| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Renere teknologiprojekter 1996
Arbejdsrapport nr. 13, 1996
Miljøstyrelsen
Hvordan transporterer man gods på den miljømæssigt bedste måde? Dette forprojekt
belyser de miljømæssige forhold ved godstransport med
henholdsvis coaster, godstog og lastbil.
Miljøstyrelsen ønskede at gennemføre en analyse, der belyser de eventuelle
miljømæssige fordele ved at transportere gods med coaster frem for med lastbil eller
tog.
Baggrunden er, at stort set al transport af gods inden for Danmarks grænser
nemlig 94% sker med lastbil, mens 4% transporteres med skib og 2% med tog. Tallene
er en opgørelse fra 1992.
Hvis en del af landtransporten kan omlægges til søtransport,
vil dette begrænse forureningen i nærområdet. Herved forstås direkte luftforurening og
lugtgener fra lastbilers og togs udstødningsgasser, støjgener, samt gener fra
vibrationer ved passage gennem beboede områder.
Afledte faktorer, som f.eks. færre tilskadekomne i trafikken, vil være et positivt
resultat af at flytte en større del af godstransporten til søs. Ifølge forfatteren vil
der desuden være store samfundsmæssige besparelser, idet omkostninger til
vedligeholdelse af vej- og banenet vil kunne reduceres, hvis en større del af
godstransporten flyttes fra land til hav.
Coasteren er den mindste type af fragtskibe, der besejler det åbne hav. På grund af
sin størrelse kan coasteren anløbe havne, der ikke kan besejles af større skibe.
Coasteren er derfor velegnet til transport i nærområdet. En yderligere fordel ved at
benytte små skibe er, at der kan opnås en højere besejlingsfrekvens end med store
skibe.
Fordelene ved coastertransport er, at den nødvendige energimængde til transport af
gods er meget begrænset. Store godsmængder kan således flyttes med et meget begrænset
energiforbrug pr. tons transporteret gods. Transporten foregår fra industriområde til
industriområde, så beboede områder helt skånes for støj, vibration og lugtgener. Den
forurening, der kommer fra coasterens motorer, belaster ikke nærmiljøet, men emitteres
hovedsageligt langt fra beboede områder.
Beregningerne viser, at der er betydelige energi- og miljøbesparelser at hente, hvis
en del af det transportarbejde, der i dag udføres af lastbiler, kan flyttes til coaster
eller tog.
Forprojektet viser, at energiforbruget ved godstransport med henholdsvis coaster,
godstog og lastbiler fordeler sig i forholdet 1:2:4.
Når energiforbruget reduceres, vil miljøemissionerne alt andet lige også reduceres.
Det betyder, at der forholdsmæssigt udledes tilsvarende mindre mængder CO2,
når transporten foregår med coaster. I grove træk gør samme mønster sig gældende for
andre parametre som faststof, kvælstofilter (NOx), kulmonoxid (CO) og
kulbrinter (TOC).
Kun på ét punkt er coastertransport ikke den mest miljøvenlige, og det er med hensyn
til udledning af svovldioxid (SO2). Coastere benytter typisk brændstof med et
svovlindhold på 0,2%, hvor tog og lastbiler benytter brændstof med et svovlindhold på
kun 0,05%.
De økonomiske forhold, der spiller ind ved valg af transportform, er kun perifert
berørt i forprojektet.
Sammenholdes disse beregninger med det forhold, at 94% af alt indenlandsk
transportarbejde i dag udføres med lastbiler, vil det være klart, at der er mulighed for
betydelige energi- og miljøbesparelser, hvis blot en del af den vejbaserede transport kan
flyttes til havs.
Det er forfatterens opfattelse, at transporter udført med coaster vil kunne leve op
til de samme krav om levering til tiden, som gælder for transporter udført med lastbil.
Konklusionerne i dette forprojekt peger på, at der vil være væsentlige
miljøgevinster for såvel Danmark som Europa, hvis transportarbejde kan flyttes fra vej
til søtransport. For at komme videre opfordrer forfatteren derfor til, at der tages
kontakt til større danske firmaer, der ville være interesseret i at få udført en del
af deres transportarbejde på en mere miljørigtig måde end i dag. Efterfølgende kan
foretages en analyse af, hvilken del af virksomhedernes transportbehov, der kunne flyttes.
Det er tanken at inddrage Rederiforeningen af 1895 og Danske Vognmænd i dette arbejde.
Samtidig skal der beregnes, hvilke miljøgevinster der vil kunne opnås, samt de
økonomiske konsekvenser heraf.
Forfatter/udførende institution
Tom Wismann, dk-TEKNIK.
Rapporten er udarbejdet med tilskud fra Rådet vedr. genanvendelse og mindre
forurenende teknologi.
ISSN nr. 0908-9195
ISBN nr. 87-7810-559-5
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|