| Indhold |
Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 3, 2002
Indsamling af papir og pap til genanvendelse fra virksomheder
Et arbejdsredskab til kommunerne til at planlægge, justere og effektivisere
anvisnings- og indsamlingsordninger for papir- og papaffald fra virksomheder samt
offentlige og private institutioner
Indholdsfortegnelse
Den nationale Affaldsplan 1998-2004, Affald 21, indeholder de initiativer på
affaldsområdet, der skal iværksættes og gennemføres for at opnå en endnu bedre og
mere effektiv affaldshåndtering end den, vi kender i dag.
To af udfordringerne er:
 | At øge genanvendelsen |
 | at øge kvaliteten i affaldsbehandlingen, herunder en bedre udnyttelse af affaldets
ressourcer. |
I Affald 21 er målsætningen for år 2004, at 75% af papir- og papaffaldet fra
virksomheder, offentlige og private institutioner bliver indsamlet til genanvendelse.
Til sammenligning skønnes indsamlingseffektiviteten i 1996 at have været ca. 63% fra
virksomheder og institutioner1.
Bekendtgørelse om affald nr. 619 af 27. juni 2000 sikrer regelgrundlaget for
kommunalbestyrelsernes iværksættelse af ordninger, der skal sikre indsamling og
genanvendelse af papir- og papaffald fra virksomheder, offentlige og private
institutioner. Området er gebyrfinansieret.
Det er frivilligt at følge vejledningens anbefalinger.
Med vejledningen ophæves Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 1, 1985 "Indsamling
af papir fra offentlige institutioner".
Denne vejledning kan også læses på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk.
1 |
Indsamlingseffektiviteten er beregnet på grundlag af
opgørelser over potentialer, som refereret i Affald 21, side 198
|
I 1984 vedtog Folketinget den reviderede lov om genanvendelse og begrænsning af
affald. Formålet med loven var at begrænse forureningen og udnytte ressourcerne bedst
muligt. Et af de områder, hvor dette umiddelbart kunne lade sig gøre, var papirområdet.
Bekendtgørelse nr. 882 af 11. december 1986 gav kommunalbestyrelserne mulighed for med
henblik på genanvendelse og begrænsning af affald at iværksætte indsamlinger af
genanvendelige materialer og produkter fra erhvervsvirksomheder. Endvidere blev det
fastsat, at kommunalbestyrelserne per 1. januar 1990 skulle iværksætte
indsamlinger af papir, karton- og papmaterialer samt produkter heraf fra
handelsvirksomheder (engros- og detailhandelsvirksomheder). Genanvendelsesloven og
bekendtgørelsen er nu ophævet.
Kommunalbestyrelserne har siden ikrafttrædelsen af bekendtgørelse nr. 299 af 30.
april 1997 været forpligtet til at etablere en anvisningsordning for papir- og papaffald2, der omfatter alle virksomheder samt
offentlige og private institutioner. Forpligtigelsen er videreført i bekendtgørelse om
affald nr. 619 af 27. juni 2000.
Formålet med vejledningen er, at give kommunerne et arbejdsredskab til at planlægge,
justere og effektivisere anvisningsordninger og indsamlingsordninger for papir og pap fra
virksomheder samt offentlige og private institutioner.
Formålet med vejledningen er også, at give kommunerne retningslinier for udsortering
af papir og pap til genanvendelse fra virksomheder samt private og offentlige
institutioner. Ved genanvendelse af papir og pap menes oparbejdning til produktion af nye
papir- eller papprodukter.
Denne vejledning er udarbejdet af Teknologisk Institut og Miljøstyrelsen. Der har
været tilknyttet en følgegruppe bestående af DanFiber A/S, averhoff & co a/s, Dansk
Transport og Logistik, Recodan Papirsortering A/S, Affaldsteknisk Samarbejde, Reno-Sam og
Kommunernes Landsforening.
2 |
Papir- og papaffald dækker som det fremgår af
affaldsbekendtgørelsen: "affald i form af papir, pap, karton og papmaterialer og
produkter heraf". Af hensyn til læsevenligheden vil nærværende vejledning fremover
også bruge betegnelsen "papir og pap". Det er således underforstået, at der
er tale om papir- og papaffald.
|
Det væsentligste regelsæt på området er bekendtgørelse nr. 619 af 27. juni 2000 om
affald, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 648 af 29. juni 2001, herefter benævnt
affaldsbekendtgørelsen. Affaldsbekendtgørelsen fastslår bl.a. hvilke pligter og
rettigheder henholdsvis kommunerne og virksomhederne har i forbindelse med indsamling af
papir og pap til genanvendelse.
Ifølge affaldsbekendtgørelsen er kommunalbestyrelsen ansvarlig for at der
iværksættes ordninger med henblik på at sikre genanvendelse af papir og pap fra
virksomheder, offentlige og private institutioner. Ordningerne kan organiseres enten som
anvisningsordninger eller som indsamlingsordninger. I det følgende beskrives
hovedelementerne af henholdsvis anvisnings- og indsamlingsordninger samt ordningernes
fælles bestemmelser. Der henvises i øvrigt til Miljøstyrelsens generelle vejledning om
bortskaffelse, planlægning og registrering af affald, nr. 4/94.
Ifølge affaldsbekendtgørelsen er kommunalbestyrelsen forpligtiget til at anvise
genanvendeligt affald i form af papir og pap fra virksomheder, offentlige og private
institutioner til genanvendelse (§ 36, stk. 1).
Anvisningsordningen skal tilrettelægges med det sigte, at væsentlige dele af det
genanvendelige affald udnyttes til genanvendelse (§ 36, stk. 7).
Forskrifterne om anvisningsordningens omfang og tilrettelæggelse skal
kommunalbestyrelsen fastsætte i et eller flere regulativer (§ 21, stk. 1).
Kommunalbestyrelsen skal i sit regulativ anvise det genanvendelige affald, i dette
tilfælde papir og pap, til en bestemt behandlingsform, som kan beskrives i regulativet.
Kommuner kan endvidere godt i regulativer eller i bilag hertil anføre navngivne anlæg,
der modtager papir- og papaffald. Affaldsproducenterne har imidlertid ikke pligt til at
benytte de angivne anlæg, men kan benytte alle anlæg der benytter den foreskrevne
behandlingsform.
Kommunalbestyrelsen kan etablere aftaler med anlæg, der modtager affald til
genanvendelse, som forpligter anlæggene til at modtage det anviste affald (§ 38). Hvis
kommunalbestyrelsen ikke etablerer sådanne aftaler er kommunalbestyrelsen forpligtet til
at sikre, at der er aftagere til det genanvendelige affald, hvis en konkret
affaldsproducent henvender sig.
Virksomheder, offentlige og private institutioner er på tilsvarende vis forpligtiget
til at benytte den af kommunalbestyrelsen anviste håndtering af papir og pap, herunder
følge de forskrifter som er angivet i kommunalbestyrelsens regulativ(er) for håndtering
af papir og pap (§ 39, stk. 1).
Ved en anvisningsordning er det virksomheden (affaldsproducenten), der er ansvarlig
for, at affaldet håndteres, opbevares, sorteres, transporteres, behandles efter
regulativets bestemmelser. Det er således virksomhedens pligt at sikre, at affaldet
sorteres efter regulativets anvisninger, og at affaldet bliver transporteret til et anlæg
med den behandlingsform som er beskrevet i regulativet.
Alle typer af virksomheder, offentlige og private institutioner er omfattet af
anvisningsordningen for papir og pap, ligesom der i affaldsbekendtgørelsen ikke er sat
nogen nedre grænse for den papir- og papmængde, en given virksomhed genererer per
tidsenhed, for at være omfattet af ordningen.
Dokumenter fra virksomheder, private og offentlige institutioner, der indeholder
fortrolige oplysninger, er ikke omfattet af anvisningsordningen. Virksomheden, den
offentlige eller private institution afgør selv, hvornår affald i form af dokumenter
indeholder fortrolige oplysninger og således ikke er omfattet af anvisningsordningen (§
39, stk. 2 og 3).
Selvom fortrolige papirer ikke er omfattet af anvisningsreglerne, kan virksomheden, den
offentlige eller private institution sagtens afsætte disse til genanvendelse alligevel
enten ved først at lade papirerne makulere eller ved at aflevere de fortrolige
papirer direkte til genvindingsindustrien. Mange virksomheder, offentlige og private
institutioner benytter sig i dag af makulering, hvilket kan foretages enten af
virksomheden selv, af transportøren eller af modtageanlægget. I sidstnævnte tilfælde
indsamles og transporteres de fortrolige papirer i aflåste containere.
De virksomheder, offentlige og private institutioner, som ikke ønsker at benytte sig
af genanvendelsesmulighederne, kan vælge at lade deres fortrolige dokumenter gå til
forbrænding. Dette kan dog ikke ske ved, at de fortrolige dokumenter indsamles til
forbrænding sammen med virksomhedens øvrige brændbare affald, idet dette ikke sikrer en
hemmeligholdelse af de fortrolige oplysninger (hvilket er begrundelsen for ikke at
aflevere materialet til genanvendelse). Dokumenter med fortrolige oplysninger skal
udsorteres og efterfølgende forbrændes under specielt sikrede forhold.
Kommunalbestyrelsen skal i henhold til § 26 og § 28 fastsætte forskrifter om
udsorteringen, forbrændingen mv. i deres regulativer.
Nye regler for dokumenter der indeholder fortrolige oplysninger er under overvejelse.
Kommunalbestyrelsen kan i stedet for en anvisningsordning vælge at iværksætte en
indsamlingsordning for papir og pap med henblik på genanvendelse (§ 43).
Forskrifterne om indsamlingsordningens omfang og tilrettelæggelse skal
kommunalbestyrelsen fastsætte i et eller flere regulativer (§ 21, stk. 1).
Kommunalbestyrelsen kan med egen transportør eller f.eks. ved kontraktaftaler med
transportører og modtageanlæg, sikre sig, at opsamlingsmateriel for papir og pap
tømmes, og at papir og pap transporteres og genanvendes i overensstemmelse med
regulativets bestemmelser. Opsamlingsmateriellet kan være opstillet enten hos de enkelte
virksomheder eller i et passende net, dvs. på pladser, der er tilgængelige for flere
virksomheder.
Virksomheder, offentlige og private institutioner er forpligtiget til at benytte den af
kommunalbestyrelsen iværksatte ordning for papir og pap, herunder følge de forskrifter
som er angivet i kommunalbestyrelsens regulativ(er) for håndtering af papir og pap (§
44, stk. 1). Undtagelsen hertil er dog affaldsbekendtgørelsens § 24, stk. 2 se
afsnit 2.2.2. herom.
Ved en indsamlingsordning er det kommunalbestyrelsen, der er ansvarlig for, at affaldet
bliver indsamlet og behandlet efter regulativets bestemmelser. Det er således
kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for, at affaldet bliver afhentet hos virksomheden og
bragt til det anlæg, kommunen har kontrakt med. Kommunalbestyrelsen er endvidere
ansvarlig for, at ordningerne til enhver tid er funktionsduelige.
Indsamlingsordninger adskiller sig fra anvisningsordninger ved, at virksomhederne ikke
kan gøres ansvarlige, hvis papir og pap ikke håndteres korrekt. Det er dog virksomhedens
(affaldsproducentens) ansvar, at de regulativfastsatte krav til sorteringen, emballering
mv. er overholdt.
Kommunerne kan vælge alene at etablere en indsamlingsordning for udvalgte brancher
eller geografiske områder - f.eks. større sammenhængende industrikvarterer, strøggader
eller midtby.
I regulativet skal der foretages en præcis afgrænsning af brugerkredsen, således at
en virksomhed klart kan se, om den er omfattet af ordningen, samt hvilke rettigheder og
pligter dette medfører.
En kommunal ordning er iværksat, når regulativet for indsamling af papir og pap
træder i kraft, og regulativet er bekendtgjort i lokale aviser, der har almindelig
udbredelse i kommunen, eller i øvrigt på den på stedet almindeligt anvendte måde (§
34).
Når kommunalbestyrelsen har iværksat en indsamlingsordning for papir og pap, er det
forbudt at indsamle papir og pap uden kommunalbestyrelsens bemyndigelse
(miljøbeskyttelsesloven § 45, stk. 4).
Kommunalbestyrelsen er dog i visse tilfælde forpligtiget til at fritage en virksomhed
fra pligten til at benytte den kommunale indsamlingsordning (§ 24, stk. 2). Virksomheden
har et retskrav på fritagelse fra indsamlingsordningen. Dette gælder såfremt:
 | Virksomheden godtgør, at den senest samtidig med den kommunale indsamlingsordnings
iværksættelse, har indgået aftale om, at affaldstyper, der er omfattet af
indsamlingsordningen, afleveres til anden side til genanvendelse, |
 | virksomheden er etableret efter indsamlingsordningens iværksættelse og virksomheden
ved etableringen godtgør, at den har indgået aftale om, at affaldstyper, der er omfattet
af indsamlingsordningen, afleveres til anden side til genanvendelse, |
 | papir- og papaffald eksporteres til nyttiggørelse i udlandet, jf. Miljøstyrelsens brev
af 15. maj 2001 til samtlige kommuner og affaldsselskaber om eksport af affald til
nyttiggørelse (Se Bilag 1). |
Herudover gælder de samme undtagelsesregler som beskrevet under anvisningsordning for
papir- og papaffald nemlig at benyttelsespligten ikke gælder dokumenter, der
indeholder fortrolige oplysninger.
Efter miljøbeskyttelseslovens § 45 har kommunalbestyrelserne pligt til at
udarbejde regulativer for håndteringen af alt affald, herunder genanvendelige materialer
og produkter. Affaldsbekendtgørelsen indeholder de nærmere bestemmelser om udformningen
af regulativer for henholdsvis anvisnings- og indsamlingsordninger.
Regulativ for anvisningsordning:
I regulativer, der omhandler anvisningsordninger, skal kommunalbestyrelsen
fastsætte forskrifter om ordningernes omfang og om affaldets håndtering (§ 26, stk. 1).
Endvidere kan Kommunalbestyrelsen i regulativer, der omhandler
anvisningsordninger, fastsætte forskrifter om bl.a. anmeldelse, emballering, sortering af
affald (§ 26, stk. 2).
Flere kommuner har i dag i deres regulativer indføjet en bestemmelse om, at
anvisningsordningen omfatter affaldsproducenter, med mere end en angivet mængde papir og
pap per måned.
Nogle kommuner har endvidere en bestemmelse i regulativet om, at affaldsproducenter,
der har mindre papir og pap end den angivne mængdegrænse, kan aflevere dette på
genbrugsstationer mod betaling.
Virksomhederne kan bortskaffe deres papir og pap til ethvert anlæg, der opfylder de i
regulativet fastsatte betingelser (§ 32). Såfremt et regulativ ikke indeholder
nærmere angivne betingelser om behandlingsform mv., vil virksomheden kunne afsætte sit
papir og pap til de genanvendelsesformål mv., som virksomheden selv vælger.
Virksomheder er ikke forpligtigede til at meddele kommunen hvilket behandlingsanlæg,
de benytter, forinden afleveringen af deres papir og pap, men de skal på anmodning fra
kommunen kunne dokumentere, at regulativets kriterier for genanvendelse er opfyldt.
Regulativ for indsamlingsordning:
I regulativer, der omhandler indsamlingsordninger, skal kommunalbestyrelsen
fastsætte forskrifter om ordningernes omfang (§ 22, stk. 1).
Endvidere kan kommunalbestyrelsen i regulativer, der omhandler
indsamlingsordninger, fastsætte forskrifter om f.eks. beholdere, sortering og oplysninger
om affald. (§ 22, stk. 2).
Regulativ - regler fælles for anvisnings- og indsamlingsordninger:
Såfremt der er behov for løbende eller fast tilbagevendende oplysninger om
affaldet, eksempelvis om hvor papiret/pappet stammer fra, hvor store mængder der er tale
om osv., kan der i regulativerne indarbejdes regler herom (§§ 22 og 26). Oplysningerne
vil altid kunne fås af kommunalbestyrelserne ved henvendelse til affaldsproducenterne og
affaldstransportørerne, men med regulativet kan kommunalbestyrelsen fastsætte nærmere
krav til form, indhold og indberetningstidspunkt.
Kommunalbestyrelsen skal i regulativer, der omhandler anvisnings- og
indsamlingsordninger for genanvendeligt affald, herunder emballageaffald (papir og pap),
fastsætte forskrifter om, at anvisningen eller indsamlingen sker med henblik på
genanvendelse (§§ 24 og 27).
I regulativer kan fastsættes forskrifter om gebyrer for affaldshåndtering (§ 29).
Såfremt manglende sortering medfører et særgebyr til f.eks. sortering på
modtageanlægget, skal dette fremgå af regulativet eller takstbladet. For særgebyrer
gælder de samme regler som for gebyrer i øvrigt, bl.a. at de skal være
omkostningsægte.
I regulativer kan der endvidere fastsættes forskrifter om en række krav til
affaldstransportørerne i forbindelse med disses indsamling, håndtering og transport af
papir og pap til genanvendelse (§ 31).
Det skal fremgå af regulativet, hvornår en virksomhed, offentlige eller private
institution har krav på fritagelse fra benyttelsespligten (§§ 24 og 32).
Kommunalbestyrelsen er forpligtiget til at føre tilsyn med, at papir og pap
håndteres i overensstemmelse med lovgivningen og regulativets bestemmelser
(Miljøbeskyttelsesloven § 65).
Affaldsbekendtgørelsen forpligter i en række tilfælde såvel affaldsproducerende som
affaldsbehandlende virksomheder til at registrere og afgive oplysninger om affaldet.
Affaldsproducenter
Affaldsproducerende virksomheder der er listevirksomheder m.v. (§18, stk. 1) er
forpligtiget til at føre register over deres affaldsproduktion. Registeret skal føres
efter forskrifterne i Affaldsbekendtgørelsens bilag 13 og definitionerne i bilag 14 over
fraktion, art, mængde og sammensætning af det producerede affald, herunder muligheder
for yderligere sortering samt indhold af visse miljøbelastende stoffer (§ 18, stk. 1).
Registeret skal første gang føres for året 2001. Registerets oplysninger og
dokumentation for disse oplysninger skal opbevares i 5 år (§ 18, stk. 1).
Oplysningerne skal efter anmodning indberettes til kommunalbestyrelsen, amtsrådet og
Miljøstyrelsen (§ 19, stk. 1)
Såfremt der i de kommunale regulativer er fastsat forskrifter om oplysninger om affald
(§ 22, stk. 2, punkt 9 og § 26, stk. 2, punkt 11), skal affaldsproducenten registrere og
afgive disse oplysninger.
Virksomheder, offentlige og private institutioner skal over for kommunalbestyrelsen
godtgøre, at affaldet er håndteret i overensstemmelse med kommunalbestyrelsens anvisning
(§ 39, stk. 4).
Ved væsentlige ændringer i affaldets mængde, sammensætning eller egenskaber skal
virksomheden, den private eller offentlige institution straks underrette
kommunalbestyrelsen herom (§ 46).
Virksomheder, offentlige og private institutioner skal efter anmodning fra
kommunalbestyrelsen afgive alle oplysninger vedrørende affaldshåndteringen, herunder
oplysning om de af virksomheden, den offentlige eller private institutions eventuelt
anvendte transportvirksomheder og affaldsbehandlere (§ 48).
Affaldsbehandlere
Virksomheder eller anlæg, der modtager papir og pap med henblik på genanvendelse
eller forbrænding af fortrolige papirer, skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen
eller Miljøstyrelsen afgive alle oplysninger om modtaget affald, herunder hvilke mængder
der er modtaget fra hver enkelt virksomhed (§ 47, stk. 1).
Endvidere skal disse virksomheder eller anlæg samt virksomheder, der forhandler eller
videresælger emballageaffald, efter anmodning fra Miljøstyrelsen afgive alle oplysninger
om modtaget emballageaffald (§ 47, stk. 2).
Virksomheder, herunder returpapirhandlere med sorteringskapacitet og
returpapirforbrugende fabrikker, der erhvervsmæssigt oparbejder indsamlet og
kildesorteret papir og pap, skal føre register efter forskrifterne og definitionerne i
affaldsbekendtgørelsens bilag 8 (§ 16). Registeret skal bl.a. indeholde oplysninger om
transportør, fraktion, geografisk kilde, erhvervsmæssig kilde og mængde. De
affaldsbehandlende virksomheder skal indberette deres oplysninger til Miljøstyrelsen
(ISAG) (§ 17).
Indberetningerne til ISAG, der vedrører indsamlet papir, er desuden følgende:
 | Den geografiske kilde oplyses, når indsamleren afleverer papir til
genvindingsindustrien. Dvs. oprindelseskommune skal angives, |
 | fraktionen "papir og pap" opdeles i:
 | Aviser og ugeblade |
 | bølgepap |
 | bedre kvaliteter |
 | andet papir og pap. |
|
Afgørelser efter affaldsbekendtgørelsen kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed (§ 63).
Der kan straffes med bøde i en række tilfælde, som fremgår af
affaldsbekendtgørelsens § 64, f.eks. hvis:
 | Virksomheder, der erhvervsmæssigt transporterer affald (transportører) produceret i
kommunen, undlader at lade sig registrere hos kommunalbestyrelsen efter
affaldsbekendtgørelsens § 12, |
 | transportører ikke efter anmodning fra kommunalbestyrelsen afgiver oplysninger om
transporterede mængder i henhold til affaldsbekendtgørelsens § 13, |
 | virksomheder undlader at føre register efter § 18 i affaldsbekendtgørelsen, |
 | virksomheder undlader at indberette efter § 19 i affaldsbekendtgørelsen, |
 | virksomheder undlader at benytte de af kommunalbestyrelsen anviste
håndteringsmuligheder efter § 35, jf. § 39, |
 | virksomheder undlader at benytte de af kommunalbestyrelsen iværksatte
indsamlingsordninger efter § 43. |
Ud over gældende regler i affaldsbekendtgørelsen blev Transportemballageaftalen
indgået den 16. august 1994 mellem Miljø- og Energiministeren og Dansk Industri,
Plastindustrien og Emballageindustrien. Der er nedsat en aftalegruppe, der tilvejebringer
de statistiske og praktiske forudsætninger for at realisere aftalens målsætninger.
Målsætningen for indsamling og genanvendelse af transportemballager af bølgepap og
blandet papir og pap er 80%, og dette er næsten opnået.
Forudsætningerne for forsyningen af blandet papir og pap er væsentligt mindre end
antaget ved aftaleindgåelse, hvorfor der ikke er indsamlet de forventede mængder. For
bølgepap har der været den modsatte udvikling, således at der indsamles større
mængder end forventet.
Det samlede forbrug af papir og pap i Danmark var i 1998 1.304.000 tons3. Heraf 520.000 tons hos private husstande4 og 780.000 tons hos virksomheder.
Af disse 780.000 tons skønnes de 700.000 tons at være egnet til genanvendelse. Af
disse 700.000 tons blev der i 1998 indsamlet 414.000 tons5,
svarende til knap 60% (59%) af potentialet.
I dag findes der ikke potentialer for papir og pap fordelt på virksomheder,
virksomhedstyper eller brancher. Dog skal affaldsproducerende virksomheder der er
listevirksomheder føre register over deres affaldsproduktion og på anmodning indberette
oplysningerne til kommunalbestyrelsen. Disse oplysninger kan indhentes.
Den mest præcise kortlægning af papir- og papmængden hos kommunens virksomheder og
institutioner opnås ved besøg på den enkelte virksomhed/institution. Dette er
imidlertid en meget ressourcekrævende måde at kortlægge de potentielle
indsamlingsmængder på, ikke mindst fordi det set ud fra et rationelt synspunkt vil være
fornuftigt samtidig at benytte lejligheden til at kortlægge de øvrige affaldsmængder i
virksomhederne og institutionerne.
Det kan derfor anbefales, at der i første omgang gennemføres en
spørgeskemaundersøgelse enten hos alle kommunens virksomheder eller hos de virksomheder,
der skønnes relevante.
Hvis spørgeskemaundersøgelsen kun foretages hos udvalgte virksomheder, kan det
anbefales at udvælge f.eks. handel, kontor og institutioner, hvor genanvendelsen ikke er
steget så kraftigt som forventet6 i de
senere år. Ligeledes er der hos en del fremstillingsvirksomheder ofte tale om, at der er
etableret en ordning for f.eks. pap fra produktionen, men ikke en indsamling af
kontorpapir fra de administrative arbejdspladser.
En anden form for afgrænsning af antallet af virksomheder, der inddrages i en
spørgeskemaundersøgelse, kan være kun at medtage virksomheder med f.eks. 5 ansatte og
derover.
Oplysningerne om mængder/potentialer, der fremkommer ved anvendelse af en
spørgeskemaundersøgelse, vil være præget af en vis usikkerhed. Det viste diagram kan
være til hjælp, når man skal forsøge at sikre sig, at man har de samlede papir- og
papstrømme med for den enkelte virksomhed.
Papir- og papstrømme for den enkelte virksomhed
3 |
Teknologisk Institut, Affald og Genanvendelse:
"Returpapirstatistik 1998"
|
4 |
Notat om papir og pap forsyning og indsamling,
Miljøstyrelsen, 17. juni 1998
|
5 |
Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 3, 2000:
"Affaldsstatistik 1998"
|
6 |
Miljøprojekt nr. 441, 1998: "Barrierer for
genanvendelse af forbrændingsegnet erhvervsaffald", Miljøstyrelsen
|
De fraktioner, der indsamles fra virksomheder, private og offentlige institutioner, kan
opdeles i følgende 4 kategorier:
 | Bedre kvaliteter |
 | bølgepap |
 | kontorpapir |
 | blandet papir/blandet karton. |
Kategorien bedre kvaliteter indsamles primært fra den grafiske industri, mens
kategorien bølgepap hovedsageligt indsamles fra engros- og detailhandel.
Kategorien kontorpapir indsamles primært fra private og offentlige institutioner og
fra større virksomheder.
Alle typer papir og pap, der optræder i en vis mængde og kvalitet, kan genanvendes,
hvis fibrene ikke i produktionsprocessen er forurenet i en sådan grad, f.eks. ved
laminering, at de ikke kan renses.
Såfremt en kommune etablerer en indsamlingsordning, skal kommunen sikre sig, at det
indsamlede papir bliver sikret materialegenanvendt. Det skal så vidt muligt ske ved
udbuddet af ordningen for indsamling og genanvendelse af papir og pap.
Alle typer af papirkvaliteter kan afsættes, men der kan være tale om, at returpapiret
nedklassificeres, hvis det ikke overholder de opstillede kvalitetskrav. Der er forskellige
forhold afhængigt af papirkvaliteten, der kan medføre nedklassificering af en vare.
Det må anbefales, at virksomheder og institutioner kontakter modtageren af
papiret/pappet (f.eks. den lokale genvindingsindustri) for at få afklaret de specifikke
kvalitetskrav/sorteringskrav.
De kvaliteter, der typisk indsamles fra virksomheder i dag, er:
 | Papir fra den grafiske industri |
 | pap (bølgepap) |
 | kontorpapir (henholdsvis fortrolige papirer og ikke-fortrolige papirer) |
 | blandet karton (primært fra den grafiske industri). |
Kontorpapir kan opdeles i følgende 3 fraktioner:
 | Fortrolige papirer |
 | pap og andre brune fibre som f.eks. brune kuverter |
 | øvrigt papir f.eks. fotokopier, kuverter, aviser og edb-lister (endeløse baner). |
For de fleste kontorer vil det ikke kunne betale sig at udsortere edb-lister som en
selvstændig fraktion. Edb-lister forekommer hos de fleste virksomheder i begrænset
omfang.
For nogle virksomheder vil det være tilstrækkeligt at opsamle det frasorterede papir
og pap i en enkelt fraktion. Dette gælder virksomheder (typisk butikker), hvor der
hovedsageligt forekommer en enkelt kvalitet (typisk pap).
Det er ikke muligt at angive præcise sammenhænge mellem virksomhedstypen og mængden
af pap- og papaffald. På baggrund af eksisterende erfaringer kan der dog peges på nogle
overordnede tendenser.
Generelt gælder, at jo større omsætning målt i varegennemstrømning og/eller
kroner, jo mere transportemballage forefindes. Hovedreglen er, at jo flere varer en
virksomhed håndterer, jo mere emballageaffald produceres. Store grossistvirksomheder,
vareimportører eller centrale lagre, hvor varer pakkes om, er derfor særligt
interessante i forhold til papmængder. Et andet eksempel kan være en
fremstillingsvirksomhed, der anvender store mængder halvfabrikata i produktionen.
Det gælder således for både butikker, engroslagre, fremstillingsvirksomheder og
andet, at jo større virksomhed, særligt med hensyn til varer, der leveres til
virksomheden, jo større sandsynlighed for, at der forekommer store mængder papaffald.
Tidligere erfaringer viser, at der skønsmæssigt forekommer 1 tons papaffald per 1
million kr. i omsætning, dog ikke fra handelsvirksomheder, hvor mængden er mindre. Dette
kan dog have ændret sig i dag med ændrede distributionsformer.
Koncentration af virksomheder på et begrænset areal udgør et område, hvor der kan
være tale om et stort samlet papir- og pappotentiale, selvom den enkelte virksomhed ikke
nødvendigvis bidrager med særligt store mængder. Dette kan f.eks. være tilfældet ved
butikscentre, storcentre, erhvervsparker, indkøbsgader, kontorhuse, kontorfællesskaber
etc.
Administrative arbejdspladser/kontorarbejdspladser producerer papiraffald. Her er både
tale om egentlige administrative arbejdspladser, som f.eks. offentlige og private
kontorer, og om administrationen hos f.eks. fremstillingsvirksomheder.
Antallet af store administrative arbejdspladser er højere i den østlige del af landet
end i den vestlige del. Dette skyldes, at statslige administrationer og mange større
virksomheders hovedsæder i overvejende grad er placeret i Østdanmark.
For kontorvirksomheder peger et meget groft skøn på, at ca. 50% af disse virksomheder
har en ordning for papir, og ligeledes at 50% har en ordning for pap.
For handelsvirksomheder skønnes, at ca. 50% har en ordning for papir og ca. 80% for
pap7.
For bygge- og anlægsvirksomheder skønnes, at ca. 30% har en ordning for papir og
ligeledes 30% for pap.
Selvom en kommune via sit erhvervsaffaldsregulativ har indført en anvisnings- eller
indsamlingsordning for papir og pap, har det ofte vist sig, at virksomheder omfattet af
regulativet ikke har etableret ordninger. Årsagen til dette vil meget ofte være, at
virksomhederne ikke er opmærksomme på den regulativfastsatte ordning eller at der
mangler tilsyn fra de kommunale myndigheder.
F.eks. viser en undersøgelse8, at knap
50% af de virksomheder, der ifølge det aktuelle erhvervsaffaldsregulativ skulle være
omfattet af en anvisnings- eller indsamlingsordning for papir, reelt ikke er tilsluttet en
sådan. Ligeledes viser undersøgelsen, at godt 25% af de virksomheder, der skal have en
ordning for pap, ikke har en sådan.
Det er nærliggende at antage, at virksomheder med større mængder papir og pap har
etableret ordninger, men ovennævnte undersøgelse har vist, at ca. 40% af virksomheder
med over 100 kg papir per måned og knap 20% af virksomheder med over 100 kg pap per
måned ikke har etableret en ordning. Formodningen om at virksomheder med større
affaldsmængder generelt har styr på deres affaldshåndtering er ikke nødvendigvis
rigtig.
7 |
Arbejdsrapport om brugerundersøgelse vedrørende
erhvervsaffald for udvalgte brancher, FASAN, efteråret 1999
|
8 |
Evalueringsrapport vedr. "Kampagne for genanvendelse af
plastfolie, papir og pap fra erhverv". Gennemført oktober 1998 marts 2000,
I/S Vestforbrænding.
|
Mange virksomheder og institutioner har ikke fokus på affaldsbortskaffelse, ligesom en
del virksomheder (ofte mindre virksomheder) ikke har en person, der er ansvarlig for
virksomhedens håndtering af affald.
Årsagerne hertil kan være mange, og den manglende opmærksomhed på affald kan bl.a.
skyldes, at der ikke fokuseres på affald ved generelle miljøtiltag. F.eks. omfatter
kravene i bekendtgørelsen om grønne regnskaber9
ikke opgørelser over de samlede affaldsmængder og bortskaffelsesmetoder, så længe
affaldet ikke indeholder forurenende stoffer. Det vil sige, at virksomhederne ikke
behøver at redegøre for de affaldsmængder, der leveres til genanvendelse i grønne
regenskaber. Der er forslag til nye regler om grønne regenskaber, og dette vil kunne
betyde at regnskaberne skal suppleres med flere oplysninger om virksomhedens
affaldshåndtering.
Håndteringen af ikke farligt erhvervsaffald drøftes måske ikke tilstrækkeligt ved
de kommunale miljøtilsyn.
Mange virksomheder, offentlige og private institutioner kender ikke kommunens krav til
genanvendelse af papir og pap. Der er derfor behov for en konkret og målrettet
information fra kommunens side.
Effekten af udsendt informationsmateriale forbedres, hvis informationen kræver en
reaktion fra virksomheden; eksempelvis besvarelse og returnering af et spørgeskema.
Et opsøgende arbejde over for virksomhederne og institutionerne kan f.eks. baseres på
krav til virksomhederne om at anmelde affaldsproduktion, bortskaffelsesmetode og evt.
transportør til kommunen. Kommunen eller affaldsselskabet får på denne måde et godt
overblik over virksomhedernes og institutionernes affaldsproduktion og over, hvilke
transportører der opererer og samtidig tvinges virksomhederne og institutionerne til at
forholde sig til affaldsmængderne.
Telefonisk kontakt og besøg på virksomheden fremmer virksomhedens opfattelse af en
aktiv kommune, der prioriterer håndhævelse af egne regler højt.
Det er således hensigtsmæssigt, at der afsættes ressourcer til samarbejdet mellem
kommune/affaldsselskab og virksomhed. Mange steder fungerer erhvervsaffaldskonsulenten
både som én, virksomhederne kan ringe til med henblik på at få vejledning i
affaldsspørgsmål (f.eks. sortering og afsætning), og som én der på mere opsøgende
vis tager fat i virksomhederne for at forbedre deres affaldshåndtering. Kontakten til
virksomhederne kan både have karakter af en telefonisk, skriftlig eller personlig
henvendelse eller i form af en kampagne. Hidtidige erfaringer viser, at
erhvervsaffaldskonsulenter er et godt middel til at styrke samarbejdet mellem
kommuner/affaldsselskaber og virksomheder.
9 |
Bekendtgørelse nr. 975 af 13. december 1995 om visse
godkendelsespligtige virksomheders pligt til udarbejdelse af grønt regnskab
|
Der praktiseres i dag forskellige former for indsamling af papir og pap til
genanvendelse. Indsamlingen kan enten ske ved at en transportør afhenter papir- og
papaffaldet fra affaldsproducenten, eller ved at affaldsproducenten selv afleverer sit
papir og pap til genanvendelse. Indsamlingen af papir og pap kan for affaldsproducenten
foregå på én af følgende fire måder:
 | Ruteindsamling hvor papir og pap afhentes med faste tidsintervaller, |
 | rekvireret indsamling hvor papir og pap afhentes ved at virksomheden kontakter
transportøren, når der er behov for det, |
 | egen aflevering direkte til behandlingsanlæg/oparbejdningsanlæg, |
 | egen aflevering på genbrugsstation. |
Ved ruteindsamling er der typisk tale om, at virksomhederne opsamler papir og
pap i mini-, midi- og vipcontainere eller trådbure, som tømmes på stedet med
komprimatorvogn i rutekørsel. Der kan dog også være tale om, at opsamlingsmateriellet
medtages på en vogn med baglæsser eller kran, og tom beholder eller minicontainer
afleveres. Denne type indsamling kan f.eks. praktiseres hos butikker i strøggader med
meget begrænset opbevaringsareal. Indsamlingsintervallet er typisk meget kort sådanne
steder. Ruteindsamling kan foretages af såvel offentlige som private virksomheder.
Ved rekvireret indsamling er der tale om, at virksomheden kontakter
transportøren, når der er behov for tømning af opsamlingsmateriellet. Er der tale om
opsamlingsmateriel i form af større containere, køres opsamlingsmateriellet direkte til
et oparbejdningsanlæg, hvor materiellet tømmes. Rekvireret indsamling kan ligeledes
foretages af såvel offentlige som private virksomheder.
Transporterer virksomheden selv papir og pap, vil der oftest være tale om, at
virksomheden afleverer materialet hos den eller de af kommunen anviste behandlingsanlæg.
I flere kommuner kan mindre virksomheder aflevere papir og pap på kommunens genbrugsstation.
Nogle kommuner og affaldsselskaber har etableret genbrugsstationer, som kun må benyttes
af virksomheder, som mod betaling kan aflevere genanvendelige materialer.
Større virksomheder med store mængder papir og pap råder ofte over internt
opsamlingsmateriel i form af 200-800 liters beholdere og containere på hjul placeret
rundt omkring i produktion og administration. Disse beholdere eller containere tømmes
efter behov over i større typer af opsamlingsmateriel.
Virksomheder, der har større mængder papir, kan anvende vipcontainere, der typisk har
en størrelse på fra 4 m3 til 16 m3 eller frontlæsserkasser i
størrelser fra 4 m3 til 8 m3. Begge typer materiel kan tømmes på
stedet. For virksomheder med store mængder papir og pap kan der også være tale om at
anvende maxicontainere på op til ca. 30 m3.
Mindre virksomheder eller virksomheder med mindre mængder papir og pap anvender typisk
beholdere på hjul som opsamlingsmateriel. Der er her typisk tale om 2-hjulede beholdere
på ca. 240 eller 360 liter og om 4-hjulede beholdere (minicontainere) på ca. 400, 600
eller 800 liter.
Virksomheder, der har opstillet beholdere forskellige steder i virksomheden med henblik
på tømning i større opsamlingsmateriel, kan benytte sig af mindre beholdere f.eks. til
opsamling af kontorpapir eller bure til papir og pap fra produktionen.
Til opsamling af papiraffald på de enkelte kontorer findes et bredt sortiment af
papkasser og plastkasser. Endvidere findes systemer med en papirkurvelignende beholder
(anvendes til papir) med en indsat eller påhæftet mindre beholder til andet affald.
Opsamlingsmateriellet på de enkelte kontorer tømmes af kontorpersonalet eller
rengøringspersonalet over i beholdere eller containere, der kan være placeret på gange
eller i særskilte rum.
Med henblik på at begrænse omkostningerne til transport råder mange virksomheder og
genbrugsstationer over stationære komprimatorer med tilkoblede pressecontainere eller
komprimatorcontainere. Presseanlæggene gør det muligt at øge papirets og pappets
rumvægt betydeligt.
Andre virksomheder (f.eks. supermarkeder) kan have en mindre ballepresse. De såkaldte
"varehusballer" vejer mellem 60 og 150 kg.
Ruteindsamlingerne foretages typisk med komprimatorvogn eller ladvogn med
læssebagsmæk.
Tømning med frontlæsser er væsentligt hurtigere end tømning af minicontainere og
vipcontainere, fordi chaufføren kan blive i førerhuset under hele tømningen. Nogle
modtageanlæg for papir og pap forudsætter imidlertid, at chaufføren har vurderet, om
materialet opfylder det pågældende anlægs modtagekrav, og kræver derfor, at der på
frontlæssere skal være monteret videoovervågning, så chaufføren kan kontrollere, hvad
der er i frontlæsserkassen under tømning.
Maxicontainere og komprimatorcontainere tømmes med ophalervogn. Som for frontlæssere
gælder det, at chaufføren skal vurdere, om læsset kan tilføres det aktuelle
modtageanlæg. Mange maxicontainere er i dag forsynet med lås for at forebygge misbrug og
fejlsorteringer, hvilket umuliggør inspektion.
Omfanget af den sortering, der finder sted hos modtageanlægget, afhænger dels af
renheden af den indkomne papir-/papfraktion, dels af det enkelte anlægs fysiske
muligheder for at foretage sortering.
Virksomheder med en ensartet papirfraktion (f.eks. detailhandel med en papirfraktion,
der overvejende består af bølgepap, eller kontorer/administrative enheder med
overvejende kontorpapir), større virksomheder eller virksomheder med meget papiraffald,
har mulighed for at sortere papiret, således at der hos modtageanlægget kun er behov for
en visuel inspektion og en begrænset eller ingen sortering.
Mindre virksomheder (f.eks. små detailhandlere eller selvstændige med ingen eller få
ansatte) eller virksomheder med en mindre, men blandet papirfraktion kan have vanskeligere
ved at foretage en sortering af papir og pap i flere fraktioner.
Papir og pap bør som hovedregel opsamles hver for sig i virksomheden for at undgå en
efterfølgende sortering og den hertil knyttede omkostning her ved. Om en sådan sortering
er mulig eller nødvendig i den enkelte virksomhed afhænger af mængden af papir og pap
til genanvendelse, der fremstilles i virksomheden. I nogle tilfælde vil den aktuelle
sammensætning af papir og pap til genanvendelse i en virksomhed være sammenfaldende med
kvalitetskravene til f.eks. bølgepap, mens der i andre tilfælde vil være tale om, at
papir- og papfraktionen kan afsættes som den lavere kvalitet blandet papir.
Den enkelte virksomhed bør kontakte det aktuelle modtageanlæg for at få klarlagt, om
yderligere opdeling af papir- og papaffaldet i virksomheden er økonomisk fordelagtigt.
Når en virksomhed udfører kildesortering af papir og pap, kan virksomheden ofte
ifølge regulativet frit vælge, hvilken af de førnævnte opsamlingssystemer, den
ønsker.
Har virksomheden mindre mængder af papir og pap, eksempelvis under 100 kg om måneden,
og er pladsforholdene begrænsede, vil det være mest praktisk at indgå i en
ruteindsamling eller selv køre papir og pap til en genbrugsstation, såfremt dette er en
mulighed.
Har virksomheden større mængder af papir og pap f.eks. 100-500 kg om måneden og
fordeler mængden af papir og pap sig ikke nogenlunde jævnt over året, kan det måske
være en fordel at anvende rekvireret indsamling.
Har virksomheden store mængder f.eks. over 500 kg per måned, og har virksomheden i
forvejen egnet transportmateriel, kan det måske være en fordel selv at transportere
papir og pap til modtageanlægget.
Hvis virksomheden vælger ruteindsamling eller rekvireret indsamling, skal/bør
virksomheden indgå aftale med modtageanlægget/transportøren om udstyr til opsamling,
tømningsfrekvens, tømningspris, kontraktens løbetid og opsigelse.
Det er vigtigt at finde frem til den rigtige størrelse af opsamlingsudstyret
kombineret med tømningsfrekvensen, således at der ikke foretages unødige tømninger.
Tømningsprisen kan være en fast pris på tømning eller en kombination af en
tømningspris og mængden af papir og pap.
Opsigelse af en aftale/kontrakt med en indsamler bør i almindelighed kunne ske med 1
måneds varsel og bør ikke overstige 3 måneder. Hvis indsamleren imidlertid har
foretaget investeringer i virksomheden i form af specielt udstyr (eksempelvis i form af
pressere), kan der være tale om betydeligt længere opsigelsesvarsel.
Ved indgåelse af aftale/kontrakt med en indsamler/transportør skal virksomheden være
opmærksom på, at der i indtægter fra eller udgifter til indsamler/transportør indgår
følgende:
 | Værdien af det indsamlede papir og pap |
 | evt. leje af opsamlingsmateriel |
 | en afhentningspris (tømningspris) |
 | en behandlingspris (evt. sortering, opbalning og transport til oparbejdningsanlæg). |
Når en virksomhed skal indgå aftale/kontrakt vedrørende indsamling af papir og pap
til genanvendelse, bør virksomheden altid huske at indhente tilbud fra flere indsamlere.
Ifølge affaldsbekendtgørelsen skal en virksomhed lade sig registrere hos
kommunalbestyrelsen, hvis den erhvervsmæssigt indsamler og transporterer papir og pap
produceret i kommunen (§ 12).
Affaldstransportøren skal efter anmodning fra kommunalbestyrelsen afgive oplysninger
om transporterede mængder af affald, affaldsfraktioner og -typer (herunder papir og pap),
affaldsproducenter og afleveringssted (§ 31).
I dette kapitel gives der konkrete eksempler på, hvad der kan gøres for at opnå en
større indsamling og genanvendelse af papir og pap fra virksomheder, private og
offentlige institutioner. For mange virksomheders vedkommende er det imidlertid ikke kun
papir og pap, der skal frasorteres til genanvendelse, men også en række andre
genanvendelige fraktioner. Dette opleves af mange virksomheder (specielt de mindre) som
besværligt, ressourcekrævende og pladskrævende. Disse virksomheder kan således have
brug for hjælp til at forebygge og minimere deres affaldsgenerering. Kapitlet indeholder
derfor også et afsnit om, hvilke muligheder der er for at nedbringe virksomhedernes
forbrug af papir og pap.
Alle typer papir og pap, der optræder i en vis koncentration, kan i princippet
genanvendes, såfremt fibrene ikke i produktionsprocessen er forurenet i en sådan grad,
at de ikke kan renses for f.eks. paraffin, fedt, laminering eller kachering.
En øget indsamling af papir og pap til genanvendelse kan sikres ved:
 | Valg af genanvendelige materialer |
Det er i flere tilfælde muligt for virksomhederne at vælge genanvendelige produkter i
stedet for produkter, der skal bortskaffes som brændbart materiale. Der kan f.eks.
anvendes skilleark af papir frem for plast og papir-/kartonomslag frem for plastomslag.
 | Information og kampagner |
Information til virksomheder og institutioner om deres forpligtigelser og muligheder i
forhold til indsamling af papir og pap til genanvendelse.
 | Tilsyn |
Tilsyn fra kommunernes side og hermed håndhævelse af egne regler vil kunne øge
virksomhedernes og institutionernes frasortering af papir og pap til genanvendelse.
Genanvendeligheden af papir og pap indsamlet til genanvendelse kan øges ved at sikre:
 | Korrekt sortering |
For at øge genanvendeligheden af papir og pap er det vigtigt, at virksomhederne og
institutionerne foretager en korrekt sortering. Dvs. at der ikke forekommer urenheder i
papiret. For papir fra kontorer kan der være tale om urenheder i form af f.eks.
plastkrus, organisk affald, ringbind, plastomslag, skilleark af plast etc. For papir og
pap fra produktionen kan der f.eks. være tale om klude, rester fra produktionen etc.
Information til virksomhederne om vigtigheden af dette forhold kan anvendes i
bestræbelserne på at sikre en korrekt sortering.
 | Papir og pap til genanvendelse skal være tørt og rent. |
Vil en kommune foretage en målrettet indsats med henblik på at øge mængderne af
papir og pap til genanvendelse, kan en sådan indsats f.eks. indeholde følgende
elementer:
 | Udvælgelse af virksomheder |
Kommunerne kan udvælge virksomheder inden for specifikke områder (f.eks. handel,
kontor eller institutioner10) og her
foretage en målrettet indsats med henblik på at sikre, at virksomhederne foretager den
regulativfastsatte frasortering af papir og pap til genanvendelse.
 | Spørgeskema |
Kommunen kan vælge at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse med det formål at
kortlægge papir- og papmængder. Spørgeskemaet kan enten udsendes til samtlige
virksomheder i kommunen eller til de virksomheder/brancher, kommunen skønner er
relevante. Udsendelse af spørgeskemaer kan kombineres med information om anvisnings-
eller indsamlingsordninger for papir og pap.
 | Information |
Aktuelle virksomheder orienteres om den konkrete udformning af ordninger for papir og
pap i den pågældende kommune.
 | Erhvervsaffaldskonsulenter |
Direkte henvendelse fra f.eks. kommunens eller affaldsselskabets
erhvervsaffaldskonsulenter kan finde sted hos relevante virksomheder. Her kan f.eks. være
tale om virksomheder, der antages at have særligt store papir- og papmængder eller
ensartede papirfraktioner.
 | Tilsyn |
Kommunen kan ved tilsyn sikre, at de regulativfastsatte regler håndhæves.
En spørgeskemaundersøgelse gennemført af I/S Vestforbrænding11 i 16 kommuner viste, at 40% af virksomhederne med over
100 kg papir per måned og 20% af virksomhederne med over 100 kg pap per måned ikke havde
en ordning (det kommunale affaldsregulativ foreskriver en ordning ved mængder over 50 kg
per måned). I sådanne situationer vil en målrettet indsats over for virksomheder, hvor
det forventes, at der er store papir- og papmængder, resultere i øgede indsamlinger af
papir og pap til genanvendelse.
 | Modtagekontrol |
Kommunerne kan pålægge forbrændingsanlæggene at gennemføre kontrol af
fejlsorteringer i form af papir og pap. Et sådant samarbejde mellem forbrændingsanlæg
og kommune kan f.eks. resultere i at det aftales, at læs med større mængder papir og
pap i gentagelsestilfælde afvises.
 | Dialog med transportører/kommunen |
En målrettet dialog med udvalgte transportører kan være med til at sikre, at øgede
mængder papir og pap indsamles til genanvendelse. Spørgeskemaundersøgelsen gennemført
af I/S Vestforbrænding viste, at 6 transportører dækkede 60% af markedet for indsamling
af de produkter, som undersøgelsen omfattede (1.765 virksomheder inden for
fremstillingsvirksomhed, handel og reparationsvirksomhed samt sundheds- og
velfærdsinstitutioner).
Et samarbejde mellem kommune og indsamlere/transportører/genvindingsindustri kan bl.a.
bestå i, at kommunen indkalder til et årligt møde, hvor der orienteres om kommunens
mål, planer, regler og problemer, samt hvilke fraktioner der skal indsamles i kommunen.
Ved nedbringelse af forbruget af papir og pap mindskes affaldsmængderne.
Den væsentligste miljøbelastning ved papir- og papproduktion er energiforbruget i
forbindelse med råvare- og fremstillingsfasen. Her bidrages til drivhuseffekt og
forsuring, der kan forurene vandmiljøet. Der er miljømæssigt set god grund til som
virksomhed at minimere sit papir- og papforbrug.
Valg af papir af genbrugsfibre nedbringer energiforbruget fra produktionen af papir til
det halve, vandforbrug til en femtedel og spildevandsbelastningen til en sekstendedel.
Erhvervsaffaldskonsulenter i kommuner og affaldsselskaber er her et relevant redskab
til at vejlede virksomhederne. Det er dog i dag frivilligt for kommunerne om, hvor meget
de vil beskæftige sig med affaldsforebyggelse, idet affaldsforebyggelse ikke er omfattet
af affaldsreglerne.
Affaldsforebyggende tiltag er ofte oplagte som en del af de
miljøforbedringsprojekter, som indføres på virksomheder, der har miljøledelse. Når en
virksomhed indfører miljøledelse, kortlægges virksomhedens miljøforhold, og man
identificerer de væsentligste miljøpåvirkninger. I forbindelse med kortlægningen
gennemgås in- og output på virksomhedens forskellige arbejdsområder, og kilder til
spild identificeres. På baggrund af dette opstiller man i en handlingsplan konkrete
miljøforbedringsprojekter, og det beskrives, hvorledes miljøarbejdet skal udføres på
hele virksomheden. Herefter skal miljøarbejdet på virksomheden løbende evalueres og
revideres.
Flere virksomheder, der allerede har arbejdet med miljøstyring i flere år, er begyndt
at se ud over selve produktionsprocessen og i stedet fokusere på produktets
miljøbelastninger "fra vugge til grav" ved hjælp af livscyklusanalyser (LCA).
Analysen spænder fra udvindingen af råvarer over fremstilling, transport, forbrug og
genvinding til slutdeponeringen af affald fra produktion og forbrug. LCA som udgangspunkt
for nyt design eller forbedring af eksisterende er derfor yderst relevant i forhold til
affaldsforebyggelse.
Hvis virksomheden har lavet et grønt regnskab, kan det somme tider give et indtryk af,
hvor større affaldsmængder befinder sig.
Kontorarbejdspladser har ofte et stort forbrug af papir, som ikke er blevet mindre med
indførelsen af edb og det "papirløse samfund".
For at finde ud af hvor stort forbruget egentligt er på en kontorarbejdsplads, og hvor
man bør spare, er det en god idé at kortlægge papirforbruget. En sådan kortlægning
kan evt. indgå i udarbejdelsen af et grønt regnskab for hele kontoret.
Et forbrug over 50 kg (svarende til ca. 10.000 stk. A4-papir) per årsværk et relativt
højt forbrug og bør give anledning til at nedsætte forbruget, hvor det er muligt.
Det vil oftest dreje sig om ændrede arbejdsgange:
 | Brug e-mail alle de steder, hvor det kan lade sig gøre, |
 | send faxer direkte fra pcen, |
 | interne blanketter (ugesedler, rejseafregninger osv.) kan gøres elektroniske, |
 | brug begge sider af papiret ved kopiering og udskrift, hvor dette kan lade sig gøre.
Her skal man være opmærksom på at indkøbe den rette papirkvalitet til det rette
formål. Enkeltsidet kopiering og print kræver 80 g/m2. Kopiering på begge
sider kræver 80-100 g/m2, |
 | brug papir (herunder kuverter mv.) der vejer mindre, |
 | brug printere med 2 papirbakker (lav vægt til kladde; højere vægt til færdige
dokumenter), |
 | nedkopier, hvor det er muligt, |
 | opgør det præcise behov, før der trykkes/kopieres, |
 | kopier først et prøveeksemplar, |
 | brug pc-programmernes "Stavekontrol"- og "Vis Udskrift"-funktion,
inden der printes. |
På samme måde som for papiret ved kontorarbejdspladser er det en god idé at udføre
en kortlægning på virksomheden for at identificere, hvor stort emballageforbruget er, og
hvor meget affald der genereres. Herefter må det bedømmes, om forbruget er nødvendigt,
om det kan nedsættes ved nogle af arbejdsstederne, eller om der nogle steder opstår et
decideret spild.
Det kan være, at en sådan opgørelse af forbrug og spild medfører, at virksomheden
skal overveje emballageforbedringer (både i selve produktemballagen og/eller i
transportemballagen) og produktforbedringer. Dette vil dog ofte kræve en form for
livscyklusanalyse i forbindelse med udviklingen af nye emballager eller ændringer i
produktet.
Forbedringer kan være:
 | Bulkdistribution, dvs. at distribuere en stor mængde vare i en simpel emballageenhed |
 | salg af varer (typisk dagligvarer) i løs vægt |
 | øge produktmængden per enhed (købe stort ind) |
 | reduktion af materialetykkelse |
 | fjerne overflødige emballager |
 | begrænse materialeforbruget gennem ny konstruktion af produktet |
 | komprimering/koncentrering af produktet |
 | skifte til helt nye emballage- og materialetyper. |
Emballageforbedringsprojekter kan f.eks. være ændrede konstruktioner af pap- og
kartonkasser, fjernelse af kartonomslag på sampakninger, bedre tilpasning af
emballageløsninger til transportpaller og butikshylder, ændring af engangsemballage til
returemballage. Produkterne skal dog ses i deres fulde livscyklus. Det kan være
nødvendigt for en virksomhed at forøge sit bølgepapforbrug i forbindelse med
transporten, idet emballage kan eliminere beskadigede og ødelagte varer og altså reelt
set reducere affaldsmængderne.
Mange virksomheder vil ikke umiddelbart selv være herre over de indkomne mængder af
emballager. Her er det nødvendigt at gå i dialog med leverandørerne og høre om
mulighederne for:
 | At undgå dobbelt- og overemballering |
 | at købe koncentrerede og kompakte produkter |
 | returemballager, som kan anvendes flere gange |
 | emballage, som i højere grad kan genanvendes |
 | mere miljøvenlig emballage |
 | at opnå så ensartede emballagetyper som muligt. Dette medfører, at en større andel
af den samlede emballagemængde på virksomheden kan genanvendes, når der kommer mere af
en bestemt type |
 | at sørge for, at emballagen ikke tilsmudses, hvilket kan gøre genanvendelse umulig. |
Ud over at begrænse forbruget af papir og pap kan virksomhederne også overveje at
købe mere miljørigtige produkter, f.eks. 100% genbrugspapir, som ikke er klorbleget. Det
kan i den forbindelse være en hjælp at gå efter de officielle miljømærker
(Svanemærket og EUs blomst) eller Miljøstyrelsens miljøvejledninger. På
hjemmesiden www.ski.dk, Det Grønne IndkøbsNet, findes en oversigt over renere produkter,
dvs. produkter enten med mærke, eller som der findes en miljøvejledning for, herunder
også skrive- og kopipapir, emballagepapir osv. Miljømærkesekretariatet har information
på hjemmesiden www.ecolabel.dk.
10 |
Miljøprojekt nr. 441, 1998: "Barrierer for
genanvendelse af forbrændingsegnet affald"
|
11 |
Evalueringsrapport vedr. "Kampagne for genanvendelse af
plastfolie, papir og pap fra erhverv". Gennemført oktober 1998 marts 2000,
I/S Vestforbrænding
|
Der er store miljømæssige fordele ved at indsamle og genanvende papir og dermed
reducere de mængder, der ellers ville gå til forbrænding. Energiforbruget ved
produktion af genbrugspapir er væsentligt mindre end ved produktion af nyt papir. Det kan
betyde mindre emission af CO2, SO2 og NOx ved produktion
af genbrugspapir end ved produktion af nyt papir. Ligeledes reduceres udledningen af
biologisk materiale til spildevandet.
Nedenfor er vist væsentlige miljøtal for blandet papir. Tallene er opgivet som
besparelser på energi eller reduktioner af emissioner ved genanvendelse af 1 tons blandet
papir frem for forbrænding.
Energibesparelse og reduktion i emissioner per genanvendt tons blandet papir
Miljøfaktorer |
Miljøtal |
Energi |
36 GJ |
CO2 |
2.000 kg |
SO2 |
15 kg |
NOx |
1 kg |
COD |
20 kg |
Frigjort forbrændingskapacitet |
15 GJ |
Som det fremgår, reduceres eksempelvis CO2-udledningen med 2 tons for hvert
tons blandet papir, der genanvendes, og der frigøres en forbrændingskapacitet på 15 GJ.
Da almindeligt blandet affald har en brændværdi mellem 8 og 9 GJ per tons, kan der
alt andet lige for hvert tons blandet papir, der genanvendes, tilføres
forbrændingsanlæggene mellem 1,7 og 1,9 tons andet brændbart affald.
Nedenfor er vist væsentlige miljøtal for bølgepap. Tallene er opgivet som
besparelser på energi eller reduktioner af emissioner ved genanvendelse af 1 tons
bølgepap frem for forbrænding:
Energibesparelse og reduktion i emissioner per genanvendt tons bølgepap
Miljøfaktorer |
Miljøtal |
Energi |
27 GJ |
CO2 |
1.400 kg |
SO2 |
11 kg |
NOx |
1 kg |
COD |
5 kg |
Frigjort forbrændingskapacitet |
15 GJ |
Som det fremgår, reduceres eksempelvis CO2-udledningen med 1,4 tons for
hvert tons, bølgepap, der genanvendes, og der frigøres en forbrændingskapacitet på 15
GJ.
Da almindeligt blandet affald har en brændværdi mellem 8 og 9 GJ per tons, kan der
alt andet lige for hvert tons bølgepap, der genanvendes, tilføres
forbrændingsanlæggene mellem 1,7 og 1,9 tons andet brændbart affald.
Indsamling og transport af affald eller materialer til genanvendelse er forbundet
med et energiforbrug og en række emissioner. Nedenfor er som eksempel vist miljøtal for
indsamling med komprimatorvogn fra mindre kilder og indsamling med ladvogn fra større
kilder.
Energiforbrug og emissioner per indsamlet og transporteret tons affald
Miljøfaktorer
Per tons indsamlet pap og papir |
Miljøtal
Indsamling fra små kilder med komprimatorvogn |
Miljøtal
Indsamling fra større kilder med ladvogn |
Energi |
0,23 GJ |
0,1 GJ |
CO2 |
16,50 kg |
6,2 kg |
SO2 |
2,70 g |
1,0 g |
NOx |
217,00 g |
47,0 g |
Partikler |
10,00 g |
3,0 g |
Øget energiforbrug og dermed CO2- og SO2-emissionen ved
indsamling og transport af 1 tons blandet papir eller bølgepap er væsentligt under 1% af
besparelserne og reduktionerne ved genanvendelse af 1 tons blandet papir eller bølgepap.
For NOx er der dog tale om ca. 25%. Det kan derfor fra et miljømæssigt
synspunkt være forsvarligt at køre relativt langt for at øge mængden af blandet papir
eller bølgepap til genanvendelse.
Formålet med den miljøøkonomiske analyse har været at vurdere, om man i Danmark
under specifikke betingelser med fordel kan fremme eller reducere hhv. indsamling af papir
til genanvendelse eller forbrænding.
I den miljøøkonomiske analyse analyseres og vurderes konsekvenserne af forskellige
tekniske alternativer under danske forhold. Papir- og papaffald, der ikke genanvendes, må
erstattes med nyt papir og pap. Det forudsættes, at nyt papir og pap fremstilles i
Sverige.
Den øgede genanvendelse af papir og pap forudsættes i analysen at ske primært på
danske fabrikker, men også i mindre grad på svenske fabrikker.
Resultaterne af den miljøøkonomiske analyse viser, at det entydigt på alle de i
rapporten anvendte parametre er en fordel - miljø- og ressourcemæssigt samt virksomheds-
og samfundsøkonomisk - at indsamle og genanvende papir frem for at forbrænde papir.
I det følgende refereres kort forudsætningerne og resultaterne af den
miljøøkonomiske analyse.
Det samlede papirforbrug anvender de naturlige ressourcer træ og vand og indebærer et
forbrug af kemiske stoffer og energi afhængigt af forbruget af genbrugspapir.
Når genanvendelsen af papir øges, reduceres fremstillingen af nyt papir, og der
spares træ. Dette sparede træ kan udnyttes som brændsel og kan substituere fossile
brændsler.
Den miljømæssige belastning opgøres alene som emissioner af nogle karakteristiske,
forurenende stoffer til luften, til vandet og til affaldsdepoter.
Emissionsbidragene til luften er opdelt på tre væsentlige parametre, der indgår i
vurderingen af de globale miljøeffekter:
 | CO2-emission, der bidrager til drivhuseffekten |
 | emissionerne af SO2 og NOx, der bidrager til den generelle
forsuring |
 | spildevandsudledning fra papirfabrikker, der kan indeholde klorerede organiske
forbindelser (AOX), og iltforbrugende materiale, der registreres som COD. |
Affald fra produktionen medregnes i det omfang, det deponeres på
affaldsdeponeringsanlæg.
Den miljøøkonomiske analyse er gennemført for henholdsvis bølgepap, blandet papir
samt aviser og ugeblade. I det ovenstående er alene behandlet tallene for papirkvaliteten
"blandet papir" og papirkvaliteten "bølgepap", men tallene for
kvaliteten "aviser og ugeblade" fremgår af Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen
nr. 30, 1995.
Det er ved opgørelsen af emissioner ved indsamling og transport af papir og pap fra
virksomheder valgt at sammenligne indsamling af papir og pap med komprimatorvogn fra mange
små erhvervskilder med indsamling af papir fra husholdninger i 240 liter beholdere,
ligesom det er valgt at sammenligne indsamling af papir og pap fra større erhvervskilder
med indsamling af papir fra husholdninger i papirkuber12.
I rapporten er der udviklet en transportmodel, der kan beregne energiforbruget og
emissionerne ved indsamling og transport af affald fra husholdninger. Modellen deler
kørslen op i en transportdel til og fra behandlingsanlæg og en indsamlingsdel, som
omfatter kørsel i det aktuelle indsamlingsområde. Transportmodellen benytter data for
emissionerne CO2, CO, NOx og partikler beregnet i Temamodellen
version 2.0/Trafikministeriet 1996 for komprimatorvogne og ladvogne.
Der er regnet med en transportafstand fra indsamlingsområde til behandlingsanlæg på
12,5 km.
Der er store samfundsøkonomiske fordele ved at indsamle og genanvende papir og pap og
dermed reducere de mængder, der ellers ville gå til forbrænding.
De anvendte priser i beregningerne af de virksomhedsøkonomiske fordele er fra 1993-94
(se afsnit 9.2.3 "Baggrund for den samfundsøkonomiske og virksomhedsøkonomiske
vurdering").
Nedenfor er vist de samfundsøkonomiske fordele opgjort som:
 | Det samfundsøkonomiske overskud ved øget genanvendelse kontra forbrænding af blandet
papir og bølgepap, |
 | den samfundsøkonomiske værdi af valutabevægelser omkring import og eksport af
produktions- og forbrugsgoder ved øget genanvendelse kontra forbrænding af blandet papir
og pap. |
|
Blandet papir |
Bølgepap |
Samfundsøkonomisk overskud |
900 kr. per tons |
500 kr. per tons |
Samfundsøkonomisk værdi af
valutabevægelser |
2.000 kr. per tons |
1.400 kr. per tons |
For den enkelte affaldsproducent kan der også være økonomiske fordele ved at
kildesortere blandet papir og bølgepap til genanvendelse. En bedre affaldssortering
medfører som regel en stor besparelse på udgifterne til afhentning af det brændbare
affald f.eks. kan frasortering af pap i mange tilfælde halvere antallet af
tømninger, idet netop denne affaldsfraktion fylder meget. Hertil kommer den sparede
statslige affaldsafgift - besparelser, der tilsammen kan nedsætte virksomhedernes
renovationsudgift".
De gennemsnitlige virksomhedsøkonomiske fordele for affaldsproducenten ved øget
genanvendelse af blandet papir og bølgepap er vist nedenfor:
|
Blandet papir |
Bølgepap |
Virksomhedsøkonomiske fordele |
200 kr. per tons |
200 kr. per tons |
Denne gennemsnitlige fordel på 200 kr. per tons blandet papir eller bølgepap til
genanvendelse skal altså dække de meromkostninger, som affaldsproducenten evt. har ved
at gennemføre kildesortering af blandet papir og bølgepap ekskl. udgifter til aftale med
indsamler/ transportør.
De virksomhedsøkonomiske fordele er afhængige af bl.a. mængden af papir og pap per
uge/måned/år samt af virksomhedens beliggenhed (nær/tæt på indsamler eller
eksisterende indsamlingsrute).
Formålet med den virksomhedsøkonomiske vurdering er at opgøre konsekvenserne for
den enkelte virksomhed ved øget henholdsvis reduceret genanvendelse af papir.
Konsekvenserne opgøres som ændringer i virksomhedernes disponible indkomst periode for
periode.
Den virksomhedsøkonomiske kalkule gennemføres med de (markeds-)priser, som
virksomhederne rent faktisk skal betale for de benyttede ressourcer, og som de modtager
for deres produkter. Priserne er eksklusive moms og andre refunderbare afgifter samt
eventuelle subsidier, men inklusive affaldsafgift. Ved hjælp af den benyttede
kalkulationsrente undersøges det, om den fremtidige netto-indtægt kan forrente den
investerede kapital. Det er i projektet valgt at anvende en rente på 7%, som et udtryk
for en real markedsrente. Det er generelt antaget, at der er lineære investerings- og
ressourceforhold per tons produceret færdigvare.
I den samfundsøkonomiske kalkule anlægges en bredere vurdering, idet den også
indeholder konsekvenser, der ikke alene påvirker en enkelt branche, en begrænset gruppe
af individer etc. Her medtages de effekter (ændrede forbrugsmuligheder), som én gruppe
påfører en anden gruppe i samfundet.
Det samfundsøkonomiske overskud over den betragtede tidshorisont sammenfattes i den
samfundsøkonomiske nutidsværdi. Denne værdi udtrykker samfundets ændrede
forbrugsmuligheder (velfærdsændring) målt i monetære enheder. Noget forenklet kan det
siges, at det samfundsøkonomiske overskud er et beløb, hvormed samfundet under ét enten
kan øge sine indtægter eller realisere besparelser ved at gennemføre en alternativ
løsningsmulighed.
Som udgangspunkt fastsættes produktionsgodernes beregningspriser som markedspriserne
eksklusive moms og andre refunderbare afgifter (f.eks. energiafgifter) multipliceret med
en afgiftsfaktor, der afspejler det generelle afgiftstryk.
I visse tilfælde beregnes priserne på baggrund af de øgede samfundsøkonomiske
omkostninger, der er forbundet med at hæve produktionen af en vare. I nærværende
vurdering er der f.eks. beregnet priser på el, fjernvarme og deponering.
Miljøafgifter (f.eks. affaldsafgifter) er ikke medtaget i den samfundsøkonomiske
kalkule. I undersøgelsen anvendes henholdsvis beregnede priser og totale investeringer
til forbrænding, hvilket betyder, at der ikke tages udgangspunkt i de faktiske
markedspriser for disse ydelser.
I den samfundsøkonomiske kalkule anbefalede Finansministeriet i 1994 at anvende en
rente på 3%.
De valutamæssige effekter som følge af import og eksport af varer opgøres som en
nutidsværdi over den betragtede tidsperiode. Ved investeringer og drift antages en vis
mængde at være import, mens eksporten forekommer ved salg af færdigvarer eller
returpapir.
I "Miljøøkonomi for papir- og papkredsløb", der baserer sig på data fra
begyndelsen af 1990'erne, er der kalkuleret med en affaldsafgift på 130 kr./tons mod i
dag 280 kr./tons og afregningspriser på fabrikkernes vægt som følger:
|
|
Blandet papir til bølgepapfremstilling |
195 kr. per tons |
|
|
blandet papir til kontorpapir |
400 kr. per tons |
|
|
gode kvaliteter til eksport |
1.500 kr. per tons |
|
|
bølgepap til fremstilling af bølgepap |
275 kr. per tons |
Priserne på blandet papir og bølgepap til genanvendelse kan svinge meget inden for
kort tid, helt afhængigt af situationen på verdensmarkedet, men priserne i dag er
generelt bedre end i begyndelsen af 1990'erne.
Den i dag højere affaldsafgift og de i dag bedre afregningspriser på blandet papir og
bølgepap betyder, at de virksomhedsøkonomiske fordele ved at genanvende blandet papir og
bølgepap er blevet større end i 1993-94, mens det er mere vanskeligt at vurdere
eventuelle ændringer i de samfundsøkonomiske fordele. Da der imidlertid siden
begyndelsen af 1990'erne ikke er sket væsentlige ændringer i markedets struktur
(herunder import, eksport samt dansk oparbejdning af papir), må det antages, at de
samfundsøkonomiske fordele heller ikke har ændret sig væsentligt.
12 |
Miljøforhold ved indsamling og transport af papir og pap fra
private husstande er beskrevet i Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 85 og nr. 86,
1997: "Genanvendelse af dagrenovation miljømæssig og økonomisk
vurdering"
|
13 |
Arbejdsrapporter fra Miljøstyrelsen nr. 28, 29, 30 og 31,
1995: "Miljøøkonomi for papir- og papkredsløb"
|
Arbejdsmiljøet inden for affaldsområdet reguleres overordnet af arbejdsmiljøloven14 og de generelle arbejdsmiljøregler i
bekendtgørelserne om arbejdets udførelse, manuel håndtering, arbejdsstedets indretning
etc.
På det overordnede plan er det helt centralt, at arbejdsmiljølovgivningen er opbygget
som en rammelovgivning, der helt grundlæggende pålægger arbejdsgiveren at sikre, at
hans/hendes ansatte arbejder i et arbejdsmiljø, der er sikkert og sundt i forhold til den
aktuelle opfattelse af, hvad dette måtte betyde, og under hensyntagen til den tekniske og
sociale udvikling i samfundet.
I arbejdsmiljøreglerne15 findes der
en række specifikke bestemmelser, som er relevante i forbindelse med indsamling af affald
fra virksomheder.
Det drejer sig om følgende skrivelser og meddelelser:
|
|
At-anvisning nr. 4.1.0.1, november 1993; |
Manuel håndtering og transport af dagrenovation mv. |
|
|
At-cirkulæreskrivelse nr. 10/1990; |
Konstruktion af renovationssystemer m.v. |
|
|
At-meddelelse nr. 4.05.1, januar 1994; |
Manuel håndtering |
|
|
At-meddelelse nr. 4.05.2, oktober 1994; |
Vurdering af løft |
|
|
At-meddelelse nr. 4.00.1, november 1998; |
Arbejdspladsvurdering |
|
|
At-meddelelse nr. 4.05.1, januar 1994; |
Manuel håndtering |
|
|
At-meddelelse nr. 4.05.2, oktober 1994; |
Vurdering af løft |
|
|
At-meddelelse nr. 4.05.3, marts 1998; |
Vurdering af arbejdsstillinger og arbejdsbevægelser |
|
|
At-meddelelse nr. 4.10.3, april 1998; |
Ryg-, nakke- og skulderbesvær
|
14 |
Lov om arbejdsmiljø nr. 68, 1975
|
15 |
F.eks. Bekendtgørelse om arbejdets udførelse, nr. 867, 1994
|
Hvis man laver informationsmateriale, f.eks. i form af foldere til virksomhederne, er
det vigtigt at gøre opmærksom på følgende:
 | Sorteringskrav (hvad skal sorteres, og hvad skal ikke med), |
 | præcisering af virksomhedens forpligtigelser, herunder hvilket ansvar man har i forhold
til transport og behandling. Reference til lovtekst/regulativ, |
 | at det ved en anvisningsordning er frivilligt hvilken godkendt transportør virksomheden
vælger, |
 | miljømæssige fordele ved at frasortere papir og pap til genanvendelse |
 | økonomiske fordele ved at sortere, |
 | hvad sker der efterfølgende med papir- og papaffaldet? |
 | evt. liste over modtageanlæg eller priser. Hvis der ofte er ændringer i sådanne
lister, kan de udformes som separate indstik i folderen, |
 | hvor i kommunen kan man få flere informationer? Findes der en
erhvervsaffaldskonsulentordning? |
 | er der mulighed for at aflevere papir og pap på en genbrugsstation? |
Gode råd og informationsmateriale findes på www.KL.dk/pap&papir.
Der kan anvendes mange forskellige typer af medier for at motivere og aktivere
kommunens virksomheder til at sortere papir og pap. Foldere til virksomhederne, artikler i
lokalavisen, besøg på virksomheder (udvælg f.eks. virksomheder, som har meget papir- og
papaffald, dvs. kontor- og handelsvirksomheder), invitation til møder og direct mail.
Nogle kommuner udgiver også affaldshåndbøger til kommunens borgere og/eller
virksomheder, hvor alle informationer om affald og affaldshåndtering i kommunen er
samlet.
Affaldsselskabet Vestforbrænding har i forbindelse med en kampagne om genanvendelse af
plastfolie-, papir- og papaffald, også brugt pressemeddelelser til lokal-tv og artikler
via Dansk Industris nyhedsbrev "Nyt fra DI om Miljø" som informationskanaler.
I 5 kommuner inden for Vestforbrændings opland udsender kommunerne gratis en
Miljøavis til deres virksomheder. Avisen består dels af en række generelle artikler om
nye miljøtiltag af interesse for virksomhederne, f.eks. om miljøstyring,
miljømærkning, ny lovgivning etc., og dels af en fast sektion, hvor den enkelte kommune
informerer om "Nyt fra kommunen", f.eks. nye regulativer, nye kampagner etc. En
sådan Miljøavis er således et alternativt medie til at informere om
affaldssorteringsordninger.
En anden vigtig tilgang til virksomhederne er transportørerne. Det kan derfor i
kommuner og affaldsselskaber overvejes i højere grad at få transportørerne i dialog og
få dem til at videregive information til og tilbyde indsamling af papir og pap fra
virksomhederne.
Flere og flere kommuner og affaldsselskaber ansætter erhvervsaffaldskonsulenter, som
har til opgave at vejlede virksomheder, så de foretager en mere hensigtsmæssig
affaldshåndtering. Erhvervsaffaldskonsulenterne vejleder enten ved skriftligt materiale,
per telefon eller ved besøg.
Virksomhedens information til medarbejderne er en vigtig del af dialogen mellem
kommuner og virksomheder, private og offentlige institutioner.
Virksomheden kan evt. udarbejde en "affaldshåndbog" om, hvordan affaldet
skal sorteres og håndteres, ligesom det er vigtigt med instrukser og opslag om, hvordan
affaldet skal sorteres og håndteres på relevante arbejdssteder.
Endvidere kan det anbefales, at der i den enkelte virksomhed er udpeget en person, der
er ansvarlig for affaldshåndteringen.
Affaldsminimering, Teknologiovervågning fra Videncenter for Affald og Genanvendelse,
Rendan A/S, juni 1994
Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 28, 1995: Miljøøkonomi for papir- og
papkredsløb, Delrapport 1
Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 29, 1995: Miljøøkonomi for papir- og
papkredsløb, Delrapport 2
Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 30, 1995: Miljøøkonomi for papir- og
papkredsløb, Delrapport 3
Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 31, 1995: Miljøøkonomi for papir- og
papkredsløb, Delrapport 4
Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 85, 1997: Genanvendelse af dagrenovation -
miljømæssig og økonomisk vurdering (hovedrapport)
Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 86, 1997: Genanvendelse af dagrenovation -
miljømæssig og økonomisk vurdering (bilagsrapport)
Bekendtgørelsen nr. 619 af 27. juni 2000 om affald, som senest ændret ved
bekendtgørelse nr. 1096 af 12. december 2000
Bekendtgørelse nr. 975 af 13. december 1995 om visse godkendelsespligtige
virksomheders pligt til udarbejdelse af grønt regnskab
Emballageminimering hvor langt kan man gå? Emballagebranchen i Danmark, 1997.
Næringslivets rapport om avfallsreduserende tiltak for 1998 (Sammendrag), Norge
Faktaark fra Grøn Information: "Grønne råd om emballage" (dec. 1999),
"Grønne råd om papir" (nov. 1997)
FASAN, efteråret 1999: "Arbejdsrapport om brugerundersøgelse vedrørende
erhvervsaffald for udvalgte brancher"
I/S Vestforbrænding, Evalueringsrapport : "Kampagne for genanvendelse af
plastfolie, papir og pap fra erhverv". Gennemført oktober 1998 marts 2000
Konferencepapirer fra DAKOFA-konference om Affaldsminimering, mandag den 8. juni 1998
Lov om arbejdsmiljø nr. 68, 1975
Miljøindikatorer en genvej til miljøforbedringer i kommunerne, Rendan A/S,
Miljøstyrelsen, Miljønyt nr. 20, 1996
Miljøstyrelsens Miljøvejledning for Skrive- og kopipapir, Miljøstyrelsen, juni 1999
Miljøprojekt nr. 441, 1998: "Barrierer for genanvendelse af forbrændingsegnet
affald", Miljøstyrelsen
Miljøprojekt nr. 583, 2001: "Kortlægning og evaluering af
erhvervsaffaldskonsulentordninger i kommuner og affaldsselskaber", Miljøstyrelsen
Notat om papir og pap forsyning og indsamling, Miljøstyrelsen, 17. juni 1998
Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 3, 2000: "Affaldsstatistik 1998"
Planenergi har fået støtte fra Miljøstyrelsen til et projekt om "Systematisk
erhvervsaffaldsforebyggelse i 5 virksomheder i Århus Kommune" og vil i den
forbindelse benytte de samme metoder, som bruges ved indførelse af miljøledelse, men
udelukkende med fokus på virksomhedens affaldsgenerering. Projektet forventes afsluttet
primo 2002.
Redusert forbruk kommunal handling. En idekatalog med eksempel fra Norden,
Nederland og Tyskland. Rapportserie fra Alternativ Framtid, nr. 3:94
Regeringens affaldsplan 1998-2004, Affald 21
Teknologisk Institut, Affald og Genanvendelse: "Returpapirstatistik 1998"
Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 4/94 om bortskaffelse, planlægning og registrering
af affald
Washington Waste Minimisation Workshop, vol. 1, OECD, 1996
Til alle kommuner og affaldsselskaber
Miljøstyrelsen
Erhvervsaffaldskontoret
J.nr.M 361-0007
Journalar. bedes anført ved besvarelse
Ref. lø/15
Den 15. maj 2001
Orientering om ret til ikke at benytte de kommunale indsamlings og
anvisningsordninger ved eksport af affald til nyttiggørelse
Indledning
Miljøstyrelsen vil med dette brev redegøre for kommunernes pligt til at acceptere, at
affaldsproducenter, som ønsker at eksportere affald til nyttiggørelse i et andet
EU-land; kan meddele, at de ikke ønsker at benytte en kommunal indsamlings- eller
anvisningsordning. Baggrunden for brevet er, at Miljøstyrelsen er blevet opmærksom på,
at fortolkningen af reglerne på området kan give anledning til tvivl.
EU-regler om transport af affald til et andet medlemsland
Udgangspunktet efter EU-retten er, at affald til nyttiggørelse skal kunne bevæge sig
frit på det europæiske marked, medmindre særregler eller særlige hensyn kan
begrunde, at dette princip fraviges. Ved nyttiggørelse forstås de former og metoder, som
er anført i bilag 6B i affaldsbekendtgørelsen1,
jf. bekendtgørelsens § 3, stk. 1, nr. 10.
Herudover findes deri transportforordningen2
nærmere regler om dokumentation, procedurer og krav til overførsler af affald.
Forordningen suppleres af danske regler i import-/eksportbekendtgørelsen3, som bl.a. bestemmer, at Miljøstyrelsen behandler
konkrete anmeldelser om overførsler af affald, mens kommuner og amter fører tilsyn med,
at forordningens bestemmelser og import-/eksportbekendtgørelsen overholdes. Dette
fremgår af bekendtgørelsens § 2 og §§ 10-12.
EU-retten har forrang for dansk lovgivning, og derfor skal danske regler fortolkes og
administreres i overensstemmelse med EU-regler. Desuden gælder en forordning umiddelbart
i alle medlemslande. Dette betyder, at en forordning - i modsætning til f.eks. et
direktiv - ikke skal skrives ind i den danske lovgivning for at gælde i Danmark, men at
den må læses sammen med de danske regler, og at EF-forordningen gælder, hvis reglerne
er i modstrid med hinanden.
Kommunernes pligt til at acceptere affaldsproducenternes benyttelsesfrihed ved
transport af affald
I transportforordningen skelnes mellem grønt affald (bilag II) og det øvrige affald,
som kan være enten orange (bilag III), rødt (IV) eller ulistet affald (affald som
hverken står på bilag II, III eller IV). Det grønne affald - populært sagt det
uproblematiske affald - må frit eksporteres til nyttiggørelse i en anden EU-medlemsstat.
Derimod skal eksport af orange, rødt og ulistet affald anmeldes til Miljøstyrelsen,
inden det må eksporteres tilnyttiggørelse, og Miljøstyrelsen har ca. 30 dage til at
gøre indsigelse/godkende eksporten.
Grønt affald
Transportforordningens udgangspunkt er, at grønt affald frit skal kunne eksporteres
til nyttiggørelse, og at kommunerne skal acceptere, at en affaldsproducent i stedet for
at benytte en kommunal indsamlings- eller anvisningsordning eksporterer affaldet.
Dog vil kommunen kunne modsætte sig eksporten af affaldet i følgende situationer:
 | Hvis modtageanlægget ikke er godkendt. efter modtagerlandets nationale miljøregler:
Dette krav følger af affaldsdirektivets art. 10-11, som der henvises til i
transportforordningens art. 1, stk. 3b, 1. pind. |
 | Hvis dette er begrundet i tvingende miljøbeskyttelseshensyn eller til hensynet til
menneskers liv og sundhed, jfr. EF-traktatens art. 29-30. I denne sammenhæng må art.
29-30 betegnes som en slags "nødbremse", som kun vil kunne anvendes i særlige
situationer. |
Et eksempel herpå er danske krav om genanvendelse fremfor afbrænding af pap- og
papiraffald samt genanvendelse af transportemballage af plast.
 | Hvis der reelt er tale om bortskaffelse. I så fald vil der være tale om en omgåelse
af forbuddet mod eksport af affald til bortskaffelse, jfr.
import-/eksportbekendtgørelsens § 8a og forordningens Afsnit II, Kap. A. |
 | Efter forordningens art. 1, stk. 3, litra, c og d er der mulighed for i
undtagelsessituationer at bestemme, at bestemte affaldsfraktioner eller konkrete
overførsler af miljø- eller sundhedshensyn skal behandles efter reglerne for orange
eller rødt affald. Såfremt kommunen finder, at en sådan situation foreligger, skal den
straks kontakte Miljøstyrelsen. |
 | EU-landene er i henhold til transportforordningen desudenrforpligtet til ikke
at eksportere grønt affald til visse ikke-OECD-lande; hvis disse lande ikke Ønsker at
modtage grønt affald. Da listerne over hvilke typer affald, de enkelte lande ønsker at
modtage løbende ændres, rådes kommunerne til at kontakte Miljøstyrelsen i sådanne
sager. |
Endvidere bør kommunen være opmærksom på, at EF-Domstolen i to nyere domme4 har fastslået, at eksport af affald til
nyttiggørelse ikke må begrænses med henvisning til nærhedsprincippet eller princippet
om tilstrækkelig egenkapacitet, hvis dette er begrundet i økonomiske hensyn.
Endelig kan nævnes, at virksomheder, der eksporterer grønt affald, inden eksporten
påbegynder og derefter en gang årligt, skal informere kommunalbestyrelsen om
affaldsarten, den forventede årlige mængde, som påtænkes eksporteret samt
nyttiggørelsesformen, jfr. import/eksportbekendtgørelsen § 9.
Orange, rødt eller ulistet affald
Hvis en affaldsproducent ønsker at eksportere orange, rødt eller ulistet affald skal
kommunen meddele affaldsproducenten, at forudsætningen for, eksporten er, at eksporten
anmeldes til Miljøstyrelsen, inden den finder sted,, og at Miljøstyrelsen ikke gør
indsigelse mod eksporten. Bliver kommunen i forbindelse med behandlingen af ansøgning om
fritagelse for benyttelsespligten for farligt affald, jfr. affaldsbekendtgørelsens § 56,
stk. 2, opmærksom på forhold, som kan begrunde, at Miljøstyrelsen gør indsigelse mod
eksporten, skal kommunen meddele dette til Miljøstyrelsen.
Udover kravet om at der skal ske anmeldelse, inden eksport af sådant affald kan komme
på tale, findes der i transportforordningens art. 7 en liste over de grunde,
Miljøstyrelsen kan anføre, hvis man ønsker at gøre indsigelse mod en eksport. De er
kort beskrevet nedenfor:
 | eksporten vil være i strid med nationale affaldsplaner, |
 | eksporten vil være i strid med nationale love og retsforskrifter - dvs. at affaldet
eksporteres til et formål, som det ikke må anvendes til i Danmark eller til en
miljørnæssig ringere behandling end den der er foreskrevet i Danmark, |
 | anmelderen eller modtageren har tidligere overtrådt reglerne om transport af affald, |
 | nyttiggørelsen vil ikke være økonomisk rentabel. |
Herudover kan Miljøstyrelsen gøre indsigelse med de samme begrundelser, som kommunen
kan anføre som begrundelse for at nægte at acceptere eksport af grønt affald til
nyttiggørelse.
Fordeling af ansvar mellem affaldsproducenten og kommunen ved eksport
Affaldsproducenten bærer ansvaret for håndteringen og transporten af affaldet, hvis
han eksporterer til nyttiggørelse i stedet for at benytte den kommunale indsamlings-
eller anvisningsordning.
I visse situationer vil en affaldsproducent vælge at give en mægler, mellemhandler
el. lign. fuldmagt til at stå for det praktiske i forbindelse med eksporten. F.eks. ser
Miljøstyrelsen hyppigt, at anmeldelse til Miljøstyrelsen foretages af en affaldsmægler
på affaldsproducentens vegne. Indgåelse af sådanne aftaler fritager dog ikke
affaldsproducenten for ansvar.
Kommunen har ikke ansvaret for affaldshåndteringen i de tilfælde, hvor
affaldsproducenten eksporterer i stedet for at benytte den kommunale indsamlings- eller
anvisningsordning. Kommunen skal dog som ansvarlig for affaldshåndteringen i kommunen
sikre, at affaldet håndteres i overensstemmelse med forudsætningerne for accepten. I
tilfælde, hvor virksomheden alligevel ikke eksporterer, eller hvor forudsætningen for at
undlade at benytte den kommunale indsamlings- eller anvisningsordning brister, enkommunen
igen ansvarlig for indsamlingen eller anvisningen af det pågældende affald.
De kommunale affaldsregulativer
Miljøstyrelsen er bekendt med, at det ikke af alle kommuners affaldsregulativer
tydeligt fremgår, at affaldsproducenterne i vidt omfang har ret til eksportere affald til
nyttiggørelse i andre EU-lande. Miljøstyrelsen finder, at det af retssikkerhedsmæssige
årsager bør sikres, at denne ret udtrykkeligt fremgår af de kommunale regulativer, hvor
det kan være relevant. Miljøstyrelsen vil derfor anbefale, at følgende passus
indsættes i kommunens regulativer:
"Uanset om der er etableret en kommunal indsamlings- eller anvisningsordning
har en affaldsproducent som alt overvejende hovedregel ret til at eksportere affaldet til
nyttiggørelse i et andet EU-medlemsland, jf Rådets forordning (EØF) nr. 259 af
1. februar 1993 om overvågning af og kontrol med overførsel af affald inden for,
til og fra Det Europæiske Fælleskab og bekendtgørelse nr. 971 af 19. november 1996 om
import og eksport af affald som ændret ved bekendtgørelse nr. 264 af 3. april 2000.
Kommunen skal inden eksporten igangsættes informeres herom og skal i denne forbindelse
have oplysning om affaldets art, den forventede årlige mængde samt
nyttiggørelsesformen. For visse typer affald skal eksporten anmeldes til
Miljøstyrelsen".
Miljøstyrelsen kan i øvrigt oplyse, at Miljøstyrelsen i forbindelse med en
snarlig revision af affaldsbekendtgørelsen forventer at gøre denne anbefaling til et
egentligt krav.
Med venlig hilsen
f. Leif Mortensen
Kopi af dette brev er sendt til Kommunernes Landsforening.
1 |
Bekendtgørelse nr. 619 af 27. juni 2000 om affald.
|
2 |
Rådets forordning (EØF) Nr. 259/93 af 1. februar 1993 om
overvågning af og kontrol med overførsel af affald indenfor, til og fra Det Europæiske
Fællesskab.
|
3 |
Bekendtgørelse nr. 971 af 19. november 1996 om import og
eksport af affald, som ændret ved bekendtgørelse nr. 264 af 3. april 2000
|
4 |
Dusseldorp-dommen (Sag C-203/96) og FFAD-dommen (Sag
C-209/98). |
|