| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Økonomisk konsekvensvurdering af ny luftvejledning
Udkastet af juni 2001 til en ny luftvejledning er struktureret på samme måde som
høringsudkastet fra oktober 2000, men indeholder alligevel en lang række ændringer i
forhold til høringsudkastet. Disse ændringer er resultatet af Miljøstyrelsens
behandling af dels de høringssvar, styrelsen selv har modtaget, og dels de svar, der er
fremkommet ved Konsulentens undersøgelse.
Mange af svarene indeholdt ganske tungtvejende indvendinger mod forskellige af de i
høringsudkastet foreslåede skærpelser (se Bilagsrapportens kapitel 7). Miljøstyrelsen
har været lydhør over for disse indvendinger og har derfor omformuleret
vejledningsudkastet på forskellig vis, således bl.a.:
 | der er indføjet en forklarende uddybning i afsnit 1.3 i udkastet. Det hedder bl.a.
heri: "Miljøstyrelsen vil løbende informere om, hvordan de enkelte BAT-noter skal
anvendes af godkendelsesmyndighederne. Disse oplysninger skal lægges til grund ved
godkendelses- og tilsynsmyndighedernes fastsættelse af krav om begrænsning af
luftforureningen fra (i)-mærkede virksomheder. Luftvejledningens afsnit om afkasthøjder,
egenkontrolvilkår m.v. finder dog under alle omstændigheder anvendelse på denne type
virksomheder." |
Det kan heraf konkluderes, at de allerede foreliggende BAT-noter ikke umiddelbart kan
opfattes som værende gældende vejledninger i Danmark. Indtil de nævnte
"oplysninger" foreligger, er Luftvejledningen alene gældende
 | en række specifikke forhold, f.eks.
udsendelse af SO2 fra kalkværker, molerværker, lecaværker,
stenuldsfabrikker og teglværker
udsendelse af NOx fra bestående fuelolie- og kulfyrede anlæg
overlades til en konkret vurdering. Udsendelse af formaldehyd fra bestående
gasmotoranlæg vil blive reguleret ved en kommende bekendtgørelse i stedet for gennem den
nye luftvejledning |
 | det anerkendes, at visse brancher er nødsaget til at begrænse deres støvemission ved
hjælp af elektrofiltre i stedet for posefiltre og derfor bør have
emissionsgrænseværdier, der er tilpasset til denne situation |
Til gengæld indeholder det endelige udkast en skærpelse med hensyn til dioxin. Denne
behandles i kapitel 2.
Konsekvensen heraf er, at de fleste af de rejste indvendinger og påståede økonomiske
konsekvenser er imødekommet og imødegået. Tilbage bliver (se Bilagsrapportens kapitel
7) nogle få økonomiske konsekvenser i form af: øget SO2-rensning på
Cheminova og øgede krav til tanke i olie- og asfaltbrancherne, i alt ca. 35 mio. kr. i
investering og 2-5 mio. kr. i årlige driftsudgifter.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|