| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Virksomhedsregnskab 2001
Indledning
Resultatanalysens tre temaer
Samlet vurdering
TEMA 1: Effekter og produkter
TEMA 2: Ressourceanvendelsen
TEMA 3: Udvikling
Oversigt over hovedformål
Basisadministration
Opfølgning på lovgivning og
policy
Strategier,
handlingsplaner, viden og kompetence
Løbende
ministerbetjening og lovforberedende arbejde
Internationalt arbejde
Indtægtsdækket
virksomhed og tilskudsfinansierede aktiviteter
Generel ledelse og administration
Hjælpefunktioner
Fremtidsperspektiver
Institutionsmål 2002
Miljøstyrelsens mål- og resultatstyring er et centralt element i Miljøministeriets
styringsgrundlag, og resultat- og direktørkontrakter anvendes i forhold til ministeriets
styrelser. Fra 2001 er mål- og resultatstyringen på koncernniveau udbygget, idet der for
første gang er opstillet fælles tværgående koncernmål for det samlede ministerium.
Ansvaret for gennemførelse af koncernmål er placeret direkte hos koncernledelsens
medlemmer. 2001 var det første år, hvor der blev indgået en resultatkontrakt mellem
Miljøstyrelsen og Miljøministeriets departement. Formålet med resultatkontrakten er at
opnå en mere fokuseret og resultatorienteret styring.
Resultatanalysen tager derfor naturligt udgangspunkt i resultatkontrakten, og udgør
den formelle rapportering af kontrakten. Resultatkontrakten dækker en delmængde af
styrelsens samlede opgaver for 2001, idet resultatkontrakten fokuserer på de områder i
arbejdsprogrammet, som har særlig strategisk prioritering, nemlig institutionsmålene.
Disse områder dækker i størrelsesordenen 20% af styrelsens samlede årsværk.
De mere grundlæggende forvaltningsmæssige og driftsmæssige opgaver inden for
styrelsens arbejdsfelt vil ikke indgå i resultatanalysen, men der henvises til afsnittet
"Oversigt over hovedformål", hvor styrelsens samlede aktivitetsområder med
tilhørende opgavetyper kortfattet rapporteres.
Denne resultatanalyse fokuserer på indsatser, som har spillet en strategisk
væsentlig rolle for Miljøstyrelsen i 2001 (styrelsens institutionsmål for 2001).
Vurderingen af indsatserne har taget udgangspunkt i en balanceret fokusering,
hvormed det forudsættes at Miljøstyrelsens målopfyldelse er betinget af sammenhængen
mellem udadrettede og indadrettede resultater:
 | Udadrettede effekter og produkter: levere de produkter og ydelser, som fremgår af
styrelsens formålsbestemmelser (tema 1) |
 | Indadrettet ressourceanvendelse: producere disse på den mest effektive måde (tema 2)
og |
 | Indadrettede udviklingsforhold: være rustet til at indfri fremtidens krav og
målsætninger (tema 3). |

Figur 1
Bag valget af de tre temaer ligger en antagelse om, at Miljøstyrelsens succes -
forstået som succes med at indfri sin mission og succes med at nå sine kortsigtede mål
og langsigtede mål - er betinget af en række indbyrdes sammenhængende faktorer. Tanken
bag princippet om balanceret fokusering er, at hvis der er problemer med blot en af de tre
udfordringer, vil det før eller siden have en afsmittende effekt på de to andre og i
sidste instans på Miljøstyrelsens evne til at opfylde sin mission.
De tre temaer understøtter hinanden og giver tilsammen et helhedsbillede af
Miljøstyrelsens strategisk vigtige arbejdsområder i 2001.
Resultatanalysen viser, at Miljøstyrelsen med de strategiske indsatser indenfor de 3
temaer har opnået væsentlige resultater, som dog i vid udstrækning forudsætter
opfølgning ind i 2002.1
De omverdensrelaterede produkter og effekter, der er opnået i forbindelse med
det forberedende arbejde i relation til EU-formandskabet, arbejdet med miljø- og
sundhedsstrategien, bæredygtig udvikling samt generationsmålet afspejler generelt, at
der i vid udstrækning er tale om strategisk orienteret arbejde, som dels har et
tidsforløb der strækker sig ud over 2001, dels involverer en lang række eksterne parter
som "medleverandører". Dernæst gælder, at dette arbejde har krævet
iværksættelsen af en række indadrettede initiativer. Dels har det strategisk
orienterede arbejde forudsat en væsentlig grad af intern koordinering af styrelsen ressourceanvendelse
(først og fremmest tidsforbrug) på disse arbejdsområder, som har stillet krav til
en mere præcis arbejdsprogramlægning. Dels har arbejdet desuden krævet, at styrelsen
på en række områder har iværksat interne udviklingsindsatser, herunder ikke mindst
faglig oprustning i relation til EU-formandskabet, jf. tabel 2.
Tabel 2
Effekter og produkter
Mål |
Målopfyldelse |
Miljøstyrelsen har
indledt forberedelserne af det danske EU-formandsskab i 2002 |
Fuld måleopfyldelse |
Målsætningen for Miljøstyrelsen har
været, at det danske EU-formandskab på miljøområdet i efteråret 2002 er afviklet
professionelt og med maksimalt gennemslag for danske prioriteter. Miljøstyelsen har i
2001 indledt det omfattende arbejde med forberedelsen af de mærkesager på
miljøområdet, som Danmark vil arbejde for under formandsperioden. |
|
Miljøstyrelsen har
udarbejdet en strategi for miljø og sundhed |
Delvis måleopfyldelse |
Det er Miljøstyrelsens målsætning at
udarbejdede en strategi for miljø og sundhed. Der er udarbejdet et strategioplæg om
miljøfaktorer og sundhed, som skal indgå i en tværgående strategi for miljø og
sundhed, som også omfatter fødevarer, arbejdsmiljø og boligmiljø. |
|
Miljøstyrelsen har
bidraget til strategier for bæredygtig udvikling |
Fuld måleopfyldelse |
Det har stået som en væsentlig
tværgående opgave i 2001at bidrage til formuleringen af den nationale strategi for
bæredygtig udvikling. Det er lykkedes at udvikle et bredt og omfattende politisk
instrument for miljøpolitikkens udvikling og at integrere miljøhensyn i sektorer og
øvrige politikområder. Hermed er rammerne skabt for Danmarks bidrag til den
internationale dagsorden for udviklingen af strategier for bæredygtig udvikling i OECD og
EU. |
|
Miljøstyrelsen har
udarbejdet strategi for implementering af generationsmålet |
Fuld måleopfyldelse |
På Nordsøkonferencen i Esbjerg i 1995,
OSPAR-mødet i Sintra i 1998 og HELCOM-mødet i 1998, blev generationsmålet vedtaget.
Dette indebærer, at udledninger og tab af miljøfarlige kemikalier skal reduceres
således, at disse kan ophøre inden år 2020. Det ultimative mål er at nedbringe
koncentrationen i havmiljøet til nær baggrundsniveauerne for naturligt forekommende
stoffer og til nær nul for menneskeskabte syntetiske stoffer. Miljøstyrelsen har
iværksat en række initiativer med henblik på at skabe en øget forståelse for
generationsmålets omfang og opfyldelse, og udarbejdet vigtige elementer til en samlet
strategi for implementering på udvalgte områder. |
|
Indsatserne under temaet ressourceanvendelse, herunder det generelle arbejde for
en bedre økonomistyring og arbejdet på de tre strategiske områder klagesagsbehandling,
miljøledelse og miljøøkonomi, har fået forstærket aktualitet, for det første i lyset
af det kommende - og særdeles ressourcekrævende - EU-formandskab, som fordrer skærpede
prioriteringer af styrelsens ressourcer, for det andet som følge af de generelt stigende
krav til ressourceeffektivitet i staten, og for det tredje i forlængelse af kravet til en
større dokumentation for effekten af miljøpolitiske initiativer. Arbejdet stiller i vid
udstrækning krav til styrelsens organisationsudvikling hvor både en faglig
oprustning (økonomistyring, miljøøkonomi m.v.) og en effektivisering af interne rutiner
er væsentlige forudsætninger. Dette arbejde forventes at få en væsentlig positiv
virkning for de produkter og effekter, som styrelsen leverer (hurtigere
sagsbehandling, på længere sigt større miljøeffekt af miljøpolitiske initiativer
m.v., jf. tabel 3).
Tabel 3
Ressourceanvendelse
Mål |
Målopfyldelse |
Miljøstyrelsen har
styrket klagesagsbehandlingen |
Delvis måleopfyldelse |
Miljøstyrelsen arbejder løbende på at
styrke sagsbehandlingskvaliteten i styrelsen, specielt for den omfattende mængde af
klagesager på miljøområdet, som styrelsen varetager. Der er i 2001 iværksat særkilte
initiativer, som allerede har ført til en betydelig nedbringelse af sagsbehandlingstiden
og "sagspuklerne" på styrelsens sagsbehandlingsområder. |
|
Miljøstyrelsen har
indledt indførelsen af miljøledelse |
Delvis måleopfyldelse |
Miljøstyrelsens oplagte forpligtelse som
foregangsinstitution for miljøledelse i staten var udgangspunktet for et intensiveret
miljøstyringsarbejde rettet mod styrelsens egen transport, energiforbrug, indkøb m.v.
Udover konkrete tiltage på en række områder indledtes i 2001 arbejdet mod en
registrering af Miljøstyrelsen efter EMAS. |
|
Miljøstyrelsen har
videreudviklet sit arbejde med miljø- og økonomivurderinger |
Fuld måleopfyldelse |
Det har stået som en væsentlig
tværgående opgave i 2001at bidrage til formuleringen af den nationale strategi for
bæredygtig udvikling. Det er lykkedes at udvikle et bredt og omfattende politisk
instrument for miljøpolitikkens udvikling og at integrere miljøhensyn i sektorer og
øvrige politikområder. Hermed er rammerne skabt for Danmarks bidrag til den
internationale dagsorden for udviklingen af strategier for bæredygtig udvikling i OECD og
EU. |
|
De indadrettede udviklingsinitiativer vedr. sammenhængen mellem miljøbistand
og konventioner, ressourceeffektivitet samt kommunikation imødegår aktuelle krav til en
faglig oprustning på områder, hvor Miljøstyrelsen finder det væsentligt at styrke - og
udvikle - sine produkter. Disse udviklingsinitiativer har typisk været initieret
som nyt tværgående samarbejde internt i styrelsen og har derfor forudsat en væsentlig
grad af ressourcebevidsthed. Dette er også gældende for personalepolitik og
kompetenceudviklingsinitiativerne, som retter sig mod en generel styrkelse af styrelsens
menneskelige ressourcer, jf. tabel 4.
Tabel 4
Udvikling
Mål |
Målopfyldelse |
Miljøstyrelsen har
styrket sammenhængen mellem bistand og konventioner |
Fuld måleopfyldelse |
Sammenhængen mellem Miljøstyrelsens
internationale samarbejde i internationale fora og miljøbistandsordningerne blev sat i
fokus gennem integrationen af de to områder i Miljøstyrelsens opgaveløsning. Konkret er
der bl.a. udformet en række miljøbistandsprojekter, som understøtter modtagerlandenes
bestræbelser på at efterleve miljøkonventioner.. |
|
Miljøstyrelsen har
udarbejdet forslag til udvikling af ressourceeffektivitet |
Fuld måleopfyldelse |
I 2001 blev arbejdet for en reduktion af
ressourcer - og forøgelse af ressourceeffektiviteten - intensiveret, bl.a. med fokus på
udvikling af nye produktions- og forbrugsmønstre. Målet var primært at udarbejde en
anbefaling til, hvordan Miljøstyrelsens fremtidige indsats på ressourceområdet skal
tilrettelægges, herunder formulering af målsætninger for området i den nationale
strategi for bæredygtig udvikling. |
|
Miljøstyrelsen har
intensiveret arbejdet med personalepolitik og kompetenceudvikling |
Delvis måleopfyldelse |
Det løbende arbejde på at styrke
Miljøstyrelsens kvaliteter som arbejdsplads blev sat i særligt fokus gennem arbejde for,
at "Miljøstyrelsen er en moderne, attraktiv arbejdsplads som via faglig kompetence
og omstillingsberedthed når de fastsatte mål." Udover arbejdsgrupper vedr. temaer
som digital forvaltning, åbne postlister og styrket klagesagsbehandling gjaldt det
initiativer rettet mod styrkelse af ledelseskapaciteten samt kompetenceudviklingsprojekter
for såvel HK- som AC-grupperne. |
|
Miljøstyrelsen har
intensiveret arbejdet med kommunikation og opfyldt koncernmålet om borgerinddragelse |
Fuld måleopfyldelse |
Kommunikation og formidling om
Miljøstyrelsens arbejde er en central og helt nødvendig brik i arbejdet mod en mere
bæredygtig udvikling i samfundet. Kommunikationsaspektet er bl.a. et væsentligt
virkemiddel til at bearbejde viden, holdning og adfærd og bør derfor integreres i alle
institutionens aktiviteter. Indsatsen blev intensiveret, såvel gennem større intern
fokusering af kommunikationsindsatsen som ved en række kampagner rettet mod det omgivende
samfund. |
|
Analysen af effekter sigter primært mod Miljøstyrelsens udadrettede aktiviteter med
det formål at afdække den virkning, slutproduktet har på modtageren. Miljøstyrelsen
arbejder løbende på at styrke effektmålingen af sit virke. Generelt gælder det, at
styrelsen kun i et vist omfang har direkte kontrol over samtlige mulige forhold, der
påvirker miljøet, og der går ofte lang tid fra et tiltag iværksættes, til der kan
konstateres målelige effekter. Desuden har styrelsen kun begrænset indflydelse på det
samlede ressourceforbrug på miljøområdet. Det indgår som en målsætning for
Miljøstyrelsens igangværende arbejde på at styrke sin mål- og resultatstyring, at
styrelsens indsats fremover vil kunne relateres til en opnået miljøeffekt.
Miljøstyrelsen har indledt forberedelse til det danske EU-formandskab i 2002
I efteråret 2002 får Danmark formandsskabet i EU. Et godt resultat forudsætter en
grundig forberedelse af de mærkesager på miljøområdet, som Danmark vil ar-bejde for
under formandsperioden. Dette arbejde fordrer koordination med ministeriets øvrige
institutioner, herunder især Skovog Naturstyrelsen og Departementet.
Forberedelsesarbejdet sker i et tæt samarbejde med en række andre berørte mini-sterier
- herunder i særlig grad Udenrigsministeriet - samt Regeringen og Folketinget, bl.a. i
fast-læggelse af målsætninger og program på miljøområdet under formandskabet,
herunder de ele-menter, der specifikt vedrører Miljøstyrelsens ansvarsområde.
Det var Miljøstyrelsens målsætning med dette institutionsmål, at styrelsen
ydede sit bidrag til, at ministeriet i løbet af 2001 udarbejdede og fastlagde
målsætninger, detaljeret program og kalender for det danske EU-formandskab i 2. halvår
2002 på miljøområdet. Det er sket. Herudover er der udarbejdet dagsordener for de to
ordinære miljørådsmøder og program og dagsorden for det uformelle miljørådsmøde.
Alle nødvendige beslutninger angående Miljøstyrelsens budget og bemanding af opgaver i
relation til formandskabet er truffet. Dette er vigtigt, da den samlede koordination af
ministeriets EU-opgaver på miljøområdet er henlagt til Miljøstyrelsens internationale
kontor. Målsætningen relaterer sig direkte til Miljøstyrelsens vision om at spille en
central rolle for en bæredygtig udvikling - nationalt og internationalt samt ønsket om
at være internationalt orienteret.
De konkrete resultater i 2001 omfatter først og fremmest:
 | Miljøstyrelsen har ydet bidrag til tilvejebringelsen af rammerne for forberedelsen af
det danske EU-formandskab, som defineres af den samlede danske proces, som koordineres af
Udenrigsministeriet |
 | Miljøstyrelsen har til Udenrigsministeriet leveret bidrag til samlet internt
formandskabsprogram, bemandingslister, mødekalender o.a. |
 | Miljøstyrelsen har internt iværksat arbejdet med udarbejdelse af samlet international
mødekalender for formandskabet, tilrettelæggelse af det uformelle miljøministermøde i
juli og organisering og tilrettelæggelse af partsmøder under dansk EU-formandskab.
Dertil kommer det videre arbejde med mulige dagsordener for de to miljørådsmøder under
dansk formandskab, samt en første fastlæggelse af mødeantal og indhold i møderne i de
relevante rådsarbejdsgrupper. Alle Miljøstyrelsens fagkontorer har været inddraget i
prioriteringen af sager under dansk formandskab |
Analysen af resultaterne understreger betydningen af, at der tidligt i
planlægningsprocessen skabes retningslinier for koordination af opgaver og ansvar såvel
internt som eksternt i Miljøstyrelsen.
Målet vurderes at være opfyldt. Dog vil den endelige dagsorden først kunne
foreligge, når det er klart hvilke sager det spanske formandskab får afsluttet, og
hvilke nye forslag/meddelelser Kommissionen når at fremlægge i løbet af foråret.
Endelig må målopfyldelsen ses i lyset af at institutionsmålet videreføres i 2002 under
selve formandskabets afholdelse.
Miljøstyrelsen har udarbejdet en strategi for miljø og sundhed
Danmark underskrev i 1994 "Declaration on action for Environment and Health in
Europe", Helsinkideklarationen, der anbefaler at landene udarbejder strategier eller
planer for miljøfaktorer og sundhed. I den nationale strategi for bæredygtig udvikling
blev det af den tidligere regering tilkendegivet, at der skulle udarbejdes en tværgående
strategi for miljøfaktorer og sundhed omfattende miljø-, kemikalie-, arbejdsmiljø-,
fødevarer-, indeklima og trafikområdet.
Det var Miljøstyrelsens målsætning i samarbejde med relevante ministerier at
udarbejde en strategi for miljø og sundhed gennem udarbejdelse af et strategioplæg om
miljøfaktorer og sundhed. Oplægget blev baseret på en statusrapport som skal indgå i
en tværgående strategi for miljø og sundhed, som også omfatter fødevarer,
arbejdsmiljø og boligmiljø.
Strategien skal sikre, dels at sammenhængen mellem mål, politikker og reguleringen
inden for området synliggøres og evt. kvalificeres, dels at miljøog sundhedsindsatsen i
de danske miljøbistandsprojekter kvalificeres.
Målet understøtter ministeriets overordnede ambition om at arbejde for at hensyn til
miljøet integreres i alle sektorer i det danske samfund, og store dele af arbejdet er
udført i samarbejde med de andre relevante ministerier f.eks. sundheds- og
fødevareministeriet.
Følgende resultater er opnået i 2001:
 | Der er udarbejdet en statusrapport om miljøfak torer og sundhed, som beskriver hvordan
Dan mark har reguleret faktorer med betydning for sundhedsforhold. Rapporten blev
oprindeligt udarbejdet til brug for østeuropæiske lande og for den danske miljøbistand
i disse lande. Rap porten blev udgivet 6. september. Statusrappor ten har været meget
anvendelig for de østeurop æiske samarbejdslande. En dansk bearbejdet ud gave vil bl.a.
kunne anvendes af kommuner og amter. Den danske udgave forventes færdig inden for kort
tid. |
 | Miljøstyrelsen udarbejdede i efteråret faktablade til brug for udarbejdelse af en
tværgående stra tegi for miljøfaktorer og sundhed. Faktabladene var baseret på udkast
til statusrapport for miljø faktorer og sundhed. |
 | Der er endnu ikke udarbejdet en tværgående strategi om miljø og sundhed i samarbejde
med Sundhedsministeriet og andre berørte ministe rier. Arbejdet blev igangsat under den
tidligere regering. Der træffes primo 2002 beslutning om en videreførelse. |
 | Der skulle have været afholdt en konference om miljøfaktorer og sundhed på baggrund
af status rapporten. Programmet for konferencen var fastlagt, men konferencen blev aflyst
på grund af udskrivelse af valg. |
I sammenhæng med målsætningen for miljø og sundhed blev det i finanslovsaftalen for
2001 fastlagt, at der i perioden 2001-2004 gennemføres en samlet indsats for at mindske
kemikalietrykket. Aftalen omfatter kortlægning af farlige stoffer i forbrugerprodukter,
en styrket indsats over for hormonforstyrrende stoffer og dioxinbelastningen, begrænsning
af luftforurening med særlig fokus på partikler, mikrobiologisk forurening, mere viden
om sammenhænge mellem sundhed og miljøpåvirkninger via registersamkøringer samt
initiativer til opstart af en global indsats mod tungmetaller.
Initiativerne vedrørende hormonforstyrrende stoffer er iværksat og omfatter en
registrering af sædkvaliteten samt udvikling af testmetoder på det miljø- og
sundhedsmæssige område. På dioxinområdet, hvor indsatsen gennemføres i samarbejde med
Fødevareministeriet, er der gennemført oplysningskampagner og iværksat målinger af
belastninger i fødevarer og i miljøet. Også vedrørende luftforurening (partikler) er
der iværksat en række projekter. På tungmetalområdet fokuseres i første omgang på
kviksølv. Projekter vedrørende registersamkøringer og mikrobiologisk forurening har
afventet miljø- og sundhedsstrategien, men er klar til iværksættelse.
På forbrugerområdet har Miljøstyrelsen etableret et videncenter om allergi overfor
kemiske stoffer i forbrugerprodukter.Videncentret skal kortlægge problemets omfang både
i forhold til kontaktallergi og luftvejsallergi. En del af indsatsen er målrettet til at
styrke forebyggelsesarbejde.
Herudover har Miljøstyrelsen igangsat en række projekter der skal kortlægge
anvendelsen af kemiske stoffer i forbrugerprodukter. Resultaterne er nu begyndt at vise
sig og vil løbende blive offentliggjort.
Analysen af resultaterne viser, at der hos alle berørte parter er lagt
væsentlige ressourcer i at give strategiarbejdet på dette område høj prioritet.
Momentum i arbejdet tabtes delvist i forbindelse med regeringsskiftet, men forventes
reetableret primo 2002.
Der er i sammenhæng med Miljøstyrelsens øvrige indsats på området kemikalier,
sundhed og miljø gennemført aktiviteter, som anses for at være helt centrale i
styrelsens generelle arbejde, og som dækker et bredt spektrum af indsatser for at
begrænse kemikalietrykket på sundhed og miljø. Dette arbejde støttes af en
igangværende EU-proces med udvikling af en markant, ny kemikaliepolitik. Arbejdet har
generelt været kendetegnet af en vis forsinkelse i etableringsfasen.
Målet vurderes som helhed at være delvist opfyldt, og der er nu en solid basis
for en fortsættelse af arbejdet på området, selvom det på nuværende tidspunkt ikke er
endeligt afklaret hvordan arbejdet videreføres. Der er i 2002 afsat 15 mill. kr. på
finansloven til aktiviteter, der som helhed skal begrænse kemikalietrykket på sundhed og
miljø.
Miljøstyrelsen har bidraget til arbejdet med strategier for bæredygtig udvikling
Som et led i forberedelserne til Verdenstopmødet i Johannesburg om bæredygtig
udvikling i 2002 har Miljøstyrelsen været sekretariat for udarbejdelsen af Danmarks
nationale strategi for bæredygtig udvikling. Målsætningen for arbejdet var og
er, at den nationale strategi for bæredygtig udvikling udvikles til et bredt og
omfattende politisk instrument for miljøpolitikkens udvikling og integration af
miljøhensyn i sektorer og øvrige politikområder.
Fokus i den nationale strategi for bæredygtig udvikling er sektorintegration, og
strategien skal derfor bl.a. ses som et oplæg til integration af miljøhensyn i sektorer
og øvrige politikker. Det er ligeledes en målsætning, at Danmark bidrager til at
sætte dagsordenen for udviklingen af strategier for bæredygtig udvikling i OECD og EU og
herunder i forbindelse med udviklingen af miljøstrategier som input til arbejdet med
bæredygtig udvikling. Endelig bør Danmark bidrage aktivt i opfølgningen på den
nordiske bæredygtighedsstrategi.
Følgende resultater er nået i 2001:
 | Der er i juni offentliggjort en tværgående regeringsstrategi med deltagelse fra de
fleste ministerier. Miljøministeriet ved Miljøstyrelsen har sammen med Finansministeriet
og Økonomiministeriet været sekretariat for arbejdet. |
 | Miljøstyrelsen har været sekretariat for udarbejdelse af et forslag til et sæt
bæredygtighedsindikatorer, som blev sendt i høring med frist i august. Miljøstyrelsen
modtog ca. 75 høringssvar på indikatorsættet, som blev offentliggjort i oktober.
Indikatorsættet er planlagt til at udkomme med data og kommenterende tekst første gang i
2002 forud for Johannesburg topmødet. |
 | Offentligheden er blevet inddraget i den nationale strategi for bæredygtig udvikling.
Første udkast til strategien blev sendt i offentlig høring. Miljøstyrelsen modtog 164
høringssvar. Miljøstyrelsen har medvirket til, at en række andre organisationer har
afholdt dialogmøder om den nationale strategi for bæredygtig udvikling. |
 | Der blev i løbet af året afholdt regelmæssige interne netværksmøder i
Miljøstyrelsen under hele forløbet med udarbejdelse af den nationale strategi for
bæredygtig udvikling med en eller flere kontaktpersoner fra de involverede fagkontorer i
Miljøstyrelsen. Samtidig blev der nedsat en intern koordinationsgruppe med en
repræsentant for hver af Miljø- og Energiministeriets institutionerne. Der har været en
tilsvarende pro ces i forbindelse med øvrige bæredygtighedsstrategier. |
 | Miljøstyrelsen deltager aktivt i det nordiske samarbejde omkring udvikling af
indikatorer for bæredygtig udvikling som opfølgning på den nordiske strategi for
bæredygtig udvikling. |
 | Danmark har sat sit fodaftryk på OECD's strategi for bæredygtig udvikling gennem bl.a.
veltilrettelagt dansk formandskab for OECD's ministerrådsmøde om bæredygtig udvikling
og ved at opnå tilslutning til de danske forslag om at integrere indikatorer for
bæredygtig udvikling og afkobling i OECD peer review processer. |
 | Danmark har sat sit fodaftryk på EU's arbejde med bæredygtig udvikling ved at fremme
et højt ambitionsniveau og gennem vedtagelse af den fælles holdning til 6.
miljøhandlingsprogram, der bidrager til den miljømæssige dimension af bæredygtig
udvikling i EU, og som skærper mål og indsats i forhold til Kommissionens forslag. |
 | Danmark har haft succes med at opnå international tilslutning til at arbejde for en
dagsorden på Johannesburg-topmødet ud fra ideen om en global aftale. |
Analysen af resultaterne viser at der er lagt væsentlige ressourcer i at
gennemføre de planlagte aktiviteter. Erfaringen fra arbejdet i 2001 understreger
samtidigt, at Miljøstyrelsen forsat må vægte udvikling af samarbejde, kapacitet og
kompetence i forbindelse med udvikling og opfølgning af strategier for bæredygtig
udvikling, herunder især i forhold til instrumenter, der fremmer integration af
miljøhensyn, indikatorer, innovationsstrategier, fremskrivninger, scenarier og
teknologiparadigmer, anvendelse af økonomiske instrumenter samt tværgående
indsatsområder som ressourceeffektivitet og forbrugsmønstre. Der er således som helhed
tale om et arbejde, som har afgørende indflydelse på styrelsens samlede
opgavevaretagelse. Regeringen har i 2002 taget initiativ til at revidere strategien og
indikatorsættet forud for Johannesburg topmødet.
Det er derfor nødvendigt, at der sker en fortsat udbygning af Miljøstyrelsens
kapacitet og kompetence med henblik på, at styrelsen kan virke som katalysator og
idéudvikler både internt i Miljøministeriet og for andre ministerier såvel nationalt
som internationalt i den konkrete udmøntning af den nationale strategi for bæredygtig
udvikling.
Det er vurderingen at aktiviteterne er gennemført som planlagt og målet
vurderes at være opfyldt. Der vil også i 2002 være et væsentligt ressourceforbrug til
implementering af strategien og videre forberedelse af Verdenstopmødet i Johannesburg.
Miljøstyrelsen har udarbejdet en strategi for implementering af generationsmålet
På Nordsøkonferencen i Esbjerg i 1995, OSPARmødet i Sintra i 1998 og HELCOM-mødet i
1998 blev generationsmål vedtaget. Generationsmålet er en politisk tilkendegivelse om at
Danmark inden 2020 skal slippe af med de mange miljø- og/eller sundhedsskadelige kemiske
stoffer, som vi i dag omgiver os med i samfundet. Det indebærer, at udledninger og tab af
miljøfarlige kemikalier skal reduceres således, at disse kan ophøre inden år 2020 med
det ultimative mål at nedbringe koncentrationen i havmiljøet til nær
baggrundsniveauerne for naturligt forekommende stoffer og til nær nul for menneskeskabte
syntetiske stoffer. Efterfølgende er det besluttet, at generationsmålet også skal
indgå i EU's vandrammedirektiv. Da generationsmålet alt i alt både må betragtes som
ophørsmål for udledninger og et afviklingsmål for stoffer er målet også kommet
højere og højere på dagsordenen i diskussionerne om en helt ny kemikaliestrategi i EU.
Det var Miljøstyrelsens målsætning med institutionsmålet at skabe øget
forståelse for generationsmålets omfang og opfyldelse. Det var endvidere en målsætning,
at der blev udarbejdet centrale elementer til en samlet strategi for implementering både
hvad angår kemikalieudslip ogafvikling.
Følgende resultater er nået:
 | I efteråret udgav Miljøstyrelsen diskussionsoplægget "Generationsmålet. Nul
problematiske stoffer i 2020 - hvordan når vi det?" Oplægget skulle ses som en
metode til at skabe øget forståelse og bevidsthed (både internt og især eksternt) for
generationsmålet. Oplægget er blevet karakteriseret som letlæseligt og letforståeligt
af de modtagere af oplægget, som har kommenteret det, hvilket bl.a. fremgik af
tilbagemeldingerne på nedenfor nævnte konference. |
 | Den 23. november afholdtes en konference med deltagelse af et bredt udsnit af
producenter, im portører, detailhandlen, NGO'ere, (amts)kommuner, mediedebatører m.fl.
Konferencen havde et deltagertal på ca. 100. |
 | Den 10. december afholdtes som et forsøg et lukket cafe-arrangement med deltagelse af i
alt 14 "almindelige borgere" (der var inviteret over 30), der drøftede
generationsmålet. Diskussionen på såvel konferencen som cafearrangementet var meget
livlig og intens, og der vurderedes at være bemærkelsesværdig stor enighed om
mål/metoder mellem deltagerne. |
Analysen af resultaterne viser, at Miljøstyrelsens deltagelse i
EU-beslutningsprocesserne, hvor EUKommissionens udspil til en ny kemikaliepolitik
"Hvidbog om strategi for en ny kemikaliepolitik i EU" så dagens lys, har været
vigtig. Heri lægger Kommissionen op til, at bevisbyrden vendes, således at industrien
skal bevise, at kemikalierne er sikre, før de tages i brug, ligesom tilfældet er i dag
for nye stoffer. Dette ansvar kommer til at gælde for hele fremstillingskæden, således
at hvis stofferne bliver brugt anderledes end forudsat af producenten, vil ansvaret ligge
hos den virksomhed, der benytter stoffet, og vil derfor være en væsentlig del af
opfyldelsen af generationsmålet.
Derudover kan andre nationale tiltag være medvirkende til at fjerne eller begrænse
anvendelsen af problemstoffer i Danmark. Af eksempler kan nævnes: Regler om forbud og
anvendelsesbegrænsning, positiv- og negativlister (pesticider, kosmetik mv.),
klassificering og mærkning af stoffer og kemiske produkter, frivillige udfasningsaftaler,
informationskampagner overfor forskellige målgrupper, miljømærker og ordninger til
udvikling af alternativer (Renere Produktprogrammet).
Med henblik på monitering og dokumentation af generationsmålets opfyldelse er der i
2001 nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse fra en lang række parter,
herunder Miljøstyrelsen, der har til formål at komme med et oplæg til en strategi for
en vurdering og overvågning af miljøfarlige stoffer i det fremtidige
overvågningsprogram af vandmiljøet (NOVA). Arbejdsgruppen forventer at komme med et
oplæg primo 2002.
Det er på den baggrund vurderingen, at de af Miljøstyrelsen iværksatte
aktiviteter har bidraget konkret til en mulig opfyldelse af generationsmålet. Der er dog
ikke tvivl om, at en politisk interesse for målet og en klar og tydelig opbakning også
fremover er af afgørende betydning for, at målet endeligt kan nås. Det er vurderingen,
at institutionsmålet er opfyldt.
I tilknytning til det tværfaglige projekt om Implementering af generationsmålet
varetager Miljøstyrelsen en række andre opgaver, som understøtter arbejdet med
generationsmålet - arbejdet i relation til miljøfarlige stoffer omfatter bl.a.
industriregulering, udledningskrav, anvendelsesbegrænsning, prioritering af stoffer og
arbejde i relation til havkonventioner.
Nedenfor rapporteres om strategisk væsentlige mål og resultater, som relaterer sig
til anvendelsen af Miljøstyrelsens såvel finansielle som ikkefinansielle ressourcer.
Indledningsvist redegøres for generelle initiativer i tilknytning til videreudviklingen
af Miljøstyrelsens økonomistyringsværktøjer.
Miljøstyrelsen påbegyndte i 2001 arbejdet med at etablere en sammenhængende
resultat- og økonomistyringsmodel. Modellen baserer sig teknisk på det nye statslige
regnskabs- og økonomistyringssystem NavisionStat, som Miljøstyrelsen på lige fod med en
række andre statsinstitutioner indførte primo 2001. Første fase af arbejdet, selve den
tekniske indkøring af det nye økonomistyringssystem, har været en væsentlig og
ressourcekrævende udfordring. Miljøstyrelsen påbegynder implementeringen af næste fase
af arbejdet primo 2002. I denne fase vil den egentlige integration af
økonomistyringssystemet med Miljøstyrelsens øvrige styringsredskaber blive påbegyndt.
Disse redskaber omfatter først og fremmest tilskudsstyringssystemet (TAS),
arbejdsprogram, tidsregistreringssystem (ScanTid), resultat- og direktørkontrakter,
rammeredegørelser og virksomhedsregnskaber.
Til opfyldelse af målet i 2001 er følgende aktiviteter gennemført:
 | implementering af nyt regnskabssystem, NavisionStat, herunder udvikling af
ledelsesinformation |
 | opfølgning og udvikling af TAS 3.0 (tilskudsadministrativt system) |
 | videreudvikling af koncept for fremtidige arbejdsprogrammer, herunder bedre kobling til
det interne budget og tidsregistreringen |
Miljøstyrelsen har styrket klagesagsbehandlingen
Det var en væsentlig målsætning for Miljøstyrelsen i 2001, at styrelsens
klagesagsbehandling styrkedes med hensyn til såvel kvalitet som sagsbehandlingstid.
Herunder var det et delmål, at de udmeldte mål for sagsbehandlingstider for klagesagerne
blev revideret. En revidering skulle fastsætte to tidsmål for hver sagstype: et
tidsmål, som regnes fra sagen kommer ind og er fuldt oplyst fra klagerens side, og et
tidsmål, som regnes fra sagen i det hele taget er fuldt oplyst - d.v.s. når de
nødvendige oplysninger i øvrigt er indhentet af styrelsen. Institutionsmålet har derfor
omfattet, at de nye "netto" sagsbehandlingstider overholdes for sager, der
kommer ind i år 2001 eller, hvor sagsbehandlingstiden ikke ved starten af året er
overskredet
Endelig var det en målsætning, at sagspukler (de sager, hvor
sagsbehandlingstiden ved starten af 2001 er overskredet) blev nedbragt med mindst 60 % i
løbet af 2001. For at kunne måle, om sagsbehandlingstiderne overholdes, skulle de
eksisterende registreringssystemer udbygges, så det sikres, at sagsantal og
sagsbehandlingstider kan registreres.
Følgende resultater er opnået i 2001:
 | Der har været nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af de berørte kontorer.
Arbejdsgruppen har i overensstemmelse med sit kommissorium identificeret problemer i
klagesagsbehandlingen i styrelsen og er fremkommet med en række anbefalinger til,
hvorledes klagesagsbehandlingen kan styrkes - ved øget anvendelse af checklister og
paradigmaer, forbedret vidensopbygning, personalemæssige og organisatoriske tiltag, samt
ved fortsat ledelsesmæssig fokus på området. Færdiggørelsen af arbejdet blev
forsinket, og der er således endnu ikke taget stilling til, hvilke anbefalinger der skal
iværksættes. |
 | De udmeldte mål for sagsbehandlingstider for klagesager blev revideret pr. 1. januar
2001 som forudsat, ligesom der blev indført en opdeling af sagsbehandlingstiderne i
bruttotider (beregnet fra en sag indkommer fuldt oplyst fra klagers side) og i nettotider
(beregnet fra det tidspunkt, hvor alle nødvendige oplysninger/høringer er
indhentet/gennemført af styrelsen). De reviderede bruttotider er lagt ud på
Miljøstyrelsens hjemmeside. Målene er opfyldt, når 90 % af sagerne er afgjort inden for
de fastsatte mål. |
 | Der er etableret et styrket registreringssystem på basis af journalsystemet. |
Analysen af resultaterne viser, at der har været tale om en generel positiv
udvikling i klagesagsbehandlingstiderne. Gennemsnitligt 83,5 pct. af alle nye klagesager,
målt ud fra nettotiden, har opfyldt målet. Klagesager målt ud fra bruttotiden viser, at
78 pct. er behandlet til tiden. Disse resultater skal holdes op mod, at gennemsnittet for
behandling af klagesager indenfor tidsfristen kun var 48,1 pct. i 2000. Anvendelsen af
brutto- og nettotider har dog vist sig at være ikke helt uproblematisk og der har været
nogle administrative problemer med at anvende begge tider. Brugen af nettotider er på
denne baggrund besluttet afskaffet.
For målet, at sagspukler (for sager, hvor sagsbehandlingstiden allerede var
overskredet ved indgangen til 2001) skulle være nedbragt med 60 % i løbet af 2001, må
konkluderes, at dette mål er fuldt indfriet, og det har vist sig at hele 71% af
pukkelsagerne blev afviklet i løbet af 2001. .
Tabel 5
Sagsbehandling
Klagesager |
Antal
sager: 6.428/Antal akter: 94.659 |
Brutto |
|
Indkomne sager |
288 |
Besvaret indenfor tidsfristen |
225 |
Målopfyldelse (pct.) |
78 |
Netto |
|
Indkomne sager |
244 |
Besvaret indenfor tidsfristen |
204 |
Målopfyldelse (pct.) |
83,5 |
Tilskudsager |
Indkomne sager |
567 |
Besvaret indenfor tidsfristen |
479 |
Målopfyldelse (pct.) |
84,4 |
Dispensation-
og godkendelsessager |
Indkomne sager |
571 |
Besvaret indenfor tidsfristen |
459 |
Målopfyldelse (pct.) |
80,3 |
Samlet set vurderes målet at være delvist opfyldt.
Miljøstyrelsen har indledt indførelsen af miljøledelse
Ministeriet stiller i stigende grad krav til alle andre virksomheder om, at de skal
være miljøcertificerede. Derfor er det naturligt, at ministeriet selv lever op til disse
krav. Målet med at indføre miljøledelse er på sigt, at hele ministeriet lever op til
kravene i EMAS- forordningen. Der tages ikke her stilling til, om ministeriet skal
certificeres, når/hvis det bliver muligt.
Målsætning med institutionsmålet var, at Miljøstyrelsen skulle koordinere
det samlede ministeriums arbejde for at fremstå som det gode eksempel for andre
offentlige og private virksomheder indenfor miljøledelse. Det omfatter bl.a. den interne
styring og reduktion af miljøbelastninger i forbindelse med alle aktiviteter, herunder
også anlæg og drift samt indkøb. Derved skulle Miljøstyrelsen være med til at bane
vejen for, at de statslige institutioner inddrager miljøhensyn i såvel drift som
indkøb. Den koordinerende funktion i ministeriet skulle varetages af Miljøstyrelsen.
Ministeriet skal kendes som en organisation, der arbejder seriøst med at minimere den
miljøbelastning, som arbejdet medfører. På baggrund af ministeriets faglige indsats
omkring udvikling af mere miljøvenlige produkter og grønne indkøb samt grønne
regnskaber, fokuseres på at videreudvikle anvendelsen af disse redskaber, såvel i
ministeriet som generelt i det offentlige. Arbejdet skal medvirke til at ministeriet
kendes som en arbejdsplads, der aktivt inddrager miljøhensyn i alle beslutninger.
I perioden frem til og med 2005 er det Miljøstyrelsens perspektiv, at
Miljøministeriet er foregangsvirksomhed inden for miljøledelse og har bidraget til, at
andre offentlige institutioner handler "grønt".
Følgende resultater er nået:
 | Miljøministeriets ny interne miljøpolitik 2001 - 2004 er vedtaget. |
 | Miljøstyrelsen gennemførte transportundersøgelser i alle ministeriets institutioner
(ekskl. GEUS, grundet flytning i 2002). Der blev taget et nyt databasebaseret
spørgeskemakoncept i brug. Konceptet kan fremover benyttes i en lang række
spørgeskemaundersøgelser i ministeriet. Arbejdet på transportområdet er fremlagt på
flere seminarer, herunder for Nordisk Vejteknisk Forbund (NVF), samt på et seminar i
forbindelse med en national udredning om transport planer. |
 | Miljøstyrelsens beslutning om at arbejde mod at blive EMAS registreret efter EMAS II
forordningen anses for et centralt bidrag til debatten om interne miljøforbedringer. |
 | Der er udarbejdet et udkast til Miljøredegørelse for ministeriet 2002. Redegørelsen
blev først afsluttet i december, og ligger i høring i institutionerne primo 2002. |
 | Som det fremgår af det grønne regnskab i bilag 2a har Miljøstyrelsen i 2001
gennemgået størstedelen af de vareindkøb der foretages og hovedparten af
Miljøstyrelsens varekøb er i dag gennemført miljørigtige. |
 | Miljøstyrelsen er af Rigsrevisionen udpeget som ét af i alt 2 gode eksempler på
grønne regnskaber i virksomhedsregnskaberne. Det andet gode eksempel er
Forsvarsministeriet. |
Analysen af resultaterne viser, at det interne miljøarbejde er givet væsentlig
prioritet på tværs i hele ministeriet. Det gælder både indkøbs- og transportområdet
samt arbejdet med miljøledelse. Formålet med en EMAS registrering er først og fremmest
at opnå en bedre styring af Miljøstyrelsens interne miljøbelastning.Ved at indføre et
anerkendt miljøledelsessystem opnås samtidig en større synlighed og debat om forbedring
af interne miljøforhold. Den eksterne målgruppe er i første omgang andre statslige
institutioner, og på sigt alle offentlige institutioner. Herved opnås en god kobling
mellem styrelsens interne miljøbelastning og de faglige overordnede prioriteringer i
styrelsens vedr. miljøledelse og grønne indkøb.
Målet er delvist opfyldt i forhold til ambitionen om at fremstå som et godt eksempel
over for offentlige og pri vate virksomheder, samt i bestræbelserne på at bane vejen
for, at andre statsinstitutioner inddrager miljøhensyn i såvel drift som indkøb.
Det er vurderingen at det gennemførte arbejde danner et godt grundlag for det
fortsatte arbejde med ministeriets interne miljøarbejde. Det er vigtigt at være
opmærksom på, at det kræver konstant opmærksomhed og fokusering på såvel nye som
gamle indsatsområder at skabe basis for yderligere forbedringer og optimeringer på
området.
Miljøstyrelsen har videreudviklet sit arbejde med miljø- og økonomivurderinger
Der stilles i Miljøministeriets omverden stigende krav til økonomiske
konsekvens-vurderinger ved fremsættelse af forslag til regulering af miljø- og
energiforhold. Ministeriet skal sikre en samfundsmæssigt set omkostningseffektiv
miljøregulering og være i stand til at dokumentere dette. Derfor havde Miljøstyrelsen
som målsætning i 2001, at der i tilknytning til alle større nye initiativer med
økonomisk betydning, identificeres og dokumenteres de samfundsøkonomisk mest
omkostningseffektive og miljøvenlige løsninger. Nye initiativer omfatter såvel
lovforslag (inkl. grønne afgifter), bekendtgørelser, handlingsplaner, strategier,
aftaler med eksterne parter, debatoplæg som andre større projekter. En
samfundsøkonomisk analyse omfatter en budget-, velfærds-, og nationaløkonomisk analyse,
og de to sidstnævnte foretages for de initiativer, hvor det er relevant. Det indgår
hermed som en målsætning at øge Miljøstyrelsens kompetence inden for miljøøkonomi
med henblik på en større proaktivitet.
Derudover var det en målsætning at øge Miljøstyrelsens kompetence inden for
integration af miljøhensyn i andre sektorpolitikker, bl.a. gennem udvikling af en fælles
ramme for sektorintegration. Det indgår heri, at beslutningsgrundlaget ved fremsættelse
af lovforslag, handlingsplaner m.v. skal kvalificeres gennem en bedre anvendelse af
metoder til miljøkonsekvensvurderinger.
Følgende resultater er opnået i 2001:
 | Der er igangsat samfundsøkonomiske analyser af alle større nye initiativer med
økonomisk betydning, hvoraf nogle er tæt på at være afsluttet. |
 | Der blev allerede i 2000 taget initiativ til at oprette et målesystem for udførelsen
af økonomiske analyser af alle større nye initiativer med økonomisk betydning.
Målesystemet knytter sig til en intern godkendelsesformular, som imidlertid ikke
anvendes. |
 | Der er skabt intern fokus gennem Miljøstyrelsens afholdelse af en tværministeriel
konference om værdisætning i marts 2001. Konferencen havde bred deltagelse fra
ministeriet og bidrog til såvel en faglig oprustning som til øget netværksopbygning.
Styrelsen arrangerede i samarbejde med Danmarks Miljøundersøgelser et gåhjem møde om
velfærdsøkonomiske analyser i november 2000, hvor metoder blev præsenteret og
illustreret med et konkret eksempel i form af Miljøstyrelsens plastflaske- og
dunkeaffald. Endelig afholdtes i november 2001 i samarbejde med OECD en "Workshop on
the Economics of Pesticide Risk Reduction in Agriculture". |
 | Miljøstyrelsen har deltaget i Skatteministeriets udvalgsarbejde om økonomiske
styringsmidler på kemikalieområdet. Udvalgsarbejdet har resulteret i to rapporter fra
Skatteministeriet: "Rapport om mulighederne for en eventuel afgift på maling, lak,
trykfarve og fugemasse, februar 2001", samt "Analyse af mulighederne for øget
anvendelse af afgiftsinstrumentet på kemikalie området, del II, oktober 2001".
Derudover har Miljøstyrelsen deltaget i udvalgsarbejde om økonomiske
styringsinstrumenter på pesticid- og transportområdet. For førstnævnte er udarbejdet
"Rapport om muligheden for at omlægge pesticidafgiften til en afgift på
behandlingshyppighed, Skatteministeriet, marts 2001". |
 | Miljøstyrelsens kompetence indenfor integration af miljøhensyn i sektorer er øget
gennem arbejdet med den nationale strategi for bæredygtighed, hvor det bærende princip
netop er integration af miljøhensyn i sektorer. Strategien er blevet til i dialog mellem
Miljøstyrelsens fagkontorer og de pågældende sektorministerier. Den nationale strategi
for bæredygtig udvikling udstikker en fælles ramme for det fremtidige arbejde med
integration af miljøhensyn i sektorer. Retningslinierne for integration af miljøhensyn i
sektorer udtrykkes i strategien bl.a. i form af strategiens overordnede målsætninger. |
 | Der er udarbejdet udkast til en revideret vejledning til udarbejdelse af
miljøkonsekvensvurderinger i forberedelsen af lovforslag, og afholdt et kursus om emnet
med ekstern deltagelse. Et planlagt seminar om emnet afholdtes ikke, bl.a. grundet en
forsinket færdiggørelse af nævnte vejledning. |
 | Et projekt, som skal bidrage til udvikling af metoder til miljøkonsekvensvurdering af
økonomiske politikker er igangsat og forventes afsluttet i 2002. |
En analyse af resultaterne peger på, at arbejdet med udvikling og integration
af miljø- og økonomivurderinger i det miljøpolitiske arbejde er en langstrakt proces,
hvor først og fremmest et generelt styrket fokus på centrale problemstillinger tidligt i
det lovgivende arbejde er en forudsætning. Introduktionen af en intern
godkendelsesformular med fokus på økonomivurderinger har vist sig at være vanskeligere
end antaget, og en yderligere tilpasning og forankring er derfor nødvendig. Derudover har
arbejdet med den nationale strategi for bæredygtig udvikling vist at det kun i nogen
udstrækning var relevant at udforme fælles kriterier for integration af miljøhensyn i
sektorer, fremfor en konkret sektorspecifik tilgang. Dog kan videreudvikling af en fælles
ramme for integration af miljøhensyn i sektorer fungere som et internt arbejdsredskab i
den konkrete udmøntning af den nationale strategi for bæredygtig udvikling.
Generelt er det vurderingen, at der med arbejdet for at styrke miljø- og
økonomivurderingerne i såvel Miljøstyrelsen som resten af ministeriet er indledt et
væsentligt arbejde for en intensiveret indsats på området, som allerede har affødt en
række blivende resultater i form af et styrket fokus på konsekvenserne af
miljøpolitiske initiativer. Det er tillige vurderingen, at dette arbejde skal opretholdes
på mindst samme ressourceniveau, hvis de fremtidige krav til konsekvensvurderinger skal
imødekommes.
Nedenfor rapporteres om strategisk væsentlige mål og resultater, som relatere sig til
Miljøstyrelsens interne udviklingsforhold.
Miljøstyrelsen har styrket sammenhængen mellem bistand og konventioner
Folketinget har lagt vægt på, at Danmark styrker indsatsen for at implementere
miljøaftaler i de lande, der samarbejdes med på bistandsområdet. Dette skete senest med
den enstemmige vedtagelse i forbindelse med forespørgslen i Folketinget den 4. maj 1999
om miljøbistanden (V 79) samt V 101 af 23. maj 2000 om styrkelse af en aktiv indsats for
miljøkonventionerne.
Det var Miljøstyrelsens målsætning med institutionsmålet at styrke
sammenhængen mellem, på den ene side Miljøstyrelsens internationale samarbejde i
internationale fora, og på den anden side miljøbistandsordningerne. Det betyder bl.a.,
at der skulle fokus på et tættere samarbejde mellem henholdsvis styrelsens
miljøbistandsmedarbejdere og konventionsansvarlige. Dette skal bidrage til, at der
udformes miljøbistandsprojekter, som understøtter modtagerlandenes bestræbelser på at
efterleve miljøkonventioner, samtidigt med at der opbygges en større viden i
Miljøstyrelsen om modtagerlandenes problemer eller succeser med efterlevelse af
miljøkonventionerne.
Følgende resultater er opnået i 2001:
 | En styrket sammenhæng mellem internationale miljøkonventioner og miljøbistanden er
gennemført, herunder er der etableret et tæt og koordineret samarbejde mellem
miljøbistandsmedarbejdere og konventionsansvarlige i Miljøstyrelsen |
 | Der er i 2001 iværksat dobbelt så mange projekter vedrørende internationale
konventioner, som i 1999, herunder en tilsvarende fordobling af støttebeløbene. |
 | Arbejdet med hovedformålet, at styrke samarbejdet mellem miljøbistandsordningerne og
de internationale konventioner er iværksat i 2001 ved dels at koordinere det
internationale arbejde på konventionsområdet og ved dels at målrette input til
bistandsordningerne fra konventionsområdet. |
 | Arbejdet med de internationale konventioner har resulteret i en fælles dansk udmelding
på bl.a. "complience mekanismen" som diskuteres i regi af samtlige
miljøkonventioner. |
Med hensyn til udformning af miljøprojekter, der understøtter modtagerlandenes
bestræbelser på at efterleve miljøkonventionerne, er følgende arbejde igangsat:
Tabel 6
Konventionsarbejde
Basel konventionen |
Øst |
 | Regionale workshops er afholdt i Østeuropas Regionale
Træningscenter for Basel Konventionen i Bratislavia.
|
Følgende temaer blev diskuteret:
 | Afklaring af forpligtigelser og barrierer for OECD såvel som for
ikke OECD lande ved implementering af Basel forbuddet mod transport af farligt affald til
ikke OECD lande (The Basel Ban) og udvikling af værktøjer til landene ratificering af
forbuddet. Som opfølgning på workshoppen blev en "facilitator" ansat til at
hjælpe de involverede personer med den videre proces.
|
 | Klassificering af affald og kontrolsystemer for transport af affald
(EU's transportforordning, OECD's kontrolsystem og Basel-konventionens kontrolsystem).
(p.t. fastsat til april 2002)
|
|
Syd |
 | Regional workshop afholdt i Bangkok. Følgende temaer blev
diskuteret:
|
 | Afklaring og værktøj til landenes ratificering af
Basel-konventionens forbud mod transport af farligt affald til ikke OECD lande (efter
samme koncept som i Bratislavia). Workshoppen blev afholdt i foråret 2001.
|
 | Vejledning og værktøjer til klassificering af affald. (fremtidigt
ønske).
|
 | Desuden har Styrelsen ydet rådgivning i forbindelse med etablering
af Regionalt Træningcenter i Syd-Afrika (DANIDA-projekt).
|
|
Stockholm Konventionen |
 | Udarbejdelse af guideline til national implementering af
Stockholm-konventionen i samarbejde med Verdensbanken. Der er p.t. udarbejdet et udkast
til guideline. Guidelineprojektet skal bearbejdes og kommenteres inden præsentation på
næste INC POP møde.
|
|
Øst |
 | Udfasning af POP stoffer i de baltiske stater og i Rusland.
Landeprogram for POP udfasning i Letland er under udarbejdelse, således at landet kan
forberedes til at ratificere Stockholm-konventionen. I Rusland forberedes landet til at
underskrive konventionen.
|
 | Oversigt over forældede pesticider i Øst- og Centraleuropa.
Projektet blev afsluttet i 2001.
|
 | Undersøgelse af ikke-forbrændingsteknikker til bortskaffelse af
POP's og forældede pesticider (igangværende)
|
 | PCB/PCT kortlægning i Letland (afsluttet).
|
 | PCB/PCT kortlægning og udfasning i Rusland (igangværende)
|
 | Kortlægning af dioxinkilder i Østersøregionen (igangværende)
|
|
Syd |
 | Regional workshop for 5 samarbejdslande i den sydafrikanske region.
Tema: Implementering af Stockholmkonventionen. Hvilke forpligtigelser ligger der i
konventionen og hvilke værktøjer kan bruges til at overkomme eventuelle barrierer?
(afholdt foråret 2001).
|
 | Projekt i Malaysia og Thailand: Nationalt review om forældede
pesticider (OP) og POPs, for at skabe overblik over data til udvikling af en national
strategi for udfasning af POPs og destruktion af OPs.
|
|
Analysen af resultaterne viser, at der er væsentlige gensidige gevinster i det
intensiverede tværgående samarbejde mellem styrelsens bistandskontorer og fagkontorer
med ekspertise på konventionsområdet. Samarbejdet har fundet en form, hvor det anspores
af konkrete samarbejdsopgaver på relevante områder, hvormed unødige ressourcer til
overinformation i vidt omfang er undgået.
Det er derfor vurderingen at det styrkede samarbejde fremover vil indgå som en
integreret del af styrelsens arbejdstilrettelæggelse, hvor også nye områder af gensidig
relevans for henholdsvis bistandskontorerne og fagkontorerne vil blive omfattet, bl.a.
gennem styrelsens arbejdsprogramlægning. Med overflytningen af Danced til
Udenrigsministeriet ultimo 2001 vil en videre opfølgning på det påbegyndte samarbejde
med Udenrigsministeriet på konventionsområdet blive væsentlig for en fremtidig indsats
i syd.
Miljøstyrelsen har udarbejdet forslag til udvikling af ressourceeffektivitet
Som den vigtigste årsag til forringelse af det globale miljø peges på de
industrialiserede landes produktions og forbrugsmønstre. En af de store udfordringer i
fremtidens arbejde for en bæredygtig udvikling bliver at udvikle mønstre, der kan sikre
velfærd sammen med mindre belastning af miljøet. Dette vil indebære, at der
gennemføres væsentlige effektiviseringer med henblik på at afkoble den økonomiske
vækst fra et stigende ressourceforbrug og miljøbelastning.Tankegangen er, at forbruget
af ressourcer nedsættes i overensstemmelse med faktor 4/10-begrebet. En øgning af
ressourceeffektiviteten med en faktor 4 svarer til, at ressourceforbruget og dermed
miljøbelastningen reduceres til 25 % af det nuværende forbrug. Afgørende her vil være
udvikling af nye forbrug- og produktionsmønstre. Især udvikling af økonomiske
virkemidler med henblik på at fremme et nedsat forbrug af ressourcer, men også udvikling
af renere teknologi og ny teknologi vil spille en central rolle for effektivisering af
ressourceforbru g e t .
Det var målsætningen, at Miljøstyrelsens skulle udarbejde konkrete forslag
til metoder til vurdering af ressourcestrømme/materialeflow og dertil knyttede
miljøbelastninger i et livscyklusperspektiv. For at sikre en målrettet indsats skulle
det fastlægges, hvor i ressourcens livscyklus de største miljøbelastninger ligger.
Ligeledes sås det som relevant at sikre, at de forskellige indsatsområder understøtter
hinanden (affald, produktorienteret miljøindsats, miljøstyring, økonomiske
instrumenter, teknologifremmende foranstaltninger, forbrugskampagner osv.). Arbejdet
forventedes at medføre et større overblik over udvalgte ressourcestrømme/
materialeflow, hvorved der bliver mulighed for at foretage en prioriteret indsats.
Følgende resultater er opnået i 2001:
 | En konkret målsætning for ressourcestrømme og ressourceeffektivitet blev indskrevet i
den nationale strategi for bæredygtig udvikling. Her blev der fastsat et langsigtet
pejlemærke om, at ressourceeffektiviteten skal øges markant inden for en generations
tid. I tilknytning til strategien fastlagdes en række indikatorer til overvågning af
udviklingen. |
 | I Miljøstyrelsen gennemføres og koordineres arbejdet af en netværksgruppe, som
består af repræsentanter fra centrale fagkontorer. Netværksgruppen udarbejdede i
begyndelsen af 2001 et kommissorium, hvor de overordnede rammer for gruppens arbejde blev
fastlagt. Kommissoriet blev vedtaget af direktionen i april 2001. |
 | Der er nedsat en tværgående projektgruppe i Miljøstyrelsen, der skal komme med
anbefalinger til ressourceeffektivitet som strategisk indsatsområde. Heri kan indgå en
proces, hvor andre aktører inddrages. Opgaven ligger i forlængelse af den
produktorienterede miljøstrategi, og gruppen vil også få til opgave at sikre
opfølgning af strategien for forebyggelse af affald. Gruppen færdiggjorde den 18.
december 2001 en anbefaling til Miljøstyrelsens fremtidige indsats på ressourceområdet. |
 | I sommeren 2001 blev der i samarbejde med Danmarks Statistik igangsat et projekt med
henblik på at belyse det danske forbrug af ressourcer nærmere. Projektet bliver først
afsluttet i midten af 2002. I projektet vil der blive udarbejdet en rapport, som
indeholder opstilling af indikatorerne TMR (domestic material input) og TMR (total
material requirement) på brancheniveau for året 1997. Der vil endvidere blive udarbejdet
en input- og outputtabel, som belyser ressourceforbruget opgjort i tons på udvalgte
brancher. |
 | Et planlagt arbejde for vedtagelsen af en strategi for affaldsforebyggelse har trukket
ud. Som grundlag for strategien skal der gennemføres en række miljø- og
samfundsøkonomiske analyser af nogle af de virkemidler, som forventes anvendt ved
implementering af strategien. Rapporteringen for disse vil finde sted i 1. kvartal 2002. |
Analysen af resultaterne peger på, at der i Miljøstyrelsen er et væsentligt
udviklingspotentiale for et styrket tværgående arbejde med ressourceproblematikken, som
relaterer sig til en lang række af Miljøstyrelsens faglige kerneområder.
Det vurderes, at målsætningen er indfriet. Det er skabt øget fokus på
ressourceproblematikken i et tværgående spektrum af opgaver i Miljøstyrelsens arbejde,
og der er udarbejdet operationaliserbare strategier for en fortsat indsats på området.
Opfølgende initiativer vil indgå i Miljøstyrelsens arbejdsprogram for 2003, men
ambitionsniveauet vil, grundet prioriteringerne som følge af den nye finanslov, blive
lavere end i 2001. Som følge af regeringsskiftet er det besluttet, at der ikke som først
planlagt skal udarbejdes en strategi for forebyggelse af affald. I stedet skal der
udarbejdes en strategi for forebyggelse af tab af ressourcer og miljøbelastning fra
affald. Denne strategi forventes fremsat i 1. halvdel af 2003.
Miljøstyrelsen har intensiveret arbejdet med personalepolitik og kompetenceudvikling
Miljøstyrelsens arbejdsområde favner meget bredt både emne- og ansvarsmæssigt.
Bredden i arbejdsopgaverne stiller store krav til organisationens og ledelsens evner til
at prioritere udfor-drin-gen og styre organisationen i den ønskede retning.
Forandringer i omverdenen og nye politiske krav giver store udfordringer. Rekruttering
og kompetenceudvikling er vigtige elementer i en sikring af medarbejdernes faglighed og
mangfoldighed. For at kunne rekruttere dygtige ledere også i fremtiden, skal styrelsen
sikre, at cheferne udvikles og trives. Styrelsen vil arbejde på at styrke og udvikle
ledelse og ledelseskapacitet, hvilket bl.a. skal ske igennem løbende lederevaluering,
større fokus på selvledelse, sektionsledelse og førlederuddannelse.
Det var Miljøstyrelsens målsætning med institutionsmålet at sikre, at
styrelsen fremstår som en god og fagligt velfungerende arbejdsplads, der via faglig
kompetence og omstillingsberedthed når de fastsatte mål. Kompetenceudvikling af
medarbejdere, livslang læring og viden som ressource er nøglebegreber. God og
tilstrækkelig ledelse samt godt og socialt arbejdsmiljø er forudsætningerne.
Medarbejdernes udvikling skal forankres i styrelsens daglige og fremtidige
opgaveløsning. Der skal derfor være sammenhæng mellem styrelsens overordnede mål, de
mål og opgaver medarbejderne har og medarbejdernes forudsætninger for at løse dem.
Fastholdelse og udvikling af medarbejdernes kompetencer er særlig centralt. For at
have det rette værktøj, har styrelsen igennem de senere år arbejdet seriøst med
udviklingen af arbejdsprogrammet, som definerer langsigtede mål og sigtelinier for
styrelsens indsats-områder. Hermed opnås indsigt i, hvor styrelsen bevæger sig hen, og
hvilke krav det stiller til medarbejdernes faglige kompetence. Dette giver bedre mulighed
for at tilrettelægge strategisk, tværgående kompetenceudvikling for hele styrelsen
eller grupper af medarbejdere.
For at medarbejdernes kompetencer kan udvikle sig optimalt er det samtidig vigtigt, at
de trives. Arbejdspladsen skal derfor indrettes så fleksibelt som muligt, så
medarbejdernes behov, dvs. hvor de er i deres livs- eller karriereforløb, tilgodeses.
Dette sker gennem at rekruttere og fastholde den mangfoldighed af medarbejdere - unge,
gamle, med og uden børn, fra nær og fjern - som styrelsen har brug for.
Miljøstyrelsen har siden foråret 1999 haft én fælles lønpolitik. Lønpolitikken er
kun en af mange personalepolitiske parametre, som anvendes til at styrke styrelsens
målopfyldelse. Lønpolitikken skal understøtte rekruttering, udvikling og fastholdelse
af dygtige, velkvalificerede medarbejdere. Medarbejdernes løn skal stå i forhold til den
enkeltes faglige og personlige kvalifikationer.
Miljøstyrelsen giver den enkelte medarbejder mulighed for en fortsat lønudvikling,
som modsvarer arbejdsmæssig udvikling og erfaringer og som samtidig tager hensyn til
forskellige faser i arbejdslivet. Miljøstyrelsens lønniveauer vil med udgangspunkt i
styrelsens lønsum udvikle sig i takt med sammenlignelige gruppers lønudvikling på det
øvrige arbejdsmarked.
Som følge heraf arbejder styrelsen aktivt med lønstyring og med at udarbejde
statistisk materiale over egne lønniveauer og sammenligne disse med niveauerne i staten
som helhed.
Resultater i 2001:
Der blev i løbet af 2001 nedsat en række nye interne projektgrupper, jf.
nedenstående eksempler:
 | Implementering af digital forvaltning |
 | Åbne postlister (arbejdsgruppen er midlertidig stoppet pga. ændrede prioriteringer) |
 | Informationsberedskabsgruppe som opfølgning på katastrofen den 11. september 2001 |
 | Projektgruppen vedr. klagesager - m.h.p. høj faglig kvalitet både teknisk og
"miljø"-juridisk i klagesagsbehandlingen |
Herudover er følgende resultater nået:
 | Modul 3 i miljøstyrelsens interne kompetenceudviklingsprojekt for souschefer,
sektionsledere m.fl. blev planlagt men ikke gennemført pga. regeringsskiftet. Modulet
gennemføres i 2002. |
 | Fire kontorer har benyttet sig af personalekontorets værktøjskasse til styrkelse af
ledelseskapacitet. |
 | Der har været afholdt syv chef-erfamøder i løbet af 2001.Temaerne har været: den
attraktive chefstilling, fleksibilitet, HK kompetenceudvikling, kulturanalyse af
Miljøstyrelsen samt ledelsesudviklingskoncept. Sidstnævnte førte til en beslutning om
at gennemføre et 2-årigt ledelsesudviklingsprojekt. Projektet fortsætter i 2002 og
2003. |
 | Miljøstyrelsen har i samarbejde med SCKK (Statens Center for Kompetence- og
Kvalitetsudvikling) gennemført en kortlægning af service og kontormedarbejdernes
udviklingsbehov. Der er afholdt kurser i præsentations- og kommunikationsteknik og
iværksat videreudvikling af samarbejdsflader mellem service- og kontor medarbejdere og
AC'ere. |
 | I 2001 blev den planlagte undersøgelse af de akademiske medarbejderes syn på status
for kompetenceudvikling gennemført.Tekniske vanskeligheder med det elektroniske
spørgeskema medførte at resultaterne først forelå ultimo 2001. Det har ikke været
muligt at gennemføre konkrete initiativer på baggrund af undersøgelsen. |
 | Miljøstyrelsen har i et par år arbejdet med ledelsesudvikling. Ved udgangen af 2001
havde medarbejdere fra ti af styrelsens kontorer gennemført 12 lederevalueringer. |
Ovennævnte resultater udgør samlet en flerstrenget indsats for at styrke styrelsens
forudsætninger for at gå fremtidige udfordringer i møde, både som arbejdsplads og som
faglig styrelse. Det er analysen, at der for de fleste resultater er tale om
iværksættelsen af langstrakte udviklingsprocesser som involverer organisationskulturelle
forandringsproccesser. Dette vurderes at være den væsentligste årsag til, at
målopfyldelsesgraden er præget af forsinkelser for de fleste indsatser.
Målet vurderes at være delvist opfyldt. For indsatserne gælder generelt, at
der er tale om en fortløbende proces hvor opfølgning er nødvendig. Miljøstyrelsen er
som følge af finansloven for 2002 stillet overfor nye organisatoriske og
personalepolistiske udfordringer, som det igangsatte arbejde givet vil styrke styrelsens
forudsætninger for at møde.
Miljøstyrelsen har intensiveret arbejdet med kommunikation og opfyldt koncernmålet
om borgerinddragelse
Kommunikation og formidling om Miljøstyrelsens arbejde er en central og helt
nødvendig brik i arbejdet mod en mere bæredygtig udvikling. Kommunikation er bl.a. et
væsentligt virkemiddel til at bearbejde viden, holdning og adfærd og bør derfor
integreres i alle Miljøstyrelsens aktiviteter. Det var derfor Miljøstyrelsens målsætning,
at styrelsen blev kendt for at arbejde seriøst med beskyttelsen af miljøet både
herhjemme og internationalt og at give hurtig og omfattende adgang til alle
miljøinformationer. Institutionsmålet skulle være med til at sikre, at
kom-mu-nikationsindsatsen fungerer som styringsmiddel, så virksomheder og borgere ændrer
adfærd, ligesom kommunikationsindsatsen skal være forvaltningsunderstøttende.
Kommunikationsindsatsen skulle derudover også sikre, at ministeren kan profilere sine
holdninger og initiativer bedst muligt.
Resultater i 2001:
Miljøstyrelsens kontorer fremkommer hver anden måned med forslag til pressehistorier,
og der udarbejdes en intern kommunikationsstrategi
Gennemførte kampagner:
 | Dioxin-kampagne - forår 2001 |
 | Trykimprægneret træ - forår 2001 |
 | Gør det sikkert, når du maler - forår 2001 |
 | Miljømærkekampagnen - forår 2001 |
 | Borgernes miljørettigheder - april - oktober 2001 |
 | Miljøtrafikugen - september 2001 |
 | Bromerede flammehæmmere - oktober 2001 |
Planlagte og afviklede konferencer:
 | Øststøttekonferencen maj 2001 |
 | Generationsmål 23. november 2001 |
Gennemførte effektmålinger af kampagner:
 | Dioxin |
 | Miljømærkekampagnen |
 | Miljørettigheder |
 | Trykimprægneret træ |
 | Miljøtrafikugen |
 | Klorin |
Formidling om styrelsens arbejde til de internationale aktører på fremmedsprog er
øget, herunder:
 | Fem historier i det internationale nyhedsbrev |
 | Samtlige artikler fra Ny Viden findes på hjemmesiden |
 | Bladet MiljøDanmark har i hvert nummer mindst en artikel, der omtales i landsdækkende
medier. |
 | Profil om store og mellemstore virksomheder er udlagt på Intranettet. |
 | Profil om landbrug er udlagt på Intranettet. |
 | Der er etableret service med ugentlige elektroniske nyhedsmails til amter og kommuner om
Miljøstyrelsens udgivelser. |
Der er gennemført to pilotprojekter om borgerinddragelse:
 | forsøg om batteriindsamling (fokusgrupper, interviews pr. telefon samt i marken) i
starten af efteråret 2001 |
 | forsøg vedr. generationsmålet er gennemført (cafedebat 10/12) |
 | Fra slutningen af år 2000 til 2001 steg antallet af besøgende på www.mst.dk fra 1500 til 3000 daglige besøgende - dvs. en
forøgelse på 100%. |
 | Tre nye miljøfaglige datasæt er blevet tilgængelige i 2001 (badevandsdata, Blå Flag
og renseanlægsdata. Yderligere tre nye sæt er klar). Alle publikationer er tilgængelige
på internettet, herunder rapporter og Miljø-Temaerhæfter. |
Analysen af resultaterne peger på tre udeståender, nemlig et målesystem for
effekten af kontorernes forelæggelser mht. kommunikation, vurdering af relevansen af og
mulighederne for etablering af et borgerpanel samt udarbejdelse af en kogebog i
borgerinddragelse.
Det er den generelle vurdering, at målsætningen for kommunikationsområdet er
opfyldt som planlagt. Navnlig skal fremhæves at kampagner og evalueringer er gennemført,
at der er udarbejdet to målgruppeprofiler om virksomheder og landbruget, og at
besøgstallet på MSTŽs hjemmeside er steget markant.
Miljøstyrelsen varetager et bredt spekter af opgaver. Det drejer sig om traditionelle
"styrelsesopgaver": Basisadministration og op-følgning på lovgivning og
policy, samt traditionelle "departementale" opgaver: løbende
ministerbetjening og lovforberedende arbejde. Hertil kommer et omfattende internationalt
arbejde, strategiarbejde og udvikling af policy samt data- og videnopbygning,
som både indeholder styrelses og departementale opgaver. Derudover udføres i begrænset
omfang indtægtsdækket virksomhed samt eksportfremmeaktiviteter, jf. tabel 7. Den
foranstående rapportering af Miljøstyrelsens institutionsmål i 2001udgør i sagens
natur ikke en fyldestgørende beskrivelse af de enkelte hovedformål.
Tabel 7
Miljøstyrelsen aktivitetsområder med tilhørende opgavetyper.
Aktivitetsområder |
Opgaver |
Basisadministration |
Klagesagsbehandling, godkendelser,
forespørgsler, tilskudsadministration, kravfastsættelse og gebyrfinansieret
administration |
Opfølgning på
lovgivning og policy |
Informationsformidling,
tilsyn og kontrol, miljødata, statistik og gebyrfinansieret administration vedr.
tilsynsopgaver |
Løbende ministerbetjening og
lovforarbejde |
Løbende betjening af minister, herunder
lovforberedende arbejde, beredende udarbejdelse af bekendtgørelser, vejledninger m.v. |
Internationalt arbejde |
Forberedelse af og
deltagelse i internationalt samarbejde i EU, FN, OECD, WTO m.v. |
Strategier, handlingsplaner, viden og
kompetence |
Strategier, handlingsplaner,
videnopbygning og efteruddannelse. |
Indtægtsdækket
virksomhed, eksportfremme og tilskudsfinansieret virksomhed |
Konsulentvirksomhed og
eksportfremmeaktiviteter |
Generel ledelse og administration |
Ledelse på tværs samt intern personale-
og økonomiadministration. |
Hjælpefunktioner |
Husleje, journal,
omstilling, betjentstue og IT m.v. |
Miljøstyrelsens driftsregnskab for 2001 fordelt på de nævnte aktivitetsområder:
Tabel 8
Driftsregnskab på aktivitetsområder
Driftsregnskab for
Miljøstyrelsen 2001 - fordelt på opgaver: |
Udgifter og
driftsindtægter (mill. kr.): |
Udgifter |
Indtægter |
Netto |
Basisadministration |
66,4 |
2,5 |
-63,9 |
Opfølgning på love og
policy |
49,6 |
1,3 |
-48,3 |
Udvikling af viden og kompetence |
85,7 |
0,2 |
-85,5 |
Ministerbetjening |
13,0 |
|
-13,0 |
Internationalt arbejde |
37,0 |
|
-37,0 |
Eksportfremme og
indtægtsdækket virksomhed |
2,4 |
3,0 |
0,6 |
Generel ledelse og administration |
29,8 |
|
-29,8 |
Hjælpefunktioner |
71,1 |
212,5 |
-58,6 |
Miljøstyrelsen i alt |
355,0 |
19,5 |
-335,5 |
Bevillinger |
|
|
349,3 |
Resultat |
13,8 |
Af de samlede udgifter i 2001 på 335,5 mill. kr. er ca. 74 pct. anvendt til de nævnte
udadrettede opgaver, mens ca. 26 pct. er anvendt til generel ledelse og administration
samt hjælpefunktioner, jf. tabel 8. Af udgifterne til de udadvendte opgaver vedrørte ca.
56 pct. traditionelle "styrelsesopgaver", mens ca. 44 pct. vedrørte overvejende
"departementale" opgaver. Der er taget højde for, at det internationale arbejde
og udarbejdelsen af handlingsplaner, policy og videnopbygning både indeholder
styrelsesopgaver og departementale opgaver.

Figur 2
Udgifter fordelt på udadrettede aktiviteter. Pct. 2001.
Fordelingen af indtægter og udgifter på de enkelte aktivitetsområder fremgår af
nedenstående tabel 9-17.
Tabel 9
Indtægter og udgifter for basisadministration. Mill. kr. 1998-2001
Mill. kr. (2001-niveau) |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Bevillingsfinansieret
område |
|
|
|
|
Udgifter |
66 |
59 |
57 |
64 |
Indtægter |
0 |
2 |
1 |
1 |
Nettoudgifter |
66 |
57 |
57 |
63 |
Omkostningsdækket
område |
|
|
|
|
Udgifter |
4 |
2 |
2 |
3 |
Indtægter |
3 |
2 |
2 |
2 |
Dækningsbidrag |
-1 |
-1 |
0 |
-1 |
Udgifter i alt |
70 |
61 |
60 |
66 |
Nettoudgifter i alt |
67 |
57 |
57 |
64 |
Som central statslig myndighed behandler Miljøstyrelsen en række konkrete
godkendelses- og klagesager og rådgiver de kommunale myndigheder, virksomheder og borgere
om om administrationen af miljøbeskyttelsesloven. Miljøstyrelsen administrerer endvidere
en række tilskudsområder og udgifterne til basisadministrationen ligger nogenlunde på
samme niveau om året i perioden 1998- 2001.
Tabel 10
Indtægter og udgifter for opfølgning på lovgivning og policy. Mill. kr.
1998-2001
Mill. kr. (2001-niveau) |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Bevillingsfinansieret
område |
|
|
|
|
Udgifter |
31 |
55 |
54 |
49 |
Indtægter |
0 |
2 |
2 |
1 |
Nettoudgift |
31 |
53 |
52 |
48 |
Omkostningsdækket
område |
|
|
|
|
Udgifter |
3 |
2 |
2 |
1 |
Indtægter |
2 |
2 |
1 |
0 |
Dækningsbidrag |
-1 |
0 |
0 |
0 |
Udgifter i alt |
34 |
57 |
55 |
50 |
Nettoudgifter i alt |
32 |
53 |
52 |
48 |
De faldende udgifter til dette aktivitetsområde skyldes en generel afmatning i navnlig
4. kvartal af året som følge af Regeringsskiftet.
Tabel 11
Indtægter og udgifter for udvikling af viden og kompetence. Mill. kr.
1998-2001.
Mill. kr. (2001-niveau) |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Bevillingsfinansieret
område |
|
|
|
|
Udgifter |
57 |
59 |
58 |
86 |
Indtægter |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nettoudgift |
56 |
59 |
58 |
86 |
Stigningen i udgifter til udvikling af viden og kompetence fra 2000 til 2001 skyldes
ekstraordinære udgifter til bæredygtighedsstrategien samt udmøntning af midler til
styrkelse af kemikalieområdet. Der henvises i øvrigt generelt til omtalen af styrelsens
arbejde med strategi for miljø og sundhed, bæredygtighedsstrategien samt strategi for
implementering af generationsmålet.
Løbende
ministerbetjening og lovforberedende arbejde
Tabel 12
Driftsregnskab for løbende ministerbetjening m.v. Mill. kr. 1998-2001
Mill. kr. (2001-niveau) |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Bevillingsfinansieret
område |
|
|
|
|
Udgifter |
25 |
24 |
12 |
13 |
Indtægter |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nettoudgift |
25 |
24 |
12 |
13 |
Tabel 13
Indtægter og udgifter for internationalt arbejde. Mill. kr. 1998-2001
Mill. kr. (2000-niveau) |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Bevillingsfinansieret
område |
|
|
|
|
Udgifter |
40 |
37 |
39 |
37 |
Indtægter |
5 |
1 |
0 |
0 |
Nettoudgift |
36 |
36 |
39 |
37 |
Udgifter i alt |
40 |
37 |
39 |
37 |
Nettoudgift i alt |
36 |
36 |
39 |
37 |
Den internationale dimension er central i løsningen af de fleste af Miljøstyrelsens
opgaver. Dette arbejde sker via EU, OECD og UNEP, ligesom en række globale
miljøproblemer varetages gennem særlige konventioner og aftaler. Udgifterne til det
internationale arbejde har ligget relativ konstant over en 4-årig periode.
Indtægtsdækket
virksomhed og tilskudsfinansierede aktiviteter
Indtægtsdækket virksomhed:
Der har i 2001 været udgifter vedr. indtægtsdækket virksomhed for 2,3 mill. kr. og
indtægter for 3 mill. kr., jf. tabel 14
Tabel 14
Indtægter og udgifter for indtægtsdækket virksomhed. Mill. kr. 1998-2001
Mill. kr. (2001-niveau) |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Markedsstyret område |
|
|
|
|
Udgifter |
5 |
4 |
3 |
2 |
Indtægter |
3 |
4 |
4 |
3 |
Dækningsbidrag |
-1 |
0 |
1 |
1 |
Den indtægtsdækkede virksomhed omfatter hovedsageligt projekter vedr. international
miljørådgivning, som er et led i det internationale miljøsamarbejde. Ved deltagelse i
internationale miljørådgivningsopgaver nyttiggøres den viden om miljøadministration,
som Miljøstyrelsen har opbygget.
Udover international miljørådgivning omfatter Miljøstyrelsens indtægtsdækkede
virksomhed sekretariatsopgaver for Oliebranchens Miljøpulje. Oliebranchens Miljøpulje
blev stiftet i 1992, og er baseret på, at benzinselskaberne betaler et fast ørebeløb
pr. liter solgt benzin, som anvendes til at finansiere oprydning af tidligere
benzingrunde. Sekretariatsopgaverne omfatter bl.a. indstilling vedr. prioritering af
grunde til oprydning samt behandling af henvendelser fra borgere, virksomheder og
offentlige myndigheder.
Samlet vurderes regnskabsresultatet for den indtægtsdækkede virksomhed i 2001 at
være tilfredsstillende, jf. bilag 1.
Tilskudsfinansierede aktiviteter:
Tabel 15
Driftsregnskab for tilskudsfinansieret virksomhed. Mill. kr. 1998-2001.
Mill. kr. (2001-niveau) |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Bevillingsfinansieret område |
|
|
|
|
Udgifter |
10 |
16 |
14 |
0 |
Indtægter |
7 |
12 |
10 |
0 |
Nettoudgifter i alt |
3 |
4 |
4 |
0 |
I perioden 1998-2000 udgjorde hovedparten af udgifterne driften af "Det Danske
Temacenter for Affald", som fra og med 2001 vil foretage en selvstændig
regnskabs-aflæggelse. Miljøstyrelsens tilskudsfinansierede virksomhed omfattede i 2001
kun mindre aktiviteter knyttet til EU og Nordisk Ministerråd.
Tabel 16
Driftsregnskab for generel ledelse og administration. Mill. kr. 1998-2001
Mill. kr. (2001-niveau) |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Bevillingsfinansieret
område |
|
|
|
|
Udgifter |
27 |
26 |
27 |
30 |
Indtægter |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nettoudgifter |
26 |
26 |
27 |
30 |
Pct. af samlede
udgifter |
8 |
7 |
7 |
8 |
Der henvises til institutionsmålet om personalepolitik og kompetenceudvikling, hvor
der i 2001 har været iværksat en række initiativer med henblik på styrkelse af
ledelseskapaciteten.
Tabel 17
Driftsregnskab. Mill. kr. 1998-2001
Mill. kr. (2001-niveau) |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Bevillingsfinansieret
område |
|
|
|
|
Udgifter |
68 |
65 |
66 |
71 |
Indtægter |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nettoudgifter |
68 |
65 |
66 |
71 |
Stigningen i udgifter vedr. hjælpefunktioner i 2001 i forhold til 2000 skyldes
merudgifter i forbindelse med etableringen af ministeriets Center for Informatik.
Som resultatanalysen har vist, har Miljøstyrelsen med de strategiske indsatser
indenfor både indadrettede og udadrettede aktiviteter opnået væsentlige resultater, som
dog i vid udstrækning forudsætter opfølgning ind i 2002.
Der tegner sig ved indgangen til 2002 en række nye forudsætninger for
Miljøstyrelsens arbejde.
Som konsekvens af reducerede bevillinger på finansloven for 2002 skal Miljøstyrelsen
ved indgangen til 2003 have reduceret sit aktivitetsniveau med ca. 15%, idet der her ses
bort fra gennemførte ressortændringer og opgavebortfald. Denne reduktion fordrer en
skærpet prioritering af styrelsens opgaver, hvor styrelsen som udgangspunkt vil lægge
vægt på to overordnede forhold:
 | Et styrket fokus på EU-politik, herunder en øget integration af danske miljøpolitiske
initiativer med fælles EU-initiativer og færre selvstændige danske initiativer. |
 | Organisationstilpasning og effektivisering. Miljø styrelsen vil på en række fronter
iværksætte en tilpasning af organisationen til den nye reducerede bevillingsramme. |
I 2002 vil en sådan prioritering været særskilt betinget, dels af særlige opgaver i
relation til Danmarks EU-formandskab og Verdenstopmødet i Johannesburg, dels af nye
opgaver, herunder revision af Strategi for Bæredygtig Udvikling og udarbejdelse af en
rapport om Grøn Markedsøkonomi.
Særlige prioriteringer som følge af EUformandskabet omfatter bidrag til ministeriets
overordnede opgaver i tilknytning til formandskabet (bæredygtig udvikling, klimaarbejdet,
miljø og sundhed, miljø og transport samt forskellige virkemidler). Hertil kommer
arbejdet med udvikling af EU's regler på miljøområdet i form af et betydeligt antal
direktiver, som skal forhandles i EU, ligesom der under formandskabet afholdes en række
partskonferencer under de internationale miljøkonventioner i FN-regi. Endelig vil
Verdenstopmødet i Johannesburg blive den væsentligste og mest ressourcekrævende
enkeltbegivenhed.
Andre prioriteringsovervejelser vil omhandle en række grundlæggende opgaver, som
udgør kernen i Miljøstyrelsens arbejde. Det gælder først og fremmest opgaver som
klagesagsbehandling, godkendelsesbehandling, lovovervågning, bekendtgørelser,
dataindsamling, og visse tilskudssager. Dertil kommer vejledninger, rådgivning og
information m.v. Miljøstyrelsen vil i lyset af reduktionen i aktivitetsniveauet på
gennemsnitligt 15% overveje prioriteringen af såvel områder imellem som inden for hver
enkelt område. I den forbindelse må navnlig strategiske opgaver og øvrige nye
miljøpolitiske initiativer, som hører til styrelsens mere tidskrævende opgaver,
fremover skulle underlægges en skærpet prioritering.
Ovennævnte prioriteringer er reflekteret i Miljøstyrelsens 7 institutionsmål for
2002, jf. tabel 18, som bl.a. vil omfatte videreførelsen af et særskilt institutionsmål
fra 2001 for forberedelsen og gennemførelsen af EU-formandskabet, et nyt institutionsmål
for deltagelsen i Verdenstopmødet i Johannesburg samt et nyt institutionsmål for
styrelsens organisationstilpasning i lyset af den reducerede bevillingsramme.
Tabel 18
Institutionsmål 2002
Forberede og afvikle det danske EU-formandskab
Viderefører institutionsmål nr. 1 fra 2001. Understøtter derudover
koncernmål nr. 6 for 2002.
|
Kyotoprotokol og Klimakonvention
Institutionsmålet understøtter koncernmål nr. 2 for 2002, hvor
Miljøstyrelsen er koncernansvarlig.
|
Forberede og deltage i Verdenstopmødet i Johannesburg
Institutionsmålet understøtter koncernmål nr. 6 for 2002.
|
Ressourcer og ressourceeffektivitet
Viderefører institutionsmål nr. 6 fra 2001.
|
Implementering af vandrammedirektivet i dansk lovgivning
Institutionsmålet understøtter koncernmål nr. 4 for 2002.
|
Organisation og personalepolitik
Institutionsmålet understøtter koncernmål nr. 7 for 2002.
|
Udarbejde rapport om grøn markedsøkonomi
Institutionsmålet understøtter koncernmål nr. 7 for 2002, hvor
Miljøstyrelsen er koncernansvarlig.
|
1 |
Delvis eller manglende målopfyldelse af institutionsmål
skyldes flere forhold. Opfyldelsen af nogle mål har længere tidshorisont end oprindeligt
forudsat, mens andre har været vanskeligere at nå som følge af en række eksterne
forhold og påvirkninger, som Miljøstyrelsen ikke har haft indflydelse på.
|
2 |
Intern statslig overførsel fra § 23.22.79 samt salg af
inventar. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|