| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Produktorienteret miljøindsats i landbrugets primærproduktion
Sammenfattende artikel
Produkt-synsvinkel på miljø kan også gavne landbrugets økonomi
Der er et potentiale for både reduktion af miljøpåvirkningen og forbedring af
effektiviteten i landbruget ved at inddrage miljøpåvirkningen per produceret enhed (dvs.
per ton hvede, per kg slagtesvin, osv.) og ikke som i dag kun per arealenhed eller per
bedrift. Ud af de virkemidler, som en produktorienteret miljøpolitik kan benytte sig af,
er der både størst accept af og størst potentiale i en økonomisk internalisering
(f.eks. gennem en differentiering af landbrugets tilskud efter miljøpåvirkning). I
forhold hertil vil det kræve uforholdsmæssigt store investeringer at forøge
efterspørgslen efter fødevarer med dokumenteret lav miljøpåvirkning, f.eks. gennem en
mærknings- og certificeringsordning.
Dette er nogle af de væsentligste konklusioner fra projektet "Produktorientering
i landbrugets primærproduktion," der har set på, hvorledes man bedst kan gribe det
an, når den produktorienterede miljøpolitik skal føres ud i livet i landbruget.
Produktorientering er et relativt nyt begreb indenfor miljøpolitikken, bl.a. lanceret i
regeringens Natur- og Miljøpolitiske redegørelse fra 1995 og senest i EU-kommissionens
"Grønbog om en integreret produktpolitik" fra februar 2001. Den
produktorienterede miljøindsats flytter fokus fra de enkelte miljøpåvirkninger, der
skal reduceres, til den samlede effektivitet i de processer og samspil, der er årsag til
miljøpåvirkningerne. En af de væsentlige fordele ved en produkt-synsvinkel er, at de
forskellige miljøpåvirkninger ses i en sammenhæng, således at evt. tiltag ikke skaber
nye problemer andetsteds. Produkt-synsvinklen giver således et redskab til at
understøtte miljørigtige valg. Endvidere er der en mulighed for at en opgørelse af
miljøpåvirkningerne per produceret enhed vil kunne føre til en mere fleksibel offentlig
regulering med en større grad af valg- og metodefrihed.
Indtil nu har miljøreguleringen af landbruget ikke været produktorienteret, men
snarere relateret til arealforvaltningen (f.eks. regulering af antal husdyr per hektar,
særligt miljøfølsomme områder o.l.) og rettet mod konkrete problematiske stoffer
(især næringsstoffer og pesticider). Der er imidlertid god grund til at tro, at den
produktorienterede miljøpolitik også vil kunne være af stor betydning for land-bruget,
dels fordi den er mere helhedsorienteret, og dels fordi den er mere målrettet på
landbrugets samlede miljøpåvirkning og dermed kan være mere effektiv med hensyn
til de overordnede mål med miljøindsatsen. Der vil dog fortsat være miljøaspekter, der
kræver en mere stedspecifik eller kildeorienteret regulering.
Projektet har omfattet en teoretisk analyse ved hjælp af metoden "Logical
frame-work approach." Derved har vi fået struktureret de mulige virkemidler, som vi
har opdelt i en gruppe, der retter sig mod efterspørgselssiden (stimulering af
efter-spørgslen efter fødevarer med dokumenteret lav miljøpåvirkning), og en gruppe,
der direkte påvirker landmanden (f.eks. afgifter, tilskud, kvoter og detailstyring). Vi
har derefter beregnet de relative forbedrings-potentialer ved de forskellige virkemidler.
Endelig har vi undersøgt, hvad holdningen er til de forskellige virke-midler hos
forskellige aktører (landmænd, forarbejdningsindustri, myndigheder). I denne
aktøranalyse har vi bl.a. set på hvilke virkemidler, der er mest acceptable for
landbruget, og hvorledes man bedst skaber samspil mellem økonomi og miljø og tillige
skaber et frirum for den enkelte landmands egen indsats.
For eksempel viser den traditionelle, arealbaserede måde at se på
miljøpåvirk-ningen fra kvælstof (her udtrykt som kvælstofoverskud, se figur 1) en klar
sammenhæng med dyretætheden, hvilket kun peger på én måde til at reducere
påvirkningen, nemlig den økonomisk meget lidt attraktive løsning at reducere
dyretætheden og dermed producere mindre på samme areal. Ser vi derimod på
kvælstofoverskuddet per produceret enhed (figur 2), finder vi en meget stor spredning og
dermed en stor mulighed for både en reduktion af miljøpåvirkningen og en
effektivisering (idet kvælstofoverskuddet hænger sammen med såvel fodereffek-tivitet,
som produktion per hektar, og produktion per tilført mængde kvælstof, og dermed med
bedriftens økonomi). Dermed kan bestræbelsen på at reducere miljøpåvirkningen gå
hånd i hånd med landmandens økonomiske interesser.

Figur 1.
Miljøpåvirkningen fra kvælstof per arealenhed (udtrykt som kg N-overskud
per ha), som funktion af dyretætheden (udtrykt som kg N/ha i husdyrgødning fra lager).
Data fra studielandbrugene 1997-99.

Figur 2.
Miljøpåvirkningen fra kvælstof per kg mælk for de samme bedrifter som i
figur 1, medregnet det indirekte N-overskud på andre bedrifter som følge af produktion
af indkøbt foder og eksport af husdyrgødning, og fraregnet det fortrængte N-overskud
på andre brug ved eksport af korn og kalve (se bilag D for detaljer).
Tilsvarende vil en produktorienteret tilgang til pesticid-reguleringen være rettet mod
den faktisk forventede miljøpåvirkning ved pesticidbehandlingerne, f.eks. udtrykt som
toxicitets-ækvivalenter per udbytte-enhed. Dette sammenlignet med det nuværende
indirekte mål (behandlingsintensitet, dvs. antal sprøjtninger) og en pesticidafgift, der
ikke er relateret til miljøpåvirkning, men belaster pesticider med samme pris lige
meget. En produktorienteret tilgang vil søge at give den enkelte landmand bedre
beslutningsstøtte- og planlægningsværktøjer, der kan sammenligne miljøpåvirkningen
fra forskellige pesticidbehandlinger, også set i forhold til det forventede merudbytte,
og i forhold til mulige alternative behandlinger såsom mekaniske og biologiske
behandlingsformer. Det fulde udbytte af den produkt-orienterede tilgang vil dog kun kunne
opnås, hvis også pesticidafgifterne differen-tieres i forhold til miljøpåvirkning.
At udtrykke miljøpåvirkningen per produceret enhed på bedriften og holde denne op
imod tilsvarende normtal vil som de nævnte eksempler viser - kunne føre til nye
erkendelser, både for den enkelte landmand og for landbruget som helhed. Dette vil
direkte eller indirekte kunne påvirke landmændenes konkrete dispositioner i en mere
miljøvenlig retning.
Den grundlæggende forudsætning for en produktorienteret indsats er, at
miljøpåvirkningen kan opgøres per produceret enhed, dvs. per ton hvede, per kg
slagtesvin, per 1000 kg mælk osv. For at muliggøre dette foreslår vi at udvide de
nuværende PC-værktøjer "Grønt Regnskab" og "Bedriftsløsning"
således, at de nuværende opgørelser per bedrift kan sættes i forhold til den
producerede mængde af de enkelte produkter fra bedriften. Desuden skal opgørelserne
kunne omregnes til mere direkte udtryk for miljøpåvirkning (f.eks. ammoniakfordampning,
nitratudvaskning), og udvides til at omfatte miljøpåvirkningen fra forskellige
hjælpestoffer (importeret foder, gødning osv.) og andre eksterne processer, som
påvirkes af dispositioner på den enkelte bedrift (f.eks. afgasning af gylle på centrale
anlæg).
Opgørelserne per produceret enhed på bedriften vil kunne benyttes internt mellem
bedrifterne (til sammenligninger og som basis for forslag til forbedringer) og til dialog
med omverdenen, herunder myndighederne. Også aftager-virksomhederne vil kunne benytte
opgørelsen, hvor den kan indgå i tilsvarende opgørelser per enhed forarbejdet produkt
(per kg pølse, per kg ost, per kg leverpostej osv.), bl.a. til brug i markedsføringen.
F.eks. har svinesektoren sat som mål, at man på længere sigt vil "kunne oplyse
kunderne om et produkts samlede miljøpåvirkning fra jord til bord"
("Svinesektoren på vej mod nye mål", september 2001).
Selv om værktøjerne generelt vurderes som værdifulde internt på bedrifterne, kan
det alligevel kun forventes, at et mindretal af bedrifter vil foretage sådanne
opgørelser, uden at der foreligger yderligere incitamenter eller krav. Der er blandt
landmændene en klar forventning om, at indsatsen bør resultere i afsætningsfordele
eller andre økonomiske fordele.
I forhold til andre virkemidler vil det imidlertid kræve uforholdsmæssigt store
investeringer at forøge efterspørgslen efter fødevarer med dokumenteret lav
miljøpåvirkning. Dette kan derfor ikke anbefales som en generel strategi. En undtagelse
udgøres dog af det danske marked for offentlige indkøb, der kan påvirkes med en
forholdsvis begrænset indsats. Endvidere kan det overvejes, om en dansk systemeksport på
landbrugs-miljø-området kan medvirke til en bevidst-gørelse af forbrugerne på de
lokale markeder og dermed indirekte være med til at skabe nye markeder for vore egne
produkter.
Det vurderes som vanskeligt at etablere en succesfuld mærkningsordning for fødevarers
miljøegenskaber udover den allerede etablerede økologiske mærkning. Det må i stedet
forventes, at konceptet for det røde økologimærke med tiden vil blive udvidet til at
omfatte livscyklusaspekter og mere omfattende miljø-dokumentation, som det kendes fra de
statsanerkendte miljømærker "Svanen" og "Blomsten," samt at det
tilsvarende vil blive en større andel af den samlede landbrugsproduktion, der vil kunne
opnå mærkning.
Som et alternativ til miljømærkning kan der peges på en tendens til, at der i
forbindelse med supermarkedskæders "branding" stilles bestemte krav til
produkter og produktionsformer. En sådan "branding" kan også ske på initiativ
af væsentlige aktører i aftagerleddet, evt. koordineret via Landbrugsraadet. Landbrugets
organisationer ser det som vigtigt at sikre en samlet profilering af dansk landbrug, ved
at erhvervet eller brancherne selv opstiller reglerne og organiserer en uvildig
certificering heraf.
De virkemidler, som i fremtiden vil kunne tages i brug for direkte at tilskynde
landmændene til at tænke i miljøpåvirkning per produkt, kan placeres på en skala fra
de markedsorienterede (f.eks. afgifter og tilskud) over produktstandarder og kvoter til
den detail-regulering, som er fremherskende i dag. Hos alle adspurgte aktører har vi
fundet en klar præference for de markedsorienterede virkemidler. Selv i landbruget fandt
vi en vis åbenhed overfor brug af afgifter, forudsat at disse bliver lagt på selve
miljøpåvirkningen og beløbet bliver tilbageført til landbruget. Dette ville svare til
en differentiering af landbrugets tilskud efter miljøpåvirkning. En sådan
differentiering ville naturligvis være en væsentlig motivation for at reducere
miljøpåvirkningen per produkt.
Det er vigtigt, at reguleringen udformes på en sådan måde, at alle landbrug kan
opnå en fordel ved at nedsætte deres miljøpåvirkning. Det taler for en så trinløs
regulering som muligt frem for en niveau-delt model, hvor der f.eks. kun gives præmie for
præstationer over et vist niveau eller kun straffes for præstationer under et vist
niveau.
For landbruget er det vigtigt, at eventuelle miljømæssige afgifter og tilskud er
økonomisk neutrale for det samlede landbrug. Dette er en af begrundelserne for, at nogle
landmænd udtrykker en præference for så langt som muligt at lade landbruget klare
tingene selv. Dette kunne f.eks. ske gennem en differentiering af afregningspriserne efter
produktets miljøpåvirkning, dvs. at aftager-industrien involveres i en frivillig
ordning, hvor der gives en merpris for et produkt med relativt lav miljøpåvirkning, mens
der gives en lavere pris for produkter med relativ høj miljøpåvirkning.
Der er imidlertid ikke en entydig opbakning blandt landmændene til en selv-organiseret
differentiering af afregningspriserne som alternativ til offentlige afgifter. Dog har vi
fundet opbakning til en idé om, at aftager-virksomhederne (dvs. især mejerier og
slagterier) kunne præmiere dokumentationen alene, uden krav til hvor på skalaen, den
enkelte ligger. Derved kunne brugen af de produktorienterede værktøjer fremmes, og man
ville da få et bedre grundlag for senere at tage stilling til evt. yderligere
initiativer.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |