| Indhold |
Miljønyt nr. 65, 2002
Kom godt i gang med livscyklustankegangen!
Indholdsfortegnelse
Forord
1. Livscyklusbaseret
miljøindsats
2.
Fordele ved en livscyklusbaseret miljøindsats
3. Hvordan
kommer virksomheden i gang?
4. Hvordan
organiseres indsatsen?
5. Ledelsen og
miljømedarbejderen
6. Produktudvikling
og produktion
7. Indkøb, transport og
salg
8.
Markedsføring og miljøkommunikation
9.
Miljøsamarbejde i produktkæden brug af virksomhedens netværk
10.
Værktøjskassen - kom godt videre!
Her findes
yderligere viden og inspiration!
Gennem de senere år har frontløber virksomhederne på miljøområdet i stigende grad
rettet fokus mod en produktorienteret miljøindsats. Miljøministeriet og Miljørådet for
renere produkter støtter denne produktorienterede miljøindsats og har opstillet tre
hovedformål hermed:
 | at produkternes miljøegenskaber bliver en del af konkurrencebetingelserne på markedet
på lige fod med pris, kvalitet, funktion, design, etc. |
 | at der udvikles produkter med forbedrede miljøegenskaber i hele produktets livscyklus
fra vugge til grav, |
 | at hver gruppe af aktører kan og vil medvirke til at reducere miljøpåvirkningen ved
fremstilling, transport, brug og bortskaffelse af produkterne. |
Hensigten er altså at stimulere virksomhederne til at udvikle renere produkter, som
kan give virksomhederne en konkurrencemæssig fordel på markedet.
Hvordan kommer virksomheden så i gang med en produktorienteret miljøindsats ? Dette
hæfte giver gode ideer til en forebyggende miljøindsats baseret på
livscyklustankegangen.
Hæftet henvender sig til virksomheder, der uanset størrelse og branche er
interesseret i at nedbringe miljøpåvirkningerne fra deres produkter.
Fokus er på en enkel tilgang til miljøindsatsen, hvor virksomhederne kan gå i gang
på et niveau, der passer til deres ambitioner og muligheder. Omdrejningspunktet for
indsatsen er at opnå konkrete miljøforbedringer af produktet.Virksomheden kan
tilrettelægge arbejdet, så fordelene ved en produktorienteret miljøindsats løbende
realiseres.
Det behøver ikke være så svært at udvikle og markedsføre renere produkter, hvis
virksomheden vælger en trinvis tilgang, der bliver gradvis mere ambitiøs og omfattende i
takt med de indhøstede erfaringer.
Hæftet giver virksomhederne grundlag for at etablere et internt beredskab for en
livscyklusbaseret miljøindsats, samt en forståelse for hvordan dette gradvist kan
udvides til en mere offensiv og strategisk indsats med markedsføring af renere produkter.
God arbejdslyst
|
|
Steen Gade
Direktør for Miljøstyrelsen |
Anna Lise Mortensen
Formand for Miljørådet og Direktør for bæredygtighed, Brdr. Hartmann |
Fra vugge til grav
En livscyklusbaseret miljøindsats i virksomhederne handler om at udvikle produkter med
bedre miljøegenskaber i hele produktets livscyklus - fra vugge til grav.
Hidtil har virksomhederne primært fokuseret på miljøforbedringer af produktionen
indenfor virksomhedens hegn. I en livscyklusbaseret miljøindsats er fokus på at forbedre
produktet i alle livscyklusfaserne fra materialeudvinding og transport over produktion
og brug til genanvendelse eller bortskaffelse af produktet.
Figur 1.
Produktets livscyklus - og lukning stofkredsløbet
En livscyklusbaseret miljøindsats giver mulighed for at anlægge en
helhedsbetragtning og at foretage en afvejning mellem fordele og ulemper ved forskellige
valg. Eksempelvis: Opvejes ulemperne ved et problematisk stof i produktionen af, at
produktets holdbarhed bliver fordoblet? Kompositmaterialer kan reducere fx bilers vægt og
dermed medvirke til et lavere brændstofforbrug i brugsfasen; men opvejer denne fordel, at
kompositmaterialer tit er problematiske at genanvende?
Livscyklustankegangen åbner mulighed for at få overblik over sådanne fordele og
ulemper i forskellige faser af produktets livscyklus fra vugge til grav. Ligesom
overblikket giver mulighed for at iværksætte nye initiativer: Kan der eksempelvis findes
en måde at genanvende kompositmaterialet på? Via miljø- /livscyklusvurdering er det
muligt at få en mere detaljeret viden som grundlag for disse afvejninger og valg.
Livscyklustankegangen stiller større krav til virksomhedens miljøindsats, og rummer
mulighed for betydelige fordele: forbedret konkurrenceposition på markedet, forbedret
produktimage, tættere samarbejde med leverandører og kunder om produktudvikling og
markedsføring, og bedre relationer til myndigheder og andre samarbejdspartnere.
Hvis virksomheden går i gang NU, er der større sandsynlighed for at få andel i disse
fordele, end hvis virksomheden venter og ser tiden an.
Fra renere produktion over miljøledelse til renere produkter
Danske virksomheder har gradvist gennem de sidste ti år taget et øget ansvar for
miljøet: fra en miljøoptimering af produktionsprocessen over en
forpligtelse til løbende miljøforbedringer til udvikling og markedsføring af
renere produkter.
Dette udgør tre forskellige trappetrin i en forebyggende miljøindsats på vejen mod
en bæredygtig udvikling, der tager både økonomiske, sociale og miljømæssige hensyn.
Renere produktionsprocesser
Når virksomheden har optimeret produktionen via reduktion af vand- og energiforbrug,
ved at substituere farlige stoffer og indføre bedst tilgængelig teknologi til at
begrænse udledningerne, så er virksomhedernes produkter produceret renere - alt andet
lige.
Renere produktion er et første skridt på vej mod renere produkter.
Miljøledelse
Ved miljøledelse er fokus ofte på miljøforholdene indenfor virksomhedens hegn og med
et krav om løbende forbedringer. På dette grundlag kan miljøarbejdet gradvist bredes ud
til at omfatte fx miljøoptimeret godstransport, samarbejde med leverandører om udfasning
af skadelige stoffer, anvisning til kunden om miljøvenlig brug, osv.
Livscyklusbaseret miljøledelse er et yderligere skridt mod renere produkter.
Renere produkter
Når virksomheden har fokus på at miljøforbedre produktet, så må alle funktioner i
virksomheden bidrage: udvikling, produktion, salg og marketing, indkøb og transport.
Ligesom det kræver øget samarbejde med leverandører og kunder om miljøforbedringer og
om at overholde kriterierne for miljømærkning efter Svanemærket og EU's Blomsten.
Renere produkter og miljømærkning er den direkte vej til at anvende miljøhensyn som en
konkurrenceparameter på markedet.
Figur 2.
Forskellige tilgange til en livscyklusbaseret miljøindsats
Alle tre trappetrin kan anvendes. Afhængigt af virksomhedens hidtidige erfaringer
og de afsatte ressourcer til miljøindsatsen, så må virksomheden gå i gang på det
trin, der bedst passer sammen med deres formål og ambitionsniveau.
Tre eksempler fra danske virksomheder
Mange danske virksomheder har gennemført en omfattende miljøindsats på et eller
flere af ovenstående "trappetrin". Industrien tager i stigende grad deres
miljøansvar alvorligt i forhold til centrale principper i den danske og EU's
miljøpolitik, så som forebyggelse ved kilden, lukning af stof- og materialekredsløb,
forureneren betaler og bæredygtighed.
Printline er en printproducerende virksomhed i Odense med 30 medarbejdere. Sidst
i 90'erne gik virksomheden i gang med at ændre produktionsprocessen, så det hidtidige
brug af bly og tin ved printfremstillingen blev erstattet af sølv. Printline har opnået
en række fordele med den nye produktionsproces: forbruget af sølv udgør kun 1% af den
hidtil benyttede mængde tin/bly, energi- og vandforbruget er reduceret med 80-90%,
produktionsflowet forløber fire gange hurtigere, arbejdsmiljøet er forbedret, kvaliteten
af produktet er øget bl.a. i form af en mere plan overflade, mv.
Substitutionen af de uønskede stoffer har givet en renere produktionsproces, og dermed
"renere printplader". Substitution og renere produktion er et skridt mod renere
produkter.
Phønix trykkeriet i Århus var den første danske virksomhed, som indførte
certificeret miljøledelse i 1993 og har ifølge deres miljøredegørelse ansat 71
kvalitetsog miljøchefer (= medarbejdere). Virksomheden har siden opnået licens til at
bruge det nordiske miljømærke Svanen på deres produkter. I dag udgør en fjerdedel af
virksomhedens omsætning svanemærkede tryksager, og Phønix arbejder målrettet på at
øge denne andel via kunderådgivning, partnerskaber og dialog med omverdenen.
Miljøledelse kan rettes mod produkterne og være et middel til, at virksomheden
udvikler og markedsfører renere produkter.
Green Cotton er et produktkoncept baseret på livscyklustankegangen, som virksomheden Novotex
lancerede allerede sidst i 80'erne. Ud fra en fastlæggelse af de centrale faser i et
bomuldsprodukts livscyklus blev der foretaget en "slag-påtasken" vurdering af
væsentlige miljø- og arbejdsmiljøproblemer i hver enkelt livscyklusfase. Herudfra har
Novotex løbende samarbejdet med sine leverandører om at reducere produktets
miljøpåvirkninger. Sideløbende har virksomheden arbejdet med renere teknologi, indført
et EMAS miljøledelsessystem og miljømærket en del af sine tekstilprodukter.
Et renere produktkoncept udgør en udmærket platform for at arbejde med miljøledelse,
miljømærkning og leverandørsamarbejde.
Udbud og efterspørgsel - Hvad kommer først?
Udviklingen på miljøområdet har ofte været drevet af krav fra myndighederne. Med
den produktorienterede miljøpolitik er ansvaret også lagt i hænderne på virksomhederne
og forbrugerne. Der skal skabes en efterspørgsel efter renere produkter på markedet.
Dette rummer en portion gambling: Virksomhederne kan med en vis ret sige, at
forbrugerne ikke efterspørger renere produkter. Ligesom forbrugerne med lige så stor ret
kan sige, at virksomhederne ikke producerer og udbyder renere produkter.
Denne "hønen og ægget" situation er vanskelig.Virksomhederne må spille ud,
og satse for at opnå fordelene!! Rækken af mulige fordele er lang (jf. kap. 2).
For en virksomhed er det væsentligt at kunne forudse nye tendenser og mulige trusler.
Hvad der opleves som en trussel af én virksomhed, kan ses som en mulighed af en anden. Om
virksomheden ser trusler eller muligheder på miljøområdet handler i høj grad om
virksomhedens interne beredskab og miljøstrategi.
Der er en række gode grunde til at gå i gang med en livscyklusbaseret miljøindsats.
Interne drivkræfter
Et fokus på de interne drivkræfter er ofte udtryk for, at virksomheden ønsker at
være på forkant med nye tendenser, så disse kan gøres til fordele for virksomheden.
Inspireret af FN's miljøorganisation - UNEP - findes følgende drivkræfter, jf. figur 3.
Figur 3.
Interne drivkræfter og mulige fordele
1. Ledelsens ansvar
Ledelsen har et ansvar for at minimere miljøpåvirkningerne fra processer og produkter
- et ansvar med en spændvidde fra børnene i børnehaven 200 m nede ad vejen til hullet i
ozonlaget. Ledelsen opfordres for tiden til at tage et øget ansvar for produktet, for
udfasning af miljøfarlige stoffer, for at tage udtjente produkter tilbage, osv.
2. Behov for øget produktkvalitet
En inddragelse af miljøhensyn i udvikling og design kan give produktet en række
nye kvaliteter med hensyn til funktionalitet, holdbarhed, nemt at reparere og
vedligeholde, mv. Der tilføjes ekstra kvaliteter til produktet ved at tage miljøhensyn
fra vugge til grav.
3. Ønske om forbedret image
Produktets og virksomhedens image kan forbedres ved at redegøre for produktets
miljøprofil i miljøkommunikationen, fx i miljøpolitikken og i det grønne regnskab.
Virksomheden kan således markere både overfor medarbejdere og samarbejdspartnere, at den
løbende arbejder med at reducere produktets miljøpåvirkninger.
4. Mulighed for omkostningsreduktioner
Ofte er der adskillige besparelsesmuligheder ved at sætte fokus på miljøhensyn i
hele produktets livscyklus, eksempelvis færre materialeomkostninger, mindre spild,
optimeret logistik, samt mindre ressourceforbrug og færre udledninger fra de enkelte
produktionstrin.
5. Medarbejdernes engagement
Medarbejderne har ligesom ledelsen et ansvar for miljøet og har en interesse i at
fjerne fx miljøfarlige stoffer, da det også forbedrer arbejdsmiljøet. Når
medarbejderne bidrager med forslag til miljøbedringer, øger det den faglige stolthed ved
produktet. Et godt omdømme har stor betydning for rekruttering og fastholdelse af
medarbejdere.
6. Nye teknologiske gennembrud
Teknologiske gennembrud i form af nye materialer eller opfindelser kan forbedre
produktets miljøprofil gennemgribende ved at øge energieffektiviteten, holdbarheden
eller lignende. En tydelig miljøprofil kan føre til gennembrud på nye markeder.
Eksterne drivkræfter
Virksomheden indgår i et tæt samspil med en række samarbejdspartnere. Også her
findes der anledninger eller direkte krav om at gå i gang med en livscyklusbaseret
miljøindsats. I dette samspil kan der også opnås flere fordele, jf. figur 4.
1. Goodwill hos myndighederne
En fremadrettet miljøindsats giver goodwill hos myndighederne, idet myndighederne
tilpasser tilsyn og kontrol efter virksomhedens egen indsats. Samtidig forventes det, at
virksomhederne tager ansvar for miljøpåvirkningerne fra egne processer og produkter.
2. Konkurrencefordel på markedet
Udvikling af renere produkter og miljømærkning heraf i henhold til EU Blomsten eller
den Nordiske Svane kan give en strategisk konkurrencefordel på markedet med øget
markedsandel og omsætning. En livscyklusbaseret miljøindsats kan give produkterne en
ekstra kvalitet, og bevirke at kunderne vælger virksomhedens produkt frem for et andet.
3. Miljøkrav fra offentligheden
I kontakten med venner, naboer, medier etc. bliver både ledelse og medarbejdere
mødt med spørgsmål om virksomhedens miljøforhold. En fremadrettet miljøkommunikation
om miljøindsatsen giver "svar på tiltale" og et godt image i offentligheden.
4. Frontløber i forhold til konkurrenter
Hvis virksomheden har et internt beredskab for en livscyklusbaseret miljøindsats,
så kan virksomheden blive frontløber med udvikling af renere produkter frem for blot at
følge efter konkurrenter nes initiativer. Som trendsætter bliver virksomheden en
attraktiv og troværdig leverandør.
Figur 4.
Eksterne drivkræfter og mulige fordele
5. Netværkssamarbejde og krav fra brancheorganisationer
I mange brancher samarbejdes der i netværk eller via produktpaneler om en
produktorienteret miljøindsats. Et par brancheforeninger stiller krav om, at
medlemsvirksomheder indfører et certificeret miljøledelsessystem. Andre brancher har
udviklet deres egne krav til 'god opførsel' på miljøområdet.
6. Leverandørsamarbejde om miljøinnovationer
Øget samarbejde med leverandørerne kan give fordele i form af videns- og
erfaringsudveksling, øget leveringssikkerhed, fleksibilitet og gensidig assistance ved
udvikling af nye produkter og services. Et tættere samarbejde med gensidige fordele kan
skabe partnerskaber om gennemgribende miljøinnovationer.
Grib chancen
Virksomheder er forskellige - også når det gælder hvilke drivkræfter, som har
betydning for og påvirker den enkelte virksomhed. Ofte ses virksomhederne fremstillet som
"samspilsramte" i form af en række tykke pile, der peger ind mod virksomheden
med nye krav fra markedet, staten, osv.
Men virksomhederne er også selv med til at sætte dagsordenen.Ved at fokusere på de
interne drivkræfter kan virksomheden opbygge viden og et miljøberedskab, så de hurtigt
kan opfange og tage initiativer, når kunder, naboer, myndigheder, eller andre parter
kommer med nye ønsker og krav.
Når virksomheden er "klædt godt på" til en livscyklusbaseret
miljøindsats, kan den strategisk udvikle og markedsføre renere produkter. En
fremadrettet, proaktiv miljøstrategi betyder, at virksomheden har "førertrøjen
på" og selv former samspillet med omgivelserne.
For den enkelte virksomhed er det væsentligt at diskutere de forskellige drivkræfter
med henblik på at fastlægge virksomhedens målsætninger og ambitionsniveau omkring
udvikling og markedsføring af renere produkter. Dette handler næste kapitel om.
Den hidtidige produktorienterede miljøindsats har haft fokus på værktøjet i form af
detaljerede livscyklusvurderinger og dermed på kortlægning af de væsentligste
miljøpåvirkninger i produktets livscyklus. Indsatsen er derfor ofte endt med at handle
om problemer med dataindsamling og om kvaliteten af de indsamlede data - frem for hvordan
virksomheden konkret kan miljøforbedre produktet.
Hvis virksomheden ikke tidligere har arbejdet med produktets miljøpåvirkninger, så
er det en vældig god idé at gå skridtvis frem ved at fokusere på livscyklustankegangen
og på de konkrete muligheder for miljøforbedring af produktet.
En skridtvis fremgangsmåde
En skridtvis fremgangsmåde kan bestå af følgende faser, og svarer i øvrigt til
de faser virksomheden går igennem ved indførelse af miljøledelse, jf. figur 5.
Figur 5.
Miljøforbedringer er omdrejningspunktet
1. Politik - Fastlæg målsætninger og ambitionsniveau
En livscyklusbaseret miljøpolitik skal være visionær og langsigtet såvel som
realistisk og konkret.Virksomheden skal derfor fastlægge både de langsigtede
målsætninger og det konkrete ambitionsniveau. Herved kan virksomheden undgå at skabe
signalforvirring internt og i forhold til samarbejdspartnere. Der må ikke være et
misk-mask mellem politik og praksis - altså mellem hvad virksomheden "siger" og
hvad den "gør".
Ved at fastlægge målsætningerne og ambitionsniveauet kan virksomheden skabe
overensstemmelse mellem ord og handling. Der kan sondres mellem i hvert fald tre
ambitionsniveauer:
 | internt miljøberedskab |
 | miljøprofil på renere produkt |
 | markedsføring af renere produkt |
Denne sondring giver mulighed for at tilrettelægge en trinvis indsats, som bliver
gradvis mere ambitiøs i takt med de indhøstede erfaringer (se også værktøjskassen -
kapitel 10).
Når miljøpolitikken er fastlagt, må virksomheden organisere indsatsen og indsamle
viden.
2. Organisering
En fornuftig organisering af arbejdet er selvfølgelig "alpha og omega"
for en vellykket indsats, så det tages op til grundigere behandling senere (se kapitel
4).
3. Kortlægning - få overblik over den eksisterende viden
De fleste virksomheder har en masse viden om miljøpåvirkningerne - fx samlet i
miljøgodkendelsen eller i det grønne regnskab. Men denne viden er normalt opgjort i
forhold til produktionsprocessen frem for det enkelte produkt. En første udfordring er
derfor at få denne viden knyttet til produktet. Herved får virksomheden samtidig et
nøgletal for produktionsomkostningerne relateret til produktgrupper eller -serier.
Den næste udfordring er at få overblik over den viden, som findes i litteraturen og
hos samarbejdspartnere. Kortlægningen bliver nemmere ved at gøre brug af
sparringspartnere i virksomhedens netværk (se også kapitel 9).Ved henvendelse til
leverandører, brancheforening, myndigheder, detailhandlen, vidensinstitutioner, mv. kan
der indsamles viden på mindst tre områder, jf. tabellen nederst på siden.
Tabel 1.
Kortlægning:
A. Miljøpåvirkningerne
 | Livscyklusforløbet: hvor er de væsentlige miljøpåvirkninger ?
|
 | Teknologi: findes der ny teknologi på vej, som kan reducere
påvirkningerne ?
|
|
B. Markedet/kommercielle forhold
 | Udbud: hvad kendetegner det nuværende produkts miljøegenskaber ?
|
 | Efterspørgsel: hvordan indgår miljøhensyn i kunders og
forbrugernes krav ?
|
 | Værdi: hvilke fordele opnås ved at tilføje miljø som en ekstra
produkt egenskab ?
|
|
C. Samarbejdspartnere
 | Produktkæden: er leverandører, detailhandel, mv. interesseret i
miljøsamarbejde ?
|
 | Myndigheder: hvilke krav stiller myndighederne - aktuelt og fremover
?
|
 | Branchen: hvilke miljøinitiativer er der i gang hos konkurrenter
eller andre ?
|
 | Vidensnetværket: hvad har konsulenter, universiteter og andre fod
på ?
|
|
Virksomheden skal have ambitionsniveauet for øje og begrænse vidensindsamlingen til det
nødvendige - frem for det mulige. Der er risiko for at gå "datadød", hvis
virksomheden medtager for mange forhold i den første kortlægning.
En produktorientering af det grønne regnskab, seks - syv telefonopringninger til
samarbejdspartnere og lidt læsning er nok til et første overblik. Overblikket giver
grundlag for siden at gå i detaljer med målrettet vidensindsamling og undersøgelser - i
takt med et øget ambitionsniveau eller direkte krav herom.
4. Udvælg indsatsområder, opstil mål og lav handlingsplan
Brugbare svar på ovenstående spørgsmål udgør en god platform for at udvælge
indsatsområder, som det er værd at gøre noget ved. Nogle miljøproblemer er måske på
vej til at blive reduceret via ny teknologi, eller ved at leverandøren udfaser farlige
stoffer. Så i disse tilfælde bliver problemet løst eller reduceret via andres indsats.
Figur 6.
Prioritering af indsatsen
Ud fra overblikket må det fastlægges hvilke indsatsområder, som virksomheden vil
prioritere. Det kan bl.a. ske ud fra følgende tre spørgsmål:
 | Hvor er de væsentlige miljøproblemer i produktets livscyklusforløb ? (relevans) |
 | Hvor kan der opnås miljøforbedringer ? (potentiale) |
 | Hvor kan virksomheden gøre en forskel ? (indflydelse) |
Brdr. Hartmann har lagt lignende overvejelser til grund for deres livscyklusbaserede
miljøindsats.Ved at slå relevans og potentiale sammen til betydning for miljøet kom de
frem til følgende enkle prioriteringsmodel, jf. figur 6.
Husk, at der ikke kun er "et skud i bøssen" - altså vælg flere
indsatsområder, så virksomhedens forskellige funktioner som indkøb, logistik, mv. har
mulighed for at give deres bidrag til at nedbringe produktets miljøpåvirkninger.
Indenfor de udvalgte indsatsområder skal der opstilles konkrete mål og en
handlingsplan må præcisere: Hvem er ansvarlige for at gøre hvad til hvornår.
Dette må gøres for hver enkelt af de udvalgte indsatsområder og opstillede mål. En
handlingsplan er et godt instrument til at synliggøre målene, de ansvarlige og
tidsfristerne, så disse forhold omkring miljøindsatsen er åbenlyse for alle
virksomhedens medarbejdere.
5. Gennemfør miljøforbedringerne - før planerne ud i livet
En god planlægning er selvfølgelig vigtig. Men det er de praktiske resultater, som
skaber troværdighed, entusiasme og aktiv opbakning bag miljøindsatsen.
Ved at fokusere på hele produktets livscyklus er der adskillige muligheder for at
"plukke de lavthængende frugter", som kan forbedre produktets miljøprofil.Ved
at sætte fokus på et konkret problem opstår der ideer til forbedringer.
Det handler også om nye udfordringer: hvad nu hvis virksomheden skal tilbagetage alle
udtjente produkter om et år som følge af et EU direktiv? Dette må selvfølgelig med i
de opstillede mål, og handlingsplanen må præcisere de konkrete initiativer. Eksempelvis
kræver målet om at genanvende materialer og produktdele en gentænkning af produktet:
 | færre forskellige materialer gør det nemmere at genanvende |
 | nemmere at skille ad = lettere at genanvende dele af produktet |
 | materialevalg ud fra om materialerne kan genanvendes |
 | modulopbygning = nemmere at reparere dele af produktet |
 | redesign af produktet så dele heraf kan genanvendes i nye produkter. |
6. Redegørelse - Dokumentér effekten og synliggør resultaterne
Af hensyn til engagementet hos virksomhedens ledelse og medarbejdere er det afgørende,
at effekten af indsatsen bliver dokumenteret, og at de opnåede resultater er synlige.
Dette giver også et godt grundlag til at besvare henvendelser fra kunder, leverandører,
mv.
Hvordan dokumentationen udformes afhænger helt af virksomhedens ambitionsniveau med
indsatsen.Virksomheden må desuden få et indblik i, hvilke miljøpåvirkninger
målgruppen lægger vægt på, så formidlingen kan målrettes herefter.
Dokumentation og synliggørelse kan fx ske via det grønne regnskab. Her præsenteres
virksomhedens miljøindsats i forvejen, hvilket kan rettes mod produktet:
 | Hvor meget er energiforbruget i produktets brugsfase blevet nedsat? |
 | Hvor stor en andel af produktet kan genanvendes? |
 | Hvor meget og hvordan er transporten blevet miljøoptimeret? |
Synliggørelsen kan også ske ved at udarbejde nøgletal for fx energiforbrug ved
produktion af produktet, via en miljøfolder, eller via miljømærkning eller en
miljøvaredeklaration af produktet. (Dette behandles nærmere i kapitel 8).
7. Fortsæt processen - evaluer erfaringerne samt revider politik og
organisering
Efter at have gennemført en første runde med at forbedre virksomhedens og
produkternes miljøforhold er det godt at "puste ud" og vurdere de opnåede
erfaringer:
 | Hvad gik henholdsvis godt og skidt? |
 | Hvordan kan indsatsen forbedres? |
 | Skal flere medarbejdere deltage i arbejdet? |
 | Skal fokus drejes i en anden retning? |
 | Er de anvendte værktøjer og virkemidler hensigtsmæssige? |
 | Skal der flere samarbejdspartnere med om bord? |
 | Skal ambitionsniveauet sættes i vejret? |
 | Og så videre? |
En sådan evaluering - fx én gang årligt danner samtidig en fortrinlig baggrund for
at justere miljøpolitikken, så den tilpasses den faktiske indsats. I denne forbindelse
kan virksomheden selvfølgelig vælge at fortsætte med det samme ambitionsniveau indtil
det interne miljøberedskab er veludbygget, eller indtil der stilles krav fra
samarbejdspartnere eller andre om en mere omfattende miljøindsats = et højere
ambitionsniveau.
Husk - ideen med den skridtvise fremgangsmåde er at sikre vekselvirkningen
mellem vidensopbygning om produktets miljøpåvirkninger, markedskrav, etc. og
gennemførelse af de konkrete miljøforbedringer af produktet.
8. Supplerende vidensindsamling
Ud fra de indhøstede erfaringer i første runde har virksomheden givetvis opdaget
områder, der med fordel kunne belyses yderligere.
Hvis der stilles øgede krav til dokumentation af produktets miljøpåvirkninger er det
hensigtsmæssigt at foretage en enkel miljøvurdering. Hvis der er væsentlige
miljøpåvirkninger i brugsfasen, er det oplagt at undersøge brugernes ønsker og krav
for at få ideer til designændringer eller til at udforme en bedre brugsanvisning. Hvis
virksomheden anvender kemikalier eller materialer fra listen over uønskede stoffer, så
er det smart at komme i gang med at udfase brugen heraf.
Det er langt lettere at indsamle viden, hvis der etableres et godt samarbejde og skabes
tillid mellem producenter, leverandører, detailhandel, affaldsbortskaffere og andre
aktører i produktkæden (se kapitel 9 om Samarbejde i produktkæden).
9. Præcisér indsatsområder og mål
På baggrund af de opnåede erfaringer præciseres indsatsområder og mål, og den nye
runde fortsættes med planer, forbedringer, osv. - stadigvæk med fokus på at opnå
konkrete miljøforbedringer af produktet, så resultaterne bliver indhøstet undervejs.
Der er selvfølgelig ikke blot én måde at organisere en livscyklusbaseret
miljøindsats på.Virksomhedens størrelse og hidtidige erfaringer med forebyggende
miljøarbejde har oplagt betydning for, hvorledes indsatsen organiseres. Organiseringen
skal altså tilpasses virksomhedens ambitionsniveau, erfaringer og størrelse.
En forankring af miljøindsatsen i alle virksomhedens kroge kan fremmes via:
 | Høj prioritering fra ledelsens side |
 | Intern kommunikation i virksomheden |
 | Involvering af alle relevante funktioner/ afdelinger |
 | Miljøkoordinationsgruppe |
 | Koordinering med andre initiativer og projekter i virksomheden |
Høj prioritering fra ledelsens side
Virksomhedens udbytte af en livscyklusbaseret miljøindsats afhænger af, om de aktive
medarbejdere har ledelsens fulde opbakning. Dette skal i praksis komme til udtryk ved:
 | at de nødvendige ressourcer er afsat især i form af tid og efteruddannelse, |
 | at ledelsen aktivt deltager i fastlæggelse af de strategiske målsætninger, |
 | at mål og ambitionsniveau er kommunikeret bredt rundt i virksomheden, |
 | at de involverede medarbejdere oplever, at deres ideer og forslag tages seriøst. |
Intern kommunikation og synlighed i virksomheden
Intern kommunikation skal sikre, at initiativer og resultater af den livscyklusbaserede
miljøindsats er kendt blandt alle medarbejdere. Jo flere ansatte i en virksomhed, jo mere
påkrævet er dette. Synligheden af indsatsen er en væsentlig forudsætning for opbakning
og engagement.
Det skal være "bøjet i neon", at der ikke er tale om et enkeltstående
projekt. Men om en vedvarende miljøindsats, hvor alle medarbejdere gerne skal bidrage med
ideer til nye initiativer og miljøforbedringer. Den interne kommunikation skal også
sikre, at de forskellige funktioner / afdelinger kan se pointen med de forskellige
initiativer, og derfor ikke modarbejder hinanden på grund af manglende information.
Involvering af alle relevante funktioner/afdelinger
En livscyklusbaseret miljøindsats berører alle funktioner og afdelinger i
virksomheden. Eksempelvis er en beslutning om ændring af et produkts
materialesammensætning ikke kun et spørgsmål om kvalitet, pris og miljø. Det handler
også om indkøbsmuligheder for det nye materiale, markedet for det ændrede produkt,
konsekvenser for produktionen, nye krav til logistik, og så videre.
Alle funktioner må derfor deltage aktivt i den livscyklusbaserede miljøindsats.
Afdelingerne er ikke kun dataleverandører til en miljøansvarlig, men skal deltage med
idéer til initiativer og løsninger ud fra deres specifikke viden. Dette vil sikre en
vifte af idéer samt en realisme i relation til situationen i de forskellige funktioner.
Jo mindre virksomhed, jo færre personer er det nødvendigt at inddrage til at dække
funktionerne.
Hver funktion i virksomheden fungerer delvist indenfor sit "eget univers" med
egne projekter, interesser og prioriteringer. Udfordringen til ledelsen og
koordineringsgruppen er at få miljø "ind på lystavlen" i hver enkelt
funktion, og at skabe en kammeratlig konkurrence mellem afdelingerne om en
livscyklusbaseret miljøindsats.
Figur 7.
Forskellige funktioners bidrag til en produktorienteret miljøindsats (fra Brdr.
Hartmann)
Miljøkoordinationsgruppe
En livscyklusbaseret miljøindsats har så omfattende en karakter, at én enkeltperson
ikke - uanset vedkommendes fortræffeligheder - kan sidde alene med det daglige ansvar
herfor. Dette fremgår også af figur 7. Ansvaret bør placeres hos en
miljøkoordinationsgruppe med centrale nøglepersoner. Mens én koordinator har ansvaret
for, at gruppen fungerer, bliver indkaldt, at der tages referater, etc. Mange af de
praktiske opgaver kan sagtens gå på skift mellem koordinationsgruppens medlemmer.
Ved nedsættelse miljøkoordinationsgruppe bør det sikres, at alle virksomhedens
funktioner er dækket ind: ledelse, produktudvikling, produktion, indkøb, logistik og
salg. Hvor mange personer, dette handler om i praksis, vil helt og holdent afhænge af
virksomhedens størrelse.
Desuden skal opgave- og ansvarsfordeling mellem de forskellige funktioner være tydelig
i de enkelte projekter.
Deltagelse af et bredt udvalg af medarbejdere kan sikre forankringen af indsatsen i
virksomheden, samt at fokus er på konkrete miljøforbedringer af produktet frem for blot
snak og dataindsamling. Desuden undgås det, at miljøindsatsen falder til jorden, hvis en
nøglemedarbejder på miljøområdet forlader virksomheden.
Koordinering med andre initiativer og projekter i virksomheden
De forskellige funktioner / afdelinger i virksomheden har ofte hver især deres eget
ynglingsprojekt. Dette indebærer en risiko for signalforvirring blandt medarbejderne:
"Der er masser af projekter, der peger i både øst og vest !" "Det ene
projekt er ikke færdigt før end et nyt er i gang!"
Ledelsen må derfor overveje sammenhængen mellem initiativerne, og hvordan projekterne
kan befrugte hinanden. Herudfra må prioriteringen klart meldes rundt i alle virksomhedens
kroge. Endvidere er det en god idé, at hver afdeling har deres miljøprojekt, jf. figur
7, så helheden og sammenhængen i miljøindsatsen bliver synlig. Ledelsen skal i
planlægningen sikre, at de nødvendige ressourcer er til stede blandt alle kategorier af
medarbejdere til at gennemføre de prioriterede opgaver.
Jo bedre koordinering af miljøindsatsen med andre indsatser - jo mindre administrativt
bøvl og ekstraarbejde vil det give i dagligdagen.
For virksomheder med et certificeret kvalitets- og/eller miljøledelsessystem er der
med den nye version af ISO 9000 standarden fra år 2000 skabt gode muligheder for en
synergi mellem kundebaseret kvalitetsledelse og produktorienteret miljøledelse (se
kapitel 9).
Desuden er det nødvendigt at gennemgå politikker, procedurer og instruktioner, så
disse afspejler livscyklustankegangen og den produktorienterede miljøindsats. Heri skal
det præciseres hvilke funktioner/ afdelinger, der er ansvarlige for at gennemføre hvilke
opgaver (jf. de efterfølgende kapitler).
"Lille Virksomhed
A/S" - opfundet til lejligheden - er en mindre virksomhed, der producerer
termokander. Virksomheden har ikke tidligere arbejdet målrettet med miljø, men sætter
en ære i at have styr på tingene og lægger vægt på et godt arbejdsmiljø.
Virksomheden er begyndt at få spørgsmål vedrørende miljø
fra deres kunder, og for at undgå grimme overraskelser om deres produkters
miljøpåvirkninger har de besluttet at gå i gang med at miljøforbedre produktet ud fra
livscyklustankegangen.
Den daglige ledelse foretages i praksis af tre personer.
Hansen er Lille Virksomheds direktør og står for ledelse og salg. Kirsten er sekretær
og står i det daglige for indkøb og logistik. Niels er fabrikschef med ansvar for
produktion og produktudvikling samt tovholder for den livscyklusbaserede miljøindsats. |
Ledelsen har ansvaret for den livscyklusbaserede miljøindsats, herunder for at
koordinere med andre initiativer og hensyn i virksomheden.Til formål er det oplagt at
udpege en miljøchef /koordinator til at være tovholder for den daglige indsats.
Ledelsen har det overordnede ansvar
Det overordnede ansvar for en forebyggende miljøindsats er per definition
direktørens. Dette bliver endnu vigtigere, når fokus er på at udvikle og markedsføre
renere produkter.
Ledelsen må sikre, at alle medarbejdere forstår og efterlever intentionerne i
miljøindsatsen. I stedet for at bestå af en række floskler skal miljøpolitikken være
relevant og klart signalere:
 | de langsigtede målsætninger og ambitionsniveauet, |
 | indsatsområder og konkrete miljømål, |
 | virksomhedens strategi for produkter og service i et livscyklusperspektiv. |
En produktorienteret miljøpolitik skal indarbejdes som en del af virksomhedens øvrige
strategier og planer samt fungere som rettesnor i det daglige arbejde. Miljøpolitikken
kan anvendes i kommunikationen med samarbejdspartnere som bevis på virksomhedens eget
ambitionsniveau og som forklaring på de krav, som stilles til leverandører og andre
samarbejdspartnere.
De langsigtede målsætninger udstikker kursen, og viser hvor virksomheden vil
hen. Miljøpolitikken kan godt på én gang være visionær og markere, hvad virksomheden
vil opnå på lang sigt, og så samtidig være realistisk ved at vælge et overkommeligt
ambitionsniveau her og nu. En trinvis fremgangsmåde giver mulighed for at være visionær
og realistisk på samme tid, ligesom det giver mulighed for at høste erfaringer undervejs
og så bygge videre herpå.
Miljøpolitikken bør udmøntes i indsatsområder og konkrete miljømål, som
medarbejderne kan arbejde efter i det daglige.
Eksempler på indsatsområder og mål er:
 | Kemikalier: udfasning og substitution af kemikalier og materialer på myndighedernes
liste over uønskede stoffer |
 | Transport: nedsætte CO2 udledningen fra virksomhedens godstransport med 10% |
 | Produkt: udarbejde brugsanvisning om miljøvenlig brug og bortskaffelse |
 | Genanvendelse: 85% af materialerne i produktet kan genanvendes |
 | Ressourceforbrug: nedsætte vand- og energiforbrug med henholdsvis 8 og 5% |
Grundfos har opstillet følgende
miljømål til produktudviklingsprojekter "Under normale omstændigheder skal minimum
følgende forudsætninger opnås:
 | minimum 5 % energibesparelse for produktets brugsfase
|
 | minimum 3 % materialebesparelse i råvareindkøb
|
 | udarbejdelse af bortskaffelsesvej ledning for produktet
|
Projektlederen kan i samråd med teknisk chef dispensere fra et eller
flere af kravene, under forudsætning af at det ikke er muligt at opnå målene inden for
økonomisk og teknisk forsvarlige rammer." |
Udvælgelse af indsatsområder og opstilling af målbare mål er med til at motivere
medarbejderne og til at synliggøre, at indsatsen skal tages alvorligt. Det er derfor en
god ide, at medarbejderne deltager aktivt i denne udvælgelse.
En måde at konkretisere indsatsområderne på er at opstille miljømål for hver fase
i produktets livscyklus. Dette kan fx udmøntes i en produktstrategi, der
synliggør hvordan virksomheden vil arbejde med miljøhensyn i produktets forskellige
faser og herigennem forbedre produktets miljøprofil. Et værktøj hertil er de såkaldte
spider-web eller strategihjul, som kan udformes, så forskellen på det eksisterende og
på det nye produkts miljøprofil gøres synlig grafisk (se kapitel 10 om
værktøjskassen).
Ved at udpensle miljøpolitikken i målsætninger, konkrete mål og en produktstrategi
så viser ledelsen i praksis, at den livscyklusbaserede miljøindsats er ment alvorligt,
og at de har taget førertrøjen på. Ligeledes må ledelsen klart signalere, at en
livscyklusbaseret miljøindsats fordrer samarbejde på tværs i organisation.
Især større virksomheder har brug for en tovholder med det daglige ansvar for
fremdriften i den livscyklusbaserede miljøindsats.
Figur 8
Fastlæggelse af indsatsområder og produktstrategi
Niels laver et diagram over
miljøpåvirkningerne ved produktionen af en termokande, som er Lille Virksomheds mest
solgte produkt. Hansen og Kirsten supplerer med deres viden om miljøpåvirkningerne før
og efter fabrikken.
Ud fra diagrammet diskuterer de målsætninger for et nyt
miljøforbedret produkt, som de gerne vil erobre markedsandele med. Deres største
konkurrent markedsfører sig på materialevalg. Desuden er der mulighed for optimering af
energiforbruget i produktionen. Så det bliver de to indsatsområder - i første omgang.
Disse indsatsområder giver ikke behov for en detaljeret kortlægning.
I stedet vil Lille virksomhed A/S satse på at få et overblik. Udover Hansen, Kirsten og
Niels skal enkelte andre inddrages i vidensindsamlingen. Overblikket kan samtidig belyse
områder, hvor der skal indsamles flere data udefra. Gruppen bliver enige om at informere
om indsatsen ved det fælles morgenbord den følgende fredag. |
Der er brug for både ildsjæle og bogholdere i en livscyklusbaseret miljøindsats!
Miljøkoordinatoren som tovholder
Ved en livscyklusbaseret miljøindsats vil virksomhedens miljøkoordinator eller
daglige miljøansvarlige opleve en udvidelse af arbejdsopgaverne. I samarbejde med
miljøgruppen må vedkommende påtage sig forskellige roller:
 | Blæksprutte i forhold til at koordinere aktiviteterne i de forskellige funktioner |
 | Inspirator som sikrer motivation og at enkle hjælpeværktøjer er til rådighed |
 | Motivator der synliggør resultaterne af indsatsen løbende |
 | Ambassadør for miljøindsatsen overfor samarbejdspartnere i produktkæden |
 | Kontaktperson til vidensnetværket og relevante myndigheder |
 | Databehandler ved gennemførelse af enkle miljøvurderinger eller detaljerede
livscyklusvurderinger |
 | Koordinator for indsamling og bearbejdning af markedsinformationer |
 | Indsamler af forslag til miljøforbedringer fra afdelinger og samarbejdspartnere |
 | Og så videre. |
Om miljøkoordinatoren er miljømand, produktudvikler, salgsmedarbejder eller andet er
i princippet underordnet - det er langt mere væsentlig, at vedkommende er en ildsjæl,
der brænder for ideen, er god til at motivere og uddelegere samt kan fungere som
"blæksprutte" i virksomheden. Miljøspecialistviden kan om nødvendigt hentes
ind ude fra.
I en livscyklusbaseret miljøindsats er der også brug for analytikere og
databehandlere internt i virksomheden, hvilket er endnu et argument for en bredt sammensat
koordinationsgruppe.
Produktionsfolkene har hidtil haft en hovedrolle i forbindelse med miljøforbedringer i
produktionsprocessen og ved indførelse af miljøledelse. På samme led er det oplagt, at
designere og produktudviklere har en væsentlig rolle ved udvikling af renere produkter.
Designernes og produktudviklernes rolle
Produktudvikling har selvfølgelig en hel central rolle i en livscyklusbaseret
miljøindsats. Jo tidligere miljøhensyn inddrages i produktudviklingen, jo nemmere er det
at forebygge miljøpåvirkningerne i produktets livscyklus.
Designere og produktudviklere skal derfor have forståelse for de faktorer, som er
afgørende for produkternes miljøpåvirkning. Produktudviklere behøver kun i specielle
tilfælde selv at analysere miljødata via fx livscyklusvurderinger, men skal derimod have
adgang til enkle retningslinjer og til resultatet af miljøspecialisternes vurderinger.
Hvor radikalt designeren og produktudvikleren går til værks, vil afspejle det
ambitionsniveau og den produktstrategi, som ledelsen har opstillet. Idégenerering og
konceptudvikling er centrale elementer, hvis rammerne er forholdsvis frie. Er der
overhovedet efterspørgsel efter denne type produkt fremover? Vil dette produkt bliver
erstattet af en serviceydelse? Eller integreret i hovedproduktet? Telefonsvareren er fx
på vej til at forsvinde som et selvstændigt produkt, da det er blevet til en service hos
telefonselskaberne, eller er blevet integreret i selve telefonen.
I de fleste tilfælde handler produktudvikling om de små skridt - de gradvise
justeringer og småforbedringer af produktet. Her er der mange steder at tage fat, og
produktets miljøforhold er god anledning til et udviklingsprojekt.
Teknik, økonomi, kvalitet, design, mv. er stadig afgørende i produktudviklingen, men
dette kan ofte forenes med, at miljøhensyn får en mere markant betydning ved:
 | at gøre et eksisterende produkt renere - eksempelvis ved at erstatte et miljøfarligt
stof med et mindre skadeligt, |
 | at flytte miljøhensyn op på listen over designkriterier - fx ved at vægte
energiforbrug i brugsfasen på lige fod med prisen, |
 | at udvikle et nyt renere produkt med udgangspunkt i miljøhensyn - eksempelvis en ny
kollektion af tøj baseret på økologisk bomuld, |
 | at ændre fra at levere et produkt til at tilbyde en service - fx at salg af linned
ændres til service på levering af rent linned til kunden. |
I Lille virksomhed A/S
beslutter de sig for at gøre deres eksisterende produkt renere ved at anvende mere
miljøvenlige materialer til plastikken i termokanden. |
Produktudviklerens værktøjer
Produktudviklere og designere efterspørger enkle værktøjer, når de bliver stillet
overfor at skulle tage miljøhensyn i produktudviklingen. Internationalt og på
Internettet findes en række eksempler på tommelfingerregler og guidelines tilpasset
miljøforholdene i de enkelte brancher (se værktøjskassen i kapitel 10).
Mange af disse tommelfingerregler bygger på de samme principper, som er blevet
sammenfattet som "6 RE - filosofien":
 | Re-think |
|
- |
gentænk produktet og dets funktioner
|
 | Re-duce |
|
- |
nedsæt energi- og materialeforbruget i hele produktets
livscyklus
|
 | Re-place |
|
- |
erstat miljøfarlige stoffer med mere miljøvenlige
alternativer
|
 | Re-cycle |
|
- |
vælg materialer som kan genanvendes
|
 | Re-use |
|
- |
design så produktet eller dele heraf kan genbruges
|
 | Re-pair |
|
- |
gør produktet nemt at reparere. |
Hvis produktet har en motor, eller der stikker en el-ledning ud fra produktet, så
giver energiforbruget i brugsfasen næsten altid anledning til væsentlige
miljøpåvirkninger.
Hvis der ikke findes retningslinjer i relation til virksomhedens specifikke produkt,
så er det en god ide at undersøge den eksisterende viden indenfor produktgruppen
/-familien, idet der kan være opstillet retningslinjer for miljøvenlig design og
produktudvikling for beslægtede produkter. For mange produktgrupper er der inspiration at
hente via det værktøj, som kaldes strategi-hjulet eller spiderweb (se kapitel 10 om
værktøjskassen).
Tommelfingerregler og guidelines har deres styrke i forhold til at skabe nye ideer til
miljøforbedringer af produktet. Når disse ideer er blevet vurderet og prioriteret, kan
miljøprofilen for det nye produkt synliggøres visuelt via fx spiderweb diagrammer, så
det er tydeligt, hvad der tilstræbes opnået i produktudviklingen.
I praksis kan der være modstridende hensyn eksempelvis mellem lang produktlevetid og
brugen af et farligt stof i produktionen. I disse tilfælde er det nødvendigt at foretage
en miljøvurdering eller en detaljeret livscyklusvurdering.
Integreret produktudvikling
Dårlig koordinering mellem udviklings, produktions- og salgsafdelingen har ofte været
et problem på store virksomheder. Derfor har mange større virksomheder indført
integreret produktudvikling, hvor koordinering af de forskellige hensyn er sat i system.
Viden om renere teknologi og miljøledelse
- kontakt brancheorganisationen
De fleste brancheorganisationer har overblik over, hvad der er
udarbejdet af materiale og vejledninger om renere teknologi og miljøforbedringer i
produktionen.
Mange brancheorganisationer har desuden udarbejdet branchespecifikke
manualer til hjælp ved indførelse af miljøledelse enkelte af disse manualer
understøtter ligefrem en livscyklusbaseret miljøindsats. |
Ved integreret produktudvikling kan der formuleres procedurer for, hvornår og hvordan
miljøhensyn skal inddrages undervejs i produktudviklingen. Eksempelvis: når
produktspecifikationen foreligger, skal der udarbejdes en enkel miljøvurdering. Når
prototypen af produktet er færdig, skal den sendes til den lokale skrothandler for at få
deres kommentarer til, hvor nemt det er at adskille og genanvende produktet.
Virksomheder som for eksempel Grundfos har miljø indbygget i deres udgave af
integreret produktudvikling.
Øvelse - for alle medarbejdere
Prøv at samle 8-10 interesserede medarbejdere en dag med god tid (1-2
timer) og drøft:
Miljøproblemer
- |
Foretag først en brainstorm på, hvor er
miljøproblemerne i produktets livscyklus |
- |
Skriv alle miljøproblemerne op |
- |
Diskuter hvilke problemer der bør og kan
gøres noget ved |
- |
Udarbejd en top-10 problemliste fx ved at
hver mand/kvinde afgiver tre stemmer |
Løsningsmuligheder:
- |
Foretag dernæst en ny brainstorm på
løsningsmuligheder / forbedringsforslag |
- |
Skriv alle ideer til forbedringer op |
- |
Lav en handlingsplan over hvem, der tager
sig af hvad til hvornår! |
Det kan være, at der peges på miljøproblemer og løsningsforslag,
som skal undersøges nærmere. Skriv dem også med på handlingsplanen.
På baggrund af diskussionerne kan der evt. laves et såkaldt
SWOT-skema, hvor styrker, svagheder, muligheder og trusler er stillet overskueligt op. |
Produktionsfolkenes rolle
Medarbejderne i produktionen har stor betydning for miljøpåvirkningerne fra
produktionsprocessen, og kan bidrage aktivt til at nedbringe ressourceforbruget og
miljøbelastningen fra produktionen. Hvis virksomheden ikke tidligere har arbejdet med
renere teknologi og miljøledelse, så er der her mange forbedringsog
besparelsesmuligheder.
Produktionsfolkene kan bistå såvel med en række gode ideer til konkrete forbedringer
af produktet som med at fremskaffe og levere data, der kan relateres specifikt til det
enkelte produkt. Medarbejderne i produktionen har ligeledes den praktiske erfaring med,
hvad der kan lade sig gøre at producere uden for mange krumspring.
Ved miljøledelse har det hidtil været tilstrækkeligt at kende ressourceforbruget for
hele virksomheden og for de primære delprocesser. Langt de fleste grønne regnskaber og
miljøredegørelser er udformet på denne måde. Når fokus er på renere produkter er det
derimod interessant med nøgletal for ressourceforbrug og udledninger ved produktion af
hvert enkelt produkt. Dette kan nødvendiggøre andre målepunkter og opgørelser.
Fælles produktnøgletal er en god referenceramme for løbende miljøforbedringer af
produktet. Produktnøgletal kan være besværlige at beregne, hvis virksomheden har en
alsidig produktion af forskellige produkter, idet der så må udarbejdes en
fordelingsnøgle mellem produktgrupperne. I disse tilfælde kan et "slag på
tasken" udgøre det første grundlag for en fordelingsnøgle, og så kan dette
overslag forfines efterhånden.
Alle funktioner i virksomheden har en væsentlig rolle at spille, når fokus er på
livscyklustankegangen. Både indkøbs, transport- og salgsfolkene har centrale opgaver ved
udvikling og markedsføring af renere produkter (jf. figur 7).
Indkøb
Indkøbere har en vigtig rolle i forbindelse med valg af råvarer og materialer.
Indkøberne må derfor have nogle værktøjer til at inddrage miljøhensyn sammen med
andre faktorer som pris, kvalitet, funktionalitet, etc.
De indkøbsansvarlige har mulighed for at sætte miljø på dagsordenen hos
leverandørerne via deres spørgsmål og krav. Indkøberne kan efterspørge:
 | overblik over leverandørens generelle miljøindsats og deres miljøpolitik, |
 | dokumentation af miljøpåvirkningerne fra de forudgående livscyklusfaser, |
 | specifikke miljødata vedrørende råvarer, materialer og hjælpestoffer. |
indkøbernes værktøjskasse:
 | Oversigt: hvad er væsentligt vedrørende miljø i produktkæden
|
 | Kriterier for valg af hovedleverandører (evalueringsprocedure for
leverandørvalg)
|
 | Spørgeskema om leverandørens miljøindsats
|
 | Retningslinjer for miljødialog og -samarbejde om
produktforbedringer
|
 | Indkøbsvejledninger for grønne indkøb
|
 | Kriterierne for miljømærkning for relevante produktområder
|
 | Miljøvaredeklarationer
|
 | Listen over uønskede stoffer
|
|
Kommunikationen kan også udvides til at omfatte egentlig dialog og samarbejde, hvor
virksomheden bidrager med ideer og input til miljøforbedringer hos leverandøren.
Indkøberne kan påtage sig rollen som en kritisk, miljøbevidst kunde med en række krav,
eller som en partner der samarbejder til fælles gavn om udvikling af renere produkter.
I Lille virksomhed A/S spørger
Kirsten fx leverandørerne om stålet kan genanvendes, samt om de har en overordnet
miljøpolitik, og hvad den i givet fald går ud på. |
Transport og logistik
Transport indgår som det fælles bindeled mellem alle faserne i et produkts
livsforløb. Energiforbruget knyttet til transport af råvarer og af det færdige produkt
udgør som regel en mindre del af virksomhedens samlede energiforbrug, ligesom transport
sjældent toner frem som en af de væsentligste miljøpåvirkninger ved
livscyklusvurderinger.
Alligevel kan flere forhold i virksomheden tale for at arbejde hermed: interesse herfor
hos den transportansvarlige, oplagt indsatsområde, påvirke transportørerne til større
miljøindsats, etc. Derudover er miljøbelastningen fra transport generelt et stadigt
voksende problem, hvor mange hidtidige initiativer er kommet til kort.
Værktøjskasse til miljøoptimering af
godstransporten:
 | Opgørelsesesskema: mængde og volumen af gods samt
transportafstande
|
 | Mål for kapacitetsudnyttelse (belægningsprocent)
|
 | Oversigtskema: miljøpåvirkninger ved forskellige transportformer:
lastbil, tog og skib
|
 | Krav om at transportørerne anvender renere teknologi og har
miljøledelse
|
 | Distributionskoncept: vægt, volumen og afstands betydning for valg
af transportform
|
 | Guidelines for forbedret logistikplanlægning, ruteoptimering, mv.
|
 | Optimeret emballagekoncept for at nedsætte transportbehovet
|
|
På sygehuse, i konsulentfirmer og lignende virksomheder udgør persontransporten mellem
hjem og arbejde eller forbundet med udførelsen af arbejdet en væsentlig
miljøpåvirkning. En indsats på dette felt kan begynde med at undersøge: Kan
medarbejderne nå på arbejde til tiden med kollektiv transport? Er der uudnyttede
muligheder for samkørsel? Skal firmaet købe elbiler til bykørsel? Er cykelfaciliteterne
i orden?
Miljø handler også om, at mange bække små, gør en stor å. Desuden er det smart at
finde indsatsområder, som er synlige for alle og har en markant symbolværdi. Ligesom
små ting kan udgøre en forhindring for større indsatser: "Når virksomheden ikke
engang vil opføre nogle ordentlige cykelskure, hvorfor pokker skal jeg så bidrage
til.....?"
Kirsten har fundet ud af, at med
bedre planlægning og med lidt længere leveringstid vil en del transporter kunne spares
væk - til gavn både for økonomien og miljøet. |
Salg og marketing
Det er ikke meget bevendt at bruge kræfter på at udvikle renere produkter, hvis de
ikke bliver efterspurgt og solgt. De ansvarlige for salg og marketing har derfor en vigtig
rolle i en livscyklusbaseret miljøindsats, med henblik på at for bedre informationen
både fra og til kunderne.
Information fra kunderne handler om, at de salgsansvarlige får et mere
indgående kendskab til brugernes præferencer, vægtning af miljøhensyn og anvendelse af
produktet.
En undersøgelse af brugernes anvendelse af produktet kan afsløre uhensigtsmæssige
forhold, som kan give ny viden og inspiration til produktudviklerne. For eksempel viste en
australsk undersøgelse, at 15% af elforbruget ved el-kedler var unødvendigt, idet
brugerne genkogte vandet, fordi de lige lavede noget andet i mellemtiden. En fløjte, en
temperaturindikator og isolering af kedlen er tre mulige løsninger herpå.
Viden om brugeradfærd og -præferencer er et kardinalpunkt for at kunne udvikle og
markedsføre renere produkter. Bruger og markedsundersøgelser kan give et nøjere
kendskab til kundernes præferencer og prioritering af miljøhensyn. Det klassiske dilemma
ved markedsundersøgelser er dog mellem, hvad forbrugerne siger, og hvordan de rent
faktisk handler ind henne i supermarkedet.
Lille virksomhed A/S har en
lille kundekreds, som de til gengæld kender vældig godt. Hansen spørger rundt i
virksomheden, om de modtager spørgsmål vedrørende miljø fra deres kunder. Han spørger
også til, hvad kunderne lægger vægt på ved miljø, og hvad de gerne ser prioriteret i
miljøindsatsen fremover.
Lille virksomhed A/S har udvidet brugsanvisningen en smule med
oplysning om miljøvenlig rengøring, om hvor man kan købe "reservedele" til
termokanden, samt om miljørigtig bortskaffelse af kanden. |
Sælgernes værktøjskasse:
 | Bruger- og markedsundersøgelser
|
 | Analyser af konkurrenter og forbrugertrends
|
 | Miljøprofilering af produktet / datablade
|
 | Strategi for miljømarkedsføringen
|
 | Miljøbrugsanvisninger
|
 | Vejledning og kurser om reparation, miljøvenlig drift, vedligehold
og bortskaffelse
|
|
Information til kunderne handler om, at virksomheden kan forbedre rådgivningen
vedrørende et produkts miljøpåvirkninger. Sælgerne skal have nok miljøviden til at
kunne rådgive vedrørende en miljøvenlig brug og bortskaffelse af produktet.
Tekstilvirksomheden Gabriel rådgiver eksempelvis deres kunder om rengøring af bolig-
og industritekstiler for at sikre, at rengøringen sker på en miljøvenlig måde. Gabriel
har således taget et medansvar for brugsfasen og ønsker at medvirke til at reducere
anvendelsen af miljøskadelige rense- og rengøringsmidler.
Hvis et produkt ikke anvendes som tiltænkt, kan dette have afgørende betydning for
produktets samlede miljøbelastning i dets livscyklus. Dette gælder for eksempel ved
forkert dosering af vaskemidler. Ligeledes kan viden om produktets bortskaffelse øge
genanvendelsen af udvalgte materialer eller hele produktet. Tendensen er, at produktets
bortskaffelse gøres til producentens ansvar.
Salgs- og marketingsafdelingen skal have så megen viden om miljø, at de kan profilere
virksomhedens produkter overfor konkurrenternes. Dette kræver bl.a., at sælgerne kender
kriterierne for miljømærkning, kravene i offentlige indkøbsvejledninger,
forbrugerombudsmandens krav til miljømarkedsføring, osv. (se kapitel 8 og 9).
Der er rigeligt af opgaver, som sælgerne kan gå i gang med.Yderligere ideer kan
hentes i næste kapitel.
Når virksomheden har forbedret produktets miljøprofil, har produktet fået en ekstra
kvalitet. Der er imidlertid ofte tale om en "skjult" kvalitet, da det ikke altid
er synligt for kunder og forbrugere, at produktet har en mindre miljøbelastning end
lignende produkter.
Virksomheden må derfor stille spørgsmålene:
 | hvordan kan et renere produkt markedsføres overfor forbrugere og kunder? |
 | og hvordan kommunikeres produktets miljøkvaliteter til andre samarbejdspartnere? |
Markedsføring af renere produkter
Miljø bliver i stigende grad en parameter, som virksomhederne også konkurrerer på
foruden pris, funktionalitet, design, kvalitet, mv.Virksomhederne kan bruge produktets
miljøegenskaber i markedsføringen på tre forskellige måder:
1. Miljømærke
I Danmark findes der to officielt anerkendte miljømærker: det nordiske Svanemærke og
EU's miljømærke Blomsten. Miljømærker er primært henvendt til forbrugerne og kan
opnås på en række dagligvarer og forbrugsgoder (men ikke på fødevarer).Virksomheden
skal dokumentere, at produktet opfylder en række fastlagte kriterier for at opnå et
miljømærke, men skal ikke nødvendigvis gennemføre en detaljeret livscyklusvurdering.
2. Miljøegenskab
Markedsføringen går her på ét enkelt aspekt af et produkts miljøpåvirkning,
såsom at benzinen er blyfri, eller at vaskepulveret er let nedbrydeligt.Virksomheden skal
kunne dokumentere, at produktet har den pågældende egenskab.
3. Miljøvaredeklaration
Miljøvaredeklarationer er primært henvendt til professionelle indkøbere og muliggør
sammenligning mellem produkter. Der findes ingen officielle retningslinjer for
miljøvaredeklarationer i Danmark, hvilket Sverige derimod har.
En miljøvaredeklaration skal udarbejdes på baggrund af livscyklustankegangen og ud
fra et ensartet grundlag. Hvor omfattende den pågældende livscyklusvurdering skal være
er endnu ikke afklaret.
Der findes ISO standarder for alle tre måder (type I, II og III). Desuden er det
nødvendigt at kende markedsføringsloven og forbrugerombudsmandens vejledning om
miljømarkedsføring.Vejledningen fremhæver, at angivelser om produktet i en
miljømarkedsføring skal kunne dokumenteres, skal være væsentlige og relevante samt
ikke må være vildledende.
Husk, at viden om markedet er mindst ligeså vigtig som viden om
produktets miljøpåvirkninger. Følgende spørgsmål er interessante for en virksomhed i
forbindelse med miljømarkedsføring af et renere produkt:
 | Hvad efterspørger mine kunder og hvordan afvejer de forskellige hensyn? |
 | Hvad ser de som vigtige miljøproblemer, der bør og kan tages hensyn til? |
 | Hvad anser andre samarbejdspartnere, fx naboerne og pengeinstitutter, for at være
væsentlige indsatsområder for miljøforbedringer af produktet? |
Miljøinformation og -kommunikation
Der findes andre mere uformelle måder til at synliggøre et produkts miljøegenskaber
og resultaterne af virksomhedens miljøindsats. Eksempler herpå er:
 | Nøgletal for miljøpåvirkningerne ved fremstilling af et givet produkt |
 | Samtale med kunde i købssituationen |
 | Elektroniske nyhedsbreve om initiativer i miljøindsatsen |
 | Fakta ark om produktets miljøpåvirkninger |
 | Brugsanvisning om miljøvenlig brug og bortskaffelse |
 | Foredrag, oplæg på konferencer og forelæsninger |
 | Kontakt til dagspressen og artikler i fagblade |
 | Offentliggørelse af miljøpolitik,mål, -handlingsplaner og grønt regnskab. |
 | Åbent hus arrangement. |
Lille virksomhed A/S får
udregnet nøgletal for energiforbruget anvendt til at producere én termokande, som
bruges, når kunderne spørger hertil. Derudover omtaler den nye brugsanvisning
miljøvenlig rengøring og bortskaffelse af termokanden. |
Det er en god idé at skelne mellem information og kommunikation.
Information går kun én vej, så som nyhedsbreve, brugsanvisninger og grønne
regnskaber. Hvorimod kommunikation er to-vejs og fungerer som en dialog mellem to
eller flere parter, så som kundebesøg, medarbejdermøde, osv. Overvej altså:
 | hvem er målgruppen for miljøinformationen, og hvordan nås den bedst ? |
 | hvem er partnerne i miljøkommunikationen, og hvad samarbejdes der om ? |
Valget af virkemidler til at synliggøre produktets miljøprofil og virksomhedens
forebyggende miljøindsats afhænger af svarene på disse spørgsmål.
En del virksomheder blev skuffede over, at der ikke var større interesse fra
omverdenen for de grønne regnskaber. Grønne regnskaber er et eksempel på
miljøinformation - men der er brug for målrettet miljøkommunikation, hvis virksomheden
vil i aktiv dialog med kunder og andre samarbejdspartnere.
Når virksomheden tilrettelægger miljøkommunikationen er det nødvendigt at overveje
hvilke budskaber og virkemidler, der skal anvendes overfor hvilke samarbejdspartnere. For
en kundegruppe kan især affaldsproblematikken være vigtig. Mens andre kunder vægter en
grundig belysning af miljøpåvirkningerne i hele produktets livscyklus.
Jo bedre virksomheden kender de forskellige kundegrupper og samarbejdspartnere, jo
større effekt kan der opnås med en målrettet miljøkommunikation. Dette kendskab
opbygges gennem dialog og samarbejde. Effekten af virksomhedens miljøinformation
ogkommunikation må desuden evalueres, så erfaringerne kan nyttiggøres i nye
initiativer.
Når virksomheden har taget skridtet fra information til aktiv miljøkommunikation, så
bliver næste skridt et egentligt samarbejde med virksomhedens samarbejdspartnere.
En stor udfordring til en livscyklusbaseret indsats er at få etableret et samarbejde
med relevante partnere i produktkæden såvel som med andre interesseparter.
Leverandørkæde + værdikæde + samarbejde = produktkæde
Med den produktorienterede miljøindsats er fokus flyttet fra inden for virksomhedens
hegn til at være på hele produktkæden. Produktkæden indeholder:
 | et materialeflow fra råvareudvinding over produktion til brug og bortskaffelse |
 | et værdi- og pengeflow fra forbrugere til producenter |
 | kommunikation og samarbejde i form af gensidig videns- og erfaringsudveksling. |
I miljøsammenhænge har interessen hidtil været samlet om materialeflowet eksempelvis
ved livscyklusvurderinger. I en livscyklusbaseret miljøindsats er det mindst lige så
væsentligt at fokusere på værdiflowet: Hvilke forventninger har kunderne til produktets
miljøegenskaber? Hvordan værdisætter kunder og forbrugere miljøhensyn sammenholdt med
andre krav som pris, kvalitet, funktionalitet, design, osv.?
For virksomheden er udfordringen at binde produktkæden sammen, så der på én gang er
fokus på miljøoptimering af materialeflowet i leverandørkæden og på kundernes
miljøforventninger i værdikæden. Midlet til at sammenbinde leverandør og værdikæde
er samarbejde og miljøkommunikation mellem de involverede parter. Dette kan illustreres,
som vist i figur 9:
Figur 9.
Kommunikation og samarbejde i produktkæden
Udvikling af et renere produkt, der aldrig bliver afsat, er noget snavs. Derfor
må viden om miljøpåvirkningerne afstemmes med viden om, hvad forbrugerne rent faktisk
efterspørger, og hvordan miljøhensyn indgår heri.
Grundlaget for at foretage konkrete miljøforbedringer af produktet er således, jf.
figur 9:
 | viden om produktets miljøpåvirkninger og forbedringsmuligheder, |
 | viden om markedets og forbrugernes vægtning af miljøhensyn, |
 | viden om andre samarbejdspartneres ønsker og krav. |
En kombination af viden på disse områder er det bedste grundlag for en
livscyklusbaseret miljøindsats.Virksomheden må desuden overveje, hvordan viden om både
materiale- og værdiflowet løbende kan opdateres som følge af skift i forbrugernes
præferencer, nye teknologiske muligheder eller lignende.
Et muligt middel hertil er at sammenkoble kundebaseret kvalitetsledelse og produktorienteret
miljøledelse. Den nye udgave af ISO 9000 standarden fordrer, at kvalitetsledelse
bliver kundebaseret i en mere fremadrettet udgave end blot registrering af reklamationer.
Altså hvilke kvalitets- og miljøkrav stiller kunderne? Og hvordan tilgodeser
virksomheden disse? Kombineres denne viden om værdikæden med at virksomheden samtidig
har styr på kvalitets- og miljøparametrene i leverandørkæden, så er virksomheden
klædt godt på til at score de strategiske fordele i form af kundetilpassede, renere
produkter.
Ved etablering af et produktkædesamarbejde er det smart at kontakte brancheforeningen,
da de har overblik over den eksisterende viden og kan bistå med råd og vejledning. Der
er fx gennemført miljøvurderinger af enkelte produktgrupper / produktfamilier, hvilket
gør det nemmere at udnytte viden på tværs mellem virksomhederne i branchen (se kap.
10).
Uformelt samarbejde og partnerskaber i produktkæden
En livscyklusbaseret miljøindsats kræver på sigt etablering af et tæt samarbejde
med leverandører og kunder om vidensog erfaringsveksling i produktkæden med henblik
på at skabe konkrete fordele for de involverede parter.Tætte producent - bruger
relationer udgør en god platform for teknologisk innovation, herunder også for at
inddrage miljøhensyn i produktudviklingen.
For nogle virksomheder er det nok med et uformelt samarbejde, hvor der udveksles
informationer og samarbejdes på adhoc plan om nye initiativer. Samarbejdet på det
uformelle plan sker ofte ved direkte kontakt mellem medarbejdere i de involverede
virksomheder. Andre virksomheder indgår et formaliseret samarbejde eller ligefrem
partnerskaber for at sikre et tæt samarbejde om inddragelse af miljøhensyn i
produktudviklingen.
Eksempelvis har Henkel-Ecolab i fællesskab med Berendsen udviklet et doserings og
servicesystem, der reducerer forbruget af vaskemidler. Ligesom der er andre eksempler på,
at producenten har rådgivet kunden om de miljømæssige konsekvenser ved forskellige valg
eksempelvis i forhold til farver på emballage eller på tryksager.
Et samarbejde i produktkæden kan formaliseres ved at nedsætte en arbejdsgruppe, som
koordinerer indsamling af information såvel om produktets væsentlige
miljøpåvirkninger, som om forbrugernes og detailhandlens ønsker og krav til produktet.
En sådan gruppe kan endvidere indsamle ideer til konkrete miljøforbedringer af
produktet. Et formaliseret samarbejde har den fordel, at parterne får en gensidig
forpligtelse til at udveksle information og erfaringer.
Samarbejde om miljøforbedringer i produktkæden kan også bringe fordele på andre
områder, som ikke umiddelbart handler om miljø. Eksempelvis:
 | Leverandører - sikkerhed for leverancer og tilpassede løsninger |
 | Kunder - sikkerhed for at de aftager, godt image og kundetilpassede løsninger |
 | Myndigheder - tilpasset tilsyn, goodwill og med til at sætte dagsordenen. |
Eksempelvis har Brdr. Hartmann oplevet, at en tilpasset løsning udviklet i fællesskab
med kunden betyder en langt større sikkerhed for, at kunden også aftager fremover.
Lille virksomhed A/S
vælger at lade Niels deltage i et uformelt samarbejde i en netværksgruppe om
produktorienteret miljøarbejde, for at han kan få opdateret sin viden. Det viser sig at
være en god inspirationskilde og giver ham et netværk, som han kan trække på, når han
har spørgsmål og problemer vedrørende miljø. |
Vækst- og erfa-grupper
Etablering af vækst- eller erfagrupper (erfaringsudveksling) er anvendt med
gode erfaringer af brancheforeninger, erhvervsråd og kommuner til at introducere
miljøledelse overfor en gruppe virksomheder i samme branche eller i et geografisk
område.
Dette er også en udmærket måde til at introducere en livscyklusbaseret miljøindsats
overfor en gruppe af virksomheder. Ved produktkædesamarbejde er der en gensidig
forpligtelse overfor hinanden blandt andet til dataudveksling.Ved erfaog vækstgrupper er
fokus på opdatering af viden på området, erfaringsudveksling og gensidig inspiration
via diskussion af konkrete ideer til miljøforbedringer. Herigennem opbygges et fagligt
netværk, hvor man kan søge hjælp hos hinanden til løsning af konkrete problemer.
I de fleste mindre virksomheder sidder én miljøansvarlig alene med ansvaret for både
dataindsamling /-bearbejdning og de konkrete initiativer til miljøforbedringer af
produktet.Vedkommende vil derfor ofte have brug for at diskutere miljøspørgsmål med
kollegaer i samme situation i andre virksomheder. Dette kan samtidig hjælpe den
miljøansvarlige til at bevare gejsten i miljøindsatsen.
Det er en god ide, hvis flere medarbejdere fra virksomheden deltager i sådanne
samarbejder. Den miljøansvarlige bør invitere andre medarbejdere med til udvalgte
møder, fx en ansvarlig for produktudvikling med til temamøde om miljøhensyn i design og
produktudvikling.Dette vil bidrage til at styrke interessen og samarbejdet internt på
virksomheden, hvilket igen bidrager til den organisatoriske forankring og dermed til mere
markante resultater af den produktorienterede miljøindsats.
Samarbejde med myndigheder og vidensnetværket
Der er hjælp at hente til en livscyklusbaseret miljøindsats med fokus på udvikling
og markedsføring af renere produkter både fra myndighederne og en række andre
institutioner, som er mere eller mindre tæt knyttet til virksomhederne.
De forskellige myndigheder har en væsentlig viden om hvilke krav, der stilles til
produktionsprocessen og produkterne. Disse krav ændrer sig hele tiden, og i de senere år
er disse reguleringskrav langt overvejende kommet fra EU.
En tilbagevendende dialog med myndighederne kan give et indblik i disse krav, så
virksomheden ikke bliver "taget på sengen". De lokale miljømyndigheder har
desuden et godt overblik over, hvor virksomheden kan henvende sig med specifikke problemer
omkring energi, affald, tilskudsordninger, etc.
Virksomhedernes vidensnetværk udgøres af forskellige typer konsulentvirksomheder,
Teknologiske InformationsCentre, universiteter og uddannelsesinstitutioner, BST,
brancheforeninger, Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter som fx dk-teknik og
Teknologisk Institut, lokale/regionale energi- og affaldsselskaber, og så videre.
Her kan virksomhederne hente hjælp til det forebyggende miljøarbejde. De fleste af
disse "rådgivere" har også kompetence i forhold til udvikling af renere
produkter.
Gode steder at hente hjælp - på nettet og i
praksis:
 | Renere produkter: se Miljøstyrelsen www.mst.dk under "Produkter & industri". (Her
findes projektrapporter, henvisning til produktpaneler, oplysning om muligheder for
tilskud under Program for renere produkter)
|
 | Energi: se www.energioplysningen.dk og www.energiledelse.com
|
 | Affald: se Videnscenter for Affald www.affaldsinfo.dk
|
 | Transport: se www.transit.dk
|
 | Kemikalier: se Dansk Toksikologi Center www.dtc.dk
|
 | Uønskede stoffer: find listen på www.mst.dk (under
kemikalier)
|
 | Miljømærkning: se Miljømærkesekretariatet www.ecolabel.dk
|
 | Miljømarkedsføring: www.fs.dk (under
forbrugerombudsmand/retningslinier)
|
 | Livscykluscheck: se Teknologisk Informations Centre
www.tic.dk
|
 | Miljønetværk: se Miljøforum Danmark www.mfdk.dk (under
netværk)
|
 | Brancheorganisationer: se fx www.di.dk
|
|
I Danmark har Miljøstyrelsen i 90'erne satset på livscyklusvurdering, som værktøjet
til at vurdere produktets væsentligste miljøpåvirkninger. Som det fremgår, er der brug
for forskellige typer værktøjer afhængigt af formål og ambitionsniveau med
miljøindsatsen, især hvis der skal mere fokus på de markedsmæssige aspekter af renere
produkter.
I værktøjskassen findes der værktøjer med i hvert fald tre typer af formål:
A) vurdering af væsentlige miljøpåvirkninger fra vugge til grav
B) ideer til miljøforbedringer af produktet / ecodesign
C) miljøkommunikation i produktkæden og -samarbejde med interesseparter.
Dertil kommer værktøjer med henblik på bruger- og markedsundersøgelser, økonomiske
analyser, kvalitetsudvikling, etc. Dette vil imidlertid føre for vidt i denne
sammenhæng.
I det følgende gives der en kort gennemgang af de tre typer værktøjer, og
afslutningsvis er der en oversigt med henvisninger til uddybende litteratur.
A) Livscyklusvurdering - miljøpåvirkninger fra vugge til grav
Afhængigt af formål kan livscyklusvurderinger foretages på tre forskellige
detaljeringsniveauer, som stiller yderst forskellige krav til dataindsamling oganalyse:
Livscyklustankegangen / konceptuel livscyklusvurdering er en grov kortlægning af
de relevante miljøpåvirkninger i de forskellige faser af produktets livscyklus. Ud fra
den eksisterende viden om produktets miljøpåvirkninger fra vugge til grav, hvordan vil
virksomheden så prioritere konkrete initiativer til miljøforbedringer af produktet?
Virksomheden kan selv gå i gang på denne måde og hensigten er:
 | Overblik over livscyklusforløbet og relevante miljøpåvirkninger |
 | Brug af principper og tommelfingerregler |
 | Ideer til umiddelbare miljøforbedringer - "lavt hængende frugter" |
Der er tale om en kvalitativ kortlægning baseret på kontakt og diskussioner med
relevante samarbejdspartnere (se kapitel 3 for ideer til spørgsmål). Denne kortlægning
kan suppleres med kvantitative informationer baseret på nøgletal, standardtal og
paratviden.
Forenklet miljøvurdering / livscyklus screening anvendes til at identificere
de væsentligste miljøpåvirkninger og livscyklusfaser. Herved kan der udpeges "hot
spots", som det er værd at foretage en mere detaljeret vurdering af. Et værktøj
hertil er fx MEKA skemaer (Materiale, Energi, Kemikalier og Andet), som satser på at
gøre dataindsamling ogbehandling overkommelig:
 | Identificering af væsentlige miljøpåvirkninger og livscyklusfaser |
 | Udpegning af hotspots |
 | Ideer til systematiske miljøforbedringer af produktet |
De Teknologiske Informationscentre (TIC) rundt om i landet har de senere år hjulpet en
række virksomheder med at gennemføre et første "livscykluscheck" ud fra MEKA.
Detaljeret livscyklusvurdering kan anvendes til sammenligning af produkter og
til detaljeret dokumentation af de væsentligste miljøpåvirkninger i hele produktets
livscyklus. Metoden kræver omfattende dataindsamling, er tidskrævende og kræver særlig
miljøekspertise. Til støtte herfor kan anvendes pc-værktøjer som fx det hollandske
edb-værktøj SimaPro eller den danske metode UMIP (Udvikling af Miljøvenlige Industri
Produkter).
De fleste danske virksomheder vil normalt have brug for konsulenthjælp til at
gennemføre en detaljeret livscyklusvurdering
 | Identificering af væsentligste miljøpåvirkninger og livscyklusfaser |
 | Dokumentation med henblik på miljøvaredeklarationer og miljømærkning |
 | Sammenligning af produkter |
Figur 10.
Vurdering af produktets miljøpåvirkninger
Disse tre detaljeringsgrader for at arbejde med vurdering af produktets
miljøpåvirkninger svarer nogenlunde til de tre tidligere omtalte ambitionsniveauer (se
figur 10 og kapitel 3)
Ambitionsniveauet har også betydning for, hvor megen tid, viden og ressourcer, der
skal afsættes. Jo længere mod højre i figuren, jo mere tid og ekspertise er påkrævet.
Altså jo mere detaljeret dataindsamling, jo mere tidskrævende og jo flere
miljøspecialister er det nødvendigt at inddrage. Men detaljeret livscyklusvurdering er
der kun brug for, hvis virksomheden vil markedsføre sit produkt som miljømæssigt bedre
end konkurrentens.
B) Ideer til miljøforbedringer af produktet / Eco-design
I udlandet har der været en udbredt tradition for at arbejde med Eco-design og Design
for the Environment. Denne tradition tager udgangspunkt i livscyklustankegangen, og
opstiller herudfra en række ideer og retningslinjer for, hvorledes produktets
miljøprofil kan forbedres i hver enkelt fase. Fremgangsmåden har fokus på det kreative
element og er handlingsorienteret.
Phillips opererer eksempelvis med "Fast Five", hvor det nye produkt
sammenlignes med et referenceprodukt via fem spørgsmål:
1) |
Energi - bruger det fremlagte design mindre energi end
referenceproduktet? |
2) |
Genanvendelse - er produktet nemmere at genanvende? |
3) |
Farligt affald - indebærer produktet mindre kemikalieaffald
end alternativet? |
4) |
Produkt værdi - medvirker designet til længere holdbarhed,
til øget affektionsværdi og er det nemmere at reparere? |
5) |
Service - er det en ny måde at tilbyde en service med mindre
miljøpåvirkning? |
Kan der svares JA fem gange hertil, er det nye produkt et glimrende alternativ. Opnås
tre ja'er er det et interessant alternativ, men der skal stadig laves forbedringer. Ved
blot et enkelt ja lyder opfordringen til designeren, at referenceproduktet bør
opgraderes.
Værktøjer til eco-design findes i forskellige varianter med navne som spiderweb
(afbildes som et edderkoppenet), strategihjul, eco-compass, mv., og de fremhæver alle
betydningen af den visuelle fremstilling (Se figur 11).
Ud fra en slag-på-tasken vurdering af et referenceprodukt fremstilles grafisk det
eksisterende produkts miljøprofil - ved at give produktet en karakter i hver enkelt
livscyklusfase. På dette grundlag diskuteres målene for den fremtidige produktudvikling,
og miljøprofilen for det kommende produkt skitseres med en ny karakter for hver fase. En
visuel fremstilling synliggør de områder, hvor det nye produkt skal miljøforbedres, og
kan medvirke til at engagere produktudviklerne og andre medarbejdere.
Værktøjet er illustreret i figur 11. Den praktiske værdi af dette værktøj kan
øges betydeligt ved, at hver enkelt fase og de konkrete handlingsanvisninger er udformet
under hensyntagen til kendetegnene ved forskellige produktfamilier (se litteraturlisten).
Se her!
Figur 11.
Produktets miljøprofil. (tilpasset og oversat fra Brezet & van Hemel, 1997)
C) Miljøkommunikation og produktkædesamarbejde
En livscyklusbaseret miljøindsats med fokus på at udvikle og markedsføre renere
produkter stiller nye krav til miljøkommunikationen med virksomhedens forskellige
samarbejdspartnere (se også kapitel 8 og 9). Der findes en række værktøjer til at
arbejde systematisk med miljøkommunikation og -dialog i og mellem virksomhederne.
Ved etablering af en mere systematisk miljøkommunikation må virksomheden klarlægge:
 | Hvilke samarbejdspartnere/interessenter vil virksomheden gerne i dialog med? |
 | Samarbejdspartnernes ønsker og mål med miljødialogen? |
 | Hvilke budskaber skal kommunikeres med hvilke midler? |
 | Hvordan udarbejdes en plan for miljødialogen? |
 | Hvordan opbygges troværdige miljøargumenter? |
 | Hvordan evalueres resultaterne af miljødialogen? |
Disse spørgsmål og flere til bliver besvaret i litteraturlisten under C.
Generel litteratur om renere produkter og en livscyklusbaseret miljøindsats
 | Kirsten Schmidt, m.fl.: Håndbog i produktorienteret miljøarbejde. Miljønyt,
nr. 53, Miljøstyrelsen 2000. (Giver en uddybet indføring i en produkt og
livscyklusbaseret miljøindsats i tråd med dette hæfte) |
 | Livscykluscheck (LCC) - Stimulering af mindre virksomheders interesse for arbejdet
med renere produkter.Teknologisk Information Center, 2002 (Se www.tic.dk -
behovsafklaring, livscykluscheck og ca. 40 faktaark til at understøtte indsatsen) |
 | En styrket produktorienteret miljøindsats. Miljø- og Energiministeriet,
november 1996. (Debatoplægget som satte fokus på renere produkter i Danmark) |
 | Arne Remmen: Renere produkter - nye værktøjer, aktører og relationer. Evaluering
af projekter gennemført under Miljøstyrelsens renere teknologi handlingsplan 1993-97.
Orientering nr.12, Miljøstyrelsen, Miljø- og Energiministeriet, 2000. |
A) Miljøvurdering og livscyklusvurdering:
 | Torben Lenau, m.fl.: Miljørigtig udvikling i produktfamilier - en håndbog. Instituttet
for Produktudvikling, 2001. (Udkast - ud fra en miljøvurdering opstilles væsentlige
miljømæssige forbedringsmuligheder for beslægtede produktgrupper) |
 | Kirsten Pommer, m.fl.: Håndbog i miljøvurdering af produkter - en enkel metode,
Miljønyt, nr. 58, Miljøstyrelsen 2001. (Kogebog i forenklet miljøvurdering). |
 | DS-håndbog 126. Livscyklusvurderinger - en kommenteret oversættelse af ISO 14040
til 14043. Dansk Standard, 2001. (Kommenteret gennemgang af LCA standarderne) |
 | Jesper Olesen, m.fl.: Miljørigtig konstruktion. UMIP publikation,
Miljøstyrelsen og Dansk Industri, 1996. (Behandler hvordan konstruktøren kan tage
miljøhensyn ved produktudvikling). |
 | Henrik Wenzel, m.fl.: Miljøvurdering af produkter. UMIP publikation,
Miljøstyrelsen og Dansk Industri, 1996. |
 | Astrup Jensen et. al.: Life Cycle Assessment - a guide to approaches, experiences and
information sources. European Environmental Agency, Copenhagen, 1997 |
 | Pablo Frankl & Frieder Rubik: Life Cycle Assessment in Industry and Business.
Adoption Patterns, Applications and Implications. Springer Verlag, 2000. (Gennemgår
europæiske virksomheders erfaringer med livscyklusvurdering). |
B) Eco-design / design for the environment:
 | Han Brezet & Carolien van Hemel: ECODESIGN - A promising approach to sustainable
production and consumption. UNEP 1997. (Baseret på hollandske erfaringer giver
håndbogen en introduktion til ecodesign). |
 | Ursula Tischner, et.al.,: How to do EcoDesign? A Guide for environmentally and
economically sound Design. Verlag form praxis, 2000. (Indeholder en omfattende
gennemgang af en række forskellige værktøjer til Ecodesign). |
 | Herman Meinders: Point of no return. Phillips EcoDesign guidelines. Phillips,
1997. (Phillips bud på hvordan miljø integreres ved design og produktudvikling). |
 | Foreningen til fremme af bæredygtigt design: Guidelines. En håndbog om miljø
for tekstil- og modebranchen. 2001. (Hvordan miljøet inddrages ved design af tekstiler). |
 | Eco-Conscious Design of Electrical and Electronic Equipment (Dansk CDrom om
eco-design og om enkel miljøvurdering af elektronikprodukter). |
C) Miljøkommunikation og produktkædesamarbejde
 | Håndbog i miljødialog. Dansk Industri, 2001. (En kortfattet introduktion til
hvordan virksomheden udvælger interessenter, emner, mål og midler for miljødialogen.
Emnerne er uddybet behandlet i nedenstående serie af hæfter) |
 | Hans Niemann, m.fl.: Tilrettelæggelse af miljødialog. Miljønyt nr. 43,
Erhvervsfremme Styrelsen & Miljøstyrelsen, 2000. |
 | Hans Niemann, m.fl.: Miljødialog med kunder. Miljønyt nr. 46, Erhvervsfremme
Styrelsen & Miljøstyrelsen, 2000. |
 | Anette Petersen, m.fl.: Miljødialog med leverandører. Miljønyt nr. 48,
Erhvervsfremme Styrelsen & Miljøstyrelsen, 2000. |
I samme serie er desuden udgivet (Alle hæfterne findes også på nettet: www.mst.dk)
 | Udformning af skriftlig miljøkommunikation, Miljønyt nr. 42, 2000. |
 | Miljødialog gennem pressen, Miljønyt nr. 44, 2000. |
 | Miljødialog med kollegaer, Miljønyt nr. 45, 2000. |
 | Katalog over midler til miljødialog, Miljønyt nr. 47, 2000. |
Om produktkædesamarbejde og miljø er følgende under udgivelse:
 | Heidi Stranddorf, m.fl. Miljøledelse i produktkæder. Miljøstyrelsen, 2002 (En
række gode beskrivelser af virksomhedseksempler - under udgivelse) |
 | Kirsten Schmidt, m.fl.: Miljøledelse i produktkæder - supplerende eksempler med
fokus på miljømærker og internationale forhold. Miljøstyrelsen, 2002. (under
udgivelse). |
Alle publikationer udgivet af Miljøstyrelsen kan findes på: www.mst.dk
|