| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Redegørelse om jordforurening 2000
Med Værditabsordningen, der trådte i kraft i 1993, fik boligejere der uforvarende var
blevet ejere af en forurenet grund, mulighed for at få foretaget en fremrykket offentligt
finansieret oprydning af grunden mod en egenbetaling som udgangspunkt på ca. 40.000 kr.
for en almindelig parcelhusgrund. Hvis der efter oprydning på en grund stadig er en
restforurening tilbage, vil boligejeren normalt få egenbetalingen retur sammen med en
erklæring om at restforureningen er uden betydning for ejendommens anvendelse, som
helårsbolig.
Den enkelte boligejer skal selv søge sit amt om at komme med i ordningen. Amtet står
for alle de praktiske opgaver i forbindelse med oprydningen, såsom evt. undersøgelser
på grunden, ansøgning om midler til Finansstyrelsen og selve arbejdet med oprydningen.
Hvor amterne efter såvel Affaldsdepotloven, der var gældende til og med 1999, som efter
den nye Jordforureningslov foretager en miljø- og sundhedsmæssig prioritering af den
almindelige offentlige oprydningsindsats sker indsatsen efter Værditabsordningen i den
rækkefølge ansøgningerne indkommer. De ansøgninger der ikke kan imødekommes inden for
den gældende ramme kommer på venteliste og bliver efterfølgende imødekommet når der
igen er bevillingsmæssig dækning på ordningen.
Figur 5.1 og 5.2 viser udviklingen i aktiviteten på ordningen siden 1994
Der var en begrænset søgning på ordningen i 1994, 1995 og 1996, men siden da har
efterspørgslen på ordningen været omkring 60 mio. kr. Det betyder at der opstår en
venteliste idet bevillingen ikke har kunne imødekomme alle de indkomne ansøgninger.

Figur 5.1
Disponeringer på Værditabsordnigen i mio. kr.
Kilde: Finansstyrelsen
Ventelistens størrelse kan ses på figur 5.2. Den forholdsvis store venteliste på
ca. 60 mio. kr. i 1996 blev fjernet i 1997 hvor der blev tilført ordningen midler som
følge af Regeringens finanslovsforlig med venstrefløjen. I slutningen af perioden er den
igen opstået en venteliste på mellem 45 mio. kr. og 75 mio. kr.

Figur 5.2
Venteliste på værditabsordningen i mio. kr.
Kilde: Finansstyrelsen
Omfanget af ventelisten vil afhænge af bevillingens størrelsen og tilbageførsler
ved mindreforbrug. Se nærmere afsnit 5.2.
I 2000 var tilsagnsbevillingen på finansloven 42,4 mio. kr. Der var imidlertid flere
penge til rådighed for ordningen end selve årets bevilling fordi der hvert år
tilbageføres uforbrugte midlerfra afsluttede projekter. I 2000 blev der tilbageført 34,1
mio. kr. som derfor kunne disponeres til nye projekter.
Der blev i 2000 indgivet i alt 212 ansøgninger fordelt på 74 ansøgninger til
undersøgelse og 138 ansøgninger til oprydning af forurenede grunde. Heraf stod næsten
alle allerede på ventelisten ved årets begyndelse. Af disse blev der givet tilsagn til
henholdsvis 43 og 89 ansøgninger på i alt 75,3 mio. kr. Der blev desuden disponeret ca.
0,2 mio. kr. til tilbagebetaling af egenbetaling, renter og udlån hvorved de samlede
disponeringer på ordningen beløb sig til ca. 75,5 mio. kr. Antallet at ansøgninger var
lidt lavere i 2000 end i 1999 som er det år med flest ansøgninger siden ordningens
ikrafttræden i 1993.
Den store søgning på ordningen igen i 2000 har samtidig betydet at der stadig er en
venteliste for at få disponeret penge til enten en undersøgelse eller en oprydning.
Ventelisten var pr. 31. december 2000 på 82 ansøgninger svarende til et samlet beløb
på 44,6 mio. kr. Til sammenligning var ventelisten pr. 1. januar 2000 på 119
ansøgninger eller 74,4 mio. kr. Som det fremgår af figur 5.2 er ventelisten i år 2000
igen blevet mindre på niveau med 1998. På grund af usikkerhed om størrelsen af
tilbageførsler af uforbrugte midler er det vanskeligt at skønne den ramme der samlet vil
være til rådighed for ordningen i 2001. Det betød at der fra 2000 blev overført en
venteliste til 2001 på ca. 25 mio. kr. Hvilket dog ikke var tilfældet ved årsskiftet
mellem 1999 og 2000 idet der blev disponeret 75,3 mio. kr. og ventelisten var på 74,4
mio. kr.
Tabel 5.1 viser den amtsvise fordeling af de disponerede beløb på ordningen i 1999.
Tabel 5.1
Amtsvis fordeling af disponerede midler på Værditabsordningen
Disponeret mio. kr. |
Under- søgelser |
Afværge |
Disponeret i alt |
% af midler |
% af antal sager |
Fordeling af bolig- ejendomme |
Københavns Amt |
0,6 |
0,0 |
0,6 |
0,7 |
2,3 |
9,6 |
Frederiksborg Amt |
0,1 |
5,2 |
5,3 |
7,1 |
5,3 |
7,3 |
Roskilde Amt |
0,2 |
2,3 |
2,5 |
3,3 |
6,8 |
4,8 |
Vestsjællands Amt |
0,0 |
2,4 |
2,4 |
3,2 |
5,3 |
6,2 |
Storstrøms amt |
0,0 |
2,6 |
2,6 |
3,4 |
1,5 |
6,4 |
Bornholms Amt |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
1,2 |
Fyns Amt |
4,7 |
7,7 |
12,4 |
16,5 |
22,0 |
10,8 |
Sønderjyllands Amt |
0,1 |
1,1 |
1,2 |
1,6 |
6,1 |
5,5 |
Ribe Amt |
0,2 |
1,1 |
1,3 |
1,8 |
3,0 |
4,6 |
Vejle Amt |
0,6 |
8,0 |
8,6 |
11,4 |
9,8 |
7,5 |
Ringkjøbing Amt |
0,0 |
0,4 |
0,4 |
0,5 |
1,5 |
6,0 |
Århus Amt |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
11,6 |
Viborg Amt |
0,1 |
0,3 |
0,4 |
0,5 |
1,5 |
5,4 |
Nordjyllands Amt |
0,3 |
37,2 |
37,5 |
49,8 |
34,1 |
10,5 |
Kbh. Kommune |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
2,3 |
Frederiksberg Kommune |
0,2 |
0,0 |
0,2 |
0,2 |
0,8 |
0,3 |
I alt |
7,1 |
68,2 |
75,3 |
100,0 |
100,0 |
100,0 |
Kilde: Finansstyrelsen
Vurderet ud fra antallet af ansøgninger har borgere i Nordjyllands Amt i det seneste
par år været de flittigste brugere af Værditabsordningen. Grunden til den forholdsvis
store andel af ansøgninger fra Nordjyllands Amt er at der er konstateret tjæreforurening
på mange grunde som tidligere har været anvendt som stejlepladser, d.v.s.hvor man har
tørret garn efter ny indtjæring. Jf. Tabel 5.1 er 49,8% af de samlede disponerede midler
i 2000 anvendt til tilsagn på ansøgninger fra dette amt. Den væsentligste forskel fra
de tidligere år er at et amt fik næsten 50% af disponeringerne. De resterende ca. 50% af
midlerne er jævnt fordelt på ansøgninger fra 13 Amter, hvor Fyns og Vejle Amt fik de
største andele.
I sidste kolonne i Tabel 5.1 ses fordelingen af boligejendomme mellem amterne. Der
tages ikke højde for fordelingen mellem enfamiliehuse og ejerlejligheder. Der er mellem 5
og 10% boliger i hvert amt hvor Bornholms Amt og Frederiksberg Kommune skiller sig ud ved
at have meget få boligejendomme. Sammenlignes antal værditabssager med antallet af
boligejendomme i hvert af amterne, ses det at der er forholdsvis mange værditabssager i
Fyns Amt og i Nordjyllands Amt. Endvidere kan det ses at der i Århus Amt er forholdsvis
få sager.
Der blev gennemsnitligt i 2000 disponeret ca. 0,8 mio. kr. pr. ejendom til oprydning og
0,2 mio. kr. pr ejendom til undersøgelse. Imidlertid var de gennemsnitlige udbetalinger i
2000 til ejendomme der tidligere var disponeret ca. 0,9 mio. kr. pr ejendom til oprydning
samtidig med at der gennemsnitlig blev tilbageført ca. 0,4 mio. kr. Det betyder at der
oprindeligt til de pågældende ejendomme var disponeret ca. 1,3 mio. kr. til oprydning.
Tallene viser at der bliver disponeret mere pr. sag end der rent faktisk viser sig at
være behov for. Baggrunden er formentlig, at amterne vil være sikre på at have
tilstrækkelige midler til at færdiggøre et givet projekt. Hertil kommer at
oprydningsprojekter altid indebærer en vis risiko for uventede problemer, som f.eks. at
forureningen viser sig større end først antaget. En følge af for høje disponeringer er
at der bliver tilbageført mange midler ved mindre forbrug. Som nævnt blev der
tilbageført 34,1 mio. kr. i 2000.
Der blev i 2000 afsluttet 25 undersøgelses- og 66 oprydningssager. Af de 66
oprydninger fik 26 boligejere tilbagebetalt egenbetaling fordi der efter oprydningen
fortsat var en restforurening på grunden.
Tabel 5.2 giver en oversigt over fordelingen af ansøgninger på ordningens venteliste
pr. 31. december 2000.
Tabel 5.2
Venteliste på Værditabsordningen pr. 31.12.2000
Venteliste mio. kr. |
Under- søgelser |
Oprydninger |
Sum af omkost- ninger |
% af omkost- ninger |
% af antal sager |
Københavns Amt |
0,2 |
0,0 |
0,2 |
0,6 |
1,3 |
Frederiksborg Amt |
0,1 |
6,2 |
6,2 |
15,3 |
8,8 |
Roskilde Amt |
0,2 |
5,8 |
6,0 |
14,8 |
13,8 |
Vestsjællands Amt |
0,8 |
4,4 |
5,3 |
12,9 |
16,3 |
Storstrøms Amt |
0,0 |
2,3 |
2,3 |
5,6 |
2,5 |
Bornholms Amt |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Fyns Amt |
1,6 |
9,0 |
10,6 |
26,0 |
21,3 |
Sønderjyllands Amt |
0,0 |
0,7 |
0,7 |
1,8 |
5,0 |
Ribe Amt |
0,4 |
1,4 |
1,8 |
4,5 |
5,0 |
Vejle Amt |
0,0 |
2,0 |
2,1 |
5,1 |
6,3 |
Ringkjøbing Amt |
0,2 |
0,0 |
0,2 |
0,4 |
1,3 |
Århus Amt |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
1,3 |
Viborg Amt |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Nordjyllands Amt |
0,5 |
4,8 |
5,3 |
13,0 |
17,5 |
Københavns Kommune |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Frederiksberg Kommune |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
I alt |
4,1 |
36,6 |
40,6 |
100,0 |
100,0 |
Kilde: Finansstyrelsen
På grund af ventelistens størrelse kan den pr. 31. december 2000 opfattes som en
slags prognose for disponeringerne på ordningen i 2001. Der er en rimelig fordeling
mellem amterne. Fyns amt har den største andel af midlerne på 26,0%. Det ses at
Nordjyllands Amt ikke som i de tidligere år har en uforholdsvis stor andel af
ansøgninger til tjæregrundene ved Skagen. Ventelisten viser ydermere at der fortsat er
stor interesse for ordningen fra borgere i Fyns Amt, og at der i Roskilde Amt er afsat 6
mio. kr. i 2000 og ikke som i de tidligere år ingenting eller næsten ingenting.
Tabel 5.3
Amtvis fordeling af disponerede midler til oprydninge i 2000 på hhv. matrikler og
forurenede lokaliteter
|
Matrikel nr. |
Lokaliteter |
Københavns Amt |
0 |
0 |
Frederiksborg Amt |
5 |
4 |
Roskilde Amt |
4 |
4 |
Vestsjællands Amt |
7 |
1 |
Storstrøms Amt |
2 |
1 |
Bornholms Amt |
0 |
0 |
Fyns Amt |
11 |
7 |
Sønderjyllands Amt |
6 |
4 |
Ribe Amt |
2 |
2 |
Vejle Amt |
8 |
4 |
Ringkjøbing Amt |
2 |
1 |
Århus Amt |
0 |
0 |
Viborg Amt |
1 |
1 |
Nordjyllands Amt |
39 |
1 |
Københavns Kommune |
0 |
0 |
Frederiksberg Kommune |
0 |
0 |
I alt |
87 |
30 |
Kilde: Miljøstyrelsen
Efter værditabsordningen er det den enkelte boligejer der ansøger om undersøgelser
og oprydninger. Derfor ansøges der om undersøgelser/oprydninger på enkelte matrikler og
ikke samlet for en lokalitet (et område hvor der er en fælles kilde/aktivitet der har
eller kan have forårsaget forurening). Finansstyrelsen opgør ansøgningerne pr. matrikel
og den tilhørende lokalitet er ikke præcist defineret og afgrænset i opgørelsen. Der
er derfor en del usikkerhed omkring opgørelsen af antallet af lokaliteter.
I Tabel 5.3 lavet en amtsvis fordeling af hvor mange matrikler der er pr. lokalitet der
bliver ryddet op. Der er som ovenfor angivet en usikkerhed ved opgørelsen af antallet af
lokaliteter. Desuden er det ikke sikkert at alle matriklerne tilhørende den samme
lokalitet ryddes op og inden for samme år. Dette gør at der lige ledes vil være
usikkerhed såfremt antallet af lokaliteter der er ryddet op over en årrække gøres op.
Til sammenligning har amterne via ROKA indberettet at der i 2000 har været 12
oprydninger under værditabsordningen. Man skal være opmærksom på at amterne opgør
oprydning per lokalitet og ikke per matrikel.
Som opfølgning på Miljøstyrelsens tilskudsgennemgang og i forlængelse af
Finansministeriets rapport om forvaltning af tilskud, besluttede Miljøstyrelsen i 1999 at
iværksætte en evaluering af værditabsordningen. Derudover er det i bemærkningerne til
forslag til lov om forurenet jord af 2. juni 1999 anført at en sådan evaluering skulle
udarbejdes. Evalueringsrapporten er udarbejdet af COWI Rådgivende Ingeniører A/S
Den overordnede konklusion på evalueringen af værditabsordningen er at der er
gennemført et tilfredsstillende antal sager og at ordningen har løst en væsentlig del
af de eksisterende areal-anvendelseskonflikter på forurenede boligejendomme.
Der er generelt tilfredshed blandt grundejere der har gennemgået en
værditabsoprensning. Der efterlyses dog mere information fra myndighedernes side
undervejs i sagsforløbet. Størsteparten af de grundejere, der har gennemgået oprensning
efter værditabsordningen, vil gerne anbefale ordningen til andre grundejere.
Ordningens administration vurderes som gennemført tilfredsstillende. Administrationen
af værditabsordningen i amterne er præget af, at disse institutioner er
miljømyndigheder og derfor normalt arbejder med miljøproblemer i andre sammenhænge end
værditabsordningen. Det faglige niveau for værditabsordningens sager er således på
samme høje niveau som i sager efter den almindelige offentlige miljøprioriterede
indsats.
Rapportens titel er Evaluering af værditabsordningen og er tilgængelig på
Miljøstyrelsens hjemmeside (www.mst.dk).
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|