Registreringer på den samlede produktion:
3.5 Organiseringen af forandringsarbejdetMed udgangspunkt i betingelserne for en vellykket forandringsproces, nævnt i afsnit 3.1 nedsættes der en arbejdsgruppe med en sammensætning der sikrer bred repræsentation af viden, erfaring, handlemulighed og beslutningskraft. Arbejdsgruppens sammensætning kan sidenhen ændres efter behov, da det er vigtigt at involverede afdelinger eller medarbejdergrupper er repræsenteret. I løbet af projektperioden den periode hvor projektet sættes i gang og arbejdsmåden etableres i virksomheden holdes en række arbejdsgruppemøder. Møderne holdes efter behov, men mindst hver anden måned og hver måned i starten. Det første møde er et tre timers "kickstartmøde", som fører frem til en handlingsplan, der sætter gang i indsatsen på trykkeriet. Indholdet på første møde er:
De følgende møder har følgende faste punkter:
3.5.1 Konsulentens opgaverProceskonsulenterne ikke er eksperter i minimering af makulatur. Det er derimod medarbejdere og ledelse, som kender virksomhedens egen virkelighed og hver især ved noget om "hvor skoen trykker". Konsulentens primære opgave er at holde processen i gang; sørge for at møderne holdes, lede møderne, skrive referater, eventuelt deltage i møder med medarbejderne, renskrive handlingsplaner og holde fast i de beslutninger, der tages. Sekundært er det konsulentens opgave at viderebringe indsamlet viden og erfaringer for eksempel fra avistrykkerier, DDPFF eller fra andre projekter. Det kan desuden være konsulentens opgave at bidrage rent praktisk til etablering af eksempelvis nye registreringer og registreringsmetoder. 3.5.2 MedarbejderinvolveringenSom nævnt i afsnit 3.1 punkt 4 og 5 er nogle af betingelserne for en vellykket forandringsproces, at forandringsvisionen formidles ud til hele organisationen, og at der gennem "opmuntring til ideer og risikovillighed" skabes "grundlag for handling på bred basis". Det vil være forskelligt, hvordan man vælger at håndtere den formidling i praksis. I projektet lægges der op til, at alle medarbejdere umiddelbart efter første arbejdsgruppemøde orienteres om projektet, dets formål og vision, samt den vedtagne handlinglan. Det er en fordel, hvis der mellem første og andet arbejdsgruppemøde kan holdes et medarbejdermøde, hvor der gennemføres en CPS over problemformuleringen "Hvilke forhold i produktionskæden har betydning for makulaturdannelsen?". Resultatet herfra gennemgås på andet arbejdsmøde og der gives en tilbagemelding til medarbejderne. I løbet af projektet bør der holdes mindst endnu et medarbejdermøde, hvor resultaterne af indsatsen præsenteres. Som en del af anerkendelsen af medarbejdernes indsats også en betingelse for en vellykket forandringsproces. I øvrigt bør medarbejderne selvfølgelig deltage ad hoc i de aktiviteter, der sættes i gang, ligesom de opfordres til at bidrage til processen med ideer og kritik. Hvis man helt overlader initiativet til den enkelte, sker der ikke noget. Der findes flere "forslagskasser" end der findes forslag. Hvis alle skal føle, at det er legalt at sige noget, uden straks at blive kritiseret og sådan at alle er med til at tage stilling er CPS eller en variant af denne, en god løsning. Det kan gøres på kort tid enddog stående. 3.6 Intern kommunikationKommunikationsbehovet er forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Der er forskel på produktionsapparat, virksomhedens layout, ordreprofil. I et dagbladshus er der altid en meget kompleks struktur, som er karakteriseret ved at man er afhængige af hinanden i det daglige arbejde samtidig med at produktionsforløbet er afdelingsopdelt, og hvor produktionen ofte foregår i flere hold. Produktionen styres via deadlines og kvalitetskrav på alle produktionstrin. Men hver dag er der noget, der afviger fra "normalen" og det stiller store krav til hurtig og sikker kommunikation. Det problem er der ikke fundet nogen ideel løsning på og det har der ikke været tid til i projektet. I selve projektet er det lykkedes at skabe en hidtil uset effektiv kommunikation mellem afdelingerne via den både frihedssættende og stærkt styrende CPS-metode. I forhold til håndteringen af input fra medarbejderne er der i projektet formuleret nogle mindstekrav: Det skal sikres, at
3.7 ProjektforløbetEt typisk projektforløb vil bestå af en indkøringsperiode, som med tiden afløses af en egentlig forankring af arbejdsmetoden. Indkøringsperioden har en tidsplan som skitseret i nedenstående skema.
Der er tale om en fortløbende proces, som betyder at problemformulering, opstilling af løsninger og handlingsplaner med videre gennemløbes med mellemrum som en del af systematikken i "papirstyringsværktøjet".
4. CasesUdfra de 8 betingelser formuleredes ved projektstart et brev til avistrykkerier, der var interesserede i at deltage i projektet. Her blev lagt vægt på de fem første punkter i afsnit 3.1, som blev konkretiseret i følgende formulering: "Det er vores vision, at det enkelte trykkeri i løbet af projektet etablerer en teknisk metode og en adfærd til minimering af makulatur samt at arbejdsindsatsen tjener sig ind i sparet makulatur. Hvis det skal lykkes, skal betingelserne for projektet være i orden, og vi har derfor valgt følgende præmisser for deltagelse:
To af de avistrykkerier, der oprindeligt havde meldt sig til projektet, valgte at melde fra, da de vurderede, at de ikke umiddelbart havde mulighed for at leve op til de stillede krav. Tre avistrykkerier har dermed deltaget i projektet. De to startede sideløbende i foråret 2001 og det tredie kom med i januar 2002 som led i afprøvning af det værktøj den arbejdsmetode der er udviklet blandt andet på baggrund af erfaringerne fra de to øvrige trykkerier. Alle tre trykkerier har valgt i første omgang at fokusere på de indre linier det der foregår i trykkeriet. Der er i alle tre tilfælde tale om trykkerier, der producerer lokale dagblade og ugeaviser (periodiske produktioner). Dertil kommer produktion af reklametryksager, turistaviser og lignende. Som foreningens øvrige dagbladstrykkerier indkøbes avispapiret hos Danske Dagblades Fællesindkøbs-Forening (DDPFF). De mellemstore trykkeriers årlige papirforbrug ligger mellem 5.000 og 10.000 ton. I de følgende afsnit beskrives den forandringsproces, der er gennemført hver sted. 4.1 Trykkeri A4.1.1 De første indsatsområder hos Trykkeri AVed det første møde gennemførtes en CPS, som rejste følgende problemstillinger:
Blandt ovenstående blev valgt to problemstillinger, som der i en CPS udvikledes løsningsforslag til. 4.1.1.1 Bedre udnyttelse af halve/hele ruller samt papirspild som følge af manglende lagerplads - idéer
4.1.1.2 Farve/vand-balance - idéer
4.1.2 Konkrete tiltag i trykkerietPå baggrund af den indledende CPS og de valgte problemstillinger og løsninger er der i projektperioden gennemført en række konkrete tiltag i trykkeriet. 4.1.2.1 Bedre udnyttelse af rullerne Der er gjort forsøg med at sætte nye ruller på ved de daglige produktioner af dagbladet. Rulleresterne gemmes og bruges primært fredag formiddag ved produktion af week-endens tillæg. Ved fredagsproduktionerne har man mulighed for at producere med samlet set færre rulleskift. De sidste rullerester anvendes som omslag til aviser og sparer virksomheden for indkøb af papir til formålet. Løsningen kræver, at rulleresten skæres op. Når der er mulighed for at minimere makulatur ved rulleskiftene på den daglige produktion skyldes det blandt andet, at indstillingerne på maskinen holder hele vejen igennem, hvilket ikke er tilfældet, når man skifter en af rullerne undervejs. Denne løsning betyder mere håndtering af rullerne, når de skal af og på maskinen. Det er derfor væsentligt, at de medarbejdere/trykkere, der skal håndtere rullerne er positivt indstillet. Der er ikke megen plads i trykkeriet, og ovennævnte forsøg betyder, at restrullerne fra ugens produktion gemmes i trykkeriet til fredag og ikke, som man havde overvejet, transporteres til sortering på det eksterne lager. Selvom håndteringen af rullerne stadig foregår i trykkeriet, er der ikke tegn på, at der nu er flere ruller, som beskadiges. Om fredagen sorteres resterne, så de størrelsesmæssigt passer sammen og passer i forhold til de enkelte produktioner. Pladsmanglen gør, at det stadig ikke er relevant at overveje muligheden for at rulle rester op. 4.1.2.2 Færre forskellige papirkvaliteter på lager Forskelle i papirkvaliteter medfører spild ved skift og kræver øget lagerplads til rester. Der anvendes nu kun to papirkvaliteter - 45 og 54 g/m2 i hele og halve baner. En mindre del udgøres af lyserødt papir til dagbladets månedlige erhvervssektion. Den nye 54 g/m2 kvalitet er meget hård og "ubehagelig at røre ved". Den slider desuden på knive mv. Trykresultatet er imidlertid et flot og man vælger at fortsætte med denne kvalitet. Begrænsningen til de få kvaliteter stiller færre krav til håndtering af rester og til lagerpladsen. Dermed minimeres håndteringspildet. 4.1.2.3 Chaufføren kører tom tilbage til det eksterne lager Chaufføren kører stadig ofte tom tilbage til det eksterne lager, eftersom papiraffaldet stadig opmagasinesinternt, indtil det sælges. 4.1.2.4 Fejl i film, svigt på omhu i kontrol, for sene tryk til trykkeriet (kontrol sker for sent) og omrykninger For ovennævnte punkter gælder under eet, at det er vigtigt at fange fejl i film og elektronisk materiale så tidligt i processen, som muligt. Fejl skyldes ofte tekniske forhold som for eksempel at der opstår forkert skrift når filer overføres fra reklamebureauet til bladets eget elektroniske system. Hvis man skal fange fejlene, inden de når ud på film, plader eller i trykmaskinen, er det nødvendigt at kontrollere det materiale, der kommer til huset udefra. Desuden må det indskærpes overfor kunderne/reklamebureauerne, at de selv skal kontrollere deres materiale, så der ikke sendes fejlbehæftet materiale frem. Endelig er det vigtigt, at afdelingerne i huset kommunikerer godt på tværs. Fx kan tekniske løsninger, som EDB-afdelingen anser for enkle og oplagte, være svære at håndtere for andre afdelinger. Der kan være "sprogproblemer", når afdelingerne skal kommunikere. Det sker desværre ofte at reklamebureauerne klager uberettiget over en annonce (farven er forkert eller lignende). Klager tager tid at behandle og involverer ofte flere personer i virksomheden. Det er derfor ærgerligt at bruge tid og ressourcer på klager der viser sig at være uberettigede. En idé om at debitere kunder, der klager uberettiget for 1000 kr pr. uberettiget klage, faldt dog ikke umiddelbart i god jord. Man ønsker ikke at risikere at reklamebureauerne dropper samarbejdet. Der tages fat på disse problemstillinger i forbindelse med et kvalitetsprojekt på det nye trykkeri, der er ved at blive opstillet. 4.1.2.5 Farve/vandbalancen en bedre styring af vandet kan minimere opstartmakulatur Rent teknisk er der ændret på nogle rutiner, der betyder, at trykkeriet kan gennemgå farveplaceringerne i bedre tid før opgaven trykkes. På den måde kan forarbejdet gøres bedre, og indstillingerne før start optimeres på maskinen, så opstartmakulaturen mindskes. I forbindelse med den ændrede organisationsstruktur, er de tre trykkere, der passer pulten, gået sammen om en form for "standard"indstilling på pressen. "Standarden" er ikke helt på plads der er ikke helt enighed om den - men det forventes at komme på plads på sigt. Samtidig har man aftalt at udveksle erfaringer i højere grad end tidligere. Det betyder, at man vælger at arbejde henimod en endnu mere ensartet måde at arbejde på - og som til stadighed forbedres. 4.1.3 Målbare resultaterDen økonomiske besparelse som er resultatet af projektet er foreløbig opgjort til rundt regnet 60.000 kr. på årsbasis. Dels som følge af en bedre udsortering af papiraffald, dels på grund af en reel minimering af papirspildet. Der spares på affaldsafgiften på brændbart affald og til gengæld tjenes på papiret, der nu sælges. Antallet af kontainere til affald og papiraffald er faldet fra 6-8 kontainere til 4. De registreringer, der foretages af papirspild/makulatur ved hver produktion samles på månedssedler, og i projektperioden er set en faldende tendens i makulaturprocenten for sammenlignelige produktioner. 4.1.4 Forandringsprocessen og medarbejderinvolveringenArbejdsgruppen har i hele forløbet bestået af ledelsesrepræsentanter og repræsentanter fra administration/produktionsplanlægning og trykkeri. 4.1.4.1 Arbejdsvisionen Ved første arbejdsgruppemøde formuleredes følgende arbejdsvision: "Bedste trykkvalitet og laveste makulatur i godt samarbejde afdelingerne imellem betyder et læs mindre om måneden". Arbejdsvisionen blev i løbet af projektet ændret til: " to kontainere mindre om måneden" og refererer til de kontainere med papiraffald som står i gården. 4.1.4.2 Intern kommunikation Den interne kommunikation hos Trykkeri A er i høj grad konsekvent og omfatter flere "medier". Hver mandag holdes et ledermøde, hvor blandt andet den foregående uges registreringer vedr. papirspild fremlægges og vurderes. Her drøftes blandt andet årsagerne til eventuelle afvigelser, og er der behov for det, orienteres/inddrages medarbejderne tirsdag. Alle medarbejdere har adgang til internettet. De modtager "kvik-mail", som blandt andet omfatter samtlige referater af møder i virksomhedens forskellige udvalg. "Kvik-mailen" bruges og ønskes brugt. 4.1.4.3 Synliggørelse af projektet Arbejdsgruppen konstaterede i løbet af efteråret, at medarbejderne er klar over, at der er et makulaturprojekt i gang, men der er behov for yderligere synlighed. Der er gjort forsøg med bearbejdning af det omfattende registreringerne vedrørende makulatur til en mere enkel og formidlingsegnet form. Målet kunne være at foretage en offentliggørelse af "resultater" hver anden uge. Som et supplement til de ugentlige orienteringer. På den måde tilstræbes både en konsolidering af resultaterne, en motivation for medarbejderne og et grundlag for fremtidig handling på bred basis. Ved projektets afslutning er den interne formidling af resultater endnu ikke fastlagt. 4.1.5 Kommende indsatsområderBeslutningen om en ny rotationspresse til trykkeriet er truffet. Erfaringerne fra makulaturprojektet inddrages her - fx ved indretning af de lokaler, der overtages. Den nye rotation bliver placeret i lokaler i udkanten af Rønne. Det betyder, at der fremover bliver en mere udtalt opdeling af medarbejderne i trykkeriet og de resterende medarbejdere (redaktion mv). Behovet for teambuilding blev i den forbindelse diskuteret. Ikke mindst behovet for at bevare oplevelsen af fællesskab mellem de kommende to "enheder". Det blev blandt andet nævnt, at fællesarrangementer i virksomheden bør placeres i perioder, hvor medarbejderne har tid og overskud til at deltage. Kommende indsatsområder forventes at være:
4.2 Trykkeri B4.2.1 De første indsatsområder på Trykkeri BVed det første møde gennemførtes en CPS, som rejste følgende problemstillinger:
Blandt ovenstående blev valgt to problemstillinger, som der i en CPS udvikledes løsningsforslag til. 4.2.1.1 Uigennemsigtighed i forhold til distribution og Vaner i pakkeriet ("være på den sikre side") - idéer
4.2.1.2 Ekstraoplag ved produktionsafslut og rulleskift - idéer
Ovennævnte løsninger blev sat i gang hos Trykkeri B. Den primære opgave var at kortlægge de kilder der måtte bidrage til usikkerhed om antallet af aviser, der leveres til distribution. 4.2.2 Konkrete tiltag i trykkerietPå baggrund af den indledende CPS og de valgte problemstillinger og løsninger er der i projektperioden gennemført en række konkrete tiltag i trykkeriet. 4.2.2.1 Nye registreringer Overskudsproduktion (forskellen mellem bestilt oplag og reelt leveret oplag) registreres ved hver produktion af dagblade og registreringerne samles på et skema. Overskudsstatistikken er ført ind i den avisrapport/statistik, der føres for hvert produkt. Der er etableret tæller i relation til makulatur i pakkeriet, så nu kan såvel trykkere som folkene i papirkælderen følge det reelle antal af goe aviser, der er kommet ud i pakkeriet. Tidligere kunne man tage bestik af både pressens og pakkeriets tællere, som ikke altid viste samme tal pga makulatur opstået i pakkeriet. Der nu kun er ét tal at forholde sig til. En vægt i pakkeriet giver mulighed for at bestemme antallet af aviser, der sendes afsted, udfra vægten af de folierede aviser i stedet for som hidtil, hvor pakkerimedarbejdere har talt aviserne af "manuelt". Risikoen for at sende for mange eller for få aviser med i sækkene mindskes. Nye gummiduge har betydet, at problemerne med mispasing stort set er løst, da papiret ikke "arbejder" på de nye gummiduge. 4.2.2.2 Nyt papir Et papir, som trykkeriet har dårlige erfaringer med blev i løbet af efteråret erstattet af et andet produkt, som er mindre "svampet" . Det har betydet, at problemerne med ujævne enderuller, som i sidste ende blandt andet medførte problemer i pakkeriet, er stoppet. Desuden er rullerne længere der kan være mere i rullen. Det betyder alt andet lige færre rulleskift. Imidlertid har leverancerne af papir fra DDPFF i en længere periode været fra en anden leverandør og dette papir volder problemer, blandt andet på grund af store skævheder i rullerne. Ifølge DDPFF er det imidlertid ikke muligt altid at levere papir fra én bestemt leverandør. En del af makulaturen skyldes således kvalitetsproblemer hos leverandøren. 4.2.2.3 Registrering af rulleskiftmakulatur i pakkeriet Ved rulleskift går der typisk ca. 20 aviser til pakkeriet, som ikke er goe, men som registreres af tællerne i pakkeriet som goe. Denne kilde til makulatur registreres i en periode sammen med overskudsproduktionen for at få et mere konkret billede af, hvor mange aviser, der tælles forkert pr. rulleskift. Formålet er at undgå, at trykkerne i god tro producerer for få aviser. Blandt de foreslåede løsninger, er et par ikke gennemført. Det er ikke muligt at oplyse oplagstallene dagen før. For at kunne udelukke, at det er forhold i trykkeriet, der er skyld i problemerne med at få oplagstallene til at passe med distributionens reelle krav i hverdagen, har Trykkeri B i første omgang fokuseret på en indsats i trykkeriet. Der er ikke taget beslutning om kun én pakkeriansvarlig. Der er i alt tre pedeller, som fungerer som pakkeriansvarlige. Der vil normalt være to på arbejde ad gangen og det er én af dem, der skal kontaktes, når der fx mangler aviser. 4.2.3 Målbare resultaterDe registreringer, der blev foretaget over sommeren 2001 blev samlet i efteråret, og tallene underbyggede primært på ugeaviserne og en af de store faste opgaver at der var sat gang i en postiv udvikling. For ugeavisernes vedkommende var faldet på ca. 1/3. I sidstnævnte tilfælde var makulaturprocenten faldet til det halve. Den øverste ledelse har som overordnet målsætning en makulaturprocent på 610. Ved projektets start var denne makulaturprocent omkring 8. Der er meget der tyder på at man kan holde denne besparelse på ca. 2% af det samlede papirindkøb. Svarende til ca. 160 ton papir pr. år. Der var i december et alvorligt nedbrud på pressen. Kulminationen på tekniske problemer i løbet af efteråret. Der blev installeret ny software, hvilket desværre også betød, at en række problemer i programmeringen skulle løses igen. Der har desuden været problemer med fals, luft, tæller og med at plader falder af. I forhold til de registreringer, der var sat i gang, var det et stort problem, at tælleren på pressen ikke fungerede i en lang periode. De grafiske tilbagemeldinger, der var sat i gang kunne genoptages i marts. 4.2.4 Forandringsprocessen og medarbejderinvolveringenArbejdsgruppen bestod ved første møde af ledelsesrepræsentanter og repræsentanter fra administration/produktionsplanlægning og trykkeri. Sidenhen blev også pakkeriet og papirkælderen repræsenteret. 4.2.4.1 Arbejdsvisionen Ved første arbejdsgruppemøde formuleres følgende arbejdsvision: "Samarbejde om Danmarks laveste makulatur og bedste produktkvalitet". 4.2.4.2 Medarbejdermøder Ved projektets start i foråret blev der afholdt et møde for medarbejderne, hvor projektet og dets formål og arbejdsvisionenen blev præsenteret. Mødet var en positiv oplevelse og projektets nødvendighed oplevedes som tydelig for enhver. Det kan være et problem at finde et tidspunkt hvor alle kan deltage, men der var enighed i arbejdsgruppen om, at det er væsentligt at holde fast ved eet samlet møde og ikke fx en opdeling i to afhængig af arbejdstider og lignende. Hen over efteråret dalede interessen/motivationen noget blandt medarbejderne. Arbejdsgruppen så stadig en klar nødvendighed i at arbejde videre med makulaturspørgsmålet. En væsentlig grund til medarbejdernes manglende motivation skyldtes nok primært, at resultaterne ikke var formidlet godt nok ud fra starten. Blandt andet havde der ikke været den synliggørelse af udviklingen, som var planlagt i form af grafer, der viser udviklingen i makulaturprocenten for forskellige produktioner. Trykkeriet havde samtidig oplevet en turbulent periode i efteråret, hvor de gode resultater druknede i midlertidige tekniske problemer af forskellig slags. For at sikre en bedre formidling af det, der foregår i arbejdsgruppen, blev det besluttet at udvide den med relevante personer fra andre afdelinger i eller udenfor trykkeriet efterhånden som der inddrages nye områder for en projektindsats. 4.2.4.3 Anerkendelse Arbejdsgruppen har diskuteret forskellige gode erfaringer med "hvornår man føler sig værdsat" og hvordan man kan vise, at medarbejdernes indsats er værdsat. Der var enighed om, at en bedre synliggørelse af projektresultaterne sammen med velfortjent ros i sig selv betyder meget for medarbejdernes motivation til at arbejde med makulaturspørgsmålet. Som led i synliggørelsen af projektet, og de resultater der er opnået, blev der afholdt et stormøde med deltagelse af alle medarbejdere, husets ledelse og den øverste ledelse (administrerende direktør og udviklingschef). Ved stormødet fik medarbejderne en orientering om status for projektet herunder registreringernes betydning for de løbende offentliggørelser af grafer. Den administrerende direktør for koncernen kommenterede og roste de gode resultater. Ved stormødet gennemførtes en forkortet udgave af CPS over "Hvor opstår papirspild i vores produktion?". Denne CPS blev gennemgået af arbejdsgruppen og medarbejderne har fået en tilbagemelding på alle stillede forslag. Der blev kort før stormødet igangsat en fast afrapportering til medarbejderne omkring papirspildet. Opslagstavlerne i de forskellige afdelinger bliver brugt, når der skal kommunikeres ud til personalet om makulaturprojektet. 4.2.5 Kommende indsatsområderKommende indsatsområder forventes at være
4.3 Trykkeri CTrykkeriet kom med i projektet i januar 2002 som led i afprøvning af det værktøj indtil da var udviklet. Det har derfor været muligt at inddrage de erfaringer der er gjort på de to øvrige trykkerier. Den væsentligste opstramning i forløbet hos dette trykkeri har dels været at formalisere handlingsplanen ved første møde og dels meget tidligt at beslutte sig for en fremgangsmåde ved registrering og synliggørelse af resultater. 4.3.1 De første indsatsområder hos Trykkeri CVed det første møde gennemførtes en CPS udfra problemstillingen "Hvilke forhold i produktionskæden har betydning for makulaturdannelsen?". CPSen rejste følgende problemstillinger:
Blandt ovenstående problemstillinger valgte arbejdsgruppen fire, som der i en CPS udvikledes løsningsforslag til. 4.3.1.1 Samspil trykkeri/pakkeri ved afslutning af opgaver (oplagsnorm) idéer
4.3.1.2 Tempoet (problemer med at nå indstilling i pakkeriet, når trykkerne går i gang ved høj hastighed) + Maskinproblemer (svag stakker) + Falsen laver dårligt udlæg idéer
4.3.1.3 Maskinproblemer i repro nyt CTPanlæg idéer
4.3.1.4 Registreringssystemet er ikke helt OK registrering af årsager til spild udnyttes ikke fuldt ud idéer
4.3.2 Konkrete tiltag i trykkerietPå baggrund af den indledende CPS og de valgte problemstillinger og løsninger er der i projektperioden gennemført en række konkrete tiltag i trykkeriet. 4.3.2.1 Goe aviser køres ind med lavere hastighed Forslaget er afprøvet og fungerer bedre end før både pakkeri og trykkeri er særdeles tilfredse. Dog fungerer kvartfals dårligt, og det giver problemer med indstillingen af stakkeren. Fremgangsmåden benyttes fremover. 4.3.2.2 Fastsættelse af "normal +" "Normal+" skal forstås som normaloverskud det der er nødvendigt at producere som sikkerhed, for at der er eksemlarer nok, når pressen stopper. Principielt køres ikke mere end, hvad kunden har bestilt. Der er et vist spild ved indstik. Tidspres er årsag til en del af spildet. Der er spild i forbindelse med at overfals "forsvinder" ved stabling på paller. For at kunne sige mere om "normal+" er det nødvendigt at registrere årsagerne til spildet i en periode. Fremover registreres hvad der er sat af til ekstra, og hvad der reelt er brugt heraf. Registreringerne foretages på alle produktioner. Alle relevante medarbejdere informeres om, hvad registreringerne skal bruges til. 4.3.2.3 Opstramning af procedure for afslutning af opgaver Proceduren går i korte træk ud på at når en gul lampe tændes i pakkeriet, betyder det, at trykkeriet går ned til en fart på 20.000. Tilsvarende betyder en rød lampe, at farten nedsættes til 7.000 og derefter afvaskes automatisk. Der er regnet på antallet af eksemplarer på båndet ved de forskellige hastigheder og ved både enkelt- og dobbeltproduktion. Proceduren er ikke præsenteret for de andre medarbejdere endnu. Det er vigtigt at alle får en grundig instruktion om den nye procedure. 4.3.2.4 Indkøb af ny stakker undersøges Processen forsinkes af at en ny stakker først kan beses senere på foråret. 4.3.2.5 Mulighed for indkøb af "jogger" "Joggeren" er en anordning, der samler aviserne før de kører ud på kæden i pakkeriet. Den lokale smed undersøger muligheden for at etablere en løsning. 4.3.2.6 Opstramning om indstilling af udlæg Der er sat bændler på og ændret på indstillingen. Det betyder, at tingene kører langt bedre, hvilket blandt andet registreres på færre kasserede eksemplarer (det kan høres, at der ikke dumpes). Muligvis bliver det slet ikke nødvendigt at indkøbe en jogger. 4.3.2.7 Udkast registreringer og grafer Der er besluttet en foreløbig registrering af følgende faste punkter, som også kan anvendes ved grafisk fremstilling:
Hertil kommer registreringerne fra pakkeriet. Den overordnede makulaturprocent for trykkeriet registreres i forvejen og er også hidtil blevet fremstillet grafisk og præsenteret for medarbejderne. Anvendeligheden af grafer og registreringer blev diskuteret i arbejdsgruppen. Blandt andet forholdet mellem den tid der anvendes på at registrere set i forhold til, hvad man får ud af graferne. Det vil være nødvendigt at registrere dobbelt, fordi de registreringer, der faktisk allerede foretages enten ikke kan trækkes ud af systemet eller skal findes på papir. Hvis der skal laves et regneark, kan en løsning være at opstille en computer i trykkeriet og registrere direkte på den i stedet for på papir. Der var enighed om at prøve en grafisk fremstilling, der viser sammenhængen mellem makulaturprocent og oplagsstørrelse samt viser de enkelte produktioners makulaturprocent med bidragene fra henholdsvis "indkøring", trykkeri (under produktion af goe eksemplarer) og pakkeri. Registreringerne sker i starten på eksisterende præmisser det vil sige dobbeltregistrering. 4.3.3 Målbare resultaterDa den overordnede makulaturprocent for trykkeriet allerede blev registreret inden trykkeriet deltog i porjektet, har det været nemt at vurdere en effekt af projektindsatsen på dette parameter. Resultatet efter den første måned, hvor de aftalte rutiner var sat i værk, var markant postitivt med en besparelse på indkøbt papir på godt 1%. Makulaturprocenten for denne måned var samtidig den laveste i det seneste år. Det blev diskuteret i arbejdsgruppen, om der var andre faktorer, der kunne have haft indflydelse på resultatet, men umiddelbart kunne der ikke peges på ekstraordinære produktionforhold i den pågældende periode. 4.3.4 Forandringsprocessen og medarbejderinvolveringenArbejdsgruppen består af ledelsesrepræsentanter og repræsentanter fra administration/produktionsplanlægning, repro, trykkeri og pakkeri. Alle afdelinger undtagen papirkælderen er dermed præsenteret. 4.3.4.1 Arbejdsvisionen Der blev ikke formuleret en egentlig arbejdsvision, men følgende blev foreslået som væsentlige elementer i en vision for projektet hos Trykkeri C:
4.3.4.2 Alle medarbejdere inddraget fra start Kort tid efter første arbejdsgruppemøde "kickstartmødet" - blev der afholdt et møde for alle medarbejderne. Her blev projektet, dets formål og visionens elementer præsenteret sammen med den handlingsplan, der var besluttet ved første arbejdsgruppemøde. Ved mødet gennemførtes desuden en CPS over "Hvilke forhold i produktionskæden har betydning for makulaturdannelsen?", hvor et af punkterne uddybedes med yderligere en CPS over et punkt der hed "Produktionsstop". Medarbejderne blev lovet en tilbagemelding på alle punkter. Mødet var en positiv oplevelse; medarbejderne var meget engagerede og projektets nødvendighed oplevedes som tydelig for enhver. Arbejdsgruppens tilbagemelding på den gennemførte CPS blev lavet på det efterfølgende arbejdsgruppemøde, hvor også handlingsplanen blev revideret. Det betød, at enkelte punkter fra mødet med medarbejderne blev inddraget i handlingsplanen. 4.3.4.3 Synliggørelse fra start På baggrund af erfaringer fra de to øvrige trykkerier er synliggørelsen af nye registreringer prioriteret højt, så registreringerne og en grafisk fremstilling af udviklingen kan præsenteres for medarbejderne. Som nævnt i afsnit 4.3.2 er der valgt en række registreringer, og ved tredje arbejdsgruppemøde lå de første udkast til grafiske fremstillinger for projektperioden. Disse udkast er blevet bearbejdet i flere omgange, og ved registreringerne anvendes nu tre grafiske fremstillinger:
4.3.5 Kommende indsatsområderDer er endnu ikke valgt nye indsatsområder for trykkeriet. Det må forventes, at spørgsmålet om effektiv intern kommunikation vil være et indsatsområde, der arbejdes videre med. Her vil erfaringerne med registreringerne have betydning, idet der har været talt om at samle alle informationer om de enkelte produktioner elektronisk. Det vil muliggøre, at alle afdelinger umiddelbart får alle ændringer at se på skærme i afdelingerne. Løsningen vil desuden åbne mulighed for, at de nødvendige registreringer vedrørende de enkelte produktioner kan indtastes direkte i det regneark, hvor graferne genereres. 4.4 Samlet kommentar til de tre casesVed projektets start blev to succeskriterier opstillet:
De to trykkerier har valgt at fortsætte forandringsprocessen, mens det tredje holder en pause. Årsagen til denne pause er at trykkeriet har købt ny rotationspresse og derfor flytter til nye lokaler, med nye produktionsbetingelser. Allerede i projektperioden måtte der her vælges indsatsområder under hensyn til de kommende ændringer. Det væsentligste indsatsområde blev håndteringen af returpapiret, og mens der kan påvises en markant besparelse i håndteringen af returpapiret, kan der ikke påvises en nedbringelse af den overordnede makulaturprocent. For de to øvrige trykkerier er der i projekterioden påvist en markant nedgang på mellem 1 og 2 procent af indkøbt papir svarende til i alt 150-300 ton papir på årsplan. For trykkerierne en væsentlig minimering af papirspildet. Succesen skal desuden ses i forhold til, at der alene har været tid til at arbejde med indsatsområder indenfor trykkeriene. Der ligger som tidligere nævnt flere indsatsområder i andre led af produktionen af aviserne eksempelvis i redaktioner, distribution og løssalg. Potentialet for de eksterne indsatsområder ventes at kunne være af samme størrelsesorden som de interne. De tre virksomheder har tilkendegivet, at projektet ikke har givet tekniske løsninger, man ikke selv kunne have gennemført. Fordelen ved projektet er, at makulaturen bliver sat på dagsordenen og gennemført systematisk i et tempo, der er tilpasset den enkelte virksomhed. Det er en fordel, om ikke en forudsætning, at projektet drives og holdes på sporet af en neutral proceskonsulent.
Bilag A:
|
1 | Egernpjecen er udarbejdet af reklamebuerauet Tabula Rasa. |
På de følgende sider vises værktøjet "Papirkniven"1, som bliver tilgængeligt på og kan downloades fra hjemmesiden www.papirkniven.dk. På hjemmesiden placeres også "egernpjecen" og artiklerne fra Dansk Presse samt regnearksfiler til brug ved registrering af makulatur. Desuden vil der være links til Miljøstyrelsens hjemmeside, hvor nærværende rapport kan findes samt til Pressens Huss hjemmeside, hvor der kan søges flere oplysninger om miljøafdelingen i DDFF.
Henvisning (eventuelt som banner) på miljøafdelingens bibliotek, i egernpjecen og på magnetfolierne:
En genvej til mindre makulatur
Menu
Om Papirkniven
Et interaktivt værktøj for arbejdsgrupperne
Papirkniven er et papirstyringsværktøj rettet mod avistrykkerier, som ønsker at nedbringe deres makulatur hurtigt og effektivt gennem kreativ problemløsning. Det er tænkt som et supplement til de konsultationer, vi tilbyder, og skal inspirere og støtte arbejdsgrupperne i deres arbejde. Ikke blot i løbet af de første måneder af forløbet, men også på længere sigt.
Synlige resultater efter en måned
Målet med Papirkniven har været at skabe et papirstyringsværktøj, der ikke blot fokuserer på de tekniske metoder, men også på områder som adfærd og kommunikation. Et værktøj som giver synlige resultater allerede efter kort tid, faktisk allerede efter den første måned. Det sidste er afgørende, når det handler om avistrykkerier, da tekniske og organisatoriske forandringer i denne branche ofte finder sted med så stor hastighed, at et projekt nemt kan miste sin relevans, hvis det er for lang tid undervejs.
Spring rapportskrivningen helt over
Når resultater kan opnås efter kort tid med kreativ problemløsning, skyldes det, at denne metoder giver arbejdsgruppen mulighed for at springe den del over, som plejer at få miljøprojekter til at trække i langdrag: Dataindsamlingen. Analyserne. Rapportskrivningen. Ved hjælp af kreativ problemløsning kan I træffe kvalificerede beslutninger allerede fra dag 1.
Brug jeres viden og opfindsomhed
Mange tyer til eksterne konsulenter, når de skal have skabt nogle forandringer. Men hvem andre end jeres egne medarbejdere ved nok om produktionskæden til virkelig at pege på, hvor skoen trykker? Ved at involvere medarbejderne i arbejdsgruppen og styrke den interne kommunikation, får I adgang til nogle vidensressourcer, som ingen andre kan tilbyde.
Det skal kunne betale sig at spare
Visionen for udviklingen af Papirkniven har været klar lige fra begyndelsen. Det skal kunne betale sig at spare! Jeres arbejdsindsats skal kort sagt kunne tjene sig hjem i form af sparet makulatur. Det viser de første pilotforsøg også, at den kan. Og mere til. At mindske makulaturen med 10-30% er ikke et urealistisk mål.
Fire grundlæggende succeskriterier
Vores erfaringer viser dog også, at ikke alle avistrykkerier er i stand til at
igangsætte en forandringsproces som denne med mindre de lever op til
fire grundlæggende succeskriterier:
Mener du, at I kan indfri disse fire betingelser, er det bare at gå i gang.
Etableringen af en arbejdsgruppe
Det er den tværfaglige arbejdsgruppe, som skal føre kniven og styre forandringsprocessen i virksomheden. Derfor er det afgørende, at den sammensættes rigtigt. Arbejdsgruppen skal bl.a. sikre den bredest mulige repræsentation af viden, erfaring, handlemulighed og beslutningskraft.
Hvem skal med i arbejdsgruppen?
Det afgørende er, at arbejdsgruppen repræsenterer den nødvendige viden og erfaring på disse områder. Vi anbefaler, at arbejdsgruppen består af en fem-syv personer, fx trykkerichef samt repræsentanter for repro, trykkeri, pakkeri og papirkælder. Men det behøver ikke at være lige disse mennesker. Årsagerne til unødig makulatur kan opstå mange forskellige steder i produktionskæden - fra redaktion og prepress til pakkeri og distribution.
En stærk og styrende koalition
Men viden og erfaring alene kan ikke gøre det, når der skal findes en løsning på et problem. Arbejdsgruppen skal også have den nødvendige handlemulighed og beslutningskraft. De personer, som tager de endelige beslutninger - eller fører dem ud i livet i praksis - skal sidde med ved bordet. Og arbejdsgruppen skal have en direkte adgang til og indflydelse på topledelsen.
Arbejdsgruppen skal afspejle jeres behov
Der er naturligvis også mulighed for at ændre arbejdsgruppens sammensætning, eller inddrage nye personer midlertidigt, når der søges løsninger på bestemte problemer. Et avistrykkeri er en verden i konstant forandring, og hvis arbejdsgruppen ikke forstår at omstille sig og involvere de relevante personer, kommer den ikke til at fungere, og arbejdet ikke til at bære frugt.
Vær resultatorienteret
En arbejdsgruppe må ikke blive en snakkeklub og sovepude for arbejdet med makulatur. Den skal fungere som en resultatorienteret arbejdsgruppe, et team, der går foran i forandringsprocessen og kan vise vej for deres kolleger.
Få skeptikerne med
Det er vigtigt, at alle i arbejdsgruppen tror på, at det kan lad sig gøre. Det betyder dog ikke, at I skal vige uden om skeptikerne. Særligt ikke, hvis de sidder inde med en værdifuld viden. Den direkte involvering i arbejdsgruppen vil ofte vise sig at kunne forvandle selv den mest sejlivede skeptiker til en engageret frontløber.
Projektforløbet
Hvad, hvor meget og hvor ofte
I løbet af forandringsprocessen vil I komme til at gennemføre følgende:
![]() | Etablering af tværfaglig arbejdsgruppe |
![]() | Formulering af forandringsvision |
![]() | Opstilling af nødvendigheden af en indsats |
![]() | Opstilling af indsatsområder |
![]() | Prioritering af indsatsområder udfra RPS-kriterierne: Relevans, Potentiale og Styrbarhed |
![]() | Opstilling af løsningsmuligheder for de valgte problemstillinger |
![]() | Udarbejdelse af handlingsplan |
![]() | Gennemførelse af handlingsplan |
![]() | Formidling af resultater til medarbejderne |
![]() | Evaluering af indsatsen |
![]() | Valg af nye indsatsområder/prioritering af indsatsområder evt. tilføjelse af nye |
I de første måneder af forandringsprocessen bør jeres arbejdsgruppe afholde mindst ét møde om måneden, herefter mindst ét møde hver anden eller tredje måned.
Kom godt fra start
Det første møde har form af en tre timer lang "kickstart", som munder ud i en handlingsplan for det videre arbejde. Kickstartmødet, der finder sted sammen vores proceskonsulenter, har et fast forløb, og kommer bl.a. igennem følgende punkter:
![]() | Introduktion af projektet |
![]() | Rollefordeling i arbejdsgruppen |
![]() | Hvem har hvilke styrker? |
![]() | Hvilke forventninger har deltagerne til hinanden? |
Få styr på processen
For at komme rigtigt fra start og holde dampen oppe anbefaler vi at bruge en udefrakommende proceskonsulent, som på den ene side er neutral, på den anden side ved nok om både makulatur og CPS til at holde processen på sporet og følge op på problemer, idéer og handlingsplaner.
De efterfølgende møder
De efterfølgende møder vil typisk have følgende tre faste punkter:
![]() | Siden sidst |
![]() | Opfølgning på handlingsplan |
![]() | Eventuelt |
Tidsplan for indkøringsperiode
Aktivitet |
Tidspunkt |
Formål |
Første møde i arbejdsgruppe, evt. med deltagelse af proceskonsulenter 3 timer |
Primo første måned |
Præsentation af projektet og deltagere Introduktion af CPS-metoden og RPS-tankegangen i opstillingen af indsatsområder. CPS gennemføres og der udarbejdes handlingsplan. |
Trykkeriets realisering af handlingsplan med de væsentligste indsatsområder |
Første måned |
Der dannes et grundlag for registreringer og synliggørelse af indsatsen/resultater. |
Andet møde i arbejdsgruppen evt. med deltagelse af proceskonsulenter 2-3 timer |
Primo anden måned |
Opfølgning på handlingsplan - herunder synliggørelse af indsatsen/resultater. Idéudvikling - evt. ny CPS |
Trykkeriets realisering af ny handlingsplan med de væsentligste indsatsområder |
Anden/tredje måned |
Forankring af indsatsen |
Tredje møde i arbejdsgruppen evt. med deltagelse af proceskonsulenter 2-3 timer |
Medio tredje måned |
Evaluering af projektet udfra de 8 betingelser for et vellykket forandringsprojekt. Evt. idéudvikling, ny handlingsplan osv. |
Otte succeskriterier
Betingelser for en vellykket forandringsproces
John P. Kotter har i sin bog "I spidsen for forandringer" (Industriens Forlag, 1997) beskrevet otte betingelser, som alle skal opfyldes for at skabe en vellykket forandringsproces. Da Papirkniven er bygget op omkring disse otte punkter, vil det være på sin plads at nævne dem her:
![]() | Undersøgelse af kilder til spild og potentialet af disse kilder |
![]() | Papirspildets betydning for miljø, arbejdsmiljø og økonomi. |
Det er især vigtigt at demonstrere størrelsen af den økonomiske gevinst ved en minimering af spildet. Den økonomiske gevinst vil være et væsentligt incitament for at sætte forandringsprocessen i gang.
![]() | Sammensætning af en arbejdsgruppe med tilstrækkelig indflydelse til at styre forandringen |
![]() | Få gruppen til at arbejde som et team |
Hvis koalitionen ikke er stærk nok, kan projektet blive mere til skade end gavn. En svag arbejdsgruppe vil i praksis sætte projektets troværdighed over styr.
![]() | Skabelse af en kort formuleret vision, der kan styre forandringsarbejdet |
![]() | Formulering af strategier for en realisering af visionen |
Visionen skal være så kort, at den kan huskes. Den skal beskrive den ønskede tilstand målet. Når en instruktør som Bille August går i gang med en ny film, laver han en projektorganisation, og han sikrer, at visionen for filmen kommer ud i alle afkrogene af organisationen, så alle arbejder hen imod samme mål.
![]() | Anvendelse af ethvert middel til konstant at kommunikere den nye vision og strategierne |
![]() | Lade den styrende koalition fremstå som forbillede for den adfærd, der forventes af medarbejderne |
Det er afgørende, at medlemmerne af den styrende koalition hver i sær optræder i fuld overensstemmelse med visionen. Gør de det, vil det have en afsmittende effekt, og andre medarbejdere vil af sig selv gøre det rigtige uden nødvendigvis at være blevet bedt om det af en leder først.
![]() | Fjernelse af barrierer for handling |
![]() | Ændring af systemer eller strukturer, som underminerer forandringsvisionen |
![]() | Opmuntring til risikovillighed og utraditionelle ideer, aktiviteter eller handlinger |
![]() | Etablere effektiv kommunikation mellem aktørerne |
Rutiner og papirgange kan blokere for ændringer. Måden, den interne kommunikation foregår på, bør måske ændres, eller der er måske nogen faggrænser, som blokerer for en hensigtsmæssig adfærd.
![]() | Planlægning af synlige kortsigtede præstationsforbedringer eller "sejre" |
![]() | Virkeliggørelse af disse sejre |
![]() | Synlig anerkendelse af de medarbejdere, som muliggjorde sejrene |
Den bedste måde er at synliggøre resultaterne, og gerne sådan, at det kan ses, hvem der bidrager til resultaterne. Egentlig økonomisk belønning af de enkelte medarbejdere er betænkelig, da motivet til indsats forskydes fra at en fælles interesse til et økonomisk motiv for den enkelte. Så hellere en fest eller en tur ud i det grønne.
![]() | Brug af øget troværdighed til at ændre alle systemer og strukturer og politikker, som ikke passer sammen og ikke harmonerer med forandringsvisionen |
![]() | Omformulering af rollerne hos de medarbejdere, der kan implementere forandringsvisionen |
![]() | Opstramning af processen med nye projekter, temaer og aktører |
For at fastholde resultaterne skal arbejdsgange og intern kommunikation ændres på en måde, så de adskilles klart fra tiden før ændringerne.
![]() | Opnåelse af bedre præstationer gennem produktivitetsorienteret adfærd, mere og bedre lederskab og mere effektiv ledelse |
![]() | Fremhævelse af forbindelserne mellem ny adfærd og organisatorisk succes |
![]() | Udvikling af midler til at sikre udvikling og kontinuitet i lederskabet |
Forandringsprojektet konsolideres ved at bygge videre på de resultater, der er opnået, og på de nye arbejdsprocesser og kommunikationsformer, der er etableret. Vejen er banet for nye forandringsprojekter.
Forandringsvisionen
"Hvorfor skal vi bruge tid på at formulere en vision?" er der sikkert mange, som fristes til at spørge. Svaret er imidlertid meget enkelt: For at sætte et pejlemærke, som de involverede kan styre efter. Det er vigtigt, at ingen mister orienteringen eller farer vild. Derfor skal der etableres et fælles mål. Ved man, hvor man skal hen er det nemmere at finde vejen - også uden førerhund.
Troen på en fælles idé
Den franske forfatter og pilot Antoine de Saint Exupery har beskrevet det i sin filosofiske bog "Citadellet". Det, der rejser en ark i ørkensandet, er ikke mandetimerne, plankerne og værktøjet, men troen på en fælles idé, eller, som det gælder her, en samlende og styrende vision.
Krav til forandringsvisionen
I skal stille krav til jeres vision, hvis den både skal virke samlende og styrende for jeres arbejde og kunne generere virkelige resultater. Sørg for, at jeres vision som minimum er:
Gør forandringsvisionen (aner)kendt
Det er svært at styre og indrette sig efter en vision, man ikke kender. Af samme grund er det afgørende for forandringsvisionens succes, at den bliver kommunikeret effektivt ud til de øvrige medarbejdere. Arbejdsgruppen skal kort sagt gøre den kendt - og anerkendt - af alle, som kunne tænkes at have en eller anden form for indflydelse på makulaturen. Samtidig skal arbejdsgruppen opmuntre medarbejderne til ideer og risikovillighed, og på den måde skabe grobund for handling på bred basis.
Brug de interne medier
De fleste avistrykkerier råder over mange interne medier, som kan bruges til at gøre forandringsvisionen kendt: Det kan være en opslagstavle til interne beskeder, nyhedsbreve i dueslagene, en elektronisk opslagstavle på virksomhedens intranet, et nyhedsbrev distribueret via e-mail. I kan også overveje at samle medarbejderne til et fyraftensmøde og fortælle dem om projektet.
Gør frontløberne synlige
Medlemmerne af arbejdsgruppen vil naturligvis stå i en særposition. Af samme grund er det vigtigt, at de tager deres rolle som frontløbere alvorligt og synliggør den over for deres kolleger. Hvis medlemmerne af arbejdsgruppen ikke selv følger forandringsvisionen i praksis, mister den hurtigt troværdighed.
Kreativ problemløsning
Tværfagligt samarbejde kan være svært. De deltagere, der er vant til at have indflydelse på beslutningsprocesser og give deres mening til kende, kan hurtigt komme til at dominere mødet på bekostning af de andre. Resultatet bliver ofte, at mange nyttige og gode oplysninger og forslag ikke kommer frem og bliver behandlet. For at undgå en sådan situation kan I benytte jer af den såkaldte CPS-metode.
Hvad er CPS-metoden?
CPS står for Creative Problem Solving og er en metode til at løse problemer, som gør det muligt for en tværfaglig arbejdsgruppe at udnytte de enkelte deltageres viden og opfindsomhed til fulde. Samtidig gør metoden deltagerne i stand til på kort tid at indkredse de vigtigste indsatsområder, opstille relevante løsningsforslag og få dem ført ud i livet.
Hvad er fordelene ved CPS-metoden?
Nedenfor har vi skitseret de væsentligste fordele ved CPS-metoden:
CPS-metoden sikrer:
![]() | struktur i bearbejdningen af udfordringer |
![]() | at kreativiteten frigøres for hele teamet |
![]() | at alle kan bidrage på lige fod |
![]() | en hurtig, effektiv problemformulering |
![]() | at alle støtter den endelige løsning |
CPS-metoden modvirker, at teamet:
![]() | drager forhastede konklusioner |
![]() | definerer problemet forkert |
![]() | overser væsentlige fakta |
![]() | overser alternative løsninger |
![]() | begrænses af traditionelle løsninger og vanetænkning |
![]() | presser enkelte personers løsning igennem på bekostning af teamet |
Spillereglerne
Gennemførelsen af en CPS skal følge nogle ganske bestemte spilleregler.
Mødelederen, som typisk vil være proceskonsulenten, driver processen, eventuelt assisteret af en referent. Referenten noterer alle de forskellige bud, der kommer fra deltagerne ned på en tavle, så alle kan følge med. Deltagerne, som helst skal være placeret i en kreds eller "hestesko", spørges en for en. Disse spørgerunder sker efter nogle retningslinier, som alle skal overholde:
![]() | Alle spørges efter tur |
![]() | Der må gives eet bud/input i stikord eller kort sætning |
![]() | Der må ikke kommenteres |
![]() | Der kan om nødvendigt stilles uddybende spørgsmål |
![]() | Har man ikke et bud/input meldes "pas" |
![]() | Har man meldt "pas" kan der stadig bidrages med nye bud/input i næste runde |
![]() | Der spørges rundt til alle melder pas |
De grundlæggende faser
En CPS vil typisk gennemgå fire faser:
Valg af indsatsområder
Mange vil per automatik starte med søge årsagerne til papirspild i selve trykkeriet. Årsagerne til papirspild skal findes mange steder i produktionskæden - fra redaktionerne til pakkeriet.
Hvor opstår makulaturen?
I figuren nedenfor finder du en række af de hovedområder, som kan være med til at skabe makulatur. De enkelte hovedområder kan indeholde adskillige potentielle indsatsområder hver især. Det er derfor nyttigt at gå dem igennem én for én - eventuelt lave en CPS for hver enkelt af dem. I figuren skelner vi mellem interne og eksterne faktorer.
Faktorer med indflydelse på papirspild ved avisproduktion
Tretten former for papirspild
Der findes mange former for papirspild. Vi har her opstillet tretten former, der hyppigt optræder på avistrykkerierne:
RPS-kriterierne: Den ultimative lakmusprøve
Ved hjælp af CPS-metoden vil I hurtigt kunne sætte fingeren på et stort antal problemområder, der alle forårsager papirspild. Skulle I løse dem alle, ville opgaven blive næsten uoverstigelig. I er derfor nødt til at foretage en sortering og prioritering. Vi har i den forbindelse valgt tre kriterier, der kan fungere som lakmusprøve ved udvælgelsen. Indsatsområdet skal kort sagt være i besiddelse af:
Hvis et problemområde opfylder disse tre kriterier, er det værd at arbejde videre med. Er der derimod et eller flere af dem, som ikke kan opfyldes i et tilfredsstillende omfang, bør I gå videre til et andet problemområde.
Medarbejderinvolvering
Det helt afgørende succeskriterium for forandringsprocessen er i virkeligheden, om det lykkes jer at involvere medarbejderne. Det er medarbejderne, som sidder inde med den viden, som I har brug for, og det er medarbejderne, som skal føre løsningsforslagene ud i praksis. Medarbejderne er kort sagt krumtappen i forandringsprocessen.
Gør forandringsvisionen kendt
Som det allerede er blevet nævnt flere steder, skal I gøre forandringsvisionen kendt - og anerkendt - af medarbejderne. Lykkes det, vil forandringsprocessen til gengæld også blive en velforankret del af virksomheden.
Afhold orienteringsmøder
Det er en god idé at afholde et stort orienteringsmøde i starten af forandringsprocessen, hvor arbejdsgruppen kan blive præsenteret, og hvor medarbejderne kan blive informeret om projektet, dets formål og vision samt den vedtagne handlingsplan.
Spørg medarbejderne til råds
Vær ikke bange for at spørge medarbejderne til råds. De vil ikke opfatte det som et tegn på rådvildhed, men tværtimod som en væsentlig påskønnelse af deres faglige kompetencer. I kan fx afholde en konkurrence, hvor I præmierer de bedste forslag med et par flasker vin eller - hvorfor ikke? - en papirkniv.
Afhold CPS for alle medarbejdere
En sikker måde at involvere medarbejderne på, er ved at afholde en stor CPS, som alle kan deltage i, over problemformuleringen: "Hvilke forhold i produktionskæden danner makulatur?". En sådan kollektiv brainstorming vil ikke blot skabe et vidtgående kendskab til arbejdsgruppens arbejde i virksomheden, men også kunne genere en række spændende bud på indsatsområder og mulige løsninger. Det er en god ide at give medarbejderne en tilbagemelding på resultatet af den kollektive CPS.
Gør resultaterne synlige
At se resultatet af ens anstrengelser er ikke kun en vigtig drivkraft i sportens verden, men også på arbejdspladserne. Og det gælder også, selvom resultatet ikke er helt så godt som ventet. Hold derfor ikke registreringerne af makulaturprocenten hemmelige, men offentliggør dem via de interne medier: opslagstavlen, nyhedsbrevene, osv.
Lad alle mærke når det lykkes
- Der er ikke noget så skuffende som, når gode resultater ikke anerkendes.
Registreringsværktøjer
I har brug for at se, at I gør fremskrift, og at der kommer resultater ud af jeres arbejdet. I skal derfor synliggøre udviklingen i makulaturmængden så tidligt i processen som muligt. Det er i den forbindelse oplagt at bruge grafer.
På avistrykkerier laves der normalt en trykrapport efter hver produktion. Trykrapporten rummer typisk oplysninger om produktet (sideantal, papirvalg, farvevalg osv.) og produktionsoplysninger som tryktidspunkt, antal eksemplarer ved indkøring, bestilt oplag og reelt trykt oplag. Registreringerne samles oftest i tabelform og anvendes af ledelsen primært i produktionsplanlægning og ved tilbudsgivning. Registreringerne giver også ledelsen oplysninger om udviklingen i makulaturprocenter på forskellige produktioner og totalt for virksomheden.
Det er oplagt at anvende disse registreringer i en mere enkel og formidlingsegnet form. Målet bør være jævnligt at offentliggøre "resultaterne", og på den måde konsolidere forandringsprocessen og skabe et bredt grundlag for opfølgning og nye tiltag.
Overordnet makulaturprocent
Det er i trykkeriets samlede papirspild den overordnede makulaturprocent at resultatet af en indsats i sidste ende skal vise sig.
Makulaturprocent på produktionsniveau opgjort månedsvis og sammenstillet for et år giver mulighed for at følge udviklingen og sætte målbare mål den overordnede makulaturprocent.
Overordnet makulaturprocent
Makulaturprocent på produktniveau
I det daglige bør der være mulighed for at sætte målbare mål og evaluere på produktniveau. Det stiller krav om mere detaljerede registreringer og grafer, der udarbejdes med så tilstrækkelig kort interval, at medarbejderne kan huske, hvordan den enkelte produktion er forløbet og eventuelt justere indsatsen derefter. Sådanne registreringer bør primært anvendes på periodiske produkter fx dagblade og ugeaviser hvor en udvikling netop kan følges og resultatet af en indsats måles.
Da produktionen er relativt ens uanset hvilket produkt, der produceres, vil en indsats, som minimerer makulaturen ved de periodiske produktioner, normalt have en tilsvarende positiv effekt på de aperiodiske produktioner.
I kan fx registrere og afbilde makulaturen pr. produkt for henholdsvis de seneste fem produktioner og månedsvis. Da makulaturprocenten afhænger af oplagstallet større oplagstal giver relativt lavere makulaturprocent vil det være en fordel at afbilde makulaturen både som makulaturprocent og i faktiske antal eksemplarer.
Makulaturprocenten for fx en ugeavis i uge 1-5.
Makulaturprocenten for fx et dagblad sammenstillet for en måned
Makulaturens fordeling pr. produkt
Skal indsatsen målrettes yderligere, er flere oplysninger om fordelingen af makulaturen på det enkelte produkt nødvendige. Med ganske få ekstra registreringer vil det de fleste steder være muligt at få et billede af fordelingen på hhv. indkøring, makulatur i trykkeriet under produktion af "goe aviser" og makulatur i pakkeriet.
Fordelingen af makulatur på henholdsvis indkøring, makulatur i trykkeriet og makulatur i pakkeriet
Som figuren antyder, kan samme makulaturprocenter på forskellige produktioner dække over forskelle i de enkelte bidrag.
Sammenhæng mellem oplagstal og makulaturprocent
Ønskes et mere detaljeret overblik over den overordnede makulaturprocent, giver en afbildning af sammenhængen mellem oplagstal og makulaturprocent udarbejdet for et år ad gangen, mulighed for dels at vurdere normalniveauet for makulaturprocenten for forskellige oplagsstørrelser, dels for at sammenligne normalniveauet fra år til år. I denne sammenhæng vil de aperiodiske opgaver i varierende oplag skulle indgå.
Sammenhængen mellem oplagsstørrelse og makulaturprocent
Ved at sammenholde graferne vedrørende det enkelte produkt med den sidste graf, der viser sammenhængen mellem oplagstal og makulaturprocent, gives mulighed for at vurdere om makulaturniveauet for det enkelte produkt er rimeligt.
Centrale definitioner
Sammenligning af makulaturprocenter på brancheniveau er vanskelig ikke kun fordi ordresammensætning og oplagstal har stor betydning for makulaturprocentens niveau, men også fordi beregningen af makulaturprocenter varierer fra sted til sted.
I dette afsnit er formuleret bud på definitioner på de makulaturprocenter, der er nævnt i det foregående afsnit. I beregningerne indgår forskellige størrelser omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøring, bestilt oplag, bruttooplag og overproduktion. Disse størrelser defineres indledningsvis.
Omslag/endebunde/hvid afskær/restruller (R)
Gruppe af papiraffald, som udgør en fast del af det indkøbte papir og som primært afhænger af antallet af indkøbte papirruller, sekundært af restrullens størrelse og mængden af papir, der skæres af før rullen sættes på. Kan bestemmes som gennemsnit (i kg eller procent) for hhv. hele og halve ruller og forskellige gramvægte.
Indkøring (I)
Alt hvad der køres før "goe aviser" det vil sige hvid rotation og indstillingsmakulatur samt eventuelle stop før "goe aviser". Opgøres som antal eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.
Der kan være variationer i trykkeriernes måde at registrere indkøringsmakulatur. Nogle anvender samme tæller ved registrering af såvel indkøring som makulatur i forbindelse med rulleskift og produktionsstop.
Bestilt oplag (B)
Det oplag kunden har bestilt, og som der bliver betalt for. Opgøres som antal eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.
Overproduktion (O)
Overskydende produktion som følge af produktionsstop under produktion af "goe aviser", overproduktion til indstik osv. Opgøres som antal eksemlarer, men kan ved hjælp af sideantal, gramvægt og oplysning om enkelt/dobbeltproduktion omregnes til kg.
Definitionen skal præciseres i forhold til det enkelte trykkeri, idet der som før nævnt kan være variationer i hvad der tælles med hvor.
Indkøbt papir
Ses der bort fra ruller, der sendes retur, svarer indkøbt papir til summen af omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøringsmakulatur, bestilt oplag og overskudsproduktion:
Indkøbt papir = R + I + B + O
Bruttooplag
Generelt registreres omslag, endebunde, hvid afskær og restruller ikke ved de enkelte produktioner. I stedet for Indkøbt papir anvendes betegnelsen Bruttooplaget for den samlede mængde papir, der er kørt igennem maskinen under produktionen. Bruttooplaget er summen af indkøring, bestilt oplag og overskudsproduktion:
Bruttooplag = I + B + O
Total makulatur
Den samlede makulatur fås, når man tager summen af alt det papir, der går til genanvendelse (summen af omslag, endebunde, hvid afskær, restruller, indkøring og overskudsproduktion):
Total makulatur = R + I + O
Overordnede makulaturprocenter
Den overordnede makulaturprocent kan beregnes med eller uden omslag, endebunde, hvid afskær og restruller.
Forslag til beregning af overordnede makulaturprocenter:
Total makulaturprocent med R | = | R + I + O x 100% |
Indkøbt papir |
Total makulaturprocent uden R | = | I + O x 100% |
Indkøbt papir |
Makulaturprocenter pr. produkt
Eksempler på makulaturprocenter pr. produkt:
Makulaturprocent på bruttoplag | = | I + O x 100% |
I + B + O |
Makulaturprocent på bestilt oplag | = | I + O x 100% |
B |
Indkøringsmakulaturprocent | = | I x 100% |
B |
Forslag til registreringer
For at kunne generere ovenstående makulaturprocenter må der dels foretages registreringer på hver produktion, dels på den samlede produktion.
Registreringer på den enkelte produktion:
![]() | Produkt |
![]() | Tæller ved indkøring |
![]() | Tæller fra og med "goe aviser" til produktionsslut |
![]() | Sidetal |
![]() | Gramvægt |
![]() | Bestilt oplag |
![]() | Dobbelt produktion |
![]() | Overproduktion (registreret i pakkeriet) |
Registreringer på den samlede produktion:
![]() | Totalindkøb af papir (pr. måned og pr. år) |
![]() | Totalmakulatur opgjort via aftager af papir til genanvendelse (pr. måned og pr. år) |
Idékatalog
Vi har samlet nogle af de bud på konkrete problemområder, der er kommet frem ved tidligere projekter. Klik på et af hovedområderne for at få eksemplerne frem.
(Bemærk, at der under enkelte af hovedområderne ikke er nogen underpunkter. Det skyldes ikke, at der ikke findes væsentlige indsatsområder her, men blot, at fokus har ligget andet sted ved de tidligere projekter).
Generelle problemstillinger
Transport- og håndteringsspild
Omslag, endebunde og paprør
Hvid afskær
Hvid makulatur fra pressen
Opstartmakulatur
Makulatur ved genstart
Makulatur ved banebrud
Makulatur ved rulleskift
Makulatur ved produktionsafslutning
Anden makulatur under produktion
Restruller
Spild i pakkeri
Overproduktion af indstik
Udslåningsmakulatur
Spild udenfor trykkeriet
Generelle problemstillinger
![]() | Fejlinformation og mangel på planlægning |
![]() | Urutinerede folk / manglende oplæring |
![]() | Manglende ansvarlighed |
![]() | Uhensigtsmæssige normer |
![]() | Komplet registrering af makulatur mangler |
![]() | Mangel på rettidig rengøring og vedligehold af produktionsudstyr |
![]() | Fejl på grund af stress og tidspres |
![]() | Manglende kommunikation ved holdskift |
![]() | Utidige driftsstop i et produktionsled |
![]() | Dårlige indstillinger af maskiner |
![]() | Opfindelser og projekter, som ikke virker |
![]() | Svigt i kommunikation og samspil mellem alle afdelinger |
![]() | Mangelfuld information til afdelingerne om de enkelte produktioner |
![]() | For mange skift i farver, fotokemi, fugtevandstilsætning mm |
![]() | Oplagstal er ikke kendt i hele huset fra start |
![]() | Kundestruktur med små oplag giver relativt mere makulatur |
Transport- og håndteringsspild
![]() | Dårlige tilkørselsforhold |
![]() | Skiftende chauffører med papir - skader på papiret |
![]() | Mange papirkvaliteter medfører spild ved skift og kræver øget lagerplads til rester |
![]() | Pladsmangel medfører skader på ruller ved intern transport |
Omslag, endebunde og paprør
![]() | Ved de gennemførte projekter har der ikke været eksempler fremme om dette emne |
Hvid afskær
![]() | Der afskrælles for meget af gammel vane |
![]() | Der afskrælles både når omslag tages af og når rullen sættes på - kun én afskrælning er nødvendig |
![]() | 1 cm afskrællet af en rulle (diameter 125 cm, cylinderomkreds 1170 mm og banebredde 159) svarer til 40 kg eller 565 meter papir |
Hvid makulatur fra pressen
Der kom ingen eksempler frem om dette emne i pilotprojektet
Opstartsmakulatur
![]() | "Goe aviser" - hvad er det? |
![]() | Manglende OK fra repro før opstart |
![]() | Manglende rengøring af fotocelle før opstart |
![]() | Farve/vandbalancen - en optimal styring af vandet kan minimere opstartmakulatur |
![]() | Manglende forindstilling af maskinen |
![]() | Upålidelig indstilling af maskinen - kan især gælde gamle modeller |
![]() | Forkerte informationer fra "Print4" og lignende programmer |
![]() | Indstilling ved for høj hastighed |
![]() | For højt kvalitetsniveau - kan forekomme når der står kunder ved siden af |
![]() | Mispasning |
![]() | Dobbeltproduktion i forhold til enkeltproduktion |
Makulatur ved genstart
![]() | Forkerte informationer fra redaktioner |
![]() | Fejl i film |
![]() | Dårlig pladekvalitet |
![]() | Pladefejl fra leverandør |
![]() | Pladefejl fra repro |
![]() | Mispasning i materialet fra repro |
![]() | Svigt på omhu i kontrol af plader før trykning |
![]() | Forkert side sat på pga. fejl i oplysninger udefra |
![]() | Omrykninger efter produktionsstart |
![]() | Ikke optimale procedurer ved op- og nedkørsel |
![]() | Mangel på vedligehold i trykkeriet |
![]() | Nye informationer om produktionen under produktionen |
![]() | Manglende vedligehold |
![]() | Indtastningsfejl |
![]() | Problemer med fugtevand |
![]() | Slidte plader |
![]() | Stop fra pakkeriet |
![]() | Plader, der falder af under produktion |
![]() | Dårligt montørarbejde - rullestelservice |
![]() | Manglende information om format (kvart, plano) |
![]() | Manglende farveopfyldning i kasser |
Makulatur ved banebrud
![]() | Vand på banen |
![]() | Splejsefejl |
![]() | Fejl i rullen |
![]() | Fejl relateret til pressen |
![]() | Fejl relateret til rullestellet |
![]() | Fejl relateret til falsen |
Makulatur ved rulleskift
![]() | Ekstraoplag ved produktionsafslut og rulleskift |
![]() | Mispasning ved rulleskift |
![]() | Splejseeksemplarer |
Makulatur ved produktionsafslutning
![]() | Makulatur når oplagstal ikke rammes |
![]() | Skæve blade ved nedkørsel |
![]() | Mispasning ved op- og ned"start" |
![]() | Dobbeltproduktion |
![]() | Ekstra eksemplarer ved nedkørsel på hver udgave (overskud) |
![]() | "Glemmer at trykke på knappen" - når der er goe aviser |
Anden makulatur under produktion
![]() | Kontrolkopier |
Restruller
![]() | Uens rullelængde kombineret med manuelt rulleskift medfører dårlig udnyttelse af rullerne |
Spild i pakkeri
![]() | Dårligt falsede rygge |
![]() | Tykke produkt |
![]() | Ekstraoplag til distributionen |
![]() | Manglende rengøring og vedligeholdelse af fals |
![]() | Mangel på backup på snøremaskiner |
![]() | Mangel på opstøder efter kvartfals |
![]() | "Smøreaviser" og andet tyveri |
![]() | Dårlig oprulning i kassetter |
![]() | For meget fart på produktionen (trykkeriet) medfører at pakkeriet ikke kan følge med |
![]() | Tællesystemer som ikke fungerer efter hensigten |
![]() | Inkjetadressering med fejl medfører at "goe aviser" kasseres |
![]() | Dårlige aviser under produktion talt som "goe aviser" - for eksempel ved rulleskift |
![]() | Oplagstal som ikke passer med pakkematerialet |
![]() | Intern transport |
![]() | Dårligt tjek af bundter |
![]() | Fejl i manuel optælling af aviser betyder at der er behov for ekstraeksemplarer til distributionen |
![]() | Fejl i plastik- og label |
![]() | Skæve blade ved udlæg |
![]() | At stakkeren ikke kan følge med ved programmerede produkter |
![]() | For dårlig overfals - problemer ved indstik |
![]() | For sen melding om at bilerne får dårlige aviser |
![]() | Transportørproblemer ved "tynde" produkter - oftest på grund af manglende vedligehold |
![]() | Misfarvning/afsmitning af farve - manglende kvalitetskontrol |
![]() | Flere former for ekstraoplag for at være på den sikre side i forhold til situationer med ekstra salg, fejl i pakkemateriale og lignende |
Overproduktion af indstik
![]() | For stort ekstraoplag til indstik |
Udslåningsmakulatur
Der kom ingen eksempler frem om dette emne i pilotprojektet
Spild udenfor trykkeriet
![]() | Ikke solgte i løssalg |
![]() | Mangel på kontrol med frieksemplarer |
![]() | For stort ekstraoplag til arkiv |
1 | Papirkniven er udarbejdet af reklamebureauet Tabula Rasa. |
|