Der vil blive arbejdet for at udvikle flere og bedre indikatorer for arbejdsmiljøindsatsen. 6.5. IndeklimaIndeklimaet i boliger må ikke give gener for beboerne. Bygge- og boligmaterialer skal have en kvalitet så der ikke afgives eller udvikles skadelige stoffer. Perspektiver Mulighederne for at udvikle redskaber til at dokumentere byggevarers virkninger på miljø og indeklima vil blive belyst. Mærkningsordningen Dansk Indeklima Mærkning og en planlagt ordning for miljødeklaration af byggevarer kan senere benyttes i udvikling af indikatorer. 7. Ressourcer og ressourceeffektivitetDet er nødvendigt at anvende naturens ressourcer. De bruges som input i produktion og forbrug. Ressourcerne danner grundlag for øget velfærd. En bæredygtig udvikling indebærer at øget velfærd tager hensyn til jordens økosystemer og beholdning af fornybare og ikke-fornybare naturressourcer. Et langsigtet pejlemærke er at øge ressourceeffektiviteten markant inden for en generations tid. Vi skal specielt begrænse forbruget af naturressourcer som er knappe, særligt følsomme eller særligt forurenende når de udnyttes. På lang sigt skal vi begrænse forbruget af ressourcer til cirka 25 procent af det nuværende forbrug. På endnu længere sigt kan der være behov for at øge ressourceeffektiviteten yderligere. Det skal ses i lyset af de internationale diskussioner om faktor 4 og faktor 10 som mål for ressourceeffektivisering. I det videre arbejde er der behov for yderligere at konkretisere ressourceområdet. Forbrug af naturens ressourcer påvirker miljøet. Det er vigtigt at ressourceforbrug og miljøbelastning ses i internationalt perspektiv. Det er væsentligt at have både det nationale og internationale ressourceforbrug samt den tilhørende miljøbelastning for øje. Prioritering og forsvarlig brug af naturens ressourcer er nødvendig. Forbruget skal i højere grad baseres på fornybare ressourcer og genanvendelige materialer. Men de fornybare ressourcer må ikke anvendes hurtigere end de kan gendannes. Brug af ikke-forbybare ressourcer skal ske under hensyn til den samlede beholdning og muligheder for at erstatte ressourcen med andre materialer.
Nationalt og internationalt arbejdes der på at udvikle bedre indikatorer til at belyse betydningen af materialeforbrug og materialestrømme for miljøbelastning. Forbedringer i metoder og resultater fra dette arbejde vil blive inddraget i sættet af indikatorer for bæredygtig udvikling. F.eks. kan det samlede ressourceforbrug opdeles på ikke-fornybare og fornybare ressourcer, og forbruget af udvalgte ressourcer som f.eks. beton, jern og aluminium kan følges. Endvidere vil mulighederne for at udvikle en eller flere indikatorer der kan beskrive udviklingen i ressourceeffektivitet og -intensitet på udvalgte områder, blive vurderet. I takt med at arealdata bliver forbedret, vil der blive grundlag for at detaljere indikatoren for arealanvendelsen. 8. Den regionale og globale dimension, herunder Danmarks internationale indsatsDanmarks vision for en regional og global bæredygtig udvikling er et Europa og en verden med økonomisk fremgang, større velfærd og øget miljøbeskyttelse. Det omfatter et verdensmarked med fri handel baseret på høje miljø- og sociale standarder, og det omfatter respekt for menneskerettigheder, demokratisering, åbenhed og ansvarlighed i forvaltninger. Danmark vil gå foran ved at sætte handling bag ordene. Både gennem den danske udenrigspolitik og miljøpolitik vil der blive arbejdet aktivt for at fremme den internationale indsats. Den internationale bistand vil blive udbygget som aftalt, og sammenhængen mellem udviklings-, miljø- og handelspolitik vil blive sikret. Danmark ønsker en stærk global struktur til fremme af alle elementer i global bæredygtig udvikling, herunder en struktur til fremme af internationalt miljøsamarbejde og miljøregulering. Danmark vil arbejde for en global aftale for bæredygtig udvikling og et globalt partnerskab.
Internationalt er FN, Verdensbanken, OECD og IMF gået sammen om at opstille indikatorer for bæredygtig udvikling. Indikatorerne udspringer bl.a. af de forskellige FN konferencer som har været afholdt gennem 1990'erne. Et mål med indikatorerne er at øge den offentlige opmærksomhed på udviklingsarbejdet i donorlandene. Flere af disse mål er udpeget som de internationale udviklingsmål. FN's medlemslande tilsluttede sig disse i FN's millenniumgeneralforsamlings deklaration i 2000. Baggrundsindikatorer FN's medlemsstater tilsluttede sig med Millennium deklarationen i 2000 en række internationale udviklingsmål, herunder mål for bæredygtig udvikling. De danske målsætninger for at fremme global bæredygtig udvikling er tæt forbundne med de internationale udviklingsmål i FN og understøtter disse. FN, OECD og Verdensbanken har i fællesskab opstillet indikatorer hvoraf udvalgte vises her som baggrundsindikatorer for mål for fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling.
Arbejdet med at udvikle indikatorer på både nationalt og internationalt plan møder mange vanskeligheder, herunder bestræbelserne på at sikre kvalitet og sammenlignelighed i data i og mellem lande og opnå international enighed herom. Arbejdet i OECD med at fastlægge indikatorer der kan lægges til grund for de årlige økonomiske reviews, forventes i en pilotfase at være færdigt tidsnok til at kunne yde et bidrag til Johannesburg topmødet om bæredygtig udvikling i september 2002. På selve topmødet ventes indikatorer også at ville spille en vigtig rolle. 9. Fødevareproduktion - fødevaresikkerhed, landbrug og fiskeriMålsætningen for fødevareproduktion i Danmark er at sikre at de fødevarer der produceres og afsættes til forbrugerne, er sunde og af høj kvalitet samt at sikre et højt informationsniveau herom. Vi skal fremme produktionsforhold der bevarer jordbrugs og fiskerierhvervenes ressourcegrundlag samt sikre at miljø, natur, dyrevelfærd og gode arbejdsbetingelser fremmes. Samtidig skal lønsom produktion og afsætning inden for de fødevareproducerende erhverv fremmes. 9.1. FødevaresikkerhedForbrugerne har krav på at fødevarer er sikre. Det er uacceptabelt hvis fødevarer udgør en sundhedsmæssig risiko. Regeringen finder det vigtigt at vurderingen af sikkerhed og risiko i relation til fødevarer tager udgangspunkt i forsigtighedsprincippet i de situationer hvor der er rejst en videnskabeligt baseret mistanke, men hvor der endnu ikke er tilstrækkeligt videnskabeligt grundlag for at be- eller afkræfte denne mistanke.
|
Mål og indsats |
Indikatorer |
||
Landbrugets tab af nitrat, fosfor og ammoniak skal begrænses til et niveau som ikke er til gene for mennesker, som sikrer vandmiljøet og sårbare naturtyper, og som giver mulighed for et rigt dyre- og planteliv |
|
||
|
|||
Landbruget som naturforvalter. Naturen skal beskyttes, og den biologiske mangfoldighed sikres (sårbare naturtyper, småbiotoper, spredningskorridorer m.m.) |
|
||
|
|||
Regeringen ønsker inden for de kommende år at fjerne overforbrug af pesticider |
|
||
Den økologiske tankegang skal ligge til grund for indsatsen på alle relevante politikområder, og økologisk landbrug skal fremmes |
|
||
Regeringen finder at det e rafgørende at fortsat økonomisk vækst sker uden tilsvarende vækst i miljøbelastning og ressourceforbrug |
|
||
|
Perspektiver
De ovenstående indikatorer er på nuværende tidspunkt tilgængelige. Indikatorsættet vil løbende blive udviklet.
EU har igangsat et omfattende arbejde med at udvikle indikatorer for den økonomiske, sociale og miljømæssige dimension af et bæredygtigt landbrug og bæredygtig landdistriktsudvikling. Forslaget til Danmarks strategi for bæredygtig udvikling indeholder væsentlige mål om at opnå mere helhedsorienterede EU-støtteordninger og om at sikre levende landdistrikter. Her kan udvikling af indikatorer i EU-regi blive central på længere sigt. Der vil på det kortere sigt blive udviklet en national indikator med henblik på at følge udviklingen i EUŽs støtteordninger og den helhedsorienterede indsats. Resultaterne af det internationale arbejde vil blive inddraget i det nationale sæt af indikatorer.
Der er behov for supplere indikatoren for antal og areal af økologiske brug med indikatorer for produktionen eller omsætningen af økologiske varer. Så snart der for eksempel findes data for forbrugernes køb eller detailhandlens salg af økologiske varer, vil disse indikatorer indgå i sættet.
For landbrugets rolle som naturforvalter kan det være relevant at udvikle en indikator der belyser zonering af agerlandet på forskellige typer arealer. I takt med at naturplaner benyttes og registreres i alle amter, vil disse kunne indoptages som indikator.
Der vil også blive arbejdet for at udvikle indikatorer der kan vise miljøeffekter af brugen af GMO'er.
Fiskeriet er afhængigt af at fiskebestandene fungerer som fornybare naturressourcer. Et bæredygtigt fiskeri der medvirker til at sikre havets fiskebestande og økosystem, sikrer også erhvervets udvikling i fremtiden. Størst mulig viden om virkninger af fiskeri og andre påvirkninger af havets naturressourcer er afgørende for at kunne forvalte fiskeriet bæredygtigt og for at kunne fremskaffe tilstrækkelige og sunde fødevarer fra havet.
Fiskebestandene, fiskernes adgang til dem og anden miljøpåvirkning på havområdet er i meget høj grad grænseoverskridende. Størstedelen af det danske fiskeri og de fiskebestande det har adgang til, er afhængige ikke alene af den danske indsats for bæredygtig udnyttelse af havets levende ressourcer, men også af andre landes indsats. En effektiv politik skal derfor bygge på målrettet internationalt samarbejde.
Mål og indsats |
Indikatorer |
||
Havets fiskebestande og økosystem skal bevares |
|
||
Omfanget af udsmid skal reduceres |
|
||
Fangstredskaber skal gøres mere selektive så utilsigtede bifangster (herunder marsvin) og uønskede påvirkninger af havbunden bedre kan undgås |
|
||
Flådestørrelse og sammensætning der er bedre tilpasset fangstmulighederne |
|
Perspektiver
Der kan være behov for fortsat at udvikle indikatorerne for at opnå større målesikkerhed.
En redegørelse er under forberedelse med henblik på afdækning af viden og problemer i forbindelse med bundslæbende fiskeredskabers påvirkning af havbunden. I forlængelse heraf vil mulighederne for at udvikle indikatorer for dette område blive vurderet. Der vil blandt andet blive set på muligheden for at opgøre hvor store arealer der påvirkes af bundtrawl, og vurderet om det kunne være en relevant indikator.
Et rent havmiljø er vigtigt for at sikre fiskeriets naturgrundlag. Det vil være relevant at vurdere mulighederne for at udvikle indikatorer der kan belyse havmiljøets tilstand. Der vil blive set på mulighederne for at identificere særligt skadelige påvirkninger (forurening m.v.) og for at registrere virkningen af initiativer der skal mindske disse påvirkninger.
Den nationale indsats for at udvikle indikatorer må ske med løbende reference til den internationale overvejelser om at udvælge og udvikle egnede indikatorer for at belyse bæredygtig udvikling. Der er væsentlige drøftelser om dette i EU og i ICES (det internationale havundersøgelsesråd).
10. SkovbrugSkov og skovarealer skal bruges og forvaltes så de nu og i fremtiden kan bidrage til at opfylde samfundets natur- og miljømæssige, økonomiske og sociale behov. Skovenes rolle som et af samfundets velfærdsgoder skal styrkes. Skovene skal give mulighed for friluftsliv, beskytte den biologiske mangfoldighed og medvirke til et varieret landskab. Skovene skal producere træprodukter og medvirke til at beskytte miljøet - såvel grundvandet som ved at lagre CO2 . Alle disse hensyn skal indgå i den igangværende fordobling af skovarealet i Danmark. Også arealet med urørt skov og særlige, gamle driftsformer skal forøges.
Mål og indsats |
Indikatorer |
||
Naturnær og miljøvenlig skovdrift skal fremmes |
|
||
|
|||
Befolkningen skal inddrages mere i beslutninger om skovene og friluftslivet skal styrkes |
|
||
Skovarealet skal fordobles så skovlandskaber dækker 20-25% af arealet i løbet af en trægeneration (80-100 år) |
|
Perspektiver
Indikatorerne er afledt af retningslinierne for bæredygtig skovdrift som en bredt sammensat arbejdsgruppe blev enige om i maj 2001. Retningslinierne er til dels baseret på naturnær skovdrift som et middel til at forbedre skovenes bæredygtighed. Indikatorerne er også baseret på de fælleseuropæiske kriterier og indikatorer for bæredygtigt skovbrug som i store træk definerer betydningen af bæredygtig skovdrift. Data der kan belyse de forskellige aspekter af naturnær skovdrift, bliver tilgængelige når den nye Nationale Skovinventering (NFI) bliver startet i de kommende år.
Der skal udvikles en indikator for andel af importeret træ der er miljøcertificeret, for at følge brugen af importeret træ og træprodukter der er lovligt skovede og kommer fra bæredygtigt drevne skove.
11. Industri, handel og serviceFor at opnå en bæredygtig udvikling for produktion og forbrug af varer og tjenester ved en fortsat vækst skal vi nedsætte ressourceforbruget og de negative miljø- og sundhedseffekter mærkbart. Det kan ske ved at indarbejde miljøhensyn i virksomhedernes forretningsgange og i alle led af forløbet fra produktion til forbrug og bortskaffelse. Virksomhederne spiller en central rolle når udvikling af miljøvenlige teknologier skal styrkes.
Myndigheder, erhvervsliv og forbrugere skal samarbejde om at skabe grønne markeder hvor hensyn til miljøet er centralt både i virksomhedernes indbyrdes konkurrence og i vores forbrug af varer og tjenester. Markedskræfterne skal sammen med nye markedsbaserede virkemidler, frivillige initiativer og regulering motivere erhvervsliv og forbrugere til at deltage aktivt i denne udvikling.
Mål og indsats |
Indikatorer |
||
Der skal skabes et effektivt grønt marked |
|
||
Flere miljømærkede produkter på markedet og information skal motivere forbrugere til at ændre adfærd |
|
||
Anvendelse og udvikling af miljøhensyn i virksomhedernes beslutningsproces skal styrkes |
|
||
Produktionsvirksomhedernes påvirkning af miljøet skal fortsat begrænses |
|
||
|
|||
|
Perspektiver
Målet er at udvikle yderligere indikatorer på dette område. En del af dette arbejde er allerede i gang inden for områdets forskellige sektorer.
Det vil være vigtigt meget hurtigt at få konkrete indikatorer for omfanget af bæredygtige investeringer i samfundet eller mere konkret hvordan den finansielle sektor inddrager miljøhensyn i investeringerne. Det kunne i første omgang omfatte antal grønne/etiske investeringsforeninger og omfanget af grønne/etiske investeringer i disse foreninger. Begge disse mulige indikator er foreslået som pejlemærker for en grøn erhvervsudvikling og vil naturligt indgå i dette indikatorsæt så snart data er tilgængelige. Det kunne på længere sigt desuden være ønskeligt med tal for de totale bæredygtige investeringer i samfundet.
Yderligere perspektiver for udvikling af indikatorer for industri, handel og service vil være de forskellige øvrige pejlemærker i forbindelse med at strategien for bæredygtig udvikling mere detaljeret udmøntes på sektorniveau.
For at følge udviklingen i renere teknologier og produkter og deres udbredelse vil mulighederne for at opstille en indikator for grønne teknologiers markedsandel blive belyst. Strategiforslaget lægger op til at miljøpåvirkningen fra produktionsvirksomheder fortsat skal begrænses. Derfor vil der blive arbejdet for at udvikle indikatorer for ressourceeffektivitet på brancheniveau. For at belyse omfanget af anvendelsen af kemikalier i sektoren er der behov for at udvikle en god indikator for industriens kemikalieforbrug.
Det kan være relevant at vurdere mulighederne for at udvikle en indikator for miljømærkede produkters andel af forbruget der senere kan erstatte antal miljømærkede produkter.
Strategiforslaget lægger vægt på at der skal gives plads til nye løsninger, radikale innovationer og teknologispring. Det kan være hensigtsmæssigt at se på mulighederne for at belyse danske kompetencer på miljøområdet gennem en indikator.
12. TransportDet er regeringens overordnede mål at bryde sammenhængen mellem vækst i transportens miljø- og sundhedsbelastning og vækst i økonomien for at opnå bæredygtig udvikling på transportområdet. Hensyn til sundhed, miljø og sikkerhed integreres i transportområdet. Regeringen har som langsigtede pejlemærker at transportsektoren skal yde sit rimelige bidrag til reduktion af det nationale udslip af drivhusgasser, og at luftforurening fra trafikken ikke udgør en sundhedsfare for befolkningen. Trafikstøj skal begrænses til et niveau som sikrer at ingen udsættes for negative sundhedspåvirkninger. Det skal være sikkert og trygt for alle at færdes i trafikken. Transportsystemets negative påvirkning af levesteder for dyr og planter skal begrænses.
Transportsystemet skal sikre befolkningen adgang til arbejde, butikker, offentlig service og fritidsaktiviteter, og alle skal sikres effektiv mobilitet gennem kollektive og private transportløsninger. Erhvervslivet skal sikres gode transportforbindelser til omverdenen, og trængsel på vejene bør kun forekomme i spidsbelastningssituationer. Den kollektive og individuelle trafik, herunder cykel og gangtrafikken, skal sikres høj fremkommelighed.
Mål og indsats |
Indikatorer |
||
Effektiv mobilitet skal sikres gennem kollektive og private transportløsninger |
|
||
|
|||
|
|||
Bryde sammenhængen mellem vækst i transportens miljø- og sundhedsbelastning og vækst i økonomien |
|
||
|
|||
Udledning af luftforurening fra trafikken udgør ikke en sundhedsfare for befolkningen |
|
||
Det skal være sikkert og trygt for alle at færdes i trafikken |
|
||
Efterspørgsel og udbud af miljøvenlige transportvalg øges |
|
||
|
|||
|
|||
|
Perspektiver
Der kan være behov for yderligere at udvikle indikatorsættet på nogen af de centrale områder hvor der er fastlagt mål, men hvor der endnu ikke er pålidelige data der kan beskrive udviklingen på området. Det gælder for eksempel spørgsmålet om at udvikle bedre metoder til at beregne hvor mange boliger der er svært belastet af støj fra trafikken, defineret i relation til EU's støjdirektiv og den kommende strategi for vejstøj. Et andet område er mulighederne for at udvikle en indikator der belyser transportsektorens påvirkning af biodiversitet og levesteder (ved barriereeffekter). Et tredje område vil være at belyse ændringer i fordelingen mellem transportformerne og turlængde. Også den nationale andel af persontransportarbejdet foretaget med internationale forbindelser, herunder luftfart, kan der være behov for at udvikle en indikator for.
13. EnergiEnergiforbrug og energiforsyning er vigtige indsatsområder for at opnå en bæredygtig udvikling. For det første er det vigtigt at begrænse de menneskeskabte klimaændringer samt udledninger af SO2 og NOx er der skaber forsuring af miljøet. For det andet er det vigtigt at sikre effektiv og stabil energiforsyning, og at regulering af energiområdet sker på en omkostningseffektiv måde.
Det er regeringens pejlemærke at CO2-udledningen skal halveres inden 2030 i forhold til 1990-niveauet. Det skal vi gøre ved at nedbringe det samlede energiforbrug, øge energieffektiviteten, afvikle kul i energiforsyningen og øge andelen af vedvarende energi med 1 procentprocentpoint årligt så den i 2030 udgør mindst 35 procent af det samlede energiforbrug og mindst 50 procent af elforbruget. Samtidig vil Danmark mindske udledningerne af SO2 med omkring 30 procent og NOx med omkring 45 procent inden udgangen af 2010 i forhold til niveauet i 1998 så forsuringen af miljøet begrænses.
For alle emissioner angives dels tal korrigeret for variationer der er klimatisk betingede, og for variationer der skyldes udsving i nettoeksporten af el, dels ukorrigerede tal.
Mål og indsats |
Indikatorer |
||
Målet er at mindske CO2-udledningen med 20% fra 1988 til 2005 |
|
||
SO2-udledningen skal reduceres med omkring 30% inden udgangen af 2010 i forhold til 1998 niveauet |
|
||
NOx-udledningen skal reduceres med omkring 45% inden udgangen af 2010 i forhold til 1998 niveauet |
|
||
Energispareindsatsen skal forstærkes |
|
||
|
|||
|
|||
Andelen af vedvarende energi skal øges med 1 pct. point årligt til mindst 35% af den samlede energiforsyningi 2030. Andelen af elforbruget der dækkes af vedvarende energi, skal udgøre mindst 20% i 2003, mindst 30% i 2005 og mindst 50% i 2030 |
|
Det er regeringens overordnede mål at fremme en bæredygtig udvikling af byer, boliger og byggeri. Beboere og brugere i de enkelte by- og boligområder skal deltage aktivt heri, blandt andet gennem en livsstil der bygger på at man i det daglige tager hensyn til miljøet og begrænser ressourceforbruget. Byen med dens sociale liv, bygninger og infrastruktur skal organiseres og forvaltes med sigte på at opnå betydelig reduktion af ressourceforbrug og miljøbelastning. Byerne skal være levende og mangfoldige, og bymidterne skal styrkes som centre for handel og kultur. De enkelte dele af byen skal indeholde både boliger, serviceerhverv, offentlige institutioner og idrætsanlæg så byen bliver mere levende.
Byernes arealmæssige vækst skal begrænses, og de ældre erhvervs- og havneområder skal udnyttes bedre. Byens trafikskabende funktioner skal ligge sådan at flest mulige mennesker med fordel kan bruge den kollektive trafik. Og de negative konsekvenser af den stigende biltrafik i byerne skal begrænses ligesom miljøbelastning i byerne skal nedbringes.
Der skal være et varieret udbud af boliger, og der skal være en forstærket indsats i belastede bykvarterer. I byfornyelsen skabes balance mellem nyt og gammelt, og der lægges vægt på kvalitet, god arkitektur og byøkologi ligesom de bevaringsværdige kulturmiljøer skal sikres. Samtidig skal kvaliteten af byernes rekreative muligheder gøres bedre, og kolonihaver skal sikres.
Perspektiver
Det er et mål i strategiforslaget at sikre levende og mangfoldige by- og boligområder af høj kvalitet med et varieret udbud af boliger. Der kan derfor være behov for at belyse mulighederne for at udvikle indikatorer på dette område. Der er igangsat et arbejde for at udvikle en egentlig bystatistik. I den forbindelse arbejdes der på at etablere indikatorer for bykvalitet og kulturmiljø i bred forstand. Regeringens Byudvalg har besluttet at der skal udvikles indikatorer for bysocial udvikling som kan vise udviklingstendenser i udsatte by- og boligområder. For at følge op på arbejdet i Erhvervs og Bypolitisk Udvalg vil der blive udviklet indikatorer for byudvikling og erhvervsforhold. For visse indikatorer kan der udbygges med mere landsdækkende data i takt med at disse udvikles.
Mål og indsats |
Indikatorer |
||
Byarealet skal udnyttes bedre, og byernes arealmæssige vækst skal begrænses |
|
||
Nye bystrukturer skal mindske transportefterspørgslen |
|
||
Byerne skal være levende og mangfoldige, og dele af byen skal indeholde boliger, serviceerhverv mv. |
|
||
Bygningers brugsværdi, fleksibilitet og kvalitet skal øges |
|
||
Kvaliteten af byernes rekreative muligheder skal gøres bedre |
|
||
Yderligere krav til energi- og ressourceforbrug |
|
||
|
Det er et langsigtet mål at skabe en turisme der er i balance med naturgrundlaget, som er accepteret af lokalbefolkningen, som giver turisterne autentiske natur- og kulturoplevelser af høj kvalitet, og som skaber beskæftigelse og indtægter for lokalsamfundene. Det kan blandt andet ske ved øget anvendelse af natur- og kulturformidling. De rekreative muligheder for turister og lokale beboere skal sikres og forbedres, og der skal skabes mere handicapvenlig adgang til ferie- og fritidsoplevelser. For at realisere disse mål skal lokalområders og turismens funktioner og behov integreres bedre, og der skal være en stadig afvejning af erhvervsmæssige og miljømæssige interesser.
Mål og indsats |
Indikatorer |
||
Lokalområders og turismens behov skal integreres bedre |
|
||
Lokalbefolkningen og interessegrupper skal inddrages mere i planlægning og udvikling af turisme |
|
||
Eksisterende turistområder og turistfaciliteter skal opgraderes/forbedres til højere miljømæssig standard |
|
||
De rekreative muligheder for 4. turister og lokale beboere skal sikres og forbedres |
|
||
Det er et langsigtet mål at 5. skabe en turisme der er i balance med naturgrundlaget |
|
Perspektiver
I dag om fatter den Grønne Nøgle overnatningsvirksomhed, men vil i 2002 blive åbnet for mærkning af restauranter/kantiner og sportsanlæg, og i 2003 vil også egentlige turistattraktioner og konferencefaciliteter blive omfattet af mærkningskriterier. I øjeblikket fastlægges kriteriesæt for miljømærket svanen og det europæiske miljømærke blomsten, som det derfor på sigt vil være relevant at medtage i antallet af miljømærkede virksomheder.
16. Virkemidler og vidensgrundlagEn fremadrettet indsats for miljø og bæredygtig udvikling kan medvirke til at fremme konkurrenceevne og omstilling til videnøkonomien. Det skal kunne betale sig at tage hensyn til miljøet. Derfor skal de der producerer, leverer, forbruger og til slut bortskaffer produkter, betale miljøomkostningerne. Teknologiske nybrud og innovation er nødvendige for at omstille samfundet mod en bæredygtig udvikling. Der skal være et solidt videngrundlag for at træffe de rigtige beslutninger og prioritere indsatsen. Miljøpolitikken skal være videnbaseret og hvile på forsigtighedsprincippet.
Mål og indsats |
Indikatorer |
||
Beslutninger på alle niveauer skal vurderes i forhold til miljøet |
|
||
Det offentlige ønsker at gå foran og har indført en grøn indkøbspolitik |
|
||
Uddannelse og undervisning skal være medvirkende faktor til at udbrede viden om bæredygtig udvikling |
|
||
|
|||
Der skal holdes fast i de grønne afgifter |
|
Perspektiver
Det er ambitionen at udvikle en indikator som gengiver i hvilket omfang afgifterne indarbejder miljøomkostningerne i priserne - med andre ord: i hvilken udstrækning de eksterne omkostninger internaliseres. En mulighed er at tage udgangspunkt i opgørelser af de samfundsøkonomiske omkostninger ved miljøbelastningen af en afgiftsbelagt udledning eller forbruget af en afgiftsbelagt vare. Sættes afgiften pr. udledt enhed i forhold til omkostningerne, fås et indeks for internaliseringen. Således kan det fremgå at én afgift svarer til 102 pct. af de eksterne omkostninger, mens en anden kun udgør 40 pct. Et samlet indeks for internaliseringen af de eksterne omkostninger kan derefter konstrueres ved at vægte de enkelte indeks med værdien af den samlede miljøbelastning ved udledningen/forbruget.
Det vil også være relevant at udvikle en indikator for forskning og udvikling som kan belyse hvordan forskning og udvikling understøtter bæredygtig udvikling.
17. Offentlighedens deltagelse ogEt bæredygtigt samfund bygger på demokrati og åbenhed og på at befolkningen deltager i beslutninger og tager ansvar. Alle dele af det danske samfund må arbejde engageret med hvis bæredygtig udvikling skal føres ud i livet. Det forudsætter at befolkningen har let adgang til information, mulighed for at deltage i beslutningsprocesserne og adgang til at klage på miljøområdet. Disse rettigheder blev udvidet med Århuskonventionen fra 1998.
Principperne fra Århuskonventionen bør også gælde i andre lande hvis vi globalt set skal opnå bæredygtig udvikling. Danmark vil arbejde for at disse principper bliver mere udbredt i internationale aftaler, og at en styrkelse af offentlighedens adgang til information og deltagelse indgår i resultaterne af Verdenstopmødet for bæredygtig udvikling i 2002. Danmark understøtter også disse principper gennem miljø- og udviklingsbistandsprojekter. Det lokale Agenda 21-arbejde er også vigtigt for at føre en bæredygtig udvikling ud i livet.
Mål og indsats |
Indikatorer |
||
Lokal Agenda 21-aktiviteter bør yderligere fremmes |
|
Perspektiver
Offentlighedens deltagelse er en central del af arbejdet for en bæredygtig udvikling. Det er derfor nødvendigt at formulere flere konkrete indikatorer som både beskriver hvordan den enkelte borger deltager i arbejdet, og kaster lys på den mere organiserede indsats i form af lokalt Agenda 21.
For den organiserede indsats på lokalt niveau kunne en indikator handle om antal borgermøder eller andre aktiviteter der styrker lokal Agenda 21. Eksempler på indikatorer som kobler en organiseret indsats og borgerne, kunne være om kommunen eller amtet har igangsat lokalt Agenda 21- arbejde på borgerinitiativ, eller i hvilket omfang grupper uden for amtets eller kommunens egen organisation deltager i lokalt Agenda 21-arbejde. Disse data opgøres i øjeblikket hvert andet år.
18. Forklaring af begreber Mål for produktionen og indkomsten i samfundetI dette indikatorsæt bruges BNP og BVT som mål for den økonomiske velstand. Ved tværgående emner der dækker over emissioner fra flere sektorer bruges BNP. Det er for eksempel transport. Når det gælder sektorer som for eksempel landbrug, industri og service anvendes BVT for den pågældende sektor.
I nationalregnskabet indgår flere mål for den økonomiske vækst, dvs. indkomsten og produktionsstigningen i samfundet som det er nyttigt at kende sammenhængen mellem for at kunne vælge det relevante begreb.
I denne forbindelse er det nyttigt at skelne mellem følgende fire begreber:
![]() | BNP |
![]() | BVT |
![]() | BFI |
![]() | BNI |
De tre første mål adskiller sig ved at være opgjort i forskellige "priser", hvorimod det sidste tager højde for overførsler til og fra udlandet.
Bruttonationalproduktet, BNP, er det mest udbredte mål for værditilvæksten i samfundet. BNP opgøres i markedspriser, dvs. de priser som varer og tjenester omsættes til. BVT og BFI er afledte begreber af BNP.
Bruttoværditilvæksten, BVT, opgøres i basispriser, dvs. i forhold til BNP er der fratrukket proportionale indirekte skatter (såsom moms, forbrugsafgifter mv.) og proportionale subsidier. Proportionale skatter er defineret ved at udgøre en fast andel af mængden eller værdien af en vare eller tjeneste.
Bruttofaktorindkomsten, BFI, opgøres i faktorpriser, dvs. forbrugerpriser eksklusive produktskatter fratrukket produktsubsidier. BFI fås altså ved at BNP korrigeres for såvel proportionale som ikke-proportionale (såsom vægtafgifter, ejendomsskatter mv.) indirekte skatter og subsidier.
Bruttonationalindkomsten, BNI, forholder sig til BNP ved at der er korrigeret for overførsler til og fra udlandet i form af løn, formueindkomst, produktions- og importskatter og -subsidier.
For at sikre sammenlignelighed med internationale indikatorer anvendes BNP når det gælder forurening fra flere sektorer. Når vi ser på enkeltsektorer bruges BVT fordi sammenligningsgrundlaget ikke påvirkes af ændringer i proportionale afgiftssatser, herunder miljøafgifter. BVT er et velegnet mål for de enkelte erhvervs og sektorers vækst.
Et eksempel
Hvis energiafgifterne stiger, vil indikatoren "erhvervenes affaldsmængde/BNP" falde, da BNP bliver påvirket i opadgående retning. Men indikatoren "erhvervenes affaldsmængde/BVT" vil være upåvirket, da energiafgiften ikke umiddelbart påvirker BVT.
Danmarks internationale indsats opgøres i forhold til bruttonationalindkomsten (BNI). Det samme gør indikatoren "udviklingsbistand i % af BNI". BNI udtrykker den indkomst, der skabes i Danmark på grundlag af værdien af produktionen (BNP). For at få BNI fratrækkes BNP den del af indkomsten, der tilfalder udlandet i form af renter og udbytter på grund af udlandsgælden. BNI er væsentlig mindre end BNP, da arbejds- og formueindkomster ud af landet er større end indkomsterne ind i landet - det skyldes bl.a. tidligere års betalingsbalanceunderskud.
19. Hvor kan man læse mere om indikatorer?Her er enkelte henvisninger, hvor man kan læse mere om indikatorer om bæredygtig udvikling:
![]() | Miljø- og Energiministeriet, 2001: Natur og Miljø 2000 - Udvalgte indikatorer http://www.sns.dk/publikat/netpub/indikator2000/index.html |
![]() | Finansministeriet, 2001: Miljøvurdering af Finanslovforslaget for 2002. Kapitel 2 om
bæredygtig udvikling og indikatorer. http://www.fm.dk/udgivelser/publikationer/miljoevurd02/kap02.htm |
![]() | Rapport fra embedsmandsudvalget vedrørende strategi for miljømæssig bæredygtig
udvikling 2000: Indikatorer i fremtidig strategi for miljømæssig bæredygtig udvikling -
metodemæssige overvejelser og eksempler. http://www.mst.dk/tvær/07040400.htm |
Bæredygtighedsindikatorer i de omkringliggende lande:
![]() | Finland: Finnish Ministry of the environment (2000): Signs of Sustainability, Finland's
indicators for sustainable development 2000. http://www.vyh.fi/eng/environ/sustdev/indicat/inditaul.htm |
![]() | Sverige, Ministry of the Environment, Statistics Sweden, & Naturvårdsverket 2001:
Sustainable development Indicators for Sweden. www.scb.se/omscb/eu/miljoeu9.asp |
![]() | Norge, hjemmeside: Miljøstatus i Norge http://www.miljostatus.no/ |
![]() | Storbritanien: National Indicators of Sustainable Development - homepage. http://www.sustainable- develobment.gov.uk/indicators/national/index.htm |
Udvalgte indikatorer på EU niveau:
![]() | EU Kommissionen 1999: Report on Environment and Integration Indicators to Helsinki
Summit. Commission working document SEC(1999) 1942 final http://europa.eu.int/comm/environment/enveco/ integration/reportintegrationsec99_1942.pdf . |
![]() | EU Kommissionen, Environmental Integration update 24/09/2001 http://europa.eu.int/comm/environment/ enveco/integration/integration_update.htm |
![]() | Det Europæiske Miljøagentur 2001a: Environmental signals 2001: Environmental
assessment report no. 8. http://reports.eea.eu.int/signals2001 |
![]() | Det Europæiske Miljøagentur (2001b):TERM 2001. Indicators tracking transport and
environment integration in the European Union. http://reports.eea.eu.int/term2001 |
![]() | EUROSTAT 2001: Measuring progress towards a more sustainable Europe. Report from
Eurostat http://europa.eu.int/comm/eurostat/Public/datashop/print- catalogue/EN?catalogue=Eurostat&product=KS-37-01-203-__-C-EN |
Udvalgte indikatorer på OECD niveau:
![]() | OECD 2001a: Sustainable Development: Critical Issues (analytical report). Chapter 3
Measuring Sustainable Development. http://www.oecd.org/subject/sustdev/analyticalreporttoc.htm |
![]() | OECD 2001d:Towards Sustainable Development - Environmental Indicators 2001. http://electrade.gfi.fr/cgi-bin/OECDBookShop.storefront/ 692212871/Product/view/972001091P1 |
Bæredygtighedsindikatorer i FN:
![]() | FNs Kommission for Bæredygtigudvikling (UNCSD): Indicator sets by UN Commission for
Sustainable development (UNCSD). http://www.un.org/esa/sustdev/isd.htm |
|