| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder
I denne rapport præsenterer Kvistgaard Consult resultaterne af en slutevaluering af
tilskudsordningen "Miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder".
Ordningen blev i perioden 1995-1999 administreret af Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme
Styrelsen med en samlet økonomisk ramme på 120 mio. kr.
Evalueringen er gennemført for Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen i perioden
januar til juli 2001.
Rapporten er struktureret, således at den resterende del af kapitel 1 indeholder en
kort beskrivelse af tilskudsordningen, hvorefter der redegøres for evalueringens formål
og metode. Kapitel 2 sammenfatter evalueringens hovedkonklusioner. Den resterende del af
rapporten kapitlerne 3-7 er struktureret i forhold til evalueringens enkelte
delanalyser. Endvidere henvises til evalueringens sammendrag, der indeholder evalueringens
anbefalinger.
Endelig er der som supplement til nærværende rapport udarbejdet en bilags- og
dokumentationsrapport. Bilagsrapporten indeholder en vurdering af de under ordningen
støttede projekter, og endvidere er indeholdt en række caseanalyser af udvalgte
virksomheder, der har haft erfaring med indførelse af miljøledelse.
Tilskudsordningen blev igangsat med det overordnede formål at øge kendskabet til og
udbredelsen af miljøstyring, miljøledelse og miljørevision i danske virksomheder5, herunder især små og mellemstore virksomheder.
Ønsket om at fremme dette formål skal ses på baggrund af to forhold. På den ene
side er der ifølge EMAS-forordningen6 en
forpligtelse i EU-medlemslandene til at sætte nationale initiativer i værk med henblik
på at fremme kendskabet til EMAS. På den anden side er der en øget politisk
opmærksomhed, i forhold til at en målrettet miljøindsats i de enkelte virksomheder ikke
alene er forenelig med, men i mange situationer også en forudsætning for, at
virksomheden kan opnå konkurrencemæssige fordele, dels i kraft af ressourcebesparelser
og reducerede miljøafgifter, dels i kraft af forbedrede markedsføringsmuligheder,
forbedret image mv.
En undersøgelse gennemført af Dansk Standard i 1994 dokumenterede et ringe kendskab
til miljøledelse i almindelighed og til EMAS specifikt. Endvidere viste undersøgelsen,
at virksomhederne forventede en aktiv informationsindsats på området, særligt fra
brancheorganisationer. På denne baggrund blev det fundet hensigtsmæssigt at iværksætte
tilskudsordningen.
Tilskudsordningen har overordnet haft til formål at fremme især
små og mellemstore virksomheders indførelse af miljøstyring og deltagelse i
EMAS-ordningen. Tilskudsordningens specifikke mål er i henhold til
programbeskrivelsen følgende:
 | At der skabes opmærksomhed og interesse omkring miljøstyring og EMAS-forordningen; |
 | At virksomhederne får viden om miljøstyring og miljørevision og om betydningen heraf
for deres fremtidige konkurrenceevne; |
 | At der stilles værktøjer til rådighed, der gør indførelse af miljøstyring og
miljørevision mindre ressourcekrævende for især små og mellemstore virksomheder. |
Med henblik på at operationalisere ovenstående formål er valgt en tilgang, hvor
brancheorganisationer, konsulenter samt andre med en rådgivende funktion over for
erhvervslivet kunne opnå tilskud til gennemførelse af projekter. Der er ikke ydet
tilskud til enkeltvirksomheders indførelse af miljøledelse. Tilskudsordningens rationale
kan siges at være forankret i en formidlertilgang, hvor en række centrale
aktører i deres interaktion med virksomheder har haft til formål at fremme kendskabet
til og indførelsen af miljøledelse.
Tilskud er givet til projekter inden for tre områder: (i) Information; (ii) Udvikling
af uddannelsesforløb og materialer; og (iii) Udvikling og afprøvning af
værktøjer og metoder. Der har endvidere været tale om støtte til henholdsvis generelle
og branchespecifikke aktiviteter.
Tilskudsordningen har opereret med følgende typer af målgrupper:
- Alle danske industri-, håndværks-, handels- og servicevirksomheder
- Prioriterede brancher
- Virksomheder, der direkte deltager i ét af programmets projekter enten i et
brancheprojekt eller et generelt projekt
- Sekundær målgruppe, som ikke er direkte miljøpåvirkende, men som påvirker eller
hjælper virksomheder til at indføre miljøstyring.
Der henvises i øvrigt til kapitel 6 om ordningens administration, der indeholder
nøgletal om udviklingen i antal projekter mv.
Tilskudsordningens indretning har løbende været underkastet justeringer, bl.a. som
følge af en midtvejsevaluering gennemført i 1997.
Evalueringen af tilskudsordningen er en klassisk ex post-programevaluering, hvis
overordnede formål er at vurdere, hvorvidt programmet i sin gennemførelse har levet op
til de målsætninger, der blev formuleret for programmet i forbindelse med dets
tilrettelæggelse og start i 1995.
Der er i kommissoriet for evalueringen opstillet en række overordnede
(hovedspørgsmål) og specifikke evalueringsspørgsmål (underspørgsmål), der er
sammenfattet nedenfor.
 | Vurdering af erhvervslivets kendskab til Miljøstyring/-revision og EMAS |
 | Vurdering af spredning af viden om Miljøstyring/-revision og EMAS og om
betydningen for at opnå konkurrencefordele |
 | Vurdering af, om der er etableret lettere adgang til at indføre miljøstyring og
registrering, herunder EMAS |
 | Vurdering af de udviklede værktøjer og informationsaktiviteter (manualer,
vejledninger, workshops mv.) |
 | Vurdering af de udviklede uddannelser |
 | Vurdering af effekter for tilskudsordningens målgrupper, hvad angår miljø,
økonomi, integration af miljøstyring, forankring i virksomheden mv. |
 | Vurdering af effekter for formidler-målgruppen |
 | Vurdering af programmets administration |
Det skal understreges, at det ikke ved hjælp af det valgte analysedesign (jf.
nedenfor) har været hensigten at fremdrage systematiske oplysninger om de specifikke
kvantificerbare miljøeffekter, der potentielt opstår som følge af virksomheders
indførelse af miljøledelse. Derimod bidrager evalueringen med information om, hvorvidt
virksomhederne har oplevet miljømæssige effekter i mere generel forstand.
Evalueringen skal endvidere og mere konkret vurdere, om programmet har indfriet de
kvantitative målsætninger (succeskriterier), der er formuleret. De er som følger:
- Mindst 50 pct. af de virksomheder, som ordningens informationsmateriale har henvendt sig
til, kender begreberne miljøstyring og miljørevision og har begrundet overvejet, om de
skulle i gang med egne aktiviteter.
Evaluator vurderer ud fra tilskudsordningens overordnede målsætning om at øge
kendskabet til miljøstyring i dansk erhvervsliv, at der med dette succeskriterium
refereres til målgruppe A: Alle virksomheder inden for fremstilling, håndværk, handel
og service.
- At der er udviklet generelle uddannelsesforløb, der sammen med de allerede
tilgængelige tilbud gør det muligt for alle virksomheder og medarbejderkategorier, der
ønsker det, at få adgang til relevant viden.
Også dette kriterium vurderes at vedrøre målgruppe A.
- At der er udpeget ti brancher, hvor der skal være udviklet uddannelsesforløb og
tilpassede værktøjer og metoder.
Dette kriterium vedrører målgruppe B: Virksomheder inden for prioriterede brancher.
- At mindst 30 pct. af virksomhederne i disse ti brancher har udarbejdet en handlingsplan
for deres miljøarbejde.
- At der er indført miljøstyring på basis af de udviklede værktøjer, eller i det
mindste er taget de første skridt mod miljøstyring, i 20 pct. af branchernes
virksomheder.
Ud over de anførte succeskriterier, der kan benyttes som overordnede pejlemærker for
evalueringen, er der for denne ordning både gennemført en ex ante-vurdering af
udgangssituationen forud for tilskudsordningens gennemførelse vedrørende
kendskabsniveauet i dansk erhvervsliv, jf . den omtalte undersøgelse fra Dansk Standard,
og en midtvejsevaluering i 1997, hvor udviklingen i kendskabsniveauet i forhold til
udgangssituationen er belyst.
Resultaterne af tilskudsordningen er undersøgt ved hjælp af et evalueringsdesign,
der er struktureret omkring en række delanalyser. Metodisk gøres brug af såvel
kvantitativ som kvalitativ metode med henblik på at sikre en evaluering, der analyserer
både i bredden og i dybden.
Det valgte evalueringsdesign er illustreret i figur 1.1 nedenfor.
Figur 1.1: Se her!
Evalueringsdesign
Som det fremgår af figuren, indeholder evalueringsdesignet fem delanalyser,
hvoraf nogle består af flere komponenter. I det følgende beskrives de enkelte
delanalyser, herunder de anvendte dataindsamlingsmetoder. Samlet har delanalyserne
bidraget til at tilvejebringe et solidt dokumentationsgrundlag for evalueringen.
Breddeanalysen bestod af tre komponenter, der hver især har haft til formål at
besvare centrale evalueringsspørgsmål.
- En kendskabsanalyse rettet mod ordningens brede målgruppe danske
fremstillings-, håndværks-, handels- og servicevirksomheder med det formål at
afdække, i hvor høj grad danske erhvervsvirksomheder har kendskab til miljøstyring og
-revision og har en begrundet handlingsplan for indførelse heraf. Kendskabsanalysen
gennemførtes som telefoninterviews med 201 virksomheder. En tilfældigt udvalgt
stikprøve blev leveret til evaluator fra Danmarks Statistik. Analyseinstituttet MEGAFON
har forestået telefonundersøgelsen som underleverandør til evaluator.
- En totalundersøgelse
af alle danske miljøcertificerede og EMAS-registrerede
virksomheder med henblik på en kortlægning af en række centrale forhold af betydning
for gennemførelsen af evalueringen. Formålet med analysen var primært at undersøge,
hvilke faktorer der har spillet ind på beslutningen om at lade virksomheden certificere
og/eller registrere, herunder om tilskudsordningen har haft en effekt i denne sammenhæng.
Undersøgelsen er gennemført som en postal spørgeskemaundersøgelse. Efter en
rykkerrunde nåede antallet af besvarelser op på 335, hvilket svarer til en svarprocent
på 61 af alle miljøcertificerede og/eller EMAS-registrerede virksomheder i Danmark.
- En fravalgsanalyse af et repræsentativt udsnit af virksomhedsmedlemmerne af de
brancheforeninger, der har gennemført projekter under ordningen, men hvor virksomhederne ikke
er miljøcertificerede og/eller EMAS-registrerede. Denne analyse har primært givet
informationer om virksomheders fravalg af eller afventende holdning til miljøstyring og
miljørevision. Undersøgelsen er ligeledes gennemført ved hjælp af en postal
spørgeskemaundersøgelse. En stikprøve på 500 tilfældigt udvalgte virksomheder
indenfor 11 af de i tilskudsordningen involverede brancher fik tilsendt et spørgeskema.
115 virksomheder besvarede spørgeskemaet (svarprocent på 23), hvilket vurderes som
acceptabelt.
Evalueringens dybdeanalyse bestod af to komponenter, henholdsvis en projektanalyse og
en caseanalyse.
Projektanalyse
Projektanalysen er en undersøgelse af de produkter og outputs i øvrigt, som
udgør resultaterne af de via tilskudsordningen støttede projekter. Der er tale om meget
omfattende dokumentation i form af håndbøger, vejledninger, rapporter,
uddannelsesmateriale mv.
Projektanalysen er gennemført dels ved hjælp af sagsgennemgang og produktanalyse af
samtlige projekter finansieret under tilskudsordningen, dels via en
spørgeskemaundersøgelse til projektlederne.
Projektanalysen har bestået i en grundig og systematisk gennemgang af
projekternes samlede sagsakter. Sagsakterne omfattede ansøgninger, indstillingsnotater,
tilsagn, korrespondance mellem projektansøger og den respektive myndighed, referater
(bl.a. fra følgegruppemøder), kvartalsrapporteringer og de endelige produkter. Evaluator
har endvidere benyttet søgning på Internet til at indsamle yderligere information.
Endelig har evaluator anvendt udvalgte data fra produktet "Vejen til
Miljøledelse"7 samt et projektkatalog, som er
udgivet under programmet8.
Den egentlige sagsgennemgang baseredes på anvendelsen af en skabelon, der skulle sikre
systematik og sammenlignelighed på tværs af projekterne. Skabelonen præsenteres mere
udførligt i afsnit 4.1.1. Samlet gælder det, at hvert enkelt projekt er blevet vurderet
i forhold til dets relevans, effektivitet, effekter og bæredygtighed.
En vurdering af de enkelte projekter findes i bilags- og dokumentationsrapporten.
Endvidere er gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt de ansvarlige
projektledere med henblik på at supplere data fra sagsgennemgangen samt give
projektlederne mulighed for at vurdere ordningens administration. Der udsendtes 77
spørgeskemaer, hvoraf 44 blev returneret efter en telefonisk rykkerrunde. Der er således
tale om en svarprocent på 57, hvilket vurderes som acceptabelt, når der tages højde
for, at en stor del af de projektansvarlige efterfølgende har skiftet job, samt at visse
projekter ligger langt tilbage i tiden.
Caseanalysen
Ud over projektanalysen er der gennemført en dybdegående analyse af 13 udvalgte cases
i form af virksomheder, som har opnået en certificering efter ISO 14001 og/eller en
EMAS-registrering.
De udvalgte virksomheder har indført miljøledelse uden at have indgået som
pilotvirksomhed under Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsens program
"Miljøstyring og miljørevision i virksomheder", og evaluator har bestræbt sig
på at udvælge virksomheder inden for de prioriterede brancher (målgruppe B). Endvidere
er virksomhederne udvalgt i henhold til følgende udvælgelsesparametre med henblik på at
sikre en vis spredning:
 | Størrelse |
 | Geografi |
 | Branche |
 | Både EMAS-registrerede og ISO-certificerede |
Formålet med caseanalysen var at gå i dybden med udvalgte virksomheders erfaringer
med indførelse af miljøledelse med henblik på at afdække bevæggrunde for beslutningen
om miljøcertificering; eventuelt oplevede barrierer; samt eventuelle effekter opnået
herved.
De 13 cases er baseret på personlige interviews med de ansvarlige virksomhedsledere
samt supplerende materiale om virksomhederne generelt og de gennemførte certificerings-
og registreringsprocesser. I bilags- og dokumentationsrapporten findes de enkelte
caseanalyser.
Formidleranalysen har haft til formål at afdække, om tilskudsordningens formidlertilgang
har været hensigtsmæssig. Evalueringens breddeanalyse og dybdeanalyse har i
kombination bidraget til at afdække særligt brancheorganisationers og konsulenters
indsats, men en række øvrige formidleres relevans og rolle er ikke blevet systematisk
undersøgt. Det drejer sig om følgende:
 | Miljømedarbejdere i kommuner og amter |
 | TIC-virksomhedsrådgivere |
 | Bankrådgivere |
 | Revisorer |
Via formidleranalysen er det derfor kortlagt og analyseret, dels hvordan viden om
miljøledelse er forankret hos formidlerne, dels om og hvordan aktørerne formidler
den eventuelt erhvervede viden. På baggrund heraf er det vurderet, hvor relevant
inddragelsen af de forskellige aktører har været.
Metodisk er formidleranalysen gennemført ved hjælp af en eksplorativ
tilgang, hvor et mindre antal personer fra hver formidlergruppe er blevet involveret
enten via telefoninterviews eller via rundspørger via email. Også research af
tilgængeligt materiale er foretaget. Der er således forsøgt givet et relativt dækkende
billede af de enkelte grupper, uanset at der ikke er tale om en kvantitativ undersøgelse
med tilsvarende krav om repræsentativitet (som det er tilfældet med breddeanalysen).
Endelig gennemførtes en analyse af tilskudsordningens administration. Der har ikke
været tale om en dybdegående gennemgang af rutiner og praksis, men om en overordnet
vurdering af tilrettelæggelse og implementering af administrationen.
Vurderingen er baseret på dels projektledernes informationer om deres syn på
administrationen, dels evaluators vurdering baseret på erfaringer med evalueringer af
tilsvarende ordninger/programmer.
Analysen gennemførtes ved hjælp af en overordnet gennemgang af sagsbehandlingsrutiner
og administrativ praksis (fra sagsgennemgangen) samt gennem interviews med centrale
medarbejdere i Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen. Endvidere indgik informationer
fra spørgeskemaundersøgelsen til projektlederne.
Afslutningsvis er der gennemført en sammenlignende analyse af programindsats og
effekter heraf i Danmark vurderet i forhold til tilsvarende foranstaltninger i udvalgte
lande, hvor en sammenligning i øvrigt er relevant.
Der er gennemført en email-baseret spørgerunde med repræsentanter for udvalgte
relevante lande om erfaringer med deres programmer mv. Følgende lande indgår i analysen:
Holland, Sverige, Tyskland (Bayern og Baden Württemberg) samt Østrig.
5 |
Begrebsafklaring: I evalueringsrapporten anvendes begrebet
miljøledelse som en samlebetegnelse for begreberne miljøstyring,
miljøledelse og miljørevision. De øvrige begreber bruges udelukkende, hvis der henvises
til specifikke dokumenter, eller fordi begreberne i visse sammenhænge tillægges en
særlig betydning. |
6 |
EMAS refererer til regelsættet i en EU-rådsforordning om
industrielle virksomheders frivillige deltagelse i en Europæisk Fællesskabsordning for
miljøstyring og miljørevision, jf. Rådets forordning nr. 1836/93 af 29. juni 1993. |
7 |
Vejen til Miljøledelse: Interaktiv guide til de 100
projekter, der er produceret med økonomisk støtte fra Miljøstyrelsens og Erhvervsfremme
Styrelsens program "Miljøstyring og Miljørevision i danske virksomheder",
Miljøstyrelsen/Erhvervsfremme Styrelsen i samarbejde med Birch & Krogboe A/S, 2001.
Mette Drejstel fra firmaet Birch og Krogboe har igennem forløbet venligt assisteret
evalueringsteamet med oplysninger om programmet. |
8 |
Miljøledelse: katalog over 66 projekter.
Miljøstyrelsen & Erhvervsfremme Styrelsen., Miljønyt nr. 59, 2001. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
| |