| Indhold |
Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 21, 2001
Arealanvendelse til transportformål i Danmark
Indholdsfortegnelse
Denne rapport er besvarelse på en stillet opgave fra Miljøstyrelsens 17. Kontor
"Transport- og Luftkvalitetskontoret".
"Kortlægning af tilgængelighed af data for arealanvendelse til
transport/transportrelaterede formål. Der angives datakilder, ejerskab, pris for
anvendelse, nøjagtighed, opdatering m.m.
Data forsøges identificeret for:
| veje |
| trafikanlæg (havne, flyvepladser, stationer, transportterminaler) |
| billossepladser |
| parkeringspladser |
| transportfirmaer |
| bilimportører og -forhandlere |
| tankstationer |
| bilværksteder |
Opgøre arealanvendelsen i dag, fordelt på ovenstående grupper. Subsidiært, i det
omfang det er praktisk muligt, opstilles tal for arealanvendelsen til transportformål i
1960, 1970, 1980, 1990"
"Case studie af en by hvor fordelingen på de ovennævnte kategorier opgøres i
det omfang, det er muligt."
Opgavens samlede budget er på kr. 150.000.-, svarende til 2 personer i 6 uger, og
kontrakt-perioden løber fra 28. december 1999 til 10. januar 2000.
Som arbejdet med opgaven skred frem, blev det klart, at ovenstående opdeling i
kategorier var uhensigtsmæssig i praksis. I samråd med Miljøstyrelsen blev det derfor
besluttet at fortsætte arbejdet med en mere hensigtsmæssig opdeling. Det blev således
en opgave i sig selv nærmere at definere og afgrænse de anvendte kategorier.
Den meget korte kontraktperiode har gjort det nødvendigt at nedprioritere andre dele
af opgaven. I arbejdet med rapporten har vægten hovedsageligt været lagt på at
identificere mulige metoder til opgørelse af arealet, og i mindre grad på at kunne
præsentere konkrete og præcise tal.
De indsamlede oplysninger er forsøgt præsenteret gruppevis, med et kapitel for hver
af de relevante kategorier af areal til transportformål. Der er først i hvert kapitel en
liste over forskellige metoder, man kunne anvende, hvis man skulle gennemføre en
opgørelse af arealet. I hvert kapitel findes desuden nogle afgrænsninger og overvejelser
af, hvad der henregnes til den aktuelle kategori. Hvor det har været muligt, gengives
data som illustrerer den historiske udvikling af den pågældende kategori. Endelig
præsenteres alternative bud og resultater, hvoraf nogle er detaljerede oplysninger på et
lille geografisk område, mens andre kan være et bud fra en ekspert på området. Disse
alternative opgørelser er af ret forskellig art, og er derfor vanskelige at sammenligne.
For at give en oversigt over institutioner og datasamlinger er disse samlet bagerst.
Der henvises løbende i kapitlerne til hvilke institutioner og datasæt, der kan være
relevante.
Det blev oprindeligt bestemt, at rapportens casestudie skulle afvikles på Vejle
kommune, da det forventedes at data, fx matrikelkortet, for dette område, var let
tilgængelige.
Den korte projektperiode har imidlertid betydet, at det ikke har været muligt at
fremskaffe dækkende data selv for én kommune. Casestudiet er derfor i stedet blevet
gennemført som overslagsberegninger for hele landet, med en deraf følgende mindre
nøjagtighed.
På denne baggrund har det været muligt at fremkomme med et første forsigtigt skøn
over en samlet national værdi for arealet anvendt til transportformål i Danmark.
Videre arbejde med området er nødvendigt for at kunne få overblik over den danske
arealanvendelse. Det er forfatternes håb, at denne undersøgelse kan bidrage til at
opmuntre til en kvalificeret faglig diskussion. Specielt opgørelserne af arealet til
parkeringspladser appellerer til yderligere undersøgelser.
10. januar 2000 - Forskningscentret for Skov & Landskab
Martin Hvidberg
En opgørelse af arealer anvendt til transportformål bliver hurtigt til en opgave om
afgrænsning. Selv om termen "Arealer anvendt til transportformål" lyder
umiddelbart letforståelig og velafgrænset, levner den alligevel mulighed for adskillige
fortolkningsnuancer.
Vi har i denne undersøgelse behandlet seks kategorier: Veje, jernbane, havne,
flyvepladser, parkeringspladser og arealer til transportrelateret virksomhed. Allerede
denne udvælgelse repræsenterer en afgrænsning.
Generelt medregnes hele vejen, havnen, flyvepladsen etc. til transportarealet. Der
lægges mere vægt på, at et område er reserveret til transportformål og dermed ikke er
til rådighed for andre anvendelser, end der lægges vægt på, om området er asfalteret.
Som eksempel medregnes hele flyveplads-området til transportarealet, selvom det meste er
græsdækket.
Generelt har vi som transportareal medregnet offentligt tilgængelige transportarealer.
Også privatejede arealer er inkluderet i det omfang, de er offentligt tilgængelige. Vi
medregner således private veje og jernbaner samt parkeringspladser ved butikker og
firmaer, så længe de er offentligt tilgængelige. Af samme grund er derimod alle
militære anlæg samt private, lukkede områder som fx private marinaer udeladt.
Den egentlige udfordring består i at adskille de ovennævnte seks kategoriers arealer
fra det omgivende terræn, samt fra hinanden. Indledningsvis vil vi forsøge at afgrænse
hver af de seks kategorier.
Veje inddeles sædvanligvis i enten administrative klasser (motorvej, landevej, ...)
eller efter ejerforhold (statsvej, amtsvej, ...). Summen af hver gruppering bør være den
samme, nemlig Danmarks samlede vejnet. Der er i denne undersøgelse anvendt en bred
fortolkning af begrebet veje, hvorved al offentlig tilgængelig vej er medregnet, uanset
størrelse. Der er anvendt de kriterier, der er brugt i 'Dansk Adresse og Vejdatabase',
som medtager alle veje, uanset størrelse, hvorpå der findes to eller flere adresser.
Vejen medregnes helt frem til ejendommen. Dette medfører at veje, som normalt regnes som
mark- skov- eller tilkørselsveje, også indregnes, såfremt de har minimum to adresser.
I vejens bredde medregnes cykelstier, fortove, vejkant og grøfter. Hvor der findes
naboarealer regnes til matrikelskel.
Jernbanelinier i Danmark er veldefinerede. Baner kategoriseres som hhv. hovedbane,
regionalbane, lokalbane, godsbane, etc. Arealmæssigt er problemet at vælge, om de alle,
også turist og veteranbaner, skal medtages. Dernæst at omsætte de nævnte kategorier
til sporbredder. Foruden selve banerne medregnes stationer, godsterminaler, remiser og
rangerområder.
Danmark har mange havne, hvis man medregner alle de små anløbspladser. Nærværende
undersøgelse har kun medtaget offentlige og private trafik- og erhvervshavne. Medregnet
er derimod ikke havne, der udelukkende anvendes til fritidssejlads eller udelukkende til
militært formål. Medregnet er således også private havne ved fx raffinaderier og
kraftværk.
Flyvepladser er i denne undersøgelse defineret som offentligt tilgængelige
trafikflyvepladser. Der anvendes miljøministeriets specifikationer for krav om
miljøgodkendelse, dog udelukkes flyvepladser på vandområder (BL 3-36)1.
Desuden udelukkes rent militære flyvestationer, samt flyvepladser udelukkende til
sportsformål, fx svæveflyvning.
Denne kategori er defineret som afmærkede, offentligt tilgængelige, parkeringsbåse.
Desuden inkluderes afmærkede parkeringsbåse i forbindelse med fx forretninger, firmaer
og offentlige institutioner, også selvom disse arealer er forbeholdt ansatte eller
kunder. Hvor det er muligt at differentiere medtages overdækkede offentlig tilgængelig
parkering, såfremt den er eneste anvendelse på området, og den samtidigt forhindrer, at
dette anvendes til andet. Det vil sige, at rene parkeringshuse inddrages med deres
grundareal (uden at multiplicere med antallet af etager), samt at ren underjordisk
parkering ikke medregnes, da det ikke forhindrer alternativ udnyttelse af overfladens
areal.
Denne kategori omfatter private erhvervsvirksomheder, hvis væsentlige arealanvendelse
er transportrelateret. Disse erhverv omfatter primært køb, salg, vedligeholdelse og
udlejning af biler og andet transportmateriel, samt flytte-, speditions- og
transportfirmaer. Inkluderet er også værksteder og servicestationer. Firmaer
beskæftiget inden for transport, men uden egentlig transportkarakter på adressen, fx
rejsebureauer eller biludlejerens regnskabskontor på gågaden, medregnes så vidt muligt
ikke, da de ikke adskiller sig fra de øvrige kontorarealer.
Et problem ved at opgøre forskellige kategorier af arealer til transportformål ved
hjælp af forskellige metoder er de indlysende risici, der er for at medregne det samme
areal i to eller flere kategorier. Et eksempel herpå er parkeringspladser placeret langs
gader og veje. Såfremt man opmåler vejarealet ved at gange længde og bredde, vil man jo
normalt her medregne disse parkeringsnicher. Opregner man samtidigt parkeringsarealet ved
fx at gange kommunens oplysninger om antal tilgængelige parkeringspladser med et
gennemsnitsareal, vil de samme arealer blive medregnet endnu en gang.
Det er dog vanskeligt at eliminere dette problem. Det ville kræve, at hver kategori
blev identificeret og opmålt, således at summen af kategorierne var lig
undersøgelsesområdets samlede areal, samt at de alle gensidigt udelukkede hinanden.
Flybilledeanalyse har været overvejet som metode i denne sammenhæng. Det ville gøre
det muligt at sikre, at kravene om totalt dække og gensidig udelukkelse af kategorier
blev opfyldt på samme tid. Metoden har dog to problemer. Dels kan den kun omfatte
kategorier, der fysisk manifesterer sig på overfladen, og derfor kan ses på billeder.
Dette udelukker fx at sondre mellem forskellige erhvervskategorier. Dels vil den være
temmeligt ressourcekrævende. Skønsmæssigt vil det kræve ca. 500 arbejdstimer for at
behandle flyfoto for hele Danmark.
En samlet historisk opgørelse af areal til transportformål er vanskelig og vil i
bedste fald være meget upræcis, og i værste fald være misvisende. Der findes dog
enkelte relaterede parametre som kan opgøres objektivt, fx arealet af byzone ifølge
zonebestemmelserne, antallet af huse eller køretøjer, benzinforbruget eller ganske
enkelt befolkningstallet. Det er yderst spekulativt, hvorvidt sådanne parametre er
direkte proportionale med transportarealet, og sådanne sammenligninger er ikke forsøgt i
denne undersøgelse.
Det er dog muligt at belyse udviklingen i arealforbrug for enkelte af kategorierne.
Specielt synes jernbanerne i Danmark at have en veldokumenteret historie, hvad angår
areal.
Det er en almindelig antagelse at transportarealet i Danmark har været stadigt
voksende indtil i dag. En undtagelse er dog parkeringsarealerne i det indre København,
hvor man har en politik om at reducere antallet. Det må antages, at arealet anvendt til
transport i Danmark fortsat vil vokse, dog med en stagnerende tendens.
Det følgende bud på Danmarks samlede areal til transportformål fremkommer på
baggrund af alle de overvejelser, skøn og antagelser, der er gjort i forbindelse med
nærværende undersøgelse. Det er ikke at betragte som rapportens hovedresultat, men som
et biresultat fremkommet ved at sammentælle en række delbetragtninger. De enkelte tal
stammer således fra hver af de følgende kapitler. Det skal nævnes, at nogle tal
betragtes som mere usikre end andre. Tallene for jernbaner og flyvepladser er rimeligt
sikre, tallene for veje og havne er noget usikre, mens tallene for parkeringspladser og
transporterhverv er utroligt usikre.
Rapportens hovedresultat er, i overensstemmelse med opdraget, at afdække mulighederne
for at måle Danmarks arealforbrug til transportformål. Konklusionen herpå er, at dette
er muligt, om end unøjagtigt med eksisterende data.
Den primære anbefaling til fremtidigt arbejde er at søge at definere afgrænsningerne
af, og imellem, de forskellige arealkategorier mere præcist, og ved hjælp af let
målbare paramatre, hvor muligt.
Danmarks samlede areal til transportformål:
Transport |
Areal/km2 |
Vej |
985 |
Jernbane |
67 |
Havne |
45 |
Flyvepladser |
73 |
Parkeringspladser |
27 |
Transport erhverv |
79 |
I alt |
1276 |
Heraf:
Vej |
Areal/km2 |
Motorvej |
50 |
Motortrafikvej |
10 |
Primærruter |
63 |
Sekundærruter |
153 |
Veje 3-6 m |
369 |
Andre veje |
340 |
I alt |
985 |
Jernbane |
Areal/km2 |
Hovedbaner |
19 |
Regionalbaner |
17 |
Lokalbaner |
17 |
Godsbaner |
2 |
S-tog |
5 |
Privatbaner |
4 |
Stationer |
3 |
I alt |
67 |
Danmarks samlede areal er ca. 43.000 km2 , og heraf udgør transportarealet
på 1276 km2 således 3 %. Det svarer til Lolland (1243 km2).
1 |
"Vejledning fra Miljøstyrelsen" Nr. 5 1994 - Støj fra
flyvepladser |
A calculation of transportation-related land areas quickly becomes a task of making
limitations. Even though the term "areas used for transportation" sounds
immediately easily understandable and well delimited, it still leaves us with the
possibility for various nuances of interpretation.
In this study, we have examined six categories: roads, railroads, ports, airfields,
parking areas and areas for transport-related businesses. This selection of categories is
already a delimitation.
In general, the entire area of roads, harbours, airfields, etc. are included in the
calculation of transport-related area. More emphasis is placed on an area being reserved
for transport purposes and thereby not available for other uses, than on whether or not
the area is asphalted. As an example, the entire boundary of an airfield is considered
part of the area used for air transport, even though most of the air field is open field.
In general, we have calculated transportation-related areas on the basis of publicly
accessible areas. Privately owned areas are also included if they are publicly accessible.
We thus calculated private roads and railroads as well as parking areas near shops and
businesses, as long as they are publicly accessible. Excluded on the same grounds,
however, are all military zones as well as privately closed areas such as private marinas.
The real challenge consists in separating the aforementioned areas of the six
categories from the surrounding terrain, and from each other. By way of introduction, we
will attempt to delimit each of the six categories.
Roads are usually divided by either administrative classes (limited access highways,
highways, etc.) or according to type of ownership (state roads, municipal roads, etc.).
The sum of each group ought to be equivalent to Denmarks total road network. This
study applies a broad interpretation of the concept "roads", whereby all
publicly accessible roads are included, regardless of size. The criteria applied are those
used in the "Danish Address and Road Database" (Danish abbreviation: DAV) which
includes all roads, regardless of size, on which there can be found two or more addresses.
The road area extends all the way to the property. This entails that roads which are
normally calculated as field- forestry- or access roads are also included, as long as they
have at least two addresses. The breadth of the road includes bicycle paths, pavements,
road edges and ditches. Where neighbour areas are found, this is calculated as a
difference in land registry
Railroad lines in Denmark are well-defined. The rail lines are categorized as main
lines, regional lines, local lines, freight lines, etc. In area terms, the problem is to
select from among them, and the tourist and preserved old-time railway lines must also be
included. The next task is to convert the aforementioned categories into track width.
Besides the tracks themselves, the calculation must include stations, freight terminals,
garages and depots and shunting yards.
Harbours
Denmark has many harbours if one includes all the small docking areas. This study has
included the public and private transport and commercial harbours. Not included are
harbours exclusively used for recreational sailing or exclusively for military purposes.
Included, however, are publicly accessibly private harbours, and harbours at refineries
and power stations.
In this study, air fields are defined as publicly accessible traffic air fields. In
determining the size of air fields, we apply the Danish Ministry of Environments
specifications for environmental certification. Excluded, however, are airfields on water
areas (BL3-36)2. Purely military air fields are
also excluded, as are airfields devoted exclusively to recreational purposes such as
glider facilities.
This category is defined as marked, publicly accessible, parking stalls. Also included
are marked parking stalls in connection with for example, shops, businesses and public
institutions, even though these areas may be restricted to the employees or customers.
Where it is possible to differentiate, publicly accessible covered parking lots are also
included as long as this is the only utilization of the area, and that it is
simultaneously restricted from other usage. That is, areas used as parking garages are
included with their land area (without multiplying by the number of storeys), while
underground parking is not included, as it does not prevent alternative utilization of the
surface area.
This category includes private businesses whose main land usage is transport-related.
These businesses include primarily the purchase, sale, maintenance and rental of
automobiles and other means of transport, as well as moving, delivery and freight
forwarding companies. Also included are workshops and service stations. The firms occupied
within the transport sector but without essential transport character at the address,
e.g., travel bureaus or the accounting offices of car leasing firms on the pedestrian
street, are as much as possible not included, as they do not distinguish themselves from
the other office areas.
A problem in calculating different categories of traffic area with the help of
different methods is the obvious risk of including the same area in two or more
categories. An example here are the parking spaces placed along streets and roads. As long
the road area is calculated by multiplying length times breadth, these parking areas will
normally be included. At the same time, if the parking area is calculated, by multiplying
the municipalities information as to the number of available parking places by an
average area, the same areas will become included twice.
It is difficult, however, to eliminate this problem. It would require that every type
of area be identified and measured such that the sum of the categories was equal to the
total area surveyed, and that the all areas mutually excluded each other.
Air photo analysis has been considered as a method in this context. It makes it
possible to ensure that the requirements for total coverage and mutual exclusion of
categories are fulfilled simultaneously. The method has two problems, however. It can only
include categories, which physically manifest themselves on the surface and are therefore
visible in photos. This excludes, for example, a distinction between different commercial
categories. Further it would be very resource demanding. An estimated 500 working hours
would be required to analyse the air photos for the entire area of Denmark
A total historical calculation of the transport-related land area is difficult. In the
best case it is very imprecise and in the worse cases can be misleading. However, there
exist certain related parameters which can be calculated objectively, e.g., the area of
the urban zone according to the zoning regulations, the number of houses or vehicles, or
quite simply the number of inhabitants. It is extremely speculative whether such
parameters are directly proportional to the traffic area, and such comparisons have not
been attempted in this study.
It is possible, however, to elucidate the development in land usage for certain of the
categories. It seems that the railroads in Denmark have a well documented history as
concerns area.
It is a general assumption that Denmarks total transport-related land use area
has been continually increasing. An exception, however, are, e.g. the parking areas in
central Copenhagen, where there has been a policy to reduce the number of parking spaces.
It must be assumed that the total transport-related land area in Denmark will continue to
grow, though with a stagnating tendency.
In this section, a total estimate of transport-related land use is provided on the
basis of all the estimates and assumptions carried out in connection with this study. It
should not be considered as the result of the study. The individual figures thus stem from
each of the following chapters. It should be noted that some figures are considered more
uncertain than the others. The figures for the railroads and airfields are reasonably
certain, the figures for roads and harbours somewhat uncertain, while the estimates for
parking area and transport-related businesses are extremely uncertain.
The main result of the present study is, in accordance with the assignment, to scan the
possibilities of estimating the area used for transportation-related purposes in Denmark.
The conclusion is that it is possible, though not with the desirable accuracy, given
todays data-availability. Suggestions for further studies are to try sharpening the
definitions of the individual categories of areas used for transportation-related
purposes. Preferably these should be defined based on quantitative parameters that can be
easily monitored.
Total land area used for transportation purposes in
Denmark:
Transportation |
Area/km2 |
Roads |
985 |
Railroads |
67 |
Harbours |
45 |
Airfields |
73 |
Parking areas |
27 |
Transport-related businesses |
79 |
Total |
1276 |
Sub-Categories:
Roads |
Area/km2 |
Limited access highways |
50 |
Highways |
10 |
Primary routes |
63 |
Secondary routes |
153 |
Roads 3-6 m |
369 |
Other roads |
340 |
Total |
985 |
Railroads |
Area/km2 |
Main lines |
19 |
Reginal lines |
17 |
Local lines |
17 |
Freight lines |
2 |
Urban transit lines |
5 |
Privately owned lines |
4 |
Stations |
3 |
Total |
67 |
2 |
"Vejledning fra Miljøstyrelsen" Nr. 5 1994 - Støj fra
flyvepladser (Danish EPA guidelines, noise from air fields [Tilbage] |
- Opmåle længden af vejene vha. Dansk Adresse- og Vejdatabase og gange med en estimeret
bredde
- Samle informationerne fra de amtslige VIS-databaser
- Samle informationerne fra de kommunale VejMan databaser, og ekstrapolere til de ikke
deltagende kommuner
- Bestemme delmængden af umatrikulerede matrikelparceller i matrikelkortet, som bliver
anvendt til vejformål
Arealet er beregnet ved at gange den samlede vejlængde med estimerede vejbredder. Hver
af de seks administrative vejklasser som findes i "Dansk Adresse- og
Vejdatabase" er behandlet separat. Motorvejene er dobbeltdigitaliserede i Dansk
Adresse- og Vejdatabase, og tallet for motorveje er derfor halveret i forhold til den
længde en sammentælling af Dansk Adresse- og Vejdatabases linier giver. Længderne er
ganget med skønnede middel-bredder.
|
Længde
(km)3 |
Bredde
(m)4 |
Areal
(km2) |
Motorveje |
1113 |
45 |
50 |
Motortrafikvej |
383 |
25 |
10 |
Primærruter |
3158 |
20 |
63 |
Sekundærruter |
10169 |
15 |
153 |
Veje 3-6 m |
36936 |
10 |
369 |
Andre veje |
56666 |
6 |
340 |
Total |
108426 |
|
985 |
Historisk udvikling
(km) |
'995 |
'996 |
'957 |
'918 |
'909 |
'857 |
Motorveje10 |
|
1497 |
786 |
653 |
601 |
539 |
Statsveje |
161911 |
4654 |
4550 |
4561 |
4569 |
4626 |
Amtsveje |
9961 |
10169 |
7063 |
7102 |
7037 |
6990 |
Komm. & privat |
59861 |
9360212 |
59642 |
59259 |
59168 |
58354 |
Total |
71462 |
108425 |
71255 |
70922 |
70774 |
69970 |
Afgrænsninger og overvejelser
Der er primært to problemer ved at bestemme Danmarks vejareal. Dels hvilke veje skal
tælles med, dels hvor langt udenfor asfalten der stadig er tale om areal anvendt til
trafikformål.
I denne undersøgelse er medtaget alle egentlige veje, dvs. motorveje, motortrafikveje,
landeveje, byers veje, gader og villaveje. Udeladt er stier, mark- og skovveje, hvorpå
ingen har adresse. Dansk Adresse- og Vejdatabase er primært tænkt til
adresseringsformål, således findes kun veje langs hvilke, der findes mindst to
postadresser. Dette adskiller sig fra den almindelige definition (fx Danmarks Statistik)
ved også at omfatte nogle af mark-, skov- og tilkørselsvejene.
Angående vejkanterne og de vejnære områder anvendt til fx grøfter er
undersøgelsens intention at medregne til skel, hvor vejen ligger umiddelbart op ad
matrikuleret areal og medtage en tilsvarende bred kant andre steder. I praksis er skønnet
en middelbredde for hver af de i tabellen angivne vejtyper. Disse skøn omfatter ikke
områder til fx støjvolde.
Alternative opgørelser
Vejdirektoratet og Danmarks Statistik opgør begge, at vi har ca. 71.000 km vej i
Danmark.
DAVs 108.000 km vej giver ekstra ca. 30.000 km vej i Danmark. Disse udgøres primært
af markveje og i mindre grad skovveje. DAV omfatter alle veje, hvortil der er knyttet to
eller flere adresser, og vejen føres altid helt frem til huset, uanset hvor lille den er.
Dette giver ifølge Kampsax de ekstra ca. 30.000 km vej i Danmark.
Nogle af skovvejene er dog et relikt fra T0-kortet, der oprindeligt var en del af basen
for DAV.
VejnetDK indeholder ca. 62.000 km veje.
3 |
Opmåling af DAV [Tilbage] |
|
4 |
Skønnede "kronebredder" ifølge Vejdirektoratet [Tilbage] |
|
5 |
Vejdirektoratet, Rapport nr. 187. Længder af offentlige veje pr. 1.
januar 1999 [Tilbage] |
|
6 |
DAV. Denne opmåling er lavet ved sammentælling af alle vejene i et GIS.
Det noget større tal skyldes formodentligt, at der i dette datasæt eksisterer en del
mindre veje som normalt ikke medregnes [Tilbage] |
|
7 |
Statistisk årbog '96 [Tilbage] |
|
8 |
Statistisk årbog '94 [Tilbage] |
|
9 |
Yearbook of Nordic Statistics 1995 [Tilbage]
|
|
10 |
Motorveje er også indeholdt i statsveje [Tilbage] |
|
11 |
Pr. 1. januar 1998 vedtog Folketinget at Vejdirektoratet kun skulle
administrere de vigtigste veje (motorveje og hovedruter). Ca. 3000 km statsvej skifter
derfor status til amtsvej [Tilbage] |
|
12 |
Vejdirektoratet siger 60.000 km kommuneveje [Tilbage] |
1. |
Danmarks Statistik opgør banelængder fordelt på
forskellige kategorier. Disse kunne ganges med estimerede bredder. |
2. |
Kort- og Matrikelstyrelsens D/200 kort indeholder digitale
banelinier, som kan ganges med en estimeret bredde. |
3. |
Banestyrelsen har selv data om egne arealer. |
4. |
Matrikelkortet indeholder umatrikulerede arealer, som det i
fremtiden er intentionen at give en såkaldt betegnelse for anvendelsen. Af
denne vil fremgå bl.a. arealer anvendt til jernbane. |
5. |
Stationer vil kunne findes som de bygninger med BBR kode 310,
der ligger tæt ved en jernbane. |
Banestrækninger: Baseret på Danmarks Statistiks nyeste tal for banelængder, samt
Banestyrelsens skøn af gennemsnitlige banebredder.
Banestrækninger |
Længde (km)13 |
Bredde (m)14 |
Areal (km2) |
Hovedbane |
665 |
28,5 |
19,0 |
Regionalbane |
594 |
28,5 |
16,9 |
Lokalbane |
609 |
28,5 |
17,4 |
Godsbane |
228 |
8 |
1,8 |
S-tog |
169 |
28,5 |
4,8 |
Privatbaner |
495 |
8 |
3,9 |
Total |
2760 |
|
63.8 |
Stationer: Baseret på Danmarks Statistiks tal, samt en skønnet middelstørrelse
|
Antal15 |
Estimeret Areal (m2) |
Areal i alt (km2) |
Standsningssteder |
49016 |
5000 |
2,5 |
Banelængder
(km) |
'9917&18 |
'9319 |
'9020 |
'8018 |
'7018 |
'6018 |
'5018 |
Statsbane i alt |
2265 |
2349 |
2344 |
2461 |
2352 |
2518 |
2654 |
Privatbaner |
495 |
532 |
494 |
483 |
538 |
1782 |
2161 |
Total |
2760 |
2881 |
2838 |
2944 |
2890 |
4300 |
4815 |
heraf elektrisk |
617 |
325 |
230 |
135 |
84 |
60 |
52 |
Afgrænsninger og overvejelser
Areal anvendt til jernbaneformål i Danmark kan opdeles i følgende underkategorier:
Arealet til selve banestrækningerne, arealer til stationer m.v. og arealer til
rangerområder. Der findes ingen samlet oversigt over arealer anvendt til
jernbanetransport.
Den egentlige banestræknings areal kan opgøres ved at gange længden med bredden.
Længden er veldokumenteret, mens bredden må bestemmes skønsmæssigt.
Arealer til stationer findes ikke opgjort hos Banestyrelsen. Der er dog arbejde i gang
i forbindelse med bodelingen af DSB, så måske vil det i fremtiden være muligt af få
disse informationer fra Banestyrelsens Arealkontor.
Arealer til rangerområder er ikke umiddelbart kendte. Man kan evt. via banestyrelsen
få adgang til matrikelparcelnumre og kombinere disse med matrikelkortet eller kommunernes
tekniske kort.
(km) |
'9921 |
'9922 |
Hovedbane |
660 |
|
Regionalbane |
593 |
|
Lokalbane |
609 |
|
Godsbane |
201 |
|
S-tog |
128 |
|
Andre baner |
62723 |
|
Statsbane i alt |
|
2265 |
Privatbaner |
|
495 |
Total |
2817 |
2760 |
heraf elektrisk |
|
617 |
Banestyrelsen vurderer, at statens baneareal er ialt 6250 ha (62,5 km2) fordelt
på egentlige banearealer (banestrækninger, stationsarealer og rangérarealer) 5000 ha.,
heraf 1000 ha. beplantet, øvrige beplantede arealer 1000 ha., og nedlagte strækninger
250 ha.
Banestyrelsens afdeling for teknik er i besiddelse af en
detaljeret opmåling fra 1970, som desværre ikke foreligger
ved afslutningen af denne undersøgelse. Banestyrelsens afdeling for teknik mener desuden,
at det ville være muligt for dem at opdatere denne undersøgelse.
13 |
Statistiske Efterretninger. Transport, 1999:29,
Danmarks Statistik. ISSN 1399-0683 [Tilbage] |
|
14 |
Skønnede bredder ifølge Banestyrelsen [Tilbage] |
|
15 |
Nøgletal for transport 1999. Danmarks Statistik.
ISBN 87-501-1091-8 [Tilbage] |
|
16 |
Heraf 188 for privatbane og 13 for både
privatbane og statsbane [Tilbage] |
|
17 |
Nøgletal for transport 1999. Danmarks Statistik.
ISBN 87-501-1091-8 [Tilbage] |
|
18 |
Statistiske Efterretninger. Transport 1999:29;
Danmarks Statistik, ISSN 1399-0683 [Tilbage] |
|
19 |
Statistisk årbog '96 [Tilbage] |
|
20 |
Yearbook of Nordic Statistics 1995 [Tilbage] |
|
21 |
Optælling af KMS D/200 kort. Der skelnes ikke
mellem stats- og privatbane [Tilbage] |
|
22 |
Nøgletal for transport 1999. Danmarks Statistik.
ISBN 87-501-1091-8 [Tilbage] |
|
23 |
Heri indgår fritids-, turist- og veteranbaner.
Disse er dog beskedne i længde (veteranbane 54 km). [Tilbage] |
- De enkelte havne er i besiddelse af arealdata, og en oplagt metode vil være at samle og
homogenisere denne information.
- I Landshavneplanen 1982-83 (en sektorplan for de danske trafikhavne, udgivet af
Ministeriet for Offentlige Arbejder) findes oplysninger om 49 havnes landareal. Disse
havnes samlede areal udgør 2539,64 ha. Dette areal må formodes i mange tilfælde at
omfatte alt, herunder lystbådehavnearealer og arealer, som anvendes til andet end
havneformål, og er derfor højt sat i forhold til, hvad der kan karakteriseres som
arealer til transportformål. Der er desuden stor sandsynlighed for, at havnene har
opgjort arealet på forskellig vis.
- Statshavneadministrationen i Frederikshavn og Esbjerg er i besiddelse af digitale kort
over statshavnene. Disse data er af høj kvalitet og forefindes i GIS og/eller CAD
formater. Data er desuden mere homogene, da der har været færre institutioner
involveret, men til gengæld dækker den kun en beskeden antalsmæssig del af de danske
havne.
- Et mere ensartet resultat vil kunne opnås ved brug af matrikelkort og/eller
digitalisering af havnene på baggrund af ortofotos. Kort fra Den Danske Havnelods og
Havnelovsudvalgets betænkning vil eventuelt kunne bruges som referencegrundlag i
forbindelse med en nærmere afgrænsning af havnearealet. Denne proces vil dog være
ressourcekrævende pr. areal, men det forekommer realistisk for fx de 86 trafikhavne.
De 49 havne, hvor arealet fremgår af Landshavneplanen 1982-83 har en
gennemsnitsstørrelse på 52 ha. Men der er stor spredning fra Københavns 513 ha til
Haderslevs 0,9 ha. Antages det, at disse havne er repræsentative for de 86 trafikhavne
(offentlige + private), der ifølge Trafikministeriet findes i 1998, får man et samlet
areal på 86 * 52 ha = 44,7 km2.
De relativt få havne der findes data på, er i overensstemmelse med antagelsen om, at
52 ha er en passende gennemsnitsstørrelse.
Historisk udvikling
Der findes ingen landsdækkende kilder til beskrivelse af den historiske arealudvikling
på havneområdet. Det må dog være muligt, om end ressourcekrævende, at bestemme,
hvornår hver enkelt havn er anlagt. På den måde kan man lave en tidsmæssig oversigt
over arealudviklingen. Der er dog risiko for, at man overser evt. nedlagte havne.
En egentlig og mere præcis opgørelse af de danske havnearealer involverer, at man
tager stilling til, hvad der præcist hører med til havnen, og hvad der bør henregnes
til anden anvendelse. Det forekommer rimeligt at fraregne de vanddækkede arealer, og der
er således tale om at afgrænse, hvor langt ind i land havnens områder strækker sig. Et
rimeligt bud herpå kunne evt. findes vha. matrikelkortet sammenholdt med ejendoms- og
arealopgørelser for den enkelte havn. Dette svarer til den ene af metoderne beskrevet
ovenfor i afsnittet om bestemmelsesmuligheder.
Der vil desuden kunne inddrages overvejelser om, hvilke af havnene det overhovedet er
rimeligt at medtage. I denne undersøgelse er ikke medtaget rene lystbådehavne og rent
militære havne. De rent militære må dog anses for værende af marginal betydning for
det samlede areal.
Det har ikke været muligt at finde bud på samlede arealer for danske havne.
Statshavnene har arealerne for deres havne, og disse er sammenlignelige med arealtallene i
Landshavneplanen og vurderes ikke at være væsentligt afvigende med de præsenterede
værdier.
- Rigspolitiet er i besiddelse af et digitalt kort over alle flyvepladser i Danmark. Hver
flyveplads er dog kun registreret som et punkt, og indeholder derfor ikke umiddelbart
oplysninger om areal. Men kortet kan kombineres med matrikelkortet, og arealer kan derved
identificeres.
- Flyvepladser er omfattet af Miljøbeskyttelsesloven som forurenende virksomhed og skal
indsende ansøgning om godkendelse i forbindelse med etablering/udvidelse. Amtet er
normalt den godkendende myndighed (undtagen Københavns Lufthavn og et par andre
lufthavne), og er i besiddelse af oplysninger om flyvepladsernes arealmæssige udbredelse
eller matrikelnumre.
- Alternativt må den enkelte flyveplads kontaktes.
Planstyrelsen (nuværende Landsplanafdelingen) opgjorde i 1992 flyvepladsernes samlede
areal til 7362 ha. Disse beregninger er skønsmæssige ud fra telefonsamtaler med de
enkelte flyvepladser samt myndigheder. Der er opgivet arealer for ti flyvepladser samt et
skøn over resten. I Planstyrelsens tal indgår 8 militærflyvepladser, som hver er
skønnet til 80 ha. Dette areal fratrækkes i denne undersøgelse, da vores afgrænsning
ikke inkluderer militære områder. Arealet bliver da 7362-640=7298ha=73 km2
Det har ikke været muligt, inden for rammerne af dette projekt, at beskrive den
historiske udvikling i denne arealtype. Man vil dog med stor sandsynlighed kunne etablere
en oversigt over, hvornår hver enkelt flyveplads er etableret og derved finde den
historiske tilvækst i areal.
Flyvepladser, som udelukkende anvendes til militær- og/eller fritidsflyvning, ønskes
så vidt muligt udeladt. I Rigspolitiets digitale kort er flyvepladser inddelt i
kategorierne offentlig, privat og militær. Der er ifølge Rigspolitiets kort i alt 182
flyvepladser i Danmark. Heraf 133 private, yderligere 6 til rundflyvninger, 8 militære og
35 offentligt tilgængelige.
24 |
Nielsen, Bue (Landsplanafdelingen) - personlig kommentar [Tilbage] |
- Kommunernes tekniske forvaltninger ved, hvor mange (offentlige) parkeringspladser der er
i kommunen. Der vil dog formentlig være væsentlig forskel fra kommune til kommune på, i
hvor høj grad og hvordan parkeringsarealer er opmålt og registreret.
- De fleste kommuner arbejder med et minimumsmål for antal parkeringspladser i
forbindelse med nybyggeri. Eksempelvis i Københavns Amt regner man med 1 parkeringsplads
pr. 50 m2 kontorareal, og 1 parkeringsplads pr. 25 m2 butiksareal.
Hvorvidt et sådant nøgletal vil være identisk med det faktiske antal af
parkeringspladser er højst usikkert.
- Endnu en mulighed kunne være at anvende ortofotos, hvor det er muligt at identificere
parkeringsarealer. For et landsdækkende resultat vil det dog være forbundet med et stort
tidsforbrug at anvende denne fremgangsmåde.
I mangel af en overordnet metode er arealerne forsøgt opgjort i to afdelinger, for
derefter at lægge disse sammen. Denne metode er problematisk, fordi man risikerer, at den
samme parkeringsplads bliver talt med to gange.
De to tal, som lægges sammen, er hhv. parkeringspladser i forbindelse med erhverv og
offentligt anlagte parkeringspladser. For begge kategorier er anvendt tal for Vejle
kommune, som så ekstrapoleres til hele landet.
Denne metode betragtes som meget usikker.
Parkeringspladser i forbindelse med kontor og service i Vejle
De fleste kommuner arbejder med en norm for antal af parkeringspladser i tilknytning
til fx antal m2 kontorbyggeri. For mange kommuners vedkommende arbejder man med
et minimumsmål på 1 parkeringsplads pr. 50 m2 kontorareal. Det skal
bemærkes, at dette tal ikke nødvendigvis siger noget om det faktiske antal
parkeringspladser. I Vejle kommune blev der ifølge kommuneplanen i 1994 anvendt 913.000 m2
etageareal kontor- og serviceerhverv. Det antages, at der pr. 50 m2 vil være 1
parkeringsplads (2x5 m), og da fås følgende tal:
Parkeringspladser i forbindelse med kontor og service i Vejle:
913.000/50= 18.260 parkeringspladser = 182.600 m2
Kommunale parkeringspladser i Vejle
I Vejle kommune er der ifølge Teknisk Forvaltning ca. 95.000 m2 offentligt
tilgængelige parkeringspladser i midtbyen. Dette svarer til 1,8 m2 offentligt
parkeringsareal pr. indbygger. Til sammenligning fås i København 2,8 m2
offentligt parkeringsareal pr. indbygger.
Parkeringspladser ejet af Vejle kommune:
95.000 m2
Samlet i Vejle
Lægges disse tal sammen, fås et meget groft skøn over det totale parkeringsareal i
Vejle. Der er naturligvis væsentlig risiko for, at parkeringspladser i tilknytning til
indkøbscentre etc. bliver talt med to gange, men der er så til gengæld kun anvendt tal
for offentlige parkeringspladser i midtbyen, hvorfor disse må antages at være
underestimerede. Til gengæld vil der være et ukendt - men formodentlig ikke ubetydeligt
- antal parkeringspladser i tilknytning til private virksomheder. Der findes ingen
umiddelbart lettilgængelige opgørelsesmetoder i forbindelse med de private virksomheders
parkeringsareal, hvorfor de følgende beregninger er højst spekulative. Det samlede
parkeringsareal for Vejle bliver med disse udregninger:
Parkeringspladser i alt i Vejle kommune:
182.600 + 95.000 = 277.600 m2
Hele landet
Forsøges denne værdi ekstrapoleret til hele landet, må man definere, hvor stor en
del af landet Vejle kommune udgør. Der vil her blive regnet i forhold til
befolkningstallet, hvor Vejle kommune repræsenterer 53261:5251027 = 1,01%
Parkeringspladser i alt i Danmark:
277.600 m2 / 1.01% = 27,4 km2
Det har ikke været muligt at belyse den historiske udvikling i Danmarks
parkeringsarealer.
Afgrænsningen kommer især til at vedrøre hvilke parkeringsarealer, det er relevant
at medtage. Der er en generel afgrænsning i denne undersøgelse, om kun at medtage
offentligt tilgængelige arealer. Dette gælder naturligvis også parkering, men der er
grænsetilfælde som fx parkerings arealer ved virksomheder, hvor parkeringen er
forbeholdt firmaets ansatte og/eller kunder. Denne undersøgelse omfatter disse
parkeringsarealer, selv om det er diskutabelt, om de opfylder kravet om offentlig
tilgængelighed.
Det har været foreslået at gange antallet af indregistrerede biler med et
gennemsnitsareal. Dette bliver skønsmæssigt
1,8 mio. personbiler * 10 m2 = 18 km2
350.000 lastbiler/busser * 30 m2 = 10,5 km2
I alt: 28,5 km2
Dette er tæt på resultatet ovenfor, men det tages ikke til indtægt for andet, end at
det måske er den rigtige størrelsesorden.
Københavns kommune oplyser, at man i 1998 havde 139.752 parkeringspladser (til
rådighed i dagtimerne). Regner man med, at én parkeringsplads fylder 2x5 m, får man et
parkeringsareal på: 10 x 139.752 = 1,4 km2. Med Københavns ca. 9% af
befolkningen peger det på en landsværdi på omkring 15,5 km2
Om dette afspejler, at København har et lavt gennemsnitligt antal parkeringspladser
pr. indbygger, eller om de forrige værdier er for oppustede, er ikke muligt at afgøre.
I forbindelse med tillæg til regionplan er der lavet en rundspørge i alle kommuner i
Københavns Amt angående antallet af parkeringspladser i kommunernes centerområder
I 1997 er der udgivet en Butikscenterhåndbog, hvori der skulle indgå en opgørelse
over, hvor mange parkeringspladser de større indkøbscentre i Danmark råder over.
- Et adresseudtræk fra de relevante virksomheder kan rekvireres fra CVR25.
Adresserne geokodes og lægges sammen med matrikelkortet, hvorved arealet af den enkelte
virksomhed kan opgøres, og virksomhedernes samlede areal kan beregnes. Dette vil være en
sikker og præcis fremgangsmåde.
- En anden mulighed kunne være at indhente data fra brancheorganisationer etc.
- En mere omstændig fremgangsmåde ligger i at anvende de enkelte kommuners registre over
virksomheder, der kræver særlige tilladelser (kun relevant for autoværksteder og
autoophuggere).
Desværre kan det ikke på nuværende tidspunkt lade sig gøre at afprøve den bedste
af metoderne ovenfor, da CVR ikke er klar til levering af adresser.
Et skøn kunne involvere gennemsnitsstørrelser. For tankstationer er et
gennemsnitsareal skønnet26 til 2500 m2. Forudsat
at gennemsnitsarealet af bilforhandlere, autoværksteder, autoophuggere og
transportfirmaer også kan sættes til 2.500 m2 (hvilket er et meget groft
skøn) fås følgende tal:
Erhverv |
Antal |
m2/stk |
km2 |
Handel med biler mv. herunder servicestationer |
13536 |
2500 |
33,8 |
Anden landpassager transport |
585 |
2500 |
1,5 |
Vejgodstransport |
8890 |
2500 |
22,2 |
Vognmandsvirksomhed |
8572 |
2500 |
21,4 |
I alt |
31583 |
|
78,9 |
Historiske data om arealet af disse transportrelaterede virksomheder findes ikke. Man
vil højst kunne tilbagedatere et antal, eventuelt fra det tidligere Centrale
Erhvervsregister. De enkelte kommuner kunne muligvis have ældre arealdata lagret i
forbindelse med de anmelde-/godkendelsespligtige virksomheder, men et dækkende billede
vil sandsynligvis aldrig kunne opnås.
Der medregnes de i skemaet ovenfor nævnte kategorier. Kategorierne og de tilhørende
definitioner stammer fra CVRs opdeling i DB93 kategorier.
Tankstationer: Benzinforhandlernes Fællesrepræsentation har 556 medlemmer,
hvilket er langt fra det totale antal tankstationer (ifølge CVR 1.430 arbejdssteder).
Kontaktes de enkelte benzinselskaber fås et noget større tal end CVRs - se
nedenfor - og er derfor formodentlig mere dækkende.
Shell 258
Statoil 350
Q8 343
Hydro Texaco 450
Metax 75
DK Benzin 250
Jet 50
I alt: 1776
Bilforhandlere: Over 90% af autoriserede bilforhandlere vil være medlem af
Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF), som har i alt 1109 forretningssteder. Ifølge
DAF er der derudover et sted mellem 2.000 og 3.000 uautoriserede bilforhandlere og
brugtbilsforhandlere. I CVR omfatter "engros- og detailhandel med biler m.v."
3.911 arbejdssteder. Ved brug af CVR må man således have et mere dækkende, omend mindre
veldefineret udpluk.
Autoværksteder og autoophuggere er anmelde-/godkendelsespligtige
virksomheder, og kommunerne vil derfor have disse virksomheder registreret med adresse og
matrikelnummer. Der vil imidlertid være stor forskel på, hvordan kommunerne har disse
informationer registreret. Eksempelvis i Århus kommune er oplysninger (incl.
matrikelnummer) om liste-, anmelde- og andre (problem)virksomheder samlet i ét register,
hvorfra det skulle være muligt at lave et udtræk på autoværksteder og autoophuggere. I
Vejle kommune kan man derimod ikke foretage søgning på virksomhedstype, hvilket vil
sige, at man på forhånd skal have kendskab til de relevante adresser.
De forskellige registreringsmetoder vil sandsynligvis give et temmelig uensartet
resultat.
25 |
Centrale Virksomheds Register (Danmarks Statistik) [Tilbage] |
|
26 |
Ifølge Q8 er de tankstationer, som de selv ejer, registreret med
matrikelnummer og arealinformationer, som bruges i forbindelse med skatteberegninger. På
baggrund af disse tal kan udregnes en tankstations gennemsnitsstørrelse - 2.500 m2
[Tilbage] |
Banestyrelsen |
Sølvgade 40 |
1349 København K |
tlf. 33 76 50 00 |
fax. 33 76 50 08 |
www.bane.dk |
post@bane.dk |
|
Banestyrelsen, Teknik |
Vesterbrogade 56 |
7000 Fredericia |
|
Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation |
Torvegade 16 |
6600 Vejen |
tlf. 75 36 05 69 |
fax. 75 36 52 66 |
www.benzinforhandler.dk |
bfr@benzinforhandler.dk |
|
Benzin- og Oliebranchens Arbejdsgiverforening |
Vognmagergade 7 |
Postboks 2263 |
1025 København K |
tlf. 33 12 31 33 |
fax. 33 93 00 94 |
www.oil-forum.dk |
boa@oil-forum.dk |
|
By- og Boligministeriet |
Slotsholmsgade 1 |
1216 København K |
tlf. 33 92 61 00 |
fax. 33 92 61 04 |
www.bm.dk |
bm@bm.dk |
|
Danmarks Automobilforhandler Forening |
Alhambravej 5 |
1826 Frederiksberg C |
tlf. 33 31 45 55 |
fax. 33 31 30 75 |
www. daf.dk |
daf@daf.dk |
|
Danmarks Statistik |
Sejrøgade 11 |
2100 København Ø |
tlf. 39 17 39 17 |
fax. 39 17 39 99 |
www.dst.dk |
|
Dansk Cyklist Forbund |
Rømersgade 7 |
1362 København K, |
tlf. 33 32 31 21, |
fax. 33 32 76 83 |
www.dcf.dk |
dcf@inet.uni2.dk |
|
Foreningen af Danske Privathavne |
c/o I/S Sjællandske Kraftværker |
Strandvejen 102 |
2900 Hellerup |
tlf. 39 47 35 12 |
fax. 39 47 35 29 |
|
Foreningen af Havnefogeder i Danmark |
Havnekontoret |
Godthåbsvej 4-6 |
7600 Struer |
tlf. 97 85 02 28 |
fax. 97 85 54 34 |
hs-havn@post4.tele.dk |
|
Kampsax Geoplan |
Stamholmen 112 |
2650 Hvidovre |
tlf. 36 39 09 00 |
www.geoplan.dk |
geoplan@kampsax.dk |
|
Kort- og Matrikelstyrelsen |
Rentemestervej 8 |
2400 København NV |
tlf. 35 87 50 50 |
fax. 35 87 50 51 |
www.kms.dk |
kms@kms.dk |
|
Miljø- og Energiministeriet |
Landsplanafdelingen |
Højbro Plads 4 |
1200 København K |
tlf. 33 92 76 00 |
fax. 33 32 22 27 |
www.mem.dk/lpa/ |
lpa@mem.dk |
|
Privatbanernes Fælles Repræsentation |
Køgevej 158 |
2630 Tåstrup |
tlf. 43 71 06 55 |
fax. 43 71 55 02 |
Rigspolitichefens nationale GIS kontor |
Polititorvet 14 |
1780 København V |
tlf. 33 14 88 88 |
polmap@politi.dk |
|
Sammenslutningen af Danske Havne |
Kommunernes Landsforening |
Gyldenløvesgade 11 |
1600 København V |
tlf. 33 70 33 70 |
fax. 33 70 30 56 |
|
Statens Luftfartsvæsen |
Luftfartshuset |
Ellebjergvej 50 |
Postboks 744 |
2450 København SV |
tlf. 36 44 48 48 |
fax. 36 44 03 03 |
www.slv.dk |
dcaa@slv.dk |
|
Statshavnsadministrationen |
Hulvejen |
Postbox 2 |
6701 Esbjerg |
tlf: 75 12 41 44 |
fax: 75 13 40 50 |
|
Statshavnsadministrationen |
Havnepladsen 7 |
9900 Frederikshavn |
tlf: 99 21 12 00 |
fax: 99 21 12 01 |
|
Trafikministeriet |
Frederiksholm Kanal 27 |
1220 København K |
tlf.: 33 92 33 55 |
fax 33 12 38 93 |
www.trm.dk |
E-mail: trm@trm.dk |
|
Vejdirektoratet (Trafikministeriet) |
Niels Juels Gade 13 |
Postboks 1569 |
1020 København K |
tlf. 33 93 33 38 |
fax. 33 15 63 35 |
www.vd.dk |
vd@vd.dk |
|
Vejdirektoratet, Areal- og geodataafdelingen |
Thomas Helsteds Vej 11 |
Postboks 529 |
8660 Skanderborg |
tlf. 89 93 22 00 |
fax. 86 52 20 13 |
|
Vejle Erhvervscenter |
Vedelsgade 25 |
7100 Vejle |
tlf. 75 82 87 55 |
fax. 75 82 24 53 |
www.vejle-erhvervscenter.dk |
|
Vejle kommune |
Teknisk Forvaltning |
Kirkegade 25 |
7100 Vejle |
tlf. 76 44 40 00 |
fax. 76 44 50 02 |
www.vejlekom.dk |
Indhold: Samtlige bygninger i Danmark. Hver bygning har bl.a. en anvendelseskode, hvor
310 er "Transport og Garageanlæg (Fragtmandshal, Lufthavnsbygning,
Banegårdsbygning, mm.)"
Ejerskab: By- og Boligministeriet
Pris: Ingen fast pris, betaling per mængde
Nøjagtighed: Afhængig af indberetteren
Opdatering: Dagligt
Indhold: Data (bl.a. adresser) på alle danske virksomheder
Ejerskab: Danmarks Statistik
Pris: 500,- + 3,20,- kr. pr. virksomhed
Nøjagtighed: Baseret på oplysninger fra Told- og Skattestyrelsen og Det Centrale
Erhvervsregister (DST)
Opdatering: Løbende
Bemærkninger: Endnu ikke frigivet
Indhold: Digitalt topografisk kort over Danmark Indeholder bl.a. jernbane-/sporanlæg
Ejerskab: Kort- og Matrikelstyrelsen
Pris: 20.190,- kr.
Nøjagtighed: Svarende til 1:200.000
Opdatering: Årligt
Indhold: Alle danske vejes vejkode, vejnavn, vejklasse, rutenr, frakørselsnr,
kommunenr, adresseintervaller, postnumre og sognenr.
Ejerskab: Kampsax Geoplan, Grundkort Fyn, Naturgas Midt-Nord, TeleDanmark og Dansk Total
Distribution
Pris: 40.000,- kr. for enkelt licens. Pris på flerbruger licenser forhandles.
Nøjagtighed: Vejene er stedfæstet med ± 5 m nøjagtighed
Opdatering: Årligt
Bemærkninger: DAV har alle veje med og er på den måde det mest komplette datasæt, der
findes. Der findes desværre ikke informationer om vejbredde. Der findes dog information
om "vejklasse", som kan kombineres med et skøn af vejbredde.
Indhold: Farveflyvefotografering af hele landet
Ejerskab: Kampsax Geoplan
Pris: Kontakt Kampsax Geoplan. Miljø- og Energiministeriet er i besiddelse af DDO for
hele landet.
Nøjagtighed: Leveres med en nøjagtighed på ca. 2 meter på jorden
Opdatering: DDO fra 1995 er ajourført i 1999
ESR - Ejendomsstamregisteret
Indhold: Oplysninger om samtlige ejendomme i Danmark, bl.a. ejer, beliggenhed og
identifikation, herunder matrikelbetegnelse
Ejerskab: Kommunerne i DK
Pris: Kontakt Kommunedata
Nøjagtighed: Afhængig af indberetteren
Opdatering: Dagligt
Indhold: Afgrænsningen (skel) af samtlige ejendomme i Danmark, undtagen Københavns og
Frederiksberg kommune.
Ejerskab: Kort- og Matrikelstyrelsen
Pris: Der findes ikke nogen fast pris. Videredistributører med kontrakt betaler 100.000,-
kr. Miljø- og Energiministeriet er i besiddelse af matrikelkort for hele landet.
Nøjagtighed: Afhænger af kvaliteten af opmålingerne foretaget af den indberettende
landinspektør. Antages sædvanligvis at være meget nøjagtigt, ofte inden for 1 cm.
Opdatering: Løbende
Bemærkninger: Trafikarealer vil være umatrikulerede, men det er intentionen, at disse
områder i fremtiden skal forsynes med en såkaldt "betegnelse", hvoraf deres
anvendelse fremgår. Arealer anvendt til trafikrelateret erhverv kan identificeres vha. fx
kommunenr., ejerlavnr. og matrikelbetegnelse
Matrikelkortet blev overført til elektronisk form i 1984.
Indhold: Central registrering af landets samlede faste ejendomme. Areal, evt.
delarealer med vej, vandløb eller skov, identifikation af samlet fast ejendom
Ejerskab: Kort- og Matrikelstyrelsen.
Pris: 40.000,- kr.
Nøjagtighed: Afhængig af indberetteren
Opdatering: Dagligt
Indhold: 10 objektklasser, herunder bl.a. trafik og tekniske arealer
Ejerskab: Kort- og Matrikelstyrelsen
Pris: som GIS data 161.250,- kr. Miljø- og Energiministeriet er i besiddelse af TOP10DK
Nøjagtighed: Bedre end 1 m for veldefinerede objekter
Opdatering: 5-årligt
Bemærkninger: Digitalt kortværk i målestoksforholdet 1:10.000, som forventes at dække
hele landet i løbet af år 2000. Kortværket vil ikke indeholde breddeatributter.
Indhold: Digitalt vejinformationssystem opbygget i moduler. Udviklet af Vejdirektoratet
til kommunernes tekniske forvaltninger. Indholdet vil variere fra kommune til kommune.
Ejerskab: Vejdirektoratet og Kommunerne
Pris: Mellem 5.000,- og 65.000,- for ét modul/register
Nøjagtighed: Varierer fra kommune til kommune
Opdatering: Varierer fra kommune til kommune
Bemærkninger: Omkring 100 danske kommuner har indtil videre investeret i VEJMAN. Et af
registerets moduler indeholder oplysninger om tværprofiler, herunder detaljerede
oplysninger om rabat, fortov og cykelsti. Det skønnes af Vejdirektoratet, at ca. 50% af
kommunerne vil have defineret vejbredde.
Indhold: De fleste større veje på vektorform. Hver vej er (i teorien) forsynet med
informationer om vejbredde, men for de fleste veje er der i praksis ikke angivet nogen
værdi. For stats- og amtsveje kommer datagrundlaget fra VIS. Alle veje, der indgår i det
digitale kort D/200, indgår i VejnetDK. Der mangler altså veje i byområder,
sommerhusområder, private veje mv.
Ejerskab: Kort- og Matrikelstyrelsen og Vejdirektoratet
Pris: 18.750,- kr
Nøjagtighed: Afhænger af vejtype, fra få meter til 100 meter
Opdatering: Årligt
Bemærkninger: Systemet retter sig mod transportanalyse, fx til at finde den korteste,
hurtigste og nemmeste vej.
Indhold: Data for alle stats- og amtsveje (motorveje, hovedlandeveje og landeveje)
(ikke kommuneveje). Systemet har en bredde-attribut.
Ejerskab: Vejdirektoratet og Amterne
Pris: Kontakt Vejdirektoratet
Nøjagtighed: 10 cm. for tværsnitsgeometri
Opdatering: Løbende
Bekendtgørelse nr. 367 af 10. maj 1992 vedrørende anden virksomhed end
listevirksomhed
Bekendtgørelse nr. 807 af 25. oktober 1999 om godkendelse af listevirksomhed
Bekendtgørelse nr. 922 af 5. december 1997 om miljøkrav i forbindelse med etablering
og drift af autoværksteder m.v.
Havnelovsudvalgets Betænkning august 1998. Trafikministeriet.
ISBN 87-90262-49-2
Landshavneplan 1982-82 bind 2. ISBN 87-88453-10-3
Længden af offentlige veje pr. 1 januar 1999. Rapport nr. 187. Vejdirektoratet. ISBN
87-7491-985-7
Notat om statistiske kilder vedr. areal-anvendelsen i Danmark. Planstyrelsen; 1992
Nøgletal for transport 1999. Danmarks Statistik. ISBN 87-501-1091-8
Skov-Petersen, Hans (hsp@fsl.dk): Areal Informations Systemet (AIS). Integration
imellem administrative registre og miljø-naturdata. Endnu ikke publiceret.
Statistiske Efterretninger: Transport. Skibsfarten på danske
havne 1998. 1999:31; Danmarks Statistik
Statistiske Efterretninger: Transport. Transportsektorens struktur og økonomiske
udvikling 1992-1998. 1999:48; Danmarks Statistik
Statistiske Efterretninger: Transport. Jernbanenet og transport med tog 1998. 1999:29;
Danmarks Statistik.
s. 9 Danmarks landområde fra D/200-vektor, Kort- og Matrikelstyrelsen, gengivet i
henhold til tilladelse G18/1997.
s. 11 Udsnit af Dansk Adresse- og Vejdatabase (DAV), Copyright Naturgas Midt-Nord
m.fl., samt udsnit af landområde (Bornholm) fra D/200-vektor, Kort- og Matrikelstyrelsen,
gengivet i henhold til tilladelse G18/1997.
s. 17 Jernbaner fra D/200-vektor, Kort- og Matrikelstyrelsen, gengivet i henhold til
tilladelse G18/1997. Farvelagt af FSL efter idé fra Banestyrelsens hjemmeside.
s. 23 Hanstholm havn, ortofoto 1995, Copyright Kampsax Geoplan, samt udsnit af Kort- og
Matrikelstyrelsens matrikelkort gengivet i henhold til tilladelse G18/1997.
s. 27 Kort over flyvepladser i Danmark. Venligst stillet til rådighed af
Rigspolitichefens nationale GIS kontor.
s. 31 Kort i Auto-Cad over parkeringspladser i Vejle midtby. Venligst stillet til
rådighed af Vejle kommune
s. 37 Foto venligst udlånt af Miljø- og Energiministeriet
|