punkt vil kræve, at miljørigtigheden af et indkøb noteres i et entydigt felt,
der efterfølgende kan sorteres data ud fra. E-butikken er ikke velegnet til integration
med økonomisystemet.
Ønsker man yderligere at skelne mellem indkøb af varer med et anerkendt miljømærke
og indkøb, der angives miljørigtige uden anerkendt mærke, skal disse to hver for sig
kunne entydigt identificeres.
E-butikker giver mulighed for relativt hurtigt at skaffe sig overblik over priser og
udbud af en vare. Men da løsninger ikke umiddelbart kan integreres med enhedens øvrige
systemer, vurderes løsningen som neutral med hensyn til at understøtte et rationelt
indkøb.
Samlet vurderes e-butikker som ikke velegnet til at dokumentere grønne indkøb.
Se her!
3.3.2.2 E-indkøb
Der findes i dag flere udbydere af elektroniske indkøbssystemer
(e-indkøbssystemer). Et e-indkøbssystem implementeres typisk som et intranet-system. Det
vil sige et internt lukket system, der ikke nødvendigvis er tilsluttet Internettet, men
hvor indkøbet overfor brugeren foregår meget lig det, der ses på Internettet.
Indkøb foretages vha. søgning i et elektronisk katalog, hvor den ønskede vare
udvælges ved hjælp at et "museklik". Brugeren (rekvirenten) udfylder en
rekvisition på sin skærm, og denne sendes automatisk til nærmeste overordnede for
godkendelse. Efter godkendelse registreres ordren i systemet, der herefter elektronisk
ekspederer ordren til leverandøren. Det vil løbende være muligt at se en status på
igangværende indkøb. Ved modtagelse af varerne registreres varemodtagelsen i systemet,
og såfremt indkøbssystemet er integreret med institutionens økonomisystem, er der
mulighed for, at betaling og kontering kan ske automatisk. E-indkøb er velegnet til at
integrere til et økonomisystem.
E-indkøbssystemets leverandør- og varestamdata oprettes og vedligeholdes af
leverandørerne via en separat sikret adgang, men det er den indkøbende organisation
(eller sammenslutning af institutioner), der bestemmer og godkender, hvilke
leverandører/varer, der skal være tilgængelige via kataloget, samt hvilke oplysninger
der lægges ind. Det vil således være muligt at fremme brugen af "grønne"
leverandører/varer, såfremt dette er i overensstemmelse med institutionens
indkøbsstrategi. Et e-indkøbssystem er således velegnet (4) til at understøtte
miljørigtigt indkøb. Da det er institutionen, der godkender oplysningerne, foretages
klassificeringen af, hvor vidt en vare er grøn, af institutionen.
Nedenstående figur illustrerer, hvor varekatalogerne typisk er beliggende, og dermed
hvilken part, der er ansvarlig for disses opbygning: Det katalog, som indkøberen ser, er
godkendt af institutionen, og det er derfor institutionen, der har ansvaret. De
oplysninger, som bliver ført over i indkøberens katalog er et udtræk af udvalgte varer
fra leverandørens varekatalog. Derfor er vist, at de begge har et katalog. Indkøberens
katalog består af udtræk fra flere leverandørers varekataloger.

Da det er op til den enkelte institution at vurdere, hvorvidt leverandørerne eller de
tilbudte varer er "grønne", må kriterier for miljørigtighed fastlægges.
Herudover skal der afsættes ressourcer til godkendelse af de vareoplysninger, som
leverandøren fremsender, før de tilføjes til indkøbssystemet.
Ud over de "stordriftsfordele", et indkøb via en e-indkøbsløsning giver,
vil der også være mulighed for væsentlige administrative besparelser, idet rekvirenten
får mulighed for at foretage indkøbet direkte og ikke blot skal afgive ordren internt i
organisationen, inden leverandøren kontaktes. Beslutningskompetencen sikres i henhold til
de retningslinjer, indkøbssystemet er udbygget med, hvilket betyder, at institutionen kan
opretholde en decentral disponeringskompetence samtidig med, at en central styring
understøttes. Den centrale styring opnås ved, at aftaler med leverandører indgås af
én funktion, der derved får mulighed for at understøtte prisforhandlinger med en
større volumen.
For at fremme brugen af et e-indkøbssystem er det vigtigt at sikre, at alle
nødvendige varer er tilgængelige via systemet (dette gælder uanset om varen er
miljørigtig eller ej), idet man herved får det fulde udbytte af indkøbsløsningen.
Løsningen er velegnet til at understøtte et rationelt indkøb.
Administrativt vurderes løsningen som neutral. Det vil koste en del ressourcer at
opbygge kataloget. Disse ressourcer kan samles i en central enhed, som således belastes
administrativt. Når systemet og kataloget er etableret, skal der afsættes nogle
ressourcer til opfølgning på systemet, men vedligeholdelsen af kataloget overlades til
leverandørerne. Omvendt vil brugerne af systemer få en administrativ lettelse, da priser
og leverandører er valgt, og indkøbsarbejdet er reduceret til en disponering efter
indgåede aftaler.
Såfremt alle indkøb foregår ved brug af e-indkøbssystemet, vil det være muligt at
dokumentere andelen af grønne indkøb ved udtræk fra dette system. For at kunne trække
de relevante informationer ud, er det dog nødvendigt at benytte entydige felter til
miljørigtighedsangivelse som sorteringsgrundlag.
Samlet vurderes et e-indkøbssystem som velegnet til at dokumentere grønne indkøb.
Se her!
3.3.2.3 E-markedspladser
Indenfor det seneste år er der dukket flere såkaldte elektroniske markedspladser
op, og endnu flere er annonceret på vej.
En markedsplads har til formål at matche sælgere med købere, inden en handel
foregår, og samtidig give såvel sælgerne og køberne de fordele, elektronisk handel kan
give. Markedspladsen skal sørge for integration til alle købere og alle sælgere og
tilbyder ofte flere forskellige samhandelstyper.
En markedsplads drives typisk af enten en sammenslutning af købere, en sammenslutning
af leverandører eller af en uafhængig part og får som oftest dækket sine omkostninger
ved afgifter på de transaktioner, der afvikles via markedspladsen. Det er derfor i
markedspladsens interesse at tilfredsstille behovet for så mange indkøbere som muligt.
Dette gør dem påvirkelige overfor institutionernes krav om eksempelvis grønne indkøb.
Nedenstående figur illustrerer, hvor varekatalogerne typisk er beliggende, og dermed
hvilken part, der er ansvarlig for disses opbygning:

Ved benyttelse af en markedsplads foregår kommunikationen og transaktionerne via et
mellemled, og kataloget vil typisk ligge på markedspladsen. Det er administratoren af
markedspladsen, der opretter og vedligeholder informationer om leverandørerne, og
således også dem, der indgår aftalerne med leverandørerne. Det er derfor dem, der skal
stille krav om miljøklassificering af varerne. Der vil typisk være krav om, at
leverandørerne selv sørger for at gøre sine data tilgængelige for markedspladsen og
for efterfølgende at ajourføre dem.
Der er derfor behov for, at administratoren af markedspladsen fastlægger sin politik i
relation til miljørigtighed. Beslutter administratoren fra centralt hold at understøtte
miljørigtige indkøb vil markedspladsen bistå med en mere grøn indkøbsmulighed. Men da
markedspladser ofte har et meget bredt varesortiment (for at tilgodese alle brugernes
krav) sikres det grønne indkøb ikke i samme grad som ved de mindre omfangsrige
indkøbssystemer. Med mindre leverandørerne benytter sig af anerkendte miljømærker, er
det administratoren, der vurderer miljørigtigheden af varen, hvilket vil kræve en del
ressourcer.
Gevinsten for køberen ved brug af en markedsplads i forhold til en e-butik kan være
ensartet brugerflade, hvilket letter implementering af elektronisk indkøb hos
institutionerne. Ud over dette vil institutioner, der formelt slår sig sammen om indkøb
via en markedsplads, have større mulighed for at påvirke leverandøren til såvel lavere
priser som eksempelvis øget miljøbevidsthed.
Markedspladsfunktionen er ofte svær at integrere i institutionernes økonomisystem ,
men da alle transaktioner registreres elektronisk og går via en fælles administration,
vil det være muligt at samle historik op om effektuerede indkøb. Opsamlingen skal ske
via entydige felter, der gemmes. Der skal derfor ske en angivelse af miljørigtighed, for
at "grønne" indkøb kan registreres og dokumenteres.
Et eksempel på noget man kunne karakterisere som en e-markedspladsløsning er den, der
er etableret i SKI regi. SKI's hjemmeside indeholder desuden mulighed for at vælge en
"grøn" indkøbsmulighed. Varer under denne kategori er karakteriseret ved, at
de er fundet miljørigtige. Det skal endvidere nævnes, at Forskningsministeriet er i gang
med et EU-udbud, der skal sætte gang i etableringen af en offentlig indkøbsportal.
E-markedspladser vurderes her næsten på linje med e-butikker. Men på grund af den
standardiserede brugergrænseflade kan e-markedspladser karakteriseres som mere
fordelagtige (1) end e-butikker på det administrative plan.
Samlet vurderes e-markedspladser som neutral med hensyn til dokumentation af grønne
indkøb.
Se her!
3.3.2.4 Elektroniske auktioner
Online auktioner på Internettet har udviklet sig hastigt, og der er en række
auktionstyper, der vinder frem i disse år. Auktioner kan enten ses som enkeltstående
services eller som et element på en elektronisk markedsplads.
Den mest markante forskel ses imellem leverandørstyrede og indkøbsstyrede auktioner
(omvendte auktioner). Leverandørstyrede auktioner tager udgangspunkt i en
vare/tjenesteydelse, som en leverandør ønsker at afhænde og derved udbyder til salg.
Det er i den forbindelse op til den enkelte leverandør at klassificere varens
miljørigtighed.
Indkøbsstyrede auktioner opstår på baggrund af et behov, der udbydes, og som
relevante leverandører herefter har mulighed for at byde på. Ved indkøbsstyrede
auktioner er det den indkøbende institution, der har mulighed for at specificere den
ønskede vare/tjenesteydelse og således også dennes miljørigtighed.
Brugen af auktioner er ikke umiddelbart velegnet til at sikre, at institutionerne
køber miljørigtigt ind, og de eksisterende koncepter er udarbejdet ud fra et ønske om
at optimere pris-, mængde- og leveringsforhold. Det er desuden i dag uklart, i hvor høj
grad danske offentlige institutioner kan benytte sig af auktioner uden at overtræde
EU-udbudsreglerne, men umiddelbart vil det ikke være noget problem, så længe indkøbene
ligger under tærskelværdien for EU-udbud.
Auktioner giver institutionerne muligheden for at købe billigt ind, men auktioner er
ikke velegnet til indkøb af varer, hvor leveringssikkerheden er vigtig. Endvidere er
tidsforbruget for indkøberen så højt, at e-auktioner ikke er velegnet for køb med høj
indkøbsfrekvens. Auktioner er således bedst velegnet til store ad hoc indkøb. Ved åbne
auktioner kan auktionen være med til at sikre prisgennemsigtighed, også for kunder som
ikke selv byder på auktionen.
Dokumentationsmæssigt har indkøb via auktioner de samme svagheder som e-butikker,
idet auktionerne afvikles på et netværk, der ikke umiddelbart har forbindelse til
institutionernes økonomisystem. Det vil derfor være nødvendigt at markere, hvilke
indkøb der er miljørigtige, og efterfølgende overføre registreringerne i
økonomisystemet (se modul B og C).
Samlet må e-auktioner vurderes som ikke velegnet til at dokumentere grønne indkøb.
Se her!
3.3.2.5 Konklusion
Se her!
Alle fire typer for e-handel vil sikkert fortsætte parallelt i de kommende år,
ligesom nye samhandelsformer kan komme til. Hvis det offentlige skal påvirke de fire
e-handelsformer, så de i så høj grad som muligt understøtter grønne indkøb, kan der
opstilles nogle krav, som hver enkelt løsning skal overholde.
For e-butikker, e-indkøbssystem og e-markedspladser kan opstilles følgende krav:
 | Løsningerne skal fra starten være opbygget, så det indeholder et felt, hvor der er
muligt at angive, hvorvidt en vare er grøn eller ej. |
 | Dernæst skal de varer, som er vurderet som grønne, være markeret med et grønt
"flag" eller en anden let genkendelig markering, som synliggør om varen er
grøn eller ej. |
 | Det skal være muligt at få varerne sorteret efter, om varen er grøn eller ikke,
således at det er let at fremme indkøbet af grønne varer. |
 | Det skal fremgå, hvem der har vurderet varen. Det ville være en fordel, om der blev
opstillet nogle fælles operative forudsætninger for, hvornår en vare kunne
klassificeres som grøn. |
For e-indkøbssystemer og e-markedsplader kunne opstilles yderligere krav:
 | Løsningen skal indeholde et statistikmodul, som opsamler, hvor meget der for hver
enkelt brugernavn bliver købt, som er mærket grøn henholdsvis ikke grøn. |
Det er vanskeligere at opstille krav til e-auktioner, da de bruges mere til ad hoc
indkøb. Til disse typer indkøb må stilles de sædvanlig krav om, at miljø vægtes på
lige fod med pris og kvalitet.
3.3.2.6 Eksempel på to indkøbssystemer
Som det fremgår af ovenstående tabel, er e-indkøbssystemer den eneste
e-handelsmulighed, der samlet vurderes som velegnet til at understøtte dokumentation af
grønne indkøb. To af de e-indkøbssystemer, som umiddelbart er tættest på at være
klar til implementering, er KMD WebIndkøb og Rak@t fra
Roskilde Amt. Neden for er begge systemer kort beskrevet.
KMD WebIndkøb
WebIndkøb er KMD's løsning på et e-indkøbssystem. I en pressemeddelelse af 18.
december 2000 meddeler KMD, at systemet vil være funktionsdygtigt om 3 til 4 måneder, og
at KMD sammen med KL vil finde 8-10 indsatskommuner, som starter et praktisk projekt om at
indføre e-handel.
Via telefonsurveyet i fase 1 er det i projektet kortlagt, at langt den største del af
kommunerne har økonomisystemer fra KMD samt at nogle af amterne og deres institutioner
ligeledes har KMD-økonomisystemer. Det er derfor interessant at vurdere, om den
prototype, som foreligger her primo januar 2001, opfylder de 5 krav som ovenfor er
opstillet.
E-indkøbssystemet er opbygget af tre dele:
- Internet varekatalog. Via indkøbskataloget er der en snitflade ud til udvalgte
leverandørers hjemmesider. Snitfladen bevirker, at det kun er muligt for kommunens
indkøbere at se udvalgte dele af leverandørens varekatalog. Det er muligt at få
overført de registreringer, som leverandøren har, dvs. at hvis leverandøren har mærket
varen som grøn, vil denne markering blive ført med over i KMD's system, når varen
købes.
- VLPKat. Er adgang til SKI's varekatalog. Her kan en snitflade ligeledes afgrænse
antallet af varer, som en kommunal indkøber har adgang til. Alle de oplysninger, som SKI
har angivet, kan føres med over i KMD's system.
- KMD Webshop. Er en foruddefineret netbutik. Her kan kommunen selv lægge lokale aftaler
ind. Foruddefineret vil sige, at der som standard er defineret nogle felter, som skal
udfyldes. Dvs. oplysninger om varenummer, pris, stk./kg./m, varetekst osv. Det er her ikke
muligt at angive i et felt, om varen er grøn eller ikke.
Via telefoninterview med KMD10 er systemet
vurderet i henhold til de 5 krav.
1. |
Indeholder systemet et felt for markering af grøn/ikke grøn.
Det er kun del A og B i KMD WebIndkøb, hvor der er mulighed for at angive grøn/ikke
grøn. Systemet må derfor vurderes ikke at understøtte krav 1 for dokumentation af
grønne indkøb. |
|
2. |
Let genkendelig markering.
Da feltet grøn/ikke grøn ikke findes i del C, må det derfor vurderes, at systemet ikke
understøtter krav 2 for dokumentation af grønne indkøb. |
|
3. |
Sortere efter grøn/ikke grøn.
Da feltet grøn/ikke grøn ikke findes i del C, må det derfor vurderes, at systemet ikke
understøtter krav 3 for dokumentation af grønne indkøb. Dog vil muligheden for at
styre, hvilke varer det skal være muligt at købe via kataloget, give mulighed for, at
kun de varer, som er grønne, kommer ind i systemet. Så KMD WebIndkøb vil kunne
understøtte en grøn indkøbspolitik. Omvendt kan systemet også anvendes til udelukkende
at fokusere på andre parametre end miljø. |
|
4. |
Hvem har vurderet varen.
Her gælder det samme som for krav 2. Da grøn markering ikke findes i del C, kan
yderligere oplysninger heller ikke dokumenteres. |
|
5. |
Indeholder statistik modul.
KMD WebIndkøb har et statistikmodul benævnt KMD WebStatus. KMD WebStatus giver
muligheder for forskellige statistikudtræk. Det er også muligt at udtrække, hvilke
varer der er købt med og uden miljømærke. Statistikmodulet understøtter således
dokumentation af grønne indkøb. Men da grunddata ikke findes i del C, og kun delvist i
del A (afhænger af, om leverandøren har angivet det), kan statistikmodulet ikke give en
pålidelig dokumentation. |
Systemet er ikke udviklet med henblik på at efterleve de 5 krav, som skal opfyldes for at
kunne dokumentere grønne indkøb. Samlet set må den prototype af KMD WebIndkøb, som
foreligger i dag, vurderes som "ikke velegnet" til at understøtte dokumentation
af grønne indkøb.
Rak@t, Roskilde Amt
Rak@t er startet som et lokalt initiativ af Amtsgården i Roskilde11. Rak@t er startet som et Intranet-baseret aftalekatalog. Et
elektronisk aftalekatalog, hvor Institutionerne i Roskilde amt kunne finde de gældende
indkøbsaftaler, som Roskilde Amt havde indgået. Kataloget er opdelt efter
varekategorier, og under hver kategori findes en eller flere aftaler. Firmanavne,
kontaktpersoner og rabatter kan findes for hver enkelt aftale.
Ultimo februar 2001 er anden version frigivet. Denne version er ikke blot et
aftalekatalog med en regulær e-indkøbsløsning som beskrevet under afsnit
"E-indkøb". Rak@t er udviklet som et åbent system, mere som en skal, hvor hver
enkelt amt eller kommune selv kan lægge egne aftaler ind. Det har betydet, at Rak@t
ultimo februar 2001 har 25 brugere, dvs. 25 amter eller kommuner som benytter Rak@t i
større eller mindre grad, og flere har udvist interesse for systemet.
Frem til sommeren 2001 vil systemet blive udbygget så det også indeholder elektronisk
ordreafgivelse, fakturamodtagelse og elektronisk betaling.
Ved besøg og demonstration af systemet12 er
systemet vurderet i henhold til de 5 krav.
1. |
Indeholder systemet et felt for markering af grøn/ikke grøn.
Systemet er opbygget så det kan indeholde 2 miljømærker, en for den konkrete vare og en
for virksomheden. Systemet må derfor vurderes til fulde at understøtte krav 1 for
dokumentation af grønne indkøb. |
|
2. |
Let genkendelig markering.
Begge felter er markeret med en let genkendelig markering. |
|
3. |
Sorterer efter grøn/ikke grøn.
Varerne kan sorteres, så grønne varer vises før ikke grønne varer. Systemet
understøtter krav 3 for dokumentation af grønne indkøb. |
|
4. |
Hvem har vurderet varen.
Der er mulighed for at angive flere miljømærker. Dermed kan det også angives, om
miljøvurderingen er en "offentlig" godkendt miljømærkning eller en mere lokal
ordning. Systemet understøtter krav 4 for dokumentation af grønne indkøb. |
|
5. |
Indeholder statistikmodul.
Rak@t i nyeste version indeholder tillige et statistikmodul. Systemet understøtter dermed
også det sidste af kravene. |
Systemet er således fra starten udviklet med henblik på at efterleve de 5 krav, som skal
opfyldes for at kunne dokumentere grønne indkøb. Samlet set må Rak@t betegnes som
særdeles velegnet til at understøtte dokumentation af grønne indkøb.
3.3.3 Varer og tjenesteydelser, der er egnet til e-handel
Principielt set egner alle varer-/tjenesteydelser sig til under en eller anden form at
blive eksponeret via internettet. Således findes der mange produkt-/ydelsesinformationer,
der er tilgængelige via internettet.
I takt med det elektroniske medies udvikling forbedres mulighederne for at understøtte
et indkøb. Eksempelvis kan billeder nu understøttes af demonstrationsvideoer, der mere
illustrativt beskriver en anvendelse, der ellers ville være betinget af en personlig
rådgivning.
Generelt set afhænger en vares egnethed til indkøb via en elektronisk løsning af
dens standardiseringsgrad. En meget standardiseret vare eller tjenesteydelse vil være
mere relevant, idet varen kan defineres entydigt, og derved lettere kan identificeres af
en indkøber på nettet. Jo mere kompleks og specialiseret en vare er, des større
sandsynlighed er der for, at indkøbet er betinget af en dialog med leverandøren. Et
eksempel er trykning, som i dag kan bestilles over nettet, men hvor en række
trykkeopgaver kan være meget vanskelige at definere entydigt, specielt hvor der er tale
om førstegangs optryk.
For de enkelte varer vil der være forskellige relevante elektroniske
indkøbsmuligheder, betinget af varens kompleksitet, modenheden hos leverandørerne og
kunderne. Det skal bemærkes, at der kan være flere modeller, der er relevante for en
varegruppe, idet indkøbsmønstret kan være forskellig fra institution til institution.
I en vurdering af en vares egnethed til at blive handlet elektronisk vil det udover
selve varens karakteristika være væsentligt at se på følgende:
 | Indkøbsprocessen |
 | Hvem må købe ind og under hvilke rammer |
 | Antal leverandører til den pågældende vare |
 | Bestillingshyppighed og transaktionsmængde13. |
Et eksempel på en varegruppe, hvor de enkelte varer er mere eller mindre velegnede til
indkøb via Internettet, er kontorhold og kontormaskiner:
Køb af kontorhold består af en række artikler: Skriveredskaber, hæfte- og
klipsemaskiner, mapper og mindre lommeregnere. Den interne administration i
institutionerne er omfattende, idet behovet ofte opstår hos den enkelte bruger og siden
formidles til en mere eller mindre central funktion, der varetager selve indkøbet. I
visse tilfælde er indkøbsmetoden endnu mere kompleks, idet indkøbet efterfølgende skal
godkendes før leverandøren kontaktes. Ved køb af kontorhold er der for langt de fleste
produkters vedkommende tale om køb af standardvarer, der indkøbes med en høj hyppighed
og derfor omfatter mange transaktioner. Varer af denne type vil derfor være oplagte at
købe ind via en elektronisk indkøbsløsning14.
Ved indkøb af kontormaskiner, herunder særligt kopimaskiner og telefaxer, er der i
vid udstrækning tale om indkøb af standardiseret og let sammenligneligt udstyr. Men der
er tale om forholdsvis få og store indkøb, hvortil der ofte er knyttet forskellige
former for serviceydelser, herunder vedligeholdelseskontrakter. Indkøbet sker relativt
sjældent og varetages ofte af en dedikeret afdeling, der har prokura til at foretage de
nødvendige indkøb. Gevinsten ved at købe denne type varer via en elektronisk
indkøbsløsning er relativt lille, hvorfor en elektronisk indkøbsløsning ikke
umiddelbart er oplagt. Dog kunne det offentlige have glæde af elektronisk
informationsformidling til at sammenligne priser og miljøvenlighed.
I en vurdering af, hvorvidt en vare kan købes mere hensigtsmæssigt ind via en
elektronisk løsning, må desuden tages højde for, om leverandørerne er parate til at
kunne modtage ordrer via en elektronisk løsning.
En analyse lavet af KPMG Consulting for Forskningsministeriet i sommeren 2000 viser, at
et stigende antal leverandører er i stand til at modtage deres ordrer elektronisk, men at
det stadig er et fåtal, der har ordremodtagelsen koblet op til virksomhedens øvrige
IT-systemer. Undersøgelsen viste desuden, at kun otte af SKI's ca. 800 leverandører er
direkte opkoblet til SKI. Ud fra de informationer, som analysen har kunnet fremskaffe, vil
den største gevinst for såvel de offentlige institutioner som for deres
leverandørpartnere være, hvis e-indkøbsløsningerne er fuldt integreret i
institutionernes forretningsgange, økonomistyringssystemer samt øvrige IT-systemer.
En barriere ved indførsel af e-handel er, at indkøberne ofte har svært ved at se
fordelene ved at købe elektronisk ind frem for at benytte de traditionelle kanaler. Det
er langt fra alle leverandører, der udnytter de muligheder for kundeservice, som nettet
ellers kan give. Et typisk eksempel er bestilling af kontorartikler:
En kontorbetjent gennemgår hylderne i arkivrummet for kontorartikler. Han krydser af
på en liste, hvilke varer der mangler. Når han har været alle hylder igennem, går han
i dag direkte til sin fax og sender en ordre til leverandøren. I denne proces er det
vanskeligt at overbevise betjenten om fordelen ved at sætte sig hen til en pc, logge ind
på en web-site og dernæst finde alle produkterne og for hvert produkt indtaste det
ønskede antal.
Det kræver en modning af brugeren og eventuelt uddannelse for at overbevise ham om de
øvrige fordele, der er ved e-handel, for at få ændret den eksisterende arbejdsgang. Det
kræves på den anden side af leverandøren, at han kan tilbyde en merværdi for kunden,
det vil sige, at han ikke kun tilbyder e-handel, men også fokuserer på kundeservice via
nettet. En miljømæssig indfaldsvinkel ville være at se på de ressourcer, som
eksempelvis tiltrykt papir, der benyttes til at fremsende ordrer mellem indkøber og
leverandør, og så sammenligne disse med den miljømæssige belastning e-handel giver.
Nedenstående tabel er hentet fra ovennævnte undersøgelse, og viser en fordeling af
det statslige indkøb (1999) på standardkonto 14 (Køb af varer og tjenesteydelser) og 15
(Erhvervelse af materiel, netto), jf. bilag 3, alt efter egnethed til elektronisk indkøb.
Varer/varegruppe15 |
Indkøbsvolumen
mio.kr. |
e-handelsegnet |
4.570
|
e-info, hvilket skal give
gennemsigtighed i indkøbene |
2.968
|
e-handel som løftestang til centralt
styret køb |
322
|
Uafklaret mht. e-handel |
9.958
|
Ikke e-egnet samt uspecificeret |
4.451
|
Total |
22.269
|
Organiseringen og dermed styringen af de enkelte vareindkøb i en enkelt institution,
et ministerområde eller for en samling af statslige institutioner er en vigtig
forudsætning for igangsætning af tiltag på såvel e-handelsområdet som for at sikre
miljørigtige dispositioner. Forretningsgangene skal tilpasses, og kompetencen ændres,
hvis indkøbsløsninger skal implementeres succesfuldt i institutionerne.
Det er væsentligt at være opmærksom på, at man ved implementeringen af e-handel for
langt de fleste varers vedkommende ikke kan forvente at opnå en afgørende gevinst i
relation til miljørigtigt indkøb. Elektroniske indkøbsløsninger kan være en
løftestang, der gør det lettere at købe grønt ind og administrere synligheden af
grønne indkøb.
7 |
Finansministeriet: Indkøb og konkurrence på de kommunale
serviceområder, Maj 2000, s. 6. |
|
8 |
Notat fra Danmarks Statistik: Opgørelse af benchmarktotal for det
offentlige varekøb, s. 1. |
|
9 |
Elektronisk handel defineres som handel, hvor selve bestillingen af
varen/tjenesteydelsen er foretaget via Internettet, med undtagelse af bestillinger via
e-mails, der i denne forbindelse sidestilles med brugen af en telefax. |
|
10 |
Lone Kristiansen, KMD |
|
11 |
Indkøbskoordinator Bernt Overmark |
|
12 |
af Bernt Overmark |
|
13 |
Transaktionsmængden er kendetegnet ved antallet af ordrer og deraf
følgepapirer, der udarbejdes. |
|
14 |
En e-shop er karakteriseret ved, at det trykte katalog er erstattet af et,
der er online. Ordren indtastes af kunden selv via en hjemmeside i stedet for den
traditionelle afsendelse via fax eller telefonisk ordreafgivelse. Følgesedler, faktura og
betaling foregår sædvanligvis som tidligere. |
|
15 |
For en uddybning af nedenstående tabel henvises til "analyse af
statslige indkøb", 10. oktober 2000, Forskningsministeriet |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|