| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljømæssige fordele og ulemper ved genvinding af plast
Til beregning af scenarierne beskrevet i kapitel 5 og 6 er benyttet Miljøstyrelsen
program for LCA beregning, UMIP PC-værktøj (Miljøstyrelsen, 1999b). De processer, der
benyttes i scenarierne fremgår af Tabel 6. Data for processer indsamlet til nærværende
projekt er beskrevet i det følgende. For de eksisterende data i UMIP PC-værktøjet
(Miljøstyrelsen, 1999b i kolonnen "Kilde" i Tabel 6) henvises til
procesbeskrivelsen i dette værktøj. Med hensyn til den eksakte datapræsentation
henvises i alle tilfælde til databasen for dette projekt. Databasen kan læses fra UMIP
PC-værktøjet. Udeladte processer er beskrevet generelt i afsnit 3.3.4. Specifikke
udeladelser er oplyst i kapitel 5 og 6.
Tabel 6
Oversigt over de processer, der er inkluderet i beregningerne.
Proces |
Primær reference |
Kilde |
Udvinding af råvarer til fremstilling af
plast (råolie, naturgas) |
Boustead et.al., 1999 |
Dette projekt |
Fremstilling af plastgranulat på
gennemsnitligt europæisk værk |
Boustead et.al., 1999 |
Dette projekt |
Transportarbejde fra forbruger til
indsamlingssted |
|
Dette projekt |
Indsamling fra husstande (transport) |
Miljøstyrelsen |
Dette projekt |
Indsamling via kommunale ordninger
(transport) |
|
Dette projekt |
Transportarbejde mellem processerne |
|
Dette projekt |
Transportprocesser |
IPU og COWI |
Miljøstyrelsen, 2000 |
Rengøring af flasker/dunke i husstande |
|
|
Spildevandsrensning fra rengøring af
flasker/dunke |
IPU |
Dette projekt |
Genvinding af transportemballage (folie) |
Replast |
Dette projekt |
Genvinding af flasker/dunke |
Replast og IPU |
Dette projekt |
Affaldsforbrænding |
IPU |
Miljøstyrelsen, 1999b |
Brændselsproduktion |
Frischknecht, 1996 |
Miljøstyrelsen, 2000 |
Energifremstilling, termisk |
Frischknecht, 1996 |
Miljøstyrelsen, 2000 |
Energifremstilling, varme |
Energi E2, 2001 |
Dette projekt |
Energifremstilling, el. |
Energi E2, 2001 |
Dette projekt |
Undgået produktion, varme |
Energi E2, 2001 |
Dette projekt |
Undgået produktion, primær plast |
Boustead et.al., 1999 |
Dette projekt |
I forhold til Miljøstyrelsens officielle version af UMIP PC-værktøjet er der
foretaget nogle opdateringer:
 | kendte fejl i UMIP PC-værktøjets database og faktorer er rettet |
 | enkelte nye effektfaktorer lagt ind |
 | et antal primære plastmaterialer opdateret |
 | nye processer for transport og energi oprettet jfr. Tabel 6, se afsnit 4.3 og 4.7 |
 | et antal case specifikke processer oprettet jfr. Tabel 6, se afsnit 4.2, 4.4 og 4.5 |
De rettede kendte fejl i UMIP PC vedrører:
Proces eller udveksling |
Rettelse |
Messing, termineret |
Ny beregning, vedrører især primær
energi |
Affaldsforbrænding PP termineret |
Ny beregning. Den tidligere var for PS |
CFC-11 og HFC-134a |
Faktor for drivhuseffektpotentiale rettet |
Monoethanolamin, diethanolglycol,
methanol, kviksølv og hydrogencyanid |
Faktorer for økotoks rettet |
Strontium |
Nye økotoks faktorer beregnet. De
tidligere var for høje. |
HC, NMVOC og VOC (uspecifikke og
specifikke) |
Manglende faktorer for fotokemisk
ozondannelse indtastet |
En ny udveksling for VOC fra dieselmotorer er oprettet, og effektfaktorer for toksicitet
heraf er beregnet og lagt ind (Miljøstyrelsen, 2000).
Data for plasttyperne PE-LD, PE-HD og PP er opdateret med nyere oplysninger i
(Boustead, 1999). De nye data har baggrund i Bousteads oprindelige dataindsamling, som
præsenteret i UMIP database (Miljøstyrelsen, 1999b), men fejl i disse data er rettet og
nogle er præciseret eller detaljeret ud. Dette gælder ikke mindst hydrocarboner (HC),
hvor methan andelen nu er specificeret.
Der har i projektet været søgt at indsamle data for drift af genbrugspladser, men det
har ikke været muligt at tilvejebringe repræsentative data, bl.a. fordi
plastindsamlingen kun udgør et udsnit af en genbrugsplads, hvorfor der ikke er
registreret noget særskilt energiforbrug.
Et overslag viser imidlertid, at energiforbruget til driften er negligeabel. Plast
indsamles p.t. i poser eller containere, som ikke har noget energiforbrug. Egentlig energi
bruges til oplysning af genbrugspladsen og er kun relevant i vintermånederne. Hvis man
f.eks. har 50 W lavenergipærer eller lysstofrør til oplysning af området for
plastindsamling og antal åbningstimer i vinterperioden sættes til 800, bliver
energiforbruget 40 kWh, som udgør det årlige energiforbrug. Da den årlige omsætning af
plastaffald er 15 100 tons opgjort for forskellige genbrugsstationer (Ottosen og
Tønning, 2000) bliver energiforbruget 0,0004 0,0027 kWh per kg plast, hvilket er
uden betydning sammenlignet med de øvrige energiforbrug.
For plastgenvinding optræder transport i indsamlingssystemet i hente- eller
bringeordninger fra forbruger til affaldsø, genbrugsstation og sorteringscentral eller i
nogle tilfælde direkte til genvindingsvirksomhed. Fra genbrugsstation eller
sorteringscentral transporteres plasten videre til genvindingsvirksomhed. De mulige
transportveje er vist i Figur 4 og beskrevet i det følgende.
Se her!
Figur 4
Mulige transportveje for plast husholdningsaffald og transportemballage til genvinding.
- henteordning
Rute for afhentning hos forbrugere: 80 km. Beregnet fra oplysninger i (Miljøstyrelsen
1999c) midlet for enfamiliehuse og landområde. Oplysningen gælder husstandsindsamling,
men antages at være repræsentativ for erhverv også.
- bringeordning, lokal, bringning
Bringning til affaldsø vil antageligt ikke medføre ekstra transport, da den sker
lokalt til fods eller i forbindelse med anden kørsel.
- bringeordning, lokal, til sortering
Rute for indsamling af affald bragt til affaldsø: 50 km. Der er benyttet oplysninger i
(Miljøstyrelsen 1999c) for etageboliger, da det især er her, man finder disse ordninger.
(Sørensen, 2001) oplyser 75 km for Reno-fyn, men deres bringeordning dækker også
enfamiliehuse. Er kun relevant for husstandsindsamling.
- bringeordning, station, bringning
Bringning fra husholdning til en genbrugsstation sker normalt i forbindelse med anden
kørsel i personbil, men der gættes på, at det vil medføre et ekstra kørselsbehov på
5 km (diskuteret med Ottosen og Tønning, 2001, som nævnte 7 km for Århus, der
imidlertid er en stor kommune). For let erhverv vil bringningen antageligt ske direkte,
dvs. uden andet kørselsformål, og her er regnet med afstanden 10 km.
- bringeordning, station, til sortering
Blandet plast, dvs. flasker, bægre, folie o.lign. bragt til genbrugsstation
transporteres til sortering. Afstanden er vanskelig at vurdere. Genbrugsstation og
sortering kan ligge samme sted, eller sorteringscentralen kan hente fra flere
genbrugsstationer. Der gættes på 25 km sv.t. transport efter indsamling i
(Miljøstyrelsen 1999c).
- bringeordning, station, til genvindingsvirksomhed
Folier kan sendes direkte fra genbrugsstation til genvindingsvirksomhed, hvis
mængderne er tilstrækkelige til at fylde en lastbil. Dette gælder især folier fra
handel/service & industri. Afstanden er skønnet til 150 km (Kjølhede, 2001) for
genvinding i Danmark.
- sorteringscentral til genvindingsvirksomhed
Afstanden er skønnet til 150 km (Kjølhede, 2001) for genvinding i Danmark.
- indsamlingsordning, bruger til genvindingsvirksomhed
Brugte folier og kasserede transportkasser kan sendes direkte fra større handels-,
service- og industrivirksomheder til genvindingsvirksomhed, hvis mængderne er
tilstrækkelige til at fylde en lastbil. Afstanden er skønnet til 150 km (Kjølhede,
2001) for genvinding i Danmark.
Med hensyn til husholdningsaffald er følgende fordeling af affaldsmængden estimeret,
med henvisning til Figur 4:
d: Skønsmæssigt ca. 25 % af a+b+d (Ottosen, 2001)(Tønning, 2001)
a & b: Skønsmæssigt ca. 75 % af a+b+d (Ottosen, 2001)(Tønning, 2001).
Fordelingen mellem a og b antages ligelig. Dette kan retfærdiggøres ved at bringeordning
til affaldsøer antageligt vil blive brugt i tæt bebyggelse (boligblokke etc.) med ca.
halvdelen af boligmassen og henteordning i mindre tæt bebyggelse (enfamiliehuse), igen
med ca. halvdelen af boligmassen.
Transportemballage følger ruterne a, d og h. Det har ikke været muligt at estimere en
fordeling mellem disse, men den er antaget at følge husholdningsaffald, således at 25 %
bringes (d) og 75 % hentes (a). Der er altså regnet med, at al transporten til genvinding
går via sortering, og der er således ikke regnet med direkte bringning fra brugssted til
genvinding (h). Dette betyder at transportarbejdet til sortering, og dermed det samlede
transportarbejde for scenariet, er noget for højt estimeret. Dette gælder især for
transportkasser, hvor en stor del antageligt vil gå direkte fra bruger til genvinding. I
det samlede resultat betyder dette dog mindre, da den miljømæssige betydning af
indsamlingsscenariet for genvinding i Danmark har vist sig at være lille i forhold til
plastfremstilling og genvinding.
Der vil i praksis være et tab, X, fra sorteringscentralen til forbrænding ved
frasortering af fraktioner, der er uegnede til genvinding (eller hvis der ikke er
afsætningsmulighed). PVC frasorteres til deponi eller særlig behandling. Mængden X kan
sættes til 0, hvis man ønsker at beregne på det hypotetiske 100% effektive
indsamlingssystem, eller man kan indsætte faktuelle værdier. Tabet kan blive meget lille
i et vel planlagt indsamlingssystem.
For affaldsforbrænding optræder transport fra dagrenovation til forbrændingsanlæg,
samt fra indsamling af erhvervsaffald til forbrændingsanlæg. Afstanden er skønnet til
70 km, beregnet fra transportafstandene for henteordninger i (Miljøstyrelsen, 1999c)
midlet for etageboliger, enfamiliehuse og landområde. Afstanden svarer godt til oplysning
fra Reno-fyn (Sørensen, 2001), som siger 60 km.
Erfaring med indsamlingseffektivitet for plastaffald fra husholdninger er sparsom
herhjemme, da indsamling kun er praktiseret ret få steder og gennem kort tid, på nær
få undtagelser. I dette projekt arbejdes med scenarier, som skal have en vis fremtidig
gyldighed, f.eks. 5 år, og der er derfor behov for et estimat af den nær fremtidige
plastindsamling, som kan forventes praktiseret i Danmark. Dette er diskuteret med
(Ottosen, 2001) og (Tønning, 2001), og der er indhentet synspunkter fra (Kjær, 2001).
Indsamlingseffektiviteten vil overordnet afhænge af, om der er tale om en
bringeordning eller en henteordning, hvor erfaring både for plast og andre affaldstyper
viser, at henteordningen giver de bedste resultater, men også er dyrest at etablere.
Erfaringer fra indsamling af andre affaldstyper, f.eks. aviser og glas, skal bruges med
varsomhed, da der er større barrierer for plastindsamlingen, fordi plast fylder og er
uhåndterligt at opbevare indtil bringning/hentning og på grund af krav til rengøring af
plasten (Tønning, 2001). Endelig viser dette projekt, at plastemballage, som via
restindhold af nogle emballerede produkter vil give et stort COD bidrag, ikke bør
indsamles til genvinding, men bør affaldsforbrændes. Dette betyder et loft over hvor
stor en indsamlingsmængde, der er ønskelig til genvinding. Loftet er vanskeligt/umuligt
at finde ud fra tilgængelige statiske oplysninger, som diskuteret i kapitel 6.
4.2.3.1 Bringeordninger, husholdninger
(Ottosen, 2001) mener generelt, at gode brugervenlige bringeordninger med en god
informationsindsats kan nå en indsamlingseffektivitet på 40 eller måske 50 %. Med
brugervenlig menes, at der ikke må være for langt til indsamlingsstederne.
(Tønning, 2001) peger på, at de bringeordninger, som har fungeret herhjemme gennem
længere tid, ligger på 10 15 % indsamlingseffektivitet. Resultater fra et nylig
afholdt forsøg i Nyborg (Ottosen og Tønning, 2000) nåede en indsamlingseffektivitet på
over 40 % sidst i forsøget. Forsøget var rettet mod flasker/dunke/bøtter som i dette
projekt, men andre fraktioner blev også afleveret. Kendetegnende for forsøget var fokus
på brugervenlighed og information.
Generelt gælder, at det potentiale, som indsamlingseffektiviteterne er beregnet ud
fra, er temmelig usikkert at bestemme, hvilket også gør indsamlingseffektiviteterne
usikre. Det kan heller ikke udelukkes, at en mængde erhvervsaffald afleveres foruden
husholdningsaffaldet.
(Kjær, 2001) har diskuteret indsamlingseffektiviteten for bringeordninger med kolleger
i Miljøstyrelsen, der som et godt gæt mener, at en bringeordning med kuber vil give ca.
40%. På baggrund af ovenstående diskussion er det i dette projekt valgt at regne på
indsamlingseffektiviteterne 25 % og 40 % til at repræsentere
bringeordninger fra husholdninger.
Det lave bud er konservativt i forhold til vurderingen fra (Ottosen, 2001) og (Kjær,
2001), men tager hensyn til hidtidige erfaringer og de omtalte barrierer for plastaffald i
forhold til andre affaldstyper. Det høje bud retter sig mod, hvad der realistisk kan
tænkes i fremtidige systemer.
4.2.3.2 Henteordninger, husholdninger
Indsamlingseffektiviteten for henteordninger afhænger af, om dette finder sted fra
"fast opsamlingsmateriel", dvs. en beholder som brugeren løbende kan fylde i,
eller ved at brugeren med mellemrum, f.eks. på faste datoer, stiller affald til
afhentning. Man regner almindeligvis med at indsamling fra fast opsamlingsmateriel giver
det bedste resultat.
(Ottosen, 2001) mener generelt at man i en brugervenlig henteordning og med en god
informationsindsats kan nå en indsamlingseffektivitet 60 - 80 %. Brugervenligt betyder
her bl.a. fast opsamlingsmateriel.
De henteordninger, man har erfaring med herhjemme, fungerer ved, at brugeren stiller
affaldet til afhentning på bestemte datoer. I det mindste én kommune udleverer en
særlig sæk til formålet. Indsamlingseffektiviteten ligger på ca. 45 % for
flasker/dunke/bøtter. Indsamlingen kan være direkte rettet mod flasker/dunke/bøtter
eller mod flere plastfraktioner, hvorfra indsamlingseffektiviteten for
flasker/dunke/bøtter så er beregnet.
(Tønning, 2001) mener, at man med fast opsamlingsmateriel kan nå en højere
indsamlingseffektivitet, og har her samme vurdering som (Ottosen, 2001). Tønning tvivler
dog på, at fast opsamlingsmateriel til plastaffald vil blive særlig udbredt herhjemme,
da potentialet er for lille. Måske vil det blive etableret i etageejendomme, hvor man i
affaldsskurene kan opstille en særlig beholder til plast, ligesom det i dag er ret
almindeligt med særlige beholdere til glas og papir. Tønning peger imidlertid på, at
indsamlingseffektiviteten fra fast opsamlingsmateriel er mindre for etageejendomme end fra
parcelhusområder. For papir er det ca. 75 % vs. 90 %.
(Kjær, 2001) har diskuteret indsamlingseffektiviteten for henteordninger med kolleger
i Miljøstyrelsen, der som et godt gæt mener, at man med henteordning kan opnå ca. 60%.
På baggrund af ovenstående diskussion er det i dette projekt valgt at regne på
indsamlingseffektiviteterne 50 % og 60 % til at repræsentere henteordninger
fra husholdninger.
Disse indsamlingseffektiviteter er tænkt at dække et mix af begge de nævnte
henteordninger, men tager højde for, at henteordning fra fast opsamlingsmateriel
antageligt får en begrænset udbredelse, samt at visse typer plastemballage bør til
affaldsforbrænding frem for til genvinding. Som for bringeordninger er det lave bud
baseret på hidtidige erfaringer, og det høje bud er for fremtidige systemer.
4.2.3.3 Indsamling fra erhverv
Det har ikke været muligt at indhente oplysninger om indsamlingseffektivitet fra
erhverv, men den må formodes at være højere end for husholdninger eller på niveau med
henteordning fra husholdninger med fast opsamlingsmateriel.
Små erhvervsvirksomheder vil nok i en vis udstrækning benytte sig af bringeordninger,
også hvor disse er møntet på husholdninger, men ellers må det antages, at
henteordninger vil være mest udbredt blandt erhvervsvirksomheder, og at dette vil ske fra
fast opsamlingsmateriel. Mængdeandelen af plastemballage fraktioner, som det i dette
projekt skønnes relevant at genvinde, er høj for erhverv i forhold til husholdninger
(68% vs. 14 %), se afsnit 2.1.3. Indsamlingseffektiviteten målrettet plastemballage fra
erhverv vil antageligt ligeledes kunne blive høj. Man kan måske gætte på en
indsamlingseffektivitet på 70 % eller mere for de fraktioner, det er relevant at
indsamle til genvinding.
Følgende mulige biltyper og deres udnyttelse er udpeget med henvisning til Figur 4:
Henteordning, affaldsforbrænding:
Dette antages at finde sted med komprimatorvogn med 24 t totalvægt og en middellast
på 3 tons (Tønning et.al., 1997). Middellasten svarer til en kapacitetsudnyttelse på 20
- 25 % af komprimatorvognenes lasteevne på ca. 12 14 tons. Kapacitetsudnyttelsen
har betydning for miljøbelastningen og for valg af transportproces i UMIP databasen.
Henteordninger, genvinding (a):
For husholdningsaffald antages dette at finde sted med komprimatorvogn, 24 t totalvægt
og middellast 3 tons (Tønning et.al., 1997). Middellasten svarer til en
kapacitetsudnyttelse på 20 - 25 %.
Afhentning til genvinding fra særskilt beholder, også kaldet fast opsamlingsmateriel,
vil med stor sandsynlighed finde sted med denne vogntype. Affald som stilles til
afhentning kan dog også blive indsamlet med ladvogn, der typisk er indrettet med adskilte
rum til forskellige affaldstyper (f.eks. plast, pap, papir, glas) (Tønning, 2001). Se
bemærkningen under punkt 4) om den miljømæssige forskel på komprimatorvogn og ladvogn.
Afhentning af transportemballage fra erhverv antages at finde sted med ladvogn eller
ophalervogn (containervogn), da denne situation nok minder om indsamling fra bringeordning
til sortering, se punkt 4), og der er benyttet samme ladvognstype som i punkt 4).
Ladvognen kan være rumopdelt, se ovenover.
Bringeordning til genbrugsstation (d):
Fra private husholdninger antages dette at finde sted i benzindreven personbil med
motorstørrelse 1,4 2 l. Man vil typisk have flere affaldsprodukter med end
plastaffald, f.eks. brugte flasker og aviser. Der er antaget 5 kg affald.
Fra lidt mindre virksomheder er antaget dieseldreven varebil, og det er antaget, at
denne medbringer 100 kg affald til genbrugsstationen.
Bringeordninger til sortering (c og e):
Dette antages at finde sted med ladvogn, 11 t totalvægt og middellast 2,5 tons
(Tønning et.al., 1997). Middellasten svarer til en kapacitetsudnyttelse på ca. 45 %.
Komprimatorvogn og ophalervogn er ligeledes mulige. Disse vogne har større totalvægt
end ladvognen (25 t vs. 11 t) men antages dårligere udnyttet (ca. 25 % vs. 45 %), så den
miljømæssige forskel mellem de to alternativer vil næppe være stor. Derfor er kun
ladvognen benyttet i beregningerne.
Transport til genvindingsvirksomhed (g, f og h):
Ifølge (Kjølhede, 2001) ankommer transportemballage på lastbiler med 40 t totalvægt
og med en typisk last på ca. 16 t, sv. t. en kapacitetsudnyttelse på 65 70 %.
Lastbilerne kører i speditionstrafik, hvilket vil sige, at de udnyttes til et andet job
på hjemturen, dvs. der er ikke nogen tom retur. Dette er ligeledes forudsat i
beskrivelsen af transportafstande i afsnit 4.2.2. Den skitserede transport vil nok
ligeledes være repræsentativ for plast fra husholdninger, som sendes fra
sorteringscentral til genvindingsvirksomhed.
Med hensyn til rene foliefraktioner kan disse presses i baller, som man typisk modtager
22 tons af ad gangen sv. t. 90-100 % kapacitetsudnyttelse på en 40 t lastbil.
Et antal nye transportprocesser er oprettet, da de eksisterende data i UMIP
PC-værktøj er forældede. Processerne er blevet til i forbindelse med et
transportprojekt (Miljøstyrelsen, 2000) og er baseret på udregning af typiske
transporter i TEMA2000 (Trafikministeriet, 2000). De anvendte transportprocesser er listet
i nedenstående skema. Disse processer benytter opdaterede data for brændselsproduktion
nævnt i Tabel 6, da brændselsproduktion ikke er indeholdt i TEMA.
For 11 t ladvogne er anvendt TEMA´s lastbil på 10 t totalvægt, da denne er
repræsentativ. I stedet for de 45 % udnyttelse er der tilnærmet benyttet lastgraden 48%
(TEMA2000 default) svarende til gennemsnitsudnyttelsen i Danmark. For 24 t
komprimatorvogne er anvendt TEMA´s lastbil på 25 t totalvægt beregnet for
lastudnyttelsen 25 %. 40 t lastbilen til genvinding med 65 - 70% udnyttelse svarer godt
til udnyttelsen ved eksportkørsel og til langturskørsel i Danmark med store biler.
Lastgraderne er repræsentative for speditionskørsel. Forkortelsen EU2 i skemaet står
for emissionsnormen EURO 2 gældende fra 1996. Vægtene er totalvægt.
Transportproces |
Bemærkninger |
Personbil, benzin, 1,4-2 l EU2,
bykørsel, per kgkm m. 5 kg varer |
benyttes ved transport til f.eks.
genbrugsstation; men modsvarer transport per person km med 5 personer, da bilen ikke
regnes lastafhængig. |
Varebil, diesel, 3,5t EU2, 5% lastet, per
kgkm, blandet lokal kørsel |
100 kg last.
Blandet lokal = 32% by, 44% landevej, 24% motorvej (TEMA2000 default) |
Lastbil, 10t EU2, 48% lastet, per kgkm,
blandet lokal kørsel. |
2,5 tons last.
Blandet lokal = 32% by, 44% landevej, 24% motorvej (TEMA2000 default). |
Lastbil, 25t EU2, 25% lastet, per kgkm,
blandet lokal kørsel. |
4,25 tons last.
Blandet lokal = 32% by, 44% landevej, 24% motorvej (TEMA2000 default). |
Lastbil, 40-48t EU2, 70% lastet, per
kgkm, blandet kørsel i Danmark. |
16,8-22,4 tons last.
Blandet kørsel DK = 5% by, 15% landevej, 80% motorvej (skøn IPU og
COWI) |
Containerskib, 4000 TEU, fuel, 75%
lastet, per kgkm |
Last: 3000 TEU (20´ containerenheder)
sv.t. 30.000t last.
SO2 er beregnet ud fra 3,3 % S i brændslet. |
Godstog, diesel DK, kgkm |
Gamle UMIP data benyttet for tog i Kina. |
De angivne laster af lastbilerne skal tages med forbehold, da de afhænger af den eksakte
lastbiltype. Med hensyn til blandet kørsel i Danmark er denne skønnet ud fra tur
eksempler i TEMA2000 for lange ture, dvs. over Storebæltsbroen eller yderpunkter i
Jylland. Der kan i praksis være stor variation i køremønstret, især lokalt og
regionalt. Det normale svovlindhold for dieselolie for landtransport er 0,005% (lav
svovl), og dette er benyttet ved beregningerne.
Rengøring af husholdningsemballager medfører vand- og energiforbrug samt øget
spildevandsbelastning med især BOD og COD og dermed ekstra energiforbrug til
spildevandsrensning. Spildevandsrensningen er uafhængig af, om det er de enkelte
husholdninger eller genvindingsvirksomheden, som skal foretage rengøringen. Af
hygiejniske årsager er man mest interesseret i, at rengøringen foretages af
husholdningen, før den tomme emballage sendes til genvinding, men genvindingsvirksomheden
kan antageligt foretage rensningen med et mindre vand- og energiforbrug.
For at få indtryk af størrelsesordenen af belastningen fra rengøring er der udført
et forsøg, hvor et antal relevante husholdningsprodukter emballeret i plastflasker og
bøtter er tømt for indhold. Den resterende produktmængde er renset ud og vægten
bestemt. De fleste emballager blev vasket i varmt vand, og energiforbrug til
vandopvarmning er beregnet. COD af de udrensede produkter er beregnet på basis af
nøgletal (Henze et. al., 1992) for kulhydrat, protein, fedt, eddike etc. Mængden af
disse indholdsstoffer er taget fra varedeklarationerne. Energiforbrug til nedbrydning af
COD i spildevandsrensning og efterfølgende slambehandling er beregnet ud fra nøgletal
for spildevandsrensningsanlægget Lynetten (Jørgensen, 2000)(Lynettefællesskabet I/S,
2000). Disse data kan forventes at være bedre end gennemsnittet for spildevandsrensning.
Som alternativ til rengøring af emballagerne med henblik på genvinding er
energigevinsten ved affaldsforbrænding af restprodukterne i emballagerne beregnet.
Energigevinsten er beregnet ud fra brændværdi af restprodukterne bestemt ud fra
varedeklarationerne.
Der er gjort rede for forsøgene og beregningerne i bilag D, og resultaterne indgår i
scenarierne behandlet i kapitel 6. Forsøgsresultaterne er behæftet med væsentlig
usikkerhed, da de afhænger af forbrugeradfærd ved tømning og rengøring af emballagen,
som diskuteret i kapitel 7. Der har her kun været en enkelt testperson til at udføre
forsøgene. Testpersonen har nok tømt emballagerne mindre grundigt og rengjort dem mere
grundigt, end mange brugere ville gøre, og der er derfor tale om worst case. Rengøringen
er foretaget enkeltvis, hvor mange brugere ville udføre rengøringen i forbindelse med
opvask (manuelt eller i maskine), hvorved forsøgets vandmængde er for stor. Da
opvarmningen af vandet er miljømæssigt afgørende, er beregningerne tillige udført for
uopvarmet (koldt) vand for at undgå forskelle i vandforbrug som et usikkerhedsmoment.
Repræsentanter for husholdningsprodukterne er udvalgt efter undersøgelsen af
genvindingspotentialer, samt ud fra forskellige grader af BOD og COD belastning fra
produkterne. De udvalgte produkter, grupperet efter COD belastning fra den udrensede
restmængde, er:
 | Høj COD: Mayonnaise, remoulade, sennep |
 | Middel COD: Yoghurt, bodylotion |
 | Lav COD: Is, ketchup, honning, shampoo |
 | Meget lav eller ingen COD: Mælk, rengøringsmiddel (Ajax eller lign.), eddike |
Det viser sig, at der er korrelation mellem COD mængde, vand- og energiforbrug til
rengøring af emballage og energiforbrug til spildevandsrensning såvel som til
energigevinst ved alternativ forbrænding. Dette er illustreret i nedenstående tabel, se
beregningerne i bilag D.
Tabel 7
Energi til opvarmning af vaskevand og energigevinst ved affaldsforbrænding for
forskelligt COD indhold i plastemballage, husholdningsaffald.
Se her!
Replast A/S genvinder PE folier og i mindre omfang flasker og dunke ved omsmeltning i
ekstruder efterfulgt af pelletering til granulat, og data for plastgenvinding er leveret
herfra. Ældre data (ca. 1991) fra Replast A/S findes allerede i UMIP PC-værktøjet, men
disse data må anses for forældede. Desuden omhandler de ældre data kun landbrugsfolier,
hvilket er utilfredsstillende til generelle formål.
Virksomheden har i dag to produktionslinier, en for relativt ren plastaffald
(transportemballage, produktionsaffald o.lign.) og en for landbrugsfolie. Det har derfor
været muligt at lave en opdeling af data for de to linier. Opdelingen baserer sig i nogen
grad på beregnede og skønnede fordelinger af energiforbrug og emissioner.
Sammenlignet med de ældre data må de nye data anses for mere repræsentative, og
især har data for transportemballage været savnet. For landbrugsfolie er energiforbruget
nogenlunde som før, hvorimod især affaldsmængden er betydeligt reduceret. Der er som
ventet kun en begrænset mængde affald fra transportemballagen.
Det skal bemærkes, at affaldsmængderne fra landbrugsfolier især skyldes sand, jord,
ler etc., som er bragt ind med folien. Som forklaret i afsnit 3.3.6 skal denne mængde
affald, i lighed med hele genvindingsprocessen, tilskrives leverandøren af plastaffald,
som er den, der forårsager såvel genvindingsproces som affald. Replast har ingen
indflydelse på mængden af affald, som skyldes forurening af plastråvaren.
Mængden af produktionsaffald fra genvindingsprocessen er 7,4 % af den behandlede
mængde målt som ren plast, hvilket ikke er væsentligt forskelligt fra det, man
forventer fra andre genvindingsbrancher, f.eks. glas og aluminium. Al produktionsaffaldet
antages affaldsforbrændt med energiudnyttelse. I perioder er det ikke muligt at
forbrænde al produktionsaffald grundet manglende forbrændingskapacitet, hvilket betyder
at noget affald må deponeres. Dette antages at være et forbigående problem.
Plastgenvinding kan groft inddeles i følgende procestrin:
Landbrugsfolier:
 | Shredding og forvask |
 | Nedkværning |
 | Vask og sedimentering |
 | Tørring |
 | Ekstrudering og granulering |
 | Spildevandsrensning |
Transportemballage:
 | Nedkværning |
 | Friktionsvask og sedimentering |
 | Friktionsvask |
 | Tørring |
 | Ekstrudering og granulering |
 | Spildevandsrensning |
Data for plastgenvindingen stammer fra Replasts grønne regnskab samt supplerende
oplysninger om bl.a. spildevandsmålinger. En skitse af massestrømmene er vist i Figur 5.
Opdelingen på de to produktionslinier er foretaget i samråd med (Kjølhede, 2000) efter
følgende principper:
 | Produktoutput leveret fra de to linier er registreret i bogholderi |
 | Råvareinput til de to linier er beregnet ud fra massebalance under forudsætningerne
beskrevet under Affald. I massebalancen indgår en mængde vand, som antages bundet til
slammet under vaskeprocessen. |
 | Elektricitetsforbrug til produktion er fordelt efter installeret effekt på de to
linier, idét belastningen antages at være nogenlunde identisk. |
 | Naturgasforbrug til produktion er fordelt efter installeret effekt af naturgas
brændere. |
 | Vandforbrug til produktion er fordelt efter råvareinput, da det er denne mængde, der
går gennem vaskeanlægget. |
 | Komfortforbrug (el, varme, vand) er fordelt efter output. Mængden er lille sammenlignet
med forbruget til produktion. |
 | Dieselolie til trucks er fordelt efter råvareinput, da det er denne mængde, der
bestemmer trucktransporten |
 | Kemikalier er fordelt efter output |
 | Affald ud fra forudsætningerne at sand og slam er tilknyttet landbrugsfolier (på nær
en lille mængde papirslam fra transportemballage), at papiraffald er tilknyttet
transportemballage (etiketter), samt at mængden af produktionsaffald til forbrænding og
deponi fordeles efter output. |
 | BOD og COD emission er fordelt ud fra en skønnet mængde opløst lim, som stammer fra
tranportemballage (etiketter o.lign.) |
 | Øvrige spildevandsemissioner antages at være bragt ind med landbrugsfolie. |
Se her!
Figur 5
Massestrømme og energi for plastgenvinding på Replast
For rimeligt rene fraktioner af produkter, som har en tilstrækkelig godstykkelse, er
det muligt at foretage en direkte regranulering, dvs. at man undgår omsmeltningen.
Kasserede HD-PE transportkasser, f.eks. kasser til transport af øl/vand, mælk, brød
o.lign. vil typisk kunne regranuleres direkte.
Replast A/S udfører ikke i dag direkte regranulering, men det har været muligt at
estimere data ud fra et sandsynligt procesforløb på Replast. Et springende punkt er,
hvorvidt vask af produkterne er nødvendig eller ej. Vask er nødvendig for at sikre, at
der ikke kommer snavspartikler eller rester fra det transporterede produkt med i
granulatet. Sidstnævnte problem er størst for transportkasser til f.eks. fersk kød.
Mange kasser vaskes rutinemæssigt af leverandøren (brugeren), og man kan sige, at vask
af en kasseret kasse ikke er nødvendig for kassens brug men for genvindingen. Med andre
ord indregnes vasken hvad enten den finder sted hos leverandøren eller hos
genvindingsvirksomheden.
Med udgangspunkt i førnævnte procesforløb for transportemballage (folier) antages
det, at man undgår den ene friktionsvask samt omsmeltning i ekstruderen og pelletering.
Procesforløbet bliver:
 | Nedkværning til granulat |
 | Friktionsvask og evt. sedimentering |
 | Tørring |
 | Spildevandsrensning |
Det er muligt, at man vil foretrække nedkværning efter vask. I forhold til genvinding
ved omsmeltning spares 60 % af el-energiforbruget og 50 % af vandforbruget.
Spildevandsbelastning og hjælpematerialeforbrug antages ligeledes halveret. Mængden af
produktionsaffald antages nedbragt til 3 % af den behandlede mængde målt som ren plast.
Plastaffald som ikke genvindes samt produktionsaffald fra genvinding bliver
affaldsforbrændt. Som udgangspunkt er UMIP databasens processer for affaldsforbrænding
af PE og PP benyttet (Miljøstyrelsen, 1999b). Disse processer er af ældre data, men er
verificeret i forhold til nyere oplysninger (Energi E2, 2001). Problemet med at anvende
nyere data er, at disse er for dansk gennemsnitsaffald, hvorimod UMIP databasens data som
krævet i LCA er beregnet per materialetype, der affaldsforbrændes.
I UMIP databasens affaldsforbrændingsprocesser antages nogle emissioner at være
fælles for forbrændingsanlægget, uanset hvad der forbrændes, og andre emissioner er
produktspecifikke. Til fælles emissioner er regnet NOx og dioxin, og disse svarer
størrelsesordensmæssigt rimeligt godt til oplysninger i (Energi E2, 2001). CO emission
er væsentlig højere end i (Energi E2, 2001), hvor den til gengæld også forekommer
påfaldende lav.
I UMIP databasen er der ikke regnet med elproduktion fra affaldsforbrænding, da dette
stort set ikke fandt sted på tidspunktet for den daværende dataindsamling. I dette
studie er der regnet med, at affaldsforbrændingens energiproduktion fordeler sig på 80 %
varme og 20 % el. Der er ikke allokeret mellem el og varme, men da elproduktionen er
lille, har dette kun mindre betydning. Varmen antages at fortrænge fjernvarme fra det
centrale system i Danmark (Energi E2, 2001), hvilket vil sige kraftvarme og varme fra
centrale elværker. El antages at fortrænge gennemsnits dansk elproduktion (Energi E2,
2001). Der er regnet med allokering efter energikvalitet (exergi) for den fortrængte el
og varme.
Der er regnet med samme totale virkningsgrad på 75 % for affaldsforbrænding med
elproduktionen som for ældre data uden elproduktion, men da virkningsgraden på
elproduktion er væsentlig ringere end for varmeproduktion, er den uændrede totale
virkningsgrad udtryk for en bedre virkningsgrad på forbrændingen i anlægget, hvilket
man regner med i dag.
Det har været nødvendigt at oprette et antal nye affaldsforbrændingsprocesser:
 | Forbrænding af restprodukter i emballage |
 | Forbrænding af slam fra spildevandsrensning |
 | Støttefyring med biogas ved affaldsforbrænding af slam |
 | Støttefyring med fyringsolie ved affaldsforbrænding af slam |
De første tre processer er regnet CO2 neutrale. Restprodukter i
husholdningsemballagen stammer overvejende fra levnedsmidler og kan derfor antages at
være biomasse, der regnes CO2 neutralt ved forbrænding.
Forbrænding af restprodukter er oprettet med udgangspunkt i UMIP databasens
eksisterende processer og følger ovennævnte beskrivelse for el og varme.
Forbrænding af slam er oprettet med udgangspunkt i UMIP databasens eksisterende
processer med hensyn til selve forbrændingen, men ikke med hensyn til energiproduktion,
da denne er opgjort separat i data for spildevandsbehandling og slamforbrænding
(Lynettefællesskabet, 2000). Slam og biogas kommer fra forrådnelse af organisk materiale
i spildevandet.
Et antal nye processer for energi og produktion af brændsler (pre-combustion) er
oprettet. Det drejer sig om følgende processer:
Proces |
Reference |
Gasolie forbrændt i fyr <100kW |
Frischknecht, 1996; Christensen, 1991 |
Naturgas forbrændt i fyr >100kW |
Frischknecht, 1996; Christensen, 1991 |
Dansk elproduktion, 1997, allokeret efter
energikvalitet |
Energi E2, bearbejdet af IPU |
Dansk fjernvarmeproduktion, centrale
system, 1997, allokeret efter energikvalitet |
Energi E2, bearbejdet af IPU |
EU elproduktion 1994 |
Frees & Weidema, 1998 |
Benzin, EU |
Frischknecht, 1996, bearbejdet af IPU |
Dieselolie, EU |
Frischknecht, 1996, bearbejdet af IPU |
Fuelolie, EU |
Frischknecht, 1996, bearbejdet af IPU |
Gasolie, EU |
Frischknecht, 1996, bearbejdet af IPU |
Naturgas, Nordsøen. |
Bakkane, 1994 |
For energiprocesserne gælder, at både de traditionelt omfattede emissioner til luft og
f.eks. tungmetalemission er medtaget. For brændselsproduktion er alle tilgængelige
emissioner ligeledes medregnet.
Dansk el- og fjernvarmeproduktion er fra en LCA af dansk elproduktion 1997 udført af
elværkerne ved ENERGI E2 (Energi E2, 2001). Der har vist sig nogle fejl i de
offentliggjorte data, som er korrigeret af IPU i dette projekt. Fejlene er af
systemmæssig karakter og har meget lille værdimæssig betydning. Der er benyttet data,
hvor allokering mellem el og varme er udført efter exergi (energikvalitet), og der er
regnet med data for energiproduktion og ikke forbrug, dvs. tallene er ikke korrigeret for
import/eksport. Problemet med den måde der er korrigeret for import/eksport på af Energi
E2 i overensstemmelse med Energiministeriets politik, er at der godskrives en
miljøgevinst hver gang i løbet af året, Danmark har import af vandkraft, til trods for
at Danmark netto har eksport af forurenende kulkraft.
Nye data for brændselsproduktion er oprettet i forbindelse med et projekt for
transport (Miljøstyrelsen, 2000) og anvendt her, da de eksisterende data i UMIP
PC-værktøj må anses for forældede. Brændselsproduktionen repræsenterer EU
gennemsnit, hvor en stor del af råolien udvindes i bl.a. Mellemøsten, og data er ikke
nødvendigvis repræsentative for danske forhold (hvad de tidligere data heller ikke var).
Dette kommer mest synligt til udtryk for VOC emission
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|