| Forside | | Indhold | | Forrige | |
    Næste |
    Begrænsning af luftformig emission af tetrachlorethylen fra renserier
    
    I slutningen af 2000 blev der sat fokus på, at anvendelsen af tetrachlorethylen
    i renseridrift i beboelsesejendomme kan medføre en påvirkning af indeklimaet i
    tilstødende nabolejligheder. Der blev målt værdier langt over luftkvalitetskriteriet.
    På den baggrund igangsatte Miljøstyrelsen dette udredningsprojekt i starten af
    februar 2001 for bl.a. at belyse, om luftkvalitetskriteriet på 0,0002 mg/m3
    kunne opfyldes i nabolejligheder til renserier. Sideløbende gennemføres to andre
    relaterede projekter, der dels omhandler dokumentation af interne og eksterne kilder til
    tetrachlorethylen i boliger, og dels omhandler en vurdering af niveauet af
    luftkvalitetskriteriet .
    Sidstnævnte projekt resulterede i, at luftkvalitetskriteriet blev ændret til 0,006
    mg/m3. Værdierne fra de gennemførte indeklimamålinger rundt
    omkring i landet er dog fortsat højere end det nye luftkvalitetskriterie. Det vurderes
    derfor at være nødvendigt at gennemføre emissionsbegrænsende foranstaltninger på
    hovedparten af de danske renserier, der er placeret i beboelsesejendomme. Den centrale del
    i denne rapport er derfor også en række forslag til konkrete forbedringsprojekter.
    Udredningsarbejdet har været afgrænset til at omfatte renseriernes luftformige
    emissioner af tetrachlorethylen og ikke emissioner i form af spildevand og affald og de
    miljømæssige konsekvenser, der omhandler jord- og grundvandsforurening. Det betyder dog
    ikke, at disse kilder og miljøpåvirkninger ikke er væsentlige, og renserierne skal
    naturligvis også tage hånd herom. 
    Ud over Miljøstyrelsen er målgruppen primært renserier og tilsynsmyndigheder, men
    også Dansk Renseri Forening (DRF), rådgivere og målefirmaer hører til målgruppen. 
    
    Miljøstyrelsen udpegede i maj 2000 renserier som et af årets tilsynstemaer. Der blev
    på den baggrund igangsat en række initiativer rundt om i kommunerne. Bl.a. nedsatte
    Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Søllerød og Gladsaxe kommune en arbejdsgruppe, som har
    udarbejdet et udkast til arbejdsrapport om kommunal miljøregulering af renserier
    (Gentofte kommune, 2000). MLK Fyn har ligeledes udarbejdet en rapport (MLK Fyn, 1999). 
    Indsatserne har resulteret i påbudssager for flere renserier primært hvad angår
    overskridelse af luftkvalitetskriteriet i nabolejligheder til de pågældende renserier. 
    Det er især de væsentlige overskridelser af det fastsatte luftkvalitetskriterie, der
    blev målt i november 2000 i 9 lejligheder, der har ført til, at Miljøstyrelsen ønskede
    at gennemføre et udredningsprojekt med henblik på begrænsning af emission af
    tetrachlorethylen fra renserier. Miljøstyrelsen vurderer indeklimaproblemerne som akutte
    og var bekymret for, om der også er problemer med andre renserier i landet.
    De efterfølgende målinger, der umiddelbart er kendskab til, har alle vist
    overskridelser i forhold til luftkvalitetskriteriet. (Frederiksberg Kommune, 2001),
    (Gladsaxe Kommune, december 2000), (Gladsaxe Kommune m.fl., 2000), (Miljø-Kemi, 2001),
    (Miljøkontrollen, 2001). 
    Tetrachlorethylen, som anvendes af størsteparten af renserier i renseprocessen, er
    klassificeret som sundhedsskadeligt og kræftfremkaldende stof (carc 3 og mulighed for
    varig skade). Stoffet er på Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer.
    Luftkvalitetskriteriet er 0,006 mg/m3 (Miljøstyrelsen, april 2001) og
    B-værdien er 0,01 mg/m3 (Miljøstyrelsen, 1996).
    
    Rapportens formål er at belyse muligheder for begrænsning af luftformig emission af
    tetrachlorethylen fra renserier, så luftkvalitetskriteriet kan overholdes i
    nabolejligheder.
    Derudover er der i rapporten lagt vægt på, at problemstillingen omkring
    tetrachlorethylen vurderes ud fra en helhedsbetragtning, således at de anførte
    løsningsmuligheder og vurderinger samtidigt omfatter overholdelse af B-værdien for
    tetrachlorethylen.
    Et andet formål er endvidere at give renserierne mulighed for at udarbejde både en
    kort- og langsigtet handlingsplan - således at renserierne på forhånd forholder sig til
    fremtidsperspektivet for anvendelse af tetrachlorethylen i renseribranchen. 
    
    Afhængig af den målgruppe læseren tilhører, kan der være forskel på hvilke dele
    af rapporten, der vurderes som relevant/interessent. Her skal blot gives to eksempler på
    veje som læseren kan vælge at følge: