| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Lokale miljø, energi- og naturvejledere
Baggrund og formål
Rapporten sammenfatter resultaterne af en tværgående evaluering af fem udvalgte
lokale vejlederordninger inden for natur, energi og miljø. Evalueringen er udført i
foråret og sommeren 2001 af rådgivningsfirmaet NIRAS for en tværgående følgegruppe,
bistået af Det Grønne Sekretariat i Miljøstyrelsen.
De fem udvalgte vejlederordninger er:
 | grønne guider |
 | naturvejledere |
 | energi- og miljøvejledere placeret i energi- og miljøkontorer |
 | kommunale Agenda 21-medarbejdere |
 | ansatte med vejlederfunktioner i lokale grønne centre |
Det overordnede formål med evalueringen er at give et tværgående, sammenligneligt
billede af de hidtidige ordninger for lokal vejledning. Herudover skal evalueringen belyse
følgende:
 | Opnåede resultater samt styrker og svagheder ved de enkelte ordninger. Udbredelse,
arbejdsmetoder og resultater af vejledningen omkring byøkologi belyses som et særligt
tema.
|
 | Aktuelle muligheder og barrierer for at videreføre og udvikle de forskellige former for
vejledning samt muligheder for øget synergi mellem ordningerne
|
 | Muligheder og barrierer for øget lokal finansiering |
Endelig skal evalueringen bidrage til, at der i forbindelse med de politiske
forhandlinger om finanslovsaftalen for 2002 findes et samlet overblik over og en
perspektivering af det lokale vejlederarbejde inden for miljø, energi, natur og
byøkologi.
Undersøgelsen
Evalueringens metode omfatter indledende research af materiale om de enkelte ordninger
suppleret med interviews med centralt placerede nøglepersoner i forhold til de enkelte
ordninger samt uafhængige forskere m.fl.
Der er foretaget 70 grundige telefoninterviews blandt vejlederne. Disse interviews er
fulgt op med 25 fokusgruppeinterviews, hvor vejlederen og dennes nærmeste
samarbejdspartnere eller brugere har været repræsenteret. Endvidere er der udsendt
spørgeskemaer til ca. 350 brugere/ samarbejdspartnere. Sidst i processen har der været
afholdt et seminar, hvor evalueringens temaer er blevet bearbejdet i et større forum.
Det er vigtigt at understrege, at evalueringen ikke har karakter af en dybtgående
evaluering af den enkelte ordning. Målet har i stedet været at skabe et overordnet, men
dog kvalificeret billede af de enkelte ordningers formål, idé, arbejdsform,
organisering, indsatser, resultater mv.
Evalueringen fokuserer på første led i effekt-kæden - de primære brugere - og
anlægger en tværgående betragtningsmåde, hvorimod detaljerede målinger af varige -
direkte eller afledte effekter ikke har været mulig.
Samtidig skal det understreges, at der findes en række andre ordninger, f.eks. Sund By
og Energicentre, der arbejder med vejledning på beslægtede områder. Nærværende
evaluering omfatter derfor ikke hele det lokale vejleder- univers.
Konklusioner
De fem ordninger er meget forskellige det gælder både i antal af vejledere,
økonomisk volumen, målsætninger, idégrundlag, alder og brugerantal. Det gør en
indbydes sammenligning lidt vanskelig og måske også lidt uretfærdig, når resultaterne
af vejledningen skal vurderes.
Vejledernes rolle som personer er også forskellige. Rollerne varierer både mellem
ordningerne og internt i ordningerne. Den grønne guide karakteriseres ofte som "den
frie spiller". Energivejlederen optræder mere i rollen som den teknisk orienterede
vejleder. Kommunens lokale Agenda 21-medarbejdere indtager rollen som kommunens
udviklingsmedarbejder. Naturvejlederen er decideret naturformidler, mens vejlederne på de
grønne centre måske kan karakteriseres som professionelle græsrødder.
Fællestrækket er, at det lokale dvs. dialogen med og inddragelsen af borgeren
og de øvrige lokale aktører i lokalsamfundet spiller en nøglerolle for
vejlederen.
Evalueringen indikerer, at de fem ordninger fungerer udmærket målt på egne
præmisser. Generelt vurderer både vejlederne og brugerne, at resultaterne af
vejledningen er gode. Der kan samtidig konstateres en god overensstemmelse mellem
vejledernes og brugernes vurdering.
Der er generelt en god arbejdsdeling mellem ordningerne på trods af fravær af
en systematisk overordnet koordinering. Ordningerne supplerer hinanden godt i deres
tilgang til miljø, energi og natur og til en bæredygtig udvikling. Nogle vejledere er
inden for systemet, nogle udenfor; nogle arbejder primært med tekniske løsninger på
miljøproblemer, andre mest med mobilisering af lokalbefolkningen, naturformidling etc. De
har endvidere i nogen grad forskellige målgrupper. Samlet set dækker indsatsen således
et ret bredt felt.
På det lokale plan kender vejlederne deres egne faglige styrker og begrænsninger, og
der er mange eksempler på, at vejlederne er gode til at henvise til hinanden på tværs
af ordningerne.
Evalueringen konstaterer derfor overordnet, at den lokale vejledning som strategi
virker; ideen med at hjælpe budskaberne på vej med lokale formidlere har vist sig at
være god. Vejlederne har som en særlig styrke en relativ høj frihedsgrad under
forskellige omstændigheder som giver nogle særlige muligheder for lokalt at skabe
udvikling og debat om nye ting.
Fælles problemer og udfordringer
Finansieringsspørgsmålet er ét af de centrale fælles problemer, der fra tid til
anden hæmmer aktiviteterne inden for alle typer af ordninger. Manglende finansiering kan
stoppe projekter i utide. Megen god tid går tabt med fundraising, og de usikre
arbejdsvilkår får bl.a. nogle vejledere til at søge væk i utide. Det konkluderes
endvidere, at det kan blive vanskeligt at få den lokale andel af finansieringen øget
fremover.
Et andet problem er isolationen og alenearbejdet, som plager flere vejledere. Endelig
kan man pege på manglende synlighed som et problem, der i vekslende omfang går på
tværs. Man kan stadig møde almindelige danskere, der dårligt nok har hørt om en grøn
guide-ordning, en energivejleder eller et grønt center. Naturvejlederordningen er den
ordning, der i kraft af alder, størrelse og virkefelt mv. er den mest synlige.
Men er det nu også godt nok? Hvis målet med den lokale vejledning er at fremme en
bæredygtig udvikling, så viser evalueringen bl.a., at der er en række emner og
målgrupper, som vejlederne ikke kommer tilstrækkeligt godt rundt om i dag. Det omfatter
f.eks. emner som livsstil og levevilkår og målgrupper som detailhandel og landbrug.
Der er endvidere en række udfordringer for vejlederne i den kommende tid. Ordningerne
kan vælge at løse disse individuelt, eller de kan arbejde mod en fælles løsning ved at
udvikle en fælles mission. Det står dog klart, at man ikke generelt kan forvente at
køre videre ad samme spor. Der gives i rapporten eksempler på områder, hvor ændringer
eller videreudvikling vil være påkrævet i og med, at vigtige rammevilkår vil blive
ændret.
Lokal vejledning som strategi for bæredygtig udvikling
Regeringens nye nationale strategi for bæredygtig udvikling udgør et aktuelt og
overordnet udgangspunkt for en revision og videreudvikling af vejledningsarbejdet. Der
opridses i regeringens strategi nogle udfordringer i lokalsamfundene, hvor
vejlederordningerne i høj grad vil kunne spille en rolle i en naturlig
fortsættelse af deres rolle i dag. Dette er en oplagt, aktuel politisk-strategisk
mulighed for den lokale vejledning til at vise, hvad man kan.
Et øget samarbejde mellem ordningerne kan være en vej frem, og rapporten anbefaler
eksempelvis, at især uddannelsesområdet og netværksopbygningen sættes under lup med
henblik på at undersøge muligheder for fælles løsninger. Samarbejdet kan etableres på
det overordnede niveau mellem ordningerne, men der peges også på potentialet i, at de
lokale netværk og samarbejdsflader mellem de enkelte vejledere udbredes og udnyttes
bedre.
Også faglige delområder som eksempelvis byøkologien kan der sættes bedre ind
overfor fra vejlederside, men det kræver, at der formuleres en strategi herfor fra
lokalt og / eller centralt hold.
Afslutningsvis påpeger rapporten, at kommunerne spiller en nøglerolle i forhold til
det lokale arbejde med fremme af bæredygtig udvikling. Kommunerne må således tage
arbejdet med lokal Agenda 21 til sig i betragteligt større udstrækning, end tilfældet
er i dag, hvis også vejledernes indsats for alvor skal gøre nytte i sammenhængen.
Background and purpose
The report summarises the results of a crossdisciplinary evaluation of five selected
local interpreter services as to nature, energy and the environment. The evaluation was
accomplished during spring/summer 2001 by the consulting engineering company NIRAS on
behalf of a multidisciplinary support group, aided by The Green Secretariat under
the Danish Environmental Protection Agency.
The five selected interpreter services are:
 | green guides |
 | nature interpreters |
 | associated energy and environment officers stationed at energy and environment offices |
 | municipal Agenda 21 co-ordinators |
 | employees with relevant guide functions in local green centres |
(Hereinafter all referred to in general as guides.)
The overall purpose of the evaluation is to form a broad-spectred, comparable picture
of the existing services concerning local guidance. Moreover, the evaluation is intended
to throw light on the following subjects:
 | Obtained results as well as strengths and shortcomings of the individual services.
Extension, working methods, and results regarding urban ecology will be reviewed as a
specific theme.
|
 | Actual possibilities of and obstacles to further development of the various sorts of
guidance services and possibilities of obtaining increased service dynamics
|
 | Possibilities of and obstacles to increased local financing |
Finally, the evaluation is intended to contribute to creation of a general view and a
putting into perspective of the local guidance services within the fields of energy,
nature, urban ecology, and the environment with special reference to the political
negotiations regarding the Danish Budget for 2002.
The Evaluation
The evaluation method includes initial research into relevant data, supplemented with
interviews with key figures from the individual services and with independent researchers
and others.
Profound telephone interviews have been accomplished with 70 guides followed-up by 25
focus group interviews, in which the guide, his/her closest collaborators, or the
programmes users have been represented. Moreover, questionnaires have been sent to
approx. 350 users. The evaluation process concluded with a seminar, at which the various
themes of the evaluation were treated in a major forum.
It must be emphasised that the evaluation is not a thorough evaluation of each
individual service. Its purpose has been to produce a general, but all the same reliable
impression of purpose, idea, working method, organisation, efforts, results etc. of each
individual service. The evaluation brings into focus the very first link of the so-called
"effect chain" the primary users and is multidisciplinary
oriented, whereas detailed measurements of permanent effects either direct or
derived - have not been practicable. Moreover, it must be emphasised that several
different services render guidance in related spheres, e.g. "Sund By" (Healthy
Town) and various energy centres. Therefore the evaluation does not comprise the entire
local guidance services universe.
Conclusions
The five services differ greatly from each other. This fact applies to both numbers of
guides, financial volume, conceptual basis, life, and amount of users. The heterogeneity
makes it difficult to draw (fair) comparisons, when evaluating the results of the
different services.
Besides, the different guide roles create different demands on the required guide
personality. The roles differ among the services and internally in the individual
services. The Green Guide is often characterised as "the free player", whereas
the associated energy and environment officer is characterised as a technically oriented
guide. The role of the municipal local Agenda 21 co-ordinator is that of the municipal
development employee, the nature interpreter plays a part as a pronounced mediator
of the nature, whereas the guides of the green centres might be characterised as
professional grass roots. The common feature is that the local aspect i.e. the
dialogue with and the involvement of the citizens and other major presences of the local
community is of utmost importance to the guide.
The results of the evaluation indicate that according to their own terms the five
services are well run. In general, guides as well as users agree that the services show
good results. In addition, there appears to be consent between users evaluation and
guides evaluation.
In general, the division of labour among the services appears to be good despite
the lack of systematic overall co-ordination. The services seem to be complementary to
each other regarding energy, nature and the environment, and sustainable development. Some
guides are employed internally, other guides externally; some guides work primarily with
technical solutions to environmental problems, other guides primarily with mobilisation of
the local population, dissemination of information on nature etc. To some extent, their
target groups differ substantially. Locally, the guides know their own professional
competencies and shortcomings, and experience shows that the guides are very good at
referring users to relevant guide colleagues, irrespective of employment under this or
that service. All things considered, their efforts cover a very wide range.
Thus the overall conclusion of the evaluation is that local guidance services are an
effective approach. The idea of letting local guides popularise the messages of the
services is thus found to be a good setup. One particular force is the guides
comparatively high free scope of action, which favours possibilities of promoting local
development and submitting environmental issues to public debate.
Common problems and challenges
Financing is a crucial problem, which from time to time delays or even obstructs the
activities of the services. Lack of financing may interrupt projects too soon. Fundraising
may be very time-consuming and this fact, combined with uncertain conditions of employment
and do. working conditions, may induce some of the guides to resign formerly. On
top of that, it is concluded that in future it may be even harder to increase the local
financial contribution to the services.
Other crucial problems for several guides are professional isolation, enforced job
individualism, and, finally, a general lack of external professional visibility. Despite
all efforts up to now, the Danes who still havent heard of green guide services,
associated energy and environment officers, or green centres, are not few and far between.
By virtue of its life, extension, and activities, The Danish Nature Interpreter Service
marks itself as the best known of the five services.
But will that be enough? If the purpose of local guidance services is promotion of
sustainable development, the evaluation demonstrates that at present the guides more or
less omit a number of relevant items and target groups. Items like for instance life style
and living conditions, as well as target groups such as retail trade and agriculture are
included.
Several challenges are in store for the guides. The services may meet these challenges
either individually or with co-ordinated efforts. It is obvious, however, that in general
the services cannot expect to continue in the old groove. The report illustrates by
examples some fields at which modifications or further development will be necessary
because of alterations of basic conditions.
Local guidance services as a strategy for sustainable development
The Danish Governments new national strategy for sustainable development forms an
actual as well as a general basis for revision and further development of the guidance
services. The strategy outlines some challenges for local communities, according to which
the guidance services will be able to play an important future part in natural
continuance of their present part. This gives the local guidance services an obvious
political-strategically possibility of demonstrating their abilities and potentials.
Increased co-operation among the services may be a decisive step, and the report
recommends scrutiny of, in particular, education and networking with reference to
investigation of possible general solutions. Co-operation among the services may be
established at an overall level. However, the report further directs attention to
dissemination and optimised exploitation of local networks and co-operation procedures
among the individual guides as a great potential.
Moreover, the guides would attract favourable notice in strengthening professional sub
topics such as e.g. urban ecology. However, such steps require formulation of a strategy
locally or centrally.
In conclusion, the report demonstrates that Danish municipalities play a key role in
relation to local efforts concerning promotion of sustainable development. Therefore, it
is of utmost importance that they highly prioritise their local Agenda 21 efforts and thus
assist the guides in promoting the sustainable development as efficiently as possible.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |