| Forside | | Indhold | | Næste |
Forundersøgelse af forudsætninger for og konsekvenser af en liberaliseret
affaldssektor
For at styrke grundlaget for den politiske og offentlige debat om miljø, økonomi og
samfundsudvikling, udarbejdede Finansministeriet tidligere hvert år en miljøvurdering af
Finanslovsforslaget.
"Miljøvurdering af Finanslovsforslaget for 2000" indeholder blandt andet et
kapitel om affaldssektoren med fokus på mulige samfundsøkonomiske besparelser.
Finansministeriet konkluderede blandt andet, at "en øget effektivitet via f.eks.
udlicitering og benchmarking i affaldssektoren vil betyde, at det er muligt at opnå samme
miljøtilstand for færre økonomiske omkostninger", men at dette skal afvejes i
forhold til de konsekvenser for planlægning, forsyningssikkerhed og øget
transportarbejde, som en øget konkurrence kan medføre.
Miljøministeriet har vurderet, at der er behov for en nærmere undersøgelse af
konsekvenserne af en liberaliseret affaldssektor. Formålet er at få undersøgt om det er
muligt at opnå en større samfundsøkonomisk effektivitet via en liberaliseret
affaldssektor, uden at hensyn til forbruger- og miljøbeskyttelse tilsidesættes.
For at beskrive de miljømæssige, økonomiske, juridiske og organisatoriske
problemstillinger, der knytter sig til en liberaliseret affaldssektor samt hensynet til de
miljø- og energipolitiske prioriteringer, har Miljøstyrelsen valgt at iværksætte denne
forundersøgelse forud for et hovedprojekt.
Nærværende forundersøgelse skal beskrive opgaven i hovedprojektet, herunder beskrive
hvilke problemstillinger, det vil være relevant at undersøge, vurdere datamæssige krav
samt, hvor det er muligt, angive relevante kilder til brug i hovedprojektet.
Parallelt med dette projekt er der igangsat et forprojekt om
effektiviseringspotentialet for deponering og forbrænding, herunder om brug af
benchmarking i affaldssektoren. Hovedprojektet har været i udbud og er afsluttet primo
2002.
Denne forundersøgelse er udarbejdet af Peter Kjær Madsen, Affaldsteknisk Samarbejde.
Miljøstyrelsen, Bent Ole Gram Mortensen Syddansk Universitet Odense, Ole Jess Olsen RUC
og Birgitte B. Mortensen, Carl Bro A/S har kommenteret og leveret bidrag til dele af
undersøgelsen.
Forundersøgelsen har desuden været i høring, og er rettet til på baggrund heraf.
Hovedprojektet om liberalisering forventes udbudt i løbet af sommeren 2002, og arbejdet
med liberalisering af forbrændings- og deponeringssektoren vil indgå i den arbejdsgruppe
om organisering af affaldssektoren, som Miljøministeren har nedsat.
Som en del af forundersøgelsen nedsatte Miljøstyrelsen en ekstern følgegruppe med
repræsentanter fra:
 | Kommunernes Landsforening |
 | Københavns Kommune |
 | Reno-Sam |
 | Affaldsteknisk Samarbejde |
 | Finansministeriet |
 | Konkurrencestyrelsen |
 | Energistyrelsen |
 | Miljøstyrelsen |
Følgegruppen blev ledet af Miljøstyrelsen.
Hovedprojektet skal med baggrund i dette forprojekt analysere forudsætninger for, og
konsekvenser af, en liberalisering af affaldssektoren.
Fokus i projektet skal ligge på affaldsproducenternes sikkerhed for at kunne
bortskaffe affald på en økonomisk og miljømæssig forsvarlig måde.
Finansministeriet offentliggjorde i 1997 en budgetredegørelse, hvori spørgsmålet om
kommunernes opgavevaretagelse på affaldsområdet blev vurderet, specielt med fokus på
gebyrer og opgavevaretagelsen. Redegørelsen pegede blandt andet på, at det er
nødvendigt at kunne sammenligne takster for derigennem at skabe incitamenter til
effektiviseringsforbedringer.
Konkurrencestyrelsen udsendte i marts 1999 en redegørelse om affaldssektoren.
Redegørelsen skal ses i forlængelse af Konkurrencerådets henvendelser til
Miljøministeren i 1993 og 1996. I redegørelsen giver Konkurrencestyrelsen en række
anbefalinger, blandt andet om muligheden for at kunne sammenligne takster for
affaldsbehandlingen, om at kommunerne udbyder indsamlingen af affald med jævne mellemrum,
om muligheden for at affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg kan afsætte
overskudskapacitet samt at genanvendelsen vil blive fremmet ved fri og lige adgang til
markedet. Konkurrencestyrelsen oplyser, at den overvejende del af kommunerne har udbudt
indsamlingen af dagrenovation.
Samtidig peger Konkurrencestyrelsen på, at der er væsentlige argumenter for at
fastholde det offentlige ejerskab af deponeringsanlæg, og at det på nuværende tidspunkt
ikke er muligt fuldt ud at konkurrenceudsætte forbrændings- og deponeringsområdet.
Dette blandt andet begrundet i, at det altid skal være muligt at gøre et ansvar
gældende overfor evt. følgeskader.
På baggrund af Finansministeriets budgetredegørelse, blev der iværksat et projekt
omkring gebyrfastsættelse på affaldsområdet, "Råd og vink" projektet.
"Råd og vink" projektet blev støttet af Rådet vedrørende genanvendelse og
renere teknologi, og beskriver metoder, der skal gøre det muligt at opnå en højere grad
af gennemsigtighed i gebyrfastsættelsen. Projektet er afrapporteret i Miljøprojekt nr.
465, 1999, fra Miljøstyrelsen.
Den 28. januar 1999 havde folketinget en forespørgselsdebat om affald i Danmark. Et
stort set enstemmigt folketing, vedtog blandt andet at:
 | fastholde kommunerne som ansvarlig myndighed |
 | nedbringe affaldsmængderne, øge genanvendelsen og dermed reducere forbrændings- og
deponeringsbehovet |
 | styrke indsatsen for at reducere og eliminere problematiske stoffer og materialer i
affaldet |
I Finansministeriets Miljøvurdering af Finanslov 2000 konkluderes det bl.a., at
"En skærpelse af konkurrencen gennem en åbning af markedet kan betyde
effektiviseringsforbedringer" og at "Fraværet af konkurrence i affaldssektoren
betyder, at omkostningerne ikke automatisk holdes nede". Samtidig angiver
Finansministeriet, at hvile-i-sig-selv princippet sikrer, at udbyderen ikke udnytter sin
monopolstatus til at tage overpris. Men hvile-i-sig-selv princippet sikrer ikke, at
behandlingsprisen ikke er for høj, og at der på denne baggrund sker samfundsøkonomiske
tab.
Eventuelle potentielle muligheder for lavere behandlingspriser skal ses i lyset af, at
de gennemsnitlige danske behandlingspriser for deponering og forbrænding af ikke-farligt
affald sammenlignet med andre EU-lande er i den nederste halvdel , jf. Det Europæiske
Miljøagenturs rapport fra 1999 om "Environment in the EU at the turn of the
century".
I forlængelse af høringen af forprojektet har ISWA udarbejdet et notat om erfaringer
med liberalisering i andre lande. Dette notat erstatter i høj grad forundersøgelsens
kapitel 7.
| Forside | | Indhold | | Næste | | Top | |