| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljø- og kvalitetsledelsessystemer i fire danske virksomheder
Miljøstyrelsens iværksatte i 1992 projektet "Integration af kvalitetsstyring
og miljøledelse" med det formål at undersøge samspillet mellem de to
ledelsessystemer samt undersøge i hvilket omfang indførelse af miljøledelse ville
højne virksomhedernes miljømæssige præstation, herunder anvendelse af renere
teknologi.
Projektet omfattede implementering af ledelsessystemer på fire virksomheder. Det var
tekstilvirksomhederne Tytex og Novotex, plastvirksomheden Kaiserplast samt
kemivirksomheden Casco Nobel.
To af virksomhederne havde ved projektets start implementeret kvalitetsstyring i form
af et certificeret ISO 9000 system. Disse to virksomheder skulle i løbet af projektet
supplere kvalitetsstyringen med et certificeret miljøledelsessystem. De andre to
virksomheder havde ved projektets start ikke nogle former for ledelsessystemer. Den ene af
de to virksomheder skulle implementere et sammenhængende miljø- og
kvalitetsstyringssystem, mens den anden alene skulle implementere miljøstyring. Projektet
omfattede derved forskellige kombinationer og læreprocesser.
Erfaringerne fra de fire virksomheder skulle anvendes i en motivations- og
informationsindsats overfor andre danske virksomheder og derved skærpe interessen for at
gå i gang med miljøledelse.
De fire deltagende virksomheder har undervejs i projektet flere gange videregivet deres
erfaringer med processen og med systemerne i en række rapporter udgivet af
Miljøstyrelsen.
Herværende rapport er en opsamling på de generelle erfaringer og effekter ved
indførelse og drift af systemerne.
De deltagende virksomheder er blevet besøgt, og der er gennemført 4 interview på
hver af virksomhederne med udvalgte personer blandt topledelse, miljø- og
kvalitetsansvarlige, mellemlederne og medarbejderne. Dermed omfatter interviewene et
vertikalt snit i organisationsstrukturen.
Alle interviewpersoner er blevet stillet spørgsmål inden for følgende emner:
 | Incitament til etablering af miljøledelse |
 | Projektforløb |
 | Organisering af miljøarbejdet |
 | Medarbejderne (reaktioner, holdninger, commitment) |
 | Vedligeholdelse (kontinuerte forbedringer, system, engagement, typiske afvigelser, etc.) |
 | Udbytte (miljøeffekter, renere teknologi, økonomi, mersalg, medarbejdermotivation,
etc) |
 | Omverdenens reaktioner (kunder, leverandører, myndigheder) |
 | Integration af kvalitets- og miljøstyring |
 | Indfrielse (målsætninger, forventninger) |
Der er endvidere gennemført interview med repræsentanter for relevante myndigheder
(miljø og arbejdsmiljø) for at få en vurdering af systemernes betydning for
myndighedernes behandling af virksomheden. Der er endvidere gennemført et interview med
en medarbejder fra et certificerende organ.
Oplysningerne fra interviewene udgør sammen med de fire slut-rapporter grundlaget for
de generaliserede vurderinger som rapportens indledende afsnit indeholder.
Formålet med denne tilgang er at få belyst, hvordan relevante aktører vurderer, at
systemet fungerer og opleves efter flere års drift.
De iagttagelser og erfaringer, som anføres i rapporten er grupperet under følgende
temaer:
 | Opstart og drift af integrerede ledelsessystermer |
 | Økonomiske og miljømæssige resultater og effekter |
 | Omverdens reaktion |
Rapporten afsluttes med en række konkluderende bemærkninger vedrørende projektets
målopfyldelse, samt et checkliste, som kort opsummere de vigtigste råd og
læresætninger, der kan udledes af de 4 virksomheders erfaringer med miljø- og
kvalitetsstyring.
Bilag 1 indeholder en oversigt over interviewede personer.
De fire afsluttende rapporter fra virksomhederne er vedlagt som bilag 2 til 5.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |