| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Metode til risikovurdering af gasproducerende lossepladser
Udenlandske data er indhentet dels via projektgruppens internationale samarbejdspartnere
og dels via Miljøstyrelsens kontakter i andre landes miljømyndigheder. De forskellige
kontakter har modtaget breve samt spørgeskemaer. Spørgeskemaerne, se afsnit 2.1,
omfatter kendskab til ulykkeshændelser forårsaget af lossepladsgas samt oplysninger
omkring fremgangsmetoder, standarder, bedste praksis samt retningslinjer i forbindelse med
undersøgelser og risikovurderinger med relation til lossepladsgas. Herudover er centrale
personer i USA og Canada blevet kontaktet telefonisk.
Hvor specifikke forhold eller lossepladshændelser er beskrevet i litteraturen, er
litteraturen indsamlet i nødvendigt omfang.
Litteratursøgning i relevante databaser
Der er foretaget internetsøgninger på internationale miljøstyrelsers hjemmesider
(Environmental Protection Agency (EPA) internetsites), når de indhentede oplysninger fra
spørgeskemabesvarelser og litteratur gav indtryk af, at det pågældende land havde noget
om lossepladsgas. De anvendte søgeord er landfill, landfill gas, landfill
and accident, landfill and explosion, risk assessment and landfill samt
kombinationer heraf. De besøgte hjemmesider er www.environment-agency.gov.uk, www.ubavie.gv.at, www.epa.gov
og www.ec.gc.ca. Søgningen giver resultat i form af
henvisninger til beskrivelser af lugtproblemer, grundvandsforureningsproblemer,
klimaændringer eller beskrivelse af afbrænding og energimæssig udnyttelse af
lossepladsgas. På nær EPA-siderne for England og USA er der ikke fundet nogen
internetsites med data eller oplysninger om lossepladsgas, som falder under kategorien
ulykker, gashændelser eller risikoanalyser. Der kan på Englands EPA-side findes
henvisninger til guidelines for lossepladsgas (CIRIA og Waste Management Papers). Disse er
indhentet via projektgruppens internationale samarbejdspartnere. På US-EPAs
internetsider findes der i nogle få af de indlagte site-vurderinger beskrivelser om
problemer med gasmigration fra lossepladser og indsivning i bygninger og bygværker. Flere
af de beskrevne hændelser er dog genfundet i litteraturen.
Erfaringsudveksling
Tre af projektgruppens medlemmer har i 1999 deltaget i en konference om lossepladser
(Sardinia 99 Seventh Waste Management and Landfill Symposium). Ved opslag på konferencen
blev der samlet en diskussionsgruppe af interesserede, hvor erfaringer blev udvekslet.
Efterfølgende blev der fremsendt spørgeskemaer til nogle af deltagerne, dog er der ikke
modtaget svar fra disse. Det overordnede indtryk fra konferencen var, at der er kendskab
til hændelser og ulykker, som involverer lossepladsgas i flere lande, men at der ikke
haves erfaringer med eller metoder til risikovurderinger af lossepladsgas indtrængen i
huse og bygværker.
Der er udsendt spørgeskemaer til 29 af projektgruppens internationale
samarbejdspartnere (svarende til 29 forskellige lande) og 40 af Miljøstyrelsens
kontakter, hvoraf hhv. 16 og 11 har sendt et udfyldt skema retur. En liste over de
internationale samarbejdspartnere og miljøstyrelser, som har modtaget et spørgeskema, er
gengivet i tabel 3.1. I tabellen er de, som har besvaret spørgeskemaet eller sendt brev
om, at de ingen oplysninger har, markeret med fed skrift.
Det anvendte spørgeskema er angivet i følgende figur 3.1. Hvor formuleringen til
kontakter via Miljøstyrelsen adskiller sig fra formuleringen til private
samarbejdspartnere er formuleringen til Miljøstyrelsens kontakt angivet med kursiv i
parentes. Spørgsmål 1 er ikke stillet til Miljøstyrelsens kontakter.
Tabel 3.1
Internationale samarbejdspartnere og miljøstyrelser, som har modtaget et
spørgeskema. Fed skrift markerer, at den pågældende instans har besvaret spørgeskemaet
Land |
International samarbejdspartner |
Miljøstyrelse |
England |
Aspinwall |
- |
Holland |
Tauw |
Ministry of Housing, Spatial Planning and the
Environment Department of Soil Protection (IPC 625) |
Frankrig |
Tauw |
Ministère de l'Environment.
Direction de la Prevention des Pollution et des Risques
Service de l'Environment Industriel |
Belgien |
Tauw |
SPAQUE
OVAM |
Norge |
Hjellnes COWI |
Norwegian Pollution Control Authority |
Sverige |
VBB-Viak |
Swedish Environmental Protection Agency |
Finland |
Soil &Water Ltd. |
Ministry of the Environment |
Irland |
M. C. O'Sullivan & Company Ltd |
Environmental Protection Agency |
Tyskland |
BaUm COWI |
Ministry of the Environment |
Østrig |
Wilfried Pistecky Consulting Engineering |
Umweltbundesaint, Altlastenabteilung |
Schweiz |
- |
Swiss Agency for the Environment |
Spanien |
Covitecma |
EMGRISA |
Portugal |
Hígidus |
Ministerio do Ambiente |
Italien |
D'Appolonia S.p.A |
ANPA |
Grækenland |
ECOS Consulting |
Ministry of Environment, Physical Planning and Public
Works |
Makedonien |
- |
Ministry of Environment |
Tyrkiet |
ACS ENGINEERING AND CONSULTING CO. INC. |
- |
Estland |
Maves |
Ministry of the Environment |
Letland |
- |
State Geological Survey of Latvia |
Lithaun |
UAB COWI Baltic |
Ministry of Environment |
Polen |
COWI Polska |
Ministry of Env. Protection, Nat. Res. and Forestry |
Czechiet |
Aquatest |
Ministry of Environment |
Slovakiet |
Aquatest |
Soil Science and Conservation Research Institute |
Rusland |
COWI Moscow |
The State Committee on Environ. Protection |
Ukraine |
Ukrainian Research Institute of Water Management
& Ecological Problems |
- |
Georgia |
- |
Ministry of Environment |
Azerbajan |
- |
State Committee on Ecology and Control of Nat. Res.,
Utilization |
Belarus |
- |
Ministry for Emergencies |
Armenien |
- |
Ministry of Nature Protection |
Moldavien |
- |
Ministry of Environment |
Slovenien |
- |
Ministry of the Environment
Nature Protection Authority |
Bosnien and Herzegovina |
- |
Federal Ministry of Physical Planning and Environment
Institute for Agropedology |
Kroatien |
- |
State Directorate for the Environment |
Ungarn |
EdiCon Environmental Diagnosis and Pollution
Control Consultants |
Ministry for Environment |
Romænien |
- |
Research and Engineering Institute for Environment |
Bulgarien |
- |
National Centre of Environment |
Israel |
- |
Ministry for Environment
Hazardous Substances Division |
Japan |
- |
Soil and Agricultural Chemicals Division
Water Quality Bureau
Japan Environment Agency |
Philippinerne |
COWI Philippines, Inc. |
- |
Indien |
MSG Environmental Services Pvt. Ltd. |
- |
Argentina |
Team Profesionales Asociados SRL |
- |
Syd Afrika |
Kagiso COWI
Development Planning Consultants |
Department of Water Affairs and Forestry |
USA |
Ben C. Gerwick, Inc.
Consulting Engineers |
- |
Canada |
Buckland and Taylor Ltd. |
- |
Argentina |
- |
Comisión de Ecologia y Medio Ambiente
Provincia de Buenos Aires/Argentina |
Brasilien |
- |
CETESB |
New Zealand |
- |
Ministry for the Environment
Secretary for the Environment
Pollution and Risk Management Directorate |
Australien |
- |
Department of Environment and Natural Resources
Office of the Environment Authority |
Questionnaire |
Company (Public Authority):
Name and position of person filling out the questionnaire:
Email-address/phone no.:
Future contact person: |
1) |
Have you or has your company been involved in landfill
gas investigations and if so, with respect to what? |
|
2) |
Do you have knowledge of accidents, e.g.
explosions, caused by migrated landfill gas? |
|
|
|
Yes  |
No  |
If yes |
2a) |
Please describe the accident:
What kind of accident was it (e.g. fire, indoor/outdoor explosion,
dont know)?
Where and when did it happen (city, state/country, date, dont
know)?
What were the surroundings (e.g. type of landfill, buildings, vicinity
(city or rural), dont know)?
What was the consequence of the accident (loss of life, injure of
people, damage of property, dont know)?
(Please state where detailed information on the accident/incidence
and the involved landfill can be obtained (e.g. weather conditions, geology/hydrogeology,
characteristics of the landfill, landfill gas monitoring results, distance of building
from landfill, details on the floor construction of the building etc.)) |
|
3) |
In Denmark a lot of old and closed
landfills are being used for urban development such as industrial estates or domestic
housing. Do you have the same practice in your country? |
|
|
Yes  |
No  |
If yes |
3a) |
Is landfill gas a concern with respect to
land utilisation? |
|
4) |
Is landfill gas migration a subject of
concern with respect to explosion risks in buildings located nearby landfills? |
|
|
Yes  |
No  |
If yes |
|
|
4a) |
Is it a subject of concern for ongoing
landfills? |
Yes  |
No  |
4b) |
Is it a subject of concern for closed
landfills? |
Yes  |
No  |
|
5) |
Is it common procedure to carry out risk
assessment of landfill gas with respect to gas migration into nearby buildings? |
|
|
Yes  |
No  |
If yes |
5a) |
Do you have standards or best practices
for the risk assessment? |
|
6) |
Is it common procedure to carry out field
investigations of landfill gas production? |
|
|
Yes  |
No  |
If yes |
6a) |
Does your company or the authorities have
best practices or standards for the investigations of landfill gas production? |
|
7) |
Is it common procedure to collect data for
the evaluation/risk assessment of landfill gas migration (with respect to e.g. explosion
hazards, greenhouse effect, plant growth etc.)? |
|
|
Yes  |
No  |
If yes |
|
|
7a) |
Does your company or the authorities have
best practices or standards for the evaluation/risk assessment of landfill gas migration? |
|
|
Yes  |
No  |
|
8) |
To which authorities are results of
landfill gas investigations reported (please, list name of authority)? |
a) |
local authorities: |
|
b) |
regional authorities: |
|
c) |
central authorities: |
|
|
9) |
Is landfill gas a subject of concern when
closing a landfill? |
|
|
Yes  |
No  |
If yes |
9a) |
Are any precautions taken? |
Comments:
|
|
Figur 3.1
Spørgeskema anvendt til indsamling af oplysninger fra internationale kontakter.
De gennem spørgeskemaerne indhentede supplerende ulykkesdata omfatter kendskab til og
korte beskrivelser af mindre og større ulykker forårsaget af indtrængende lossepladsgas
i bygninger, bygværker (eks. rørføringer og mandehuller hertil samt operatørhuse) og
på friluftsarealer.
Forsøg på at indhente supplerende oplysninger eller litteratur om de i
spørgeskema-besvarelserne og i litteraturen nævnte gashændelser viste hurtigt, at de
derved fremkomne oplysninger ikke stod mål med anstrengelserne for at skaffe dem. Mange
af de nævnte gashændelser er oprindeligt kun beskrevet med et kort notits i en lokal
avis, dvs. der eksisterer ingen rapport og slet ingen tekniske målinger af de parametre,
som kunne belyse gashændelsen nærmere. Da disse forhold tydede på, at der ikke ville
kunne indsamles tilstrækkeligt detaljerede oplysninger til at behandle data statistisk,
blev det derfor valgt at fokusere på, at de indsamlede data skulle illustrere scenarier
for gashændelser, således at alle tænkelige scenarier inddrages i opstillingen af
barrierediagrammerne.
Med dette for øje er alle besvarelser af spørgeskemaer fra internationale
samarbejdspartnere og miljøstyrelser, samt de i litteraturen bedst beskrevne hændelser
opsummeret i tabel 3.2. Tabellen sigter derfor på at illustrere alle forskellige
situationer og konsekvenser. I tabellen er data opdelt i hændelser, som er sket på
arealet på selve lossepladsen (LP) og hændelser, som er sket på arealer udenfor en
losseplads. En del af de i /3/ nævnte 60 rapporterede
gashændelser er udeladt, dels fordi beskrivelserne af disse var så uklare, at der var
tvivl om hvilken type gashændelse, der var tale om, og dels fordi at de ikke kunne
bidrage med ny oplysninger. Mange af hændelserne i /3/ er
også beskrevet i samlet rapport og ikke enkeltvis, idet enkeltbeskrivelserne i kilden
ikke indeholdt ekstra oplysninger end de anførte.
Der er således ikke foretaget statistiske vurderinger af materialet grundet manglende
detailoplysninger.
Tabel 3.1
Opsummering af ulykkesdata. I tabellen er losseplads forkortet med LP. Endvidere er
kilderne opgivet som international samarbejdspartner (IS) af hensyn til ønsker om
anonymitet og Miljøstyrelse i det pågældende land (MST). Spørgsmålstegn angiver
manglende oplysninger eller usikkerhed omkring det opgivne
Se her!
Som det fremgår af tabel 3.2, findes der mange rapporterede tilfælde af
lossepladsgas-hændelser, men som før nævnt findes der desværre ikke nok data til at
kunne lave en detaljeret analyse af ulykkesårsagen. Oftest er man først klar over, at
der var et problem, efter ulykken er sket, og rapporterne indeholder derfor kun 2 linjer
f.eks. om, at der har været en eksplosion i et hus nær en losseplads.
En del af forklaringen på den manglende erkendelse af et eksisterende problem kan
være, at betegnelsen losseplads flere steder i udlandet kun bruges eller kun er blevet
brugt om en igangværende losseplads, mens nedlukkede lossepladser betragtes som
fyldpladser og slet ikke anerkendes som et potentielt problem mht. gasproduktion. En anden
forklaring kan, som flere af de adspurgte lande nævner, være, at der i nogle lande
(endnu) ikke anlægges bebyggelse på eller nær lossepladser.
Det bør nævnes, at der kan være forskel på måden at drive og anlægge lossepladser
på i andre lande sammenlignet med Danmark, og at geologien og klimaet også kan give
nogle unikke scenarier for det enkelte land. Generelt gælder dog, at der eksisterer en
vis bekymring for risici fra lossepladsgas i bygninger nær lossepladser i de lande, hvor
man har oplevet eksplosionsulykker eller brande forårsaget af lossepladsgas.
I det følgende er det derfor tilsigtet at give en kvalitativ beskrivelse af de
forekommende ulykkes-scenarier. Ud fra tabellen kan gøres følgende observationer:
 | Overraskende mange eksplosioner er sket i forbindelse med håndværkerarbejde eller
driftsarbejde. Mange af disse er sket på lossepladser, hvor gas formodes at være
tilstede under normale forhold, og i bygværker, hvor håndværkere og arbejdere færdes
langt mere end andre mennesker. |
 | Der sker ikke kun ulykker i boliger også for bygværker såsom rørføringer
o.l. findes mange rapporter om gashændelser med meget alvorlige eller potentielt meget
alvorlige udfald (eksempelvis en legeplads med eksplosion i et mandehul). Ligeledes haves
rapporter om eksplosioner og brande på udendørs arealer, som om ikke andet kan have
sekundær effekter såsom affaldsskred eller gener fra røg og luftforurening. Dette skal
ses i betragtning af at det i nogle lande (f.eks. Spanien og Tyrkiet) er kutyme at
anlægge parker, sportsarealer og golfbaner ovenpå lossepladser, og at der samtidig i
sådanne tilfælde sjældent er en erkendelse af, at den underliggende losseplads kan
udgøre en risiko mht. lossepladsgassen. |
 | Endeligt omfatter de opgjorte konsekvenser af gasulykker/hændelser mere end
menneskeliv. Risiko kan udover menneskeliv og tilskadekomst også opgøres i omkostninger
ved hospitalsophold, tabt arbejdsfortjeneste, materialeskade, brandbekæmpelse og
omkostninger ved efterfølgende påkrævet installation af afværgeforanstaltninger m.m. |
 | Der kan ske gasindtrængen fra lossepladser som har en alder på 40 år - og i huse, som
ligger op til 500 m fra en losseplads. |
Det mønster, som tegnes, når beskrivelser af gasulykker sammenstilles, peger på, at
der overordnet synes at være to typer af hændelser. Der kan dog ikke skelnes helt mellem
disse to typer, idet en gashændelse tit er et resultat af mange samspillende faktorer.
Ved den ene hændelse er lossepladsgas tilstede under normale forhold. F.eks. kan gas
være tilstede under et hus eller i husets hulrum eller omkring et dræn, når dette
findes ovenpå/i gasproducerende fyld. En ulykke er her typisk betinget af, at der i
forbindelse med håndværker arbejde, renovering, reparation, konstruktion m.m. skabes
kontakt til gassen. Langt de fleste rapporterede tilfælde i tabel 3.2 omhandler ulykker,
som er opstået ved en eller anden form for renovationsarbejde eller operationelt arbejde.
Ved den anden type hændelse er gassen tilstede som følge af pludseligt ændrede
betingelser. Dvs., der opstår pludselig gasmigrationsfremmende forhold, hvor gassen vil
bevæge sig andre steder hen, end hvor den normalt findes. Her kan være tale om ekstreme
pludseligt ændrede vejrforhold eller afskæring af gassens normale migrationsvej ved
f.eks. slutafdækning af losseplads, belægning af et førhen frit areal, en frostperiode,
hvor det frosne vand i topjorden forsejler overfladen eller sågar ved, at et installeret
afværgeanlæg svigter.
Der findes flere standarder og guidelines for undersøgelse af en losseplads
gasproduktion bl.a. fordi der i flere lande p.t. eksisterer krav om gassikring ved
nedlukning af lossepladser og ved drift af eksisterende lossepladser. Nogle lande benytter
nationale retningslinjer, mens de anvendte moniteringsprocedurer i andre lande er knyttet
til private firmaer. Af lande, som har standarder eller guidelines for undersøgelse af
lossepladsgas kan nævnes Holland, Norge, Frankrig, Østrig, Sverige, Czeckiet, Canada og
England.
Irland knytter sig ifølge spørgeskemabesvarelsen (ligesom Danmark) til Englands
guidelines, som de står opgivet i Waste management Paper no. 27, /8/,
mens bl.a. Spanien bruger U.S. EPA guidelines for gasproduktionsmåling. Der forventes at
udkomme en vurdering af Waste Management Paper no. 27 i år 2000 fra det Engelske EPA.
Ingen af de adspurgte lande måler gasproduktion med henblik på en vurdering af
gasmigration ind i nærliggende bebyggelser.
Hvis der udføres en risikovurdering af gas i en losseplads, er det for det meste med
hensyn til lugt, drivhusgas, vegetationsskader og støj fra ventilationsrør. Der findes
generelt meget få officielle guidelines, som sigter på at analysere risikoen for
eksplosion ved indtrængen af lossepladsgas fra undergrunden i bygninger. På lige præcis
dette område synes kun England at have materiale, især i form af CIRIA (Construction
Industry Research and Information Association) rapport no. 152, /9/.
Til gengæld findes der veludviklede risikoanalyseværktøjer til konventionelle analyser
af gaseksplosionsrisici i industriøjemed. Også når det gælder anlæg til udnyttelse af
lossepladsgasproduktion. Guidelines for en generel risikoanalyse af lossepladsgas kan
findes i Englands Waste Management Paper no. 26B (Landfill Design, Construction and
Operational Practice). Fra Australien forlyder, at de er ved at udarbejde guidelines for
risikoanalyser.
Der er ikke ved søgning i USA fundet nogen systematisk fremgangsmetode for
risikovurdering af indsivning af lossepladsgas i huse, skønt man er bekendt med, at der
er en risiko for gasmigration fra lossepladser og ind i konstruktioner. I guidelines fra
U.S. EPA nævnes, at eventuelle receptorer for lossepladsgasmigration skal identificeres,
og at dette kan gøres ved at måle gaskoncentrationer på de pågældende lokaliteter.
Der er ved flere lejligheder blevet udført risikovurderinger ved ældre lossepladser.
Disse vurderinger har dog ikke fulgt opstillede vurderingsmetoder, men har været udført
"case-by-case" hvor en større eller mindre grad af lokal kendskab har været
inddraget /11/.
I Canada har man fra den lokale miljøstyrelse opstillet en metode for at vurdere
risikoen for gasmigration fra lossepladser /10/. Metoden tager
udgangspunkt i fremstillede diagrammer, som kan benyttes til at klassificere en losseplads
i forhold til følgende tre faktorer:
 | Potentialet for produktion af gas |
 | Afstand til potentielle receptorer af gas emitteret til atmosfæren |
 | Potentialet for migration af gas og indtrængning i bygninger/bygværker |
Metoden er kun tiltænkt som et indledende trin i en vurdering af påvirkninger fra
lossepladsgas.
Lossepladsgasproduktionen vurderes udfra en første ordens nedbrydningsmodel, som også
benyttes af USEPA. Til vurdering af migrationen benyttes en 2D matematisk model som køres
under forskellige scenarier. Herudfra konstrueres et diagram, som udfra jordtype og
afstand til lossepladsen inddeler risikoen i tre grupper. Metoden må karakteriseres som
relativ generel, idet der kun kræves lidt lokal kendskab.
Af de udsendte spørgeskemaer fremgår, at der i Norge og Østrig lejlighedsvis
udføres vurdering af risici for indsivning af lossepladsgas i nærliggende bygninger. Men
der haves ingen standarder herfor. Det fremgår endvidere, at nogle steder i Tyskland
består en risikoanalyse for gasmigration i at måle i husene, om metankoncentrationen er
mindre end 5%.
I /9/ er der ligeledes foretaget en undersøgelse af, om der
findes metoder til at vurdere risikoen for indsivning af lossepladsgas i huse nær
lossepladser. Kilden konkluderer, at der hverken i USA, Canada, England, Skandinavien,
Tyskland eller Frankrig findes fyldestgørende risikoanalyser mht. indtrængen af
lossepladsgas i bygninger og den herved fremkomne risiko. Dette faktum er for USA og
Canadas vedkommende blevet bekræftet i 2000 via forespørgsel til flere af de to landes
førende lossepladsgaseksperter.
I flere lande er der opstillet krav til monitering af poreluft og indeluft på og
omkring lossepladser for at kunne opdage en eventuel gasmigration eller gasindtrængning.
Det er kendetegnende, at det langt overvejende er grænseværdier for metan, som
opstilles. I USA har USEPA i 1991 opstillet følgende retningslinier for gas
monitering på kontrollerede lossepladser /12/:
 | Metankoncentrationen i bygværker indenfor lossepladsens afgrænsning må ikke overstige
1,25 %(vol) svarende til 25% af LEL. |
 | Metankoncentrationen i poreluft må ikke overstige 5 % (vol) udenfor lossepladsens
afgrænsning (svarende til 100% LEL). |
Der skal opstilles en moniteringsplan, hvor der som minimum skal moniteres en gang i
kvartalet, for at kunne vurdere eventuelle sæsonvariationer /13/.
Der er dog ikke nævnt hvornår, der skal moniteres i forhold til lavtryk,
nedbørshændelser mm.
De enkelte stater i USA kan i princippet godt opstille strengere regler end de
ovennævnte. Californien, New Jersey, Pennsylvania, Illinois og Alabama har således
opstillet strengere krav /10/. For lossepladser afsluttet før
1991 er der ikke opstillet føderale regler, og det er op til de enkelte stater at
opstille retningslinier for disse. I mange tilfælde er der ikke opstillet regler, og det
kan være op til det lokale "county" (amt), eller sågar kommune at opstille
krav og retningslinier i konkrete tilfælde /14/. I North
Carolina benyttes i princippet de samme regler som de ovennævnte for ældre pladser
godkendt før 1991. Før 1980 blev lossepladser ikke godkendt, og for disse pladser bliver
der ikke moniteret. Der er heller ikke gennemført risikovurdering for disse pladser /15/.
I Canada er der ikke opstillet føderale retningslinier, her er det op til de
enkelte provinser at opstille lokalt gældende regler. Kun tre af de i alt 12 provinser
har opstillet grænseværdier, nemlig de tættest befolkede provinser British Columbia,
Ontario og Quebec.
I British Columbia er regelsættet stort set svarende til de amerikanske, dog
således at den førstnævnte grænser på 25% LEL gældende for bygværker indenfor
lossepladsens afgrænsning også er gældende for bygværker udenfor lossepladsen.
Ontario har fået nye regler pr. 1998. Her fastsættes, at der ved nye
lossepladser altid skal laves en vurdering af risikoen for gasmigration (uden at det
specificeres hvordan), og der er opstillet følgende grænseværdier /16/:
 | Metankoncentrationen i poreluft må ikke overstige 2,5 %(vol.) udenfor lossepladsens
afgrænsning (svarende til 50 % LEL). |
 | Metankoncentrationen i bygninger (inklusive deres fundamenter) indenfor lossepladsens
afgrænsning må ikke overstige 1 % (vol.) (20 % LEL) |
 | Metankoncentrationen i bygninger (inklusive deres fundamenter) udenfor lossepladsens
afgrænsning må ikke overstige 0,05%(vol.). |
De nye regler kræver også, at nye lossepladser etableres med en bufferzone omkring
det opfyldte areal. Denne bufferzone skal være mindst 100 meter bred. Afstanden kan dog
nedsættes til mindst 30 meter, hvis det dokumenteres, at den valgte afstand er
tilstrækkelig til at undgå uacceptabel påvirkning af omgivelserne. For lossepladser
etableret før 1998 findes et andet regelsæt /17/, som
tillader metankoncentrationer op til 20 % LEL i fundamenter for bygninger udenfor
lossepladsens afgrænsning. Dette regelsæt er under revision, og de nye regler vil
formentlig komme til at ligne de nye regler gældende for lossepladser konstrueret efter
1998 /18/.
Quebecs gældende regelsæt er fra 1993. Her fastsættes følgende /19/:
 | Metankoncentrationen i bygninger eller bygværker indefor lossepladsens afgrænsning,
samt i poreluft ved lossepladsens afgrænsning må ikke overstige 1,25 % (vol.) (svarende
til 25 % LEL). |
 | Der skal opstilles en moniteringsplan med minimum kvartalsvise prøvetagninger. Der skal
som minimum være fire moniteringsboringer. |
Man er desuden i færd med at lave regler for gamle lossepladser, hvor der i
øjeblikket ikke findes regelsæt.
Som før nævnt er der i flere lande krav til drift og nedlukning af lossepladser mht.
gasproduktion. Myndighederne fastsætter ofte krav om installation af systemer til
opsamling af lossepladsgas fra større lossepladser.
Opsamling af produceret gas for større lossepladser er oftest den eneste nævnte
afværge i det indhentede materiale. Af afværgesystemer nævnes opsamlings- og
forbrændingssystemer (USA, Canada, Holland, Irland, Norge, Grækenland, Tjekkiet,
Sverige, Tyskland, Østrig, Estland), passiv ventilation (Irland, Tyrkiet) elproducerende
ekstraktionsenheder (Frankrig, Tyskland), metan-oxiderende topdække for små lossepladser
(Norge) eller blot monitering (Litauen, Slovakiet, Østrig).
I guidelines fra U.S. EPA kan man bl.a. læse, at mht. risiko for gasmigration til
receptorer, kræves der installation af aktive systemer til gasopsamling, når
gasmålinger overskrider 5% metan ved skel til lossepladsen eller ved lossepladsens
topdække, eller hvis 25% metan LEL værdien overskrides på eller ved konstruktioner på
selve lossepladsen.
I Spanien kan der til tider pålægges en sikkerhedsafstand til byggezonen ved nedlagte
lossepladser eller pålægges restriktioner i arealanvendelsen. Visse steder i Tyskland
må nedlagte lossepladser først bebygges efter 20 år, men dette krav er primært af
hensyn til stabiliteten af undergrunden. Af litteraturen, særligt /9/,
fremgår, at England ligeledes opererer med sikkerhedszoner indenfor hvilke, der ikke må
bebygges eller skal udvises særlig forsigtighed ved påtænkt bebyggelse. Samme kilde
nævner, at Tyskland opererer med sikkerhedszoner, men også med geologiske barrierer.
Der er ikke nævnt noget om byggetekniske foranstaltninger i svarene på de udsendte
spørgeskemaer, mens der i /9/ nævnes eksistensen af
byggetekniske forskrifter i England, som dog ikke er fyldestgørende.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|