| Indhold |
Miljøprojekt nr. 677, 2002
Kortlægning af papir- og pappotentialet fra private husstande i 2000
Indholdsfortegnelse
Formål
Projektets formål er at gennemføre en kortlægning af papir- og pappotentialet fra
private husstande. Kortlægningen opdaterer tidligere potentialeberegninger for papir fra
private husstande, der gennemførtes for året 1998. Papir- og pappotentialet i
nærværende projekt fastlægges på landsplan og kommuneniveau både som en absolut
mængde og som et gennemsnit pr. husstand for året 2000. Opdateringen suppleres ifht.
sidste undersøgelse med en opgørelse over den genanvendelige papmængde i de private
husholdninger.
Baggrund
Regeringens affaldsplan 1998-2004, Affald 21, indeholder en række initiativer. Et af
disse initiativer er rettet mod indsamling af papir og pap fra private husstande, hvorfra
der i år 2004 skal genanvendes 60%.
De seneste potentialeberegninger for papir fra private husstande gennemførtes i 1999
og dækkede kalenderåret 1998, Miljøprojekt nr. 490, 1999, "Kortlægning af
papirpotentialet i kommunerne". Miljøstyrelsen har ønsket, at næste opdatering
finder sted for år 2000 og at den i forhold til seneste beregning suppleres med en
opgørelse over den genanvendelige papmængde i de private husholdninger, således at
potentialet opgøres for både papir og pap.
Projektets gennemførelse
Projektet er gennemført med udgangspunkt i materiale fra Dansk Oplagskontrol, Media
Scandinavia, MediaGuiden, Dansk Fagpressekatalog og henvendelser til
brancheorganisationer, bladredaktioner, trykkerier, distributionscentraler mv.
Miljøstyrelsen har rekvireret og finansieret projektet, der er udført i perioden juli
december 2001 af Econet AS. Til projektet har der været knyttet en styregruppe
bestående af en repræsentant for Miljøstyrelsen, Reno-Sam, Kommunernes Landsforening,
Affaldsteknisk Samarbejde, Frederiksberg kommune og Econet AS.
Econet AS takker for stor imødekommenhed hos alle media, virksomheder og
organisationer, der har bidraget med oplysninger til projektet. En særskilt tak til
Thomas Jermiin, Dansk Oplagskontrol, Tyge Mahler, Provinsens Distriktsblade, Niels
Rømeling, Danske Distriktsblade samt Jens Richardt, Forbrugerkontakt for værdifuld
assistance.
Metode
Projektet bygger på data hentet fra en række registranter, der udgives af
brancheorganisationerne. Der er suppleret med interviews af hovedaktører inden for
dagblads- og magasinpressen mv. samt fra distributionsleddet. Videre er der foretaget
henvendelser til redaktionerne på dagblade, distriktsblade og ugeblade og
månedsmagasiner samt til trykstederne.
Afgrænsning
Projektet er afgrænset til at omfatte følgende kategorier af papir fra private
husstande: Dagblade, distriktsblade, ugeblade og månedsmagasiner, fag- og medlemsblade,
telefonbøger, adresseløse tryksager og adresserede forsendelser. Endvidere indgår en
vurdering af genanvendeligt papir og andet genanvendeligt pap fra private husholdninger.
Kortlægningen medtager således ikke mængden af: aftørringspapir, gavepapir,
affaldssække, snavset og vådt papir og pap, drikkevareemballager o.lign. (plast og
metallamineret karton), samt større emballager i bølgepap. De her nævnte mængder
forudsættes at indgå i dagrenovationens restfraktion eller som storskrald (bølgepap).
Private husstande/erhverv
Beregningerne er gennemført under den forudsætning, at alle solgte og distribuerede
aviser (dagblade såvel som distriktsblade), ugeblade og månedsmagasiner samt fag- og
medlemsblade primært bortskaffes i den private husstand.
For kategorierne adresseløse tryksager, adresserede forsendelser, andet papir samt pap
har det været muligt at skelne mellem private husstande og erhvervsvirksomheder.
Kategorierne uge- og månedsmagasiner samt fag- og medlemsblade vurderes kun at
bortskaffes i private husstande, og behandles derfor som ovenstående kategorier.
De øvrige kategorier dagblade, distriktsblade samt telefonbøger reguleres med hensyn
til antallet af momsregistrerede virksomheder i de enkelte kommuner. Det antages at hver
virksomhed modtager ét dagblad, ét distriktsblad samt én telefonbog. Herved nedskrives
potentialet fra private husstande, idet en del af potentialemængden bortskaffes gennem
erhvervsvirksomheder.
Fremgangsmåde
Første trin i projektet er indsamling af de nødvendige data gennem kontakt til en
lang række aktører i branchen. Desuden etableres en database til behandling af
indsamlede data.
Andet trin omfatter en beregning af papirpotentialet med fordeling på kommuner. De
basisoplysninger (oplagstal), der er anvendt til fordelingen af de enkelte distributioner
på kommuner, foreligger ikke alle på samme geografiske eller administrative niveau. For
at kunne konvertere data med forskellig geografisk referenceramme til en fælles er det
nødvendigt med flere beregningsgennemløb.
Alle oplagstal søges fordelt på det mest detaljerede niveau, nemlig postdistrikter,
hvorefter postdistrikterne samles til kommuner. På grund af den manglende
overensstemmelse mellem postdistrikter og kommuner fordeles et postdistrikts oplag
ligeligt på alle husstande i distriktet. Herefter splittes distriktet op og oplaget
henføres til de kommuner, der dækker postdistriktet. Denne opsplitning sker efter en
kommunenøgle, der skaber reference mellem den enkelte husstand i et postdistrikt og den
administrative myndighed, kommunen.
Beregning
Opgørelsen af de nævnte bladkategorier er kvantitativ med undtagelse af gruppen af
andet papir og gruppen pap. Andet papir (salgsemballager af papir/karton samt andet rent
og tørt papir) bygger på en vurdering af resultater fra igangværende affaldsanalyser,
mens kategorien pap er vurderet ud fra oplysninger i Emballageforsyningen i Danmark 2000
samt resultater fra igangværende affaldsanalyser.
Beregningsmetoden er enkel, idet der er tale om at multiplicere en bladvægt med et
samlet årsoplag for hver enkelt udgivelse. For den pågældende udgivelse fremkommer
herved en totalvægt på årsbasis. Samtlige udgivelsers totalvægte summeres. Herved fås
en samlet mængde for distributionen til de private husstande.
Imidlertid forefindes oplysninger om en udgivelses bladvægt kun sjældent
tilgængelig. Den må følgelig beregnes. For hver udgivelse er der indsamlet oplysninger
om forhold som: oplag, udgivelseshyppighed (frekvens), papirkvalitet (gram pr. m2),
antal sider og bladformat. På denne baggrund beregnes totalvægten på årsbasis.
Resultater
Den anvendte metode resulterer i et beregnet papir- og pappotentiale fra private
husstande på ca. 432.000 tons i 2000. Fordelingen af dette potentiale på kategorier
fremgår af nedenstående oversigt 1.
Oversigt 1.
Papir- og pappotentialet 2000
Kategori |
Potentiale |
|
1000
[tons] |
kg pr.
husstand |
Dagblade |
113 |
46 |
Distriktsblade |
39 |
16 |
Ugeblade og månedsmagasiner |
31 |
13 |
Fagblade/medlemsblade |
20 |
8 |
Distribution af telefonbøger1) |
9 |
4 |
Adresseløse tryksager |
98 |
40 |
Adresserede forsendelser |
42 |
17 |
Andet papir |
19 |
8 |
Pap |
61 |
25 |
I alt |
432 |
177 |
|
|
1) |
Gælder kun telefonbøger der ikke distribueres af Post
Danmark, da mængden fra Post Danmark indgår under adresseløse tryksager |
Det samlede papir- og pappotentiale i private husstande beregnes til 432.000 tons eller
177 kg. pr. husstand. Dagblade samt distriktsblade udgør alene 35 pct. af husstandens
samlede potentiale.
Det beregnede landsgennemsnit dækker imidlertid over større forskelle både med
hensyn til såvel sammensætningen som den samlede mængde. Variationen for hver kategori
er vist i Oversigt 2 som et interval opgjort i kg/husstand pr. kommune.
Oversigt 2.
Variation i mængden pr. husstand
Kategori |
kg. pr.
husstand |
Min. |
Max. |
Dagblade |
25,2 |
66,5 |
Distriktsblade |
2,2 |
51,6 |
Ugeblade og månedsmagasiner |
9,0 |
22,3 |
Fagblade/medlemsblade1 |
7,9 |
10,1 |
Distribution af telefonbøger2 |
0,6 |
7,7 |
Adresseløse tryksager3 |
27,9 |
52,1 |
Adresserede forsendelser1 |
17,1 |
17,1 |
Andet papir |
7,6 |
7,6 |
Pap |
25,0 |
25,0 |
Min. og max. potentiale |
137,1 |
220,4 |
|
|
1) |
Mængde på landsplan er fordelt forholdsmæssigt efter antal
husstande i kommunerne |
2) |
Gælder kun telefonbøger der ikke distribueres af Post Danmark, da
mængden fra Post Danmark indgår under adresseløse tryksager |
3) |
Ekskl. husstande tilmeldt "Reklamer Nej tak" |
Det fremgår af oversigt 2, at mens der i én kommune konstateres et potentiale på 137
kg. pr. husstand pr. år kan der i en anden kommune findes knapt 83 kg. mere papir pr.
husstand eller i alt 220 kg. Et forhold der naturligvis hænger sammen med omfanget og
karakteren af de distribuerede udgivelser. Fordelingen af potentialemængden på kvartiler
er illustreret under afsnit 4.2.
1.1 Projektets afgrænsning
Projektet er afgrænset til at omfatte følgende kategorier af papir og pap fra private
husstande:
 | Landsdækkende dagblade/søndagsaviser og provinsdagblade- og søndagsaviser |
 | Distriktsblade/lokalaviser |
 | Ugeblade og månedsmagasiner |
 | Fag- og medlemsblade |
 | Telefonbøger og vejvisere |
 | Adresseløse tryksager |
 | Adresserede forsendelser |
 | Andet papir omfattende salgsemballager af papir samt andet rent og tørt papir fra
husstande |
 | Pap omfatter detailemballage samt andet genanvendeligt pap fra private husstande |
Alle de nævnte kategorier af papir og pap er ifølge genvindingsbranchen egnet til
genanvendelse.
I kortlægningen indgår ikke mængden af: aftørringspapir, gavepapir, affaldssække,
snavset og vådt papir og pap samt drikkevareemballager o.l. (plast og metallamineret
karton) samt større emballager i bølgepap. De her nævnte mængder forudsættes at
indgå i dagrenovationens restfraktion eller som storskrald (bølgepap).
1.2 Målepunkt
Udgangspunktet er en opgørelse af den mængde papir og pap, der forventes at nå frem
til den enkelte private husstand, dels som følge af husstandens indkøb dels som følge
af distribution direkte eller indirekte (hjemtagning af papir, aviser etc. fra arbejdet)
til husstanden. I princippet bør målepunktet for en sådan analyse være husstanden og
dennes forbrug (omsætning) af papir og pap.
Af hensyn til den praktiske gennemførelse er valget af et sådant målepunkt ikke en
reel mulighed i projektet, idet dette ville kræve registrering af alt papir tilført
husstanden. Målepunkterne kan derfor i dette projekt siges at ligge et sted i
distributionsleddet lige før husstanden samt i affaldshåndteringsleddet umiddelbart
efter husstanden.
Det er klart, at valget af disse vagt definerede målepunkter giver anledning til en
vis usikkerhed i bedømmelsen af projektets resultater. Hertil kommer, at analysen ikke
medtager alle papirprodukter men kun de, der relativt enkelt kan identificeres. Andre
papirprodukter kortlægges således ikke men vurderes kvalitativt
1.3 Kortlægningens datagrundlag
Der findes i dag ingen kilder, der samlet indeholder de oplysninger, der er
tilstrækkelige for at kunne beregne en potentialemængde. Det er derfor nødvendigt at
indsamle oplysninger på forskellig vis. I denne undersøgelse anvendes dels publiceret
materiale dels oplysninger indsamlet telefonisk, via mail eller pr. brev.
Som grundlag for kortlægningen er der taget udgangspunkt i en række centrale kilder,
der har bred anvendelse inden for mediaverdenen.
Dansk Oplagskontrol
Den ene centrale kilde er "Oplagstal og markedstal 2000", der udgives af
Dansk Oplagskontrol (DO). Udgivelsen indeholder oplysninger om salg og markedsandele på
geografi for dagblade, distriktsblade samt ugeblade- og månedsmagasiner. Organisationen
er den eneste uafhængige kontrol af mediernes oplag og samarbejder med annoncører,
reklamebureauer og media.
Opgørelsen af distribuerede oplag sker i samarbejde med Danske Dagblades Forening og
Dansk Magasinpresses Udgiverforening. Opgørelsen baseres på tællingsskemaer til de
enkelte udgivelser, der skal registrere oplaget på en nærmere fastsat dag i året. Der
er med andre ord ikke tale om en total registrering af samtlige udgivelsers
salg/distribution men om en punkttælling, der opregnes til totaltal for året. Som følge
heraf vil der også kunne konstateres forskelle mellem en udgivelses oplagstal i kilderne.
Fra denne kilde anvendes oplagstal, som svarer til et betalt nettooplag. Desuden
belyses salg og distribution på geografi (kommuner) for de enkelte udgivelser.
Media Scandinavia
Den anden centrale kilde er "Media Scandinavia" udgivet af Danske
Reklamebureauers Brancheforening, DRB. Den udgives årligt og indeholder reklamebærende
media for hele Norden, hvilket betyder, at som hovedregel indgår kun de udgivelser, der
optager eller indeholder reklamer eller anden form for annoncering.
Informationerne i udgivelsen bringes uden afgift for media og uden ansvar for udgiveren
(DRB). Oplysningerne er indsamlet fra hver enkelt media og DRB har ikke haft mulighed for
en vurdering af de enkelte media med hensyn til redaktionel standard, kvalitetskriterier
mv.
Udgivelsen indeholder for Danmark oplysninger om ca. 60 dagblade, 300 distriktsblade,
250 ugeblade og månedsmagasiner samt 650 fagblade og medlemsblade. Udgivelsen indeholder
for hver media oplysninger om oplag, sideantal, udgivelsesfrekvens mm. og er den mest
omfattende registrering af reklamebærende media i Danmark.
Dansk Fagpressekatalog
Til registrering af fag- og medlemsblade er der bl.a. taget udgangspunkt i "Dansk
Fagpressekatalog", som indeholder oplysninger for 335 fagblade. Kataloget medtager
kun fagblade og tidsskrifter som er medlem af Dansk Fagpresse, og som er reklamebærende.
MediaGuiden
Til fordeling af landsdækkende dagblade, provinsdagblade, distriktsblade samt en
række uge- og månedsblade er der anvendt udtræk fra informationsdatabasen MediaGuiden.
Databasen fordeler oplaget for de enkelte udgivelser på amter, delområder og/eller
postdistrikter. MediaGuiden indeholder oplysninger om økonomiske og tekniske forhold for
ca. 3.500 danske media og er baseret på information fra Dansk Oplagskontrol.
Andre kilder
Som supplement til dataindsamlingen eller som led i en efterprøvning af datakvalitet
er der søgt oplysninger hos en lang række virksomheder og organisationer. Det gælder
mediernes brancheorganisationer, bladdistributionsvirksomheder, de større bladhuse, samt
en række redaktioner såvel som trykkerier. Endvidere har samtaler med Post Danmark,
Forbrugerkontakt, Provinsens Distriktsblade og Danske Distriktsblade bidraget med vigtige
oplysninger til projektet.
I forbindelse med kortlægning af restpapir- og restpapmængden er der taget
udgangspunkt i aktuelle affaldsanalyser. Disse to kategorier kaldes fremover for
"Andet papir" og "Pap" /Affaldsanalyser, Econet AS 2001, upubliceret/
samt referencer.
Fremgangsmåden ved dataindsamlingen er beskrevet nærmere i kapitel 2.
Kortlægningen af papir- og pappotentialet i private husstande omfatter væsentlige
papir- og papprodukter eller avis- og bladkategorier, og der er tale om både dansk- og
udenlandskproducerede udgivelser. Der er i undersøgelsen tale om følgende overordnede
kategorier:
 | Aviser og ugeblade. Denne kategori omfatter alle dagblade både landsdækkende og
regionale. Alle distriktsblade og lokalaviser med en ugentlig distributionsfrekvens. Alle
ugeblade og månedsmagasiner, der udgives med salg for øje. |
 | Fag- og medlemsblade. |
 | Telefonbøger og vejvisere |
 | Adresseløse tryksager, herunder andre telefonbøger, vejvisere o.lign. Omfatter bl.a.
gratis distribuerede forsendelser til private husstande i form af reklamer og tryksager
samt kataloger til aftenskoler mv. |
 | Adresserede forsendelser. Der er her tale om forsendelser til private husstande
distribueret af Post Danmark. |
 | Andet papir, omfattende salgsemballager af papir samt andet rent og tørt papir fra
private husstande. |
 | Pap, omfattende detailemballage samt andet rent pap fra private husstande |
Kortlægningens population er afstemt efter tidligere tilsvarende undersøgelser. Da
tidligere undersøgelser ikke har set på omfanget af "Pap" er denne
kortlægning udvidet til også at omfatte denne kategori.
Begrænsning
Det er vigtigt at understrege, at de udgivelser, der indgår i kortlægningen, ikke er
fuldt dækkende for en præcis opgørelse af potentialet. Som nævnt tidligere, findes der
ingen samlet registrering over samtlige udgivelser på det danske marked. Dette gælder
for danske såvel som udenlandske udgivelser. Følgelig er det vanskeligt at redegøre for
hvilke udgivelser, der mangler i kortlægningen.
Visse udgivelser f.eks. kataloger, programmer, oplysningsmateriale, ikke
reklamebærende medier (medlemsblade, foreningsblade) kan være indeholdt i kategorien Adresseløse
tryksager eller Adresserede forsendelser men kan også være holdt ude af
kortlægningen som det f.eks. gælder gratisblade og tilsvarende materiale, der uddeles
på besøgssteder - typisk i byerne (caféer, værtshuse, spillesteder, biblioteker,
museer, billetkontorer, messer o.lign.).
De nævnte begrænsninger betyder, at kortlægningen kun kan beskrive sammensætningen
for den del af potentialet, der udgøres af de registrerede udgivelser.
Beregningen af potentialet støtter sig i al væsentlighed på de nævnte kilder og med
de usikkerheder, der er knyttet hertil.
Kun private husstande
Beregningen er gennemført under den forudsætning, at alle solgte og distribuerede
ugeblade og månedsmagasiner samt fag- og medlemsblade primært bortskaffes i den private
husstand. Aviser (dagblade såvel som distriktsblade) samt telefonbøger er reguleret med
hensyn til momsregistrerede erhvervsvirksomheder, således at potentialet kun omfatter
salg og distribution til private husstande.
Oplagsstørrelse
Der anvendes to typer af oplagsstørrelser i kortlægningen. Det drejer sig om
følgende:
 | Betalt nettoplag (solgt oplag). Beregnes af Dansk Oplagskontrol. Denne størrelse
indeholder ikke den del af oplaget, der tages retur fra salgs- og distributionsleddet,
dvs. primært usolgte aviser i løssalg. |
 | Trykt oplag. Oplagsstørrelse, som den enkelte udgiver har oplyst og omfatter det oplag,
der forlader trykkeriet. |
Som hovedregel er betalt nettoplag anvendt som grundlag for beregningerne. Det
gælder for alle avis- og ugebladsudgivelserne.
For andre udgivelser i løssalg dvs. uden for abonnementsordninger vil der i de fleste
tilfælde være tale om, at en mindre del af oplaget ikke bliver solgt. Det er yderst
vanskeligt at kortlægge størrelsen af returoplaget, der varierer meget afhængig af den
enkelte udgivelse.
Spild og trim
Potentialeberegningerne for private husstande indeholder ikke og bør heller ikke
indeholde den mængde papir, der optræder som trim og makulatur under selve trykprocessen
og bogbinderspild ved evt. hæftning eller limning. I en vurdering af det samlede
papirforbrug for udgivelserne, skal en sådan mængde imidlertid medtages.
1.6 Beregning af potentialet
Som nævnt tidligere beregnes det totale potentiale på baggrund af både kvalitative
og kvantitative inputs.
Aviser, ugeblade, fag- og medlemsblade mv.
Opgørelsen af aviser, ugeblade og månedsmagasiner, fag- og medlemsblade samt
telefonbøger og vejvisere er kvantitativ. Der er tale om at multiplicere en bladvægt
med det samlede årsoplag for hver enkelt udgivelse. Herved fremkommer en totalvægt på
årsbasis for den pågældende udgivelse. Samtlige udgivelsers totalvægte summeres.
Herved fås den samlede mængde for distributionen til de private husstande. Denne mængde
kaldes også for et potentiale.
Der er tale om en ganske enkel beregning. Imidlertid forefindes oplysninger om en
udgivelses bladvægt kun sjældent tilgængelig. Den må følgelig beregnes. For hver
udgivelse er der indsamlet oplysninger om følgende parametre:
 | oplag |
 | udgivelseshyppighed (frekvens) |
 | papirkvalitet (gram pr. m2) |
 | antal sider (som gennemsnit på årsbasis) |
 | bladformat |
På basis af disse forhold beregnes en bladvægt og en totalvægt på årsbasis. I de
tilfælde, hvor det har været muligt at få adgang til oplysninger om bladvægte, er der
kun suppleret med oplagsstørrelse og udgivelseshyppighed. Mere detaljerede informationer
om fastlæggelse af de enkelte parametre fremgår af kapitel 2.
Adresseløse tryksager
Opgørelsen af adresseløse tryksager fås fra Forbrugerkontakt. Markedet for
distribution af adresseløse tryksager dækkes af 4 store distributører. Ud over disse
gennemfører frivillige organisationer m.v. lejlighedsvis husstandsomdeling af særlige
publikationer.
Adresserede forsendelser
Opgørelsen af adresserede forsendelser omfatter forsendelser til private husstande.
Der er alene tale om brevforsendelser. Opgørelsen indeholder ikke brevforsendelser fra
udlandet, da fordelingen her mellem private hustande og erhvervsvirksomheder ikke kendes.
Andet papir
Opgørelsen af andet papir tager udgangspunkt i affaldsanalyser og undersøgelser af
sammensætningen af dagrenovation fra private husstande. Der er tale om en skønnet
mængde. Opgørelsen udtrykkes som et samlet potentiale på landsplan opgjort som en
absolut mængde og som et gennemsnit pr. husstand.
Pap
Opgørelsen af pap tager udgangspunkt i rapporten Emballageforsyningen i Danmark 2000
samt i affaldsanalyser. Opgørelsen udtrykkes som et samlet potentiale på landsplan
opgjort som en absolut mængde og som et gennemsnit pr. husstand.
I dette kapitel præsenteres resultaterne for de gennemførte potentialeberegninger.
Kapitlet er inddelt i syv hovedafsnit, idet resultaterne præsenteres for:
- Aviser, ugeblade- og månedsmagasiner, fagblade og medlemsblade, med annoncering
- Telefonbøger og vejvisere
- Adresseløse tryksager
- Adresserede forsendelser
- Andet papir
- Pap
- Et samlet potentiale
I hvert afsnit gennemgås dataindsamling samt fastlæggelse af de parametre, der
anvendes i beregningen.
Denne kategori omfatter:
Alle dagblade både landsdækkende og regionale.
Alle distriktsblade og lokalaviser med en ugentlig distributionsfrekvens.
Alle ugeblade og månedsmagasiner, der udgives med salg for øje. Månedsmagasiner
omfatter magasiner, der udgives med en frekvens på mellem 9 og 26 gange årligt).
I undersøgelsen indgår 37 hverdagsaviser med et samlet oplag på 1.352.514
eksemplarer dagligt. Der indgår 10 søndagsaviser med et samlet oplag på 1.621.109
eksemplarer ugentlig. Videre er Den Blå Avis inkluderet med 2 udgivelser ugentlig og Gul
& gratis Fyn med 1 udgivelse ugentligt. Desuden indgår tillæg til Fyens
Stiftstidende separat fra udgivelsen.
Dataindsamling
Data er hovedsagelig hentet fra Dansk Oplagskontrol og MediaGuiden. Det gælder
oplagstal, udgivelsesfrekvens, sidetal og fordeling. Oplysninger om papirkvalitet (gram
pr. m2) og format indhentet ved direkte henvendelse til den enkelte
bladudgiver, hvor de øvrige oplysninger samtidig blev verificeret.
Oplagsstørrelse
Der er her anvendt et "betalt nettooplag". Denne størrelse indeholder
således ikke den del af oplaget, der tages retur fra salgs- og distributionsleddet.
Sideantal
For alle dagblade gælder at sidetallet er fastlagt efter kontakt direkte til
redaktionen eller trykstedet.
Format
Der er altovervejende tale om to formater, nemlig
 | broadsheet (560 x 395 mm) og |
 | tabloid (395 x 284 mm). |
Papirkvalitet
Hovedparten af det avispapir, der anvendes af dagbladene har en vægt på 45 gram pr. m2.
I enkelte tilfælde - typisk dagblade med et lille sidetal - anvendes der en højere vægt
f.eks. 49 eller 52 gram pr. m2, hvilket der er taget højde for i
beregningerne.
Resultater
Der foreligger komplette data for alle dagblade, søndagsaviser, Den Blå Avis, Gul
& Gratis Fyn samt for tillæg til Fyens Stiftstidende. Mængden af udenlandske
dagblade er skønnet.
Tabel 2.1
Dagblade/Søndagsaviser
Samlet oplag/år |
575,9 mill. eksemplarer1) |
Samlet bladtonnage |
113.160 tons2) |
1) uden tillæg til Fyens Stiftstidende
2) hertil kommer 1.000 tons udenlandske dagblade
Den samlede distribution af danske dagblade og søndagsaviser udgør 549 mill.
eksemplarer på årsbasis med en gennemsnitsvægt på 238 gram pr. eksemplar. Den samlede
tonnage andrager 113.160 tons incl. 1.000 tons udenlandske aviser.
I undersøgelsen indgår 306 distriktsblade/lokalaviser. Der er her tale om
husstandsomdelte aviser, der udgives ugentlig på en fast ugedag. Aviserne er
annoncefinansierede og gratis for den enkelte husstand. Det samlede oplag er i
undersøgelsen beregnet til 6,6 mill. eksemplarer ugentligt eller 343,9 mill. eksemplarer
årligt.
Dataindsamling
For ca. 60% af distriktsbladene er der indhentet oplysninger direkte hos
bladredaktioner eller tryksteder. Kontakten til disse steder er sket enten telefonisk
eller via mail.
For de øvrige distriktsblade er bladtitler, oplagstal og udgivelsesfrekvens hentet fra
Danske Distriktsblade, Provinsens Distriktsblade samt Dansk Oplagskontrol. Der er videre
suppleret med tilsvarende oplysninger samt oplysninger om sideantal, papirkvalitet og
format fra Media Scandinavia samt avissamlingen på Statsbiblioteket i Århus.
Oplagsstørrelse
Der er anvendt oplagsstørrelser fra Dansk Oplagskontrol, som er suppleret med de
oplag, den enkelte udgiver har oplyst. Da der er tale om husstandsomdelte aviser vil der
normalt ikke være tale om noget "returoplag". Under normale forhold er
bladproduktionen afstemt efter antallet af husstande i avisens dækningsområde.
Sideantal
Sideantallet er en gennemsnitlig størrelse for det enkelte distriktsblad. Ved
telefonisk henvendelse er der spurgt efter et "bedste skøn" på gennemsnitligt
sideantal. I de tilfælde hvor sideantallet er anvendt fra Media Scandinavia, er
størrelsen typisk angivet som en interval-størrelse. Til denne undersøgelse er der
derfor beregnet et gennemsnit, som er anvendt til den videre beregning.
Format
Der er altovervejende tale om ét format, nemlig tabloid (395 x 284 mm). Der forekommer
dog også aviser med broadsheet-format (560 x 395 mm).
Papirkvalitet
Papirvægten for distriktsbladene ligger mellem 45-60 gram pr. m2. En
tredjedel af distriktsaviserne har en papirvægt på 45 gram pr. m2 mens ca. en
fjerdedel ligger på 52 gram pr. m2.
Resultater
Der foreligger komplette data for alle 306 distriktsblade/lokalaviser.
Tabel 2.2
Distriktsblade/lokalaviser
Samlet oplag/år |
344,3 mill. eksemplarer |
Samlet bladtonnage |
39.148 tons |
Den gennemsnitlige bladvægt for de godt 344 mill. eksemplarer er beregnet til 114
gram.
I undersøgelsen indgår 14 ugeblade med et samlet oplag på 92,1 mill. eksemplarer
årligt. Der indgår 66 månedsblade/magasiner med et samlet oplag på 25,1 mill. samt 32
blade med en udgivelsesfrekvens på mindre end 10 gange årligt og et årligt oplag på i
alt 3,5 mill. eksemplarer.
Opgørelsen af ugeblade og månedsmagasiner mv. er renset for gratisudgivelser,
kvartalsaviser og adresseløse tryksager.
Det kan være vanskeligt at trække klare grænser mellem visse magasiner og
fag/medlemsblade. Som hovedregel gælder, at ugeblade og månedsmagasiner udgives med et
kommercielt sigte - i modsætning til fag- og medlemsblade.
Dataindsamling
Data er hovedsagelig hentet fra Media Scandinavia samt ved telefonisk henvendelse til
de største udgivere, Dansk Centralagentur (DCA) samt til distributører af udenlandske
magasiner.
Oplagsstørrelse
For alle ugeblade er der anvendt betalt nettooplag. For månedsmagasiner er der
for størstedelen (90%) også anvendt et betalt nettooplag. Hvor denne oplysning
ikke foreligger, er der anvendt en oplagsstørrelse oplyst af udgiveren reduceret med 50
pct. For blade med en udgivelsesfrekvens på mindre end 10 gange årligt foreligger der betalt
nettooplag for ca. halvdelen. De øvrige oplag er behandlet som ovenstående.
Sideantal
Denne størrelse opgives typisk som en interval størrelse og beregnes i undersøgelsen
som et gennemsnit.
Format
Der er tale om mange forskellige formater. Langt hovedparten af ugeblade og
månedsmagasiner udgives i et skåret A4 format, hvor de præcise mål kan afvige.
Eksempler er (270 x 210 mm), (280 x 208 mm) og (280 x 215 mm).
Papirkvalitet
Den gennemsnitlige papirkvalitet ligger på 78 gram pr. m2 for ugeblade og
månedsmagasiner. Kvaliteten på papiret varierer fra 40-120 gram pr. m2.
Omslag kan have vægte mellem 80 og 200 gram pr. m2. I denne undersøgelse er
der ikke skelnet mellem papir til omslag og til indhold.
Særlige forhold
Hvor der ikke foreligger fyldestgørende oplysninger, er der rettet henvendelse til
redaktionerne. Dette gælder kun for ugeblade og de største månedsmagasiner (efter
oplagsstørrelse). I nogle tilfælde er oplyst en gennemsnitlig bladvægt, som i
kortlægningen er suppleret med oplysninger fra øvrige kilder.
De gennemsnitlige bladvægte fordeler sig på følgende måde:
 | De 14 ugeblade har en gennemsnitlig bladvægt på 225 gr. |
 | De 66 månedsmagasiner har en gennemsnitlig bladvægt på 228 gr. |
 | De 32 magasiner med en udgivelsesfrekvens på under 10 gange årligt har en
gennemsnitlig bladvægt på 272 gr. |
Resultater
Der indgår 112 ugeblade og månedsmagasiner mv. med oplyste oplagsstørrelser i
undersøgelsen.
Tabel 2.3
Ugeblade og månedsmagasiner mv.
Samlet oplag/år |
120,7 mill. eksemplarer |
Samlet bladtonnage |
29.589 tons1) |
1) hertil kommer 1.300 tons udenlandske magasiner
Den samlede bladtonnage for denne kategori udgør således ca. 30.889 tons incl.
udenlandske magasiner solgt i Danmark. Omfanget af udenlandske magasiner er skønnet på
baggrund af oplysninger fra distributørerne.
Den gennemsnitlige bladvægt bliver 256 gram pr. udgivelse.
I denne undersøgelse indgår 692 fagblade og medlemsblade. Dette antal indeholder de
fag- og medlemsblade, som undersøgelsen har vurderet ikke skulle medtages under
kategorien Ugeblade og månedsmagasiner, se afsnit 2.1.3.
Dataindsamling
Data er hentet fra Dansk Fagpresse samt Media Scandinavia.
Oplagsstørrelse
For ca. halvdelen af fag- og medlemsbladene foreligger der et distribueret oplag,
som er anvendt til den videre beregning. For de resterende fag- og medlemsblade foreligger
der et trykt oplag, der er reduceret til 85%. Denne reduktion er foretaget som
tilnærmelse til et distribueret oplag.
Sideantal
Denne størrelse opgives typisk som en intervalstørrelse og beregnes i undersøgelsen
som et gennemsnit.
Format
Der er tale om mange forskellige formater. Der kan skelnes mellem 2 hovedformater,
nemlig et tabloidformat og et A4-format. Tabloidformatet anvendes af forskellige
udgivelser i avispapir. Langt hovedparten af fag- og medlemsblade er dog udgivet i
A4-format, hvor de præcise mål kan afvige. Formatet er bestemt til 297 x 210 mm.
Papirkvalitet
Oplysninger om papirvægt findes i Dansk Fagpresses medlemskatalog I alt er der
oplysninger for omkring 40% af fag- og medlemsbladene. For de resterende fag- og
medlemsblade vægtes papirkvaliteten for A4-formater til 80 gram pr. m2 inkl.
omslag, mens tabloid-formater tildeles 49 gram pr. m2.
Særlige forhold
Der er ikke rettet henvendelse til redaktionerne.
Resultater
Af de 692 fagblade og medlemsblade er 551 blade vurderet at have et A4 lignende format,
mens 94 har et tabloid format. Desuden findes der 47 blade med andet format som A3 eller
A5.
Tabel 2.4
Fag- og medlemsblade
Samlet oplag/år |
154,0 mill. eksemplarer |
Samlet bladtonnage |
20.410 tons |
Den gennemsnitlige bladvægt for de 154 mill. eksemplarer er beregnet til 133 gram pr.
stk.
Omfanget af distribuerede telefonbøger og vejvisere kan i en vis udstrækning opgøres
særskilt. En del af mængden distribueres via de 4 store distributører i Danmark (Post
Danmark, Forbrugerkontakt, Dansk Distributions Center og Dansk Totaldistribution) og
indgår som en del af mængden af adresseløse tryksager se afsnit 2.3.
Dataindsamling
Der er samlet data fra de to største forlag. Det drejer sig om TDC Forlag og Eniro
Danmark (Mostrups grønne vejvisere og De røde Lokalbøger). TDC Forlag udgiver såvel
regionale som lokale telefonbøger. Eniro Danmark udgiver alene lokale
telefonbøger/vejvisere samt fagbogen Contakt. Desuden indgår Odense Telefonbog, da ingen
af ovenstående forlag dækker Odense-området.
Oplagsstørrelse
Der er her anvendt et trykt oplag, der svarer til det distribuerede.
Sideantal
Denne størrelse opgives som en præcis størrelse.
Format
TDC Forlags telefonbøger udkommer hovedsageligt i formatet 295 x 210 mm, mens Mostrups
Grønne Vejvisere har et format på 270 x 195 mm. Eniros Røde Lokalbøger udkommer i
Horsens-format, der svarer til 265 x 190 mm.
Papirkvalitet
For udgivelser fra TDC Forlag gælder, at der fortrinsvis anvendes finsk
specialfremstillet papir med en vægt på mellem 38-52 gram pr. m2 inkl.
omslag. Gult papir er indfarvet og ikke påført under trykningen.
Bladvægt
Er beregnet af forlag.
Resultater
Der indgår kun oplag og mængder fra de nævnte forlag. Der findes andre udgivere af
tilsvarende produkter, men de har stort set ingen mængdemæssig betydning.
Tabel 2.5
telefonbøger og vejvisere
|
Oplag
[stk.]2 |
Mængde til opgørelse
[tons]3 |
TDC Forlag |
7.602.800 |
7.934 |
Eniro Danmark: |
|
|
Mostrups Grønne Vejvisere |
2.589.800 |
102 |
Contakt lokalbøger1 |
2.448.700 |
1.045 |
Odense Telefonbog |
117.000 |
130 |
I alt |
12.875.300 |
9.211 |
|
|
1) |
inkl. Contakt til Storkøbenhavn |
2) |
Indholder både den mængde der indgår som adresseløse
tryksager samt den del der distribueres til erhvervsvirksomheder |
3) |
Denne mængde indeholder ikke den del, der distribueres
som adresseløse tryksager eller er distribueret til erhvervsvirksomheder |
Det anførte oplag på knapt 13 mill. telefonbøger og vejvisere svarer til en
gennemsnitlig vægt på 938 gram pr. stk.
TDC Forlag oplyser, at en del af telefonbøgerne distribueres med Post Danmark. Denne
mængde udgør 87 tons.
Eniro Danmark oplyser, at størstedelen af deres udgivelser distribueres med Post
Danmark. Denne mængde udgør 1.449 tons.
Disse mængder svarende til 1.536 tons indgår i opgørelse af adresseløse tryksager
(se afsnit 2.3).
Den del der distribueres til erhvervsvirksomheder udgør i alt 1.327 tons, hvilket
betyder, at mængden af telefonbøger, der opgøres som en selvstændig kategori i denne
kortlægning, andrager 9.211 tons.
Adresseløse tryksager er defineret som detailhandelens reklameaviser, kataloger,
brochurer og tilsvarende distribueret til potentielle købere direkte og/eller gennem
detailhandelen eller anden distributionskanal. Desuden indgår en række telefonbøger og
lokale vejvisere.
Distriktsblade og lokalaviser indgår ikke under adresseløse tryksager men uddeles
ofte sammen med disse. Distriktsblade er behandlet under afsnit 2.1
Dataindsamling
Oplysninger vedrørende distributionen af adresseløse tryksager er fra
Forbrugerkontakt, der løbende indsamler og bearbejder data fra hele branchen.
Oplysningerne er således dækkende for de private distributører og Post Danmark.
På baggrund af de private distributørers omdelinger er antallet endvidere fordelt på
amter. Denne viden anvendes i forbindelse med den regionale fordeling jf. kapitel
3.
Oplagsstørrelse
I 2000 blev totalt distribueret 1.968 millioner adresseløse tryksager. Post
Danmark forestår distributionen af ca. halvdelen og er stort set eneste distributør i
landdistrikter.
Der er stor forskel på hvor mange adresseløse tryksager som distribueres mellem
områderne. Typisk er andelen af tryksager i byområderne ca. 30 pct. højere i byområder
end i landområder indenfor samme region, /Jens Richardt/.
Sideantal
Sidetallet for de adresseløse tryksager varierer meget og der foretages ingen
registreringer heraf.
Format
Formatet varierer ligeledes tryksagerne imellem. Der foreligger heller ingen
registrering af formaterne.
Papirkvalitet
Det er ikke muligt at sige noget om papirkvaliteten herunder forbruget af
forskellige kvaliteter. Der indgår således avispapir, bestrøgne og ubestrøgne træfrie
kvaliteter herunder skrive- og kopipapir samt konverterede produkter.
Bladvægt
Den gennemsnitlige vægt pr. adresseløs forsendelse blandt de distributørerne var
i år 2000 på 49,8 gram. Denne vægt inkluderer de telefonbøger, som distribueres af
Post Danmark.
Resultat
På landsplan udgør mængden af adresseløse tryksager 98.202 tons i år 2000.
Tabel 2.6
Adresseløse tryksager
Samlet antal/år |
1.968 mill. eksemplarer |
Samlet tonnage |
98.202 tons |
I denne mængde indgår lokale telefonbøger og vejvisere med 1.536 tons jf. afsnit
2.2.
Post Danmark opgør årligt den samlede mængde forsendelser. Opgørelserne baseres på
stikprøvetællinger af modtagere og afsendere samt vægten af den enkelte forsendelse.
Vægten registreres alene i forhold til de gældende portogrænser. Desuden er
stikprøvetællingerne nu udvidet til at omfatte forskelle i fordelingerne på
portogrænserne for hhv. private husstande og erhverv.
Ifølge Post Danmark blev der i år 2000 afsendt 1.280 mill. indenlandske breve, /J.
Hedegaard, Post Danmark/. Heraf modtager de private husholdninger 58 pct. af
forsendelserne. Under forudsætning af stikprøvetællingernes fordeling på portogrænser
for private husstande modtager husholdningerne årligt 41.683 tons adresserede
forsendelser. Gennemsnitsvægten pr. forsendelse til private husstande er på 32,6 gram.
Tabel 2.7
Adressereder forsendelser
Samlet antal/år til private husstande |
755.968 mill. stk. |
Samlet tonnage |
41.683 tons |
Mængden af adresserede forsendelser indeholder ikke breve fra udlandet, da fordelingen
mellem private husstande og erhvervsvirksomheder ikke kendes.
Udover de eksplicit kortlagte mængder jf. afsnit 2.1-2.4 forekommer der
i de private husstande en række andre papirtyper, som er egnede til særskilt indsamling
og genanvendelse. Det drejer sig om visse typer salgsemballager af papir, skrivepapir,
kladdehæfter m.v. De nævnte papirtyper betegnes i de efterfølgende som "Andet
papir".
Mængden af Andet papir i private husstande kan ikke umiddelbart kortlægges
gennem oplysninger fra Danmarks Statistik eller andre kilder.
Mængden af Andet papir er skønnet ud fra aktuelle undersøgelser af
sammensætningen af dagrenovation fra private husholdninger.
Dagrenovationens sammensætning kortlægges i projektet "Evaluering af ordninger
for hjemmekompostering af organisk dagrenovation og haveaffald, samt kortlægning af
dagrenovationens sammensætning"/Econet AS, 2002, upubliceret/. Projektet er ikke
afsluttet på tidspunktet for afrapportering af nærværende projekt. Dette betyder, at de
her benyttede værdier for mængden af Andet papir kan afvige fra den mængde, der
bliver det endelige resultat i projektet for dagrenovationens sammensætning.
Blandt de 13 delfraktioner, som fraktionen "genanvendeligt papir og pap"
udgør i dagrenovationens sammensætning, så er det kun delfraktionerne skrivepapir hhv.
andet af papir, der er aktuelle under Andet papir i nærværende projekt. For
fraktionen "andet rent papir og pap", der er opdelt i 9 delfraktioner, er kun tegninger
samt andet af papir aktuelle./Econet AS, 2002, upubliceret/.
Nærmere analyser af disse delfraktioner viser, hvor stor en del af disse der skal
medregnes under Andet papir. Delfraktioner er frasorteret alt materiale, der har
været distribueret med Post Danmark, som f.eks. kuverter og breve, da denne mængde
allerede indgår under adresserede forsendelser.
Mængden af Andet papir vurderes ud fra ovenstående at være på 7,6 kg pr.
husstand. Denne mængde er en minimumsværdi, idet der ikke er taget højde for den
mængde, der bortskaffes via andre kilder som f.eks. indsamlingsordninger, brændeovne mm.
Fra de private husstande forekommer også en række paptyper, som er egnede til
indsamling og genanvendelse. Det drejer sig om papæsker- og ruller, støbepap, bølgepap
m.v. De nævnte paptyper betegnes i det følgende som "Pap".
Mængden af Pap i private husstande er bestemt ud fra to sæt af oplysninger,
nemlig:
 | "Evaluering af ordninger for hjemmekompostering af organisk dagrenovation og
haveaffald, samt kortlægning af dagrenovationens sammensætning"/Econet AS, 2002,
upubliceret/ |
 | "Eksempler på indsamlingssystemer for papir og pap fra husholdninger",
Miljøprojekt nr. 563, 2000, Miljøstyrelsen. |
Igangværende affaldsanalyser af ca. 1.800 dagrenovationssække viser, at der findes
meget genanvendeligt pap i dagrenovationen. Der er registreret følgende mængde, se tabel
2.10.
Tabel 2.10
Genanvendeligt pap i dagrenovationen
|
Lejligheder |
Enfamilie-boliger |
Total |
Emballage |
|
|
|
Pap pr. husstand [kg] |
25,6 |
12,4 |
|
Antal boliger i Danmark |
965.902 |
1.478.565 |
2.444.467 |
Total papmængde [tons] |
24.700 |
18.300 |
43.000 |
Gennemsnit pr. husstand/år [kg] |
|
|
18 |
Anm: Genanvendeligt pap er her: Bølgepap, Papæsker/papruller, Støbepap samt
Andet pap
Kilde: "Evaluering af ordninger for hjemmekompostering af organisk dagrenovation og
haveaffald, samt kortlægning af dagrenovationens sammensætning"/Econet AS, 2002,
upubliceret/
Affaldsanalyserne viser, at der i gennemsnit findes 18 kg genanvendeligt pap pr.
husstand pr. år i dagrenovationen eller en totalmængde på 43.000 tons.
I projektet " Eksempler på indsamlingssystemer for papir og pap fra
husholdninger" fremgår det, at mængden af indsamlet pap varierer afhængig af den
valgte indsamlingsordning. Tre kommuner ud af i alt otte kortlagte kommuner havde i 1998
en kombineret hente/bringeordning bestående af en indsamlingsordning til storskrald og en
genbrugsstation (som erhvervsvirksomhederne ikke måtte benytte.
I disse tre kommuner indsamles i gennemsnit 7 kg pap pr. husstand pr. år. Andre mere
effektive indsamlingsordninger (f.eks. Brøndby kommune) viser, at der kan indsamles endnu
mere pap. I Brøndby indsamledes der i 2000 knapt 14 kg. pap pr. husstand pr.
år./Brøndby kommune 2001, Jens Granholm/.
Fra de to nævnte undersøgelser fås således følgende mængde:
Tabel 2.11
Geligt pap i husholdningenenanvend
|
Husstand pr. år |
Pap i dagrenovationen |
18 kg |
Indsamlet pap |
7 kg |
Genanvendeligt pap i alt |
25 kg |
På baggrund af den i tabel 2.11 anførte mængde sættes potentialet for Pap til 25
kg. husstand pr. år. Potentialet må betragtes som et minimumspotentiale.
I tabel 2.12 er det samlede papir- og pappotentiale og dets sammensætningen
præsenteret. Potentialet gælder for private husstande. Data er fra år 2000. Som
nævnergrundlag for beregningen af potentialet pr. husstand er anvendt Danmarks Statistiks
oplysninger om husstande pr. 1. januar 2000, som omfatter samtlige personer på samme
adresse uanset familiære tilknytningsforhold. Antallet af CPR-husstande er pr. 1. januar
2000 opgjort til 2.444.467 stk.
Tabel 2.12
Papir- og pappotentiale 2000
Kategori |
Papir- og
pappotentiale |
|
1000
[tons] |
kg pr.
husstand |
Dagblade |
113,2 |
46,3 |
Distriktsblade |
39,1 |
16,0 |
Ugeblade og månedsmagasiner |
30,9 |
12,6 |
Fagblade/medlemsblade |
20,4 |
8,3 |
Distribution af telefonbøger1) |
9,2 |
3,8 |
Adresseløse tryksager |
98,2 |
40.2 |
Adresserede forsendelser |
41,7 |
17,1 |
Andet papir |
18,6 |
7,6 |
Pap |
61,1 |
25,0 |
I alt |
432,4 |
176,9 |
1) Gælder kun telefonbøger der ikke distribueres af Post Danmark, da
mængden fra Post Danmark indgår under adresseløse tryksager
Det samlede papir- og pappotentiale i private husstande er beregnet til 432.400 tons
eller 177 kg. pr. husstand.
Dagblade samt distriktsblade udgør omkring 35 pct. af husstandens potentiale.
Inkluderes ugeblade og månedsmagasiner, fag- og medlemsblade samt telefonbøger forklarer
disse kategorier knap 50 pct. af potentialet.
Nedenfor er kvaliteten af de indsamlede data for de enkelte kategorier beskrevet.
Dagblade
Dagbladene udgør en samlet vægt på 113.160 tons. Dataindsamlingen for denne kategori
er udelukkende foregået vha. telefoninterviews. Oplysningerne for de enkelte udgivelser
vurderes derfor at være af god kvalitet, og dermed er den samlede potentialemængde
forbundet med meget lille usikkerhed. Dog er mængden af udenlandske aviser en skønnet
værdi.
Distriktsblade
Den samlede vægt for distriktsbladene udgør 39.148 tons. Størstedelen af denne
mængde (ca. 97,5 pct.) er baseret på data hentet direkte hos udgiveren, trykkeriet eller
avisen selv. Hovedsagelig hele den samlede potentialemængde vurderes derfor at være
beregnet på baggrund af data af god kvalitet.
Ugeblade/månedsmagasiner
Denne kategori er opdelt i 3 undergrupper: ugeblade, månedsmagasiner samt magasiner
med under 10 udgivelser pr. år. Den samlede vægt for denne kategori er på 30.889 tons,
og størstedelen af de data, der er anvendt er indhentet gennem udgivere og
distributører.
Mængdemæssigt udgør gruppen af ugeblade næsten 75 pct. af den samlede vægt, og er
derfor af stor betydning for potentialet. Indhentning af data for netop denne gruppe er
sket ved henvendelse til udgiverne. Kvaliteten på disse data vurderes som god.
For de to øvrige grupper er der også rettet henvendelse til en række udgivere og
distributører. Dog er der en række udgivelser, hvor denne fremgangsmåde ikke har været
muligt, og hvor der er anvendt data fra litteraturen, hvor kvaliteten ikke er af samme
standard som ved direkte henvendelse. Dette gælder også den skønnede værdi for de
udenlandske udgivelser.
Fag- og medlemsblade
Fag- og medlemsblade har et potentiale på 20.410 tons. Omkring halvdelen af det
samlede potentiale er baseret på oplysninger fra litteraturen. Den øvrige del bygger på
en række antagelser om bl.a. papirvægt og sideantal. Disse antagelser er foretaget på
baggrund af de øvrige data. Der må følgelig være en vis usikkerhed knyttet hertil.
Telefonbøger og vejvisere
Denne kategori har et potentiale på 9.211 tons. Alle oplysninger er hentet direkte fra
udgiveren og vurderes at være af god kvalitet. Oplysningerne er reguleret for den del,
der distribueres af Post Danmark, og som er henført til mængden af adresseløse
tryksager.
Adresseløse tryksager
Potentialet for de adresseløse tryksager udgør 98.202 tons. Alle oplysninger er
indhentet fra Forbrugerkontakt, der opgør mængden af forsendelser til private husstande.
Da mængden er indhentet direkte hos kilden, vurderes datakvaliteten at være god.
Adresserede forsendelser
Den samlede mængde af adresserede forsendelser er på 41.683 tons. Denne mængde er
beregnet ud fra oplysninger direkte fra Post Danmark, som har foretaget en række
stikprøvetællinger. Dataoplysninger vurderes derfor at være forbundet med en vis
usikkerhed.
Andet papir
Potentialet for denne kategori udgør 18.578 tons.
Pap
Potentialet for denne kategori udgør 61.100 tons.
I nedenstående tabel 3.1 er potentialet fordelt på kategori og efter kvaliteten af
anvendte data.
Tabel 3.1.
Datakvalitet
Kategori |
Pålidelige data
[tons] |
Skøn/ antagelser
[tons] |
Samlet potentiale
[tons] |
Dagblade |
112.160 |
1.000 |
113.160 |
Distriktsblade |
38.540 |
608 |
39.148 |
Ugeblade og månedsmagasiner |
27.599 |
3.290 |
30.889 |
Fagblade/medlemsblade |
9.724 |
10.686 |
20.410 |
Telefonbøger og vejvisere1) |
9.211 |
|
9.211 |
Adresseløse tryksager |
98.202 |
|
98.202 |
Adresserede forsendelser |
|
41.683 |
41.683 |
Andet papir |
|
18.578 |
18.578 |
Pap |
|
61.100 |
61.100 |
I alt |
295.436 |
136.945 |
432.381 |
|
|
1) |
Gælder kun telefonbøger der ikke distribueres af Post
Danmark, da mængden fra Post Danmark indgår under adresseløse tryksager |
Størstedelen af de indhentede data vurderes at være af god kvalitet, og giver dermed
en pålidelig potentialemængde på 295.436 tons. Den resterende del af mængden bygger
på en række data, der enten er skønnede (dagblade samt ugeblade og månedsmagasiner),
antagede på baggrund af andre forhold (distriktsblade, ugeblade og månedsmagasiner samt
fag- og medlemsblade) eller fremkommet ud fra stikprøvetællinger (adresserede
forsendelser).
For kategorierne Andet papir og Pap er mængderne baseret på særlige
forhold, idet resultaterne kommer fra forskellige analyser og opgørelser. Se nærmere
herom i afsnit 2.6 og 2.7.
Den skønnede mængde udgør 136.945 tons og dermed 32 pct. af det samlede potentiale
på 432.381 tons
I kapitel 2 præsenteredes et beregnet potentiale på landsplan fra private husstande.
I dette kapitel redegøres der for, hvordan dette papir- og pappotentiale fordeles på
hver kommune. Resultatet af fordelingen fremgår af tabel 1 og tabel 2 i bilag, hvor
potentialet er fordelt på kommuneniveau.
Bestemmelsen af potentialet i kommunerne tager udgangspunkt i det beregnede
landspotentiale. De basisoplysninger (oplagstal), der er anvendt til fordelingen af de
enkelte distributioner på kommuner, foreligger ikke alle på samme geografiske eller
administrative niveau. Enkelte distributioner er kun opgjort på landsplan, andre på amt,
delområder eller på postdistrikter.
Oplagstal og geografi
Hovedparten af oplysninger om oplagsfordelingen på geografi er hentet fra MediaGuiden.
Der opereres med tre geografiske niveauer, nemlig:
- Amter
- Delområder
- Postdistrikter
Danmark er opdelt i 14 amter + København og Frederiksberg kommuner. Amterne inddeles i
87 delområder. Delområderne er sammensat af 594 postdistrikter. Der er manglende
overensstemmelse mellem postdistrikternes og kommunernes afgrænsning.
For at kunne konvertere data med forskellig geografisk referenceramme til en fælles
har det været nødvendigt at anvende flere beregningsgennemløb.
Oplagstal på delområder og postdistrikter
Alle oplagstal søges fordelt på det mest detaljerede niveau. Forefindes en udgivelses
oplagstal på delområder, fordeles det enkelte delområdes oplag ud på postdistrikter,
der efterfølgende samles til kommuner. På grund af den manglende overensstemmelse mellem
postdistrikter og kommuner fordeles et postdistrikts oplag ligeligt på alle husstande i
distriktet. Herefter splittes distriktet op og oplaget henføres til de kommuner, der
dækker postdistriktet. Denne opsplitning sker efter en kommunenøgle udarbejdet af
Danmarks Statistik. Nøglen skaber reference mellem den enkelte husstand i et postdistrikt
og den administrative enhed, kommunen.
Oplagstal på amts- og landsplan
Findes udgivelsernes oplag på amts- eller landsplan sker fordelingen på kommuner ud
fra en forholdsmæssig betragtning mellem antallet af husstande i den pågældende kommune
og det samlede husstandstal i Danmark.
I de følgende redegøres der kort for den beregningsmetode, der knytter sig til den
enkelte bladkategori.
Der sondres her mellem landsdækkende dagblade/søndagsavsier og
provinsdagblade/søndagsaviser.
Landsdækkende dagblade/søndagsaviser
Oplagstal findes for denne bladkategori kun på delområder. De enkelte udgivelsers
oplag er fordelt forholdsmæssigt på delområdets postdistrikter efter det samlede antal
husstande i delområdet. Det er således forudsat, at forbruget er det samme pr. husstand
i alle postdistrikter under delområdet.
Det skal bemærkes, at Hovedstadsområdet kun udgøres af et enkelt delområde. Der
savnes derfor oplysninger til at finde eventuelle forskelle på forbruget inden for dette
område.
Oplagstal fra Dansk Oplagskontrol er fra 2. halvår 2000.
For to landsdækkende dagblade (Licitationen og Flensborg Avis) foreligger ingen
oplagstal på områder. Licitationens oplag er fordelt på samtlige husstande i landet,
mens Flensborg Avis er fordelt på husstande i Sønderjyllands amt.
Beregningerne er gennemført i to trin. Først er de enkelte dagblades oplag fordelt
på kommuner via kommunenøglen. I andet trin er hvert oplag i de enkelte kommuner
multipliceret med bladvægten, hvorefter de enkelte blades samlede vægt er summeret.
Herved fremkommer en forbrugsmængde af landsdækkende dagblade/søndagsaviser beregnet
pr. kommune.
Provinsdagblade/søndagsaviser
Oplagstal for provinsdagblade- og søndagsaviser foreligger oplyst på
postdistrikter, altså på det mest detaljerede niveau.
Oplagstal fra Dansk Oplagskontrol er fra 2. halvår 2000.
Oplaget er fordelt på kommuner vha. kommunenøglen. Herefter er hvert oplag i de
enkelte kommuner multipliceret med bladvægten, hvorefter de enkelte blades samlede vægt
er summeret. Herved fremkommer en forbrugsmængde af provinsdagblade/søndagsaviser
beregnet pr. kommune.
Fordelingen af distriktsblade er sket ud fra MediaGuiden. Her er bladene fordelt
på postdistrikter i henhold til oplysninger fra Danske Distriktsblade og Provinsens
Distriktsblade.
Oplagene fordeles på kommuner ud fra kommunenøglen. Hvert oplagstal multipliceres med
bladvægten, hvorefter vægten af de enkelte distriktsblade summeres, således at der
fremkommer en samlet mængde for distriktsblade i den enkelte kommune.
Særlige forhold
For de distriktsblade der ikke indgår, er der foretaget henvendelse til den
enkelte bladredaktion, hvor man har oplyst i hvilke postdistrikter de pågældende blade
distribueres. Herefter er oplaget fordelt på kommuner ud fra kommunenøglen.
For 38 ugeblade- og månedsmagasiner findes oplagstal på delområder mens
oplagstal for de resterende 74 udgivelser, der indgår i kortlægningen kun findes på
landsplan.
Oplagstal på delområder
Hvor oplagstal foreligger på delområder, er dette fordelt forholdsmæssigt på
delområdets postdistrikter efter det samlede antal husstande i delområdet. Det er
således forudsat, at forbruget er det samme pr. husstand i alle postdistrikter under
delområdet.
Det skal bemærkes, at Hovedstadsområdet kun udgøres af et enkelt delområde. Der
savnes derfor oplysninger til at finde eventuelle forskelle på forbruget inden for dette
område.
Herefter er postdistrikternes oplag fordelt ud fra kommunenøglen. Den samlede mængde
opgjort for hver kommune og på landsplan og den enkelte kommunes andel heraf er beregnet.
Kun oplagstal på landsplan
For udgivelser, hvor oplagstal kun har kun været tilgængelig på landsplan er der
valgt en fremgangsmåde, hvor oplag er fordelt på kommuner ud fra forholdet mellem
husstande i de enkelte kommuner og på landsplan.
Det er således forudsat, at forbruget af ugeblade og månedsmagasiner, hvor mængden
kun foreligger oplyst på landsplan er det samme pr. husstand i alle kommuner.
Oplagstal fra Dansk Oplagskontrol er fra 2. halvår 2000.
Beregningerne er gennemført i to trin. Først er blade med oplag på delområder
fordelt på postdistrikter, og derefter på kommuner ud fra kommunenøglen. Blade med
oplag fordelt på landsplan er direkte fordelt på kommuner ud fra husstandstal. I andet
trin er hvert oplag i de enkelte kommune multipliceret med bladvægten, hvorefter de
enkelte blades samlede vægt er summeret. Herved fremkommer en forbrugsmængde af ugeblade
og månedsmagasiner beregnet pr. kommune.
Oplysninger om oplag har kun været tilgængelig på landsplan. Fordelingen på
kommuner er således sket forholdsmæssigt efter antallet af husstande i hver kommune. Det
er således forudsat, at forbruget af fag- og medlemsblade er det samme pr. husstand i
alle kommuner.
Oplysninger er modtaget fra TDC Forlag, Eniro Danmark samt Odense Telefonbog.
Telefonbøgerne fordeler sig både på postdistrikter og kommuner. De enkelte oplag er
fordelt ud fra kommunenøglen på de enkelte kommuner.
Oplysninger om antal adresseløse tryksager er modtaget af Forbrugerkontakt og
foreligger med en fordeling på amter samt Københavns og Frederiksberg kommuner under
ét. Fordelingen er gengivet i tabel 4.1.
Tabel 4.1
Adresseløse tryksager fordelt på amter 2000
Amt |
Antal tryksager
[ 1.000 stk.] |
Antal husstande |
Andel af husstande
"Reklamer Nej tak" |
Procentuel fordeling
"Reklamer Nej Tak " |
Kbh. + Frederiksberg |
253.873 |
324.484 |
42.614 |
13,1 |
København |
273.554 |
281.207 |
25.213 |
9,0 |
Frederiksborg |
135.793 |
155.390 |
15.150 |
9,7 |
Roskilde |
82.658 |
98.883 |
5.869 |
5,9 |
Vestsjælland |
96.433 |
132.177 |
9.017 |
6,8 |
Storstrøm |
82.658 |
119.284 |
8.555 |
7,2 |
Bornholm |
13.776 |
20.384 |
1.013 |
5,0 |
Fyn |
177.121 |
215.508 |
25.705 |
11,9 |
Sønderjylland |
76.752 |
111.916 |
8.951 |
8,0 |
Ribe |
68.881 |
98.689 |
9.590 |
9,7 |
Vejle |
118.081 |
155.615 |
16.527 |
10,6 |
Ringkøbing |
78.720 |
117.424 |
9.846 |
8,3 |
Århus |
249.937 |
288.047 |
36.084 |
12,5 |
Viborg |
78.720 |
102.481 |
8.101 |
7,9 |
Nordjylland |
181.057 |
222.978 |
16.480 |
7,4 |
I alt |
1.968.014 |
2.444.467 |
238.715 |
9,8 |
Kilde: Forbrugerkontakt samt Post Danmark
Det er oplyst, at husstande i byer får ca. 30 pct. flere adresseløse tryksager end
husstande i landområder, /Jens Richardt, Forbrugerkontakt/. Der er under kortlægningen
taget hensyn til antallet af husstande, der er tilmeldt ordningen "Reklamer Nej
tak".
Fordelingen af de adresseløse tryksager efter bymæssighed inden for hvert amt er sket
efter Geokode 1 og 2(jf. Danmarks Statistik) således:
Hovedstadsregionen
Fordeling af adresseløse tryksager opgjort som den gennemsnitlige mængde pr. husstand
er i Hovedstadsregionen sket således at:
 | hustande i kommuner tilhørende gruppe 11 opskrives ikke. |
 | husstande i kommuner tilhørende gruppe 12 alle opskrives med 20 pct. |
 | husstande i kommuner tilhørende gruppe 13 alle opskrives med 30 pct. |
 | husstande i kommuner tilhørende gruppe 14 opskrives ikke. |
Øvrige Danmark
Fordeling af adresseløse tryksager opgjort som den gennemsnitlige mængde pr. husstand
er i den øvrige del af Danmark sket således at:
 | husstande i kommuner tilhørende gruppe 21, 22 samt 23 alle opskrives med 30% |
 | husstande i kommuner tilhørende gruppe 24 alle opskrives med 20 pct. |
 | husstande i kommuner tilhørende gruppe 31 og 32 alle opskrives med 10 pct. |
 | husstande i kommuner tilhørende gruppe 33 og 34 opskrives ikke. |
Da fordelingen af adresseløse tryksager foreligger på amtsplan sker fordelingen på
kommuner ud fra antallet af husstande i det enkelte amt.
På denne måde sikres det, at der inden for hvert amt foretages en lokal fordeling af
mængden af adresseløse tryksager på kommuneplan.
Oplysninger om antal adresserede forsendelser er modtaget fra Post Danmark og
foreligger kun tilgængelig på landsplan. Fordelingen på kommuner er således sket
forholdsmæssigt efter antallet af husstande i hver kommune.
Mængden af Andet papir samt Pap er beregnet jf. afsnit 2.5 og 2.6
foreligger kun tilgængelig på landsplan. Fordelingen på kommuner er således sket
forholdsmæssigt efter antallet af husstande i hver kommune.
I tabel 4.2 fremgår det på hvilket geografisk niveau oplagstal for de enkelte
kategorier foreligger oplyst inden omfordelingen til kommuneniveau foretages.
Tabel 4.2
Bladkategorier efter geografi
|
Postdis-
trikt |
Kom-
mune |
Delom-
råde |
Amt |
Lands-
plan |
1000 tons |
kg pr husst. |
pct. |
Kumul. pct. |
Provinsdagblade |
x |
|
|
|
|
37 |
15,0 |
8,5 |
|
Distriktsblade |
x |
|
|
|
|
39 |
16,0 |
9,0 |
17,5 |
Telefonbøger og vejvisere1 |
x |
x |
|
|
|
9 |
3,8 |
2,1 |
19,7 |
Landsdækkende dagblade |
|
|
x |
|
|
76 |
31,3 |
17,7 |
37,4 |
Uge/
månedsblade |
|
|
x |
|
|
31 |
12,6 |
7,1 |
44,5 |
Adresseløse tryksager |
|
(x)2 |
|
x |
|
98 |
40,2 |
22,7 |
67,5 |
Fag/
medlemsblade |
|
|
|
|
x |
20 |
8,3 |
4,7 |
71,9 |
Adresserede forsendelser |
|
|
|
|
x |
42 |
17,1 |
9,7 |
81,6 |
Andet papir |
|
|
|
|
x |
19 |
7,6 |
4,3 |
85,9 |
Pap |
|
|
|
|
x |
61 |
25,0 |
14,1 |
100 |
I alt |
|
|
|
|
|
432 |
176,9 |
100 |
|
|
|
1) |
Gælder kun telefonbøger der ikke distribueres af Post
Danmark, da mængden fra Post Danmark indgår under adresseløse tryksager |
2) |
Der er foretaget kommunale tilpasninger i forhold til
bymæssige forskelle indenfor hvert amt |
Af ovenstående tabel ses det, at 19,7 pct. af oplagene foreligger på postdistrikter,
24,8 pct. ligger på delområder, 22,7 pct. er fordelt på amter, mens de resterende 32,8
pct. findes på landsplan.
De beregnede papir- og pappotentiale for den enkelte kommune præsenteres som nævnt
tidligere i tabel 1 og 2 i bilag. Potentialet er opgjort som en absolut mængde og som kg
pr. husstand.
På landsplan er det beregnede potentiale opgjort til 432.381 tons svarende til 176,9
kg pr. husstand i 2000.
Tabel 4.3
Papir- og pappotentiale fordelt på kategorier 2000
Kategori |
Kg pr.
Husstand |
Pct. |
Dagblade |
46,3 |
26,2 |
Distriktsblade |
16,0 |
9,1 |
Ugeblade og månedsmagasiner |
12,6 |
7,1 |
Fagblade/medlemsblade |
8,3 |
4,7 |
Telefonbøger og vejvisere1) |
3,8 |
2,1 |
Adresseløse tryksager |
40,2 |
22,7 |
Adresserede forsendelser |
17,1 |
9,6 |
Andet papir |
7,6 |
4,3 |
Pap |
25,0 |
14,1 |
I alt |
176,9 |
100 |
|
|
1) |
Gælder kun telefonbøger der ikke distribueres af Post
Danmark, da mængden fra Post Danmark indgår under adresseløse tryksager |
Det fremgår, at ca. 35 procent af potentialet udgøres af aviser i form af dagblade og
distriktsaviser. Inkluderes ugeblade og månedsmagasiner, fag- og medlemsblade samt
telefonbøger består 49 procent af potentialet af let identificerbare udgivelser.
Det beregnede landsgennemsnit (kg pr. husstand) dækker imidlertid over større
forskelle både med hensyn til såvel sammensætningen som den samlede mængde.
Variationen for hver kategori er vist i tabel 4.4 som et interval opgjort i kg. pr.
husstand.
Tabel 4.4
Variation i papir- og pappotentiale
Kategori |
Mindste værdi |
1. kvartil 25 pct. |
2. kvartil 50 pct. |
3. kvartil 75 pct. |
Største værdi |
Dagblade |
25,2 |
36,7 |
43,3 |
50,8 |
66,5 |
Distriktsblade |
2,2 |
11,4 |
15,1 |
20,8 |
51,6 |
Ugeblade og månedsmagasiner |
9,0 |
12,2 |
12,8 |
13,8 |
22,3 |
Fagblade/medlemsblade1 |
7,9 |
8,0 |
8,3 |
8,6 |
10,1 |
Distribution af telefonbøger2 |
0,6 |
1,8 |
2,6 |
2,8 |
7,7 |
Adresseløse tryksager3 |
27,9 |
33,3 |
36,6 |
39,7 |
52,1 |
Adresserede forsendelser1 |
17,1 |
17,1 |
17,1 |
17,1 |
17,1 |
Andet papir |
7,6 |
7,6 |
7,6 |
7,6 |
7,6 |
Pap1 |
25,0 |
25,0 |
25,0 |
25,0 |
25,0 |
I alt |
137,1 |
159,4 |
171,6 |
179,1 |
220,4 |
|
|
1) |
Mængde på landsplan er fordelt forholdsmæssigt efter
antal husstande i kommunerne |
2) |
Gælder kun telefonbøger der ikke distribueres af Post
Danmark, da mængden fra Post Danmark indgår under adresseløse tryksager |
3) |
Ekskl. husstande tilmeldt "Reklamer Nej tak" |
De konstaterede variationer hænger naturligvis sammen med distributionen af
udgivelser.
For de landsdækkende dagblade gælder, at de har stor mængdemæssig betydning (mange
sider pr. udgivelse) og er koncentreret til visse områder typisk de større byer.
I andre områder er provinsdagbladene mere dominerende. Da disse typisk har færre sider
pr. udgivelse giver disse blade et mindre bidrag til potentialet end de landsdækkende
dagblade. Mængden pr. husstand for dagblade varierer mellem 25 og 67 kg.
For distriktsbladene gælder, at der i visse områder (tyndt befolkede egne, mindre
øer eller udkantsområder) stort set ikke forekommer nogen distribution mens andre
områder modtager 4-5 blade ugentlig. Mængden pr. husstand varierer mellem 2 og 52 kg.
For 34 pct. af ugeblade og månedsmagasiner foreligger oplag oplyst på delområder. De
resterende 66 pct. er kun oplyst på landsplan, og er fordelt forholdsmæssigt mellem
husstandene. Et forhold der har betydning, er naturligvis sammensætningen af ugeblade og
månedsmagasiner. Der er således forskelle i omfanget og salget af ugeblade rundt om i
landet. Mængden for ugeblade og månedsmagasiner varierer mellem 9 og 22 kg.
Distributionen af adresseløse tryksager varierer mellem 28 og 52 kg. pr. husstand. Den
primære forklaring er først og fremmest den store forskel i distributionen i bymæssige
områder og i landdistrikter, på samme måde som det også gælder for distriktsblade.
Begge kategorier er gratisdistribuerede.
Når der er forskelle i mængden af telefonbøger og vejvisere pr. husstand hænger det
sammen med antallet af udgaver, der distribueres (regionale og/eller lokale telefonbøger)
og i hvilke områder, de distribueres. Både TDC Forlag og Eniro Danmark udgiver
telefonbøger, der distribueres af Post Danmark eller andre distributører. Disse
udgivelser indgår i opgørelsen af adresseløse tryksager.
Størstedelen af fag- og medlemsbladene ligger fordelt på landsplan, men enkelte er
dog fordelt på amter eller delområder. Det giver en forskel i mængden pr. husstand, der
varierer mellem 8-10 kg.
For adresserede forsendelser, andet papir samt pap gælder, at der kun foreligger
oplysninger om oplag på landsplan. Disse oplag er fordelt forholdsmæssigt efter antal
husstande i kommunerne og der er derfor ingen forskel i det beregnede potentiale.
Potentialet for de 3 kategorier udgør henholdsvis 17,1 kg, 7,6 kg samt 25,0 kg pr.
husstand.
Fordelingen af potentialet i Danmark er forbundet med en række forskelle kommunerne
imellem. Generelt ses det, at de private husstande i de københavnske kommuner modtager de
største mængder papir. Dette gælder især for kategorierne distriktsblade og
adresseløse tryksager. De små kommuner på f.eks. Bornholm samt de mindre øer modtager
langt mindre af det samlede potentiale, og mængde pr. husstand vil derfor være
størrelsesmæssigt mindre.
I dette kapitel diskuteres de fundne resultater på baggrund af de forudsætninger, der
er opstillet for kortlægningen.
Diskussionen er især rettet mod de valgte parametre og deres egnethed til dækkende at
kunne belyse projektets formål.
Målet med projektet er at kortlægge papir- og pappotentialet i private husstande. Som
grundlag for kortlægningen er der anvendt kvantitative opgørelser fra branchen såvel
som kvalitative vurderinger.
Det havde været muligt at anlægge en anden vinkel på undersøgelsen. Som det mest
nærliggende alternativ kunne kortlægningen tage udgangspunkt i en faktisk registrering
af de papirprodukter, der optræder i den enkelte husstand. Herved ville det totale papir-
og pappotentiale kunne fastlægges og blive belyst ud fra en præcis opgørelse af
sammensætningen.
Denne fremgangsmåde ville imidlertid forudsætte interviews og registrering i et meget
stort antal private husstande rundt om i landet og over en længere periode for at sikre
et tilstrækkeligt validt statistisk materiale. Fremgangsmåden ville både være
bekostelig og tidskrævende.
En tredje metode kunne være at registrere, hvor meget papir husstandene skiller sig af
med. Problemet med denne fremgangsmåde er at bortskaffelsesalternativerne kan være
vanskelige og ressourcekrævende at bestemme for den enkelte husstand.
Den valgte metode
Den valgte metode i nærværende kortlægning tager udgangspunkt i papirprodukter,
hvor data er relativt enkle at skaffe. Det er vurderet, at metodens forklaringsværdi er
høj såvel kvantitativt som kvalitativt og prisbillig/ressourcebesparende ifht.
andre alternativer.
Den valgte metode støtter sig imidlertid på en række forudsætninger samt
fastlæggelse af parametre, der har betydning for fortolkningen af kortlægningens
resultater. Disse forhold diskuteres i det følgende.
Som grundlag for kortlægningen indsamles data ved skriftlig henvendelse, offentlig
tilgængelig litteratur samt adgang til Statens Avissamling.
Skriftelig henvendelse
Redaktioner og tryksteder er kontaktet. For distriktsblade er der vedlagt følgebrev
fra Danske Distriktsblade og Provinsens Distriktsblade. I flere tilfælde har det været
nødvendigt at rykke. Der er tale om en høj besvarelsesprocent. Det har været muligt at
verificere visse sæt af oplysninger.
Offentliggjort litteratur - for bladudgivelser
Til indsamling af data er der taget udgangspunkt i 4 kilder inden for media, nemlig
"Media Scandinavia", "Oplagstal og markedstal 2000", "Dansk
Fagpressekatalog" samt MediaGuiden. Udover de særlige forhold, der vedrører
indsamlingen af data til disse 4 kilder (se afsnit 1.3), er der knyttet andre forbehold.
De væsentligste forhold er:
 | kilderne indeholder ikke alle media udgivet af danske bladudgivere |
 | ingen udenlandske udgivelser er medtaget |
Det er imidlertid indtrykket, at langt den største mængde af udgivelser herhjemme er
dækket af kortlægningen. Dette indtryk baserer sig på sammenstilling af oplysninger fra
de mange skriftlige henvendelser, der er gennemført samt fra de publicerede registranter.
I dette afsnit diskuteres de forhold, der har væsentlig betydning for beregning af
papir- og pappotentialet på landsplan.
Oplagsstørrelse
Der er anvendt 2 oplagsstørrelser nemlig betalt nettooplag og et trykt
oplag. Betalt nettooplag indeholder kun den del af oplaget, der er solgt. Denne
størrelse indeholder således ikke returoplag. Det trykte oplag omfatter det
oplag, der forlader trykkeriet, og det er ikke muligt at konstatere, hvor stor en del der
sælges eller distribueres gratis.
For udgivelser, der produceres med salg for øje, kan sondringen være interessant i
forbindelse med en potentialeopgørelse, idet det kun er de solgte eksemplarer, der
bringes frem til husstanden. Derfor er nettooplags-begrebet anvendt, hvor det er
muligt.
For dagblade er anvendt et betalt nettooplag hentet fra DO.
Det gælder også for alle ugeblade og for de månedsmagasiner, hvor oplagstallet
kontrolleres af DO. For alle andre udgivelser i denne kategori, hvor oplysning om betalt
nettooplag ikke har kunnet skaffes centralt, er der anvendt et reduceret trykt
oplag.
For en del af månedsmagasinerne baseres opgørelsen således på et trykt oplag.
Månedsmagasiner har typisk en returprocent (andel af ikke solgte magasiner) på 15-50
pct. I kortlægningen korrigeres udgivelser med oplysninger om trykt oplag med en
reduktion på 50 pct.
For distriktsblade og lokalaviser og andre udgivelser der husstandsomdeles benyttes et kontrolleret
oplag, som kan sidestilles med et betalt nettooplag, da dette oplag normalt
svarer ganske nøje til det antal husstande, der findes i bladets dækningsområde.
For fag- og medlemsblade gælder som hovedregel, at oplaget er afstemt efter antallet
af abonnenter eller medlemmer. En mindre del af oplaget kan for nogle udgivelser købes i
løssalg, og det solgte oplag er medtaget i kortlægningen. Hvor der kun har forelagt et
trykt oplag er dette reduceret efter en beregning, der baserer sig på de blade, hvor der
har været oplysninger om både det trykte og det distribuerede oplag.
Som helhed vurderes det, at anvendelsen af reducerede oplag under kategorierne ugeblade
og månedsmagasiner samt fag- og medlemsblade giver et mere retvisende billede af
potentialet i de private husstande.
Sideantal
Hvor oplysninger om antal sider ikke foreligger som en eksakt størrelse, er der
beregnet et simpelt gennemsnit på basis af en intervaloplysning. Betydningen af en sådan
fremgangsmåde for udregning af den faktiske bladvægt er ikke undersøgt.
Oplysninger om sideantallet er dog verificeret gennem telefonhenvendelser til
dagbladene, et flertal af distriktsbladene samt de mængdemæssigt mest betydende
udgivelser i øvrigt. Sideantallet vurderes at være telefonisk checket blandt aviser,
distriktsblade samt de fleste ugeblade/månedsmagasiner som udgør 47 pct. af potentialet
for de nævnte kategorier.
Format
For dagblade, distriktsblade og lokalaviser samt andre avisudgivelser gælder som
hovedregel 2 formater, nemlig "broadsheet" og "tabloid". Henvendelser
til de enkelte redaktioner bekræfter dette, selv om der naturligvis findes enkelte
undtagelser. Afvigelser i forhold til de 2 nævnte formater er indarbejdet i
undersøgelsen.
Ugeblade og månedsmagasiner samt fag- og medlemsblade findes i mange forskellige
formater, der dog varierer mindre i forhold til et A4 format. For alle udgivelser i
skåret i A4 er der anvendt et "standard-format" på 297 x 210 mm. En afvigelse
i formatet ifht. det valgte påvirker papirforbruget og sammen med vægten af det anvendte
papir har dette betydning for beregningen af det samlede potentiale.
For de fleste ugeblade og månedsmagasiner, foreligger der oplysninger om format. For
den øvrige del af udgivelserne, hvor oplysninger om format mangler, er formatet sat til
A4 (dette gælder ca. 10 stk.).
For fag- og medlemsblade er der ikke indhentet oplysninger om format, men Dansk
Fagpressekatalog samt Media Scandinavia indeholder formatoplysninger for en række af
udgivelserne. For de resterende udgivelser er formatet sat til A4.
Papirkvalitet
For dagblade er der som hovedregel anvendt avispapir på 45 gram pr. m2.
Højere gramvægt kan forekomme og gerne i forbindelse med tillæg. Betydningen heraf
antages at være marginal.
For distriktsblade og lokalaviser har man fra brancheorganisationerne oplyst, at der
normalt anvendes papir på 45 g pr. m2. Henvendelser til redaktionerne har
imidlertid vist, at papirkvaliteten varierer mellem 45-60 gram pr. m2.
For ugeblade og månedsmagasiner i store oplag foreligger der i de fleste tilfælde
oplysninger om gramvægten på det anvendte papir. Generelt gælder, at papir til ugeblade
(ugebladspapir) ligger i intervallet 60-70 gram pr. m2, mens papir til
månedsmagasiner har højere vægte (60 -100) gram pr. m2. Vægt på papir til
omslag indgår som helhed ikke. Papirvægt på omslag kan være betragtelig højere end
den, der anvendes til indholdet. Som nævnt under format er der for de udgivelser,
der savner oplysning om format, indsat en beregnet bladvægt. I alle de tilfælde findes
der heller ingen oplysninger om gramvægte på papiret.
Mange fagblade og medlemsblade anvender bedre papirkvaliteter. I kortlægningen er der
valgt en "standardvægt" på 80 gram pr. m2,, bortset fra
avisformaterne, hvor der er valgt 49 gram pr. m2. Vægten på 80 gram pr. m2
er vurderet ud fra de 40 pct. af fag- og medlemsbladene, hvor der foreligger papirvægte.
Denne standardvægt er anvendt på den resterende del af fag- og medlemsblade, hvor der
savnes oplysninger om papirvægt.
Bladvægt
Når der foreligger oplysninger om oplag, udgivelsesfrekvens, antal sider,
sideformat og papirvægt kan bladvægt pr. udgivelse og på årsbasis let beregnes.
For dagblade samt distriktsblade og lokalaviser er beregningen af bladvægte
gennemført uden problemer jf. bemærkningerne under de ovenfor nævnte parametre. For en
række distriktsblade har det ikke været muligt at indhente oplysninger. I stedet er der
anvendt en gennemsnitlig bladvægt, som er suppleret med oplysninger fra bl.a.
Statsbiblioteket.
For fag- og medlemsblade er der for nogle udgivelser valgt et standardformat og en
gennemsnitsvægt for papiret. Disse valg giver en vis usikkerhed på papir- og
pappotentialet. Se kapitel 3.
For en del af ugeblade og månedsmagasiner har redaktionerne givet præcise oplysninger
om bladvægten. Andelen udgør ca. 30 pct. af den samlede mængde (vægt) for ugeblade og
månedsmagasiner.
For de udgivelser under kategorien ugeblade og månedsmagasiner, hvor data mangler, er
problemerne søgt løst ved at anvende gennemsnitlige bladvægte. Oplysninger om disse
vægte kommer fra udgivere eller distributører. Vægtene er suppleret med oplysninger om
den enkelte udgivelse fra andre kilder. Det vurderes, at den største usikkerhed i
beregningen for det samlede kortlagte papir- og pappotentiale knytter sig til netop denne
mængde.
Andre udgivelser
I kortlægningen indgår endvidere telefonbøger, vejvisere, adresseløse tryksager
samt adresserede forsendelser. Der findes ingen tilgængelige detaljerede oplysninger, der
er fuldt dækkende for alle de nævnte udgivelser. For telefonbøger og vejvisere er der
anvendt oplyste bladvægte og oplagstal.
I forbindelse med en opgørelsen af potentialet på regionalt niveau anvendes
forskellige metoder til fordeling af mængderne. Årsagen hertil er, at der er forskelle i
opgørelsen af mængden for de enkelte kategorier.
Dagblade
Landsdækkende dagblade og søndagsaviser opgøres alene på delområder, mens
provinsdagblade og søndagsaviser opgøres på postdistrikter.
Fordelingen af provinsdagbladene kan således bedre afspejle lokale variationer i
udbredelsen. Delområde Århus strækker sig eksempelvis fra Ebeltoft over Hadsten og
Århus til Malling i alt 170.000 husstande i 36 postdistrikter. Dækningsgraden for
Århus Stiftstidende varierer i de samme 36 postdistrikter mellem 3 og 41 pct., mens den
tilsvarende dækningsgrad for Jyllands-Posten ikke kan opgøres lige så detaljeret.
Derfor kan andelen af dagblade godt være mere differentieret end det er muligt at opgøre
i denne kortlægning.
Bladsammenlægninger, bladkrige, osv. kan have stor indflydelse på
avispapirpotentialet lokalt. Dette er der ikke taget højde for i undersøgelsen.
Det forudsættes for alle dagblade/søndagsaviser, at hele det solgte oplag ender i de
private husholdninger. Dette gælder også for den del som i første omgang distribueres
til virksomhederne her antages, at de ansatte tager aviserne med hjem.
Opgørelsen over fordelingen af dagblade sker på grundlag af indberetninger, hvor
opgørelsesgrundlaget er leveringsadressen. I nogle tilfælde kan denne være væsentlig
forskellig fra den adresse (kommune), hvorfra avisen efterfølgende bortskaffes. Det
gælder f.eks. leveringer til tog, færger, fly. De solgte aviser tages ofte med til en
adresse på bestemmelsesstedet. Det er muligt, at der på denne måde sælges flere aviser
i nogle kommuner end der efterfølgende skal bortskaffes.
Det vurderes, at den gennemsnitlige mængde af dagblade generelt kan være sat en smule
for højt (idet der ikke er taget højde for aviser bortskaffet direkte fra
virksomhederne).
Distriktsblade
Den væsentligste usikkerhed ved opgørelsen af papirpotentialet fra
distriktsbladene vedrører bestemmelsen af sidetallet. Hovedparten af bladene er derfor
kontaktet m.h.p. at præcisere og fastlægge et gennemsnitligt sidetal for bladet.
I flere tilfælde øges distriktsbladenes oplag lejligheds- eller periodevis. En
forøgelse af oplaget er alene tillagt de postdistrikter, hvor bladet normalt uddeles.
Denne fremgangsmåde behøver ikke at være praksis i alle postdistrikter.
Forespørgsel hos distriktsbladenes redaktioner viser, at langt hovedparten af bladene
distribueres direkte til husholdningerne. Der korrigeres derfor ikke for den lille del af
oplaget som kan tilgå virksomhederne.
Distriktsbladene vurderes at være bestemt med en relativt stor nøjagtighed.
Ugeblade og månedsmagasiner
Den regionale fordeling på ugeblade og månedsmagasiner kendes kun for en del af
disse. Det antages, at fordelingen for de øvrige blade og magasiner følger fordelingen
for de, hvor geografien er kendt. Dette er en tilnærmelse, som af flere i branchen
vurderes som rimelig.
Fag- og medlemsblade
Der foreligger ingen tilgængelige oplysninger om fag- og medlemsblade på
geografi. Derfor foretages ingen differentieret fordeling af mængden af fag- og
medlemsblade kommunerne imellem.
Hver især har fagbladene formodentlig forskellig udbredelse kommunerne imellem. Det
antages dog, at denne forskellighed ikke kan måles i den faktiske mængde af fagblade i
den enkelte kommune.
Der er i undersøgelsen medtaget en lang række medlemsblade. Det er imidlertid ikke
alle medlemsblade, der indgår i undersøgelsen. En del af de medlemsblade, der ikke
indgår i undersøgelsen, vil dog optræde under adresserede forsendelser.
Adresseløse tryksager
Det er oplyst, at andelen af adresseløse tryksager er ca. 1/3 lavere i
landområder end i de større byer undtaget Københavns og Frederiksberg, hvor
andelen af de adresseløse tryksager er lavere.
I projektet er der opstillet en fordelingsnøgle baseret på kommunernes geokoder. Der
er selvsagt en vis usikkerhed forbundet ved at anvende en generel fordelingsnøgle inden
for et amt. Usikkerheden skønnes at være maksimalt 30 pct.
I fordelingen af mængden af adresseløse tryksager er der ikke korrigeret for, at der
i visse kommuner (f.eks. "sommerhuskommuner") over året kan være et varierende
antal boliger, som modtager de adresseløse tryksager. Det vurderes dog for de fleste
kommuner at være uden betydning for mængden af adresseløse tryksager.
Telefonbøger
En stor del af Eniro Danmarks telefonbøger samt en mindre del af TDC Forlags
telefonbøger fordeles sammen med adresseløse tryksager.
For telefonbøger der ikke uddeles som adresseløse tryksager gælder nedenstående. De
oplysninger der er modtaget fra TDC Forlag og Eniro Danmark indeholder oplag, der fordeles
både til private husstande og erhvervsvirksomheder. Det betyder, at de private husstande
tildeles en større mængde end de antageligvis reelt modtager.
Til sammenligning med nærværende undersøgelse findes en tilsvarende fra 1998
"Kortlægning af papirpotentialet i kommunerne, Miljøprojekt nr. 490 1999,
Miljøstyrelsen". I forhold til den undersøgelse indeholder kortlægningen for 2000
også en opgørelse af papmængden i de private husstande. Denne mængde indgik i 1998
delvist i mængden af andet papir. For ikke at sløre sammenligningen er den beregnede
papmængde for 2000 udeladt.
Tabel 5.1
Sammenligning med kortlægningen fra 1998 (excl. pap)
Kategori |
Potentiale
2000 inkl. erhverv |
Potentiale
1998 inkl. erhverv |
Forskel |
[tons] |
kg pr. husstand |
pct. |
[tons] |
kg pr. husstand |
pct. |
[tons] |
Dagblade |
130.490 |
53,4 |
33,0 |
155.678 |
64,7 |
38,4 |
-25.188 |
Distriktsblade |
45.222 |
18,5 |
11,4 |
44.438 |
18,5 |
11,0 |
784 |
Uge- og månedsblade |
30.889 |
12,6 |
7,8 |
39.055 |
16,2 |
9,6 |
-8.166 |
Fag- og medlemsblade |
20.410 |
8,3 |
5,1 |
18.623 |
7,7 |
4,6 |
1-787 |
Telefonbøger |
10.538 |
4,3 |
2,7 |
9.039 |
3,8 |
2,3 |
1.499 |
Adresseløse tryksager |
98.202 |
40,2 |
24,8 |
88.300 |
36,7 |
21,8 |
9.902 |
Adr. for-
sendelser |
41.683 |
17,1 |
10,6 |
10.000 |
4,2 |
2,5 |
31.683 |
Andet papir |
18.578 |
7,6 |
4,7 |
40.000 |
16,6 |
9,9 |
-21.422 |
Pap |
(61.100) |
(25,0) |
|
- |
- |
- |
|
I alt |
396.012 |
162,0 |
100,0 |
405.133 |
168,3 |
100,0 |
-9.121 |
Sammenligningen viser en mindre nedgang i det samlede potentiale på godt 9.000 tons.
Nedgangen er et resultat af modsatrettede tendenser. Som det fremgår er der en markant
nedgang i potentialet for dagblade samt for ugeblade og månedsmagasiner fra 1998 til
2000. Mængden af Andet papir er faldet men en del heraf er "genplaceret"
under "Pap".
Referencer
Danske Distriktsblade, Prisliste 1. juli 2001
Dansk Fagpressekatalog 2001, Dansk Fagpresse Service Aps
MediaGuiden 2001 Informationsdatabase, www.mediaguiden.dk
Media Scandinavia 2001, DRB - Danske Reklamebureauers Brancheforening. Marts 2001
Oplagstal og markedstal , 2000. DO - Dansk Oplagskontrol, April 2001
Provinsens Distriktsblade, Prisliste 1. januar 2001
Evaluering af ordninger for hjemmekompostering af organisk dagrenovation og haveaffald,
samt kortlægning af dagrenovationens sammensætning, Econet AS, 2002, upubliceret.
Brøndby kommune 2001, Jens Granholm. Dakofa-Konference om emballage 10. December 2001.
Personlige samtaler
Aller Press, Gregers Mansfeldt
Dansk Fagpressekatalog, John Mouritsen
Dansk Oplagskontrol, Thomas Jermiin
Danske Distriktsblade, Niels Rømeling
DCA -Dansk Centralagentur, Hans Meinert
Den Danske Presses Fællesindkøbs Forening, Lars Rode
Egmont Magasiner, Stig Østergård
Eniro, Vibeke Bloch
Forbrugerkontakt, Jens Richardt
Helsingør Dagblad, Tage Kjær
Løhndorf Trykcentral, Hans Løhndorf
Post Danmark, J. Hedegaard
Provinsens Distriktsblade, Tyge Mahler
Serieforlaget, Kate Brøndum
Statsbiblioteket Århus, Henning Riis
TDC Forlag, Jan Rønnow Villadsen
Tabel 1
Potentialemængde i tons
Se her!
Tabel 2
Potentialemængde i kg pr. husstand
Se her!
|