| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Indsamling af plastflasker og -dunke fra husholdninger
Indsamlingssystemer for materialer/fraktioner hos private husstande kan groft opdeles i
henholdsvis henteordninger7 og bringeordninger8.
Ofte vil der i en kommune eller et affaldssamarbejde fungere en kombination af
henholdsvis henteordning og bringeordning.
Henteordninger kan igen opdeles i henteordninger med fast opsamlingsmateriel (fx
beholder eller kassette) og henteordninger uden fast opsamlingsmateriel.
Henteordninger med fast opsamlingsmateriel er ofte karakteriseret ved, at materiellet
afhentes på standplads, og husstanden skal således ikke huske et bestemt tidspunkt, hvor
opsamlingsmateriellet skal sættes frem til skel eller fortovskant.
Bringeordninger kan opdeles i bringeordninger til genbrugsplads og bringeordninger
til nærgenbrugsplads, affaldsø eller lignende.
Bringeordninger til genbrugsplads er ofte karakteriseret ved, at der i en kommune kun
er en enkelt afleveringsmulighed (i nogle mindre kommuner og i større kommuner dog
flere), og at benyttelse af denne afleveringsmulighed som regel fordrer bil.
Bringeordninger til nærgenbrugsplads, affaldsø eller lignende medfører i
almindelighed, at afleveringsmuligheden kan benyttes uden brug af bil. Der er tale om en
central placeret afleveringsmulighed for et mindre antal husstande.
Som det fremgår af afsnit 2.1, er der tale om meget begrænsede erfaringer med
indsamlingssystemer for plastflasker og dunke i Danmark.
Erfaringerne fra udlandet (afsnit 2.1) omfatter en bredere plastfraktion end den, der
er genstand for nærværende projekt.
Af afsnit 2.1 fremgår det, at indsamling af plastflasker og dunke med henblik
på genanvendelse foregår i :
 | Affaldsselskab Vest |
 | Affaldsregion Nord I/S |
 | Reno Fyn I/S |
 | I/S Renordvest |
 | Fredericia Kommune. |
Derudover er der i Nyborg Kommune (en af Reno Fyn I/S' medlemskommuner) i forbindelse
med nærværende projekt gennemført et forsøg med indsamling af plastflasker og
dunke.
For hentesystemernes vedkommende har indsamlingen af plast foregået siden starten af
1984 i Affaldsregion Nord I/S' område og i Affaldsselskab Vests område siden 1992.
I Fredericia Kommune har indsamlingen ligeledes foregået siden 1992.
For bringesystemernes vedkommende har indsamlingen i I/S Renordvests område foregået
siden 1990 og for Reno Fyn I/S' områdes vedkommende siden midten af 1990erne.
I alt er ca. 108.000 husstande (svarende til 4,5% af det samlede antal husstande i
Danmark) omfattet af et indsamlingssystem, der inkluderer plastflasker og dunke.
Heraf er ca. 69.000 husstande omfattet af hentesystemer (Affaldsregion Nord I/S: Ca.
32.000 husstande, Affaldsselskab Vest: Ca. 15.000 husstande, Fredericia Kommune: Ca.
22.000 husstande), mens i alt 39.000 husstande er omfattet af bringesystemer (I/S
Renordvest: Ca. 13.000 husstande, Reno Fyn I/S: Ca. 26.000 husstande).
Af Tabel 4.1 fremgår hoveddata for de 5 eksisterende indsamlingssystemer i Danmark.
Imidlertid er der store forskelle i de 5 systemer med hensyn til sorteringskrav,
informationsindsats, opgørelsesmetode etc., så en egentlig sammenligning af
indsamlingseffektiviteter er meget vanskelig.
Tabel 4.1
Hoveddata for indsamlingssystemer i Danmark
Område |
Indsamlet mængde pr. husstand pr. år |
Indsamlings
effektivitet |
Sorterings
-kriterier |
Indsamlings
-frekvens |
Bemærk- ninger |
Hente- ordning |
|
|
|
|
|
Affalds- selskab Vest
14.723 husstande |
0,3 kg |
7% |
Plastdunke og plastfolie9 |
14. dag/7. uge |
Sættes frem på fortov
på indsamlings- dagen.
Indsamles sammen
med andre fraktioner.
Kan også afleveres på
områdets 14 genbrugs- pladser |
Affaldsregion Nord I/S
35.571 husstande |
3 kg |
72% |
Hård plast10
og plastfolie |
3. uge/6. uge |
Sættes frem på fortov
på indsamlings- dagen.
Indsamles sammen
med andre fraktioner.
Kan også afleveres på 10
genbrugs- pladser i området |
Fredericia Kommune
21.828 husstande |
1,9 kg11 |
46% |
Plast kun dunke |
1 gang pr. måned |
Indsamles i udleverede
klare plastsække,
der sættes frem til skel
på indsamlings- dagen. |
Bringe- ordning |
|
|
|
|
|
I/S Renordvest
12.672 husstande |
0,4 kg |
10% |
Plastembal-
lager12 |
|
Afleveres på affalds- selskabets
17 genbrugs- pladser |
Reno Fyn I/S
26.262 husstande |
0,6 kg |
14% |
Plastdunke |
|
Afleveres på kom- munernes
genbrugs- pladser |
Af Tabel 4.2 fremgår tilsvarende data for forsøg gennemført i Nyborg Kommune i
forbindelse med nærværende projekt (afsnit 4.3).
Tabel 4.2
Hoveddata for forsøg i Nyborg Kommune
Område |
Indsamlet mængde pr. husstand pr. år |
Indsamlings
-effektivitet |
Sorterings
-kriterier |
Indsamlings
-frekvens |
Bemærkninger |
Nyborg kommune
8.587 husstande |
1,9 Kg13 |
48% |
Plastflasker,
-dunke og
-spande |
|
Afleveres på 66
opstillingssteder
i kommunen samt på
genbrugsplads |
Forsøget i Nyborg Kommune startede 1. oktober 2000.
Der skal gøres opmærksom på, at der i beregningen af den gennemsnitligt indsamlede
mængde (1,92 kg pr. husstand pr. år) alene er medregnet 33% af den mængde plastflasker
og dunke, der er indsamlet via genbrugsstation (Tabel 4.3).
Af afsnit 1.2 fremgår det, at potentialet for plastflasker og dunke fra private
husstande er vurderet til at udgøre 10.000 tons pr. år svarende til 4,15 kg pr. husstand
pr. år, og det er på baggrund af dette potentiale, at effektiviteten i Tabel 4.1 og
Tabel 4.2 er beregnet.
Opmærksomheden skal henledes på det forhold, at de indsamlede mængder i nogle af
indsamlingssystemerne indeholder andet end plastflasker og dunke (fx baljer, kasser
etc.). Potentialet for hård plastemballage fra husholdninger er ifølge afsnit 1.2
vurderet til over 20.000 tons pr. år; altså mere end det dobbelte af potentialet for
plastflasker og dunke.
Ikke alene er sorteringskriterierne i de fleste indsamlingssystemer i Tabel 4.1 bredere
end i forsøget i Nyborg Kommune, men der forekommer også i de mængder, der indsamles
via genbrugspladser, plast, der ikke stammer fra private husstande (fx dunke fra mindre
restauranter etc.). De mængder (og dermed også indsamlingseffektiviteter), der fremgår
af Tabel 4.1, må derfor betragtes som liggende i overkanten af, hvad der indsamles alene
fra private husstande.
Som det fremgår af Tabel 4.1 og Tabel 4.2, er indsamlingssystemet, der er afprøvet i
Nyborg Kommune, med hensyn til indsamlingseffektivitet et udmærket alternativ til de
eksisterende ordninger. Kun indsamlingssystemet i Affaldsregion Nord I/S' område
fremtræder med en højere indsamlingseffektivitet end indsamlingsforsøget i Nyborg
Kommune, og indsamlingssystemet i Fredericia Kommune ligger på samme niveau som Nyborg
Kommune.
Der skal imidlertid gøres opmærksom på, at der for mængderne indsamlet i Nyborg
Kommune (via genbrugspladsen) er foretaget et fradrag for den mængde, som det er vurderet
stammer fra erhverv. Fradraget andrager 67% af den mængde, der er indsamlet via
genbrugspladsen.
4.2.2.1 Tyskland
Potentialet for plastemballager i Tyskland udgjorde i 1997 822.000 tons (afsnit
2.2.2). Heraf blev der indsamlet 567.000 tons, svarende til en effektivitet på 69%. Af
disse 567.000 tons blev ca. 330.000 tons anvendt i stålindustrien som reduktionsmiddel
primært i stedet for kul, mens ca. 237.000 tons blev genanvendt.
Af den indsamlede mængde på 567.000 tons udgjorde mængden af plastflasker og
dunke efter sortering 51.000 tons, svarende til 9% af den samlede mængde efter
sortering.
4.2.2.2 Sverige
I Sverige blev der i 1998 hovedsageligt fra husholdninger indsamlet ca.
15.000 tons hård plastemballage (flasker, dunke og spande). Dette svarer til ca. 1,7 kg
pr. person. Plastkretsen AB i Sverige opgiver et potentiale for plastemballager på
152.000 tons i 1999 for hele Sverige. Forudsættes det, at 50% af denne mængde stammer
fra private husholdninger, fremkommer en indsamlingseffektivitet på ca. 20%.
Det af Plastkretsen AB oplyste potentiale for plastemballager i Sverige på 152.000
tons14 (8,8 mio. indbyggere) er meget lavt i forhold til, at
det tilsvarende potentiale for Danmark er 172.000 tons (5,3 mio. indbyggere) og 96.000
tons for Norge (4,42 mio. indbyggere).
4.2.2.3 Norge
Potentialet for plastemballager udgør ifølge Plastretur A/S i Norge 95.600 tons,
hvoraf 51.200 tons stammer fra private husholdninger.
Medio 1999 havde 24% af de private husholdninger mulighed for at frasortere
plastemballager, og der blev fra disse 24% af husholdningerne indsamlet 6.090 tons. Dette
medfører en indsamlingseffektivitet på 50%. Af de ca. 6.000 tons indsamlet
plastemballage er ca. 1.000 tons indsamlet i Plastretur A/S' system, mens de resterende
5.000 tons er indsamlet til produktion af brændsel lokalt (afsnit 2.2.4).
Det blev i følgegruppen besluttet at søge gennemført et forsøg i Nyborg Kommune
over 6 måneder med indsamling af plastflasker og -dunke fra husholdninger i et
bringesystem. Nyborg blev valgt, idet der ikke fandtes erfaringer med et bringesystem (med
så tæt opstilling som i Nyborg) fra andre kommuner i Danmark, medens 3 kommuner allerede
havde et system baseret på en henteordning (afsnit 2.1).
Nyborg Kommune ved Reno Fyn I/S blev kontaktet, og Nyborg Kommune meddelte, at de gerne
stillede sig til rådighed vedr. et indsamlingsforsøg.
4.3.2
Beskrivelse af system for husholdningsaffald i Nyborg Kommune før igangsætning af
forsøg
Nyborg Kommune har 18.871 indbyggere, svarende til 8.587 husstande, heraf 3.091
husstande i etageboliger. Hver husstand er udstyret med enten en 110 liter plastsæk eller
en 120 liter plastbeholder på hjul (efter eget valg) til restaffald. Sækken/ beholderen
tømmes hver 14. dag. Der er ikke muligheder for ekstra tømninger.
Derudover har hver husstand en 120 liter plastbeholder på hjul til organisk affald.
Beholderen tømmes hver anden uge.
Systemet blev indført i 1994. Tidligere havde hver husstand en 110 liter papirsæk,
der blev tømt en gang om ugen.
Hver husstand er desuden udstyret med en rød 30 liter plastkasse til olie- og
kemikalieaffald.
Der er en ringeordning så olie- og kemikalieaffald kan afhentes 2 gange om året.
Derudover kan olie- og kemikalieaffald afleveres på kommunens genbrugsstation. Systemet
blev indført i 1994.
Der findes i alt 66 nærgenbrugsstationer bestående af 3 stk. 400 liter plastbeholdere
på hjul med indkast, hvor borgerne kan aflevere henholdsvis pap, papir og glas/flasker
til genanvendelse. Desuden findes der på hver nærgenbrugsstation en batterikasse til
kasserede batterier.
Systemet med nærgenbrugsstationer blev indført i 1986. De første 3 år havde man en
4. beholder til blandet plast, men det blev stoppet på grund af afsætningsproblemer.
I kommunen findes en bemandet genbrugsstation, hvor borgerne kan aflevere al slags
affald til genanvendelse, forbrænding og deponi, dog ikke dagrenovation.
Der findes ingen henteordning for storskrald.
4.3.3 Beskrivelse af forsøget
Forsøget gennemføres som et bringesystem, hvor borgerne kan aflevere
plastflasker, -dunke og -spande på kommunens 66 nærgenbrugsstationer i specielt
opstillede 400 liter plastbeholdere på hjul. Der opstilles i alt 69 beholdere til plast,
idet 3 nærgenbrugsstationer i etageboligområder udstyres med 2 beholdere. Der er altså
i gennemsnit ca. 125 husstande pr. beholder.
Samtidig fastholdes muligheden for at aflevere plastflasker, -dunke og -spande på
kommunens genbrugsstation.
I forbindelse med forsøget gennemføres en vurdering af arbejdsmiljøet ved sortering
af det indsamlede materiale, ligesom der foretages en vurdering af afsætningsmulighederne
i Danmark.
Forsøget løber over 6 måneder fra 1. oktober 2000 til 31. marts 2001.
4.3.4 Forsøgets formål
Det var projektets formål at undersøge muligheden for at anvende et bringesystem til
indsamling af plastflasker og -dunke fra husholdninger og herunder vurdere kvaliteten af
det indsamlede materiale, sorteringsbehov og afsætningsmuligheder.
Der er søgt svar på følgende spørgsmål.
- Er bringesystemet i Nyborg en god metode til at indsamle plastflasker og dunke?
- Er borgerne motiverede, og kan de finde ud af at sortere plastdunke/
-flasker/-spande fra?
- Hvad er kvaliteten af det indsamlede materiale?
- Hvilke behov er der for sortering, og giver det problemer med arbejdsmiljøet?
- Hvordan er afsætningsmulighederne?
- Hvad koster det?
4.3.5.1 Sorteringskriterier
Der blev fastlagt følgende sorteringskriterier:
 | Plastflasker, -dunke og -spande |
 | Skal være skyllede |
 | Ingen plastflasker -dunke og -spande, der har indeholdt olie og kemikalier |
 | Ingen bægre og kødbakker |
 | Ingen krav om, at låg og propper mv. skal skrues af inden aflevering. |
4.3.5.2 Information
Der blev udarbejdet informationsmateriale om sorteringskriterierne i form af en
illustration med tekst (Bilag B).
Illustrationen blev i form af "klistermærker" påført beholderne. Derudover
blev der på beholdernes låg påført et klistermærke med en genbrugscirkel med teksten
"Plast".
Der var følgende information i dagspressen (Bilag C):
 | 05.09.00 artikel i Fyns Stiftstidende: "Banebrydende miljøforsøg med genbrug af
plastic" |
 | 19.09.00 artikel i Lokalavisen Nyborgbladet: "Reno Fyn med i pilotprojekt" |
 | 26.09.00 Lokalavisen Nyborgbladet: Orientering om det kommende forsøg under "Nyt
fra Nyborg Kommune" |
 | 28.11.00 Lokalavisen Nyborgbladet. Halvsides gengivelse af sorteringskriterier i farver
under overskriften: "HUSK, vi har forsøg med indsamling af tomme og skyllede
plastdunke, -flasker og -spande indtil 31. marts 2001 |
 | 13.03.01 artikel i Lokalavisen Nyborgbladet: "Reno Fyn har succes med
forsøgsprojekt" |
 | 01.12.00 til 31.03.01 4 daglige reklamespots i Nyborg lokalradio |
"Du kender dem fra din dagligdag - plastemballagen som f.eks. dunke spande,
bøtter og flasker. Gør noget for miljøet, gør det til en vane at skylle tingene af og
smid dem i den opstillede beholder på nærgenbrugsstationerne, når du alligevel
afleverer dine aviser, pap osv. Her bliver plastemballagen så afhentet af Reno Fyn for
derefter at indgå i den efterfølgende behandling. Vi har alle et ansvar, skån miljøet,
aflever din plastemballage i beholderen på nærgenbrugsstationen".
4.3.5.3 Anskaffelse af beholdere
Beholdere blev lejet af Reno Fyn I/S. På alle nærgenbrugsstationer var der den
fornødne plads til de ekstra beholdere.
4.3.5.4 Tømning af beholdere
Tømningen af beholderne skete med de eksisterende komprimatorvogne. Der var kapacitet
til at klare de ekstra tømninger. Beholderne til plastflasker,
-dunke og -spande på nærgenbrugsstationerne blev tømt ca. hver 14. dag.
4.3.5.5 Registeringer
I forbindelse med indsamling af plast fra plastbeholderne på nærgenbrugsstationerne
blev der registreret:
 | Indsamlingsdato og indsamlet mængde |
 | Beholdernes fyldningsgrad (1/1, 3/4, 1/2, 1/4, tom) |
 | Udsorterede mængder fordelt på fraktionerne |
- HDPE, farvet
- HDPE, natur
- PP
- PET
- Anden plast
- Affald
 | Samlet tidsforbrug og kørte kilometer ved indsamling. |
Derudover er der registreret mængden af plastflasker og -dunke i glasbeholderne samt
mængden af plastflasker, -dunke og -spande fra genbrugsstationen.
4.3.6.1 Indsamlede mængder
De indsamlede mængder plastflasker og -dunke fra husholdninger fremgår af Tabel
4.3.
Tabel 4.3
Indsamlede mængder plastflasker og -dunke fra husholdninger i forsøgsperioden
(opgjort i kg)
|
Nærgenbrugsstationer |
Genbrugsstationen |
I alt |
Plastbeh. |
Glasbeh. |
I alt (Erhverv og hushold
ninger) |
Andel fra husholdninger
33%
(antagelse) |
I alt indsamlet |
I alt indsamlet fra
hushold
ninger (antagelse) |
Oktober |
800 |
120 |
360 |
119 |
1.280 |
1.039 |
November |
720 |
|
580 |
191 |
1.300 |
911 |
December |
800 |
160 |
1.140 |
376 |
2.100 |
1.336 |
Januar |
800 |
172 |
760 |
251 |
1.732 |
1.223 |
Februar |
700 |
121 |
1.380 |
455 |
2.201 |
1.276 |
Marts |
1.700 |
113 |
1.940 |
640 |
3.753 |
2.453 |
I alt |
5.520
(44,6%) |
686
(5,5%) |
6.160
(49,9%) |
(2.032) |
12.366
(100%) |
(8.238 ) |
I alt pr. år |
11.040 |
1.372 |
12.320 |
4.064 |
24.732 |
16.473 |
I alt pr.
husstand pr. år |
1,29 |
0,16 |
1,43 |
0,47 |
2.88 |
1,92 |
Marts måned dækker perioden frem til 4-5 april.
Før forsøget gik i gang, var det muligt i Nyborg Kommune at aflevere plastflasker og
-dunke på kommunens genbrugsstation. Der blev i august og september måned indsamlet
henholdsvis 210 kg og 340 kg.
Som det fremgår af Tabel 4.3, er der løbende sket en stor stigning i indsamlede
mængder fra genbrugsstationen. På genbrugsstationen kan mindre erhvervsdrivende frit
aflevere genbrugelige materialer.
Der er foretaget en sortering af de indsamlede mængder fra genbrugsstationen i marts
måned fordelt på dunke på 10 liter eller mere, idet det vurderes, at denne type dunke
udelukkende stammer fra erhverv.
Af de indsamlede 1.940 kg i marts måned var 641 kg dunke på 10 liter eller derover,
svarende til 33%.
Hvordan den resterende mængde på 1.299 kg fordeler sig på erhverv og husholdninger
kan ikke opgøres, men det antages, at 50% (650 kg) stammer fra husholdninger.
Det betyder, at det samlet antages, at ca. 33% af mængden af plastflasker og -dunke
på genbrugsstationen stammer fra husholdninger.
Som det også fremgår af Tabel 4.1, er der i alt i forsøgsperioden fra
nærgenbrugsstationerne (plastbeholdere og glasbeholdere) og fra genbrugsstationen
indsamlet 12.366 kg, hvoraf det ifølge ovenstående bemærkninger antages, at 8.238 kg er
indsamlet fra husholdninger.
På årsbasis betyder det, at der er indsamlet 2,88 kg pr. husstand, hvoraf de 1,92
kg pr. husstand antages at være indsamlet fra husholdninger.
De indsamlede mængder fra nærgenbrugsstationerne har i forsøgets første 5 måneder
ligget stort set uændret på 700 til 800 kg pr. måned. I forsøgets sidste måned, marts
2001, er der imidlertid registreret en væsentlig forøgelse af de indsamlede mængder
(1.700 kg). Da indsamlingsperioderne ikke nødvendigvis er helt sammenfaldende med
månederne, kan månedsopgørelserne godt give et noget forkert billede af de indsamlede
mængder.
Opgørelse af de indsamlede mængder pr. dag pr. indsamlingsperiode fremgår af Tabel
4.4.
Tabel 4.4
Gennemsnitlige indsamlede mængder pr. dag pr. indsamlingsperiode
Dato |
Indsamlings
-periode |
Nærgenbrugsstationer |
Indsamlet
mængde
i kg |
Gennemsnitligt
indsamlet
pr. dag i kg |
5.-6. oktober |
1 |
120 |
20,0 |
17.-18. oktober |
2 |
340 |
28,3 |
30.-31. oktober |
3 |
340 |
26,2 |
13. november |
4 |
400 |
30,8 |
27. november |
5 |
320 |
22,9 |
11.-12. december |
6 |
400 |
26,7 |
27.-28. december |
7 |
400 |
25,0 |
10.-11. januar |
8 |
480 |
34,3 |
22.-23. januar |
9 |
320 |
26,7 |
6.-7. februar |
10 |
420 |
30,0 |
13.-14. februar |
11 |
280 |
40,0 |
5. marts |
12 |
660 |
34,7 |
20.-21. marts |
13 |
420 |
26,3 |
4.-5. april |
14 |
620 |
41,3 |
Figur4.1
Indsamlede mængder pr. dag pr. indsamlingsperiode

Som det fremgår af Figur 4.1, er den gennemsnitligt indsamlede mængde pr. dag steget
fra ca. 20-25 kg i begyndelsen af forsøget til ca. 35-40 kg i slutningen af forsøget.
4.3.6.2 Fyldningsgrad
Tabel 4.5
Beholdernes fyldningsgrad (1/1, 3/4, 1/2, 1/4, tom)
Dato |
Tømte
beholdere |
1/1 |
3/4 |
1/2 |
1/4 |
Tomme |
Indsamlet
mængde kg |
Gns. inds.
pr. dag
kg |
5.-6. oktober |
4216 |
0 |
0 |
0 |
42 |
15 |
120 |
20,0 |
17.-18. oktober |
61 |
13 |
5 |
16 |
27 |
8 |
340 |
28,3 |
30.-31. oktober |
44 |
5 |
5 |
22 |
12 |
25 |
340 |
26,2 |
13. november |
59 |
14 |
8 |
27 |
10 |
10 |
400 |
30,8 |
27. november |
56 |
13 |
2 |
21 |
20 |
13 |
320 |
22,9 |
11.-12. december |
53 |
18 |
8 |
20 |
9 |
16 |
400 |
26,7 |
27.-28. december |
58 |
25 |
5 |
14 |
14 |
11 |
400 |
25,0 |
10.-11. januar |
61 |
31 |
11 |
16 |
3 |
8 |
480 |
34,3 |
22.-23. januar |
56 |
21 |
8 |
15 |
12 |
13 |
320 |
26,7 |
6.-7. februar |
54 |
29 |
6 |
15 |
4 |
15 |
420 |
30,0 |
13.-14. februar |
46 |
9 |
11 |
19 |
7 |
23 |
280 |
40,0 |
5. marts |
69 |
52 (75%) |
2 |
15 |
0 |
0 |
660 |
34,7 |
20.-21. marts |
56 |
37 (66%) |
12 |
4 |
3 |
13 |
420 |
26,3 |
4.-5. april |
69 |
53 (77%) |
13 |
2 |
1 |
0 |
620 |
41,3 |
Af Tabel 4.5 fremgår det, at antallet af fyldte beholdere på tømningsdagen er
stigende gennem forsøget for til sidst i forsøget at udgøre op mod 75% af beholderne.
Det indikerer, at indsamlingsfrekvensen bør sættes i vejret og betyder samtidig, at der
sandsynligvis kunne indsamles større mængder.
4.3.6.3 Plastfraktionen
De indsamlede mængder blev manuelt sorteret og efterfølgende presset i baller på
Reno Fyn I/S' papirsorteringsanlæg i følgende fraktioner:
 | HDPE, farvet |
 | HDPE, natur |
 | PP |
 | PET |
 | Anden plast |
 | Affald |
Resultatet af sorteringen fremgår af Tabel 4.6.
Tabel 4.6
Fordeling på materialetype efter håndsortering (opgjort i kg)
|
Nærgenbrugsstationer |
Genbrugsstation
(erhverv og
husholdninger) |
I alt |
Plast
beholdere |
Glas
beholdere |
HDPE, farvet |
1.743 |
31,6 % |
194 |
2.322 |
4.259 |
HDPE, natur |
2.614 |
47,4 % |
326 |
2.180 |
5.658 |
PP |
228 |
4,1% |
56 |
154 |
438 |
PET |
367 |
6,6% |
104 |
386 |
857 |
Anden plast |
242 |
4,4% |
6 |
377 |
625 |
Affald |
326 |
5,9% |
0 |
203 |
529 |
I alt |
5.520 |
|
686 |
6.600 |
12.366 |
Samlet udgør HDPE 79% af det indsamlede materiale.
4.3.6.4 Tidsforbrug
Tidsforbruget ved indsamlingen, sortering og opbalning i hele forsøgsperioden
fremgår af Tabel 4.7.
Tabel 4.7
Tidsforbrug ved indsamling, sortering og opbalning (opgjort i minutter)
|
Nærgenbrugsstationer |
Genbrug
sstation |
I alt |
Plast
beholdere |
Glas
beholdere |
Indsamling |
5.070 |
0 |
230 |
5.300 |
Sortering |
3.720 |
465 |
2.395 |
6.580 |
Opbalning |
115 |
25 |
120 |
260 |
I alt |
8.905
(73,4%) |
490
4%) |
2.745
(22,6%) |
12.140
(100%) |
Det gennemsnitlige tidsforbrug ved indsamling, sortering og opbalning af materialet fra
nærgenbrugsstationerne har været 1,6 minut pr. kg, medens det fra genbrugsstationen har
været 0,42 minut pr. kg.
Det samlede antal kørte kilometer ved indsamling af plast fra plastbeholdere fra
nærgenbrugsstationer i forsøgsperioden var 1.064 km, svarende til 0,193 km pr. kg.
4.3.6.5 Indsamlingsresultater i april og maj måned 2001
Nyborg kommune har efter forsøgets afslutning d. 31 marts 2001 besluttet at
fortsætte indsamlingen i endnu 6 måneder. I forbindelse med færdiggørelsen af denne
rapport har det været muligt af medtage resultaterne fra april og maj måned.
Af Tabel 4.8 fremgår indsamlingsresultaterne for april og maj måned.
Tabel 4.8
Indsamlede mængder plastflasker og -dunke fra husholdninger i april og maj måned
2001 (opgjort i kg)
|
Nær- genbrugsstationer |
Genbrugsstationen |
I alt |
Plast
-beholdere |
Glas-
beholdere |
I alt (Erhverv og
hushold- ninger) |
Andel fra hushold-
ninger 33%
(antagelse) |
I alt indsamlet |
I alt indsamlet fra
hushold- ninger (antagelse) |
April |
1.810 |
64 |
920 |
304 |
2.794 |
2.178 |
Maj |
1.530 |
69 |
860 |
284 |
2.459 |
1.883 |
I alt |
3.340 |
133 |
1.780 |
588 |
5.253 |
4.061 |
Tabel 4.9
Gennemsnitlige indsamlede mængder pr. dag pr indsamlingsperiode.
Dato |
Indsamlet
mængde kg |
Gns. indsamlet
pr. dag
kg |
17. april |
940 |
72,3 |
4. maj |
870 |
51,3 |
17. maj |
820 |
63,1 |
29. maj |
710 |
59,2 |
Tabel 4.10
Tidsforbrug ved indsamling, sortering og opbalning i april og maj måned 2001
(opgjort i minutter)
|
Nærgenbrugsstationer |
Genbrugs
station |
I alt |
Plast
beholdere |
Glas
beholdere |
Indsamling |
1.710 |
0 |
60 |
1.770 |
Sortering |
540 |
25 |
195 |
760 |
Opbalning |
20 |
10 |
40 |
70 |
I alt |
2.270 |
35 |
295 |
2.600 |
Sammenlignes resultaterne fra april og maj måned med resultaterne fra forsøgsperioden
opgjort i Tabel 4.3 og Tabel 4.4 ses det, at mængderne indsamlet fra
nærgenbrugsstationerne fortsat er stigende og nu ligger på 2 til 3 gange den mængde,
der blev indsamlet i starten af forsøget.
Til gengæld er mængderne indsamlet fra genbrugsstationen faldet til ca. det halve.
Der er ikke umiddelbart nogen forklaring på, hvorfor mængderne indsamlet fra
genbrugsstationen er faldet.
Det gennemsnitlige tidsforbrug ved indsamling, sortering og opbalning af materialet fra
nærgenbrugsstationerne har i april og maj måned været 0,68 minut pr. kg, medens det fra
genbrugsstationen har været 0,16 minut pr. kg.
På grund af de større mængder fra nærgenbrugsstationerne er indsamlingstiden pr. kg
næsten halveret. Sorteringstiden pr. kg er mere end halveret, hvilket skyldes, at der
ikke som under forsøget sorteres i HDPE, natur og HDPE, farvet. Det er
afsætningsmæssigt ikke nødvendigt med denne sortering.
4.3.6.6 Detailanalyser
Under forsøget er der foretaget 3 detailanalyser af det indsamlede materiale.
Analyserne er gennemført den 6. december 2000, den 13. februar 2001 og den 28. marts
2001.
Analyserne er gennemført på udsorterede fraktioner fra sorterbåndet, henholdsvis
HDPE, natur, HDPE, farvet, PP og PET.
I forbindelse med analyserne er materialet opdelt ud fra anvendelsesområde.
Der er udtaget en tilfældig mængde af hver fraktion fra sorterbåndet, således at den
enkelte analyse kunne gennemføres på en arbejdsdag. Der er således ikke tale om
repræsentative analyser.
Efter udsortering efter anvendelsesområde er materialet optalt og vejet, renheden er
vurderet, ligesom det er registreret, om materialet er med eller uden låg. I forbindelse
med vurdering af renheden er låg fjernet for visuel bedømmelse af renheden.
Af Tabel 4.11 fremgår det samlede resultat af de 3 analyser.
Tabel 4.11
Samlet opgørelse af de 3 analyser (Samlet HDPE, natur)
|
Antal stk. |
Mængde |
Antal stk. |
kg |
% |
Rene/
skyllede |
Med låg |
Mælkeflasker |
192 |
9,70 |
15,9 |
157 |
158 |
Juice- og saftflasker |
38 |
1,80 |
2,9 |
33 |
30 |
Skylle- og
vaskemidler |
28 |
2,30 |
3,8 |
19 |
27 |
Hår- og kropsplejemidler |
30 |
1,30 |
2,1 |
26 |
29 |
Rengøringsmidler |
58 |
2,20 |
3,6 |
56 |
46 |
Eddikeflasker |
155 |
10,45 |
17,1 |
155 |
145 |
Sprinkler- og
kølervæske |
115 |
15,00 |
24,5 |
107 |
100 |
Store dunke på 5
liter og derover |
58 |
18,4 |
30,1 |
54 |
43 |
Diverse uden
for sorterings-
kriterierne |
|
(0,40) |
|
|
|
I alt inden for
sorteringskriterierne
Total |
674 |
61,15
(61,55) |
100 |
607
(90%) |
578
(86%) |
Som det fremgår af Tabel 4.11, udgør mælkeflasker, eddikeflasker og flasker til
sprinkler- og kølervæske i detailanalysen næsten 60% af den samlede mængde HDPE,
natur. Lægges dertil store dunke på 5 liter og derover, udgør disse 4 fraktioner
næsten 90% af den samlede mængde. Ca. 90% af alle flasker og dunke var rene/skyllede og
med låg.
Der var ingen spande.
Uden for sorteringskriterierne var der 0,40 kg.
Tabel 4.12
Samlet opgørelse af de 3 analyser (Samlet HDPE, farvet)
|
Antal stk. |
Mængde |
Antal stk. |
kg |
% |
Rene/
skyllede |
Med låg |
Ketchup, sennep, sirup m.m. |
43 |
2,00 |
5,1 |
27 |
38 |
Skylle- og vaskemidler |
136 |
10,20 |
26,2 |
119 |
120 |
Hår- og kropsplejemidler |
125 |
6,15 |
15,8 |
111 |
109 |
Rengøringsmidler |
146 |
10,65 |
27,3 |
119 |
134 |
Piller mv. |
41 |
1,15 |
2,9 |
41 |
36 |
Motorolie |
16 |
2,05 |
5,3 |
6 |
14 |
Store dunke på 5 liter
og derover |
12 |
6,80 |
17,4 |
7 |
2 |
Diverse uden for sorterings-
kriterierne |
|
(5,55) |
|
|
|
I alt inden for
sorteringskriterierne
Total |
519 |
39
(44,55) |
100 |
430
(83%) |
453
(87%) |
Som det fremgår af Tabel 4.12, udgør skylle- og vaskemidler, hår- og kropsplejemidler
samt rengøringsmidler i detailanalysen næsten 70% af den samlede mængde HDPE, farvet.
Lægges dertil store dunke på 5 liter eller derover, udgør disse 4 fraktioner næsten
80% af den samlede mængde HDPE, farvet.
Over 80% flasker og dunke var rene/skyllede og med låg.
Der var ingen spande.
Uden for sorteringskriterierne var der 5,55 kg bestående af kurve, æsker, fejeblad
etc.
Tabel 4.13
Samlet opgørelse af de 3 analyser (Samlet PP)
|
Antal stk. |
Mængde |
Antal stk. |
kg |
% |
Rene/
skyllede |
Med låg |
Yoghurt |
15 |
0,65 |
3,1 |
13 |
7 |
Is, slik, chokolade (spande) |
22 |
1,15 |
5,5 |
20 |
3 |
Marmelade (spande) |
47 |
2,65 |
12,8 |
36 |
17 |
Feta, sild, rødkål (spande) |
82 |
3,55 |
17,1 |
67 |
21 |
Mayonnaise |
1 |
0,05 |
0 |
0 |
1 |
Hår- og kropsplejemidler |
27 |
2,30 |
11,1 |
28 |
27 |
Opvaske- og rengøringsmidler |
41 |
2,00 |
9,6 |
36 |
38 |
Låg til spande |
|
7,55 |
36,3 |
|
|
Maling |
5 |
0,85 |
4,1 |
2 |
2 |
Uden for sorteringskriterier -
urtepotter mv. |
|
(7,95) |
|
|
|
I alt inden for
sorteringskriterierne
Total |
240 |
20,75
(28,70) |
100 |
202 (84%) |
116 (48%) |
Som det fremgår af Tabel 4.3, udgør spande (is, marmelade m.m.) samt låg til spande i
detailanalysen over 70% af den samlede mængde PP. Over 80% af flasker, dunke og spande
var rene/vaskede, mens kun 48% var med låg.
Over 80% flasker og dunke var rene/skyllede og med låg.
Uden for sorteringskriterierne var der 7,95 kg, hovedsagelig bestående af urtepotter.
Tabel 4.14
Samlet opgørelse af de 3 analyser (PET)
|
Antal stk. |
Mængde |
Antal stk. |
kg |
% |
Rene/
skyllede |
Med låg |
Mad- og lampeolie |
64 |
3.10 |
10,7 |
21 |
52 |
Yoghurt m.m. |
353 |
15,25 |
52,6 |
162 |
332 |
Drikkevarer |
103 |
5,10 |
17,6 |
98 |
95 |
Opvaske- og
rengøringsmidler |
72 |
3,25 |
11,2 |
72 |
63 |
Diverse flasker |
105 |
2,35 |
8,1 |
105 |
90 |
Uden for
sorteringskriterier |
(110) |
(3,25) |
|
|
|
I alt inden for sorteringskriterierne
Total |
697 |
29,05
(32,30) |
100 |
458 (65,7%) |
632 (90,7%) |
Som det fremgår af Tabel 4.14, udgør yoghurtflasker i detailanalysen over 50% af den
samlede mængde PET. Over 90% af flaskerne var med låg, medens kun ca. 66% var
rene/skyllede, hvilket primært skyldtes yoghurtflaskerne.
Uden for sorteringskriterierne var der 3,25 kg primært bestående af flasker til
kemikalier (sprit, terpentin, eddikesyre m.m.).
I alt er der sorteret 167,10 kg, hvoraf 149,95 kg, svarende til 89,7%, overholdt
sorteringskriterierne (dvs. 10,3% overholdt ikke sorteringskriterierne). Af de 149,95 kg
udgjorde spande og spandelåg 15,55 kg, svarende til 10,4%. Da analyserne ikke er
repræsentative, skal de 10,4% anvendes med forsigtighed, men det udtrykker dog, at
antallet af spande er begrænset.
1.964 stk. flasker og dunke samt 166 stk. spande, i alt 2.130 stk., overholdt
sorteringskriterierne. Heraf var 1.515 stk. rene/skyllede, hvilket svarer til 71,1%.
1.779 stk. var med låg, hvilket svarer til 83,5%.
4.3.6.7 Vurdering af de udsorterede fraktioner med henblik
på afsætning i Danmark
De udsorterede fraktioner er med henblik på afsætning til danske
regeneringsvirksomheder blevet vurderet af A/S Replast og DanRec ApS.
Begge virksomheder udtrykker, at det indsamlede materiale efter sorteringen hos Reno
Fyn I/S har en høj kvalitet. Imidlertid forringes kvaliteten af HDPE- fraktionerne for
disse to virksomheder meget, idet hovedparten af de indsamlede flasker og dunke er med
låg. Da langt hovedparten af lågene er af PP, kan virksomhederne ikke fremstille et
regenerat af høj kvalitet, idet det ikke er muligt mekanisk at adskille HDPE og PP.
Afsætningsprisen i Danmark vurderes at være ¸ 1.000 til ¸ 1.500 kr. pr. ton.
De to virksomheders vurderinger fremgår af Bilag D.
4.3.6.8 Vurdering af arbejdsmiljø ved sortering
Arbejdsmiljøet ved den manuelle sortering af det indsamlede materiale i
materialefraktioner er blevet vurderet af BST i Nyborg.
BST i Nyborg konkluderer, at der i sorteringsrummet ikke kunne konstateres nogen form
for luftforurening, når ventilationsanlægget var i drift. Da sorteringsarbejdet blev
udført med nitrilbelagte handsker, og da hovedparten af flaskerne og dunkene var med
låg, var der minimal risiko for hudkontakt med farlige væsker.
BST Nyborgs vurdering fremgår af Bilag E.
4.3.6.9 Økonomisk resultat
Forsøgets økonomiske resultat i forhold til budget fremgår af Tabel 4.15.
Tabel 4.15
Forsøgets økonomiske resultat i forhold til budget (opgjort i kr.)
|
Resultat |
Budget |
Kørsel, sortering
og presning |
115.996 |
175.760 |
Klargøring af beholdere |
1.650 |
1.650 |
Opstilling af beholdere |
6.600 |
6.600 |
Leje af beholdere |
11.484 |
11.484 |
Fremstilling af
klistermærker |
18.371 |
15.000 |
Annoncer, lokalradio |
14.558 |
4.000 |
Administration |
12.500 |
6.500 |
Hjemtagning af
beholdere |
6.600 |
0 |
Konsulenttimer
Reno Fyn I/S |
18.000 |
0 |
Ekstraordinært
følgegruppemøde 20/2 01 |
4.260 |
0 |
Udgifter i alt |
209.979 |
220.994 |
Salg af materialer |
9.979 |
0 |
I alt |
200.000 |
220.994 |
Som det fremgår af det økonomiske resultat, er budgettet blevet holdt. Kørsel,
sortering og presning har været væsentligt billigere end budgetteret, medens annoncer og
administration (herunder konsulenttimer til Reno Fyn I/S) har været lidt dyrere end
budgetteret.
De indsamlede materialer har haft en kvalitet, der kunne afsættes til en samlet pris
af ca. 10.000 kr., svarende til ca. 850 kr. pr. ton.
Det skal bemærkes, at forsøgets økonomiske resultat omfatter en række mindre
poster, som ikke vil optræde i et etableret indsamlingssystem.
Sammenfatningen af forsøget skal opgøres i relation til de forventede resultater
beskrevet i afsnit 4.3.4.
- Er bringesystemet i Nyborg en god metode til at indsamle plastflasker og dunke?
- Er borgerne motiverede, og kan de finde ud af at sortere plastdunke/
-flasker/-spande fra?
- Hvad er kvaliteten af det indsamlede materiale?
- Hvilke behov er der for sortering, og giver det problemer med arbejdsmiljøet?
- Hvordan er afsætningsmulighederne?
- Hvad koster det?
Ad 1. Er bringesystemet i Nyborg en god metode til at indsamle plastflasker og
dunke?
Der er i alt i forsøgsperioden indsamlet 12.366 kg, svarende til 24.732 kg pr. år,
hvilket igen svarer til 2,88 kg pr. husstand pr. år. Imidlertid er det vurderet, at ca.
2/3 af det indsamlede materiale fra genbrugsstationen stammer fra erhverv, ligesom der er
konstateret en stigende indsamling måned for måned i forsøgsperioden.
Efterfølgende er det derfor forsøgt at beregne forsøgets resultat med baggrund i de
vurderede mængder indsamlet fra husholdninger (Tabel 4.3) samt indsamlingsresultaterne
fra forsøgets sidste måneder (Tabel 4.4).
Der er i slutningen af forsøgsperioden på nærgenbrugsstationerne indsamlet 35-40 kg
(Figur 4.1) materiale pr. dag, svarende til 1.050-1.200 kg pr. måned eller 12.775-14.600
kg pr. år. Hertil skal lægges mængderne fra glasbeholderne, hvor mængderne i
slutningen af forsøgsperioden har ligger på 113-121 kg pr. måned (Tabel 4.3), svarende
til 1.356-1.452 kg pr. år, samt fra genbrugsstationen, hvor der i slutningen af forsøget
er indsamlet 455-640 kg pr. måned (vurderet)(Tabel 4.3), svarende til 5.460-7.680 kg pr.
år.
Sammenlagt viser forsøget, at der kan indsamles 19.591-23.732 kg pr. år.
Antallet af husstande i Nyborg Kommune er 8.587, hvilket betyder, at der fra
plastbeholderne på nærgenbrugsstationerne indsamles 1,49-1,70 kg pr. husstand pr. år.
Fra glasbeholderne på nærgenbrugsstationerne indsamles 0,16-0,17 kg pr. husstand, og fra
genbrugsstationen indsamles 0,64-0,89 kg pr. husstand. I alt 2,29-2,76 kg pr. husstand pr.
år.
Efterfølgende regnes med den gennemsnitlige mængde på 2,53 kg pr. husstand pr. år.
Af Tabel 4.6 fremgår det, at af de indsamlede mængder udgør affald 5,9% og anden
plast 4,4%. Af detailsorteringerne (afsnit 4.3.1.6) fremgår det, at mængden af spande
udgør 10,4%. Sammenlagt er det 20,7%. Det betyder, at det kun er 79,3% af det indsamlede
materiale, der består af flasker og dunke, svarende til 2,00 kg pr. husstand pr. år.
Potentialet for plastflasker og -dunke fra husholdninger i Danmark er i afsnit 1.2
opgjort til 10.000 tons pr. år, svarende til ca. 4,1 kg pr. husstand pr. år, og for
andre emballager af hård plast, primært bægre, spande og lign. til 17.000 tons pr. år,
svarende til ca. 7,1 kg pr. husstand.
Indsamlingseffektiviteten for plastflasker og -dunke fra husholdninger kan derfor
opgøres til 48,8%. Selvom der til dette resultat er knyttet en usikkerhed med hensyn til
mængderne indsamlet fra genbrugsstationen (andelen stammende fra husholdninger er
vurderet til 33%), må et bringesystem som det i Nyborg siges at være en
tilfredsstillende måde at indsamle plastflasker og -dunke fra husholdninger på.
Ad 2. Er borgerne motiverede, og kan de finde ud af at sortere plastdunke/
-flasker/-spande fra?
Der er ikke gennemført nogen analyse, der kan vise borgernes motivation, men de
fyldte beholdere og de indsamlede mængder tyder på, at borgerne er motiverede.
Af det indsamlede materiale frasorteres kun i gennemsnit 5,9% som affald og 4,4% som
anden plast primært i form af LDPE-folie. Af de 3 detailanalyser (afsnit 4.3.1.6)
fremgår det, at ca. 10,3% ligger uden for sorteringskriterierne, men i øvrigt er
udmærket materiale, der egner sig til genanvendelse. Det betyder, at omkring 80% af det
indsamlede materiale er sorteret i henhold til sorteringskriterierne.
Ad 3. Hvad er kvaliteten af det indsamlede materiale?
Som det fremgår af ovenstående punkt 2 samt af detailanalyserne, er kvaliteten af
det indsamlede materiale god.
Ad 4. Hvilke behov er der for sortering, og giver det problemer med arbejdsmiljøet?
Materialet skal sorteres manuelt, men det er forholdsvis let at sortere. Som det
fremgår af BST´s rapport, er arbejdsmiljøet tilfredsstillende (afsnit 4.3.1.8).
Ad 5. Hvordan er afsætningsmulighederne?
Afsætningsmulighederne til danske oparbejdere er ikke gode, specielt på grund af at
lågene ikke er fjernet fra materialet. Afsætningsprisen i Danmark er ¸
1.000 til ¸ 1.500 kr. pr. tons (afsnit 4.3.1.7)
Afsætningsmulighederne til udlandet er derimod gode; afsætningsprisen er her plus ca.
800 kr. pr. ton.
Det indsamlede materiale er gennem en dansk formidler afsat til oparbejdning i Tyskland.
Ad 6. Hvad koster det?
Driften af systemet i 6 måneder, dvs. indsamling, sortering og presning samt leje af
beholdere har kostet 127.480,60 kr. Salg af materialer har indbragt 9.979,60 kr. Driften
har altså i alt kostet 127.598 kr. Der er i alt indsamlet 12.366 kg, hvilket betyder en
omkostning pr. kg på 10,32 kr.
Indsamling og bortskaffelse til forbrænding vurderes at ville have kostet 0,84 kr. pr.
kg
Indsamlingsforsøget viser, at indsamling i forsøgsperioden fra
nærgenbrugsstationerne har kostet i gennemsnit 16,70 kr. pr. kg. De 16,70 kr. pr. kg er
beregnet således:
Af det samlede tidsforbrug ved indsamling, sortering og opbalning fremgår det, at
73,4% (Tabel 4.7) er medgået til betjening af nærgenbrugsstationerne. Det betyder, at
også 73,4% af omkostningerne til kørsel, sortering og presning (i alt 115.996,60 kr.)
svarende til 85.142 kr. er anvendt til betjening af nærgenbrugsstationerne. Hertil skal
endvidere lægges leje af beholdere på 11.484 kr. I alt 96.626 kr.
Der er i alt solgt materialer for 9.979,60 kr.
Mængderne indsamlet fra nærgenbrugsstationerne udgør 44,6% (Tabel 4.3) af det totalt
indsamlede materiale. Salg af materialer har derfor indbragt 4.451 kr.
Driften har altså kostet 92.175 kr.
Der er i alt indsamlet 5.520 kg (Tabel 4.3), hvilket betyder en omkostning ved
indsamling fra nærgenbrugsstationer på 16,70 kr. pr. kg.
Indsamling fra genbrugsstationen er den billigste indsamling.
Indsamlingsforsøget viser, at indsamling i forsøgsperioden fra genbrugsstationen har
kostet i gennemsnit 3,47 kr. pr. kg. De 3,47 kr. pr. kg er beregnet således:
Af det samlede tidsforbrug ved indsamling, sortering og opbalning fremgår det, at
22,6% (Tabel 4.7) er medgået til genbrugsstationen. Det betyder, at 22,6% af
omkostningerne til kørsel, sortering og presning (i alt 115.996,60 kr.), svarende til i
alt 25.867 kr., er anvendt til nærgenbrugsstationerne.
Mængderne indsamlet fra genbrugsstationen udgør 49,9% (Tabel 4.3) af det totalt
indsamlede materiale.
Salg af materialer har indbragt 4.979 kr.
Driften har altså kostet ca. 21.416 kr.
Der er i alt indsamlet 6.160 kg (Tabel 4.3), hvilket betyder en omkostning på ca. 3,47
kr. pr. kg.
Alle ovenstående beregninger af omkostninger er baseret på et 6 måneders forsøg og
omfatter således også forsøgsopstart etc.
Resultaterne af de første 2 måneder, efter forsøget er ophørt, altså resultaterne
for den 7. og 8. måned efter indsamlingen blev iværksat, viser, at omkostninger pr. kg
til indsamling, sortering og opbalning nu er faldet til under det halve af de
gennemsnitlige omkostninger under forsøget.
Plastflasker og -dunke kan indsamles separat i et bringe- eller hentesystem eller
sammen med flasker og husholdningsglas ligeledes i henholdsvis et bringesystem eller et
hentesystem.
Et indsamlingssystem, hvor plastflasker og -dunke indsamles sammen med glasflasker
og husholdningsglas i containere, praktiseres ikke i Danmark i dag.
Et sådant indsamlingssystem vil have den fordel, at eksisterende opsamlingsmateriel
kan anvendes, og der skal ikke findes opstillingsplads til nye containere i et byrum med
begrænset kapacitet. Indsamlingssystemet vil ikke kræve yderligere opsamlingsmateriel,
men dog mere kørsel.
Endvidere vil plastflasker og dunke i containere med flasker og husholdningsglas
kunne nedsætte skårprocenten og sandsynligvis også virke støjdæmpende.
Et sådant indsamlingssystem vil imidlertid muligvis være problematisk, såfremt
eventuelle glasskår (der klæber sig til eller sætter sig i plastflaskerne og
dunkene) skaber afsætningsproblemer for plastmaterialet eller nedgraderer
materialet med en deraf følgende lavere afsætningspris.
Replast A/S og DanRec ApS har udtrykt betænkelighed ved glasskår, specielt de meget
fine glasskår, fordi disse ikke synker til bunds i vaskeanlæggene.
Endvidere er størrelsen af "indkastet" i mange af de anvendte containere til
flasker og husholdningsglas ikke stort nok til mange af plastflaskerne og
dunkene.
4.4.1.1 Reno Fyn I/S
Reno Fyn I/S oplyser, at de ikke har afsætningsproblemer med den plast, der
(utilsigtet) indsamles sammen med glasset (husstande, der placerer plastflasker og
dunke i opsamlingsmateriellet til flasker og husholdningsglas).
8% af den mængde plastflasker og dunke, der er indsamlet i forsøgsperioden
(Tabel 4.1), stammer fra opsamlingsmateriellet til flasker og husholdningsglas. Der er
således tale om begrænsede mængder plast, og ved større mængder kan der muligvis
opstå problemer.
4.4.1.2 R98
R98 har i december 2000 foretaget støjmålinger ved indkast af flasker og
husholdningsglas i containere, hvori der også var placeret plastflasker og
dunke.
Containerne blev fyldt med 2/3 flasker og husholdningsglas og 1/3 plastflasker og
dunke.
Støjmålinger blev gennemført af Miljøkontrollen, og der blev målt støjniveau ved
henholdsvis container med alene flasker og husholdningsglas, ved støjisoleret container
med flasker og husholdningsglas og ved container med flasker og husholdningsglas samt
plastflasker og dunke.
Målingerne viste, at plastflasker og dunke har en støjdæmpende effekt, når
disse indsamles sammen med flasker og husholdningsglas. Effekten opnås, når containeren
er ¼ fuld eller mere.
4.4.1.3 AVV
AVV (Affaldsselskab Vendsyssel Vest) påtænker i løbet af efteråret 2001 at
indsamle plastflasker og dunke sammen med flasker og husholdningsglas.
AVV forventer ikke, at der vil opstå afsætningsmæssige problemer på grund af
glassplinter etc. i plasten.
I AVV's område er der opstillet 300 sæt containere til henholdsvis papir og glas (ca.
1 sæt pr. 120 husstande). I løbet af sommeren 2001 vil øl- og sodavandsdåser blive
indsamlet i samme containere som flasker og husholdningsglas. Senere på året skal evt.
også plastflasker og dunke indsamles via disse containere.
Plastflasker og dunke op til 2,5 liter vil kunne indsamles på denne måde, og
større emner vil kunne afleveres på områdets genbrugspladser. Der vil ikke blive
stillet krav om, at plastflasker og dunke skal være uden propper og låg.
Indsamling af plastflasker og dunke sammen med glasflasker og
husholdningsglas kan også praktiseres i et hentesystem.
Et system, hvor den enkelte husstand forsynes med en beholder til disse materialer, kan
muligvis medføre en højere indsamlingseffektivitet17 end i
tilsvarende bringesystemer.
Indsamlingssystemet har imidlertid den svaghed, at skårprocenten for glasdelen
muligvis vil være højere i et hentesystem på grund af flere omhældninger. Indholdet af
plastflasker og -dunke i fraktionen kan dog sandsynligvis nedsætte skårprocenten for
glasset.
Et bringesystem for indsamling af plastflasker og dunke kan eksempelvis
tilrettelægges, som det er sket ved forsøget i nærværende projekt i Nyborg Kommune
(afsnit 4.3), hvor der er anvendt samme opstillingstæthed som ved afleveringsmulighederne
for papir samt flasker og husholdningsglas.
I Sverige satser man i større grad end i Danmark på indsamling af emballage, herunder
plast med målet at få udsorteret 40% af forskellige materialer fra dagrenovationen med
henblik på genanvendelse. Ordningerne finansieres gennem gebyrer på produkterne
(producentansvar) ligesom DSD-systemet i Tyskland og en række andre lande (afsnit 2.2).
I Lund Kommune husstandsindsamles dagrenovation i 8 fraktioner hos husstande i
etageboliger, og der blev i oktober 2000 iværksat et forsøg hos 1.000 husstande i
enfamilieboliger med indsamling ligeledes i 8 fraktioner. Til dette formåle er der
udviklet nyt op- og indsamlingsmateriel.
Figur 4.1
Renovationsvogn

Hver husstand er forsynet med 2 stk. 370 liter beholdere. I hver beholder er indsat en
midterskillevæg og i toppen af beholderen er nedsat en indsats med 2 stk. 30 liter
beholdere. Der bliver hermed 2 gange 150 liter i hovedbeholderens 2 rum.
I den ene beholder indsamles følgende fraktioner:
 | Restaffald (husholdningsaffald), volumen: 150 liter |
 | Haveaffald, volumen: 150 liter |
 | Hård plast (beholdere og dunke mv.), volumen: 30 liter |
 | Farvet glas, volumen: 30 liter. |
Beholderen tømmes hver 14. dag.
I den anden beholder indsamles følgende fraktioner:
 | Returpapir, volumen: 150 liter |
 | Karton og pap, volumen: 150 liter |
 | Metal, volumen: 30 liter |
 | Ufarvet glas, volumen: 30 liter |
Det er planlagt at tømme beholderen hver 6. uge, men tømningsfrekvensen justeres
under forsøget.
Figur4.2
Opsamlingsbeholder

Begge beholdere er mærket indvendigt med mærkater i de enkelte rum, så man kan se,
hvor affaldet skal placeres.
Indsamlingsvognen fremgår af Figur 4.3 og er specialbygget til formålet. Når en
beholder skal tømmes, køres den hen til bagsiden af vognen, hvor den indsatte 2 gange 30
liter beholder hægtes på et elevatorsystem, der transporterer indsatsbeholderen op til
tømning i hvert sit rum.
Herefter køres hovedbeholderen om på siden af skraldebilen og hægtes på en anden
elevator, som transporterer beholderen op til tømning i to separate rum. Beholderen
køres nu tilbage til bagsiden af vognen, og indsatsbeholderen sænkes ned, hvorefter
næste beholder kan tømmes.
Flere kommuner i Affaldsregion Nords område overvejer at indføre et indsamlingssystem
inspiret af systemet i Lund. Her vil beholderen dog være konstrueret således, at de 2
stk. 30 liter beholdere erstattes af en beholder på 50-60 liter og monteres udvendigt på
hovedbeholderen, samtidig med at en lille batteribox monteres på beholderen. I den lille
beholder (50-60 liter) kan indsættes skillevæg, således at der kan indsamles 4
fraktioner ved én afhentning.
Figur 4.3
Opsamlingsbeholder

Det påtænkes at anvende dobbeltbeholderen (240 liter eller 140 liter) til henholdsvis
en papir- og papfraktion og en flaskefraktion, medens to lette fraktioner
henholdsvis plast og metal skal placeres i den lille udvendige (dobbeltbeholder) i
alt 50-60 liter, der er påsat foran på hovedbeholderen.
Beholderen er udviklet som prototype hos JOCA Trading og vil være sat i produktion i
efteråret 2001. Systemet kan anvendes ved 240 liter og 140 liter beholdere.
Sorteringskriterierne for plastflasker og -dunke er i eksisterende indsamlingssystemer
i Danmark forholdsvis restriktive sammenlignet med sorteringskriterier i Norge, Sverige og
Tyskland.
Sorteringskriterierne ved indsamlingssystemerne i Danmark varierer systemerne imellem
og er primært afhængig af afsætningsmulighederne.
I Sverige omfatter sorteringskriterierne for den fraktion, der indeholder hårde
plastemballager, der går til materialegenanvendelse, flasker, dunke og spande (inkl.
ketchupflasker, flasker til opvaskemiddel og bægre til creme fraiche). Flasker, dunke og
spande skal være rengjorte, og låg og kapsler af plast skal tages af, men indgår i
fraktionen. Håndtag og andre detaljer, der ikke er af plast, skal om muligt fjernes.
I Norge omfatter sorteringskriterierne for plastemballageaffald fra husholdninger
plastflasker og -dunke uden prop eller skruelåg, plastfolie og plastposer samt
plastbægre og bokse.
Plasten må ikke være snavset eller fedtet, og fraktionen må ikke indeholde plast,
der ikke er emballage.
Husholdninger opfordres til at fjerne papir og metal (dog ikke etiketter), skylle og
tørre emballagen.
De sorteringskriterier, der er anvendt i forhold til indsamlingsforsøget i Nyborg
Kommune, er ifølge danske aftagere (Replast A/S og DanRec ApS) tilfredsstillende, ligesom
de er anvendelige i forhold til afsætningen på det udenlandske marked. Disse
sorteringskriterier omfatter ud over plastflasker og -dunke også plastspande.
Dog oplyser de to danske oparbejdere (Replast A/S og DanRec ApS), at hvis det
indsamlede materiale i fremtidige indsamlingssystemer skal afsættes til de to danske
oparbejdere, skal materialet være uden propper, låg mv.
De indsamlede mængder i forsøget i Nyborg Kommune er via Danbørs A/S afsat til
udlandet, og der var derfor ikke noget krav om, at låg, propper mv. skulle skrues af
inden aflevering til indsamlingssystemet.
De i indsamlingsforsøget valgte sorteringskriterier (inkl. låg) har ikke resulteret i
arbejdsmiljøproblemer på sorteringsanlægget på genbrugspladsen i Nyborg Kommune.
Arbejdstilsynet har vurderet arbejdsmiljøforholdene på sorteringsanlægget som
tilfredsstillende.
Hvorledes arbejdsmiljøforholdenen vil være, såfremt der med samme sorteringskrav i
øvrigt stilles krav om, at plastmaterialet ikke er forsynet med propper og låg, vides
ikke, men der vil være risiko for, at eventuelt indhold i flasker og dunke løber ud og
forurene bånd etc.
Sorteringskriterierne der er anvendt i forsøget i Nyborg Kommune (afsnit 4.3), er
følgende:
 | Plastflasker |
 | Plastdunke |
 | Plastspande. |
Plastflasker, -dunke og spande må ikke have indeholdt olie og kemikalier, og
bægre, kødbakker og lignende er ikke omfattet af sorteringskriterierne.
Afhængig af indsamlingssystemet kan sorteringskriterier udvides til at omfatte baljer,
kasser etc. (jævnfør sorteringskriterierne i Affaldsregion Nord I/S' område).
I det følgende skitseres de indsamlingssystemer, som på baggrund af nærværende
projekt ser mest lovende ud.
Der skal gøres opmærksom på, at der i denne vurdering ikke er medtaget
økonomiske forhold.
4.6.1.1 Nærgenbrugsstationer
Som det fremgår af Tabel 4.2, kan der i et indsamlingssystem som det, der er
afprøvet i forsøget i Nyborg Kommune (en afleveringsmulighed pr. ca. 130 husstande),
indsamles 48% af potentialet.
Indsamlingssystemet i Nyborg Kommune er en udbygning af et allerede praktiseret system for
andre fraktioner (papir og glas). I systemet udnyttes, at husstandene i forvejen er
vænnet til at aflevere fraktioner til genanvendelse på denne måde.
Som for øvrige fraktioner, der indsamles med henblik på genanvendelse, kan
også plastflasker og dunke afleveres på kommunens genbrugsplads, og som det
fremgår af afsnit 4.3, er det da også en ikke uvæsentlig del af plastfraktionen, der
indsamles på denne måde.
Ved vurdering af indsamlingseffektiviteten skal man være opmærksom på, at forsøget
kun har kørt i 6 måneder, og at indsamlingsresultaterne viser en stigende mængde hen
over perioden.
4.6.1.2 Indsamling sammen med flasker og husholdningsglas
Som tidligere nævnt er denne indsamlingsmetode endnu ikke afprøvet i Danmark, men
bliver muligvis afprøvet i Vendsyssel i løbet af efteråret 2001.
Indsamlingsmetoden vurderes som interessant dels på grund af den skår- og
lydreducerende effekt og dels på grund af, at metoden ikke kræver opsætning af mere
opsamlingsmateriel i byrummet.
Hvorvidt eventuelle glasrester i plasten vil medføre afsætningsproblemer er ikke
klarlagt i dette projekt.
Plast, der utilsigtet er indsamlet sammen med flasker og husholdningsglas, kendes i
flere indsamlingssystemer og går nogle steder til forbrænding, mens det andre steder
går til genanvendelse sammen med den plastfraktion, der i øvrigt indsamles.
4.6.2.1 Fast opsamlingsmateriel
Der er udviklet en prototype af en dobbeltbeholder med en påhægtet mindre
dobbeltbeholder, således at 4 fraktioner kan indsamles ved en afhentning.
Denne indsamlingsmetode giver mulighed for udendørs opsamlingskapacitet til flere
genanvendelige fraktioner, og det er således muligt at foretage en samtidig indsamling af
fx papir, glas, plast og metal. Beholderen er endnu ikke sat i produktion, og
indsamlingssystemet kræver specialkøretøj som indsamlingsmateriel.
7 |
Materialer/fraktioner afhentes direkte hos husstanden; hos
husstande i enfamilieboliger på husejerens matrikel eller ved skel/fortovskant og hos
husstande i etageboliger tæt på opgangens indgangsdør eller samme sted, som øvrige
fraktioner afhentes (affaldshus eller lignende). [Tilbage] |
8 |
Husstande bringer materialer/fraktioner til (centralt)
opstillet opsamlingsmateriel [Tilbage] |
9 |
Ja tak: Plasticdunke og plastfolie (begge dele rengjorte).
Nej tak: Dunke med faresymbol, dunke til mælk og plast, der har indeholdt fødevarer (fx
Kærgården smør). [Tilbage] |
10 |
Dunke, flasker, baljer, kasser mv. Plasten skal være ren. [Tilbage] |
11 |
Efter frasortering af PVC, flasker og dunke med
"slatter" eller "faremærker" og øvrige ikke-rengjorte flasker og
dunke. [Tilbage] |
12 |
Minimum 500 ml. Tomme og uden låg. Må ikke have fx
fødevarer, cremer og væsker med fare- og giftsymboler. [Tilbage] |
13 |
Det er vurderet, at af den mængde, der er indsamlet via
containerpladsen, stammer 33% fra private husstande. De 67%, som det er vurderet stammer
fra mindre erhvervsdrivende, indgår ikke i ovenstående mængde. [Tilbage] |
14 |
I "Fashions in the Treatment of Packaging Waste" er
potentialet opgjort til 254.000 tons pr. år ekskl. drikkevareemballager til
kulsyreholdige drikke. [Tilbage] |
15 |
Blev ikke registreret [Tilbage] |
16 |
12 beholdere blev karakteriseret som affald. [Tilbage] |
17 |
I forsøg med SYSTEM 2000 i Århus Kommune, hvor den enkelte
husstand i enfamilieboliger blev forsynet med en beholder til papir og pap, blev der
opnået en meget høj indsamlingseffektivitet. [Tilbage] |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |