Miljøstøtte til Arktis blev etableret i 1994 som konsekvens af Danmarks tilslutning
til Den arktiske Miljøbeskyttelsesstrategi, AEPS. Baggrunden var, at selv om Arktis stort
set er uden forureningskilder, så modtager området via vind og havstrømme forurenende
kemiske stoffer, som er udledt i de industrialiserede lande, og som påvirker den lokale
befolkning. AEPS blev indgået mellem de 8 arktiske lande med vedtagelsen af
Rovaniemi-deklarationen fra 1991. Strategien er løbende blevet genbekræftet med
vedtagelsen af Nuuk Deklarationen (1993), Inuvik Deklarationen (1996), Ottawa
Deklarationen (1996), Alta Deklarationen (1997), Iqaluit Deklarationen (1998) og Barrow
Deklarationen (2000), som samlet set udgør det politiske grundlag for
Miljøstøtteordningen.
Miljøstøtten til Arktis inkl. boligsektorprogram i Grønland omfatter opgaver inden
for Rigsfællesskabet vedrørende den grænseoverskridende forurening og effekten heraf
på befolkning og miljø i Grønland samt løsning af særlige miljø- og naturproblemer,
som ikke kunne forudses ved vedtagelsen af hjemmestyrelovene for Færøerne og Grønland.
Dette omfatter især en styrkelse af det forvaltningsmæssige vidensgrundlag samt støtte
til forbedring af det lokale miljø og forvaltning af naturressourcerne i Grønland og
samarbejde om internationale konventioner indenfor riget. Miljøstøtten til Arktis udgør
det bevillingsmæssige grundlag for rigsfællesskabets internationale miljøsamarbejde
under Arktisk Råd, herunder støtte til inddragelse af de oprindelige folks
organisationer i det arktiske miljø- og natursamarbejde.
Bevillingsrammen i år 2001 var i alt 40.6 mio. kr., som administreres af
Miljøstyrelsen under inddragelse af Det Rådgivende Udvalg for Arktis og i samarbejde med
relevante parter, samt sektorprogram 50 mio. kr., som administreres af Grønlands
Hjemmestyre efter godkendelse af årlige delprogrammer i Miljøstyrelsen under inddragelse
af Det Rådgivende Udvalg for Arktis efter Finansministeriets generelle retningslinier for
sektorprogrammer i Centralog Østeuropa.
Et centralt formål med AEPS er på et videnskabeligt grundlag at rådgive de arktiske
regeringer om nødvendige tiltag for at forbedre tilstanden for miljø og natur i Arktis.

Grundlag tilvejebringes især gennem et fælles arktisk miljøovervågnings- og
vurderingsprogram (AMAP), som hvert land er ansvarlig for at gennemføre i sit arktiske
område. Danmark er således ansvarlig for gennemførelsen af AMAP i Grønland og til dels
på Færøerne, når det har Arktisk relevans. Det drejer sig bl.a. om undersøgelser, som
belyser konsekvenserne af de kritisk høje niveauer af miljøgifte (POPer og tungmetaller)
i befolkningerne i Grønland og på Færøerne. På grund af den geografiske udstrækning
og de særlige logistiske forhold i Arktis er det forbundet med relativt høje
omkostninger at gennemføre undersøgelser i Grønland. Endvidere omfatter aktiviteten
undersøgelser og vurderinger i forbindelse med mulige effekter af klimaændringer i
Arktis (ACIA-programmet).
Miljøstøtten til Arktis udgør endvidere det bevillingsmæssige grundlag for en
fortsat styrkelse af vidensgrundlaget på miljø- og naturbeskyttelsesområdet i danske
forskningsinstitutioner samt Grønlands og Færøernes miljø- og naturforvaltning og
derigennem også i et vist omfang for implementeringen af internationale aftaler og
forpligtelser. Hidtil er bl.a. gennemført projekter vedr. konsekvenserne af ændringer i
klimaet og ozonlagets nedbrydning, kortlægning af fysiske og biologiske forhold i det
vestgrønlandske havområde til brug for olieberedskabet, udnyttelse af befolkningens
lokalkendskab som led i den professionelle biologiske rådgivning samt turismens og
råstofudvindingens betydning for natur og samfundsudviklingen. Resultaterne bidrager
bl.a. til sikring af en bæredygtig udnyttelse af de levende ressourcer og af den
biologiske mangfoldighed og enestående grønlandske natur, herunder styrkelse af natur og
miljølovgivningen, samt naturformidling, oplysning og undervisning.
1.4 Forbedring af det
lokale miljø i Grønland
I overensstemmelse med AEPS om beskyttelse og genopretning af miljøkvaliteten i Arktis
gennemføres endvidere løbende aktiviteter, der sigter på at forbedre og bevare det
lokale miljø samt fremme miljøbevidstheden og -indsatsen i Grønland. Det drejer sig
bl.a. om udvikling af tekniske løsninger på specielle grønlandske miljøproblemer,
herunder affaldshåndtering og sikring af rent drikkevand, udvikling af miljøstandarder
for olie og mineindustrien, kortlægning af efterladenskaber efter tidligere
råstofefterforskning, militære aktiviteter og ekspeditioner m.v., samt synliggørelse og
inddragelse af grønlandske forhold i forberedelse og gennemførelse af internationale
aftaler og konventioner. Initiativerne har oftest karakter af pilot- eller
demonstrationsprojekter og kan bl.a. omfatte fysiske anlæg, informationsaktiviteter og
administrative værktøjer. Der er tale om et praktisk orienteret samarbejde som bl.a. er
en udmøntning af fælleserklæringer mellem landsstyremedlemmet for miljø og den danske
miljøminister.
Som et vigtigt element i beskyttelse af det arktiske miljø ydes i overensstemmelse med
AEPS desuden støtte til inddragelse af de oprindelige folk i det arktiske
miljøsamarbejde. Deres synspunkter kan derved indgå i den internationale
beslutningsproces vedr. det arktiske miljø for derigennem at styrke indsatsen og sikre
dens forankring lokalt. Indsatsen omfatter bl.a. støtte til oprindelige folk i den
arktiske del af Rusland samt til det Oprindelige Folks Sekretariat, der har til formål at
inddrage de oprindelige folk i det arktiske miljøsamarbejde og som samfinansieres med
Udenrigsministeriet, Canada og Norge. Endvidere støttes en række konkrete aktiviteter
med henblik på at forbedre miljøforholdene for disse ofte meget udsatte
befolkningsgrupper. Projektindsatsen gennemføres i samarbejde med bl.a. Norge, Canada og
Verdensbanken (GEF).
Miljøstyrelsen forvalter sektorprogram for miljø- og energirigtig boligrenovering i
Grønland baseret på en regeringsaftale med Hjemmestyret i 1999. I henhold til
finanslovens bestemmelser vurderes programmet og dets fremdrift i samarbejde med
Energistyrelsen med henblik på forelæggelse for Det Rådgivende Udvalg og årlig
overførelse af kr. 50 mio. renoveringsmidler til Grønland. Programmet løber til og med
2003.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|