Renere teknologiprojekter 1996

Belysning af de miljømæssige fordele ved coastertransport frem for landtransport

Arbejdsrapport nr. 13, 1996
Miljøstyrelsen

Hvordan transporterer man gods på den miljømæssigt bedste måde? Dette forprojekt belyser de miljømæssige forhold ved godstransport med henholdsvis coaster, godstog og lastbil.

Miljøstyrelsen ønskede at gennemføre en analyse, der belyser de eventuelle miljømæssige fordele ved at transportere gods med coaster frem for med lastbil eller tog.

Baggrunden er, at stort set al transport af gods inden for Danmarks grænser – nemlig 94% – sker med lastbil, mens 4% transporteres med skib og 2% med tog. Tallene er en opgørelse fra 1992.

Hvis en del af landtransporten kan omlægges til søtransport, vil dette begrænse forureningen i nærområdet. Herved forstås direkte luftforurening og lugtgener fra lastbilers og togs udstødningsgasser, støjgener, samt gener fra vibrationer ved passage gennem beboede områder.

Afledte faktorer, som f.eks. færre tilskadekomne i trafikken, vil være et positivt resultat af at flytte en større del af godstransporten til søs. Ifølge forfatteren vil der desuden være store samfundsmæssige besparelser, idet omkostninger til vedligeholdelse af vej- og banenet vil kunne reduceres, hvis en større del af godstransporten flyttes fra land til hav.

Coasteren er den mindste type af fragtskibe, der besejler det åbne hav. På grund af sin størrelse kan coasteren anløbe havne, der ikke kan besejles af større skibe. Coasteren er derfor velegnet til transport i nærområdet. En yderligere fordel ved at benytte små skibe er, at der kan opnås en højere besejlingsfrekvens end med store skibe.

Fordelene ved coastertransport er, at den nødvendige energimængde til transport af gods er meget begrænset. Store godsmængder kan således flyttes med et meget begrænset energiforbrug pr. tons transporteret gods. Transporten foregår fra industriområde til industriområde, så beboede områder helt skånes for støj, vibration og lugtgener. Den forurening, der kommer fra coasterens motorer, belaster ikke nærmiljøet, men emitteres hovedsageligt langt fra beboede områder.

Beregningerne viser, at der er betydelige energi- og miljøbesparelser at hente, hvis en del af det transportarbejde, der i dag udføres af lastbiler, kan flyttes til coaster eller tog.

Forprojektet viser, at energiforbruget ved godstransport med henholdsvis coaster, godstog og lastbiler fordeler sig i forholdet 1:2:4.

Når energiforbruget reduceres, vil miljøemissionerne alt andet lige også reduceres. Det betyder, at der forholdsmæssigt udledes tilsvarende mindre mængder CO2, når transporten foregår med coaster. I grove træk gør samme mønster sig gældende for andre parametre som faststof, kvælstofilter (NOx), kulmonoxid (CO) og kulbrinter (TOC).

Kun på ét punkt er coastertransport ikke den mest miljøvenlige, og det er med hensyn til udledning af svovldioxid (SO2). Coastere benytter typisk brændstof med et svovlindhold på 0,2%, hvor tog og lastbiler benytter brændstof med et svovlindhold på kun 0,05%.

De økonomiske forhold, der spiller ind ved valg af transportform, er kun perifert berørt i forprojektet.

Sammenholdes disse beregninger med det forhold, at 94% af alt indenlandsk transportarbejde i dag udføres med lastbiler, vil det være klart, at der er mulighed for betydelige energi- og miljøbesparelser, hvis blot en del af den vejbaserede transport kan flyttes til havs.

Det er forfatterens opfattelse, at transporter udført med coaster vil kunne leve op til de samme krav om levering til tiden, som gælder for transporter udført med lastbil.

Konklusionerne i dette forprojekt peger på, at der vil være væsentlige miljøgevinster for såvel Danmark som Europa, hvis transportarbejde kan flyttes fra vej til søtransport. For at komme videre opfordrer forfatteren derfor til, at der tages kontakt til større danske firmaer, der ville være interesseret i at få udført en del af deres transportarbejde på en mere miljørigtig måde end i dag. Efterfølgende kan foretages en analyse af, hvilken del af virksomhedernes transportbehov, der kunne flyttes. Det er tanken at inddrage Rederiforeningen af 1895 og Danske Vognmænd i dette arbejde. Samtidig skal der beregnes, hvilke miljøgevinster der vil kunne opnås, samt de økonomiske konsekvenser heraf.

Forfatter/udførende institution

Tom Wismann, dk-TEKNIK.

Rapporten er udarbejdet med tilskud fra Rådet vedr. genanvendelse og mindre forurenende teknologi.

ISSN nr. 0908-9195
ISBN nr. 87-7810-559-5