| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Renere teknologiprojekter 1997
Miljøprojekt nr. 347, 1997
Miljøstyrelsen
Projektet "Miljøvurdering i byfornyelse" er
blevet gennemført på Vesterbro i København med det hovedformål at analysere og udvikle
den kommunale forvaltnings muligheder for en miljøstyret byfornyelse, hvor der opstilles
miljømål, og hvor miljøindsatsen dokumenteres med henblik på en effektiv opfølgning.
Projektet har desuden haft til formål at opsamle og systematisere den tilgængelige viden
om miljøforanstaltninger.
Projektet er gennemført af Københavns Kommune med Miljøkontrollen som
projektansvarlig og med aktiv deltagelse af de kommunale institutioner, som er ansvarlige
for byfornyelsens planlægning og gennemførelse samt for miljøplanlægningen i kommunen.
Baggrunden for projektet er et ønske om at medvirke til at realisere de nationale og
kommunale målsætninger angående minimering af ressourceforbrug
og miljøbelastning inden for bygge- og anlægssektoren.
Den største gevinst er at hente inden for den ældre boligmasse, der er opført, før
miljømæssige overvejelser blev aktuelle. Det er derfor naturligt at fokusere på den
omfattende byfornyelse for at sikre, at der i denne forbindelse sker en konsekvent
inddragelse af renere teknologi og ressourceminimerende løsninger.
Byfornyelsen på Vesterbro er den største og mest omfattende byfornyelse i landet
1990erne. Københavns Kommune har siden byfornyelsens begyndelse i 1990 gennemført
en række forsøgsprojekter med henblik på at afprøve og udvikle renere løsninger inden
for teknologien.
Ligeledes er der foretaget potentialeopgørelser og informeret om
miljøforanstaltninger. I dette projekt bygges der netop videre på disse erfaringer.
Projektet er koordineret med et tilsvarende projekt "Renere teknologi i
byfornyelsen", som gennemføres af Kommunernes Landsforening med støtte fra Rådet
for større genanvendelse og mindre forurenende teknologi. Grunden til, at de to projekter
gennemføres parallelt, er dels forskellene i kommunernes størrelse og organisatoriske
opbygning, dels ønsket om at Københavns Kommunes omfattende erfaringer med økologiske
løsninger kommer en bredere kreds til gode.
De to projekter har været fulgt af en fælles styregruppe samt af en intern
styregruppe i Københavns Kommune.
Kapitel 2 indeholder et indledende afsnit om projektets afgrænsning, som er efterfulgt
af en beskrivelse af projektets arbejdsmetode og organisation i Københavns Kommune.
Endvidere redegøres der for forholdet til øvrige aktører og tilstødende projekter samt
terminologi.
I kapitel 3 tages der udgangspunkt i bilagsnotatet "Oversigt over
miljøforanstaltninger". For hver miljøforanstaltning er der angivet det procentvise
bidrag til reduktion af ressourceforbrug og miljøbelastning set i forhold til en
traditionel byfornyelse. Det samlede potentiale er opgjort, og med udgangspunkt heri er
der fastsat miljømål for de enkelte forsyningsområder. Miljømålene viser en vurdering
af, hvor stor en del af potentialet, det er realistisk at gennemføre.
I kapitel 4 redegøres der for byfornyelsens overordnede rammer, herunder lovgivning,
planlægning og økonomi. Der fokuseres på de specifikke forhold, der vedrører
miljøindsatsen. Derudover beskrives situationen i København med vægt på de enkelte
institutioners forvaltningsområder og roller i byfornyelsesprocessen. Endelig vises
eksempler på, hvilke miljøforanstaltninger der indgår i eksisterende
byfornyelsesprojekter.
Kapitel 5 redegør for de virkemidler, som kommunen har for at sikre implementering af
miljømålene og anbefalingerne for byfornyelsen. Kapitlet er koncentreret om kommunens
mulighed for at påvirke bygherrer og rådgivers miljøindsats i projekteringen samt om
kommunens mulighed for at styrke den interne administration med henblik på miljøstyret
byfornyelse. Endelig er der en beskrivelse af forslag til en permanent arbejdsgruppe for
miljøvurdering i byggeriet i Københavns Kommune. Selvom projektet hovedsageligt
omhandler byfornyelse, er det fundet hensigtsmæssigt, at arbejdsgruppen også varetager
miljøvurdering vedrørende nybyggeri.
Kapitel 6 indeholder en konklusion og projektets hovedresultater, som kan skitseres
således:
 | Der bør nedsættes en permanent arbejdsgruppe for miljøvurdering i byggeriet, der har
som opgave at revidere mål og anbefalinger, og som derudover skal fungere innovativt
omkring effektivisering af miljøindsatsen i byggeriet (renovering og nybyggeri). |
 | Kommunen bør udmelde overordnede mål for miljøindsatsen omkring forbrug af el, varme
og vand samt målsætninger omkring affald og naturindhold. |
 | Kommunen bør udmelde anbefalinger om hvilke miljøforanstaltninger, der bør udgøre en
miljømæssig standard i byfornyelsen. |
Desuden er der fremkommet følgende resultater af projektet:
 | Et oplæg vedrørende krav til bygherrer og rådgivere i byfornyelsen om at dokumentere
miljøindsatsen i projekteringen. |
 | Et oplæg vedrørende udmeldinger af mål og anbefalinger i byfornyelsesprocessen. |
 | En oversigt over miljøforanstaltninger samt en oversigt over kommunens muligheder for
at støtte disse i byfornyelsen. |
 | En redegørelse om muligheder for finansiering af miljøforanstaltninger, der ikke kan
støttes med byfornyelsesmidler. |
Forfatter/udførende institution
Finn Terp, Københavns Kommune, Miljøkontrollen, Helene Hjort Knudsen.
Rapporten er udarbejdet med tilskud fra Rådet vedrørende genanvendelse og mindre
forurenende teknologi.
ISSN nr. 0105-3094
ISBN nr. 87-7810-720-2
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |