| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kvalitetssikring af LCA-arbejde
2. Definitioner
En umiddelbar konklusion på de diskussioner, der har været i i løbet af forprojektet
er, at det for at undgå misforståelser er nødvendigt at definere en række af de
begreber, som anvendes i relation til kvalitetssikring af LCA:
Kvalitetssikring (quality assurance): Ved kvalitetssikring forstås i henhold
til DS/ISO 9000: alle planlagte og systematisk aktiviteter, som er nødvendige for at
skabe tillid til, at et produkt eller en serviceydelse vil tilfredsstille givne krav
vedrørende kvalitet. Kvalitetssikring af LCA omfatter hele forløbet såvel
diskussion af formål, metodevalg og afgrænsninger), kortlægning, beregning og vurdering
samt fortolkningen af analysen. Det er en forudsætning for at udføre kvalitetssikring,
at udførelsen af LCA i hele forløbet er transparent og dokumenteret, f.eks. skal de
valg, der er foretaget, være beskrevet, det skal være muligt at kontrollere beregninger,
og datakilder skal være angivet. Formulering af kvalitetssikringsstrategien er en del af
diskussion af mål og afgrænsninger.
I relation til LCA kan kvalitetssikring opfattes som overordnet i forhold til de
begreber, der defineret nedenfor.
Kritisk gennemgang (critical review): Kritisk gennemgang er en kvalitetssikring,
der foretages af en kritisk ekspert eller af et ekspertpanel (eng. review panel). Det kan
f.eks. sammenlignes med en revision af et regnskab. Den kritiske gennemgang udføres
oftest i henhold til de krav til kvalitetssikring, der stilles i ISO 14040 serien, og der
er endvidere udarbejdet en foreløbig vejledning fra Miljøstyrelsen, som for tiden ligger
som udkast (Caspersen & Wenzel 2000). Den kritiske gennemgang kan udføres på den
færdige rapport, eller foregå interaktivt mellem LCA udføreren og den kritiske ekspert
eller panelet. Processen omfatter både en vurdering af metodevalg og afgrænsninger, en
stikprøvebaseret kvalitetskontrol (se definition nedenfor) og en validering af resultater
og konklusioner.
Kvalitetskontrol (quality control): Kvalitetskontrol fokuserer på de data og
beregninger, der foretages i løbet af en LCA, og er således en del af
kvalitetssikringen. For at kunne foretage en effektiv kvalitetskontrol skal der foreligge
dokumentation af de data, beregningsmetoder og resultater, som vurderinger og konklusioner
bygger på. LCAen skal for at muliggøre kvalitetskontrol være transparent, og det
skal være muligt for en udefra kommende ekspert at udvælge og kontrollere beregninger.
Anvendes edb-værktøjer, skal disse være dokumenterede og validerede, dvs. det skal
være beskrevet hvilke algoritmer programmet udfører, og det skal kunne dokumenteres, at
beregningerne er reproducerbare. På grund af de mange beregninger, der oftest ligger bag
en LCA, er det ikke muligt i en kontrolsituation at gennemregne alt. Kvalitetskontrollen
vil derfor nødvendigvis være baseret på stikprøvekontrol og/eller kontrol af særligt
kritiske beregninger.
Kvalitetshjælp: I forbindelse med simplificerede LCAer, der ikke udføres
i henhold til ISO 14040 serien, og derfor ikke er underlagt de krav til kvalitetssikring,
der ligger i standarden, er der ofte behov for at vejlede LCA-udøveren, som ofte kun har
begrænset LCA erfaring. Vejledningen kan f.eks. omfatte diskussion af formål, metodevalg
og systemafgrænsning, og kan omfatte forhold, der er specifikke for det pågældende
produktsystem eller være af generel LCA faglig karakter. Der er blandt de mindre
virksomheder udtrykt et behov for generel vejledning eller kvalitetshjælp
(sparring). Kvalitetshjælp er især vigtig i de kritiske faser i LCAen, herunder
diskussion af mål og afgrænsning "goal & scope" og konklusionen på
resultaterne.
Diskussion af personkvalifikationer og habilitet indgår i kapitel 6.
Begreberne er illustreret i nedenstående figur 1.

Figur 1:
Begreber med relation til kvalitetssikring af LCA
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|