| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøvenlig blomstertransport
Vurderingen af miljøeffekterne ved Container Centralens planlagte
udvidelse af sit eksisterende blomster-transport-system ved indførelse af et depotkoncept
har vist, at udvidelsen vil medføre både miljø- og arbejdsmiljømæssige forbedringer.
Den primære forbedring ligger i reduktionen af antallet af kilometer, som
køres med tomme containere. Denne reduktion medfører, at de samlede forbrug og
udledninger, som opstår i forbindelse med distributionen med containere, reduceres med 4
%.
Herudover vil der kunne opnås store forbedringer på arbejdsmiljøsiden, hvis
håndteringen af CC-containere samles på depoterne, idet man således øger muligheden
for at investere i udstyr til automatisering af håndteringen af containere.
Baggrund og formål
Forholdet mellem transport og miljø er et af de væsentlige elementer i arbejdet hen
mod en bæredygtig udvikling. Siden begyndelsen af 1980´erne er vejtransporten af gods i
Europa øget med 45%. Stigningen i vejtransporten har blandt andet medført, at
vejtrafikkens CO2-udslip er steget med 35% i perioden 1985-1995.
Prognoserne spår en forsat vækst i løbet af de næste 10 år, og der er ikke udsigt
til væsentlige skift i udviklingen. Den forsatte vækst i transportydelser og
trafikmængde har medført en række miljøproblemer, som kan opdeles i følgende tre
kategorier:
 | globale miljøproblemer (bidrag til drivhuseffekten), |
 | regionale miljøproblemer (bidrag til vegetationsskader, skovdød, sur nedbør og
kvælstofdeponering), |
 | lokale miljøproblemer (høje koncentrationer af sundhedsskadelige stoffer, støj,
belastning af naturen, forurening af overflade- og grundvand, trafikulykker, utryghed
m.m.) |
Med henblik på at vende denne udvikling indledte Miljørådet og Miljøstyrelsen i
1998 en indsats på godstransportområdet, som generelt har til formål at:
 | stimulere udviklingen af miljøoptimerede transportydelser, |
 | stimulere markedet for miljøoptimeret transport (indkøbsvejledninger,
vurderingsværktøjer til brug for transportkøbere m.v.), |
 | fremme en resultatorienteret dialog - især i "Godstransportpanelet" med de
væsentligste offentlige og private aktører inden for området. Indsatsen bygger på
frivillighed kombineret med opbygning af markedspres. |
Formålet med dette projekt har været at gennemføre en miljøvurdering af
miljøeffekterne ved Container Centralens planlagte udvidelse af sit eksisterende
blomstertransport-pool-system ved indførelse af et depot-/centrallagerkoncept, i det
efterfølgende omtalt som depotkoncept.
Hovedmålet med indførelse af depotkonceptet er, at alle lastbiler skal køre fyldte
rundt, således at kørsel med tomme emballager reduceres til et minimum.
Undersøgelsen
Miljøvurderingen omfatter Container Centralens brug af genbrugscontainersystemet til
transport af potteplanter i Europa. Vurderingen er foretaget på det danske salg af
potteplanter. Miljøvurderingen er opdelt i scenarie 1 og 2, hvor scenarie 1 er
distribution af planter uden depotkoncept (nu), og scenarie 2 er distribution af planter
med depotkoncept.
Miljøvurderingen omfatter vurdering af transporten i forbindelse med containersystemet
samt vurdering af håndteringen af CC-containere på depoter. Vurderingen af transporten
er foretaget på den fysiske transport af planter og er primært baseret på statistikker
fra logistikcenter samt erfaringer fra Container Centralen. Beregning af forbrug og
udledninger er udført vha. fastlagte faktorer fra håndbogen "Miljøstyring og
transport - Håndbog for små og mellemstore virksomheder.
Miljøvurderingen af håndteringen af CC-containere på depoter omfatter både miljø-
og arbejdsmiljøpåvirkninger. Metoden til vurdering af miljø- og
arbejdsmiljøpåvirkninger forbundet med håndtering af CC-containere på depoter er
udviklet af MiljøFyn A/S og bygger på en opdeling i 3 vurderingsområder: en vurdering
på mængde, spredning og effekt. Vurderingen er foretaget ud fra containerarbejdsplads
på gartneri samt oplysninger fra Container Centralen.
Transportkilometrene reduceres
Vurderingen af miljøeffekterne ved Container Centralens planlagte udvidelse af sit
eksisterende blomster-transport-system ved indførelse af et depotkoncept har vist, at
udvidelsen vil medføre både miljø- og arbejdsmiljømæssige forbedringer.
Den primære forbedring ligger i reduktionen af antallet af kilometer, som køres med
tomme containere. Denne reduktion medfører, at de samlede forbrug og udledninger, som
opstår i forbindelse med distributionen med containere, reduceres med 4 %.
Herudover vil der kunne opnås store forbedringer på arbejdsmiljøsiden, hvis
håndteringen af CC-containere samles på depoterne, idet man således øger muligheden
for at investere i udstyr til automatisering af håndteringen af containere.
En automatisering af containerhåndteringen vil samtidig medføre en mindre stigning i
miljøpåvirkningerne fra depoterne, idet der bl.a. vil opstå et mindre forbrug af energi
og råvarer i forbindelse med driften af udstyret.
Miljøvurderingen er gennemført på det danske salg af planter. Det er ikke til at
forudsige, hvor meget større besparelsen vil blive, hvis man udbreder depotkonceptet til
hele Europa. Forholdene i udlandet er meget anderledes end i Danmark. Der er en meget
større lokalhandel. Eksempelvis vil det være uhensigtsmæssigt for en tysk gartner i
Hamburg- området at sende planter ud af regionen, idet der netto er et meget stort
importbehov i Hamburg området. Derfor kan man ikke umiddelbart overføre situationen i
Danmark til resten af Europa.
Forbrug og udledninger fra transport før og efter indførelse af depotkonceptet
fremgår af figur 1. Resultatet af miljøvurderingen af transporten viser, at man ved
udvidelse af Container Centralens genbrugscontainersystem med et depotkoncept på det
danske salg af planter vil opnå en reduktion af forbrug og udledninger fra transporten
på 4 %.
De beregnede forbrug og udledninger for scenarie 1 i figur 3.9 er fremkommet ved
beregninger, som beskrevet under pkt. 3.6 Metode på baggrund af indsamlede data.
Besparelsen i scenarie 2 er beregnet ud fra en antagelse om, at man med depotkonceptet
vil kunne opnå, at 15-20 % af containerne, som transporteres fra Danmark til udlandet,
kan bruges andre steder end hos producenten, og derfor ikke behøver at blive
transporteret tilbage til Danmark. I projektet er der regnet med en besparelse på 15 %.
De kilometer man vil spare på ikke at skulle transportere 15 % af tomme containerne er
beregnet ud fra, hvor mange lastbiler med gennemsnitsbelæsning, som ikke behøver køre
tilbage til Danmark med tomme containere. Den sparede transport tilbage til Danmark for
hver lastbil antages at svare til halvdelen af gennemsnitsafstanden til en kunde i
udlandet. Besparelsen er beregnet til 3.057.325 km.
Herudover indeholder den beregnede besparelse i scenarie 2 den besparelse, der opstår
ved, at Container Centralen kan reducere antallet af hele læs med nye containere, som
skal transporteres til udlandet, idet de nye containere kan fordeles fra Danmark i
forbindelse med eksport af planter. De sparede kilometer ved dette er anslået ud fra
erfaringstal vedr. den transport af nye containere, der er i dag. Besparelsen er anslået
til 159.000 km.
Brændstofforbrug og udledninger i forbindelse med transporten er beregnet som
årsgennemsnit ud fra de indsamlede data samt forbrugs- og emissionsfaktorer svarende til
de anvendte lastbilstyper. Indsamlede data samt opgørelsen over miljøeffekter omfatter
udelukkende transport af tomme og fyldte containere. De kilometer, som vognmanden kører
med andre læs efter at alle CC-containere er læsset af, er ikke medtaget i opgørelsen.
Ændringerne i miljø- og arbejdsmiljøforhold som følge af indførelsen af
depotkonceptet er afbilledet i figur 2. Ved at udvide Container Centralens
genbrugscontainersystem med et depotkoncept vil man opnå en væsentlig reduktion af
arbejdsmiljøpåvirkningerne ved håndtering af CC-containere på depoter, men samtidig
vil der fremkomme en mindre stigning i miljøpåvirkningerne. Der vil være en let
stigning i mængden af affald pga., at der ved anvendelse af CC-hylde-dispenseren
forventes at blive foretaget en væsentligt mere effektiv frasortering af defekte dele.
Der vil opstå et mindre energi- og råvareforbrug til drift af CC-hyldedispenseren.
Bundrammerne håndteres ikke længere manuelt, hvilket er en meget væsentlig
forbedring. Dette resulterer bl.a. i, at det er muligt at holde arbejdet under
vægtgrænserne for manuelle løft. Det manuelle arbejde med at tage hylder fra stabelsæt
er fjernet, hvilket har gjort, at en betydelig del af højt og lavt arbejde samt vrid i
kroppen er fjernet. Den kombination af forværrende forhold, der tidligere var til stede i
form af tungt arbejde, højt/lavt arbejde samt vrid i kroppen er mindsket betydeligt idet
de enkelte forhold hver for sig er mindsket. De ergonomiske forbedringer er de
forbedringer, der er af størst betydning for Scenarie 2.
Figur 1 Se her!
Opgørelse over miljøeffekter forbundet med transport med Container Centralens
genbrugscontainersystem
Figur 2
Ændringer af miljø- og arbejdsmiljøforhold ved indførelse af depotkoncept

Spin-off effekter
De umiddelbare fordele ved at udvide Container Centralens genbrugscontainersystem med
et virtuelt depotkoncept er som før nævnt, at man har mulighed for at:
 | undgå at skulle bytte fyldte containere med tomme containere på én-til-én basis, |
 | undgå at skulle hente/bringe containere på udløbne/oprettede kontrakter, |
 | undgå flaskehalse ved løbende at transportere containere fra depot til depot, |
 | forebygge mangel på containere i højsæsoner, |
 | reducere unødig transport af tomme containere, |
 | frigøre lastbiler til kørsel af returlæs, |
 | reducere antallet af kørte kilometer, |
 | få færre lastbiler på vejene. |
I det efterfølgende gennemgås en række af de effekter, som depotkonceptet forventes
at kunne medføre ud over den direkte besparelse i antallet af kørte kilometer, specielt
hvis konceptet udbygges til at omfatte andre varegrupper og emballagetyper.
Udviklingen af standardiserede transportemballager, som kan anvendes til varer uanset
fabrikat, vil medføre en reduktion i anvendelsen af engangsemballage. F.eks. kan det
nævnes at hvis der udvikles potterammer til brug i CC-containerne i stedet for
engangstransportbakker, vil man kunne reducere behovet for engangsbakker.
Ved at udvikle et standardformat på transportemballagerne til frugt, grønt og
dagligvarer vil man kunne lette distributionen, da man ikke er afhængig af indsamling af
specifik emballage. Hvis der f.eks. kun er én standardkasse til sodavand, er man ikke
afhængig af, at skulle indsamle specifikke kasser med det rigtige varemærke, men kan i
stedet bruge de kasser, der er tættest på.
Hvis man yderligere opretter fælles depoter i trafikknudepunkter, som er
sammenfaldende for distribution af blomster, frugt og grønt samt dagligvarer, kan man
opnå en synergieffekt, hvor man øger effekten af de enkelte systemer.
Anvendelsen af depotkonceptet på enkelte eller flere varegrupper medfører således,
at man får en mere fleksibel planlægning af transporten, da man kan aflevere tom
emballage og afhente anden emballage uafhængigt af hinanden.
Depotkonceptet vil ligeledes give mulighed for at lette tidspresset på
dagligvarekædernes distributionsterminaler, hvor der er et stort tidspres i forbindelse
med levering af varer pga. mængden af varer, som skal leveres inden for samme periode.
Tidspresset øges ved, at vognmændene, der afleverer varer, samtidig skal opsamle tom
emballage. Ved oprettelse af et depot ved distributionsterminalerne kan man adskille
håndteringen af tom og fuld emballage, således at tidspresset lettes.
Herudover vil depotkonceptet medføre, at der bliver en større bufferkapacitet af
emballagerne til brug i forbindelse med sæsonudsving, da emballagestyringsproblemet
reduceres.
Med depotkonceptet får vognmanden mulighed for at råde over hele lastbilens kapacitet
efter aflæsning af varer, idet han efter aflæsningen af varer også kan aflæsse de
tomme containere. Vognmanden kan således planlægge hjemmefra på hvilket depot, det er
mest hensigtsmæssigt af aflevere de tomme containere i forhold til, hvor varerne skal
aflæsses eller et evt. returlæs skal afhentes. På denne måde kan vognmanden
tilrettelægge turene, så lastbilernes kapacitet udnyttes bedst muligt, og der køres
færrest mulige kilometer.
I stedet for at køre retur med tomme containere, kan vognmanden således køre tilbage
med returlæs, som ellers skulle have været afhentet med andre lastbiler. Dette medfører
en besparelse totalt set på antallet af biler, som skal sendes til udlandet.
Depotkonceptet, hvor kunder og transportører kan indlevere containere til et lokalt
depot og få samme mængde udleveret hjemme vil medføre, at cirkulationstiden for
CC-containere kan reduceres. Container Centralen har erfaring for, at den gennemsnitlige
cirkulationstid for en container er ca. 6 uger. Det betyder, at hver container kan
cirkuleres 8 gange pr. år. Depotkonceptet vil medføre, at cirkulationen kan øges til
f.eks. 9 gange pr. år. På denne måde kan samme mængde planter omsættes på 1,7 mio.
containere, i stedet for på 2 mio. containere som i dag. Færre containere i omløb
medfører en ressourcebesparelse.
Hvis man udnytter depotkonceptet fuldt ud vil levering af varerne (i første omgang
blomster) blive mere konkurrencedygtig i forhold til anden levering inden for samme
varegruppe. Dette vil kunne medføre øget konkurrenceevne inden for varegruppen, idet
billigere levering medfører lavere pris.
Ved udvikling af flere standardiserede emballager øger man også muligheden for
anvendelse af kombitransport med f.eks. tog og lastbil. Hvis man har et paneuropæisk
emballagesystem med ensartede styringssystemer fjernes en del af tidspresset og
planlægningsproblemerne fra transporten, så man øger muligheden for at benytte tog
eller andet til transporter, som ikke haster.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |