| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Lokale miljø, energi- og naturvejledere
5.1 Indledning
I dette kapitel beskrives resultaterne af henholdsvis telefoninterviews med de 70
vejledere, og resultatet af undersøgelserne blandt brugerne. Dataindsamlingen har været
forholdsvis omfattende, og af hensyn til den begrænsede plads formidles kun
hovedresultaterne.
Dette betyder, at der er grænseflader og delformål inden for alle ordningerne, som
ikke bliver belyst særskilt. Det gælder for eksempel aspekter vedrørende kultur,
sundhed og sociale forhold.
Yderligere er det vigtigt at understrege, at vejledningen har forskellige vilkår,
både på tværs af de forskellige ordninger og lokalt indenfor den enkelte ordning.
Samtidig er der forskelle, der tager udgangspunkt i en forskelligartet motivation i
befolkningen og bunder i, hvorvidt ordningen er gammel, ny eller en forsøgsordning.
De 70 vejledere i denne undersøgelse er erfarne vejledere. Mere end 80% af vejlederne
har således 3 års erfaring eller mere som vejleder. Næsten 2/3 havde kendskab til
lokalområdet før de blev vejledere. Endelig arbejder godt halvdelen af de 70 vejledere
med en målgruppe på mere end 25.000 indbyggere.
De kommunale Agenda 21 medarbejdere adskiller sig fra de andre vejledere, idet de i
gennemsnit kun bruger godt halvdelen af deres tid på vejledning, mens de andre vejledere
bruger stort set al deres tid på vejledning.
Brugerundersøgelsen omfatter et spørgeskema sendt med post til i alt 334 brugere af
ordningerne. Der er kommet 247 skemaer retur hvilket giver en svarprocent på 74%, hvilket
anses for tilfredsstillende.
Fordelingen på de enkelte ordninger fremgår af skemaet.
Der er dog grund til at understrege, at der ikke er tale om en statistisk set dækkende
undersøgelse. Vejlederne har selv udpeget brugerne til undersøgelsen, hvilket har været
nødvendigt for at identificere disse. Det kan give en drejning af resultatet, idet man
kan formode at de udvalgte brugere, er mere aktive end flertallet. Metodisk set er der
yderligere den risiko, at brugerne tæt på vejlederne i nogen grad svarer mere positivt
af frygt for at miste deres vejleder. Vælger man derimod brugere længere væk, er der
stor sandsynlighed for, at de ikke har meget at sige.
ORDNING |
AG21 |
GG |
NV |
EM |
GC |
Antal vejledere |
20 |
20 |
20 |
5 |
5 |
Antal adspurgte
brugere |
90 |
92 |
98 |
24 |
30 |
Antal besvarelser
fra brugere |
64 |
76 |
70 |
19 |
18 |
Derudover er den udvalgte brugergruppe for lille til at kunne udgøre et
repræsentativt udsnit af alle brugere. De præsenterede oplysninger skal derfor tages som
fingerpeg eller indikatorer, der alle bør tages med et vist forbehold.
Den største gruppe brugere i denne undersøgelse udgøres af repræsentanter for
skoler og daginstitutioner med 31%. Repræsentanter for frivillige foreninger udgør 18%
og borgere generelt udgør 11%. De resterende brugere fordeler sig på en række mindre
grupper (1-8 %).
Naturvejledernes brugere i denne undersøgelse er i høj grad skoler og
daginstitutioner (67%). De grønne centres brugere er mest boligforeninger (33%), mens
AG21 medarbejdere i nogen grad arbejder sammen med skoler og daginstitutioner (23%).
Energi og miljøvejlederne har borgere generelt som brugere (37%), mens de grønne guiders
brugere er en bred gruppe, hvoraf frivillige foreninger er størst (29%).
Flertallet af brugerne er repræsentanter for grupper af varierende størrelse, som har
brugt vejledningen i 1-3 år. Godt halvdelen af brugerne i denne undersøgelse bruger
årligt 15 timer eller mere sammen med vejlederen, og 20% bruger mere end 50 timer.
Kapitlet er struktureret på følgende måde:
Afsnit 5.2 indeholder vejledernes egne vurderinger af omfanget (tidsforbruget) af deres
vejledningsindsats fordelt på målgrupper, emner og aktiviteter.
Afsnit 5.3 præsenterer resultaterne af vejledningsindsatsen fordelt på emner og
aktiviteter.
Vejledernes egen vurdering af resultaterne af deres vejledning sammenholdes med data
fra brugerundersøgelsen i en såkaldt spejlanalyse. Endvidere præsenteres
brugernes vurdering af det fremtidige samarbejde med den lokale vejleder.
I afsnit 5.4 beskrives vejledningens resultater og effekter på baggrund af svarene fra
vejlederne selv og fra deres brugere.
Afsnit 5.5 foretager en tværgående opsamling af afsnit 5.2-5.4 og præsenterer
endvidere kort brugernes fremtidige prioritering af emner og aktiviteter. Endelig holdes
de enkelte ordningers formål op imod de opnåede resultater og effekter.
Afsnit 5.6 beskriver de eksisterende samarbejdsrelationer, således som disse fremgår
af telefoninterviews med vejlederne, brugerundersøgelsen samt interviewene med
nøglepersonerne.
Afsnit 5.7 omfatter en samlet SWOT-analyse af de fem ordninger. Analysen beskriver den
lokale vejlednings styrker, svagheder, muligheder og trusler.
Vejledernes
vurdering af indsatsens omfang fordelt på målgruppe |

|

|

|

|

|
|
AG21 |
GG |
NV |
EM |
GC |
|
Indsats |
Indsats |
Indsats |
Indsats |
Indsats |
Det civile samfund |
|
|
|
|
|
Frivillige foreninger |
 
|
 
|

|

|
 
|
Borgere generelt |
 
|
  
|
 
|
  
|
 
|
Turister |
|
|

|

|

|
Privat virksomhed |
|
|
|
|
|
Servicevirksomhed og detailhandel |

|

|
|

|

|
Industri og håndværk |

|

|
|
 
|

|
Landbrug |

|

|

|

|
|
Det institutionelle Danmark |
|
|
|
|
|
Skoler og daginstitutioner |
  
|
 
|
  
|
 
|
 
|
Boligforeninger |

|

|
|

|
 
|
Fagforeninger |
|
|
|
|

|
Det offentlige |
|
|
|
|
|
Drifts- og forsyningsenheder |
 
|
|
|

|

|
Teknisk
forvaltning |
 
|

|

|
 
|
  
|
Andre forvaltnings
områder |

|

|

|

|

|
Den enkelte vejleder har vurderet omfanget (tidsforbrug) af hans/hendes
vejledningsindsats over for hver målgruppe ud fra den samlede tid til vejledning.
Indsatsen er vurderet på en skala fra 1-5, hvor 1-ingen tid (ingen markering), 2-lidt tid
( ), 3-gennemsnitlig tid ( ), 4-meget tid (  ) og 5-hovedparten af tiden (   ). Den enkelte vejleders
tidsforbrug over for den enkelte målgruppe er skønsmæssigt angivet. Det samlede
tidsforbrug for den enkelte vejleder kan ikke opgøres som 100%.
Tabellen viser de forskellige vejlederes egen vurdering af, hvorledes den lokale
vejledningsindsats fordeler sig på målgrupper:
 | Det civile samfund - borgere varetages bredt, især af de grønne guider og energi-
og miljøvejlederne, mens frivillige foreninger til dels håndteres af Agenda
21-medarbejdere, grønne guider og de grønne centre. Derimod lægges der ingen eller kun
en lille indsats over for turister. |
 | Private virksomheder - det er stort set kun energi- og miljøkontorerne, der til en
vis grad arbejder med industri og håndværk, mens servicevirksomheder og landbrug
generelt ikke er i fokus. |
 | Det institutionelle Danmark - skoler og daginstitutioner varetages bredt, især af
Agenda 21-medarbejderne og naturvejlederne, mens indsatsen over for boligforeninger er
lille med undtagelse af de grønne centre, som bruger gennemsnitlig tid over for
boligforeningerne. Indsatsen over for fagforeninger er derimod lille eller fraværende. |
 | Det offentlige - Agenda 21-medarbejderne lægger en indsats i alle dele af
forvaltningen, mens energi- og miljøkontorerne og de grønne centre bruger gennemsnitlig
tid eller lidt tid i deres indsats over for teknisk forvaltning. |
Det er samlet set skoler og daginstitutioner samt borgerne, der bruges flest
tidsmæssige ressourcer på, mens teknisk forvaltning er den tredje vigtigste målgruppe i
forhold til tidsforbruget. Turister, fagforeninger, servicevirksomheder og detailhandel er
målgrupper, som vejlederne ikke bruger meget tid på.
Det er også karakteristisk, at især naturvejlederne og til dels de grønne guider
fokuserer på få målgrupper (skoler, daginstitutioner og borgere) mens Agenda
21-medarbejderne, de grønne centre og energi- og miljøkontorerne spreder sig på flere
målgrupper.
Vejledernes
vurdering af indsatsens omfang fordelt på emner |

|

|

|

|

|
|
AG21 |
GG |
NV |
EM |
GC |
|
Indsats |
Indsats |
Indsats |
Indsats |
Indsats |
Forurening og ressourceforbrug |
|
|
|
|
|
Ressourceforbrug |
  
|
  
|
 
|
  
|
  
|
Lokal forurening |
 
|

|
 
|

|
 
|
Ikke lokal forurening |

|

|

|
 
|
 
|
Naturmæssige forhold |
|
|
|
|
|
Flora & Fauna |

|

|
  
|
|

|
Naturgeografi |

|

|
 
|
|
|
Det rekreative |

|

|
  
|
|

|
Humanøkologi |
|
|
|
|
|
Miljø & Sundhed |
 
|
  
|
 
|

|
 
|
Livsstil og forbrug |

|
 
|
 
|

|
 
|
Levevilkår |

|

|

|
|

|
Byøkologiske helhedsløsninger |
|
|
|
|
|
Det byggede |

|
 
|
|
 
|
 
|
Trafik og fysisk planlægning |
 
|
 
|
|
 
|
 
|
Naturindholdet i byen |

|

|

|
|

|
Den enkelte vejleder har vurderet tidsforbruget af det enkelte emne i hans/hendes
vejledningsindsats i forhold til den samlede tid. Indsatsen er vurderet på en skala fra
1-5, hvor 1-ingen tid (ingen markering), 2-lidt tid ( ), 3-gennemsnitlig tid ( ),
4-meget tid (  ) og 5-hovedparten af tiden (   ). Den enkelte vejleders tidsforbrug omkring det enkelte emne
er skønsmæssigt angivet. Det samlede tidsforbrug for den enkelte vejleder kan ikke
opgøres som 100%.
Tabellen viser de forskellige vejlederes egen vurdering af, hvorledes
den lokale vejledningsindsats fordeler sig på emner:
 | Forurening og ressourceforbrug ressourceforbrug (vand, energi og materialer)
er et emne, som alle vejlederne gør en stor indsats overfor, mens lokal og ikke lokal
(global) forurening er emner, hvor vejledningsindsatsen vægtes lidt eller gennemsnitlig. |
 | Naturmæssige forhold det er helt overvejende naturvejlederne, der inddrager
de naturmæssige forhold i deres vejledning, mens de andre vejledere har ingen eller en
lille indsats på dette emne. |
 | Humanøkologi miljø og sundhed er især et vigtigt emne for de grønne
guider og til dels for Agenda 21-medarbejderne, naturvejlederne og grønne centre, mens
livsstil og forbrug varetages af de grønne guider, naturvejlederne og grønne centre.
Derimod er levevilkår ikke et emne, der vægtes højt af vejlederne. |
 | Byøkologiske helhedsløsninger det byggede (bygninger, pladser og
fællesarealer) vægtes af de grønne guider, energi- og miljøvejlederne og de grønne
centre. Alle vejledere, undtaget naturvejlederne, bruger gennemsnitlig tid på trafik og
fysisk planlægning, mens naturindholdet i byen kun vægter lidt eller ingenting hos
vejlederne. |
Vejlederne vægter samlet set klart mest deres indsats over for
ressourceforbrug, med miljø & sundhed som det næst vigtigste emne, mens der samlet
set ikke er megen indsats på emner som levevilkår og naturindholdet i byen.
Det er endvidere tydeligt, at vejlederne dækker forskellige
emneområder. Naturvejlederne fokuserer på naturmæssige forhold, de grønne guider
vægter humanøkologi og ressourceforbrug, mens Agenda 21-medarbejderne, energi- og
miljøvejlederne og de grønne centre overvejende bruger tid på ressourceforbrug, samt en
række andre emner.
Vejledernes
vurdering af indsatsens omfang fordelt på aktiviteter |

|

|

|

|

|
|
AG21 |
GG |
NV |
EM |
GC |
|
Indsats |
Indsats |
Indsats |
Indsats |
Indsats |
Oplysning og information |
|
|
|
|
|
Ture, ekskursioner, sociale arr. |

|
 
|
   
|
 
|
 
|
Udstillinger/demons
tration
sanlæg |

|
 
|

|
 
|
 
|
Informations
kampagner |
 
|
 
|

|

|
 
|
Foredrag,
generelle oplæg m.v. |
 
|
 
|

|
 
|
 
|
Anden mundtlig
dialog |
 
|
 
|
 
|
  
|
 
|
Anden formidling |
 
|
 
|
 
|
 
|
 
|
Dialog og netværks
dannelse |
|
|
|
|
|
Debatmøder |
 
|

|

|

|

|
Debat/
dialoggrupper |
 
|
 
|

|

|

|
Faglige netværk
og
erfagrupper |
 
|
 
|
 
|

|
 
|
Rådgivning, træning og projekter |
|
|
|
|
|
Rådgivning om
specifikke
forhold |

|
 
|
 
|
  
|
  
|
Igangsætning
af udviklings
projekter |
 
|
 
|
 
|
 
|
  
|
Træning og uddannelse |

|

|
 
|
 
|

|
Bidrag til organisatoriske systemer |
|
|
|
|
|
Formulering af strategier/
planer |
 
|
 
|

|

|
 
|
Opstilling af retningsliner
/procedurer |

|

|

|
|
 
|
Indførelse af ledelsessystemer |
 
|

|
|
|

|
Den enkelte vejleder har vurderet omfanget af den enkelte aktivitet (tidsforbruget) i
hans/hendes vejledningsindsats i forhold til dem samlede tid. Indsatsen er vurderet på en
skala fra 1-5, hvor 1-ingen tid (ingen markering), 2-lidt tid ( ), 3-gennemsnitlig tid ( ), 4-meget tid (  ) og 5-hovedparten af tiden (   ). Den enkelte vejleders
tidsforbrug omkring den enkelte aktivitet er skønsmæssigt angivet. Det samlede
tidsforbrug for den enkelte vejleder kan ikke opgøres som 100%.
Tabellen viser de forskellige vejlederes egen vurdering af, hvorledes den lokale
vejledningsindsats fordeler sig på aktiviteter:
 | Oplysning og information ture, ekskursioner og sociale arrangementer benyttes
især af naturvejlederne, der lægger hovedparten af deres indsats i denne aktivitet.
Anden mundtlig dialog (f.eks. telefon og uformel dialog bruges især af energi- og
miljøkontorerne). |
 | Dialog og netværksdannelse støtte til faglige netværk og ERFA-gruppe er
vejledernes foretrukne indsats i denne kategori, mens Agenda 21-medarbejderne og de
grønne guider lægger en gennemsnitlig indsats i debat og dialoggrupper. |
 | Rådgivning, træning og projekter rådgivning om specifikke forhold
og igangsætning af udviklingsprojekter er vigtige aktiviteter for alle vejlederne. De
vurderer alle deres indsats som gennemsnitlig eller mere, mens træning og uddannelse
især bruges af naturvejlederne og energi- og miljøvejlederne. |
 | Bidrag til organisatoriske systemer denne kategori fylder generelt ikke meget
i vejledernes indsats, men Agenda-21medarbejderne, de grønne guider og grønne centre har
dog alle en gennemsnitlig indsats over for formulering af strategier og handlingsplaner. |
Vejlederne vægter samlet set deres indsats højest inden for
rådgivning, træning og projekter og dernæst inden for oplysning og information, mens
indsatsen inden for bidrag til organisatoriske systemer ikke vægtes særlig meget.
Vejlederne benytter sig i hovedsagen af de samme typer aktiviteter.
Naturvejlederne adskiller sig dog fra flertallet, idet de lægger hovedparten af deres
indsats inden for ture, ekskursioner og sociale arrangementer. På samme måde bruger
energi- og miljøvejledere og grønne centre f.eks. meget tid på rådgivning om
specifikke forhold.
5.3 Vejledningens resultater
Spejlanalyse af resultatet
af vejledningen
fordelt efter emner |

|

|

|

|

|
|
AG21 |
GG |
NV |
EM |
GC |
V = Vejledernes vurdering B=
brugernes vurdering |
V |
B |
V |
B |
V |
B |
V |
B |
V |
B |
Forurening og ressource- forbrug |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ressource-
forbrug |
  
|
  
|
 
|
  
|
 
|
  
|
  
|
   
|
  
|
  
|
Lokal forurening |
  
|
  
|
 
|
  
|
 
|
  
|
... |
  
|
  
|
  
|
Ikke-lokal
forurening |
  
|
... |
 
|
 
|
  
|
... |
 
|
... |
   
|
... |
Natur- mæssige forhold |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Flora & fauna |
  
|
... |
 
|
  
|
  
|
   
|
... |
... |
... |
... |
Naturgeografi |
  
|
... |
... |
... |
  
|
  
|
... |
... |
... |
... |
Det rekreative |
  
|
  
|
  
|
  
|
  
|
   
|
... |
... |
... |
... |
Human- økologi (det gode liv) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Miljø og sundhed |
  
|
  
|
  
|
  
|
  
|
  
|
 
|
.. |
  
|
  
|
Livsstil og forbrug |
 
|
  
|
  
|
  
|
 
|
... |
 
|
  
|
  
|
  
|
Levevilkår |
  
|
  
|
  
|
  
|
... |
... |
... |
... |
 
|
  
|
Byøkologiske helheds-
løsninger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det byggede |
 
|
  
|
  
|
  
|
... |
... |
  
|
  
|
  
|
  
|
Trafik og fysisk planlægning |
  
|
 
|
  
|
  
|
... |
... |
 
|
... |
  
|
... |
Naturind-
holdet i byen |
  
|
  
|
  
|
  
|
  
|
  
|
... |
... |
  
|
... |
V: Den enkelte vejleder har vurderet vejledningens resultatet indenfor de enkelte emner
i forhold til målene for indsatsen. Vejlederen har kun vurderet resultatet af de emner,
hvor omfanget af indsatsen har været gennemsnitlig eller mere. B: Brugerne har
tilsvarende vurderet vejledningens resultat i forhold til deres forventninger. Begge
grupper har vurderet resultaterne på en skala fra 1-5, hvor 1-meget dårlige (ingen
markering), 2-dårlig ( ),
3-middel ( ), 4-god ( 
) og 5-meget god (   ).
I de tilfælde, hvor antallet af svar er mindre end 20%, er tallet ikke medregnet (dvs. 4
svar eller mere for AG21, GG og NV, 2 svar eller mere for SEK og GC, og mellem 5 og 20
svar for brugerne afhængig af antallet af udsendte spørgeskemaer). 3 prikker angiver at
antallet af svar er mindre end 20%. Svaret kan derfor ikke tælle som et resultat.
Tabellen viser en spejlanalyse, hvor vejlederne og brugerne er blevet bedt om at
vurdere resultatet af emnerne i vejledningsindsatsen i forhold til deres egne
forventninger. Spejlanalysen består af den indbydes sammenligning af vejledernes og
brugernes vurdering af det enkelte emne:
 | Forurening og ressourceforbrug brugerne er generelt positive i deres
vurdering af vejledningens resultat i forhold til deres forventninger. Når det gælder de
grønne guider, naturvejlederne og energi- og miljøkontorerne er borgernes vurdering af
resultatet endda bedre end vejledernes vurdering af deres vejledning inden for
ressourceforbrug og lokal forurening. Energi- og miljøvejledernes resultat vurderes
således helt i top af brugerne inden for ressourceforbrug. De fleste brugere i denne
undersøgelse har ikke fået vejledning indenfor ikke-lokal forurening. |
 | Naturmæssige forhold dette emne er meget tydeligt naturvejledernes
kerneområde. Brugerne giver vejledningen topkarakter med fire markeringer inden for flora
& fauna og det rekreative. De viser dermed, at de mener, at vejledningen har haft et
meget godt resultat. |
 | Humanøkologi (det gode liv) formidlingen af emnet, miljø og sundhed lykkes
godt for alle ordningerne. Energi- og miljøkontorerne vurderer dog resultatet af deres
indsats til middel, mens deres brugere bedømmer resultatet til godt. Formidlingen af
livsstil og forbrug vurderes også til at fungere godt af brugerne, mens en række af
vejlederne er mere forsigtige i deres evaluering. |
 | Byøkologiske helhedsløsninger de grønne guiders brugere er de mest
positive i deres vurdering. De bedømmer resultatet som godt for både det byggede, trafik
& fysisk planlægning og naturindholdet i byen. Derudover er det karakteristisk, at
dette emne ikke er et hovedområde for naturvejlederne og energi- og miljøkontorerne,
mens de grønne centres brugere kun har modtaget vejledning indenfor det byggede. |
Der er god sammenhæng mellem vejledernes og brugernes vurdering af
resultaterne af vejledningen. Bedømmelsen svinger fra middel til meget god, med flest
markeringer med god som resultat. Endelig er der en tendens til, at brugerne vurderer
resultatet af vejledningen mere positivt end vejlederne selv. Skemaet illustrerer
endvidere, at hver ordning har et eller flere hovedområder, hvor vejledningen fokuseres.
V: Den enkelte vejleder har vurderet vejledningens resultatet indenfor de enkelte
aktiviteter i forhold til målene for indsatsen. Vejlederen har kun vurderet resultatet af
de aktiviteter, hvor omfanget af indsatsen har været gennemsnitlig eller mere. B:
Brugerne har tilsvarende vurderet vejledningens resultat i forhold til deres
forventninger. Begge grupper har vurderet resultaterne på en skala fra 1-5, hvor 1-meget
dårlige (ingen markering), 2-dårlig ( ), 3-middel ( ),
4-god (  ) og 5-meget god (   ). I de tilfælde, hvor antallet af svar er mindre end 20%,
er tallet ikke medregnet (dvs. 4 svar eller mere for AG21, GG og NV, 2 svar eller mere for
SEK og GC, og mellem 5 og 20 svar for brugerne afhængig af antallet af udsendte
spørgeskemaer). 3 prikker angiver at antallet af svar er mindre end 20%. Svaret kan
derfor ikke tælle som et resultat.
Tabellen viser en spejlanalyse, hvor vejlederne og brugerne er blevet bedt om at
vurdere resultatet af aktiviteterne i vejledningsindsatsen i forhold til deres egne
forventninger:
 | Oplysning og information der er generelt god overensstemmelse mellem
vejledernes og brugernes vurdering af brugernes udbytte af de forskellige aktiviteter, der
samlet set vurderes som et godt udbytte. Brugerne af naturvejlederordningen er meget
positive i deres vurdering af resultatet. De giver således vejledningen topkarakter inden
for tre af seks aktiviteter i denne kategori. |
 | Dialog og netværksdannelse vejlederne har samlet set været ret forsigtige i
deres vurdering af dette emne, og brugerne er således mere positive over en bred front.
Agenda 21-medarbejderne og de grønne guider er de eneste, der har markeringer i alle
emner, hvilket tyder på, at de andre ordninger ikke lægger deres hovedvægt her. |
 | Rådgivning, træning og projekter brugerne af naturvejlederordningen giver
topkarakter til vejledningsindsatsen inden for igangsætning af udviklingsprojekter.
Brugerne af de andre ordninger er også meget positive og vurderer resultatet som godt.
Når det gælder de andre emner - rådgivning om specifikke forhold, samt træning og
uddannelse, er både vejlederne og brugerne enige om, at resultatet er godt. |
 | Bidrag til organisatoriske systemer når det gælder opstilling af
retningslinier og procedurer samt indførelse af ledelsessystemer vurderer Agenda
21-medarbejdernes brugere resultaterne lavere end medarbejderne selv. Endelig er det
karakteristisk, at naturvejlederne, og energi- og miljøkontorerne ikke lægger særlig
stor indsats på dette område. |
Der er overordnet set god overensstemmelse mellem brugerne og
vejledernes vurdering af resultatet af aktiviteterne, med en svag tendens til at
vejlederne undervurderer resultaterne af deres indsats. Brugerne er samlet set godt
tilfredse med vejledningens aktiviteter, som bedømmes som gode eller meget gode.
Brugernes vurdering
B: Brugerne har vurderet effekten af den lokale vejleders indsats. Effekten er vurderet
på to måder afhængig af spørgsmålet karakter. A) Ved at svare ja, nej eller ved ikke.
Den gennemsnitlige score for "ja-svar" for hver ordning er derefter indsat på
en skala fra 1-5, med 0-20% (ingen markering) 21-40% (z ), 41-60% ( ), 61-80% (  ) og 81-100% (   ).
Tabellen viser brugernes vurdering af den lokale vejlednings effekter:
 | Opfyldelse af egne mål et stort flertal af brugerne af energi- og
miljøvejlederne (79%) svarer bekræftende, at de eller deres organisation har fået
opfyldt deres egne mål, mens brugerne af de andre fire ordninger er mere forbeholdne.
Når det gælder Agenda 21-medarbejderne, de grønne guider, naturvejlederne og de grønne
centre svarer 15-20%, at de eller deres organisation ikke har opstillet mål, mens alle
brugerne af energi- og miljøvejlederne havde opstillet egne mål. Denne variation kan
forklares med, at energi- og miljøvejlederne i stor udstrækning rådgiver brugerne om
konkrete forhold, hvor det er naturligt, at brugerne på forhånd har defineret et mål,
fx besparelse på elregningen ved at opstille en solfanger. |
 | Målgruppens evne til at tage initiativ målgruppen er i stor udstækning
blevet bedre til at tage eget initiativ ifølge deres egen vurdering. Samlet set svarer
cirka 2/3 af brugerne, at de har udviklet deres egne evner (motivation og metoder) til at
tage initiativ omkring natur, miljø- eller energispørgsmål. |
 | Konkrete forbedringer på dette spørgsmål er brugerne knap så positive.
Det er således kun godt halvdelen af brugerne, der vurderer, at de har opnået konkrete
forbedringer. |
 | Opbygning eller tilførsel af ny viden brugerne mener samstemmende, at de har
fået tilført ny viden efter at have deltaget i arrangementer eller lign. sammen med den
lokale vejleder. Topkarakteren for de tre ordninger dækker over en variation, hvor cirka
90% af brugerne af naturvejlederordningen, samt energi- og miljøvejlederne vurderer, at
de har fået ny viden, mens godt 80% af brugerne hos de grønne guider har fået ny viden.
Endelig er der Agenda 21-medarbejderne og de grønne centre, hvor henholdsvis 70% og 77%
af brugerne har fået ny viden. |
 | Ændret holdning brugerne har i høj grad positivt ændret deres holdninger
til natur-, miljø- og energispørgsmål på områder, hvor de har modtaget vejledning.
Samlet set har godt halvdelen af brugerne fået en mere positiv holdning. Også på dette
punkt tillægger brugerne vejlederne en stor vægt de vurderer sammenlagt at den
lokale vejledning har haft stor betydning. |
Vejledernes vurdering
Vurdering
af udviklingen |

|

|

|

|

|
|
AG21 |
GG |
NV |
EM |
GC |
V = Vejledernes vurdering |
V |
V |
V |
V |
V |
Har du kendskab til, at der er opnået et højere
aktivitetsniveau siden du startede? |
   
|
   
|
  
|
  
|
   
|
Er det lokalt sket en opfyldelse af lokale natur,
miljø eller energipolitiske mål siden du startede? |

|

|
 
|
|
 
|
V: Der kan svares ja, nej eller ved ikke. Den gennemsnitlige score for
"ja-svar" hver ordning er derefter indsat på en skala fra 1-5, med 0-20% (ingen
markering) 21-40% (1 firkant), 41-60% (2 firkanter), 61-80% (3 firkanter) og 81-100% (4
firkanter). I andet spørgsmål vurderet effekten af hans/hendes vejledningsindsats.
Effekten er vurderet på en skala fra 1-5, hvor 1-ingen betydning (ingen markering),
2-ringe betydning ( ),
3-betydning ( ), 4-stor betydning (  )
og 5-afgørende betydning (   ).
Tabellen viser vejledernes vurdering af aktivitetsudvikling i lokalområdet og
opfyldelsen af politiske mål:
 | Højere aktivitetsniveau vejlederne giver topkarakter i deres vurdering af,
hvorvidt der generelt er kommet et højere aktivitetsniveau omkring natur, miljø- og
energispørgsmål i deres område. |
 | Opfyldelse af lokalpolitiske mål på dette område er vejlederne mere
forbeholdne. Hos Agenda 21-medarbejderne, de grønne guider og naturvejlederne mener cirka
halvdelen, at lokale natur-, miljø- eller energipolitiske mål er blevet opfyldt, siden
vejlederen startede. En fjerdedel svarer nej, mens den sidste fjerdedel er i tvivl, eller
ikke har tilstrækkelig viden om de lokale mål til at svare. Vejlederne på energi- og
miljøkontorerne mener ikke, at lokale mål er blevet opfyldt, mens de grønne centre er
mere positive. |
Årsagen til de forskellige vurderinger skal sandsynligvis findes i lokale variationer
i formulering og opfyldelse af lokale mål. Vejlederne er endvidere blevet spurgt, hvilken
betydning de tillægger deres egen vejledning i den sammenhæng. De vejledere, der
vurderer at lokale mål er blevet opfyldt, bedømmer generelt deres egen
vejledningsindsats til at have betydning eller stor betydning for opfyldelsen af målene.
5.5
Tværgående opsamling på indsats, resultater, effekter og formål
Vejledningens indsats og resultater i dag og fremover
Målgrupper
Vejledningsindsatsen er samlet set størst over for skoler & daginstitutioner,
borgere, teknisk forvaltning og frivillige foreninger. Det stemmer fint overens, idet den
største gruppe brugere i denne undersøgelse omfatter repræsentanter for skoler og
daginstitutioner (31%), frivillige foreninger (18%) og borgere generelt (11%). Samlet
udgør denne gruppe ca. 60% af de besvarede spørgeskemaer.
Vejledningens emner
En sammenligning af vejledernes vurdering af deres indsats og spejlanalysen af
resultaterne viser, at der en god sammenhæng mellem de gode resultater og de emner, som
vejlederne vægter tidsmæssigt. De emner, der generelt vægtes højst i vejledernes
indsats ressourceforbrug og miljø & sundhed er også de emner, hvor
resultaterne vurderes mest positivt.
Brugerne er endvidere blevet bedt om at prioritere de emner, som de vurderer som mest
væsentlige fremover. Her er det karakteristisk, at brugernes vurdering stemmer meget godt
overens med de aktiviteter, vejlederne arbejder mest med i dag.
Agenda 21-medarbejderne og de grønne guiders brugere vurderer for eksempel, at
ressourcer og miljø & sundhed vil være mest relevant fremover. Brugerne af
naturvejlederordningen ønsker at fortsætte med flora & fauna og det rekreative. Når
det gælder energi- og miljøkontorerne, så er prioriteringen mod ressourceforbrug og
lokal forurening. Endelig er der de grønne centre, hvor brugerne er meget delte på
spørgsmålet om den fremtidige prioritering.
Byøkologi
Byøkologi er i denne evaluering medtaget som et særligt emne, som beskrevet i kapitel
4. Vejledere indenfor alle ordninger bruger lidt eller gennemsnitlig tid på et eller
flere emner indenfor byøkologi. Samlet set er indsatsen ikke særlig stor, og arbejdet
virker ikke særlig struktureret. Der er givetvis en potentiale for at udvikle indsatsen
indenfor byøkologi, men i så fald er der brug for at formulere en sammenhængende
strategi for området.
Vejledningens aktiviteter
Hvis man sammenligner de aktiviteter vejlederne bruger mest tid på med spejlanalysen,
så er der ikke en klar sammenhæng mellem gode resultater og aktiviteter, der fylder
meget tidsmæssigt. Der er aktiviteter, som fylder lidt tidsmæssigt, og alligevel
vurderes positivt. Et eksempel er debatmøder, hvor vejlederne generelt bruger lidt tid,
men hvor resultatet vurderes som godt af brugerne.
Det er karakteristisk, at brugerne (og vejlederne) er godt tilfredse med resultatet af
vejledningen, også indenfor de aktiviteter, hvor der bruges mindre tidsmæssige
ressourcer.
Når det gælder den fremtidige prioritering af aktiviteter, tegner der sig et klart
billede blandt brugerne. De foretrukne fremtidige aktiviteter er fortsat faglige netværk
& erfagrupper, udviklingsprojekter og konkret rådgivning. Brugerne af
naturvejlederordningen adskiller sig dog, idet de ønsker at forsætte med ture og
ekskursioner. Den eneste nye prioritering findes hos brugerne af de grønne guider, hvor
der er et ønske om at vægte ture, ekskursioner og sociale arrangementer højere
fremover.
Spejlanalysen
Generelt tegner der sig et billede af fem ordninger, som synes at fungere. Vejlederne
og brugerne er meget enige i deres vurdering af, hvilke emner og aktiviteter, der lykkes.
Overordnet svinger den samlede vurdering af emner og aktiviteter fra middel til meget god.
Der er således ingen vejledere, der på ordningsniveau har aktiviteter eller emner, som
bedømmes til under middel.
Samtidig er der en tendens til, at vejlederne undervurderer resultaterne af deres egen
indsats i forhold til vurderingen hos brugerne.
Det fremtidige samarbejde
Brugerne er yderligere blevet spurgt om de vil bruge den lokale vejleder igen. Det
svarer brugerne klart og tydeligt ja til! Brugerne af de grønne guider og naturvejlederne
siger samlet set: ja -i meget høj grad, mens brugerne af de andre tre ordninger siger: ja
i høj grad.
På spørgsmålet om, hvorvidt brugerne vil anbefale den lokale vejleder, tegner der
sig et tilsvarende billede. Brugerne giver topkarakter og vurderer sammenlagt fra ja- i
høj grad til ja- i meget høj grad. Hvis man går alle resultater igennem, er der ingen
af brugerne blandt næsten 200 besvarelser - der ikke ønsker at bruge vejlederen
igen og ingen der ikke vil anbefale vejlederen til andre!
Godt nok er undersøgelsen som nævnt ikke repræsentativ, men der tegner sig alligevel
et billede af, at ordningerne på hver deres præmisser synes at fungere gennem opfyldelse
af målgruppens ønsker og behov.
Lokale bidrag til finansiering af vejledningen
Endelig er brugerne/samarbejdspartnerne blevet spurgt, om de vil bidrage økonomisk til
at videreføre den lokale vejledning. Fordelingen af deres svar fremgår af nedenstående
skema:
ORDNING |
AG21 |
GG |
NV |
EM |
GC |
Nej, slet ikke |
23% |
17% |
14% |
5% |
44% |
Ja, mindre end i dag |
0% |
1% |
4% |
5% |
0% |
Ja, som i dag |
11% |
33% |
33% |
37% |
17% |
Ja, mere end i dag |
5% |
5% |
4% |
5% |
6% |
Måske/Ved ikke |
51% |
41% |
43% |
42% |
33% |
Det er tydeligt, at brugerne ikke har taget stilling til, hvorvidt de vil bidrage
økonomisk til den forsatte vejledning. Det skyldes sikkert, at mange af brugerne er
repræsentanter for institutioner eller foreninger, hvor spørgsmålet ikke har været
drøftet fordi det ikke har været aktuelt.
Omvendt er det også klart, at det nuværende niveau, hvor hovedparten af vejledningen
er gratis, passer meget fint med brugernes/samarbejdsparternes ønske. Der er således kun
ganske få, der er parate til at betale mere for vejledningen end det nuværende niveau.
De 70 vejledere, der medvirker i evalueringen er ligeledes blevet spurgt om
finansieringen af deres ordning. 42 vejledere eller 60% angiver, at der i dag er statslig
finansiering af deres arbejde. Af de 42 vejledere svarer 18 eller 43%, at de forventer at
kunne fortsætte med deres vejledningsarbejde, selvom ordningens statslige støtte blev
halveret.
De 18 vejledere, der siger de vil forsætte, angiver dels, at de forventer at kommunen
vil bidrage med en større andel af deres finansiering, og dels er enkelte parate til at
arbejde videre på halvtid. Samlet set er det en lille andel af de adspurgte vejledere,
som forventer at kommunen kan bidrage yderligere.
Vejledernes organisering
Vejlederne er endvidere blevet bedt om at vurdere deres arbejdsforhold i
vejlederarbejdet. Generelt er de godt tilfredse der er således 38 vejledere (54%)
der angiver, at deres arbejdsforhold er gode eller meget gode, mens 13 vejledere (19%)
vurderer arbejdsforholdene til middel. Endvidere er der 9 vejledere (13%), der mener at
deres arbejdsforhold er dårlige eller meget dårlige. Denne gruppe vejledere begrunder
utilfredsheden med flere forhold fra usikker ansættelse, dårligt samarbejde med
følgegruppen og dårlige fysiske arbejdsforhold.
Endelig oplyser 41 vejledere eller 59%, at de har en følgegruppe eller en anden gruppe
med rådgivende funktion i forhold til deres arbejde.
Sammenfatning af vejledningens effekter
Brugerne er generelt meget tilfredse med den vejledning, de har modtaget. Et stort
flertal angiver, at de har fået ny viden gennem vejledningen, og at de har fået en mere
positiv holdning til natur-, miljø- og energispørgsmål efter at have arbejdet sammen
med vejlederen eller deltaget i et arrangement. Samtidig er der en stor entusiasme overfor
den lokale vejledning i besvarelserne fra brugerne. Der er en række brugere, der
eksplicit skriver, at de håber at den lokale vejleder vil fortsætte arbejdet fremover.
Brugerne og vejlederne er yderligere blevet bedt om at vurdere den lokale vejlednings
betydning. Her er begge grupper meget enige om, at vejlederne har haft stor betydning. Det
gælder især for den gruppe brugere, der har opnået en konkret forbedring, ændret deres
holdning eller fået opfyldt egne mål.
Det er et ganske interessant resultat, da det bekræfter, at vejlederne og ikke mindst
deres formidling, rådgivning og information gør en forskel, idet de påvirker brugernes
holdninger og i nogle tilfælde også adfærd mod mere miljørigtige tiltag.
Resultaterne holdt op imod ordningernes formål
Agenda 21-medarbejdere
Kommunerne skal via LA21 fremme en lokal bæredygtig udvikling både internt i
kommunens forvaltning og institutioner, og eksternt overfor borgerne.
Resultatet af denne evaluering viser, at de kom-munale Agenda 21-medarbejdere bruger en
del tid internt, overfor skoler, daginstitutioner og forsyningsenheder og teknisk
forvaltning. Samtidig vægtes det eksterne arbejde overfor borgere og frivillige
foreninger højt. På den måde når Agenda 21-medarbejderne "hele vejen rundt".
Når det man ser på emnerne for vejledningen er det tydeligt ressourceforbrug, lokal
forurening og miljø og sundhed, der vægtes højst alle emner, der falder indenfor
det overordnede formål. Agenda 21-medarbejderne bruger en bred vifte af aktiviteter i
vejledningen.
Agenda 21-medarbejderne opnår generelt gode resultater og effekter, hvor der gøres en
indsats. Opfyldelsen af den overordnede målsætning er dog netop afhængig af, at der
gøres en indsats. Her variere indsatsen meget fra kommune til kommune. En del kommuner
yder samlet set for lidt i dag til at opfylde målsætningen
Grønne guider
Formålet med grøn guide ordningen er at motivere til og fremme holdningsændringer
blandt borgerne i retning af større miljøvenlighed. Desuden skal guiderne arbejde med
handlingsorienteret folkeoplysning.
Resultatet af evalueringen viser, at de grønne guider arbejder mest med borgere,
frivillige foreninger, skoler og daginstitutioner deres målgruppe har således en
klar profil. Emnemæssigt fokuserer de på ressourceforbrug, miljø og sundhed og til en
vis grad byøkologi, alle emner, der falder fint i tråd med ordningens formål. På
aktivitetssiden arbejder de grønne guider med lidt af hvert, uden at fokusere på en
aktivitet frem for en anden.
En stor del af de adspurgte brugere af de grønne guider har svaret positivt på, at de
har ændret holdninger, fået tilført ny viden og udviklet egne evner til at selv at tage
initiativ. Dette peger i den rigtige retning m.h.t. at opfylde ordnings formål.
Naturvejledere
Naturvejlederne skal gennem naturoplevelser give befolkningen sundhed og livskvalitet
og fremme forståelsen for, at naturen både skal benyttes og beskyttes. Det fremgår helt
tydeligt af evalueringen, at naturvejledernes primære målgruppe er skoler,
daginstitutioner og borgere generelt fint i tråd med formålet. Emnemæssigt
vægtes naturmæssige forhold højest, mens miljø, sundhed og ressourceforbrug også er
vigtige emner i vejledningen. Den foretrukne aktivitet er entydigt ture, ekskursioner og
sociale arrangementer, hvilket stemmer godt overens med formålet.
Energi- og miljøvejledere
Formålet med energi- og miljøvejledningen er at fremme brugen af vedvarende energi og
fremme en bæredygtig udvikling. I forbindelse med Energistyrelsens basistilskud skal
vejlederne yde saglig og uvildig oplysning om vedvarende energi, især oplysninger om
mulighederne for standardtilskud under Energistyrelsens udviklingsprogram for VE. Der kan
ydes oplysninger om energibesparelser i sammenhæng med VE. Der skal lægges vægt på
udadrettede aktiviteter.
Energi- og miljøvejledernes målgruppe er først og fremmest borgere generelt, og
derefter industri, håndværk og teknisk forvaltning. På emnesiden er vejledning indenfor
ressourceforbrug, herunder vedvarende energi helt i top, mens de foretrukne aktiviteter er
rådgivning om specifikke forhold og anden mundtlig dialog. Samlet passer målgruppe,
emner og aktiviteter godt med ordningens formål.
Grønne centre
Der er ikke noget samlet formål for de grønne centre som sådan. Generelt kan man
sige, at de grønne centre skal være med til at fremme en lokal bæredygtig udvikling ved
at samle og kvalificere indsatsen på området.
Centrenes primære målgrupper er ifølge evalueringen teknisk forvaltning, borgere og
foreninger, samt skoler, daginstitutioner og boligforeninger. Emnemæssigt er vejledning
indenfor ressourceforbrug i højsædet og de mest brugte aktiviteter er rådgivning
om konkrete forhold og igangsætning af udviklingsprojekter. Centrene viser som de andre
ordninger gode resultater, hvor der gøres en indsats.
Der er generelt stor åbenhed og vilje hos den enkelte vejleder i forhold til at
samarbejde både med andre vejledere indenfor ordningen, og i høj grad også med
vejledere fra andre ordninger. Vejlederne nævner muligheden for at supplere og inspirere
hinanden som én af fordelene ved at samarbejde på tværs af ordningerne.
Alle vejlederne har et velfungerende samarbejde med andre vejledere fra deres egen
ordning. De grønne guider og naturvejlederne benytter således i høj grad deres
personlige og elektroniske netværk til at udveksle erfaringer og viden.
Undersøgelsen blandt vejlederne viser, at godt nok har mange af vejlederne et
samarbejde med vejledere fra andre ordninger, men for flertallets vedkommende begrænser
samarbejdet sig til et fælles arrangement eller to pr. år.
Nedenstående skema viser vejledernes vurdering af, hvilke andre ordninger de har meget
kontakt til:
|
AG21 |
GG |
NV |
EM |
GC |
AG21 |
- |
50% |
5% |
35% |
10% |
GG |
35% |
- |
20% |
30% |
10% |
NV |
20% |
30% |
- |
0% |
5% |
EM |
10% |
15% |
0% |
- |
5% |
GC |
20% |
20% |
5% |
5% |
- |
Som det fremgår af skemaet vurderer halvdelen af AG21-medarbejderne, at de har meget
kontakt til den lokale grønne guide. Ellers er det karakteristisk, at kun 1/3 af
vejlederne har meget kontakt til vejledere fra andre ordninger. For energi- og
miljøkontorernes vedkommende er det endda kun 15%.
Det er den generelle vurdering, at det eksisterende samarbejde mellem de forskellige
ordninger fungerer godt, og at vejlederne har stor glæde af samarbejdet, når den
indledende kontakt er skabt.
Lokalt er der dog stor variation i graden af samarbejde mellem vejledere fra
forskellige ordninger. De fleste vejledere i denne undersøgelse vurderer det tværgående
samarbejde højt, men har alligevel kun sporadisk kontakt til andre vejlederordninger. Det
skydes især to forhold. Enten bor vejlederen på en egn, hvor der er langt til den
nærmeste vejleder eller også er samarbejdet fravalgt udfra en prioritering af tiden.
De steder, hvor der er flere vejledere i tyndt befolkede områder, arbejder de ofte
tæt sammen for at samle deres kræfter. Der er f.eks. flere eksempler på et tæt
samarbejde mellem grønne guider og miljø- og energivejlederne indenfor alternative
spildevandsløsninger i det åbne land.
Omvendt er det værd at notere, at almindelige menneskelige relationer også spiller
ind i vejledernes samarbejde, og at nogle vejledere ikke samarbejder så meget, fordi
deres kemi eller arbejdsmetoder ikke passer godt sammen.
Udover samarbejdet mellem vejlederordningerne er der også mange eksempler på et
særdeles godt samarbejde mellem kommunen og vejlederen udover samarbejdet med
Agenda 21-koordinatoren. En del steder har kommunen (eller amtet) og vejlederen opbygget
et tæt forhold, hvor de henviser borgere til hinanden, alt efter hvem der kan svare på
borgernes spørgsmål.
De fem ordningers styrker, svagheder, muligheder og trusler ("SWOT-analysen")
fremgår af de følgende afsnit. (Metoden er udviklet på engelsk, hvorfra navnet kommer -
Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats)
Enkelheden og overblikket er prioriteret frem for en mere detaljeret gennemgang, der
hurtigt vil blive uoverskuelig, når der er tale om fem ordninger.
Analysen deles i to, hvor styrker og svagheder ser indad i ordningen, mens muligheder
og trusler skal ses i forhold til det omkringliggende samfund.
SWOT-analysen er lavet på baggrund af oplysninger og information fra telefoninterviews
med vejlederne, brugerundersøgelsen samt interviews med nøglepersoner for de fem
ordninger.
Agenda 21-medarbejdere
Styrker
 | Direkte kontakt til det kommunale system |
 | Indsatsen kan knyttes sammen med de kommunale planer og aktiviteter |
 | Kan være en ny kontaktflade til kommunen |
Agenda 21-medarbejderen er kommunens "egen mand", der kan operere og
manøvrere i systemet. Det åbner mulighed for, at Agenda 21 indsatsen kan integreres i de
normale kommunale planer og aktiviteter. En del kommuner har således integreret Agenda 21
i indsatsen omkring kommuneplanlægningen. En anden indgangsvinkel er det interne arbejde
med sektorplaner.
Den enkelte medarbejder spiller dog ofte også en mere udadrettet rolle i forhold til
andre lokale aktører i form af borgere m.v. Via konkrete samarbejdsprojekter m.v. får de
lokale aktører en ny indgang og samarbejdsflade med kommunen
Svagheder
 | Der mangler ofte tid og ressourcer |
 | Ikke-lovpligtigt område, der kan nedprioriteres |
 | Manglende kompetence til forandringer |
 | Svært at slippe ud af myndighedsrollen udadtil |
I en del kommuner, herunder især i de mindre, gives der meget få ressourcer til
Agenda 21-arbejdet. Ressourcetildelingen afhænger fuldstændigt af en
politisk/administrativ prioritering, da der ikke er ikke opstillet lovkrav til omfanget og
indholdet af indsatsen.
Medarbejderne mangler ofte mulighed for at gennemtrumfe større forandringer. Det
hænger bl.a. sammen med, at de kommunale beslutningsprocesser i høj grad er bundet op
på de normale sektorgrænser. I den sammenhæng kan det også have betydning, at Agenda
21-medarbejderne ofte ikke er placeret i centralforvaltningen.
Udadtil er Agenda 21-medarbejderen stadigvæk "kommunens mand" set fra
borgerens synsvinkel. Det kan gøre det svært at fungere som "fri spiller".
Muligheder
 | Den nye planlovgivning åbner op for en strategisk diskussion |
 | Tilføre nye udviklingsperspektiver til kommunen |
 | Bredere anvendelse af bæredygtighed |
 | Afprøve nye former for borgerinddragelse |
Den nye planlovgivnings krav omkring en strategi for Agenda 21-arbejdet er en anledning
til og en god mulighed for, at der politisk skitseres en fremadrettet indsats på
området. Agenda 21-medarbejderen kan spille en central rolle ved at bringe nye
udviklingsperspektiver på banen, herunder på tværs af normale sektorgrænser.
Både i forhold til det politiske niveau og i forhold til borgerne kan det her være
oplagt med en mere helhedsorienteret indgang omkring Agenda 21. Udviklingen i den enkelte
bydel eller lokalsamfund styrkes når miljø kobles sammen med den sociale og økonomiske
dimension. Endelig kan Agenda 21-medarbejderen generelt afprøve nye former for
borgerinddragelse, som i højere grad engagerer og forankrer indsatsen lokalt.
Trusler
 | Lokal politisk dagsorden præget af andre problemer |
 | Manglende engagement blandt borgerne |
 | Fortsat ressourceknaphed |
Ældre- og børneområdet er i dag dominerende på den lokale politiske dagsorden, mens
miljøforhold generelt ikke har den store bevågenhed. Dette kan bl.a. skyldes, at
borgerne har en vis "metaltræthed" omkring miljø. Borgernes manglende
engagement kan dog også skyldes dårlige erfaringer med kommunal borgerinddragelse -
"gjorde det nogen forskel"?
Overordnet set kan mange kommuners ressourcesituation stadigvæk være presset.
Koblingen mellem dårlig økonomi og lav politisk prioritering er ikke god for Agenda
21-arbejdet.
Grønne guider
Styrker
 | Ordningens rummelighed |
 | Giver målgruppen mulighed for at træffe et valg |
 | Guiden som den ekstra ressource og fri spiller |
 | De rette personer findes |
Grøn guide ordningens rummelighed giver god mulighed for at tilpasse indsatsen til de
lokale behov. Ordningen giver målgruppen mulighed for at træffe et aktivt valg i forhold
til større grad af bæredygtighed. Den grønne guide er den ekstra ressource en
tovholder, der har overskud til at holde fast i processen og følge op overfor kommunen og
andre samarbejdspartnere, når de frivilliges fritid ikke rækker.
Guiden står midt i mellem forskellige parter f.eks. borgere og myndigheder. De kan
formidle begge veje og har et friere spillerum end f.eks. kommunens folk , og opfattes
neutralt. Udvælgelsen af de grønne guider er vigtig. De eksisterende guider er ildsjæle
med et stort personligt netværk og lokalt kendskab, samt et kæmpe engagement. Indenfor
ordningen findes der et godt netværk, hvor guiderne kan trække på hinandens opbakning,
viden og erfaringer.
Svagheder
 | Manglende strategisk projektledelse |
 | Ofte uprofessionelle arbejdsgivere |
 | Isolationsproblemet |
 | Stor variation i den lokale politiske forankring |
Det er nogle gange svært at styre arbejdet, fordi projekternes arbejdsplaner er for
løst definerede og overordnede. Der er behov for at styrke guidernes kompetence som
projektledere, men der er samtidig også behov for at se nærmere på samspillet med de
tilknyttede styregrupper, som repræsenterer de grønne guides arbejdsgivere.
Ansættelsesformen, hvor guiden er ansat af en styregruppe bestående af lokale
aktører, kan give vanskeligheder, hvis medlemmerne af denne styregruppe ikke har
ledelseserfaring i forvejen, og derfor ikke bevidst og aktivt samarbejder med guiden
omkring prioritering af arbejdet.
En del guider føler sig isolerede i det daglige arbejde. Det gælder især der, hvor
samarbejdet med følgegruppen ikke er optimalt. Samtidig er der stor variation i den
lokale, politiske forankring. I nogle kommuner er der næsten en ligegyldig holdning til
den lokale guide, som kan gøre det sværere at få kommunen involveret i relevante
aktiviteter.
Muligheder
 | Udvikle ordningen mod flere eksperimenter |
 | Vinkle indsatsen anderledes |
 | Flere aktive brugere |
Grøn guide ordningen er i sig selv et eksperiment, i mange udgaver. Lokalt er der dog
en tendens til, at guiderne endnu ikke for alvor er kommet i gang med at eksperimentere
fordi meget tid er gået med at opbygge netværk og information. En oplagt mulighed
er derfor, at guiderne fremover arbejder mere målrettet mod at nytænke aktiviteter og
udvikle eksperimenter, f.eks. ved at finde nye, utraditionelle vinkler til at komme i
dialog med nye grupper.
Mange grønne guider har en kernegruppe af aktive brugere, som kunne udvides, hvis
ordningen blev mere synlig. En mulighed er at placere flere guider et centralt sted i
lokalområdet fx på torvet - hvor der kommer mange lokale.
Trusler
 | Afvikling af årlige finanslovsbevillinger |
 | Usikkerhed om ordningen fører til jobskifte |
 | Miljøbudskabet svært at sælge til nogle grupper |
Det, at ordningen ikke er permanent, men afhængig af årlige bevillinger på
finansloven og lokal finansiering gør fremtiden usikker og gør det svært at planlægge
længerevarende projekter.
Guidernes ansættelse er midlertidig, og den forsatte usikkerhed om, hvorvidt ordningen
forlænges eller gøres permanent giver et dårligt arbejdsmiljø, der får guiderne til
at forlade deres job i utide, når andre muligheder viser sig.
Miljøbudskabet er svært at sælge til nogle målgrupper. Især gruppen mellem 15-30
år og børnefamilierne er svære at fange, fordi tiden er knap eller konkurrencen med
andre tilbud er for stor. De aktive er således ofte den ældre generation.
Naturvejledere
Styrker
 | Øger brugernes forståelse og inspirerer til øget brug af naturen. |
 | Stor faglig kompetence og inspirationskilde |
 | Bredde i metoder og indhold |
 | God uddannelse og godt netværk |
Ordningen bidrager til at øge brugernes forståelse for naturen, og inspirerer
brugerne til selv at udforske naturen. Samtidig styrkes brugernes bevidsthed om
sammenhængen mellem naturen og mennesket. Naturvejlederne har en stor viden om naturen og
en veludviklet evne til at skabe begejstring og engagement hos brugerne både børn
og voksne.
Naturvejlederne fremhæver, at ordningens styrke i høj grad er den store frihed til
selv at vælge metoder og midler til at opnå de lokalt fastlagte mål. Samtidig har de en
stor grad af fleksibilitet i jobbet og generelt gode arbejdsforhold. Den fælles
uddannelse sikrer vejlederne en fælles identitet, og de lokale og regionale netværk
fremmer den fortsatte faglige udvikling.
Svagheder
 | Stort tidspres |
 | Projektansættelser giver uro og forskelsbehandling |
 | Kontakten mellem NV-fællessekretariatet og NV-arbejdsgivere er svag |
Naturvejlederne arbejder under et stort tidspres. En del vejledere har fyldt kalenderen
6-12 mdr. frem, og nye brugere har derfor svært ved at få en aftale. Det giver stress og
anledning til utilfredshed, når hverdagen er forjaget. En del af naturvejlederne er ansat
i projektansættelser med løntilskud fra Friluftsrådet. Resten af pengene til at drive
naturvejledningen skal findes lokalt. Det giver uro og forskelsbehandling, når en del
vejledere må bruge meget tid på at sikre den fremtidige økonomi ved at skrive
ansøgninger.
Fællessekretariatet er en krumtap for ordningen og varetager en række koordinerende
opgaver. Kontakten med de lokale arbejdsgivere i form af kommuner og amter er dog svag.
Muligheder
 | Styrke sociale processer |
 | Bredere formidling, bringe bæredygtighedstemaet bedre frem |
 | At nå ud til en større målgruppe |
Erfaringer viser, at naturoplevelser motiverer bogligt svage elever, giver de enkelte
elever selvtillid og sammenhold i klassen. Naturvejledningen kan derfor være med til at
styrke de sociale processer i skolen.
Naturvejlederne har traditionelt fokus på natur og friluftsliv, men der er også
mulighed for at inddrage flere emner i vejledningen for at få en mere helhedsorienteret
formidling. En oplagt mulighed er relationen mellem sundhed og velvære på den ene side
og natur på den anden.
Der er generelt en stigende efterspørgsel efter naturvejledning på skoleområdet,
hvor der oplagt er mulighed for at nå ud til flere hvis der ansættes flere vejledere.
Derudover er der gode muligheder for at udvide målgruppen, f.eks. med børnehavebørn,
hvor der allerede er gode resultater med naturformidling, især i forbindelse med
naturbørnehaver og naturlegepladser.
Trusler
 | Manglende tid til fordybelse |
 | Ændrede tjenestetidsregler i skolesystemet |
 | Faldende interesse for natur og miljø |
Brugerne har generelt for lidt tid til rådighed, når de deltager i et arrangement.
Det gælder især for børn og skoleelever, der mangler tid til fordybelse. Derudover er
det et problem for vejledningen, at brugerne som oftest ikke kommer igen med jævne
mellemrum, så vejlederne kan bygge ovenpå det allerede lærte.
Folkeskolelærerne har fået nye tjenestetidsregler, der gør det sværere at afsætte
tid til ekskursioner. På sigt kan det medføre færre kortere ture eller ligefrem et
faldende antal ture og dermed færre kunder. Endelig er den generelt faldende interesse
for natur og miljø som følge af konkurrence fra andre fritidsaktiviteter også en
potentiel trussel for naturvejlederne.
Energi- og miljøvejledere
Styrker
 | Samspil mellem nationale kampagner og lokal opfølgning |
 | Lokal forankring |
 | Uvildig og faglig kompetent vejledning |
 | Engagerede vejledere med høj anciennitet |
Energi- og miljøvejlederne indgår i et samspil med nationale kampagner. Denne
tostrengede indsats styrker implementering af vedvarende energi.
Mange kontorer er godt lokalt forankret og er en kendt samarbejdspartner med borgere,
VVS-folk m.fl. Energi- og miljøvejlederne lægger vægt på at levere en uvildig
vejledning, der kan støtte samarbejdspartnerne. Vejlederne er fagligt kompetente indenfor
ordningens afgrænsede kerneområder.
Vejlederne er ofte "ildsjæle", der gennem en årrække har arbejdet med
vedvarende energi.
Svagheder
 | Små kontorer, der mangler kapacitet |
 | Baseret på deltidsansættelser og varierende projektmidler |
 | Usikker finansiering |
 | Efteruddannelsen er ikke optimal |
Energi- og miljøkontorerne har kun 1-2 medarbejdere, hvilket gør det svært at dække
alle opgaver og håndtere alle henvendelser. Samtidig gør det kontorerne sårbare overfor
udskiftninger.
Energi- og miljøvejlederen er kun ansat i en deltidsstilling, som løbende skal
suppleres op af diverse projektmidler. Endvidere er der supplerende projektansættelser.
Generelt kan ansættelsesformen give vanskelige arbejdsforhold og gøre det vanskeligt at
fastholde kernemedarbejdere. Dette forstærkes af, at finansieringen via basisbevillinger
og projektmidler er usikker. Basisbevillingen gives fra år til år.
Endelig er det spørgsmålet, hvorvidt uddannelsen af energi- og miljøvejlederne er
tilstrækkelig. Vejlederne angiver selv, at bl.a. kurserne med Teknologisk Institut ikke
rammer deres behov fuldstændigt. Der er dog allerede gennemført nogen justeringer af
kursusmodulerne.
Muligheder
 | Øget fokus på helhedsorienteret vejledning og byøkologi |
 | Styrke rollen som katalysator i lokalsamfundet |
 | Nye samarbejdsflader med bl.a. lokale aktører i energispareudvalgene |
Energi- og miljøvejlederne har haft en bred kontakt til borgerne omkring vedvarende
energi og til dels energibesparelser. Vejledningen kan styrkes og gøres mere
helhedsorienteret ved at fokusere bredere på byøkologiske aspekter. Det omfatter f.eks.
ressourcebesparelser, spildevand, materialevalg m.v.
Det kan endvidere være en mulighed for energi- og miljøvejlederne at styrke rollen
som udfarende katalysator. Dette kan supplere den faglige/tekniske indgang til området.
De nye lokale energispareudvalg giver mulighed for et nyt og forstærket samarbejde
omkring energibesparelser med kommuner, lokale Energicentre m.v.
Trusler
 | Fortsat usikkerhed om statslig finansiering |
 | Svingende økonomiske forudsætninger for vedvarende energi |
 | Energispareindsatsen varetages andetsteds |
 | Svigtende borgerinteresse for vedvarende energi |
Den statslige finansieringsmodel i de kommende år er fortsat usikker, hvilket kan
skabe uro blandt de enkelte energi- og miljøvejledere.
Den almindelige borgers konkrete interesse for vedvarende energi er generelt afhængig
af de økonomiske forudsætninger, som politisk bliver stillet op i form af afgifter,
støtte m.v. Hvis tilskudsordningerne til standard VE-løsninger bortfalder, betyder det
samtidig, at en del af kontorernes nuværende vejledningsopgaver for Energistyrelsen skal
omdefineres.
Energispareindsatsen kan via den nye energisparelov i høj grad komme til at ligge ved
de lokale forsyningsselskaber. Energi- og miljøkontorernes fremtidige rolle er derimod
uklar.
Den generelle interesse blandt borgerne kan samtidig være svær at fastholde. Det
gælder specielt blandt de unge. Vedvarende energi og miljø er ikke fremtrædende i
medierne og udbudet af alternative tilbud er stort.
Grønne centre
Styrker
 | Skaber rammerne for et fagligt miljø |
 | Arbejder tværsektorielt og har brede samarbejdsflader |
 | Kan styrke borgerinddragelse og græsrodsarbejde |
Organiseringen i centre kan generelt være med til at sikre en større faglig tyngde i
vejledningsarbejdet.
De grønne centre har normalt ikke så mange bindinger til kommunale systemer m.v.,
hvilket giver mulighed for at arbejde på tværs af normale sektorgrænser. Samtidig har
centrene normalt en bred samarbejdsflade, som omfatter kommuner, borgere m.fl.
En del af centrene fokuserer på borgerinddragelse og lokalt græsrodsarbejde. I den
sammenhæng knytter centrene disse grupper til via styregrupper, arbejdsgrupper, såvel
som gennem foreningsmedlemskab.
Svagheder
 | Usikker finansiering |
 | Manglende politisk opbakning og lokalt ejerskab |
 | Projektbaserede uden strategisk styring |
Finansieringen er ofte baseret på såvel kommunal som statslig finansiering, hvoraf en
del er projektmidler. Finansieringen via projektmidler er usikker og kan svinge fra
periode til periode. Centrene er i høj grad afhængige af en vedvarende lokalt politisk
opbakning og ejerskab, hvilket kan være svært at etablere og fastholde.
Centrene kan være nødt til at gå efter de (økonomisk) mulige projekter, hvilket
ikke understøtter en samlet strategisk styring.
Muligheder
 | Kan være med til at samle kræfterne lokalt |
 | Afprøve nye organiseringsformer |
 | Udvikle selvstændige strategiske kraftcentre |
 | Forankre lokale udviklingsprocesser |
Centrene kan være med til at fastholde og profilere indsatsen omkring den lokale
vejledningsindsats. Konkret kan flere typer af vejledere samles under samme tag og
etablere en fælles brugerflade.
Der er ingen formelle kommunale strukturer m.v., der på forhånd binder centrenes
konkrete organisationsform. Det giver en frihed til at afprøve nye veje, når
vejledningsindsatsen samles. Det gælder f.eks. også på tværs af kommunegrænserne.
De enkelte centre har mulighed for at udvikle sig til selvstændige kraftcentre, der
kan etablere en selvstændig og synlig strategisk profil. Dette kan endvidere være med
til at forankre de lokale udviklingsprocesser.
Trusler
 | Fortsatte finansieringsproblemer |
 | Manglende interesse for større lokale satsninger på miljøområdet |
Centrene vil fortsat i høj grad være afhængig af offentlige midler. En del centre
vil fortsat skulle arbejde aktivt for at sikre såvel basisbevillinger som projekttilskud.
Centrene er generelt udtryk for en større lokal satsning, og derfor umiddelbart
sværere at sætte i gang end en enkelt lokal vejleder eller mindre udviklingsprojekter.
5.8 Afslutning
Gennemgangen af datamaterialet viser, at vejledernes prioriteringer af deres
arbejdsindsats i høj grad er i overensstemmelse med brugernes ønsker, både i dag og i
den nærmeste fremtid.
Det er karakteristisk for de 5 ordninger, at deres styrke findes i deres forskellighed.
SWOT-analysen illustrerer således, at hver ordning har sine egne kendetegn og specifikke
styrker.
Når det gælder ordningernes svagheder er der derimod en række emner, der går igen i
flere af ordningerne. Det drejer sig f.eks. om usikker finansiering, stort tidspres og
manglende strategisk projektledelse. Disse emner uddybes i kapitel 6 sammen med temaer,
der påvirker mulighederne for den lokale vejledning.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |