| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Bæredygtig bolig-arbejdsstedstrafik i Horsens Kommune
Nedenstående kort viser placeringen af virksomhederne i Horsens og Hatting.

Figur 1.
Placeringen af de 5 virksomheder.
Som det ses af den følgende tabel ligger de 5 virksomheder meget forskelligt i forhold
til bymidten og mulighederne for kollektiv transport.
Tabel 1.
Afstand til bymidten og mulighederne for kollektiv transport3.
|
Afstand til banegården |
Antal bybuslinier |
Antal regionale ruter |
Cerealia Unibake A/S |
6 km |
(1)2 |
(2) |
Danish Crown |
0,1 km |
8 |
18 |
Ingeniørhøjskolen |
3 km |
5 |
1 |
Teknisk Skole |
4 km |
2 |
2 |
Byggeteknisk Højskole |
1,5 km |
4 |
1 |
Cerealia Unibake har ca. 400 ansatte og ligger i og nær landsbyen Hatting, ca. 6 km
vest for Horsens bymidte. Virksomheden havde på det tidspunkt spørgeskemaundersøgelsen
blev gennemført tre afdelinger: Overholm afdelingen 500 m fra Hatting Hovedgade og
"Bake-off" og produktionsafdelingen beliggende ca. 1 km syd for hovedgaden.
Overholm betjenes af 2 regionale ruter og 1 bybuslinie, mens de to andre afdelinger ikke
har nogen busbetjening. Overholm afdelingen er i dag lukket.
Danish Crown har ca. 650 ansatte og ligger lige ved Horsens Banegård, hvor både
bybusser og regionalbusser stopper.
Ingeniørhøjskolen har ca. 450 studerende og ca. 150 ansatte. Skolen ligger i den
østlige del af Horsens ca. 3 km fra banegården. Skolen betjenes af 6 buslinier.
Teknisk Skole har ca. 250 studerende og 150 ansatte og ligger i den sydlige del af
Horsens ca. 4 km fra banegården. Skolen betjenes af 4 buslinier.
Byggeteknisk Højskole har ca. 400 studerende og ca. 200 ansatte. Skolen ligger
centralt placeret i Horsens midtby i gangafstand fra banegården og betjenes af 5
buslinier.
Der er gennemført en spørgeskemaundersøgelse, hvor de ansatte er blevet spurgt om
deres pendling på en bestemt hverdag: Tilstedeværelse på arbejdspladsen,
transportafstand, arbejdstider, brug af bil i arbejdstiden, transportmåde samt
begrundelse for valg af transportform og vurdering af muligheder for kollektiv transport.
De ansatte og studerende på de enkelte virksomheder pendler gennemsnitlig mellem 9 og
14 km til arbejde. Der er stor forskel på, hvordan man transporterer sig.

Figur 2.
Andel af ansatte og studerende, der går eller cykler til arbejde.
Ingeniørhøjskolen har den højeste andel gående og cyklende. Dette hænger sammen
med, at mange bor inden for gang- og cykelafstand. Knap 1/3 af de studerende bor på et
nærliggende kollegium.
Der er færrest, der går eller cykler til Cerealia Unibake og Teknisk Skole. Dette
skyldes, at kun en mindre del af de ansatte og studerende bor tæt ved.
De forholdsvis store andele gående og cyklende til Danish Crown og Byggeteknisk
Højskole afspejler deres centrale placering.

Figur 3.
Andel af ansatte og studerende, der pendler i bil som fører eller passager.
Mellem 40% og 80% kommer i bil til arbejdet. I gennemsnit kommer lidt over halvdelen af
de ansatte og studerende i bil, heraf knap 90% i egen bil.
De private virksomheder har de højeste andele pendlere i bil, mens andelene er lavere
for undervisningsinstitutionerne. Dette skyldes først og fremmest forskelle i rådighed
over bil. På de private virksomheder har omkring 80% rådighed over bil. I
undervisningsinstitutionerne råder 40-65% over egen bil. Cerealia Unibake er topscorer
især som følge af den decentrale beliggenhed og manglende kollektiv trafikbetjening.
Blandt skolerne er andelen højest for Byggeteknisk Højskole, hvor mange har bil til
rådighed. På Teknisk Skole er eleverne yngre og bor ofte hjemme hos deres forældre. Her
findes den laveste andel med bil til rådighed

Figur 4.
Samkørsel (antal personer pr. bil)4
Gennemsnitlig er 12% af dem, der kommer i bil, passagerer. De ansatte i bil til Danish
Crown har den største samkørsel. Det skyldes antagelig, at der her er en tradition for
samkørsel.
Det samme er ikke tilfældet på Cerealia Unibake, hvor den decentrale beliggenhed
desuden vanskeliggør samkørsel med personer, der ikke er ansat på virksomheden.
Næsten alle med bil til rådighed benytter denne til pendling til Cerealia Unibake og
Teknisk Skole, der ligger langt fra Horsens Bymidte. Derimod undlader 1/3 at benytte bilen
til Danish Crown og de to undervisningsinstitutioner, der ligger mere centralt i Horsens
by. Her foretrækker mange i stedet at gå eller cykle, fordi der er kort afstand til
arbejdet. Dårlige parkeringsmuligheder og tradition for samkørsel får ligeledes nogle
til at undlade at bruge egen bil.

Figur 5.
Andel af ansatte og studerende, der pendler med kollektiv transport.
Som følge af den decentrale beliggenhed og den lille andel af studerende og ansatte
med rådighed over bil pendler mange med kollektiv transport til Teknisk Skole. Cerealia
Unibake har ikke overraskende den mindste andel med kollektiv transport. Når Danish
Crowns centrale beliggenhed i forhold til den kollektive trafikbetjening ikke resulterer i
en større andel med kollektiv transport, hænger dette bl.a. sammen med, at de regionale
busser og tog om morgenen ankommer 5-15 min. for sent til Horsens Banegård i forhold til
mødetiden på arbejdet for de fleste ansatte.
Ca. 95% af de ansatte på Cerealia Unibake synes, at den kollektive trafikbetjening er
dårlig eller mindre god. På Danish Crown mener over 70% det samme. Utilfredsheden er
mindst på Ingeniørhøjskolen og Byggeteknisk Højskole, hvor halvdelen er utilfredse med
den kollektive trafik. På Teknisk Skole er holdningen omtrent den samme som på Danish
Crown.
I gennemsnit pendler de ansatte på de to private virksomheder hhv. 12 og 14 km til
arbejde. For undervisningsinstitutionerne udgør transporten mellem 10 og 14 km.
Godt ¼ af de ansatte og studerende pendler over 20 km, men tegner sig for 60-75% af
den samlede transport. På de private virksomheder foregår næsten hele denne transport i
bil. På undervisningsinstitutionerne benytter mellem halvdelen og ¾ bil, resten
kollektiv transport. Trafikarbejdet (antal kørte km) med bil til arbejde udgør på de to
private virksomheder henholdsvis 8 og 12 km pr. ansat. For undervisningsinstitutionerne
udgør det 5 til 7 km.
For virksomhederne er der udarbejdet forslag til pendlerplaner indeholdende bl.a.
følgende virkemidler:
 | Vurdering af muligheder for at forbedre tilpasning mellem mødetider og den kollektive
trafikbetjening |
 | Vurdering af behov og muligheder for at indsætte pendlerbusser |
 | Forbedret information om kollektiv transport |
 | Rådighed over og vejledning i brug af samkørselsdatabase |
 | Forbedring af cykelveje gennem anlæg af cykelstier |
 | Etablering af flere cykelparkeringspladser ved Horsens Banegård |
 | Opdatering og formidling af cykelstiplan |
 | Kampagner og præmier for brug af cykel |
 | Hjælp til boligsøgning i Horsens |
 | Information om miljøvenlige biler og miljørigtig kørsel |
 | Udpegning af en pendleransvarlig |
 | Medtage bolig-arbejdsstedtransport som et led i virksomhedens miljøredegørelse |
Der er foretaget en skønsmæssig vurdering af den forventede effekt af virkemidlerne i
forhold til den nuværende lokalisering. På baggrund heraf er der for hver virksomhed
opstillet målsætninger for, hvor meget antallet af ansatte der kører i egen bil skal
reduceres.

Figur 6.
Målsætninger for reduktion i andele af ansatte og studerende, der pendler i
egen bil.
Andelen af ansatte, der pendler i egen bil, ønskes reduceret med mellem 3% og 9%.
Dette svarer til, at antallet af ansatte i egen bil reduceres mellem 8 og 21%. Den
største procentvise reduktion forventes opnået på Byggeteknisk Højskole, mens
reduktionen vil være mindst på Teknisk Skole.
Horsens Kommune har gennemført eller har planer om at gennemføre de virkemidler, der
er nævnt i pendlerplanerne, og som de er ansvarlige for.
Horsens Kommune har således tilmeldt sig Vejdirektoratets samkørselsdatabase
www.pendlernet og er i færd med at undersøge mulighederne for at få den lagt ud på de
enkelte skolers og virksomheders intranet.
Kommunen vil desuden på sigt gennemføre de anlæg af cykelstier, der er nævnt i
pendlerplanerne. Desuden er der planer om at bygge flere ungdomsboliger, således at der
bliver færre lange pendlingsture for de studerende.
DSB har etableret flere overdækkede og aflåste cykelparkeringspladser ved
banegården.
Vejle Amt arbejder med et projekt for landevejen gennem Hatting, som vil forbedre
forholdene for gående og cyklister til Cerealia Unibake.
Vejle Amts Trafikselskab har planer om at forbedre Rejseplan Danmark ved at lægge
bybusserne ind i rejseplanen. Desuden igangsættes i efteråret 2001 en
brugerundersøgelse på bl.a. de større virksomheder i Horsens og den nordlige del af
amtet. Undersøgelsen skal bruges til at vurdere om behovene dækkes og optimere den
kollektive trafikbetjening af virksomhederne.
Danish Crown flytter om ca. 4 år fra bymidten ud til en ny fabrik i Egebjerg. Samtidig
nedlægges virksomhedens afdeling i Bjerringbro. Der er derfor stor interesse for at få
vurderet, hvordan den eksisterende busbetjening tilgodeser den nye beliggenhed, og hvilke
muligheder der tilbydes medarbejderne fra Bjerringbro. For sidstnævnte vil der blive
lavet en socialplan indeholdende bl.a. emner som transport og flyttetilskud.
Cerealia Unibake er trådt ud af projektet på grund af skiftende projektmedarbejdere
og det heraf følgende langstrakte forløb, da de ikke har ressourcer til at deltage
yderligere. Virksomheden ønsker dog at styre transporten i en miljørigtig retning og er
derfor sammen med deres transportører efterfølgende gået ind i et projekt, hvor de med
bistand fra en transportkonsulent får afdækket virksomhedens godstransport og
mulighederne for energibesparelser.
Pr. 1. Januar 2001 er Ingeniørhøjskolen i Horsens og Teknisk Uddannelses Center
Horsens fusioneret til Danmarks første teknisk - merkantile CVU. Da institutionerne
ikke skifter adresser som følge af sammenlægningen, er virkemidlerne i pendlerplanerne
stadig anvendelige.
Ingeniørhøjskolen har udsendt en miljøredegørelse, hvor én af målsætningerne er
at arbejde for en bæredygtig bolig-arbejdsstedtrafik. Som miljømål er sat en 5%
reduktion i andelen af studerende og ansatte, der bruger bil (svarende til pendlerplanens
mål). Enkelte af virkemidlerne i pendlerplanen er implementeret. Det drejer sig om
informationer om kollektiv transport og samkørsel. Herudover er der ydet en særlig
indsats over for kursister ved gennem information om øvrige deltagere at påpege
muligheder for samkørsel.
1.2 Erfaringer fra projektet
Man er nødt til at betragte hver enkelt virksomhed som unik, fordi forudsætningerne
er forskellige med hensyn til virksomhedernes
 | størrelse og art |
 | tilgængelighed |
 | motivation og engagement |
 | traditioner og kultur |
Virksomhedens størrelse og art
De udvalgte virksomheder har mellem 400 og 650 ansatte / studerende. Det store antal
ansatte / studerende giver mulighed for samkørsel, fordi der er stor sandsynlighed for,
at flere pendlere skal i samme retning. Virksomhedens størrelse indvirker også på
muligheden for betjening med kollektiv transport.
Der er store forskelle i transportmiddelvalg blandt de ansatte i en
produktionsvirksomhed og de studerende i en undervisningsinstitution. Det skyldes først
og fremmest forskelle i rådighed over bil.
Når først bilen er til rådighed, afhænger benyttelsen af den derimod af andre
forhold herunder især hvordan virksomheden ligger i forhold til sit
rekrutteringsopland og dermed tilgængeligheden med alternative transportmåder.
Virksomhedernes tilgængelighed
Blandt de udvalgte virksomheder er der store forskelle i, hvor mange der bor inden for
gang- og cykelafstand. Ingeniørhøjskolen har på grund af det nærliggende kollegium et
stort næropland, mens der ikke bor mange ansatte nær Cerealia Unibake. Dette har stor
indflydelse på bilbenyttelsen.
En god adgang til virksomheden som cyklist er en nødvendig forudsætning for, at de
ansatte/studerende vil benytte denne mulighed, hvis ellers omstændighederne muliggør
dette. I nogle tilfælde skal man eksempelvis bruge bil i forbindelse med arbejdet. På
delstrækninger af de nærmeste overordnede veje mangler cykelstier, således at det kan
være utrygt at færdes her.
De udvalgte virksomheder er ikke lige godt betjent med kollektiv transport. For at
fremme benyttelsen af den kollektive trafik, skal gangafstanden til denne være lille.
Desuden skal der være betjening på de tidspunkter, hvor der er brug for det. Selv om
Danish Crown således er yderst velbeliggende i forhold til den kollektive trafik, passer
ankomsttiderne meget dårligt med de ansattes mødetider. Samtidig skal valget af cykel
eller kollektiv transport udgøre et realistisk alternativ til transport i bil. I langt de
fleste tilfælde vil det være væsentlig hurtigere at benytte bil, hvis denne er til
rådighed.
Hvis der er tilstrækkeligt med parkeringspladser til bil, vil benyttelse af bil derfor
oftest foretrækkes. Hvis der derimod mangler p-pladser, kan dette have væsentlig
betydning for transporten. De udvalgte virksomheder havde på nær Byggeteknisk Højskole
tilstrækkeligt med parkeringspladser. Som følge af et begrænset antal
parkeringsmuligheder på Byggeteknisk Højskoles egne arealer er mange ansatte og
studerende henvist til at parkere på offentligt gadeareal, hvor det kan være vanskeligt
at finde parkering.
Virksomhedernes motivation
Virksomhederne har ikke haft noget direkte økonomisk incitament for at gøre noget ved
de ansattes og studerendes pendling. Samtidig ønsker man fra ledelsens side ikke at melde
for kraftigt ud på dette område, da det bliver betragtet som at "blande sig i
medarbejdernes private forhold".
Virksomhederne har alle haft et alment ønske om at forbedre forholdene for de ansatte
og studerende, hvis det foregik på en sådan måde, at man ikke herved forringede
forholdene for nogle. Hvis studerende / ansatte havde lyst til at køre i bil, så skulle
man ikke lave foranstaltninger, der kunne forhindre eller genere bilkørslen.
Virksomhederne var derfor meget interesserede i at få lavet undersøgelsen og få et
overblik over, hvordan situationen så ud. Men man har ikke følt, at der umiddelbart var
væsentlige problemer forbundet med pendlingen. Derfor har man forholdt sig afventende i
processen med at få udarbejdet pendlerplaner.
Først i det øjeblik der opstår en ny situation - som det er tilfældet i forbindelse
med en omstrukturering - vil virksomheden være mere motiveret for at yde en aktiv
indsats. Udarbejdelse af en pendlerplan er derfor særlig relevant i forbindelse med en
flytning og omstrukturering af virksomheden, eller hvis der er behov for at tiltrække nyt
personale eller studerende.
Virksomhederne er interesserede i at gøre noget for miljøet. I Vejle Amt og
Middelfart er der etableret et frivilligt miljøsamarbejde mellem over 200
erhvervsvirksomheder og myndighederne Green Network. Medlemmerne i netværket
forpligter sig til at udarbejde en miljøredegørelse med mål og handlingsplaner. I
forbindelse med udarbejdelse af miljøredegørelser er der blandt de deltagende
virksomheder i Green Network interesse for at inddrage transport. Det vil primært dreje
sig om den erhvervsmæssige transport. Men også de ansattes pendling kan blive aktuel,
idet pendlerplaner kan styrke et grønt image. Derfor vil man godt opfordre de ansatte og
studerende til at foretage et andet transportmiddelvalg. Ingeniørhøjskolen har således
i deres redegørelse for 1999 sat som miljømålsætning at arbejde for en bæredygtig
bolig-arbejdsstedtrafik. Man vil reklamere for samkørsel og offentlige transportmidler.
Horsens Kommune og Green Network har ansat to transportkonsulenter, der gratis stilles
til rådighed for medlemmer af Green Network. Disse vil i samarbejde med en virksomhed
have mulighed for at bruge ca. 1 måned på at få løst et transportmæssigt problem
udpeget af virksomheden.
De private virksomheders primære interesse er således den transport, der er
tilknyttet deres produktion. Således var Cerealia Unibakes incitament for at deltage
primært at få etableret en direkte forbindelse fra virksomheden til den nærliggende
motortrafikvej.
Virksomhederne var ikke alle forberedte på og indstillet på, at der ville ligge en
ekstra arbejdsbyrde hos dem. Dette er således grunden til, at Cerealia Unibake er
udtrådt af projektet.
Virksomhedernes traditioner og kultur
På alle de udvalgte virksomheder har hovedparten af de ansatte og studerende faste
mødetider og faste tider for arbejdstids ophør. Dette giver god mulighed for samkørsel
samt benyttelse af kollektiv transport, forudsat at mødetider er koordineret med
bussernes køretider.
Traditioner på den enkelte virksomhed kan gøre det svært at tilpasse mødetider til
den kollektive transport. Hvis man er vant til at få tidligt fri, vil nogle være
modstandere af at møde senere på arbejde, selv om der ikke er nogen kollektiv trafik om
morgenen.
Fleksible arbejdstider forbedrer mulighederne for at benytte kollektiv transport, men
på de udvalgte virksomheder og undervisningsinstitutioner er der kun ringe mulighed for
flextid. Modsat vil en øget flextid forringe mulighederne for samkørsel.
Hver virksomhed har sine specifikke traditioner, der afstikker grænser for hvad de er
interesseret i man skal derfor satse på at styrke de tiltag, der falder godt i
tråd hermed.
Det var den almindelige opfattelse, at mange kun fravælger bil, hvis de har personlig
fordel heraf eller er entusiaster. "Vi cykler til arbejde" kampagnerne skønnes
at have en stor opbakning, fordi der tilskyndes til konkurrence indbyrdes mellem de
ansatte om, hvem der klarer sig godt. Derimod er der tvivl, om kampagner om de
helbredsmæssige effekter af at cykle vil have nogen effekt.
En række virkemidler skønnes herudover uønskede eller ikke egnede:
 | Der var ingen interesse for et cykelværksted, fordi man bl.a. så det som et problem,
at reservedele bare ville forsvinde. |
 | Der var ingen interesse for at forringe forholdene for de ansatte i bil - eksempelvis
gennem flere parkeringsrestriktioner. |
 | På de to industrivirksomheder har kun administrativt personale adgang til computere,
hvilket besværliggør brugen af Rejseplan Danmark og en samkørselsdatabase fra
arbejdsstedet. |
Vilkårene ændres hele tiden. Den lange tid, der er gået fra initiativfase og
undersøgelse til opfølgning på projektet, har (med undtagelse af Cerealia Unibake) ikke
betydet, at alle de foreslåede virkemidler er uaktuelle. For Danish Crown har
flytteplanerne og beslutningen om lukningen af fabrikken i Bjerringbro ført til forslag
om nye virkemidler, der specielt retter sig mod den nye lokalisering.
2) |
Kun efter kl. 1620.
[Tilbage]
|
3) |
Inden for ca. 500 m gangafstand.
[Tilbage]
|
4) |
Udregnet som forholdet mellem alle der benytter bil og
antallet af bilførere.
[Tilbage] |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |