| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Metode til risikovurdering af gasproducerende lossepladser
Bilag 3 Barrierediagrammer -
1 Barrierediagrammetoden, teori
I dette kapitel er beskrevet et koncept for risikovurdering baseret på
barrierediagrammetoden. Barrierediagrammetoden er oprindelig udviklet til dokumentation af
sikkerhedsforhold på virksomheder, der håndterer farlige stoffer jf. Miljøstyrelsens
miljøprojekt 112 /1/.
Barrierediagrammernes oprindelige formål var at skabe overblik over komplicerede
hændelsesforløb. Diagrammerne kan anvendes til at identificere de hændelsesforløb, der
vil være særligt hyppige eller alvorlige, og dermed de steder, hvor flere
sikkerhedsforanstaltninger bør være til stede. Barrierediagrammerne kan herigennem
anvendes som baggrund for en vurdering af, om sikkerhedsniveauet i et anlæg er
acceptabelt.
For gasproducerende lossepladser kan metoden anvendes til en systematisering af de
faktorer, som har indflydelse på de hændelsesforløb, der kan resultere i en ulykke, som
involverer gassen fra de gasproducerende lossepladser.
Metoden kan desuden anvendes til en semi-kvantitativ analyse af, om sikkerhedsniveauet
for en given losseplads er acceptabelt.
Basis for diagrammerne er bl.a. undersøgelser af lossepladsen som beskrevet i bilag 2.
Barrierediagrammernes opbygning og tildeling af point til barrierer følger i det
væsentlige Miljøstyrelsens Miljøprojekt 112 /1/.
Barrierediagrammetoden udmærker sig ved at være operationel i brug. Dokumentationen i
form af barrierediagrammer, som afspejler hændelsesforløb og sikkerhedsforanstaltninger,
sikrer en forståelig og visuel kommunikation af mulige scenarier.
Kvantificering af, hvor hyppigt ulykker kan forekomme, kan altid give anledning til
debat og kan desuden være svær at forstå og acceptere for et bredere publikum. I
barrierediagrammetoden omregnes hyppigheder og svigtsandsynligheder, som ofte er små tal,
til barrierepoint. Jo bedre en barriere er, des flere point tildeles den. Der kræves
flere barrierepoint for alvorlige konsekvenser end for mindre alvorlige konsekvenser.
Denne enkle logik gør normalt kvantificeringen mere acceptabel og forståelig for
offentligheden.
Metoden bør ikke opfattes som en fuldstændig og meget præcis kvantificering af
ulykkesscenarierne, men denne ulempe kan i virkeligheden også tolkes som en styrke, idet
selv meget "præcise" kvantificeringer i højere grad vil give anledning til
diskussion af de benyttede tal og usikkerheden på dem.
1.3.1 Princip
For at kunne overskue et ulykkesforløb, optegnes det i et diagram som det, der er
vist på figur 1.1. I diagrammet præsenteres ulykkens årsager yderst til venstre, og
dets konsekvenser yderst til højre. Ulykkens årsager kaldes også udgangshændelser, men
af hensyn til udformningen af de efterfølgende figurer er der i disse anvendt teksten
"årsag". Undervejs kan det for overskuelighedens skyld være nyttigt at angive
de enkelte hændelser i ulykkens forløb.
På samme diagram indtegnes de sikkerhedsforanstaltninger, der findes mod at en ulykke
udvikler sig, så de anførte konsekvenser indtræffer. Sikkerhedsforanstaltningerne er
"barrierer", der forhindrer eller formindsker konsekvenserne, deraf navnet
"barrierediagram".
Se her!
Figur 1.1
Et barrierediagram
Ofte kan flere forskellige "årsager" hver for sig være begyndelsen på
samme hændelsesforløb. Det er det, der er illustreret på figur 1.1 ved "årsag
2" og "årsag 3". Enten "årsag 2" eller "årsag 3" kan
føre til "Hændelse 3", se ovenfor.
Kombinationen kaldes en "ELLER" port. Det officielle symbol er vist på figur
1.2 øverst til venstre, men for nemheds skyld anvendes blot et simpelt sammenløb af
grenene.
Lejlighedsvis er en hændelse en kombination af flere årsager. Dette vises i
barrierediagrammet som skitseret på figur 1.2. Symbolet er en "OG"-port. Begge
"årsager" skal være til stede for at hændelsen kan indtræffe.
Se her!
Figur 1.2
Notation for "ELLER" og "OG" i barrierediagrammer
1.3.2 Barrierer
En barriere er en foranstaltning eller et forhold, som kan hindre en ulykke i at
opstå, standse et ulykkesforløb eller begrænse en ulykkes konsekvenser.
Barrierer kan være rent fysiske foranstaltninger som f.eks. etablering af en
afværgeforanstaltning (menneske skabt barriere) eller et fysisk eksisterende forhold som
f.eks. stor afstand imellem lossepladsen og den bygning, som vurderes (naturlig barriere).
Barrierer kan også være "ikke-fysiske" regler for handlinger, f.eks.
rygeforbud. Endelig kan barrierer være blandinger af fysiske og ikke-fysiske
foranstaltninger, f.eks. en alarm for høj gaskoncentration, som vil få en beboer til at
forlade bygningen.
I det efterfølgende er der ikke skelnet mellem barrierer, som kræver manuelt indgreb,
og barrierer, som ikke kræver manuelt indgreb, men vurderingen af barrierernes
effektivitet kan være påvirket af i hvor høj grad den aktuelle barriere er afhængig
af, at mennesker handler korrekt i en given situation.
I afsnit 3 i selve rapporten er der givet nærmere beskrivelse af bl.a. følgende
barrierer:
 | Permeabilitet af lossepladsfylden og omkringliggende jordlag (fysisk naturlig barriere) |
 | Afstand (fysisk naturlig barriere) |
 | Indkapsling af losseplads (fysisk menneskeskabt barriere) |
 | Betondæk under bygning (fysisk menneskeskabt barriere) |
 | Ventilation (fysisk menneskeskabt barriere) |
 | Begrænsede antændelsesmuligheder (ikke-fysisk eller fysisk menneskeskabt barriere) |
I afsnit 3 i dette bilag er der desuden givet konkrete eksempler på barrierer, som
findes på eksisterende lossepladser.
1.4.1 Begreber
Hændelse
En hændelse er "noget der sker". Begrebet hændelse er benyttet for
udgangshændelser, dvs. årsager, mellemliggende hændelser i et hændelsesforløb og
sluthændelser, dvs. konsekvenser.
Hyppighed
Hyppighed af en hændelse angiver antallet af hændelser indenfor en bestemt periode.
Hyppigheder i denne rapport bør opfattes som forventede hyppigheder på grund af det
begrænsede statistiske grundlag for de anvendte størrelser.
Sandsynlighed
Sandsynligheden er den relative hyppighed for, at en bestemt hændelse forekommer i en
serie af hændelser, som f.eks. sandsynligheden for at slå en sekser ved mange kast med
en terning.
Konsekvenser
Konsekvenser er følgerne af en given hændelse (her sluthændelsen, f.eks. brand eller
eksplosion). I risikoanalyse anvendes ordet udelukkende i forbindelse med uønskede
konsekvenser, f.eks. dødsfald. Konsekvenstyper er uddybet i forhold til deres alvorlighed
i afsnit 1.5.1.
Risiko
Risiko er en kombination af hyppigheden og konsekvensen af en hændelse. Kvantitativ
risiko bliver derfor defineret som produktet af hyppigheden af en hændelse og
konsekvensen af hændelsen. De største risici forekommer, når hyppigheden af en
hændelse er stor, og konsekvensen er stor. Små og ubetydelige risici forekommer, når
hyppigheden af hændelsen er lille og konsekvensen ubetydelig.
Barriere
En barriere er en foranstaltning eller et forhold, som kan hindre en ulykke i at
opstå, standse et ulykkesforløb eller begrænse en ulykkes konsekvenser.
Barrierediagrammerne benyttes til at skabe et overblik over hvilke hændelsesforløb,
der kan forventes at indebære den største risiko (mest hyppige og/eller de alvorligste
konsekvenser) - og dermed finde de steder, hvor ekstra sikkerhedsforanstaltninger
eventuelt er påkrævet.
Såvel årsager som barrierer tildeles point svarende til hyppighed eller
pålidelighed. Ved summation af pointene kan man umiddelbart identificere
hændelsesforløb med for få point (svarende til en for stor hyppighed for at
konsekvensen indtræffer).
Sandsynlighed bruges i det danske dagligdags sprog ofte synonymt med hyppighed. Det er
derfor vigtigt, at bemærke den matematiske forskel på hyppighed og sandsynlighed
(relativ hyppighed). En hyppighed vil altid være knyttet til en tidsenhed, f.eks. 2 gange
om ugen, 1 gang om året eller 5 gange på 1000 år. Sandsynligheden er i modsætning
hertil altid dimensionsløs, f.eks. sandsynlighed for at vinde i tips (f.eks. 1 gang pr.
1,6 millioner gange) eller som sandsynligheden for at gas antændes (typisk 10 % eller 1
udslip ud af 10 udslip antændes).
Bemærk også, at begrebet risiko i denne sammenhæng er defineret mere
"matematisk" præcist end i den gængse brug af ordet i det danske sprog. I
almindelig dansk sprogbrug opfattes risiko blot som muligheden for at en ubehagelig ting
sker. Ved risikovurderinger er det nødvendigt, at forholde sig til den forventede
hyppighed af uønskede hændelser, ellers kan man ikke foretage saglige og prioriterede
valg af f.eks. sikkerhedsrelevante løsninger.
1.4.2 Pointsystem
Til pointgivningen skal man vurdere:
 | Hvor hyppigt "årsagen" optræder
|
 | Hvor sandsynlige nødvendige forudsætninger er
|
 | Pålideligheden af hver enkelt barriere. Til diagrammet skal bruges sandsynligheden for
at barrieren ikke virker, dvs. svigtsandsynligheden. Hvis barrieren ikke dækker
alle forløbets følgehændelser, tages der højde for den manglende dækningsgrad. |
Både hyppigheder og svigtsandsynligheder må forventes at være meget små
størrelser, typisk af størrelsesorden 0,001 eller 10-3. For at slippe for de
små tal og for at lette kombinationen udtrykkes de små tal i point.
For hyppigheder af udgangshændelserne tildeles point som vist i tabel 1.1. Tabellen
tager udgangspunkt i de hyppighedsklasser (H-værdier), der er angivet i /1/. I stedet for at benytte hyppighedsklasser anvendes hyppighed
for hændelser pr. år, dvs. en hændelse, der indtræffer 1 gang pr. år tildeles 0
point, dette svarer til en detaljering af hyppighedsklasserne. Desuden kan anvendes en
finere inddeling af intervallerne for hyppigheder, når hyppigheden kan vurderes bedre ud
fra undersøgelse af den aktuelle losseplads, se afsnit 3.3 i rapportdelen.
Tabel 1.1
Tildeling af point for hyppighed af udgangshændelser (årsager)
Beskrivelse af hyppighedsklasse |
H-værdi |
Hyppighed |
Point |
Hyppig hændelse, to eller
flere pr. uge |
H = 6 |
1 gang hver dag
100 gange om året |
-5
-4 |
Almindelig hændelse, en eller
flere pr. år, men mindre
end to pr. uge |
H = 5 |
1 gang hver uge
1 gang hver måned
1 gang hver 3. Måned
1 gang hvert år |
-3
2
1
0 |
Ualmindelig hændelse, under
en gang pr år, men oftere
end en gang pr. 100 år |
H = 4 |
1 gang hvert 3. År
1 gang hvert 10. År
1 gang hvert 30. År
1 gang hvert 100. År |
1
2
3
4 |
Sjælden hændelse, under
en gang pr. 100 år |
H = 3 |
1 gang hver 1.000 år
1 gang hver 10.000 år |
6
8 |
Meget sjælden hændelse,
under en gang hver 10.000 år |
H = 2 |
1 gang hver 105 år
1 gang hver 106 år |
10
12 |
Yderst sjælden hændelse,
under 1 gang hver million år |
H = 1 |
|
>12 |
Hændelse, hvis sandsynlighed
ikke kan beregnes pga. dens
uforudsigelige eller irrationelle
karakter, f.eks. sabotage |
H = X |
|
- |
For svigtsandsynligheder gælder, at en barriere tildeles 2 point, hvis den reducerer
sandsynligheden for, at hændelsesforløbet udvikler sig yderligere med en faktor 10. I
det efterfølgende er angivet eksempler på sammenhængen mellem svigtsandsynlighed og
barrierepoint:
Tabel 1.2
Tildeling af point til svigtsandsynligheder og forudsætninger
Beskrivelse af svigtsandsynlighed |
Sandsynlighed |
Point |
Barrieren har ingen effekt, den virker
aldrig |
1 |
0 |
Barrieren svigter hyppigt, den har ingen
effekt ca. hver anden gang |
0,4-0,7 |
0,5 |
Barrieren har ingen effekt ca. hver 3
gang |
0,3 |
1 |
Barrieren har ingen effekt ca. hver 10.
Gang |
0,1 |
2 |
Barrieren svigter sjældent, kun ca. en
gang ud af 100 gange |
0,01 |
4 |
Barrieren svigter meget sjældent, ca. en
gang ud af 1.000 gange |
0,001 |
6 |
Med den valgte basis for hyppighed bliver sammenhængen imellem point, p og
svigtsandsynlighed/hyppighed, h givet ved ligningen:
p = -2·log(h)
Når hyppigheder og sandsynligheder skal kombineres, skal de ganges med hinanden. Når
point skal kombineres, skal man lægge dem sammen.
Ved at kombinere hyppigheder for årsager og sandsynligheder for barrieresvigt
fremkommer nye hyppigheder, nemlig hyppighederne for konsekvenserne. Pointsummen er
således et groft udtryk for, hvor sjældent den angivne konsekvens forekommer.
1.4.3 Regneregler
Når alle porte i diagrammet er "ELLER"-porte, er summationen enkel. Hver vej
gennem diagrammet betragtes for sig.
Møder man imidlertid en "OG"-port, skal pointene i den tilstødende gren
også lægges til. Det er sådan, at når en årsag og en forudsætning (betinget årsag)
skal indtræffe på samme tid, for at en hændelse kan finde sted, må den ene udtrykkes
som den brøkdel af tiden, den vil være til stede. Det er illustreret på figur 1.3.
Årsag 2 er en såkaldt betinget årsag, dvs. en nødvendig forudsætning for at
konsekvensen kan indtræffe. Point for sandsynlighed af forudsætninger tildeles efter
tabel 1.2.

Figur 1.3
Summation ved "OG"-port
Hvis en barriere begrænser en ulykkes konsekvenser, men ikke fjerner enhver uønsket
virkning, vil barrierediagrammet se ud som illustreret på figur 1.4.

Figur 1.4
Summation ved forskellige konsekvenser
Pointsummen for den øverste række, svarende til konsekvens 1 beregnes ved at summere
point for hyppigheden af årsagen og point for pålidelighed af barriere 1. Pointsummen
for den nederste række, svarende til konsekvens 2 beregnes ved at summere point for
hyppigheden af årsagen og point for barriere 2. Pointsummen noteres til højre for
konsekvenserne i samme lodrette rækkefølge som årsagerne.
Når man har udstyret sit barrierediagram med point, kan man anvende det til at
vurdere, om den risiko, hændelsesforløbene udgør, er for stor. For at kunne gøre
dette, skal man bruge følgende:
 | En vurdering af omfanget af konsekvenserne |
 | Et ønsket sikkerhedsniveau. |
1.5.1 Konsekvensvurderinger
For at vurdere konsekvensernes omfang kan det være nødvendigt at gennemføre
konsekvensberegninger. F.eks. bestemmes mængden og/eller raten af gas, der trænger ind i
en bygning, mulige koncentrationer i bygningen og evt. mulige konsekvenser. I andre
tilfælde må konsekvenserne vurderes konservativt eller baseres på erfaring.
Konsekvenserne kan inddeles i klasser afhængigt af omfang. Hver klasse tildeles en
såkaldt "K-værdi".
Efterfølgende tabel 1.3 er en omskrivning af de konsekvensklasser, som sædvanligvis anvendes på procesanlæg og
deres omgivelser /1/.
"K-værdierne" anvendes til hel eller delvis kvantificering af konsekvenser
og hermed implicit risikoniveauet.
"K-værdier" er bibeholdt med samme størrelsesorden for skadesomfang, som
anvendt i procesindustrien. Teksten er dog tilpasset således, at den afspejler relevante
begreber i forbindelse med lossepladser.
At der anvendes udtrykket "mulighed for personskade" skyldes:
 | at der ved konsekvensberegninger generelt beregnes afstande o.lign. til en vis del af
omkomne, f.eks. 50% i forhold til de, der er udsatte
|
 | at det ikke er sikkert, at der overhovedet er personer inden for det område, hvor
ulykkens konsekvenser rammer. |
Tabel 1.3
Oversigt over "K"-værdier/konsekvensklasser og omfang af
konsekvenserne
"K-værdi" Konsekvens-
klasse |
Omfang |
Beskrivelse |
0 |
Ingen konsekvenser |
Hændelser, som ikke medfører farer. |
1 |
Ubetydelige konsekvenser |
Hændelser, der medfører mindre forstyrrelser, men
ikke farer. |
2 |
Mærkbare konsekvenser |
Der er ikke tale om skader på personer eller miljø,
men kun i mindre omfang skade på bygninger/bygværker på eller i nærheden af
lossepladsen. |
3 |
Betydelige konsekvenser |
Der er mulighed for mindre alvorlige personskader
og/eller betydelig beskadigelse af bygninger/bygværker på eller i nærheden af
lossepladsen. |
4 |
Alvorlige konsekvenser |
Der mulighed for dødsfald eller varigt skade blandt
ansatte, der har en relation til lossepladsen. |
5 |
Stor ulykke |
Der er mulighed for dødsfald eller varigt skadede
blandt personer uden relation til lossepladsen. |
1.5.2 Sikkerhedsniveau
Det ønskede sikkerhedsniveau repræsenteres ved en række krav til det mindste antal
point, der skal opnås i hvert hændelsesforløb, relativt til konsekvensklassen.
Ved fastsættelsen af sikkerhedsniveauet må man gøre sig klart, at hændelsesforløb,
der grupperes i konsekvensklasserne 3 og højere, vil have offentlighedens opmærksomhed,
da de kan resultere i person- og/eller miljøskader. Ulykkesforløb i gruppe 2 og lavere
har alene driftsmæssig og økonomisk betydning.
Når man skal tage stilling til sikkerhedsforhold på og omkring en losseplads, vil det
ske efter følgende principper:
 | Unødige risici bør fjernes |
 | Risici bør reduceres, så vidt det er praktisk muligt |
 | Den individuelle risiko for personer må ikke forøges væsentligt som følge af
lossepladsen. |
/1/ anbefaler, at den individuelle risiko for dødsfald for
den mest udsatte nabo skal være mindre end 10-6 pr. år. Dette tal kan også
anvendes for andre personer, som ufrivilligt udsættes for en risiko pga. gasproducerende
lossepladser.
Fra statistisk materiale om arbejdsulykker kan man udlede, at FAR-tallet (fatal
accident rate pr. 108 timers arbejde) for medarbejdere i kemisk industri er 4,3
og for landbrug er FAR-tallet 5,5 /2/. Med en arbejdstid på
1700 timer pr. år kan et FAR-tal på 5,5 omregnes til en hyppighed for dødsfald efter
ulykker på arbejdspladen på 10-4 pr. år pr. medarbejder. Nogle brancher har
en væsentlig højere hyppighed for dødsfald efter ulykker på arbejdspladen, f.eks.
byggebranchen, hvor tallet er 7-16 · 10-4 pr. år
pr. medarbejder /2/.
1.5.3 Vejledende eksempel for bygning på eller nær
losseplads
På baggrund af ovenstående anbefales følgende minimumskrav til antal barrierepoint
ved vurdering af en bygning på eller i nærheden af lossepladsen. Det anbefalede
minimumskrav til antal barrierepoint sikrer, at man opnår et sikkerhedsniveau, som
anført under tabel 1.4.
Det er forudsat, at der kun er én udgangshændelse, som kan medføre skader iht. de
anførte konsekvensklasser.
Det forventes, at man f.eks. undersøger 2-3 bygninger med forskellig lokalisering i
forhold til lossepladsen, for at opnå en samlet vurdering af lossepladsen. De anbefalede
krav til barrierepoint skal så være opfyldt for hver enkelt bygning.
Hvis bygningen vurderes at have særlig værdi eller anvendes til særligt sårbare
formål, f.eks. historiske bygninger hhv. vuggestuer, bør det overvejes at stille
skærpede krav til antallet af barrierepoint og hermed sikkerhedsforanstaltninger.
Tabel 1.4
Anbefalede minimumskrav til antal barrierepoint
Beskrivelse |
Omfang |
"K-værdi" |
Barrierepoint |
Der er mulighed for dødsfald eller
varigt skadede blandt personer uden relation til lossepladsen. |
Stor ulykke |
5 |
12 |
Der mulighed for dødsfald eller varigt
skade blandt ansatte, der har en relation til lossepladsen. |
Alvorlige konsekvenser |
4 |
8 |
Der er mulighed for mindre alvorlige
personskader og/eller betydelig beskadigelse af bygninger/bygværker på eller i nærheden
af lossepladsen. |
Betydelige konsekvenser |
3 |
4 |
Der er ikke tale om skader på personer
eller miljø, men kun i mindre omfang på bygninger/bygværker på eller i nærheden af
lossepladsen. |
Mærkbare konsekvenser |
2 |
2 |
Hændelser, der medfører mindre
forstyrrelser, men ikke farer. |
Ubetydelige konsekvenser |
1 |
0 |
Hændelser, som ikke medfører farer. |
Ingen konsekvenser |
0 |
- |
Sammenligner man de opstillede pointkrav svarende til klassebeskrivelsen med de
hyppigheder, der er nævnt ovenfor i tabel 1.4, ser man, at det ønskede sikkerhedsniveau
er således:
 | De 12 point, der er krævet for personskade uden for lossepladsen svarer til, at det
enkelte hændelsesforløb udsætter en 'gennemsnitsnabo' for dødsfald med en hyppighed
på 10-6 pr. år. |
 | De 8 point, der er krævet for enkelte dødsfald blandt medarbejdere eller varige skader
svarer til en ulykkeshyppighed på 1·10-4 pr. år. |
 | De 4 point, der er krævet for K=3 svarer med ét hændelsesforløb til en hyppighed af
sådanne ulykker på 10-2 pr. år. |
 | De 2 point, der er krævet for K=2 svarer med ét hændelsesforløb til en hyppighed af
sådanne ulykker på 0,1 pr. år. |
 | De 0 point, der er krævet for K=1 svarer med et hændelsesforløb til en hyppighed af
sådanne ulykker på 1 pr. år. |
1.5.4 Det færdige barrierediagram
Figur 1.5 viser barrierediagrammet fra figur 1.1 forsynet med acceptkrav.
Det ses umiddelbart, at acceptkravet ikke er opfyldt for det øverste
hændelsesforløb, startende med "årsag 1". Kravet er opfyldt for de 2 nederste
hændelsesforløb, startende med "årsag 2" eller "årsag 3".
Se her!
Figur 1.5
Det færdige barrierediagram
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |