| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Transport på vej ind i virksomhedernes miljøarbejde ?
5 Konklusion
Transport på vej ind i miljøarbejdet
Vi har undersøgt miljøkommunikationen hos 53 virksomheder, der indkøber transport
eller varetager transport af egne produkter. De udvalgte virksomheder er alle kendt for at
have en god kommunikation af deres miljøindsats, ligesom flere af virksomhederne har
arbejdet med livscyklusvurdering af produkternes miljøpåvirkninger. Af disse 53
frontløber virksomheder var 20 virksomheder også i front angående miljø og transport.
Af disse 20 virksomheder har de 14 dokumenteret et miljøarbejde omkring transport i deres
miljøkommunikation, mens seks virksomheder alene har nævnt transport i forbindelse med
miljømål og planlagte aktiviteter.
Blandt de 14 virksomheder har ni virksomheder kortlagt og vurderet miljøbelastningen
af transportarbejdet, som en del af deres miljøkommunikation, mens de fem virksomheder
har beskrevet deres transportarbejde og relaterede miljøpåvirkninger uden direkte at
have kortlagt eller vurderet miljøbelastningen.
Med andre ord kan det konkluderes:
 | at virksomheder med en systematisk miljøindsats på transportområdet hovedsageligt er
store virksomheder med miljøledelse og et solidt kendskab til livscyklusperspektivet, |
 | at flere virksomheder har et systematisk miljøarbejde omkring transport, der både
omfatter krav til transportleverandørerne og udregning af miljøbelastningen fra den
transport der købes, |
 | at der foreligger nogle udmærkede erfaringer fra de store virksomheder, som kan spredes
til små og mellemstore virksomheder, |
 | at der kan være problemer med at skaffe brugbare data til opgørelse af
miljøbelastningen, især når transporten ikke udelukkende foregår med lastbil, |
 | at der på værktøjssiden ligger et solidt materiale, der kan give et overslag over
emissionerne for virksomhedernes transportarbejde, mens der mangler standarddata til
udregning af et specifikt transportarbejde, |
 | at de nuværende værktøjer synes at mangle funktioner til at få dokumenteret andre
miljøpåvirkninger end emissioner. |
Store udfordringer
Miljøarbejdet omkring transport har dog vist sig at være en vanskelig opgave. En af
barriererne for at se transport og miljø i et samspil kan være virksomhedens holdning
til, hvor grænserne sættes for deres ansvar på miljøområdet. I andre virksomheder kan
det være, at en miljøindsats omkring transport nedprioriteres i forhold til andre mere
presserende miljøproblemer eller områder, hvor potentialet for miljøforbedringer
vurderes som større. Ressourcemangel, datamangel, komplekse og varierende
transportsystemer samt kundekrav om hurtig levering med kort varsel er blandt de andre
aspekter, der kan skabe barrierer i miljøindsatsen omkring transport.
Vores case-undersøgelse hos Grundfos viste desuden, at det kan være kompliceret at
kortlægge transportruterne, få tilrettelagt et data-flow fra flere forskellige
transportører på disse ruter og at få operationelle data, der kan benyttes til at
udregne miljøbelastningen alt afhængig af bl.a. transportform og type, udnyttelsesgraden
af transportmidlet samt variationer i ruternes forløb.
Forudsætninger må matche indsatsen
Forudsætningerne for at overvinde disse barrierer synes at forværres, hvis virksomhed
og transportør ikke har et miljøledelsessystem for hvordan kan en virksomhed
stille krav til, at transportleverandøren har en systematisk miljøindsats med løbende
forbedringer, hvis det ikke er tilfældet indenfor transportindkøberens eget hegn?
Ligeledes, hvorvidt kan en transportleverandør pludselig levere elektroniske data, og
indgå i dialog omkring miljø og transport, hvis virksomheden ikke tidligere har arbejdet
med disse områder?
I disse tilfælde synes vejledende data, som eksempelvis lastbilernes EURO-normer og
nøgletal for opgørelser af miljøbelastningen for hhv. tog, skib, fly og lastbil at
være et godt sted at begynde for at få et overblik over, hvor mulighederne for
miljøforbedringer ligger. Ligeledes kan en løbende dialog med leverandørerne om
transportens miljøaspekter være et middel til at få igangsat en indsats på dette felt.
Kædedynamikken skal virke begge veje
Et vigtigt skridt er, at virksomheden ser nye potentialer i at arbejde med transport og
miljø som kunde og aftager af råvarer, halvfabrikata og hjælpestoffer. Hvis
virksomhedernes begynder at vægte miljøhensyn på lige fod med eksempelvis leveringstid,
så er der mulighed for at påvirke kæden som kunde og ikke alene som leverandør af
produkter.
Flere virksomheder opfattede leverancerne af råvarer og halvfabrikata til
virksomheden, som et område uden de store muligheder for indflydelse. Overordnet kan det
således siges, at virksomhederne er mere tilbøjelige til at rette blikket frem i kæden,
hvad angår deres miljøansvar på transportområdet end tilbage og det er måske
netop dette, som mange efterspørger hos egne kunder for at få handlerum til
miljømæssige forbedringer.
Transport og økonomi går hånd i hånd, når det handler om at nedbringe
transportarbejdet, men miljø og just-in-time krav om dør til dør og dag til dag
levering synes ikke at gå så godt i spænd. Kædedynamikken skal virke begge veje
ikke kun ved indkøb af godstransport til de færdige produkter fra virksomheden, men
også ved indkøb af råvarer og halvfabrikata ind i virksomheden.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|