| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grønne job i Danmark
13. Evalueringens metode
Evalueringen er planlagt med henblik på at belyse Den Grønne Jobpuljes resultater som
helhed ud fra de opstillede succeskriterier. Slutevalueringen samler op på effekter af
Den Grønne Jobpuljes indsats for hele perioden 1997-2000.
I forbindelse med evalueringen er foruden denne slutrapport udgivet 7 temahæfter, der
belyser 7 konkrete indsatsområder, en midtvejsevaluering - der angav nogle strømpile om
effekter og anbefalinger til den fremtidige indsats, en selvstændig evaluering af Grøn
Aktivering - puljeordningen for Vejle Amt samt to selvstændige rapporter i forbindelse
med midtvejsevalueringen, dels "Status over forløbsevalueringer" dels "Den
Grønne Jobpuljes samspil med andre offentlige initiativer".
Slutevalueringen fremstår som en selvstændig rapport, som kan læses uafhængigt af
de øvrige dele af den samlede evaluering, der er gennemført omkring Den Grønne
Jobpulje. Det betyder, at der er enkelte afsnit i rapporten, som i større eller mindre
grad er gentagelser fra de tidligere publikationer, der er udgivet i forbindelse med den
samlede evaluering.
Evalueringen har beskæftiget sig med alle faser i et typisk projektforløb fra
ansøgning til de endelige resultater. Det kræver dataindsamling og viden fra mange
kilder. Metoderne beskrives og vurderes nærmere i dette kapitel.
13.1 Evalueringens hovedopgaver
Som det er præsenteret i kapitel 1, har evalueringen bestået af 4 hovedopgaver:
- Tilrettelæggelse og udarbejdelse af paradigme for selvevaluering
- Forløbs- og temaevalueringer
- Midtvejsevaluering
- Slutevaluering
Tilrettelæggelse. Ved evalueringens start var der to nøgleopgaver. Den ene
opgave var oprettelsen af en database, hvor alle grunddata for de bevilligede projekter
siden er blevet registreret. Den anden opgave var udformning af selvevalueringsskemaer for
projektet og projektdeltagerne. Selvevalueringen er tilrettelagt, så de projektansvarlige
har skullet udfylde et selvevalueringsskema for projektet forløb og effekter. Derudover
har projektlederne og alle projektdeltagere, dvs. personer der har fået løn i
projekterne, skullet udfylde et evalueringsskema.
Databasens grunddata har omfattet: Projektets titel, ansøgerens navn, bevillingens
tilsagn, ultrakort beskrivelse af formålet med projektet, hvilken kommune ansøgeren
kommer fra og bevillingsår. Derudover er indlagt information om typologisering af
projektet i henhold til, om projektet hører under miljøstyring, nye virksomheder og
produkter, viden og netværk, pilotprojekter eller øvrige projekter. Siden er desuden
anført, hvilke tema(er) projekter hører under: Affald og genanvendelse, byggeri,
innovative virksomheder, miljønetværk, sociale aspekter, turisme og økologiske
fødevarer.
Det er valgt, at projekterne, der er registeret i databasen, kun er registreret under
en kategori i forhold til typologiseringen, men de kan godt høre under flere temaer.
Selvevalueringsskemaerne er opbygget, så de rummer alle de oplysninger om projektet,
som der på forhånd var fastlagt intentioner om at få kendskab til fra projekterne, og
som det er muligt at udfylde i et spørgeskema. Data fra selvevalueringsskemaerne er efter
indsendelse registeret i databasen, således at det har været muligt at krydse stamdata
fra bevillingen med de indkomne svar fra evalueringen.
Selvevalueringsskemaerne skulle indsendes til CASA ved projektets afslutning samtidig
med, at der blev indsendt det afsluttende regnskab og en kortfattet beskrivelse af
projektets indsats og resultater til jobpuljen. Fra foråret 1999 blev udbetalingen af
tilskud fra jobpuljen gjort betinget af, at projekterne rent faktisk indsendte
selvevalueringsskemaet. Det sidste betyder, at der er en højere andel af besvarelser
blandt de afsluttede projekter, end man normalt ser i spørgeskemaundersøgelser.
Selvom der generelt er en høj besvarelsesprocent, så gælder det for stort set alle
spørgsmål, at ikke alle de projektansvarlige har besvaret hele spørgeskemaet. I sidste
fase ved databehandlingen i forbindelse med slutevalueringen blev CASA og Den Grønne
Jobpulje således opmærksom på ikke alene at sikre, at selvevalueringsskemaet var
indsendt, men også at alle spørgsmålene så vidt muligt var besvaret. Mangelfulde
skemaer blev sendt retur, eller der blev taget telefonisk kontakt til afsenderen med
henblik på at få de sidste oplysninger.
Til evalueringen blev nedsat en følgegruppe, som har medvirket ved tilrettelæggelsen
af evalueringen bl.a. med kommentarer til udformningen af selvevalueringsskemaerne.
Følgegruppen har derudover være inddraget i forbindelse med temamøder om beslægtede
ordninger og drøftelser af planen for den afsluttende evaluering. Følgegruppen har
bestået af repræsentanter fra Miljøstyrelsens kontor for Renere Teknologi (siden Renere
Produkter), Grøn Aktivering (AF Vejle), Erhvervsfremme Styrelsen, Kommunernes
Landsforening, Specialarbejderforbundet i Danmark, Ingeniørforeningen, TIC-Centrene,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det Økologiske Råd.
Forløbs- og temaevalueringer. Ved evalueringens start blev udvalgt 22 projekter
til forløbs- eller procesevalueringer. Projekterne blev udvalgt, så de repræsenterede
en god spredning i de bevillinger, der var givet det første 1-1½ år både med hensyn
til typologiseringen, bevillingsstørrelsen af projekterne og geografisk spredning.
Formålet med forløbsevalueringerne var at følge projekterne gennem de forskellige faser
fra start til slut. Ideen er at komme tættere ind bag om projekterne, end det er muligt
ved spørgeskemaer og telefoninterview for at få informationer om effekterne og af de
mekanismer, som spiller ind ved gennemførelse af projekterne.
I forbindelse med forløbs- og temaevalueringer er der gennemført interview med de
projektansvarlige samt nøglepersoner i projekterne. Derudover er der inddraget
nøglepersoner rundt om projekterne til belysning af indsatsen. Skriftlige materialer,
dels fra sagsmapperne i Det Grønne Sekretariat, dels fra projekterne i øvrigt er
inddraget i analyserne og vurderingerne.
Forløbsevalueringerne er gennemført i 1999. Erfaringerne fra forløbsevalueringerne
gennem de første faser er afrapporteret i midtvejsevalueringen og i en selvstændig
rapport udgivet i forbindelse med midtvejsevalueringen ("Status over
forløbsevalueringer" - Notat i forbindelse med Midtvejsevalueringen, januar 2000).
Efter midtvejsevalueringen blev det vurderet, at selvom der var oplysninger om
projekterne, som det endnu var for tidligt at få data til ved forløbsevalueringen, så
ville det være sparsomt, hvad der alt i alt ville komme af ny viden ved alene at følge
de 22 projekter videre i evalueringen. Det blev derfor i fællesskab mellem CASA og Den
Grønne Jobpulje besluttet at udvide kredsen af projekter til i alt 38 ud fra 7 udvalgte
indsatsområder. Det åbnede mulighed for at få at nærmere kendskab til ikke alene flere
projekter, men også for at vurdere effekterne inden for hver af de 7 indsatsområder.
De 7 valgte indsatsområder er: Affald og genanvendelse, byggeri, innovative
virksomheder, regionale miljønetværk, sociale aspekter, turisme og økologiske
fødevarer. Temaevalueringerne er gennemført i 2000 og 2001. Erfaringerne fra de 7
temaevalueringer er formidlet gennem udgivelse af 7 temahæfter. De første 3 temahæfter
("Innovative virksomheder med grønne job". "Sociale aspekter i grønne
job" og "økologiske fødevarer giver grønne job") er udgivet i foråret
2001, mens de sidste 4 temahæfter ("Grønne job i lokale affalds- og
genbrugsløsninger", "Bæredygtigt byggeri og grønne job", "Regionale
miljønetværk og grønne job" samt "Grønne job fremmer udvikling af
bæredygtig turisme") udgives i januar 2002 samtidig med slutevalueringsrapporten.
Udgivelsen af temahæfterne blev valgt som form til dels at formidle erfaringerne
indsamlet ved evalueringen med henblik på at udbrede kendskabet til resultaterne fra Den
Grønne Jobpulje, dels som en kilde til informationer og inspiration til kommende
projektmagere og andre, der er interesseret i indsatsen til fremme af miljø og
beskæftigelse inden for de valgte indsatsområder. Temaevalueringerne kan tillige indgå
som et væsentligt element i at sprede erfaringerne fra de omfattede projekter.
Ved at udgive temaevalueringerne som 7 selvstændige hæfter har formålet været at
få en større kreds af læsere, end der normalt er til en tyk og omfattende
evalueringsrapport. Hvis fx en boligforening er interesseret i at få mere viden om
mulighederne og resultaterne om affaldssortering og grønne gårdmænd, så kan de nøjes
med at rekvirere temahæftet "Grønne job i lokale affalds- og
genbrugsløsninger".
Midtvejsevalueringen. Midtvejsevalueringen blev gennemført i 1999 og
afrapporteret i rapporten "Ny grøn beskæftigelse i Danmark" (Januar 2000). Ved
midtvejsevalueringen var det muligt at tegne nogle tendenser og vise nogle strømpile for
indsatsen gennem Den Grønne Jobpulje. Midtvejsevalueringen kunne bruges til overordnet at
vurdere indsatsen gennem de første 3 år med henblik på eventuel justering det sidste
år.
Midtvejsevalueringen rummede en analyse af de gennemførte projekter ud fra de indkomne
selvevalueringer og forløbsevalueringerne. Derudover var der gennemført en
afslagsanalyse for jobpuljens første par år. Derudover indgik en grundig analyse af
beslægtede ordninger, en selvstændig evaluering af Grøn Aktivering i AF Vejle samt en
vurdering af de erhvervsøkonomiske konsekvenser. Den sidste vurdering var gennemført af
Handelshøjskolen i Århus. Endelig indgik der en vurdering af sekretariatets og
bestyrelsens prioriteringer og bevillingspraksis.
Slutevalueringen. Formålet med slutevalueringen er samlet at trække op på de
erfaringer om Den Grønne Jobpuljes effekter, som er indhentet gennem hele
evalueringsforløbet. Det er endvidere formålet at vurdere, hvorvidt Den Grønne Jobpulje
har levet op til de mål og delmål, der var sat for jobpuljen.
Slutevalueringen bygger på de indkomne besvarelser af slutevalueringerne, hvor nu ca.
60% af de igangsatte projekter er afsluttet og afrapporteret. Derudover indgår
hovedlinierne fra forløbs- og temaevalueringerne. Endelig er der i forbindelse med
slutevalueringen gennemført en selvstændig analyse af de miljømæssige og
beskæftigelsesmæssige effekter af de projekter, der har været afsluttet gennem ½-2½
år. Analysen er gennemført ved telefoninterview.
For at få et samlet billede af jobpuljen medtages også afslagsanalysen, som blev
gennemført i forbindelse med midtvejsevalueringen. Der indgår nogle hovedlinier for
evalueringen af Grøn Aktivering i Vejle. Slutevalueringen indeholder også en kort
sammenfatning af samspil med andre ordninger. Der indgår ligeledes en bredere vurdering
af udviklingen inden for både arbejdsmarkedet og miljøområdet gennem den periode, hvor
Den Grønne Jobpulje har virket (1997-2000). Den erhvervsøkonomiske analyse fra
midtvejsevalueringen er ikke gentaget eller medtaget.
13.2
Evalueringens fokus: faser i et projektforløb
Evalueringen har beskæftiget sig med alle faserne i et typisk projektforløb:
 | Ansøgningsfasen |
 | Sagsbehandling |
 | Projektforløb |
 | Effekter af projekterne |
Selvevalueringsskemaet afspejler denne opdeling. I det følgende gives en redegørelse
for spørgsmålene fra selvevalueringsskemaet og opbygningen i evalueringen.
Ansøgningsfasen. Temaerne for ansøgningsfasen har taget udgangspunkt i de
projektansvarliges oplevelse af Den Grønne Jobpulje. Det har været afgørende for
programmet, at de rette målgrupper er blevet opmærksom på programmets eksistens og
muligheder. Hovedspørgsmålet her har været, hvordan er ansøgerne kommet i kontakt med
Den Grønne Jobpulje? Dernæst er der fokuseret på ansøgningsfasen, fx: Havde ansøgerne
et godt indblik i puljens prioriteringer og mål? Var det nemt at skrive en ansøgning?
Blev kriterierne oplevet som rimelige? Dernæst er behandlet formidlingsindsatsen fra Den
Grønne Jobpulje.
Sagsbehandling. Evalueringen har set nærmere på Den Grønne Jobpuljes
administrative procedurer, fx: Har ansøgerne oplevet processen som gennemskuelig,
effektiv og hurtig? Evalueringen har tillige set på sekretariatets inddragelse af
erfaringer og kontakter til beslægtede ordninger, fx: Hvordan sikres sammenhæng, helhed
og synergieffekter på tværs af offentlige tiltag om miljø og beskæftigelse? Har
sammenspillet bidraget til bedre projekter? Endelig har evalueringen set på sammenspillet
mellem bestyrelsen og sekretariatet for Den Grønne Jobpulje, fx: Er kriterierne for
tilskud og afslag klare og konsistente? Hvordan håndteres ændringer i
bevillingspolitikken?
Projektforløb. Omkring projektforløbene har evalueringen set nærmere på,
hvilke barrierer projekterne er stødt på, fx: Er der mønstre og fejl, der er gået
igen? Er der bestemte typer af projekter, der har større succes og bedre effekt end
andre? Har projekterne kunnet klare de formelle krav om regnskaber og afrapportering til
sekretariatet? Har de projektansvarlige oplevet ordningen som smidig?
Effekterne. Evalueringen har belyst effekterne af de gennemførte projekter, fx:
Har projekterne opfyldt de mål, de selv har opstillet? Hvordan er den samlede
målopfyldelse for Den Grønne Jobpulje med udgangspunkt i succeskriterier, som opstillet
i den oprindelige lovgivning, bekendtgørelse og programerklæring? Er der positive og
negative effekter? Succeskriterier er beskrevet tidligere i det indledende kapitel.
13.3 Evalueringens analyser
De 4 temaer er belyst gennem 4 analyser, som uddybes i det følgende:
- Analyse af de støttede projekter
- Analyse af afslagene
- Erfaringer fra interessenter og beslægtede offentlige initiativer samt vurdering af
udviklingen inden for både miljøområdet og arbejdsmarkedet.
- Sekretariatets og bestyrelsens vurderinger
De 4 analyser har indholdsmæssigt givet input til flere af faserne i et
projektforløb. Eksempelvis kan analysen af afslagene både sige noget om jobpuljens
prioriteringer, informationsindsats og tilfredsheden med puljens administration. Analysen
af de støttede projekter kan give input til alle 4 temaer.
Ud over de beskrevne analyser bygger evalueringen på skriftlige kilder som
eksempelvis: Årsberetningerne fra Den Grønne Jobpulje, lovgrundlaget med bemærkninger,
programerklæringer, Den Grønne Jobpuljes hjemmeside, en database med samtlige projekter,
avisartikler, pjecer og rapportmateriale fra de gennemførte projekter.
Samlet set giver det indsamlede materiale et godt overblik over både administration og
effekter af Den Grønne Jobpulje. Grundlaget for vurdering af jobpuljens effekt er
således meget omfattende - ideelt set vil det præcise billede først kunne tegnes efter
afslutningen af det sidste projekt, men der er på nuværende tidspunkt indsamlet mange
data og indhøstet mange erfaringer om Den Grønne Jobpuljes virke, så det giver god
mening at vurdere effekterne og give et bud på, hvordan de indhøstede erfaringer kan
bruges videre.
Analyse af de støttede projekter
Analysen af de støttede projekter bygger på en række datakilder:
Database. Den tidligere omtalte database er oprettet for at give et bedre
overblik over de projekter, der har modtaget tilskud fra Den Grønne Jobpulje. Databasen
er med jævne mellemrum opdateret med informationerne fra Den Grønne Jobpulje. Den
Grønne Jobpulje har selv registreret en mængde informationer i Miljøstyrelsens
tilskudsadministrationssystem, men her har der kun været begrænsede muligheder for at
få tal og rapporter ud igen.
Selvevalueringer. De projekter, der er afsluttet, har skullet indsende
selvevalueringer. Selvevalueringerne består af 3 dele: Et generelt evalueringsskema, et
skema for hver projektdeltager samt en kort rapport.
Skemaerne blev udarbejdet i foråret 1999 i samarbejde med Den Grønne Jobpulje.
Skemaerne omfatter forholdsvis mange spørgsmål og udfyldelsen af skemaerne har taget ca.
en times tid for den projektansvarlige. Udfyldelsen af skemaerne er blevet gjort til en
del af den obligatoriske afrapportering fra projekterne. Det betød, at fra foråret 1999
blev udbetalinger af tilskuddene (eller sidste rate) gjort betinget af indsendelse af
selvevalueringsskemaet. Fordelen ved at gøre udfyldelsen obligatorisk var dels en
systematisk og komparativ indsamling af oplysninger dels en høj svarprocent. Dertil
kommer, at kravet til rapportskrivning efter projektets gennemførelse har været mindre,
hvilket af nogle ansøgere er blevet anset som en fordel.
Der har kunnet gennemføres statistiske analyser på de kvantitative oplysninger og en
mere kvalitativ vurdering af svarene på de mere åbne spørgsmål.
Analyserne er baseret på de projekter, der var afsluttet og havde afleveret
projektskema (spørgeskema) til CASA pr. 15. november 2001. I alt 316 projekter havde
afleveret, og sammen repræsenterer de et tilskudsbeløb på godt 130 millioner kroner.
Det svarer til 55% af projekterne og 49% af bevillingerne, idet der er igangsat i alt 574
projekter til en samlet tilskudsramme på 265 millioner kroner.
Det er en overvægt af de mindre projekter og af virksomhedsprojekter blandt de
afsluttede og det er fortrinsvis de projekter, der er igangsat i de første par år, som
nu er afsluttet. Der er en mindre overvægt af miljøstyringsprojekter blandt de
afsluttede projekter, hvilket er helt naturligt, da de både er bevilliget i de første to
år og samtidig udgør de mindre projekter. Miljøstyringsprojekterne udgør ca. 30% af de
bevilligede projekter, men ca. 41% af de afsluttede projekter.
Betegnelsen "afsluttede projekter" dækker over projekter, som ikke længere
modtager tilskud fra Den Grønne Jobpulje. Det betyder ikke, at indsatsen eller
aktiviteten er ophørt. 8 ud af 10 projektansvarlige forventer at fortsætte deres
aktiviteter efter ophør af støtten.
Ifølge Den Grønne Jobpulje er yderligere 20 projekter afsluttet - uden at der er
indsendt et evalueringsskema fra projekterne. De har ikke svaret, selvom Den Grønne
Jobpulje har rykket for svar. Det er projekter, der har fået udbetalt de sidste penge,
fordi evalueringsskemaerne ikke lå klar, eller rutinerne ikke var helt på plads i
jobpuljens sekretariat på det tidspunkt.
Selvevalueringsskemaerne er netop selvevaluering. Der kan for nogle projekters
vedkommende være tale om en positiv bias i besvarelserne, når den enkelte
projektansvarlige skal vurdere eksempelvis projektets miljømæssige resultater eller
bidrag til en forbedring af den eksterne beskæftigelse på lang sigt. Besvarelserne
angiver primært "bruttoeffekten" af projekterne, og det kan være vanskeligt at
se af selvevalueringen, hvad Den Grønne Jobpulje har bidraget til, og hvad der alligevel
ville være sket "af sig selv". Disse forbehold må holdes in mente ved
fortolkningen af resultaterne.
Samtidig med indsendelse af projektevalueringsskemaet er de projektansvarlige blevet
bedt om at uddele et spørgeskema til de projektdeltagere, der har modtaget løn af
projektet. Det har alt i alt givet 672 svar fra projektdeltagerne. De fleste projekter har
indsendt 1-2 svar, et enkelt projekt har indsendt 8 og et andet 17 svar.
Bevillinger fordelt på evalueringens typologisering
|
Antal
bevillinger |
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Total |
Miljøstyring |
80 |
96 |
6 |
1 |
183 |
Nye virksomheder/ produkter |
11 |
55 |
32 |
65 |
163 |
Viden og netværk |
15 |
22 |
50 |
49 |
136 |
Pilotprojekter |
14 |
31 |
19 |
44 |
108 |
Øvrige |
3 |
12 |
7 |
6 |
29 |
I alt |
123 |
216 |
115 |
165 |
619 |
Afsluttede projekter fordelt på evalueringens typologisering
|
Afsluttede
projekter |
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Total |
Miljøstyring |
53 |
74 |
3 |
- |
130 |
Nye virksomheder/ produkter |
6 |
36 |
22 |
14 |
78 |
Viden og netværk |
12 |
16 |
15 |
6 |
49 |
Pilotprojekter |
10 |
26 |
3 |
5 |
44 |
Øvrige |
1 |
10 |
3 |
1 |
15 |
I alt |
82 |
162 |
46 |
26 |
316 |
|
Bevillinger
i millioner kr. |
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Total |
Miljøstyring |
19,8 |
21,9 |
2,0 |
0,4 |
44,1 |
Nye virksomheder/produkter |
8,4 |
29,1 |
14,6 |
30,7 |
82,8 |
Viden og netværk |
9,5 |
9,3 |
23,9 |
25,0 |
67,7 |
Pilotprojekter |
13,3 |
19,3 |
10,7 |
22,3 |
65,6 |
Øvrige |
4,4 |
8,1 |
5,0 |
3,4 |
20,9 |
I alt |
55,4 |
87,7 |
56,1 |
81,8 |
281,1 |
|
Afsluttede
projekter i millioner kr. |
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Total |
Miljøstyring |
13,1 |
17,1 |
0,6 |
- |
30.9 |
Nye virksomheder/produkter |
5,5 |
19,7 |
10,0 |
4,6 |
41,3 |
Viden og netværk |
7,5 |
6,9 |
7,1 |
2,1 |
23,6 |
Pilotprojekter |
10,2 |
15,7 |
1,0 |
4,6 |
31,5 |
Øvrige |
0,4 |
4,1 |
1,8 |
0,5 |
6,8 |
I alt |
36,8 |
63,5 |
20,5 |
13,3 |
134,1 |
Note: Ca. 4 millioner kroner af de bevilligede tilskud er ikke udnyttet i
projekterne. Det betyder, at de afsluttede projekter kun har kostet ca. 130 millioner
kroner for jobpuljen
Forløbs- og temaevalueringer. Forløbsevalueringerne har fulgt projekterne
gennem forskellige faser så vidt muligt fra start til slut. Målet med
forløbsevalueringerne har været at få en detaljeret viden om projekterne og de
effekter, som ikke kan opfanges af telefoninterviewundersøgelser og selvevalueringen.
Forløbsevalueringerne har omfattet 22 projekter. Gennem interview har de kunnet uddybe
den viden, som fremstod ud fra en gennemgang af projekternes sagsmapper. Der er indhentet
viden om mulighederne og barriererne for, at projekternes mål opnås for spredningen af
resultater. Der er endvidere skaffet viden om sideeffekter og om tilskuddets betydning for
projektets gennemførelse. Projekterne blev udvalgt, så de så vidt muligt
repræsenterede forskellige typer af projekter i forhold til CASAs typologisering..
Kredsen af projekterne blev udvidet, og projekterne blev evalueret i forhold til 7
udvalgte temaer. Ved udvælgelsen af flere projekter til temaevaluering blev det samtidig
besluttet at gå lidt mindre i dybden med de enkelte projekter til fordel for at få et
nærmere kendskab til flere projekter.
Vurderingen af de enkelte projekter bygger på skriftlige materialer fra projekterne og
kvalitative interview af centrale personer i og omkring projekterne. Alle, der har
bidraget med oplysninger til de enkelte projekter, har haft lejlighed til at gennemlæse
og kommentere indholdet. Med baggrund i beskrivelser af de enkelte cases og en række
spørgsmål, der er affødt af forholdene omkring de valgte cases, er der afholdt en
workshop med projektmagerne og andre centrale parter fra de udvalgte brancher eller
indsatsområder. Ved workshoppene har der været mulighed for at diskutere og
perspektivere indsatsen og effekterne, herunder de fremtidige udfordringer og muligheder.
Telefoninterview. Det er taget telefonisk kontakt til 125 afsluttede projekter,
det vil sige projekter, der ikke længere får støtte fra jobpuljen, for at få et
indtryk af de længerevarende effekter af projekterne. De 125 projekter er udvalgt
tilfældigt. Det er lykkedes at få interview med 102 projekter, som var afsluttede for
mellem ½ eller 2½ år forinden.
Telefonkontakten er rettet til den projektansvarlige eller initiativtageren bag
projekterne, og der er gennemført interview ud fra et spørgeskema med lukkede
spørgsmål. Med 102 svar i analysen svarer det til omkring en tredjedel af det samlede
antal afsluttede projekter fra jobpuljen (i alt er 316 projekter afrapporteret og
afsluttet).
Interviewene er gennemført fra september-oktober 2001.
Det var oprindeligt meningen, at denne telefonanalyse skulle gennemføres i forbindelse
med midtvejsevalueringen. I praksis viste det sig at være mere hensigtsmæssigt at
udskyde interviewene til slutevalueringen, fordi der således ville være flere afsluttede
projekter, og de ville have et længere liv bag sig. Det betyder, at det i højere grad er
muligt at sige noget om de mere langsigtede effekter.
AF i Vejle-regionen. AF i Vejle har fået uddelegeret 15 millioner kroner til
tilskudspuljen Grøn Aktivering. Projekterne her blev evalueret særskilt af CASA
parallelt med midtvejsevalueringen. Evalueringer af Grøn Aktivering er koordineret med
evalueringen af Den Grønne Jobpulje, således at afrapporteringen fra projekterne
foregår på næsten enslydende skemaer. Det muliggør en sammenligning af de to
parallelle tilskudsordninger.
Analyse af afslagene
Analysen af afslagene er gennemført i 1999 i forbindelse med midtvejsevalueringen.
Afslagsanalysen bygger på følgende datakilder:
Sagsgennemgang. Afslagene fra perioden sommeren 1998 til sommeren 1999 er
gennemgået med henblik på vurdering af kriterierne for afslag. Samlet er afslagene for
172 projekter gennemgået. Desuden har Den Grønne Jobpulje stillet et større antal
afslagsbreve til rådighed.
Spørgeskema. Der er sendt 143 spørgeskemaer til de projekter, der modtog
afslag i perioden juni 1998-1999. Heraf har 74 projektansøgere returneret svar på
spørgeskemaet, hvilket er en svarprocent på knap 50%. I oktober 1999 blev der udsendt en
påmindelse til de projektansøgere, der endnu ikke havde svaret.
Telefoninterview. Der er gennemført telefoninterview med 16 ansøgere, der fik
afslag. Formålet har været at få en uddybning af de synspunkter, der kan ligge bag
afkrydsningerne i spørgeskemaet.
Erfaringer fra interessenter og beslægtede, offentlige initiativer
I programmet er der lagt særligt vægt på opbyggelse af samarbejde med andre
offentlige initiativer for at opnå synergieffekter. Spørgsmålene har været, hvorvidt
det er lykkedes? Den grundige analyse af de beslægtede offentlige initiativer har givet
et indtryk af Den Grønne Jobpuljes samspil og samarbejde med interessenter og beslægtede
offentlige initiativer. Analysen bygger på to datakilder:
Skriftlige. Evalueringer og programbeskrivelse fra beslægtede offentlige
initiativer. Hvilke effekter kan forventes, og hvordan er Den Grønne Jobpuljes
målsætninger i forhold til andre beslægtede, offentlige initiativer? Resultatet af
analysen blev sammenfattet i en selvstændigt rapport til Den Grønne Jobpulje: "Den
Grønne Jobpuljes samspil med andre offentlige initiativer", 2000.
Der er afholdt to miniseminarer om Den Grønne Jobpulje og om samspillet med
andre i september 1999 hos Center for Alternativ Samfundsanalyse med repræsentanter for
interessenter samt nøglepersoner fra beslægtede offentlige initiativer.
I forbindelse med slutevalueringen har en konsulent fra CASA, der arbejder med
arbejdsmarkedsforhold, lavet en analyse og vurdering af udviklingen på arbejdsmarkedet i
perioden 1997 til 2000. Derudover har miljøområdet i CASA bidraget med en vurdering af
udviklingen på miljøområdet og jobpuljens samspil med konkrete miljømæssige
initiativer gennem perioden.
Sekretariatet og bestyrelsens vurderinger
Interview. Sekretariatet og bestyrelsen er blevet interviewet om alle
evalueringstemaerne i forbindelse med midtvejsevalueringen. Der er foretaget endnu et
interview med sekretariatet i forbindelse med den afsluttende evaluering.
Derudover har CASA været i løbende dialog og kontakt med sekretariatet i Den Grønne
Jobpulje, således at der er udvekslet relevante materialer og statusopgørelser.
13.4 Evalueringens
rapporter og udgivelser
Evalueringen af Den Grønne Jobpulje har resulteret i en række af rapporter og
udgivelser. Her angives for overblikket skyld den samlede række af udgivelser i
forbindelse med evalueringen af Den Grønne Jobpulje 1997-2000.
"Grønne job i Danmark - slutevaluering af Den Grønne Jobpulje 1997- 2000",
Januar 2002
"Ny grøn beskæftigelse i Danmark - Midtvejsevaluering af den Grønne
Jobpulje", Januar 2000
"Status over forløbsevalueringer" - Notat i forbindelse med
midtvejsevalueringen af Den Grønne Jobpulje, Januar 2000
"Den Grønne Jobpuljes samspil med andre offentlige initiativer" - Notat i
forbindelse med midtvejsevalueringen af Den Grønne Jobpulje, Januar 2000
"Ny grøn beskæftigelse i Vejle Amt - evaluering af Grøn Aktivering",
Januar 2000
"Innovative virksomheder med grønne job" - temahæfte i forbindelse med
evaluering af Den Grønne Jobpulje, 2001
"Sociale aspekter i grønne job" - temahæfte i forbindelse med evaluering af
Den Grønne Jobpulje, 2001
"Økologiske fødevarer giver grønne job" - temahæfte i forbindelse med
evaluering af Den Grønne Jobpulje, 2001
"Grønne job i lokale affalds- og genbrugsløsninger" - temahæfte i
forbindelse med evaluering af Den Grønne Jobpulje, Januar 2002
"Bæredygtigt byggeri og grønne job" - temahæfte i forbindelse med
evaluering af Den Grønne Jobpulje, Januar 2002
"Regionale miljønetværk og grønne job" - temahæfte i forbindelse med
evaluering af Den Grønne Jobpulje, Januar 2002
"Grønne job fremmer udvikling af bæredygtig turisme" - temahæfte i
forbindelse med evaluering af Den Grønne Jobpulje, Januar 2002.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |