| Indhold |
Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 6, 2002
Miljøstyrelsens Kemikalieinspektion - årsberetning 2001
Indholdsfortegnelse
Formålet med kemikalielovgivningen er at forebygge den sundhedsfare og miljøskade,
som kemiske stoffer og produkter kan forårsage.
Hvis oplysning og vejledning om reglerne ikke er tilstrækkeligt til at opfylde
formålet, må det sikres, at reglerne håndhæves effektivt.
Kemikalieinspektionen udfører Miljøstyrelsens tilsyn med overholdelsen af reglerne i
kemikalieloven samt visse regler knyttet til denne lov.
På trods af det fælles udspring i kemikalieloven spænder tilsynsområdet vidt - fra
regler om kosmetik til bekæmpelsesmidler.
En fuldstændig liste over regelsættet findes i bilag A.
I 2001 blev Kemikalieinspektionens tilsynsområde udvidet i forbindelse med, at
forbudet mod import og salg af produkter, der indeholder bly trådte i kraft den 1. marts
2001. Forbudet fremgår af bekendtgørelse nr. 1012 af 13. november 2000.
I årets løb blev der desuden foretaget ændringer i to eksisterende bekendtgørelser
inden for tilsynsområdet:
 | Bekendtgørelse nr. 692 af 23. juni 2001 om ændring af bekendtgørelse om
bekæmpelsesmidler. |
 | Bekendtgørelse nr. 697 af 18. juli 2001 om ændring af bilag 2, liste A, i lov om
kemiske stoffer og produkter. |
Kemikalieinspektionen har i 2001 prioriteret opgaver inden for følgende områder:
 | Information og vejledning om kemikaliereglerne |
 | Kontrol med kosmetiske produkter |
 | Kontrol med legetøj |
 | Kontrol med stoffer og produkter, hvortil Danmark stiller andre krav end det øvrige EU |
 | Kontrol med stoffer og produkter, der importeres fra tredjelande |
 | Kontrol med giftige kemiske stoffer og produkter |
 | Nationalt og internationalt samarbejde om kontrol |
Information og vejledning om kemikaliereglerne fremmer kendskabet til deres
eksistens og indhold. Det er overordnet Inspektionens opfattelse og erfaring, at dette
kendskab har en forebyggende effekt. Det er derfor et prioriteret område, at Inspektionen
yder generel men også - i et vist omfang - individuel rådgivning.
Driften af Miljøstyrelsens Kemitelefon blev primært varetaget af
Kemikalieinspektionen. I 2001 ringede 2539 personer for at få råd og vejledning, hvilket
er 283 flere opkald i forhold til antallet i 2000. De fleste opkald drejede sig om
kosmetik, og der kom flest henvendelser fra privatpersoner.
Et eksternt konsulentfirma gennemførte i 2001 en evaluering af Kemitelefonen.
Undersøgelsen byggede på to delanalyser - en brugertilfredshedsundersøgelse og en
kvalitativ undersøgelse blandt de medarbejdere, der løftede opgaven.
Det samlede resultat af evalueringen var tilfredsstillende.
På baggrund af det nye forbud mod import og salg af produkter, der indeholder bly
udformede og -sendte Kemikalieinspektionen information herom til en lang række
forhandlere, brancheforeninger m.fl. Denne information og vejledning er forløber for en
kontrolkampagne om blyvægte i gardiner i 2002.
I tre tilfælde var det nødvendigt at udsende pressemeddelelse for at advare mod
ulovlige produkter, der udgjorde en fare for forbrugerne på grund af deres kemiske
egenskaber. Konkret var der tale om legetøj og kosmetiske produkter.
Desuden resulterede Inspektionens fund af cadmium i plasttasker og badeforhæng i to
pressemeddelelser, da cadmium er et giftigt tungmetal, der ophobes i miljøet.
Tilsyn og kontrol med overholdelsen af kemikaliereglerne er Kemikalieinspektionens
kerneområde. Kontrollen er firstrenget, idet Inspektionen skelner mellem giftkontrol,
kontrolkampagner, indberetninger og sager, der tages op af egen drift.
Kampagner - i form af tilsyn på et afgrænset område - er erfaringsmæssigt et
effektivt redskab i håndhævelsen.
I årets løb blev der iværksat 11 kampagner på områderne: legetøj, kosmetik, visse
regler for anvendelsesbegrænsning samt klassificering og mærkning af kemiske produkter.
Behandlingen af indberetninger fra konkurrerende virksomheder, forbrugerorganisationer,
privatpersoner og andre udgør en stor del af Kemikalieinspektionens kontrolvirksomhed.
I 2001 har Inspektionen således modtaget 169 indberetninger. Dette er en lille nedgang
i forhold til 2000, hvor antallet var 203.
Kemikalieinspektionen kontrollerer også forhold af egen drift, hvis Inspektionen
bliver opmærksom på formodede overtrædelser igennem medierne, i annoncer, på
internettet eller lignende. Således blev 54 sager startet på Inspektionens foranledning
i 2001. Det var en fremgang i forhold til 2000, hvor antallet var 25.
1.2.3.1 Phthalater i legetøj
I januar 2001 iværksatte Kemikalieinspektionen en kampagne om phthalater i
legetøj. Phthalaterne er tilsat for at blødgøre produkter af plast. Problemet er, at
børn får kemikalierne i sig, fordi phthalaterne afgives, når børnene bider eller
sutter på legetøjet. Dette kan på længere sigt indebære en risiko for sundheden.
Det endelige resultat af undersøgelserne forelå i begyndelsen af juli måned. Det
viste sig, at otte af de udvalgte plastprodukter havde et indhold af phthalater på over
0,05 pct. af vægten. Siden 1. april 2000 har det været forbudt med et så højt
phthalatindhold i produkter beregnet til små børn under tre år.
Resultatet af undersøgelserne er udgivet i en rapport, jf. listen over publikationer (1).
De ulovlige produkter blev solgt fra tre forskellige forhandlere, og
Kemikalieinspektionen nedlagde med øjeblikkelig virkning salgsforbud overfor alle tre.
Forhandlerne meddelte efterfølgende, at resterende produkter var fjernet fra
salgshylderne i samtlige butikker.
I december 2001 offentliggjorde Grøn Information en undersøgelse af legetøj -
udført i samarbejde med forbrugerbladet TÆNK+TEST. Resultatet viste, at der fortsat var
phthalatholdigt legetøj på markedet, der henvendte sig til børn under tre år.
På baggrund af undersøgelserne i 2001 blev det vurderet, at der er behov for en
særlig indsats på dette område. Inspektionen iværksatte derfor en ny kampagne i
december 2001. Hvis resultatet viser, at nogle forretninger gentagne gange har overtrådt
reglerne i phthalat-bekendtgørelsen vil Kemikalieinspektionen politianmelde de
pågældende.
Resultatet forventes i foråret 2002.
1.2.3.2 Kunstige negle
I 2000 indledte Kemikalieinspektionen en kampagne om benzoylperoxid i materialer
til fremstilling af kunstige negle. Stoffet er forbudt at anvende i kosmetiske produkter,
men viste sig at indgå i hærderen til opbygning af såkaldte acrylnegle.
Produkter indeholdende benzoylperoxid blev anvendt i negleklinikker over hele landet. I
sommeren 2000 besøgte Kemikalieinspektionen 13 importører - som opfølgning på en
forudgående skriftlig sagsbehandling. To indehavere havde ikke efterkommet Inspektionens
salgsforbud og blev derfor meldt til politiet.
Kampagnen blev videreført i 2001, da Kemikalieinspektionen løbende blev opmærksom
på negleklinikker, der markedsførte produkter med benzoylperoxid. I alt blev fire
indehavere politianmeldt for at markedsføre disse produkter. Kampagnen anses nu for
endelig afsluttet med afgørelserne af disse sager. Resumé af domstolenes afgørelser i
tre af sagerne findes i bilag C.
1.2.3.3 Hårfarver
I løbet af 2001 modtog Forbrugerrådet 56 indberetninger om skader ved brug af
produkter til hårfarvning. Produkterne var såkaldte kemiske hårfarver, og problemet
var, at visse mennesker reagerede allergisk på nogle af indholdsstofferne.
Som følge af de mange indberetninger om skader bad Forbrugerrådet om, at
Kemikalieinspektionen undersøgte, hvorvidt de indberettede produkter overholdt gældende
regler for kosmetiske produkter.
Inspektionen gennemgik herefter indholdsdeklarationer og mærkning på 15 produkter.
Det var Inspektionens vurdering, at produkterne på det foreliggende grundlag overholdt
kosmetikbekendtgørelsen.
Problemerne med de kemiske hårfarver følges nu op i EU i forbindelse med en vurdering
af hårfarvestoffer.
I årets løb har Kemikalieinspektionen samarbejdet med en række myndigheder
herunder blandt andre Forbrugerstyrelsen, Told & Skat m.fl. der varetager
beslægtede opgaver på andre lovområder. Erfaringsudveksling og netværksdannelse er
vigtigt for en fortsat forbedring af regelhåndhævelsen på kemikalieområdet.
I september 2001 deltog Kemikalieinspektionen i et møde i CLEEN (Chemical Legislation
European Enforcement Network) i Wien. På mødet afrapportede landene blandt andet
resultaterne i et fælles tilsynsprojekt om indholdet af cadmium i forbrugerprodukter af
PVC - kaldet EuroCad-projektet.
På europæisk plan viste det sig, at en ud af syv prøver indeholdt mere cadmium end
den fastsatte grænse i EU-direktivet. De ulovlige produkter var fortrinsvis importeret
fra Sydøstasien. CLEEN har udgivet en rapport om projektet, jf. listen over publikationer
(2).
Det blev besluttet, at det næste fælleseuropæiske kontrolprojekt skal handle om
klassificering og mærkning af farlige kemiske produkter.
Ligeledes i september 2001 deltog Kemikalieinspektionen i det årlige møde mellem de
nordiske tilsynsmyndigheder. På mødet afrapporterede landene blandt andet resultaterne i
det fælles tilsynsprojekt om indholdet af kræftfremkaldende, mutagene og
reproduktionsskadelige stoffer (CMR) i forbrugerprodukter. Resultaterne af projektet
udgives i en rapport i 2002, jf. listen over publikationer (3)
Derudover blev det vedtaget, at gennemføre et nyt fælles tilsynsprojekt om
klassificering og mærkning af tekstilvaskemidler.
Kemikalieinspektionen er en sektion i Miljøstyrelsens Kemikaliekontor.
I 2001 bestod Kemikalieinspektionen af otte medarbejdere - en sektionsleder, seks
inspektører/sagsbehandlere samt en jurist.
I det daglige arbejde trækker Kemikalieinspektionen efter behov på ekspertisen i
Miljøstyrelsens øvrige fagkontorer.
Kemikalieinspektionen bistås desuden af Danmarks Miljøundersøgelser, hvor fire
medarbejdere som en del af deres arbejde foretager analyser af
bekæmpelsesmidler, kosmetik og legetøj til brug for Inspektionens sagsbehandling.
I 2001 anvendte Kemikalieinspektionen i alt 5,0 mio. kr. Heraf udgjorde lønudgifterne
3,0 mio. kr. og driftsudgifterne 2,0 mio. kr.
Det er Kemikalieinspektionens kerneområde at føre tilsyn og kontrol med, at gældende
regler på kemikalieområdet overholdes.
Da målet er, at så mange som muligt overholder reglerne, har Inspektionen gode
erfaringer med at forebygge overtrædelser ved at give information og vejledning.
Derudover har Kemikalieinspektionen en række administrative opgaver.
Kontrol- og tilsynsarbejdet består af:
 | Kontrol med overholdelsen af reglerne om meget giftige og giftige kemiske
stoffer og produkter hos forhandlere. Kontrollen består i tilsynsbesøg hos forhandlere
over hele landet. |
 | Tilrettelæggelse og gennemførelse af kampagner. Inspektionen definerer sine kampagner
som tidsbegrænsede tilsyn på et nærmere afgrænset område. |
En kampagne kan omfatte ét eller flere af de områder, som Inspektionen overordnet
prioriterer. For eksempel en bekendtgørelse, en produktgruppe, en branche og/eller et
geografisk område.
 | Behandling og opfølgning af indberetninger. Kemikalieinspektionen modtager mange
henvendelser fra firmaer, privatpersoner, forbrugerorganisationer og lignende om formodede
overtrædelser af kemikalielovgivningen. |
Sagsbehandlingen kan - afhængigt af den overtrædelse, som antages at være begået -
for eksempel bestå i, at der foretages, et tilsynsbesøg, en analyse af produktet, en
vurdering af firmaets dokumentation for produktet eller en kombination af disse
kontrolformer.
 | Behandling og opfølgning i sager, som Kemikalieinspektionen indleder af egen drift. For
eksempel kan Inspektionen blive opmærksom på formodede overtrædelser i forbindelse med
tilsynsbesøg eller annoncering i medierne. |
Flere sager er opstået i kølvandet på de rapporter, der udarbejdes som led i
Miljøstyrelsens projekter om kortlægning af kemiske stoffer i forbrugerprodukter.
 | Behandling af og opfølgning på notifikationer (advarsler), som Kemikalieinspektionen
via Forbrugerstyrelsen modtager fra andre EU-lande om farlige produkter. |
Information og vejledning består af:
 | Drift af Miljøstyrelsens Kemitelefon. Der ydes herigennem individuel rådgivning og
vejledning om kemiske stoffer og produkter, herunder om gældende regler på adspurgte
områder. |
 | Anden information. Kemikalieinspektionen forsøger løbende at orientere bredere kredse
om reglerne på kemikalieområdet, for eksempel ved udgivelse af pjecer og publikationer. |
I visse situationer kan informationsaktiviteterne med fordel målrettes til de
aktører, som reglerne vedrører. For eksempel vejledning til forhandlere om forbud mod
import og salg af produkter, der indeholder bly. Endelig udsender Kemikalieinspektionen i
visse situationer pressemeddelelser.
De administrative opgaver består af:
 | Udstedelse af tilladelser til at anvende eller sælge gifte, herunder opkrævning af
forhandlergebyrer. |
 | Behandling af kosmetikanmeldelser. |
 | Behandling og udstedelse af eksportcertifikater for kemiske produkter, for eksempel
kosmetiske produkter. |
 | Rapportering til EU om bekæmpelsesmiddelkontrollen. |
2.3.1 Nationalt samarbejde
På nationalt niveau samarbejder Kemikalieinspektionen med en række andre
tilsynsmyndigheder. Samarbejdet foregår primært med Arbejdstilsynet,
Lægemiddelstyrelsen, Forbrugerstyrelsen, Told og Skat, Fødevaredirektoratet, politiet og
kommunerne.
Kemikalieinspektionen udnytter samarbejdet til at udveksle erfaringer og orientere de
øvrige myndigheder om kemikaliereglerne for derigennem at forbedre håndhævelsen. Som
eksempel kan nævnes samarbejdet med Told og Skat om bistand i forbindelse med kontrol af
forbudet mod at eksportere produkter, der indeholder ozonlagsnedbrydende stoffer
herunder gamle køleskabe.
Kemikalieinspektionen bruger også samarbejdet til at afklare spørgsmål om
afgrænsning i forhold til de tilgrænsende regelsæt - for eksempel grænsen mellem
kosmetiske produkter og lægemidler.
Ekspertise i forbindelse med politiets behandling af straffesager om overtrædelse af
kemikalielovgivningen samt behandling af indberetninger fra andre myndigheder om formodede
overtrædelser af kemikalielovgivningen, er eksempler på andre væsentlige
samarbejdsområder.
CLEEN (Chemical Legislation European Enforcement Network) er et netværk mellem
kemikalietilsynsmyndighederne fra EU-medlemsstaterne og Norge.
Netværket er opstået på frivillig basis og har til formål at styrke samarbejdet
mellem landenes tilsynsmyndigheder med henblik på, at forbedre kendskabet til og
overholdelsen af kemikaliereglerne blandt andet ved iværksættelse af
fælleseuropæiske kontrolprojekter. CLEEN arbejder desuden for, at fremtidige
medlemsstater engageres i netværket.
EU-komissionen støtter initiativet ved at deltage i møderne og orientere sig om
resultaterne.
I september 2001 deltog Kemikalieinspektionen i CLEENs årlige konference. Mødet fandt
sted i Wien.
Under konferencen diskuterede deltagerne resultaterne af et fælles tilsynsprojekt om
indholdet af cadmium i forbrugerprodukter af plast, kaldet EuroCad. Reglerne herom
fremgår af Rådets direktiv 91/338/EØF og bekendtgørelse nr. 1199 af 23. december 1992
om forbud mod salg, import og fremstilling af cadmiumholdige produkter.
Landene har undersøgt indholdet af cadmium i mere end 500 plastprodukter, som primært
bestod af PVC. Samlet set viste det sig, at ét ud af syv undersøgte produkter indeholdt
mere cadmium end den fastsatte grænse i EU-direktivet. De ulovlige produkter var
fortrinsvis importeret fra Sydøstasien.
CLEEN har udgivet en rapport om projektet, jf. listen over publikationer (2)
I Danmark undersøgte Kemikalieinspektionen 20 plasttasker for indholdet af cadmium.
Resumé af de danske undersøgelsesresultater findes under pkt. 3.2.5.
CLEEN-konferencen omhandlede også et fælles tilsynsprojekt om ozonlagsnedbrydende
stoffer - kaldet EurOzone.
EuroOzone-projektet består af to dele; ét om illegal handel med ozonlagsnedbrydende
stoffer og ét om lækage fra eksisterende køleinstallationer og forsvarlig bortskaffelse
af kølemidler.
Da Kemikalieinspektionen ikke har tilsynsforpligtelse i forhold til den sidstnævnte
del af projektet, deltager Inspektionen kun i projektet om illegal handel med
ozonlagsnedbrydende stoffer. Reglerne herom findes i Europa-parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 2037/2000.
Projektet har bidraget til et øget samarbejde og netværksdannelse. Initiativet er
fulgt op af de nordiske lande, der har afholdt et fælles seminar om ozonlagsnedbrydende
stoffer under Nordisk Ministerråd for de forskellige myndigheder i de nordiske og
baltiske lande.
Projektet fortsætter i 2002 og de samlede resultater afrapporteres i slutningen af
2002.
Resumé af de danske undersøgelsesresultater findes under pkt. 3.2.8.
Konferencens deltagere drøftede og besluttede, at der skal gennemføres et nyt fælles
kontrolprojekt om klassificering og mærkning af farlige produkter.
Den næste CLEEN-konference finder sted i Danmark i september 2002.
Kemikalietilsynsmyndighederne fra Norge, Sverige, Finland, Island og Danmark har
etableret et netværk under Nordisk Ministerråds Kemikaliegruppe.
Gruppen skal forstærke tilsynet med kemiske stoffer og produkter i Norden ved at
gennemføre fællesnordiske tilsynsaktiviteter og koordinere EU/EES og nationale
tilsynsaktiviteter. Gruppen benyttes desuden til erfarings- og vidensudveksling.
Den nordiske tilsynsgruppe mødtes i september 2001 i Stockholm.
Under mødet blev landenes tilsynsaktiviteter præsenteret og drøftet.
Landene fremlagde de foreløbige resultater i et fælles kontrolprojekt om indholdet af
kræftfremkaldende, mutagene og reproduktionsskadelige stoffer (CMR-stoffer) i
forbrugerprodukter.
Norge har efterfølgende oplyst, at tilsynsmyndigheden hér har fundet 5 produkter hos
8 forhandlere, der indeholdt CMR-stoffer.
De samlede resultater udgives i en rapport i 2002, jf. listen over publikationer (3)
Resumé af de danske undersøgelsesresultater i CMR-projektet findes under pkt. 3.2.3.
Det blev besluttet, at et kommende fælles kontrolprojekt skal vedrøre klassificering
og mærkning af tekstilvaskemidler.
Deltagerne drøftede herudover en række andre emner - blandt andet regelfortolkning
samt erfaringer med udveksling af medarbejdere.
Næste møde finder sted i Finland i juni 2002.
Kemikalieinspektionens samlede tilsynsindsats kan overordnet opdeles i fire
hovedområder; giftkontrol, kampagner, indberetninger og sager, der tages op af egen
drift.
Salg og opbevaring mv. af kemiske stoffer og produkter herunder
bekæmpelsesmidler der er klassificeret og mærket som giftig eller meget
giftig er udførligt reguleret. Reglerne herom findes i bekendtgørelse om
bekæmpelsesmidler samt bekendtgørelse om klassificering, mærkning mv. af kemiske
stoffer og produkter.
Kemikalieinspektionen prioriterer kontrollen af reglerne vedrørende giftige og meget
giftige kemiske stoffer og produkter, fordi disse regler har væsentlig betydning for
menneskers sundhed.
Hvert år foretager Kemikalieinspektionen tilsynsbesøg hos forhandlere for at
kontrollere om reglerne overholdes. Firmaer, der har givet meddelelse om, at de ikke
længere forhandler giftige eller meget giftige kemiske stoffer og produkter
aflægges også et kontrolbesøg.
Overordnet kontrollerer Kemikalieinspektionen følgende:
 | at virksomheder, der sælger giftige eller meget giftige kemiske produkter
til privatpersoner har tilladelse hertil (f.eks. tilladelse til salg af brugsklare
blyholdige porcelænsfarver til privatpersoner). |
 | at virksomheder, der importerer eller sælger giftige eller meget giftige
kemiske produkter en gros, har meddelt dette til Miljøstyrelsen. |
 | at virksomheder, der importerer eller sælger giftige bekæmpelsesmidler har
tilladelse hertil, og at bekæmpelsesmidlerne er godkendte i Danmark. |
 | at giftige og meget giftige kemikalier opbevares korrekt. |
 | at pligten til at bogføre salg af giftige og meget giftige kemikalier
overholdes. |
I 2001 har Kemikalieinspektionen foretaget 169 tilsynsbesøg i forbindelse med
giftkontrol heraf 69 besøg hos forhandlere af bekæmpelsesmidler.
Ved tilrettelæggelsen af tilsynsbesøgene har Inspektionen blandt andet lagt vægt
på, hvornår virksomheden sidst blev besøgt, og om der verserer eller har
verseret sager om manglende overholdelse af reglerne.
Tabel 1:
Antal tilsynsbesøg i forbindelse med giftkontrol, geografisk fordeling
1997-2001
År/landsdel |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Fyn |
24 |
- |
13 |
26 |
- |
Jylland |
42 |
72 |
39 |
70 |
79 |
Sjælland |
103 |
83 |
55 |
111 |
97 |
I alt |
169 |
155 |
107 |
207 |
176 |
I 2001 blev der foretaget 14 flere kontrolbesøg i forhold til 2000, og i gennemsnit er
der blevet gennemført cirka 160 besøg om året i de seneste 5 år.
Kemikalieinspektionen gav vejledning om reglerne, hvis der under tilsynsbesøget blev
konstateret mindre forseelser. For eksempel hvis der i virksomhedens giftrum var anbragt
kemiske stoffer og produkter i lavere fareklasse end giftig, eller hvis der blev opbevaret
andre uvedkommende ting i rummet.
Tabel 2:
Vejledninger givet ved tilsynsbesøg i forbindelse med giftkontrol,
geografisk fordeling 1997-2001
År/landsdel |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Fyn |
1 |
- |
1 |
1 |
- |
Jylland |
1 |
1 |
3 |
- |
18 |
Sjælland |
6 |
1 |
1 |
7 |
11 |
I alt |
8 |
2 |
5 |
8 |
29 |
Det var fortsat kun nødvendigt at give vejledning i få tilfælde (4%). Det gode resultat
kunne være et udtryk for, at der generelt var et godt kendskab til reglerne - og vilje
til at overholde dem - hos aktørerne på markedet.
Kemikalieinspektionen har udstedt påbud eller forbud, når der under tilsynsbesøget
blev konstateret overtrædelser af grovere karakter. For eksempel opbevaring af forbudte
bekæmpelsesmidler på lageret.
Tabel 3:
Påbud/forbud givet ved tilsynsbesøg i forbindelse med giftkontrol,
geografisk fordeling 1997-2001
År/landsdel |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Fyn |
5 |
- |
3 |
3 |
- |
Jylland |
3 |
11 |
4 |
13 |
9 |
Sjælland |
12 |
4 |
2 |
14 |
9 |
I alt |
20 |
15 |
9 |
30 |
18 |
Antallet af udstedte påbud eller forbud toppede i 1998, hvor der i forlængelse af cirka
15% af kontrolbesøgene blev udstedt påbud eller forbud. I 2001 var dette nødvendigt i
forbindelse med cirka 9% af samtlige kontrolbesøg.
I 10 af de 20 afgørelser blev der udstedt forbud mod salg af bekæmpelsesmidler, der
er anført på listen over forbudte midler.
Der blev også givet flere påbud på grund af manglende overholdelse af
bogføringspligten.
Resultaterne viste, at der fortsat er behov for en særlig indsats på dette område.
Kemikalieinspektionen har i 2001 iværksat 11 kampagner indenfor følgende områder:
Tabel 4:
Kampagner 2001
Bekendtgørelsesområde |
Kampagne |
Bekæmpelsesmidler |
-Forbudte bekæmpelsesmidler hos
landmænd
-Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler |
Klassificering og mærkning |
-CMR-stoffer i forbrugerprodukter
-Vildledende markedsføring af linolieprodukter |
Anvendelsesbegrænsning |
-Cadmium i tasker af plast
-Bly i væger til stearinlys o.lign.
-Mærkning af overfladebehandlingsprodukter
-Handel med ozonlagsnedbrydende stoffer |
Kosmetik |
-UV-filtre i solcremer
-Triclosan i kosmetik |
Legetøj |
-Phthalater i legetøj |
Kemikalieinspektionen foretog i 2001 tilsynsbesøg hos 67 landmænd i hele landet.
Formålet var hovedsageligt at kontrollere, om der blev opbevaret ulovlige
bekæmpelsesmidler.
Ulovlige midler kan være produkter, der ikke er godkendt - hvilket typisk indebærer,
at de er ulovligt importeret - eller de kan være forbudt ved særlige bestemmelser
udstedt i medfør af kemikalieloven.
Resultatet af kontrollen viste, at seks landmænd var i besiddelse af mindre mængder
af forbudte bekæmpelsesmidler. Der var tale om rester af tidligere godkendte midler, som
ikke var bortskaffet. Sagerne blev afsluttet med påbud til de ansvarlige om at bortskaffe
midlerne på lovlig vis og indsende dokumentation herfor til Miljøstyrelsen.
Hvert år udtager Kemikalieinspektionen en række prøver af bekæmpelsesmidler til
analyse for mængden af aktivstof. Midlerne skal indeholde den mængde, som er deklareret.
Ved vurderingen heraf tages der hensyn til den tolerancetærskel for afvigelse, som er
anført i bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler § 11.
I 2001 blev der foretaget analyser af i alt 35 produkter. Der blev analyseret for
følgende aktivstoffer: azamethiphos, amitraz, azaconazol, cyprodinil, diflubenzuron,
malathion, methabenzthiazuron, pendimethalin, phosalon, phoxim, propamocarb og
tolylfluanid.
I 15 tilfælde viste analysen et indhold af aktivstoffer, som ikke var i
overensstemmelse med accepterede tolerancer. I to tilfælde viste analyserne for højt
indhold af aktivstof, og i 13 tilfælde viste de for lavt indhold, heraf indeholdt ét
produkt slet ikke aktivstof. Ni af de produkter, der indeholdt for lidt aktivstof var
myrelokkedåser, fluestrips og plader.
Sagsbehandlingen af overtrædelserne, som omhandler fem firmaer er endnu ikke
afsluttet.
Resultaterne af undersøgelsen er udgivet i en rapport, jf. listen over publikationer (4)
Kemikalieinspektionen deltog i et fælles nordisk tilsynsprojekt om
forbrugerprodukters indhold af CMR stoffer (kræftfremkaldende, mutagene eller
reproduktionsskadende stoffer). Produkter, der indeholder CMR-stoffer i kategori 1 eller
2, og som er tildelt farebetegnelsen "Giftig", må ikke sælges til private.
Danmark kontrollerede produkter til vedligeholdelse af biler, maling, lime, fugemasser,
spartelmasser, rustbeskyttelsesmidler, produkter til skibe og fotokemikalier.
Kontrollen blev udført som tilsynsbesøg i detailbutikker, hvor faremærkning og
indholdsstoffer på etiketten blev kontrolleret. Tilsynsbesøgene blev foretaget på
Sjælland og i Sønderjylland. Kemikalieinspektionen besøgte 35 butikker og kontrollerede
315 produkter.
Der blev ikke fundet produkter med indhold af CMR-stoffer. Derimod blev der udtaget 12
produkter med mangelfuld faremærkning. Det samlede nordiske projekt bliver afrapporteret
i foråret 2002.
Forskellige virksomheder markedsfører linoliemaling og linoliebaserede produkter
til træbeskyttelse på deres hjemmeside.
Inspektionen blev opmærksom på, at markedsføringen ofte indeholdt anprisninger, der
måtte anses for vildledende. Som eksempler kan nævnes: "Miljørigtigt
alternativ", "miljøvenlige recepter", "maling fra naturen" samt
andre kombinationer af ordene miljø og natur.
Der blev rettet henvendelse til otte virksomheder med vejledning om reglerne for
markedsføring efter bekendtgørelse om klassificering, mærkning mv. af kemiske stoffer
og produkter.
Danmark deltog - som tidligere nævnt - i et EU- tilsynsprojekt om plastvarers
indhold af cadmium. På grund af tidligere fund af cadmium i forskellige
forbrugerprodukter af plast, var der begrundet mistanke om, at tungmetallet kunne være
til stede i sådanne produkter.
I Danmark undersøgte Kemikalieinspektionen tasker af plast. Inspektionen besøgte 26
forhandlere, herunder detailbutikker og en gros virksomheder i Storkøbenhavn.
Hos 10 forhandlere blev der udtaget 20 forskellige tasker i form af børnerygsække,
håndtasker, strandtasker, toilettasker, skuldertasker og oppustelige tasker.
I fem tasker blev der påvist et cadmiumindhold over grænseværdien på 75 ppm.
Analyseresultaterne viste et niveau fra 388 til 1054 mg cadmium pr. kg materiale. På
baggrund af resultaterne blev der fremsendt fire påbud til importører om
tilbagetrækning og bortskaffelse af produkterne.
Der blev udsendt en pressemeddelelse med resultatet af den danske undersøgelse. De
europæiske resultater blev offentliggjort i en rapport i december 2001, jf. listen over
publikationer (2).
Kemikalieinspektionen modtog i 2000/2001 en række henvendelser fra bekymrede
forbrugere om bly i væger i levende lys. De kunne angiveligt indeholde bly, hvilket
indebar en sundhedsfare ved anvendelsen.
Den 1. marts 2001 trådte forbudet mod bly i kraft - herunder bly i levende lys. På
den baggrund besluttede Inspektionen at gennemføre en kampagne på dette område.
Blytråd blev tidligere anvendt for at stabilisere vægen - primært i glaslys
(kirkegårdslys, bordlys, gelelys) eller lys, der smelter fuldstændigt (fyrfadslys).
Leverandører af væger oplyste samstemmende til Kemikalieinspektionen, at der næppe
var blyvæger på det danske marked. I stedet anvendte producenterne en polyethylentråd
(nylonline) eller en spundet papirtråd.
I december 2001 kontrollerede Kemikalieinspektionen lys i seks butikker i København,
og der blev ikke konstateret lys med blyvæger.
Kampagnen blev iværksat med udgangspunkt i bekendtgørelse om mærkning og
begrænsning af import, salg og anvendelse af overfladebehandlingsprodukter.
Overfladebehandlingsprodukter til brug i bygninger med malkode 3 og derover før
bindestregen skal forsynes med mærkning om begrænsninger ved indendørs brug.
Kemikalieinspektionen besøgte tre større byggemarkeder i Nordsjælland og udtog 15
produkter. Produkterne omfattede lakfjernere, spraymaling, træbejdse, hæftegrunder til
bestemte overflader, gulvlaksæt (lak + hærder), møbellak, koldgalvanisering på spray
og varmebestandig maling på spray.
Efter en vurdering af produkternes anvendelsesområde blev der for to produkter - begge
lakfjernere - fremsendt påbud om mærkning. For træbejdsen og hæftegrunderen blev der
fremsendt vejledning i mærkning. For så vidt angik de resterende produkter vurderede
Kemikalieinspektionen, at de ikke var omfattet af bekendtgørelsens anvendelsesområde.
Danmark deltog - som tidligere nævnt - i et fælles EU-tilsynsprojekt om illegal
handel med ozonlagsnedbrydende stoffer.
Projektet lagde op til, at myndighederne i de forskellige lande skulle besøge og
kontrollere minimum to importører af kølemidler. Eksportlandet skulle helst være
beliggende udenfor EU, da import herfra kræver en tilladelse fra EU-Kommissionen.
Kemikalieinspektionen kontrollerede fire importører, der dog alle importerede
kølemidler fra lande indenfor EU.
Der blev ikke konstateret ulovlig import af kølemidler ved disse tilsyn.
Hos to importører blev det oplyst, at de stadig havde præfyldte airconditionanlæg
med kølemidlet R22 på lager, selvom deres dispensation til salg af restlager var
udløbet ved årsskiftet.
Virksomhederne oplyste videre, at de ved salg af disse anlæg udskiftede kølemidlet.
Kemikalieinspektionen henstillede derfor til, at virksomhederne straks fik udskiftet
kølemidlet i de præfyldte anlæg.
Ved samme lejlighed konstaterede Inspektionen, at det er vanskeligt at kontrollere de
præfyldte anlæg for ulovlige kølemidler, da det anvendte kølemiddel hverken fremgår
af emballage eller faktura.
Resultaterne i det fælles EU-projekt forventes udgivet i en rapport i efteråret 2002.
Danmarks Miljøundersøgelser har analyseret 75 solbeskyttelsesprodukter for
indhold af 18 tilladte UV-filtre. Indholdet af de målte UV-filtre var alle indenfor den
tilladte grænse.
Ifølge analysen indeholdt 13 produkter ingen af de 18 UV-filtre. Produkterne indeholdt
i stedet såkaldte "fysiske filtre", der bestod af stofferne zinkoxid eller
titandioxid.
For at anvende stofferne til dette formål kræves, at producenten eller importøren
har fået dispensation hertil af Miljøstyrelsen.
Der er efterfølgende givet dispensation til flere af de 13 produkter. Inspektionen
fremsendte vejledning om reglerne til seks firmaer.
Resultatet af analyserne bliver udgivet i en rapport, jf. listen over publikationer (5).
Danmarks Miljøundersøgelser har analyseret 11 kosmetiske produkter for indholdet
af triclosan.
Triclosan må anvendes som konserveringsmiddel i kosmetiske produkter i en
koncentration på maximalt 0,3 %. Stoffet må dog anvendes i større koncentrationer, når
formålet er et andet end konservering; for eksempel desinfektion. I disse tilfælde
kræves det, at formålet med anvendelsen af stoffet er anført på produktet.
De undersøgte produkter indeholdt alle triclosan i en koncentration på under 0, 3 % -
selvom seks af produkterne blev markedsført med udsagn om antibakteriel effekt. Da
indholdet af triclosan var under grænsen for anvendelse som konserveringsmiddel, foretog
Kemikalieinspektionen sig ikke yderligere.
Phthalater i legetøj og småbørnsartikler til børn under tre år er ikke
tilladt. Kemikalieinspektionen udtog i januar 20 produkter til undersøgelse for indhold
af phthalater. De udtagne produkter henvendte sig klart til børn under tre år.
Resultatet af analyserne - foretaget af Danmarks Miljøundersøgelser - viste at otte
ud af de 20 produkter indeholdt phthalater over grænseværdien på 0,05 vægtprocent.
Seks af produkterne - der bestod af dukker, badedyr og aktivitetslegetøj til
spædbørn - indeholdt phthalater i størrelsesorden 20-55 %. En hagesmæk indeholdt 5,8 %
og en klapvognsbog 0,1 5% phthalater.
Resultaterne er udgivet i en rapport, jf. listen over publikationer (1).
Forhandlere og importører af de udtagne produkter fik påbud om at standse salget. I
alt blev der fremsendt tre påbud for de otte produkter.
Der blev endvidere udsendt en pressemeddelelse med resultatet af undersøgelsen.
I lyset af kampagnens resultat samt udfaldet af en undersøgelse, som blev foretaget af
Grøn Information og TÆNK + TEST i december måned, besluttede Inspektionen at gentage
kampagnen. Prøverne blev udtaget i december, og analyseresultaterne forventes at
foreligge i foråret 2002.
De gennemførte kontrolkampagner gav anledning til en række sager om overtrædelse
af kemikalielovgivningen.
Tabel 5:
Sager i forbindelse med kampagner 2001, fordelt efter afslutningsform.
Afslutningsform/kampagne |
Ej overtrædelse |
Vejledning |
Påbud/ forbud |
Uafsluttet |
Forbudte bekæmpelsesmidler hos landmænd |
61 |
- |
6 |
- |
Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler |
20 |
- |
- |
15 |
CMR-stoffer |
315 |
- |
- |
- |
Produkter til overfladebehandling |
11 |
2 |
2 |
- |
Vildledende markedsføring af linolie |
- |
8 |
- |
- |
Cadmium i plast |
15 |
- |
5 |
- |
Bly i levende lys |
6 |
- |
- |
- |
Illegal handel med ozonlagsnedbrydende
stoffer |
2 |
2 |
- |
- |
UV-filtre |
66 |
9 |
- |
- |
Triclosan i kosmetik |
6 |
- |
- |
- |
Phthalater i legetøj |
12 |
- |
8 |
- |
Der blev udstedt i alt 21 påbud/forbud i forbindelse med gennemførelsen af de 11
kampagner. Forholdsmæssigt udstedte Inspektionen flest påbud/forbud i kampagnen om
phthalater i legetøj. På grund af dette resultat vil Kemikalieinspektionen fortsat have
fokus på området.
Kemikalieinspektionen vil i nødvendigt omfang følge op på de sager, hvor der blev
udstedt påbud/forbud, for at se om afgørelserne efterkommes.
Foreløbigt er ingen kampagnesager blevet overdraget til anklagemyndigheden. Det kan
dog blive aktuelt, såfremt det ved Inspektionens opfølgning viser sig, at de udstedte
påbud/forbud ikke er efterkommet.
I mange tilfælde kunne Kemikalieinspektionen konstatere, at lovgivningen var overholdt
på de respektive områder - kampagnen om CMR-stoffer er et fremtrædende eksempel herpå.
Kemikalieinspektionen kontrollerede 315 produkter ved denne kampagne uden at finde
overtrædelser. Undersøgelsen var omfattende, fordi det var første gang området blev
kontrolleret og fordi hensynet til menneskers sundhed er særlig stort for så vidt angår
disse stoffer.
Kemikalieinspektionen modtog mange - såvel skriftlige som telefoniske - henvendelser
om formodede overtrædelser af kemikaliereglerne.
Ikke alle henvendelser gav anledning til oprettelse af sager. I nogle tilfælde kunne
henvendelsen umiddelbart afvises, fordi den drejede sig om forhold, der ikke hørte under
Inspektionens tilsynsområde. I disse tilfælde forsøgte Inspektionen - så vidt muligt -
at oplyse om rette myndighed.
I andre tilfælde kunne Inspektionen umiddelbart afvise indberetningen, fordi produktet
utvivlsomt var lovligt.
Nedenstående tabel viser antallet af indberetninger - over en femårig periode - der
har givet anledning til sagsoprettelse.
Tabel 6:
Antal indberetninger 1997-2001
År |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Indberetninger* |
169 |
203 |
181 |
210 |
160 |
*Tallene for 1997-2000 er forskellige fra de anførte tal i tidligere
årsberetninger, fordi sager af egen drift nu er udskilt.
Kemikalieinspektionen har modtaget 169 indberetninger i 2001 mod 203 året før.
I de seneste fem år har det gennemsnitlige antal af indberetninger været cirka 184,
og antallet i 2001 ligger således lidt under gennemsnittet.
Tabel 7:
Indberetninger fordelt på bekendtgørelser/områder 2000-2001. Tallene i ( )
viser den procentvise fordeling.
Bekendt- gørelse/ antal pr. år |
Kosmetik |
Klassifi- cering og mærkning |
Bekæm- pelses- midler |
Nikkel |
Legetøj |
Øvrige |
I alt |
2001 |
60 (35,5) |
55 (32,5) |
25 (14,8) |
5 (3) |
13 (7,7) |
11 (6,5) |
169 |
2000 |
60 (29,6) |
73 (36) |
20 (9,9) |
5 (2,5) |
23 (11,3) |
22 (10,8) |
203 |
Kategorien "Øvrige" varierer fra år til år og kan derfor ikke umiddelbart
sammenlignes. I 2001 omfattede denne kategori bly, cadmium, ozonlagsnedbrydende stoffer,
arsen, kviksølv, formaldehyd, creosot og lampeolie.
I 2001 har der været flest indberetninger om kosmetik.
Desuden var området for klassificering og mærkning af kemiske stoffer og produkter
genstand for et betydeligt antal indberetninger - disse indberetninger kom hovedsageligt
fra konkurrerende virksomheder.
Sagsbehandlingen har - afhængigt af overtrædelsens karakter - bestået i
tilsynsbesøg, indhentelse af dokumentation for produktet og gennemgang heraf, analyser og
lignende.
I 2001 sendte Kemikalieinspektionen i to tilfælde indberettede produkter til analyse.
Den ene indberetning drejede sig om lugt af formaldehyd fra nye køkkenelementer.
Inspektionen udtog to hylder hos firmaet, hvor elementerne var købt og fik disse, samt en
af borgeren indsendt hylde, analyseret på Teknologisk Institut. Resultatet viste, at der
ikke blev frigivet for meget formaldehyd fra hylderne.
Den anden indberetning drejede sig om et desinfektionsmiddel, der var mærket
"Lokalirriterende" på grund af indholdet af benzalkoniumchlorid. Ifølge
indberetteren skulle produktet rettelig mærkes "Ætsende", fordi indholdet af
benzalkoniumchlorid var højere end 10%. Midlet blev analyseret hos Lægemiddelstyrelsen
og resultatet viste, at indholdet af benzalkoniumchlorid var under 10%. Produktet var
derfor korrekt mærket.
Indberetningerne kom fra mange forskellige kategorier af personer.
Tabel 8:
Indberetninger 2000-2001, fordelt på indberetter
Indberetter |
Antal 2001 |
Procentvis fordeling |
Antal 2000 |
Procentvis fordeling |
Private |
59 |
34,9 |
70 |
34,5 |
Virksomheder |
37 |
21,9 |
37 |
18,2 |
Kommuner og Amter |
11 |
6,5 |
12 |
5,9 |
Pressen |
2 |
1,2 |
5 |
2,5 |
Hospitaler, læger,
giftinformationscentralen |
9 |
5,3 |
6 |
3,0 |
Andre statslige myndigheder |
28 |
17,8 |
19 |
12,3 |
Brancheforeninger
DKs Farve- og lakindustri og SPT |
7 |
4,1 |
14 |
6,9 |
Konsulenter
BST |
2 |
1,2 |
6 |
3,0 |
Forbrugergrupper
Astma- og allergiforbundet og Forbrugerrådet |
11 |
6,5 |
8 |
3,9 |
Skoler og institutioner |
3 |
1,8 |
5 |
2,5 |
Andet* |
- |
- |
21 |
10,3 |
I alt |
169 |
100 |
203 |
100 |
* Udlandet, advokater, retshjælp mfl.
Knap 35 % af alle indberetninger kom fra privatpersoner, hvilket var samme niveau som i
2000. I absolutte tal var der tale om en mindre nedgang.
Antallet af indberetninger fra andre myndigheder steg i 2001. Kemikalieinspektionen
forventer, at det er en tendens, der vil fortsætte i takt med det øgede samarbejde med
de forskellige tilsynsmyndigheder.
I 2001 har Inspektionen eksempelvis modtaget en række indberetninger fra
Fødevaredirektoratet om anvendelse af ulovlige bekæmpelsesmidler i frugt og grønt samt
indberetninger fra Told og Skat om eksport af køleskabe indeholdende freon.
En række sager blev indledt på Kemikalieinspektionens egen foranledning. De opstod
for eksempel ved, at Inspektionen blev opmærksom på formodede lovovertrædelser i
reklamemateriale, via oplysninger på internettet, ved tilsynsbesøg i andet øjemed eller
lignende.
Tabel 9:
Antal sager af egen drift 1997-2001
År |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Sager af egen drift |
54 |
25 |
40 |
43 |
64 |
Kemikalieinspektionen blev også gjort opmærksom på formodede overtrædelser af andre
fagkontorer i Miljøstyrelsen og af Rottekonsulenten. Der opstod desuden flere sager i
forbindelse med Miljøstyrelsens projekter om kortlægning af kemiske stoffer i
forbrugerprodukter.
Tabel 10:
Sager af egen drift fordelt på bekendtgørelser
Bekendt- gørelse/ antal pr. år |
Kosmetik |
Klassifi- cering og mærkning |
Bekæm- pelses- midler |
Legetøj |
Øvrige* |
I alt |
2001 |
6 |
13 |
19 |
8 |
8 |
57 |
2000 |
7 |
12 |
4 |
- |
2 |
25 |
*Kategorien "Øvrige" varierer fra år til år
I 2001 tog Kemikalieinspektionen initiativ til at ændre en tidligere truffet
afgørelse. Sagen drejede sig om farvede badekugler til brug i karbad. I 2000 udstedte
Kemikalieinspektionen forbud mod salg af kuglerne med henvisning til, at de indeholdt
farvestoffer, der udelukkende var tilladt i kosmetiske produkter, som ikke var bestemt til
at komme i berøring med slimhinderne.
Med henvisning til de af firmaet fremsendte oplysninger, ændrede Kemikalieinspektionen
i 2001 den oprindelige afgørelse.
Firmaet har efterfølgende rejst et erstatningskrav mod Miljøstyrelsen. Det er
firmaets opfattelse, at Miljøstyrelsen har handlet ansvarspådragende i forbindelse med
afgørelsen i 2000.
I 2001 afsluttede Kemikalieinspektionen i alt 187 sager, der startede i 2001
eller tidligere som indberetninger eller sager af egen drift. Det var 54 sager
færre end i 2000, men på linie med antallet i 1999 (182).
Tabel 11:
Indberetningssager og sager af egen drift, fordelt på afslutningsform
Afslutningsform/ bekendt- gørelse |
Ingen over- trædelser |
Vejledning |
Påbud/ forbud |
Overdraget til anklage- myndig- heden |
Anden afslutning |
I alt |
Kosmetik |
13 |
14 |
- |
5 |
11 |
43 |
Klassificering og mærkning |
9 |
36 |
10 |
- |
4 |
59 |
Legetøj |
5 |
11 |
2 |
- |
- |
18 |
Bekæmpelses- midler |
4 |
5 |
24 |
4 |
6 |
43 |
Andre* |
5 |
8 |
8 |
2 |
1 |
24 |
I alt |
36 |
74 |
44 |
11 |
22 |
187 |
* Cadmium, bly, nikkel, ozonlagsnedbrydende stoffer, creosot, arsen, formaldehyd,
kviksølv, produktsikkerhed, begrænsning af salg mv. af visse farlige kemiske stoffer og
produkter til specielt angivne formål.
I 36 sager (cirka 20 %) vurderede Kemikalieinspektionen efter nærmere undersøgelser
af produktet, at der ikke var tale om en overtrædelse af reglerne. Forholdsmæssigt
forekom denne afslutningsform oftest i kosmetiksager.
Selvom der ikke konstateres en overtrædelse vil sagsbehandlingen i vidt omfang være
den samme indtil det tidspunkt, hvor beslutningsgrundlaget er tilstrækkeligt oplyst.
Forholdsmæssigt tegnede kosmetiksagerne sig samtidig for flest alvorlige
overtrædelser, idet fem ud af de 11 sager, der blev overdraget til anklagemyndigheden
vedrørte kosmetiske produkter.
Vejledninger blev navnlig givet indenfor området klassificering og mærkning mv. af
kemiske stoffer og produkter. Hovedparten af disse sager handlede om vildledende
markedsføring.
Under kategorien "Anden afslutning" er sager, der eksempelvis blev afsluttet
med frivillig tilbagetrækning af produktet, firmaets ophør, produktets udgåelse af
markedet eller sagens overdragelse til anden myndighed (ikke anklagemyndigheden).
Hvis et EU-medlemsland træffer foranstaltninger til at begrænse eller standse
markedsføringen af et produkt på grund af sundhedsfare, skal medlemslandet underrette
EU-Kommissionen herom.
Kommissionen underretter derefter de øvrige medlemslande i form af en advarsel
(notifikation) efter artikel 7 i EU-direktivet om produktsikkerhed. De enkelte
medlemslande undersøger dernæst, om produktet findes i landet. Landene meddeler
Kommissionen resultatet af deres undersøgelser.
Hvis der er tale om en alvorlig og umiddelbar risiko ved produktet, udsender
Kommissionen en notifikation efter artikel 8 i samme direktiv. Hvis et medlemsland
modtager en sådan notifikation, skal landet straks træffe foranstaltninger til at sikre
at produktet trækkes tilbage fra markedet.
Når der fremsendes udenlandske notifikationer til Danmark er Forbrugerstyrelsen
koordinerende myndighed. Forbrugerstyrelsen videresender notifikationerne til den
myndighed, der fører kontrol med det pågældende produkt.
Kemikalieinspektionen modtager og behandler notifikationer om kosmetik, kemiske
egenskaber ved legetøj og levnedsmiddelefterligninger samt kemiske egenskaber ved andre
kemiske produkter.
Kemikalieinspektionen udsender notifikationerne til høring i de relevante brancher,
forhandlerorganisationer og større virksomheder.
Hvis produkterne findes på markedet, vælger Kemikalieinspektionen i de fleste
tilfælde at advare forbrugerne via en pressemeddelelse. Inspektionen har samtidig
opfordret firmaerne til frivilligt at tilbagekalde produkterne, hvis der var tale om
notifikationer om legetøj eller produktsikkerhed eller udstedt salgsforbud, hvis
notifikationen vedrørte kosmetiske produkter eller andre kemiske produkter.
Kemikalieinspektionen meddeler resultatet af sin markedsundersøgelse til
Forbrugerstyrelsen.
I 2001 har Kemikalieinspektionen modtaget og behandlet 21 notifikationer fra andre
EU-lande. Notifikationerne var fordelt på følgende produkter/kategorier: Otte handlede
om legetøj, syv om kosmetiske produkter, en om tøj, en om væskeholdige vedhæng til
nøgleringe, en om tapet og tre om andre kemiske produkter.
3.6.2.1 Notifikationer om legetøj.
Seks af de otte legetøjsprodukter blev ikke fundet på det danske marked. Det
drejede sig om bideringe, en plastikbog, træpuslespil, en blød PVC-terning og en
legetøjsbil.
Den syvende notifikation vedrørte plastiktænder (spøg og skæmt) med højt indhold
af phthalater. Kemikalieinspektionen vurderede, at tænderne ikke var omfattet af det
danske forbud mod phthalater og advarede derfor ikke branchen.
Den ottende notifikation var en bold af blød PVC med højt indhold af phthalater.
Bolden har tidligere været forhandlet i Danmark, men blev trukket tilbage.
3.6.2.2 Notifikationer om kosmetik
Fire af de syv kosmetiske produkter blev ikke fundet på det danske marked. Det
drejede sig om produkter, der indeholdt visse ekstrakter af dyr, som ikke må anvendes.
Et kosmetisk produkt blev påbudt yderligere advarselstekst i Norge. Produktet blev
forhandlet i Danmark og firmaet fremstillede fælles nordisk etiket med den påbudte
advarsel.
To notifikationer drejede sig om hårfarve, der indeholdt farvestoffet henna. Da
produkterne umiddelbart var lovlige afventer Miljøstyrelsen en fornyet vurdering fra
EUs videnskabelige komité for kosmetik og andre forbrugerprodukter end fødevarer
(SCCNFP). Miljøstyrelsen vil herefter se samlet på farvestoffer, der anvendes i
hårfarver.
3.6.2.3 Notifikation om nøgleringe med væskefyldt kuglevedhæng.
Kuglen var i klar plast og indeholdt alkaner (lineære, grenede og cykliske) og
alkener (C12-C24, C36,C43). Stofferne giver
kemisk lungebetændelse ved indtagelse og irriterer ved hudkontakt. Kuglerne gik let i
stykker og kunne derfor indebære en risiko for sundheden. Nøgleringene kom fra Kina.
Produktet blev ikke fundet på det danske marked.
3.6.2.4 Notifikation om tøj med skinnende effekt.
Den skinnende effekt var kemisk baseret og kunne give hudirritation samt
åndedrætsbesvær. Firmaet meddelte, at tøjet var trukket tilbage.
3.6.2.5 Notifikation om tapet
Tapetet afgav blypartikler, hvilket indebar en risiko for forgiftning. To børn var
blevet forgiftet af tapetet i Frankrig, hvor det blev produceret. Produktet blev ikke
fundet på det danske marked.
3.6.2.6 Notifikationer om kemiske produkter
To ud af tre notifikationer vedrørte produkter, som ikke blev fundet på det
danske marked (rengøringsmiddel og optændingsmiddel).
Den tredje notifikation drejede sig om et rengøringsmiddel. Produktet indeholdt
hypochlorit, og blev som følge heraf forbudt markedsført i Spanien.
Kemikalieinspektionen vurderede, at sundhedsrisikoen ved dette produkt ikke var større
end ved lignende produkter, der accepteres markedsført i Danmark, og notifikationen gav
derfor ikke anledning til reaktion fra Kemikalieinspektionen.
I 2001 har Kemikalieinspektionen sendt ni notifikationer via Forbrugerstyrelsen til
EU-kommissionen. Otte notifikationer drejede sig om legetøj og den niende om et kosmetisk
produkt.
3.6.3.1 Notifikationer om legetøj
Kemikalieinspektionen fik analyseret plastlegetøj til små børn for indholdet af
phthalater. Analysen viste, at otte produkter ikke overholdt grænsen i
phthalatbekendtgørelsen. Kemikalieinspektionen sendte via Forbrugerstyrelsen en
notifikation til de øvrige medlemslande om de farlige legetøjsprodukter. Miljøstyrelsen
advarede forbrugerne i Danmark via en pressemeddelelse.
Kampagnen om phthalater i legetøj til børn er beskrevet under pkt. 3.2.11.
3.6.3.2 Notifikation om kosmetik
En kinesisk urtecreme af mærket "999" solgt fra kinesiske
akupunktur-klinikker i Danmark indeholdt steroidhormonet dexamethason.
Markedsføringen blev stoppet og forbrugerne blev advaret via en pressemeddelelse.
Importørerne blev politianmeldt, og der blev samtidig sendt en notifikation til de
øvrige medlemslande via Forbrugerstyrelsen.
Kemikalieinspektionen varetager udstedelsen af forskellige salgs- og brugstilladelser
for kemiske stoffer og produkter herunder bekæmpelsesmidler der er
klassificeret som giftig eller meget giftig.
Gældende tilladelser til salg af giftige bekæmpelsesmidler er faldet markant
siden 1996, men stagnerede i 2001, hvor antallet var 116. Årsagen til dette fald er
færre godkendte bekæmpelsesmidler, der er klassificeret som giftig. Tilladelserne
er gældende i to år.
Tabel 12:
Antal gældende tilladelser 1997-2001
År/tilladelse |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Tilladelse til salg af meget giftige
bekæmpelsesmidler |
31 |
34 |
35 |
36 |
42 |
Tilladelse til salg af giftige
bekæmpelsesmidler |
116 |
115 |
156 |
154 |
269 |
Tilladelse til salg af gifte til
ikke-erhvervsmæssig brug (gift detail) |
34 |
31 |
28 |
31 |
52 |
Tilladelse til brug af meget giftige bekæmpelsesmidler er ikke tidsbegrænset, men
udstedes kun til personer, der har gennemført et særligt giftkursus. Tilladelser
udstedes til bekæmpelse af muldvarpe og mosegrise.
Tabel 13:
Antal udstedte tilladelser pr. år
År/tilladelse |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Tilladelse til brug af meget giftige
bekæmpelsesmidler |
606 |
747 |
709 |
411 |
596 |
Virksomheder, der importerer giftige stoffer eller produkter eller sælger sådanne
produkter en gros, skal meddele dette til Miljøstyrelsen, som efterfølgende kvitterer
herfor. Meddelelsen er gældende i tre år. Styrelsens anerkendelse af meddelelsen, er
virksomhedens bevis for retten til at besidde giftige stoffer og produkter.
Tabel 14:
Antal gældende meddelelser pr. år
År/meddelelse |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
1996 |
Meddelelse om import/salg af giftige
produkter en gros |
290 |
276 |
264 |
244 |
229 |
268 |
Virksomheder, der anvender giftige stoffer eller produkter i deres produktion skal meddele
dette til Arbejdstilsynet. En meddelelse er gældende i tre år, og Arbejdstilsynet fører
det løbende tilsyn med virksomhedernes anvendelse.
Kemikalieinspektionen modtager en kopi af de modtagne meddelelser til orientering.
Tabel 15:
Meddelelser om erhvervsmæssig brug af giftige stoffer og produkter,
1997-2001
År |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Antal |
1131 |
1089 |
956 |
703 |
1231 |
Efter kosmetikbekendtgørelsen skal personer eller virksomheder, der indenfor EU er
ansvarlig for markedsføringen af et kosmetisk produkt i Danmark, sende følgende
oplysninger til Miljøstyrelsen:
 | Navn/firmanavn og adresse |
 | Produktets oprindelsesland for produkter, der ikke er fremstillet i EU |
 | Handelsnavn |
 | Produkttype |
Kemikalieinspektionen varetager Miljøstyrelsens administration af
kosmetikanmeldelserne. I 2001 har Kemikalieinspektionen modtaget anmeldelser fra 78
firmaer om i alt 2070 kosmetiske produkter. Siden 1998 har det været strafbart at undlade
anmeldelse af nye kosmetiske produkter.
Tabel 16:
Antal anmeldte kosmetiske produkter 1997-2001
År |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
1997 |
Antal |
2070 |
3600 |
1700 |
3174 |
1838 |
Formålet med anmeldelsesordningen er en løbende registrering af produkterne i
Produktregisteret, og dermed en samlet oversigt over markedsførte kosmetiske produkter i
Danmark.
Ordningen har derimod ikke til formål at godkende de anmeldte produkter. De firmaer,
der markedsfører produkterne i EU, er derfor fortsat ansvarlige for, at produkterne
overholder kosmetiklovgivningen.
Efter kemikalielovens § 51a udsteder Miljøstyrelsen eksportcertifikater til stoffer
og produkter, der er omfattet af kemikalieloven eller bekendtgørelser udstedt i medfør
heraf.
Kemikalieinspektionen varetager udstedelsen - dog ikke for bekæmpelsesmidler. Der
udstedes kun certifikater til produkter, som lovligt kan markedsføres i Danmark. Ét
eksportcertifikat kan omfatte ét eller flere produkter, og der udstedes ét certifikat
pr. land, som produktet ønskes eksporteret til.
Kemikalieinspektionen har i 2001 udstedt 113 eksportcertifikater vedrørende i alt 225
produkter.
Tabel 17:
Antal udstedte eksportcertifikater 1997-2001
År |
Antal |
Nye produkter |
Tidligere vurderede produkter |
1997 |
58 |
78 |
56 |
1998 |
112 |
62 |
95 |
1999 |
85 |
66 |
95 |
2000 |
63 |
72 |
75 |
2001 |
113 |
55 |
170 |
Ved anmodning om udstedelse af eksportcertifikat, undersøger Kemikalieinspektionen om der
tidligere er udstedt et certifikat på samme produkt(er). I bekræftende fald udstedes
certifikatet uden yderligere undersøgelser.
Hvis der er tale om et eksportcertifikat til et nyt produkt, vurderer og kontrollerer
Inspektionen produktets sammensætning udfra eksportørens oplysninger. Certifikatet
udstedes, hvis produktet lovligt kan sælges i Danmark.
Udstedelsen er afgiftsbelagt og skal foretages indenfor 4 uger. Hvis der betales
dobbeltafgift, skal certifikatet udstedes inden to hverdage.
Kemikalieinspektionen rapporterer hvert år til EU om Danmarks kontrol- og
tilsynsopgaver vedrørende bekæmpelsesmidler. Baggrunden for rapporteringen er EUs
plantebeskyttelsesdirektiv, der fastlægger, at medlemslandene hvert år skal rapportere
om kontrolopgaver relateret til bekæmpelsesmidler. Rapporten er medtaget i listen over
publikationer (6).
En væsentlig del af Kemikalieinspektionens arbejde består i at informere om
kemikalielovgivningen. Informationsindsatsen retter sig mod private borgere, virksomheder,
andre tilsynsmyndigheder m.fl.
Information og vejledning om kemikaliereglerne fremmer kendskabet til deres eksistens
og indhold. Det er overordnet Inspektionens opfattelse og erfaring, at dette kendskab har
en forebyggende effekt. Det er derfor et prioriteret område, at Inspektionen yder generel
men også - i et vist omfang - individuel rådgivning.
Siden 1998 har Miljøstyrelsen haft en særlig telefonservice, Kemitelefonen.
Kemikalieinspektionen varetager den daglige drift af Kemitelefonen.
Kemitelefonen har i 2001 modtaget i alt 2539 opkald. Året før modtog Kemitelefonen i
alt 2256 opkald. Antallet af opkald fra 2000 til 2001 er steget med 12,5 %.
Tabel 18:
Henvendelser til Kemitelefonen. Antal i 2001 samt procentvis fordeling på
emner 1998-2001.
Emne |
Antal |
Procentvis
fordeling 1998-2001 |
2001 |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 |
Klassificering og mærkning, listen over
farlige stoffer |
547 |
21 |
23 |
22 |
23 |
Kosmetik |
739 |
29 |
23 |
26 |
26 |
Anvendelsesbegrænsninger |
355 |
14 |
14 |
8 |
8 |
Bekæmpelsesmidler |
141 |
6 |
6 |
5 |
6 |
Børn og kemi, herunder legetøj |
142 |
6 |
8 |
6 |
4 |
Listen over uønskede stoffer |
31 |
1 |
2 |
1 |
2 |
Generelt om kemikalielovgivningen |
46 |
2 |
2 |
3 |
4 |
Andet |
538 |
21 |
23 |
28 |
27 |
I alt |
2539 |
100 |
101 |
99 |
100 |
Der var flest henvendelser om kosmetiske produkter (29 %), og spørgsmålene handlede i
foråret/sommer 2001 mest om solcreme, herunder risikoen ved at anvende disse.
Henvendelser om klassificering og mærkning af kemiske stoffer og produkter udgjorde 21
%. Henvendelserne kom typisk fra firmaer, der ønskede vejledning om
klassificeringsreglernes anvendelse på konkrete produkter.
Antallet af henvendelser om specielle områder med regler om anvendelsesbegrænsning
udgjorde i 14 %, hvilket var samme niveau som i 2000. Mange spørgsmål på dette område
drejede sig om blybekendtgørelsen, herunder de særlige overgangsregler.
Antallet af henvendelser relateret til børn og kemiske stoffer er steget støt siden
1998 og udgjorde i 2001 5 % af henvendelserne.
En væsentlig del af henvendelserne under kategorien "Andet" drejede sig om
sundheds - og miljøfaren ved specifikke stoffer og produkter. Derudover handlede mange
spørgsmål om kemi, der ikke kunne relateres til kemikalielovgivningen.
Tabel 19:
Henvendelser til Kemitelefonen 1998-2001, fordelt på spørgere.
Procenttallene er afrundede.
Spørgere |
Antal i 2001 (2000) |
Procent- andel 2001 |
Procent- andel 2000 |
Procent- andel 1999 |
Procent- andel 1998 |
Virksomheder |
850 (776) |
32 |
34 |
37 |
42 |
Private |
914 (769) |
35 |
34 |
33 |
22 |
Konsulent/ advokat |
143 (138) |
6 |
6 |
5 |
7 |
Uddannelsesinst. |
88 (120) |
3 |
5 |
5 |
6 |
Kommuner/ amter |
96 (108) |
4 |
5 |
3 |
4 |
Statslige myndigheder |
89 (70) |
3 |
3 |
4 |
5 |
Børneinst. |
62 (60) |
2 |
3 |
3 |
1 |
Forbruger/ faglige org. |
73 (55) |
3 |
2 |
3 |
4 |
Medier |
75 (48) |
3 |
2 |
3 |
3 |
Sundheds- personale |
38 (23) |
2 |
1 |
1 |
1 |
Udland |
32 (23) |
1 |
1 |
2 |
3 |
Politi |
17 (10) |
1 |
0,4 |
1 |
2 |
Andre |
62 (56) |
6 |
3 |
2 |
2 |
De to største grupper af spørgere var virksomheder og privatpersoner, der tegnede sig
for henholdsvis 32 % og 35 % af samtlige opkald.
I absolutte tal har Kemitelefonen modtaget 283 flere opkald end året før.
Henvendelser fra uddannelsesinstitutioner udgjorde 3,5 % og kom fra alle grupper af
elever/studerende og lærere.
Tabel 20:
Antal henvendelser til Kemitelefonen, fordelt på emner og spørgere
Emne/ Spørger |
Anven- delses- regu- lering |
Bekæm- pelses- midler |
Klass. og mærk- ning m.m.,
liste over farlige stoffer |
Kos- metik |
Børn og kemi, her- under
legetøj |
Listen over uøns- kede
stoffer |
Gene- relt om kemi- kalie-
lovgiv- ningen |
Andet |
I alt |
Virksomhed |
107 |
33 |
256 |
281 |
24 |
6 |
17 |
126 |
850 |
Privat |
159 |
52 |
94 |
312 |
64 |
4 |
8 |
221 |
914 |
Konsulent/ advokat |
18 |
3 |
58 |
24 |
4 |
3 |
5 |
28 |
143 |
Uddannelses- inst. |
4 |
2 |
17 |
24 |
4 |
8 |
3 |
26 |
88 |
Kommune/ amt |
17 |
15 |
15 |
3 |
3 |
3 |
4 |
36 |
96 |
Statslige myndig- heder |
14 |
10 |
30 |
8 |
3 |
1 |
5 |
18 |
89 |
Børneinst. |
3 |
1 |
4 |
23 |
25 |
- |
- |
6 |
62 |
Forbruger/ faglige org. |
12 |
6 |
13 |
13 |
7 |
- |
1 |
21 |
73 |
Medier |
10 |
10 |
6 |
20 |
4 |
3 |
2 |
20 |
75 |
Sundheds- personale |
1 |
1 |
8 |
16 |
4 |
- |
- |
8 |
38 |
Udland |
1 |
1 |
28 |
- |
- |
- |
- |
2 |
32 |
Politi |
4 |
- |
6 |
4 |
- |
- |
1 |
2 |
17 |
Andre |
5 |
7 |
12 |
11 |
- |
3 |
- |
24 |
62 |
I forbindelse med indførelsen af nye regler er der ofte et særligt behov for
information af de grupper, som reglerne vedrører. I disse tilfælde introducerer
Kemikalieinspektionen derfor ofte reglerne ved målrettet information, som forløber for
den egentlige kontrol med reglernes overholdelse.
Pr. 1. marts 2001 var det ikke længere tilladt at importere og sælge en række
produkter indeholdende metallisk bly, herunder gardinvægte.
Som optakt til en egentlig kontrolkampagne i 2002 udsendte Kemikalieinspektionen derfor
en orienteringskrivelse til en lang række forhandlere, brancheforeninger m.fl.
I brevet orienterede Inspektionen om forbuddet og baggrunden herfor.
Pressemeddelelser om farlige produkter er en særlig form for information. Formålet
med denne information er - i mangel af andre muligheder - at nå ud til de forbrugere, der
har købt et konkret produkt og advare om farligheden ved produktet. Direkte kontakt til
kunderne vil kun i sjældne tilfælde være mulig.
Pressemeddelelser om farlige produkter indeholder som oftest oplysninger til
identifikation af produktet og oplysninger om hvilken fare, der er forbundet med det. Det
kan desuden være anført, hvad køberne bør foretage sig i anledning af faren.
I 2001 har Kemikalieinspektionen udsendt fem pressemeddelelser om farlige produkter.
I januar advarede Kemikalieinspektionen om en kinesisk urtecreme, der indeholdt et
kraftigt steroidhormon. Køberne blev opfordret til at konsultere egen læge, hvis de
havde anvendt cremen.
Ligeledes i januar advarede Kemikalieinspektionen imod, at man fik lavet henna
tatoveringer på huden i forbindelse med ferierejser. Advarslen blev givet efter eksempler
på, at disse tatoveringer kunne forårsage kraftige allergiske reaktioner.
I juli advarede Kemikalieinspektionen mod en række legetøjsprodukter, der indeholdt
store mængder phthalater.
I august og september gjorde Kemikalieinspektionen opmærksom på, at visse tasker og
badeforhæng af plast kunne indeholde det miljøskadelige tungmetal, cadmium.
I Kemikalielovens § 59 er det fastlagt, at overtrædelse af de opregnede bestemmelser
kan straffes med bøde. Det fremgår videre, at straffen under særlige omstændigheder
kan stige til fængsel i 2 år
Der er også mulighed for, at der i bekendtgørelser, som udstedes i medfør af loven,
kan fastsættes regler om straf svarende til de i loven anførte.
Hovedparten af Kemikalieinspektionens sager afsluttes administrativt ved, at den
pågældende person eller virksomhed tilkendegiver, at de vil efterkomme Inspektionens
vejledninger, påbud eller forbud.
I nogle situationer er disse håndhævelsesskridt imidlertid ikke tilstrækkelige. Hvis
det ved et opfølgende kontrolbesøg viser sig, at den pågældende person eller
virksomhed fortsat overtræder lovgivningen bliver de politianmeldt.
Overtrædelser af grovere karakter anmeldes til politiet med det samme. Det kan for
eksempel være fordi lovovertrædelsen er begået forsætligt eller fordi der er voldt
skade på menneskers sundhed eller miljøet eller fremkaldt fare herfor. For eksempel
politianmelder Inspektionen, som udgangspunkt, import af ikke-godkendte
bekæmpelsesmidler, fordi reglerne herom har væsentlig betydning for sundhed og miljø.
Det kan også forekomme, at Inspektionen ikke har tilstrækkelige oplysninger til at
vurdere den formodede overtrædelse. I visse situationer kan det herefter være mest
hensigtsmæssigt og korrekt, at politiet foretager den videre efterforskning. Det kan for
eksempel være i sager, hvor det er nødvendigt at afhøre vidner for at få yderligere
oplysninger om markedsføringen af et produkt.
I 2001 har Kemikalieinspektionen overdraget 19 sager til politiet til videre
foranstaltning.
Pr. 31. december 2001 var der 18 uafsluttede sager hos forskellige politikredse. I
disse sager har Kemikalieinspektionen enten anmodet politiet om at efterforske sagen
yderligere med henblik på at afgøre, hvorvidt der skal rejses tiltale for overtrædelse
af lov om kemiske stoffer og produkter eller Inspektionen har udtalt sig om tiltale- og
sanktionsspørgsmålet. Tre af disse sager er berammet til domsforhandling i de første
måneder af 2002.
I 2001 blev der afsluttet 15 politisager.
Tre af disse sager blev afgjort ved udenretlige bødeforlæg.
I 12 sager blev der formelt rejst tiltale af anklagemyndigheden. I ni sager fastsatte
retten en bøde og i en sag blev den tiltalte frifundet. To sager blev afgjort ved
indenretlig bødevedtagelse.
Den største bøde (50.000 kr.) blev givet i en sag om ulovlig import og salg af
bekæmpelsesmidler.
Bilag C indeholder et resumé af sagerne.
Tabel 21:
Straffesager 1997-2001
Afgjorte sager/år |
Antal afgjorte sager |
Frifindelse |
Advarsler |
Bøde mindre end eller lig med 5.000 kr. |
Bøde større end 5.000 kr. og mindre end
50.000 kr. |
Bøde større end eller lig med 50.000
Kr. |
2001 |
15 |
1 |
- |
4 |
9 |
1 |
2000 |
9 |
1 |
- |
4 |
4 |
- |
1999 |
22 |
4 |
1 |
4 |
12 |
1 |
1998 |
24 |
0 |
1 |
7 |
13 |
3 |
1997 |
35 |
4 |
- |
18 |
11 |
2 |
The Chemical Inspection Service is in charge of Danish EPA supervision of legislation
regulating chemicals in Denmark: Act on Chemical Substances and Products, ministerial
orders, and regulations and circulars issued under the Act.
High priority areas of the Chemical Inspection Service are:
 | information and guidelines on chemicals regulation |
 | control of cosmetic products and toys |
 | control of substances and products subject to other rules in Denmark than in other EU
Member States |
 | control of substances and products imported from third countries |
 | control of toxic chemical substances and products |
 | compliance enforcement in areas of significance to health and the environment |
 | national and international inspection collaboration |
The Chemical Inspection Service offers general and in some cases individual
guidance on chemicals regulation. Information activities were directed towards
private citizens, enterprises, other supervision authorities etc.
The Danish EPA Chemicals Hotline Call Service - operated by the Chemical Inspection
Service answered 2539 calls in 2001, more than 300 more calls than in 2000. The
service was used primarily by enterprises and private persons seeking information on
chemicals regulation and on aspects of health related to chemical products.
In three cases the Danish EPA found it necessary to issue a press release, in order to
warn against illegal products that present a danger to consumers because of their chemical
properties: toys containing large concentrations of phthalates, henna tattoo colours
likely to cause allergic reactions, and creme containing a potent steroid hormone.
In two press releases the Chemical Inspection Service informed about findings of
cadmium in plastic bags and shower curtains. Cadmium is a toxic heavy metal.
Supervision and enforcement of chemicals regulation are core objectives of the Chemical
Inspection Service. In 2001 the Inspection Service launched 11 campaigns focussing on
pesticides, toys, cosmetics, certain restrictions on use, and classification and labelling
of certain chemical products. Eight of 20 samples of toys were found to contain large
concentrations of phthalates.
Enforcement reports from competing enterprises, consumer organisations and private
persons were considered in the Chemical Inspection Service. In 2001 the Service received
169 reports, slightly less than the 203 reports in 2000. Most reports were about cosmetics
(35.5%). In 36 cases the Chemical Inspection Service found after thorough
examination of the products that the chemicals rules had not been violated. A total
of 11 reports, five about cosmetics, were handed over to public prosecution.
In 2001, 15 criminal cases of infringement of chemicals regulations were concluded. 14
cases resulted in fines, and in one case the accused was acquitted. The level of fines was
500-50,000 DKK or 65-6.500 Euro - the largest fine in connection with illegal import of
pesticides.
In September 2001 the Chemical Inspection Service took part in a meeting in CLEEN
(Chemical Legislation European Enforcement Network) in Vienna. Participating countries
reported on their achievements in the EuroCad project on cadmium in consumer products made
of plastic. At European level one of seven samples were found to contain more cadmium than
stipulated in the EU Directive. The illegal products were imported mostly from South East
Asia. The meeting decided that the future common European project will deal with
classification and labelling of dangerous chemical products.
In September 2001 the Chemical Inspection Service took part in the annual meeting of
the Nordic inspection authories. The countries reported on their results in the common
enforcement project on carcinogenic and mutagenic substances and substances that may be
harmful to reproduction (CMR) in consumer products. It was decided to implement a new
inspection project on classification and labelling of textile detergents.
Kemiske stoffer og produkter:
Lovbekendtgørelse nr. 21 af 16. januar 1996.
Lov nr. 424 af 10. juni 1997 om ændring af lov om kemiske stoffer og produkter.
Lov nr. 231 af 21. april 1999 om ændring af lov om kemiske stoffer og produkter.
Lov nr. 256 af 12. april 2000 om ændring af lov om kemiske stoffer og produkter
(markedsføring af biocidholdige produkter m.v.)
Bekæmpelsesmidler:
Bekendtgørelse nr. 241 af 27. april 1998 om bekæmpelsesmidler, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 1061 af 20. december 1998, som ændret ved bekendtgørelse nr. 750 af
25. september 1999, som ændret ved bekendtgørelse nr.313 af 5. maj 2000, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 692 af 23. juni 2001.
Bekendtgørelse nr. 697 af 18. juli 2001 om helt eller delvist forbud mod visse
bekæmpelsesmidler.
Bekendtgørelse nr. 524 af 28. september 1982 om anvendelse af methylbromid til
jorddesinfektion.
Bekendtgørelse nr. 185 af 15. april 1981 om udbringning af bekæmpelsesmidler fra
luftfartøjer, som ændret ved bekendtgørelse nr. 298 af 20. maj 1987
Lov nr. 416 af 14. juni 1995 om afgift af bekæmpelsesmidler.
Giftnævnets regulativ af 2. april 1974 for anvendelse af cyanbrinte til bekæmpelse af
skadedyr.
Giftnævnets regulativ af 2. april 1974 for anvendelse af fosforbrinte til bekæmpelse
af skadedyr.
Kirkeministeriets cirkulæreskrivelse af 1. november 1989 om bekæmpelse af skadedyr i
folkekirkens kirker.
Anvendelsesbegrænsning af en række kemiske stoffer og produkter:
Bekendtgørelse nr. 420 af 21. april 1996 om begrænsning af salg og anvendelse af
pentachlorphenol, (PCP).
Bekendtgørelse nr. 144 af 14. april 1982 om forbud mod anvendelse af gifte i visse
varmesystemer.
Bekendtgørelse nr. 289 af 22. juni 1983 om begrænsning af formaldehyd i spånplader,
krydsfinerplader og lignende plader, som anvendes i møbler, inventar og lignende.
Bekendtgørelse nr. 571 af 29. november 1984 om anvendelse af driv- og
opløsningsmidler i aerosolbeholdere.
Bekendtgørelse nr. 51 af 10. februar 1986 om narre- og flaskesutter, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 156 af 3.marts 1994.
Bekendtgørelse nr. 925 af 13. december 1998 om PCB, PCT og erstatningsstoffer herfor,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 764 af 27. august 2001.
Bekendtgørelse nr. 1042 af 17. december1997 om begrænsning af salg og anvendelse af
visse farlige kemiske stoffer og produkter til specielt angivne formål, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 380 af 19. juni 1998 og ved bekendtgørelse nr. 297 af 22. april 2000.
Bekendtgørelse nr. 24 af 14. januar 2000 om forbud mod import og salg af visse
nikkelholdige produkter.
Bekendtgørelse nr. 1199 af 23. december 1992 om forbud mod salg, import og
fremstilling af cadmiumholdige produkter.
Bekendtgørelse nr. 223 af 5. april 1989 om indhold af cadmium i fosforholdig gødning.
Bekendtgørelse nr. 974 af 13. december 1995 om forbud mod anvendelse af visse
ozonlagsnedbrydende stoffer.
Rådets forordning nr. 2037/200 af 29. juni 2000, samt ændring nr. 2038/2000 af 28.
september 2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
Bekendtgørelse nr. 692 af 22. september 1998 om forbud mod salg og eksport af
kviksølv og kviksølvholdige produkter.
Bekendtgørelse nr. 1044 af 16. december 1999 om visse batterier og akkumulatorer, der
indeholder farlige stoffer.
Bekendtgørelse nr. 443 af 6. september 1983 om overfladeaktive stoffers biologiske
nedbrydelighed i vaske- og rengøringsmidler, som ændret ved bekendtgørelse nr.124 af
14. marts 1986.
Bekendtgørelse nr. 665 af 4. juli 1996 om begrænsning af salg og anvendelse af
creosot.
Bekendtgørelse nr. 761 af 25. september 1999 om begrænsning af import, salg og
anvendelse af biocidholdig bundmaling.
Bekendtgørelse nr. 830 af 30. oktober 1999 om mærkning og begrænsning af import,
salg og anvendelse af overfladebehandlingsprodukter.
Bekendtgørelse nr. 1012 af 13. november 2000 om forbud mod import og salg af
produkter, der indeholder bly.
Klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring af kemiske stoffer og
produkter:
Bekendtgørelse nr. 1065 af 30. november 2000 om klassificering, emballering,
mærkning, salg og opbevaring af kemiske stoffer og produkter.
Bekendtgørelse nr. 734 af 31. juli 2000 af Listen over farlige stoffer, som ændret
ved bekendtgørelse nr. 1066 af 30. november 2000.
Bekendtgørelse nr. 73 af 16.februar 1993 om henlæggelse til Miljøstyrelsen af
opgaver og beføjelser vedrørende udførsel fra og indførsel til EF af visse farlige
kemikalier.
Rådets forordning nr. 2455/92 af 23. juli 1992 om udførsel og indførsel af visse
farlige kemikalier.
Kommissionens forordning nr. 1492/96 af 26. juli 1996 om ændring af bilag II og bilag
III til Rådets forordning nr. 2455/92 om udførsel og indførsel af visse farlige
kemikalier.
Cirkulære af 15. august 1986 om retningslinier for politiets påtegning af
giftrekvisitioner.
Anmeldelse af nye stoffer:
Bekendtgørelse nr. 1002 af 14. december 1995 om anmeldelse af nye kemiske stoffer, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 800 af 23. oktober 1997, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 702 af 18. juli 2001.
Eksisterende stoffer:
Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 om vurdering af og kontrol med risikoen ved
eksisterende stoffer.
Kosmetik:
Bekendtgørelse nr. 594 af 6. juni 2000 om kosmetiske produkter.
Produktsikkerhed/legetøj:
Erhvervsministeriets lov nr. 364 af 18. maj 1994 om produktsikkerhed.
Erhvervsministeriets bekendtgørelse nr. 891 af 26. oktober 1994 om koordination af
administrationen af produktsikkerhedsloven.
Forbrugerstyrelsens bekendtgørelse nr. 329 af 23. maj 1995 om sikkerhedskrav til
legetøj og produkter, som på grund af deres ydre fremtræden kan forveksles med
levnedsmidler. (legetøjs kemiske egenskaber)
Bekendtgørelse nr. 151 af 15. marts 1999 om forbud mod phthalater i legetøj til børn
i alderen 0-3 år samt i visse småbørnsartikler m.v.
Øvrige:
Landbrugsministeriets bekendtgørelse nr. 800 af 14. december 1989 om forbud mod visse
stoffer med hormonal virkning og mod stoffer med thyreostatisk virkning.
Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 28 af 13. januar 1995 om omgang m.v. med visse
stoffer og produkter med indhold af stoffer, der kan anvendes som veterinærmedicinske
præparater.
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 844 af 30. september 1994 om aerosoler.
(1) |
Rastogi, Suresh C. and Worsøe, Inge M. Analytical chemical
control of phthalates in toys. NERI Technical Report No. 373. October 2001.
[Tilbage]
|
(2) |
EU enforcement project "EuroCad" Final Report.
December 2001.
[Tilbage]
|
(3) |
Nordisk tilsynsgruppe. Kontrol med CMR-stoffer i
forbrugerprodukter. (Endnu ikke publiceret)
[Tilbage]
|
(4) |
Krongaard, T. Control of pesticides 2001. NERI Technical
Report. (Endnu ikke publiceret)
[Tilbage]
|
(5) |
Rastogi, Suresh C., Jensen, Gitte H., Worsøe, Inge M. og
Heinrich, Klaus. Kontrol af UV-filtre i solbeskyttelsesprodukter. Arbejdsrapport fra DMU
nr. 159, maj 2002.
[Tilbage]
|
(6) |
Plant Protection Products in Denmark 2000, Control Measures
According to Article 17 of Directive 91/414/EEC, Miljøstyrelsen, January 2002.
[Tilbage]
|
Bekæmpelsesmidler:
Ulovlig import af bekæmpelsesmidler:
I tre indbyrdes uafhængige sager indførte tre personer mindre mængder af forskellige
bekæmpelsesmidler til ikke-erhvervsmæssig brug fra Tyskland uden at have den fornødne
godkendelse. Lov om kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1 var således overtrådt.
To personer vedtog indenretlig bøder på henholdsvis 500 og 1.500 kr. medens retten i
Frederikshavn for så vidt angår den tredje person fastsatte en bøde på 500 kr.
Ulovlig import af bekæmpelsesmidler
En kartoffelavler forsøgte at indføre 20 liter af bekæmpelsesmidlet Fusilade og 30
liter af midlet Reglone fra Tyskland uden at have den fornødne godkendelse. Lov om
kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1 var således overtrådt.
Retten i Tønder fastsatte en bøde på 5.000 kr.
Ulovlig import og anvendelse af bekæmpelsesmiddel:
En plantageejer importerede 16 dunke af bekæmpelsesmidlet Velpar L uden den fornødne
godkendelse og overtrådte dermed § 33, stk. 1, i lov om kemiske stoffer og produkter.
Den pågældende anvendte bekæmpelsesmidlet i sin juletræsplantage. Midlet indeholdt det
forbudte stof hexazinon og anvendelsen var derfor i strid med lov om kemiske stoffer og
produkter § 35c, jf. bilag 2, liste A.
Plantageejeren vedtog en bøde på 10.000 kr.
Ulovlig import og salg af bekæmpelsesmidler
En virksomhed importerede og videresolgte 4.000 liter af bekæmpelsesmidlet Nuvan 500
EC og 3.200 liter af bekæmpelsesmidlet Nogos 500 EC uden den fornødne godkendelse. Lov
om kemiske stoffer og produkter § 33, stk. 1 var således overtrådt.
Retten i København fastsatte en bøde på 50.000 kr.
Sagen er anket.
Ulovligt salg af bekæmpelsesmiddel
En virksomhed solgte et middel til bekæmpelse af algevækst uden den fornødne
godkendelse. Virksomheden havde dermed overtrådt lov om kemiske stoffer og produkter §
33, stk. 1.
Virksomheden vedtog en bøde på 15.000 kr.
Kosmetik
Indhold af forbudt stof
To indehavere af indbyrdes uafhængige forretninger markedsførte kviksølvholdige
sæber. Kviksølv er optaget på kosmetikbekendtgørelsens bilag 2 over stoffer, der ikke
må indgå som ingredienser i kosmetiske produkter.
I begge sager fandt retten efter bevisførelsen ikke, at der var grundlag for at
antage, at de pågældende havde viden om sæbernes indehold af kviksølv. Indehaverne
pådrog sig herefter et ansvar for overtrædelse af bestemmelserne ved at markedsføre
produkterne uden af foretage en undersøgelse af, hvad de indeholdt.
Retten i København fastsatte i begge sager en bøde på 7.500 kr.
Indhold af forbudt stof
Indehaveren af en forretning markedsførte kviksølvholdige sæber. Kviksølv er
optaget på kosmetikbekendtgørelsens bilag 2 over stoffer, der ikke må indgå som
ingredienser i kosmetiske produkter.
Retten lagde til grund, at den pågældende havde viden om, at sæber indeholdende
kviksølv indgik i varesortimentet, da forretningen blev købt.
Retten i København fastsatte en bøde på 15.000 kr.
Ej markedsføring af kosmetisk produkt
Indehaveren af en forretning var tiltalt for at markedsføre kviksølvholdige sæber.
Sæberne var placeret bag ekspeditionsskranken, hvortil kunder ikke havde adgang og hvor
de - efter tiltaltes forklaring - ikke var synlige for kunderne.
Retten lagde tiltaltes forklaring til grund og fandt det herefter betænkeligt at anse
besiddelsen af sæben for at være markedsføring - selv om produktet var i
forretningslokalet.
Indehaveren blev frifundet ved retten i København.
Indhold af forbudt stof samt mangelfuld mærkning
Tre indehavere af indbyrdes uafhængige klinikker havde markedsført negleprodukter,
der indeholdt benzoylperoxid. Stoffet er optaget på kosmetikbekendtgørelsens bilag 2
over stoffer, der ikke må indgå som ingredienser i kosmetiske produkter.
Endvidere havde to ud af tre indehavere tillige markedsført en række produkter uden
at overholde visse regler om mærkning. Produkterne manglede blandt andet
indholdsdeklaration samt advarsler og sikkerhedsforskrifter på dansk.
De tre indehavere havde endvidere undladt at efterkomme Miljøstyrelsens påbud om at
bringe forholdene i overensstemmelse med gældende regler.
Retten i København fastsatte i to af sagerne bøder på 10.000 kr.
Tiltalte udeblev i den sidste sag, og retten i København afsagde dom i
overensstemmelse med den rejste tiltale. Den tiltalte blev således idømt en bøde på
15.000 kr.
Mangelfuld mærkning
Indehaveren af en klinik havde markedsført negleprodukter, der var forsynet med
mangelfuld mærkning, herunder blandt andet manglende indholdsdeklaration og
sikkerhedsforskrifter for anvendelse på dansk. Den pågældende havde endvidere undladt
at efterkomme Miljøstyrelsens påbud vedrørende mærkningen.
Indehaveren vedtog et bødeforlæg på 6.000 kr.
|