| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Metoder til værdisætning af dansk vejtrafiks forurening af jord og grundvand
Sammenfatning
De samfundsøkonomiske omkostninger forbundet med vejtrafikkens forurening af jord og
grundvand indgår i dag normalt ikke i forbindelse med samfundsøkonomiske vurderinger. Da
de samfundsøkonomiske metoder imidlertid anvendes i stigende grad i forbindelse med
samfundsmæssige beslutninger, er det vigtigt, at de metoder og enhedspriser, der
anvendes, er så korrekte og dækkende som muligt.
I dette projekt er mulighederne for at værdisætte vejtrafikkens forurening af jord og
grundvand vurderet. Der gives dels en oversigt over forureningens karakter og typer af
skader for mennesker og miljø, dels en oversigt over mulige metoder til værdisætning.
Forprojektet er gennemført af COWI og finansieret af Miljøstyrelsens teknologipulje
for jord og grundvand.
Formålet med projektet er at give et indledende overblik over problemstillingen og
foreliggende viden. Der er tale om et mindre forprojekt, og det er tanken, at dette senere
skal følges op af et projekt, hvor der skal foretages en egentlig værdisætning af
vejtrafikkens konsekvenser for jord og grundvand i Danmark.
Der er identificeret følgende fem hovedkilder til jord- og grundvandsforurening fra
vejtrafikken:
 | Punktkilder som tankstationer, værksteder mv. |
 | Vejtrafik (f.eks. udstødning, dækafslid, vejafslid, oliespild, mv.) |
 | Anlæg og vedligeholdelse af veje generelt
(asfaltbelægning, bærelag under veje (slagger, tjære, mv.)), samt herunder |
 | - Glatførebekæmpelse (vejsaltning, fejning etc.) og |
 | - Ukrudtsbekæmpelse (pesticider, gasbrænding, børstning og brug af damp). |
Også andre kilder kan bidrage til forurening af jord og grundvand langs vejnettet,
f.eks. nedfald af partikler fra skorstene, fra igangværende eller tidligere industrielle
aktiviteter og fra tilstedeværelsen af gamle fyldlag, og det er væsentligt at skelne
mellem forurening forårsaget af vejtrafikken og øvrige kilder.
De væsentligste forurenende stoffer/stofgrupper fra trafikkens jord- og
grundvandsforurening, hidrørende fra disse kilder, vurderes at være:
 | MTBE |
 | Tungmetallet Pb (fra benzin) |
 | Total PAH'er, herunder benz(a)pyren |
 | BTEX |
 | Total kulbrinter fordelt på fraktionerne C6-C10, C10-C25
og C25-C35 |
 | Tungmetallerne Cd, Cr, Cu, Ni, Zn og Pb |
 | Chlorid (i form af NaCl) |
 | Pesticider |
 | Phthalater. |
Nogle af disse stoffer udledes ikke mere eller er under udfasning, mens andre fortsat
udledes. Bly i benzin er således udfaset, og pesticider anvendes ikke længere i
ukrudtbekæmpelsen på vejene, mens der med hensyn til MTBE pågår forhandlinger
nationalt/internationalt om udfasning. Selv om der ikke tilgår yderligere mængder af et
forurenende stof til jord og grundvand, kan eksisterende forurening dog fortsat forårsage
skader og omkostninger. De samfundsøkonomiske omkostninger er således relevante for
både historiske og fremtidige udledninger. Hvis der alene er tale om historiske
udledninger, er der i sagens natur ikke behov for at regulere forbruget og udledning af
stoffet ved at indregne de samfundsøkonomiske omkostninger i forbrugerprisen. De
samfundsøkonomiske omkostninger kan imidlertid være relevante i forbindelse med
overvejelser om oprensning af forurenet jord eller andre tiltag, der skal mindske generne
fra forureningen.
De nævnte stoffer kan give anledning til helbredsskader for mennesker og dyr,
misvækst og sygelighed hos planter, forringet biodiversitet samt forringet vand- og
jordkvalitet. Det vurderes, at de væsentligste skader vedrører helbredsskader for
mennesker og skader på grundvandet. De forurenende stoffer kan f.eks. skade
reproduktionsevnen, påvirke centralnervesystemet og immunsystemet, give forøget
kræftrisiko og give irritation. Skader på grundvand vedrører især smagsforringelser
forårsaget af MTBE og vejsalt, hvilket kan gøre grundvandet uegnet til drikkevand.
Med hensyn til værdisætningsmetoder kan der principielt skelnes mellem følgende
metoder, som er funderet i økonomisk velfærdsteori:
 | Markedsomsatte goder
(allerede eksisterende markedspriser på effekter/skader) |
 | Direkte metoder
(interviewbaserede undersøgelser af individers betalingsvillighed) |
 | Indirekte metoder
(baseres på den eksterne effekts sammenhæng med markedsomsat gode). |
Udover disse metoder, som er mest korrekte, da de baserer estimeringen på de
bagvedliggende efterspørgselskurver, findes der en række ikke-efterspørgselsbaserede
metoder, som f.eks. Avoidance costs og Clean-up costs metoderne. Endvidere benyttes ofte i
mangel af bedre den såkaldte benefit transfer metode, hvor værdisætning udarbejdet i
én sammenhæng anvendes som estimat i en anden sammenhæng (f.eks. anvendelse af skøn
fra andre lande).
De forskellige værdisætningsmetoder egner sig til værdisætning af forskellige typer
af skader. Nedenfor er anført hvilke værdisætningsmetoder, der primært egner sig til
en række primære skadeskategorier. Der er alene nævnt de efterspørgselsbaserede
metoder.
Værdisætningsmetoder til de forskellige kategorier af skader
Skadekategori |
Egnet værdisætningsmetode |
Forringet produktivitet |
Den markedsbaserede metode
Avertive behaviour
Defensive expenditure |
Forringet sundhed |
Den markedsbaserede metode (baseret på
Human Capital tilgangen)
Contingent valuation |
Forringede naturværdier |
Rejseomkostningsmetoden
Hedonisk prisfastsættelse
Contingent valuation |
Tab af eksistensværdi |
Contingent valuation |
Projektet har samlet set vist, at værdisætning af trafikkens forurening af jord og
grundvand er en meget kompleks problemstilling, og at der på centrale områder mangler
den nødvendige viden til at foretage en værdisætning. En fuldstændig værdisætning af
trafikkens forurening af jord og grundvand er således på grund af omfanget af skader og
kompleksiteten næppe realistisk. Der vil derfor være behov for, at værdisætningen af
jord og grundvandsforureningen i første omgang begrænses til værdisætning af de mest
dominerende skader (eller stoffer) eller til værdisætning af skaderne fra en eller flere
forureningskilder.
Med hensyn til foreliggende viden, har projektet vist, at der er god viden om
potentielle kilder til forurening og om hvilke typer af skadelige stoffer, der udledes fra
vejtrafik og vejanlæg. Der er ligeledes god viden om disse stoffers potentielt skadelige
virkninger på mennesker og miljø. Der mangler imidlertid viden om de kvantitative
sammenhænge, dvs. hvilke mængder af de pågældende stoffer der udledes, og i hvilket
omfang disse stofmængder fører til skader på mennesker og miljø.
Med hensyn til værdisætning foreligger der i dag ikke konkrete bud, men der
foreligger relativt veludviklede generelle metoder, ligesom der foreligger estimater for
visse effekter, f.eks. værdi af liv eller produktionstab ved sygdom.
Konklusionerne med hensyn til foreliggende viden om vejtrafikkens forurening af jord og
grundvand er sammenfattet i nedenstående tabel.
Foreliggende viden
|
God |
Delvis |
Ringe |
Forureningskilder |
X |
|
|
Typer af stoffer |
X |
|
|
Mængder af stoffer udledt |
|
|
X |
Spredning |
|
X |
|
Eksponering |
|
|
X |
Typer af skader |
X |
|
|
Skadesomfang |
|
|
X |
Værdisætning |
|
X |
|
Et værdisætningsprojekt bør derfor tage udgangspunkt i et enkelt eller eventuelt nogle
få forurenende stoffer af særlig interesse. Der vil her være behov for at kortlægge
sammenhængene mellem udledninger af forurenende stoffer fra trafikken og de deraf
følgende skader, hvorefter valg af værdisætningsmetode kan ske. Vidensbehovet for selve
værdisætningen vil afhænge af den valgte metode. For den markedsbaserede metode er der
f.eks. behov for viden om markedspriser, mens der for contingent valuation metoden er
behov for at gennemføre interviews.
Da forureningen består af mange og forskelligt virkende stoffer, kan det være
vanskeligt at afgrænse analysen. Hvis analysen af specifikke stoffer viser betydende
omkostninger, kan disse anvendes som minimumsomkostninger i samfundsøkonomiske
vurderinger. Vise analysen imidlertid kun mindre omkostninger, kan det ikke på forhånd
afvises, at der alligevel kan være tale om væsentlige omkostninger, da andre stoffer kan
have betydning, og da de kombinerede effekter af mange stoffer kan have betydning, selv om
de enkelte stoffer kun har mindre betydning.
I forbindelse med yderligere overvejelser om værdisætning af vejtrafikkens forurening
af jord og grundvand, vil det være relevant at følge udviklingen i gangværende
relevante projekter, som f.eks. EU-projektet POLMIT om vejtrafikkens forurening af jord og
grundvand.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |