| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Renere teknologiprojekter 1997
Arbejdsrapport nr. 4, 1997
Miljøstyrelsen
Når nogle virksomheder indbygger miljøhensyn i deres produkter er det dels for at
minimere miljøbelastningen, dels for at øge produktets konkurrencekraft gennem en
synliggørelse af miljøegenskaberne. I dette forprojekt er der udviklet og afprøvet en
metode kaldet Miljø-QFD, der kan benyttes til at identificere, hvilke miljøegenskaber
der øger produktets konkurrencekraft i markedsføringen, uden at de væsentlige
miljøbelastninger på samme tid sættes til side.
I forprojektet er metoden udviklet og afprøvet i et udviklingsprojekt, hvor et nyt
koncept for kabinekøleanlæg til biler udvikles. Metodens hovedelementer er to kendte
metoder. Fra miljøområdet er det Life Cycle
Assessment (LCA), der benyttes til at analysere et produkts miljøbelastninger i hele
dets livsforløb. Fra kvalitetsområdet er det Quality
Function Deployment (QFD), der benyttes til at afklare, hvilke ønsker interessenterne
i produktets livsforløb har, hvordan de vægtes, og hvilke af dem der skal være i fokus
for den væsentligste indsats i et udviklingsprojekt.
Forprojektet har gjort det muligt, at virksomheder, som producerer og markedsfører
mekaniske og elektromekaniske produkter, med fordel kan benytte en metode, hvor LCA og QFD
anvendes i forbindelse med, at der træffes beslutninger vedrørende miljøindsatsens
størrelse og fokus. Dermed får miljøindsatsen den bedste grobund, og risikoen for en
fejlindsats med hensyn til både udvikling og markedsføring reduceres.
Miljø-QFD har vist sig som et stærkt middel til at samle udviklingsfunktionen,
markedsføringsfunktionen og miljøspecialisten. Dette er traditionelt set tre områder,
der arbejder med hver deres målsætning. Her virker Miljø-QFD som et "fælles
sprog", hvor alle områder kan aflevere resultater og se dem brugt i de resterende
områder.
Resultatet af forprojektet udnyttes nu af ClimCon A/S, der bruger det til at målrette
deres udviklingsarbejde. Desuden har forprojektet givet resultater, der skal arbejdes med
i efterfølgende produktgenerartioner.
De tre institutter IPU, dk-TEKNIK og VKI har nu et metodekoncept, der er på et niveau,
som kan benyttes i konkrete industriprojekter.
Forprojektet har vist, at Miljø-QFD, når det blev anvendt i et udviklingsprojekt, har
følgende styrker:
 | Det tvinger projektgruppen til helhedssyn, øger dens motivation og sikrer
målrettethed. |
 | Fremsynede virksomheder undgår negative reaktioner fra markedet. |
 | LCA "afmystificeres". |
 | Der skabes et grundlag for en markedsføringsindsats. |
I forhold til ClimCons udviklingsprojekt er forprojektets væsentligste
resultater, at der er skabt overblik over:
 | Interessenternes (autohandlere, mekanikere, bilisternes interesseorganisation, bilister)
miljøønsker. |
 | Hvordan produktkonceptet bør optimeres med hensyn til både en minimering af
miljøbelastninger og en maksimering af miljømæssig konkurrencekraft. |
 | Hvilke forhold, der er kritiske i forbindelse med den miljømæssige del af
markedsføringen. |
 | Hvordan de miljø- og kvalitetsmæssige egenskaber skal vægtes i udviklingsprojektet. |
Forprojektet har bekræftet, at markedsføringen også indeholder et miljøaspekt. Dog
først efter at have verificeret miljøegenskaberne ved hjælp af en fuldskala LCA.
I forhold til forprojektets forskningsopgave er de væsentligste konklusioner:
 | Der kommer meningsfulde og brugbare udsagn fra interviews med interessenter. |
 | Projektgruppen får en meget nuanceret opfattelse af interessenternes adfærd og
motiverne bag. |
 | Projektgruppen opnår en indsigt, der ikke kan fås via LCA om f.eks. myter, manglende
viden eller miljømæssige motiver. |
 | Miljø-QFD viser, hvilke miljømæssige tiltag der kan give produktet en større
konkurrencekraft. |
På baggrund af de positive resultater, der er opnået i forprojektet, kan det
anbefales at udbygge og færdiggøre metodekonceptet i et hovedprojekt.
Det forslås, at det nuværende metodekoncept færdiggøres og "indpakkes",
f.eks. som en håndbog, hvor de enkelte trin og arbejdsopgaver forklares. Derefter bør
metoden formidles til danske mekaniske og elektromekaniske virksomheder, som en af
metoderne til at få dem til bevidst af indbygge miljøhensyn i deres produkter.
Forfatter/udførende institution
Jesper Olesen, Instituttet for Produktudvikling, Anders Schmidt, dk-TEKNIK, Anette
Petersen, VKI institut for vandmiljø.
Rapporten er udarbejdet med tilskud fra Rådet vedrørende genanvendelse og mindre
forurenende teknologi.
ISSN nr. 0908-9195
ISBN nr. 87-7810-731-8
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |