I rapporten konkluderes det bl.a., at biotilgængeligt kobber er meget giftigt over for
vandlevende organismer. Kobbers potentielle giftvirkning i vandmiljøet reduceres ved
binding til organiske stoffer og sedimenter, der medfører, at den aktuelle
biotilgængelighed af kobber er lav. Forstyrrelser af sedimentet, og de deraf følgende
ændrede iltforhold, vil imidlertid kunne remobilisere bundet kobber, og sådanne
ændringer vil muligvis kunne medføre effekter over for følsomme organismer i nærheden
af havneområder og klapningspladser.
Zinkpyrithion omdannes meget hurtigt ved fotolyse og biologisk nedbrydning. Giftigheden
af de stabile nedbrydningsprodukter omadin sulfonsyre og pyridin sulfonsyre er i flere
størrelsesordener mindre end Zinkpyrithions. Zinkpyrithion vil sandsynligvis hurtigt
blive elimineret, når lystbådene tages op af vandet ved sejlsæsonens afslutning, som
følge af stoffets korte halveringstid i vand og sediment (Miljøstyrelsen, 1999a).
5.1.1.3 Miljøprojekt nr. 510, 1999
Titel: Test af mekanisk rensning af skibsbunde og antibegroningsmidler med reduceret
miljøbelastning.
Udført af: J.C. Hempels Skibsfarve-Fabrik A/S i samarbejde med Dansk Sejlunion
Tilsagn den: Som ovenfor
Projektets titel: som ovenfor
Publiceret juni 1999, elektronisk
Projektet havde til formål:
- At foretage en kortlægning af eksisterende erfaring med mekanisk rensning i ind- og
udland (specielt Europa)
- At gennemføre pilotforsøg med mekanisk rensning på biocidfri bundmalinger
- At gennemføre praktisk afprøvning af to biocidholdige bundmalinger baseret på hhv.
Sea-Nine og Zinkpyrithion
- At gennemføre indledende forsøg til estimering af frigivelseshastighed af Sea-Nine og
Zinkpyrithion fra bundmaling indeholdende disse stoffer
- At gennemføre økotoksikologisk vurdering af de biocidfri malinger som vil blive
anvendt i pilotrensningsforsøget
- At gennemføre økotoksikologiske vurderinger af Sea-Nine, Zinkpyrithion og kobber samt
udføre supplerende laboratorieundersøgelser på Sea-Nine og Zinkpyrithion
5.1.1.4 Miljøprojekt nr. 608, 2001
Titel: Algedugen et alternativ til bundmaling
Udført af: Olsen Design Aps
Tilsagn den: 17. december 1999
Publiceret juni 2001, elektronisk
Se beskrivelse af produktet i kapitel 4.
5.1.1.5 Miljøprojekt nr. 611, 2001
Titel: Undersøgelse af kritisk frigivelseshastighed for kobber fra bundmaling til
lystbåde.
Udført af: J.C. Hempels Skibsfarve-Fabrik A/S i samarbejde med Dansk Sejlunion.
Tilsagn den: 17. december 1999
Publiceret juni 2001, elektronisk.
Relaterede projekter udført af DMU, findes på Miljøstyrelsens hjemmeside. Det drejer
sig om forprojektet: "Opsætining og kontrol af kritiske parametre i ISO 15181"
og projektet: "Undersøgelse af ISO 15181 til bestemmelse af udludningshastighed for
kobber fra bundmaling".
Projektet havde til formål at udvikle og afprøve en bundmaling med den lavest mulige
frigivelse af kobber fra bundmaling til lystbåde, som samtidig sikrer skibsbundene
beskyttelse mod begroning. Se kapitel 4 punkt 4.2.1. for omtale af de udviklede malinger.
Samtidig var formålet at opstille en metode til måling af kobberfrigivelsen fra
bundmalinger med henblik på eventuel fastsættelse af en grænseværdi herfor. Metoden
viste sig dog for usikker fra forsøg til forsøg til at kunne fastsætte faktiske
grænseværdier for frigivelse af kobber. Derimod vil den være velegnet til at bestemme
forskellige malingers kobberfrigivelsesniveau relativt i samme forsøg.
5.1.1.6 Miljøprojekt nr. 634, 2001
Titel: Udvikling og afprøvning af SealCoat som mekanisk antibegroningsmiddel i Danmark
Udført af: SealCoat Danmark A/S
Tilsagn den: 3. december 1999
Publiceret: Oktober 2001, kun elektronisk.
Projektets formål var at udarbejde en miljøvurdering af SealCoat belægningen,
herunder, hvorvidt der fra belægningen blev frigivet stoffer, der kunne have negative
effekter i havmiljøet. Resultater af en række tests viste, at den færdighærdede
belægning ikke frigav stoffer i nævneværdigt omfang og derfor ikke anses for at udgøre
nogen risiko for havmiljøet.
5.1.2.1 KBK Boatcleaners ApS, Kolding forprojekt
Firmaet KBK Boatcleaners ApS fik støtte til et forprojekt i juni 1997. Projektet
blev ikke publiceret. Firmaet udarbejdede i løbet af 1997 en prototype til en
undervandsvasker for lystfartøjer. I nov. 1997 blev boatcleaneren demonstreret i Kolding
Nordhavn. En 26 fods glasfibersejlbåd blev vasket. Ved den efterfølgende ilandtagning af
båden afsløredes efter Dansk Sejlunions vurdering, at bådens bund var afrenset til en
afrensningsgrad på ca. 90%. Bådens begroningsgrad før afrensning blev imidlertid ikke
observeret, men har formentlig været begrænset, da båden var malet med biocidholdig
bundmaling. Efter KBKs forklaringer var det herefter intensionen, at boatcleaneren
skulle færdigudvikles med henblik på produktion og markedsføring i slutningen af 1998.
I mellemtiden har Dansk Sejlunion ikke kunnet spore nogen iøjnefaldende aktiviteter
med bådvaskeren herunder færdigudvikling, demonstrationstiltag mv. (Dansk
Sejlunion, 2001). Firmaet har dog fået tilsagn om støtte til et opfølgende projekt, der
sigtede på færdigudvikling af vaskeren samt test med en række lystfartøjer (se
nedenfor).
5.1.2.2 KBK Boatcleaners ApS, Kolding hovedprojekt
Udført af: KBK Boatcleaners ApS
Titel: Undersøgelse og formidling af mekanisk rensningspotentiale som substitut for
biocidholdige antibegroningsmidler til lystbåde.
Tilsagn juli 1999.
Dette projekt skulle have været rapporteret i løbet af 2000, men er blevet forsinket
bl.a. pga. tekniske vanskeligheder. Dansk Sejlunion har fået oplyst, at bådvaskeren nu
konstruktionsmæssigt er undergået større ændringer, men efter KBKs udsagn vil
bådvaskeren først i foråret 2002 være klar til fornyet afprøvning med et større
antal lystfartøjer (Dansk Sejlunion, 2001).
KBKs konstruktion
Undervandsvaskeren er beregnet til afrensning af bunde på lystfartøjer, dvs.
kølbåde og motorbåde af glasfibermateriale og belagt med hård primeroverflade.
Vaskerens dimensioner er 10 x 7 m og har en dybgang på 3 m. Gennemsejlingsbredden er max.
5 m. En u-formet stålkonstruktion oppebæres i vandet af fire flyde- og trimpontoner af
glasfiber to i hver side. Til basiskonstruktionen er fastmonteret to leddelte
bevægearme, der fastholder de runde vaskebørster, som er lejret og virkende i
horisontalt plan.

KBK cleaner
Installation
KBK cleaneren er beregnet til at flyde i havnebassinet. Til installationslængden
på de 10 m skal tillægges fartøjerne længde og tilsejlingsområde.
Funktion
Et fuldt funktionsdygtigt vaskeanlæg skal kunne betjenes af 2 mand (bådejer + en
hjælper). De afrensede begroningsmængder opsamles under vaskeprocessen i et
underliggende reservoir, hvorfra det kan ilandtages til destruktion efter en endnu ikke
anvist metode.
Omkostningsvurdering
Anskaffelsesprisen forventes at være 1,5 mio. kroner ekskl. moms. Ved afskrivning over
10 år, 8% forrentning samt 20.000 kr. om året til drift og vedligehold andrager
de årlige omkostninger 235.000 kr. Ved skønnet maksimalt mulige antal vaske på 30 pr.
uge gennem sæsonens 16 uger fås en pris på 625 kr. incl. moms pr. vask. Ved forventet
bådvask 4 gange i løbet af sæson, fås en vaskeudgift på ca. 2.500 kr. pr. båd.
I en mellemstor havn med f.eks. 500 lystbåde vil kapaciteten logistisk set dog skulle
sættes op, idet der her skal afvaskes 125 både pr. uge svarende til lige knap 18
bådvaske pr. dag. I så fald skal der investeres i flere vaskemaskiner, i dette tilfælde
4 stk., hvis der fortsat regnes med 30 vaske pr. uge pr. maskine som det maksimale.
Opsamling
KBK Boatcleaners er pr. nærværende ikke produktions- og leveringsklar. De afvaskede
begroningsmængder er biocidfri. Metode til ilandtagning af afrensede begroningsmængder
fra bådvaskeren er pr. nærværende ikke anvist. Vaskemaskinen er så pladskrævende, at
placeringen vil være problematisk i langt de fleste havne. I særdeleshed er dybgangen
på tre meter et problem. Slitageforholdet på bådene ved den gentagne mekaniske
vaskeproces er ikke vurderet.
5.1.2.3 Antipæleorm
Udført af: Olsen Design Aps
Tilsagn december 2000.
Forventes færdig med udgangen af 2002
Projektet sigter på at udvikle biocidfri alternativer til beskyttelse af træbåde mod
pæleormsangreb. Der arbejdes med forskellige former for imprægnering af træet, der
forsegles, hvorved frigivelse af miljøskadelige stoffer til havmiljøet forhindres.
Yderst tænkes bådene beskyttet af Algedugen (se omtale andet steds), hvorfor der
også skal udføres test af denne på træbåde.
5.1.2.4 Substitution af miljøfarlige biocider med enzymer i skibsbundmaling
Udført af: Biolocus Aps, Enpro ApS, DHI - Institut for Vand og Miljø samt Dansk
Sejlunion.
Tilsagn den: 3. september 2001
Forventes afsluttet 1. januar 2003
Formålet med projektet er at anvende enzymer i stedet for traditionelle biocider til
forhindring af begroning på skibe. Projektet udføres i samarbejde med EnPro ApS
(akkrediteret udviklingslaboratorium for maling og trykfarver), DHI (Institut for Vand og
Miljø) samt Dansk Sejlunion. Enzymer er biologiske molekyler (proteiner), som forekommer
i alle levende organismer.
Projektet skal udvikle metoden til en brugbar malingsteknologi, og parallelt hermed vil
de anvendte enzymer blive testet ved økotoksikologiske metoder, så det kan undersøges,
om de er uskadelige for miljøet, bliver nedbrudt og dermed ikke ophobes i miljøet.
Metoden vil i 2002-2003 blive afprøvet under realistiske forhold på lystbåde i et
antal danske havne i samarbejde med Dansk Sejlunion. BioLocus ApS har gennem nogen tid
arbejdet med at forberede teknologien og har både i laboratorieforsøg og ved feltforsøg
vist, at enzymer aktivt modvirker begroning. BioLocus har derfor indgivet en international
patentansøgning (PCT-ansøgning) for at beskytte den grundlæggende teknologi.
5.2.1.1 LKR bundmaling - LKR Paints ApS DK
Firmaet LKR epoxy har gennem en årrække arbejdet på at udvikle en miljøvenlig
epoxybaseret bundmaling. Tre prototypemalinger blev i et indledende forsøg i 1999 testet
på 10 lystbåde, der var geografisk fordelt i Danmark. En af typerne viste bedre
resultater end de øvrige, selv om den begroede. I LKR´s rapport fra forsøget hedder
det, at rurer og alger på denne type sad mindre fast, og at denne prototype i kombination
med en undervandsvaskemaskine ville være en perfekt løsning (LKR-Epoxy, 2000). I
forsøget skulle de deltagende sejlere bl.a. give deres vurdering af behovet for
afrensning af bunden med en lille højtryksrenser fra 0-10. 0 svarede til ingen afrensning
og 10 til mindst en afvaskning pr. måned. De ti sejlere vurderede afvaskningsbehovet til
mellem 3 og 7. Det anføres endvidere i rapporten, at prototypemalingerne havde tendens
til at løbe og danne appelsinhud ved påføring (LKR-Epoxy, 2000).
Siden er der sket en videreudvikling af den bedste prototype for at forbedre malingens
påføringsegenskaber. Derudover er der arbejdet på at forbedre malingens
antibegroningsegenskaber. Påføringsproblemerne skulle være løst og
begroningsegenskaberne skulle nu være forbedret tilstrækkeligt til, at et produkt til
brug på hurtiggående fartøjer, der samtidig har en del sejltid, anses for
færdigudviklet (Samtale med Lars Kruse Ravnsbæk 11. dec., 2001).
Rettighederne til produktet er overtaget af firmaet LKR Paints ApS.
Firmaet udfører løbende forsøg og udvikling af produktet, men malingen må indtil
videre betegnes som værende på prototypestadiet. LKR Paints APS forventer dog inden for
et år, at den er færdigudviklet til også at kunne anvendes på lystfartøjer og
langsomtgående skibe samt skibe, der som lystbåde kun sejler relativt lidt.
Det skal nævnes, at produktet indeholder ikke nærmere oplyste aktivstoffer. Hvornår
malingen vil blive markedsført vides ikke (Samtale med Lars Kruse Ravnsbæk, 2001).
5.2.1.2 Pilotforsøg med alternative midler til begrænsning af begroning på skibe
Landsforeningen Levende Hav
I sommeren år 2000 udførte Landsforeningen Levende Hav i samarbejde med
Naturhistorisk Museum Århus og Bønnerup Lystbådehavn et pilotforsøg angående
alternative bundmalinger. Forsøget skulle undersøge mulighederne for at screene en
række naturlige stoffers effekt over for begroning ved hjælp af en hurtig og primitiv
metode, hvor fortøjede flåder simulerede skibssider.
Effekten af stofferne måltes ved at undersøge, hvor mange gram tørvægt begroning,
det var muligt at skrabe af prøvefladerne ved forsøgets slutning. De valgte stoffer var
hovedsagelig æteriske olier og krydderier. Stofferne blev udvalgt ud fra den logik, at de
indgår i planternes kemiske beredskab. De kan formodes at have biologisk virkning som
lokalirriterende, lokalbedøvende og/eller med virkninger på nervesystemet. Det angives i
rapporten, at der intet vides om disse stoffers eventuelle giftighed i det marine miljø,
men at de er biologisk nedbrydelige og er testet på mennesker i århundreder.
Det konkluderes, at en række af stofferne - kryddernellikeolie, sort peberolie,
pebermynteolie, kamfer og cayenne viste en effekt ved at forsinke starttidspunktet
for begroningen. Men da begroningen først kom i gang, blev forskellen mellem prøverne
efterhånden udjævnet. Ved slutningen af forsøget var alle prøveflader med undtagelse
af en med et kommercielt middel i god vækst, men den begroningsforsinkende virkning, som
visse midler udviste, kunne stadig spores på en række.
Det anbefales, at der bl.a. arbejdes videre med screeningstests og på at finde et
velegnet bærestof - formodentlig en voksblanding - da det anvendte bærestof, linolie,
sandsynligvis har resulteret i, at stofferne meget hurtigt blev udvasket (Levende Hav,
2001).
5.2.1.3 Middel mod rurer - Göteborg Universitet
På Göteborg Universitet arbejdes der via programmet Stiftelsen för Strategisk
Forskning bl.a på at finde alternativer til TBT. En forsker ved Universitetet opdagende i
1998, at et stof, der indgår i sovemidler til dyr, kan hindre rurer i at sætte sig på
plader behandlet med traditionelle polymermalinger iblandet 0.01% af stoffet. Stoffet, der
kaldes Katemin, regnes for meget lidt giftigt over for vandlevende organismer og har den
egenskab, at det ikke slår rurerne ihjel, men blot skræmmer dem væk. Da
Kateminet kun virker mod rurer, kan det blive nødvendigt at tilsætte andre stoffer, som
kan virke mod øvrige organismer samt bevoksning. Professor Hans Elwing regner med, at der
vil gå endnu 2 til 3 år, før Katemin i skibsmaling kan komme til salg i større
målestok (Fjeldberg, 2000).
5.2.2.1 Power Shield
Dette er en amerikansk produceret bundbelægning fra firmaet Shield Corporation og
importeres af US-Gloss Europe AB. Belægningen er holdbar i op til 5 år. Produktet
forhandles pr. nærværende ikke i Danmark, idet testresultater i Sverige ifølge den
danske forhandler p.t. er for dårlige. Produktet er derfor midlertidigt taget af
markedet, indtil bedre testresultater forligger (Samtale med Lars Jørgensen 26/11.01).
Virkning / effektivitet
Belægningen har været afprøvet på to svenske lystbåde i sæson 2001 med dårlige
resultater (Samtale med Lars Jørgensen 26/11.01). Derudover har Power Shield været
påført et testpanel i Kalvehave Havn i sæson 2001 - ligeledes med dårligt resultat.
Pladen var meget bevokset (kun lidt mindre end referencepladerne)(Dansk Sejlunion, 2001).
Miljø- og sundhedseffekter
Der findes p.t. intet dansk sikkerhedsdatablad for produktet, men belægningen skulle
if. forhandleren være biocidfri.
Økonomi
Prisen på Power Shield kendes ikke, men vil blive meget høj, såfremt produktet på
et tidspunkt markedsføres i Danmark
Vurdering af data / validitet
Idet forhandleren anser de foreløbige testresultaterne som hovedårsag til at
produktet ikke markedsføres i Danmark, anses oplysninger vedr. effektivitet for valide.
5.2.2.2 Silikonebelægning Hempels Skibsfarve-Fabrik A/S
Hempel producerer i dag en silikonebelægning til brug på erhvervsskibe, der
sejler meget og samtidig har en høj gennemsnitsfart. Der udvikles og testes i øjeblikket
på en variant til lystbådemarkedet (Samtale med Allan Juul Nielsen dec., 2001).
5.2.2.3 Test med biocidfri bundmalinger - Sjöfartsverket
Sjöfartsverket i Sverige har gennem en årrække gjort et stort arbejde for at
udvælge, afprøve og vurdere biocidfri alternativer til traditionel bundmaling. I en af
disse tests var målet at undersøge, hvorvidt der til erhvervfartøjer med megen sejltid
kunne findes alternativer. Det konkluderes i testen, at der på den svenske vestkyst ikke
findes produkter, der kan anses som alternativer til de traditionelle malinger
(Sjöfartsverket, 2000).
I sæsonerne 2000 og 2001 har Sjöfartsverket udført en større test med 24
forskellige hhv. biocidfri og biocidholdige bundmalinger/belægninger på en række
lystfartøjer hhv. på øst- og vestkysten (i Sverige). Det første delresultat efter
første sæson viste, at i alt 16 malinger gav en dårlig eller slet ingen beskyttelse mod
bevoksning af dyr og alger på skroget. Syv af disse malinger viste så dårlige
resultater, at Sjöfartsverket fandt det formålsløst at teste dem endnu en sæson. Det
drejer sig om følgende malinger: