| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøoptimering af godstransportydelser inden for bygge-anlægssektoren
Der er nogle overordnede udviklingstendenser og/eller ønsker om udvikling
relateret til bygge-anlægssektoren, som også er af betydning i forhold til en øget
indsats med optimering af transportområdet. Det er naturligvis væsentligt at initiativer
til optimering af transport harmonerer og afstemmes med disse. Nogle af de væsentligste
udviklingstendenser er følgende:
 | Visionen om "dobbelt værdi til halv pris". Et af elementerne er her
industrialisering af byggeprocessen, hvor bygningsdele i højere grad produceres/samles i
industrien i stedet for på byggepladserne. Dette vil påvirke transporten til
byggepladser i retning af færre transporter, men der vil skulle transporteres mere
"luft". Transporterne til "samlingsstedet" vil formentlig kunne
reduceres. |
 | Nye samarbejdsformer mellem byggeriets parter, hvor de implicerede aktører gennem mere
tillidsprægede relationer medvirker til at optimere byggeprocessen, hjælpe hinanden og
undgå tvister. Dette er en udviklingstendens der bl.a. bakkes op af direktøren i
Danmarks største entreprenørfirma MTHS. Et bedre samarbejde og en optimeret byggeproces
vil give bedre betingelser for en god planlægning og styring af
materialeflowet/leverancer og dermed også give bedre mulighed for optimering af
transporter på såvel udtur som på returtransporterne. |
 | Der er en vis tendens til øget konsolidering/samarbejde mellem firmaer. Indenfor el- og
VVS-grossister er der eksempler på samarbejde/sammenlægning, ligesom en større
entreprenør (NCC Danmark) f.eks. har meldt ud, at de vil indsnævre antallet af
underleverandører og øge samarbejdet med disse. Sådanne forhold har naturligvis
indflydelse på mulighederne for konsolidering af transporter. Endvidere er der en tendens
til, at større entreprenører i en vis udstrækning opkøber underleverandører indenfor
el, VVS og tømmerområdet, hvilket kan have betydning for samarbejde og planlægning på
tværs af fagområderne. |
 | Af hensyn til en bedre konkurrence er der et ønske om øget inddragelse af byggevarer i
Det Indre Marked (Byggepolitisk Task Force). Det har i nærværende projekt vist sig, at
importerede materialer f.eks. fra EU og Asien bidrager betydeligt til et byggeris samlede
transportforbrug. Task Force gruppens ønske om mere konkurrence og flere byggevarer i Det
Indre Marked vil kunne øge transportforbruget til bygge-anlægsprojekter ret betydeligt. |
 | I transportsektoren som sådan er der en tendens til øget anvendelse af 3. parts
logistik (overdragelse af planlægning og udførelse af transporter til ekstern
part/transportør). Dette vil formentlig også i stigende grad vinde indpas indenfor
bygge-anlægssektoren. |
 | Et af de områder hvor projektet har vist, at der er et ret betydeligt
forbedringspotentiale er ved øget udnyttelse af tomme returtransporter. Etablering af en
ekstern funktion til transportkoordinering, som omtalt i kapitel 11, er i denne
sammenhæng en mulighed. I interviewrunden og ved rundbordssamtalerne har denne idé
imidlertid ikke fået markant opbakning. De forskellige involverede parter ser forskellige
risici/ulemper, og fokuserer i mindre grad på de gevinster dette kan bibringe. Denne
problemstilling kan muligvis relateres til den "lock-in" situation, som Den
Byggepolitiske Tast Force (s 37) mener byggeriet befinder sig i, hvor de forskellige
aktører holder fast i hinanden og ikke vil prøve at gå efter et fælles
forbedringspotentiale af frygt for, at det kan være tabsgivende for den enkelte. Der vil
her være nogle barrierer, der skal overvindes. |
 | Miljørigtig projektering og miljøstyring er aktiviteter der formentlig vil få øget
opmærksomhed fremover. Det vil her være væsentligt, at transportaspektet indarbejdes i
disse aktiviteter, dels ved valg af materialer i projekteringen, dels i det
miljøstyringsarbejde, der i stigende grad kommer til at foregå hos såvel entreprenører
og materialeleverandører. Dette vil også få efterspørgslen på transportører med
miljøstyring til at stige. |
 | Der er opbrud i den traditionelle bygherrerollen bl.a. på baggrund af
Task-Force-redegørelsen om byggeriets fremtid og Danske Entreprenørers udtalelser om, at
bygherren i fremtiden i højere grad må optræde som aktiv og kvalificeret kunde, der
påtager sig ansvar, hvis fremtidens byggeri skal blive tilfredsstillende for det danske
samfund. Dette falder fint i tråd med at et væsentligt incitament til at få gang i
transportoptimeringen skal komme gennem krav fra bygherrerne. |
Som det er fremkommet i nærværende rapport er der et vist uudnyttet potentiale for
optimering af transporter til bygge-anlægsprojekter. Situationen er imidlertid noget
fastlåst, idet mange af de involverede aktører ikke har væsentlige incitamenter
til at gå ind og optimere på transporten udover det, de allerede gør i forvejen.
Det er derfor væsentligt, at der bliver skabt nogle incitamenter. Det kan dels være i
form af krav fra bygherrer til transportoptimering. Dels bør der sættes mere fokus på
de økonomiske besparelser, der kan være ved optimering, som kan være med til at
finansiere en indsats for at reducere miljøbelastningerne fra transporten.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|