| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Brancheindsats inden for emballageindustrien, forprojektrapport
I dette kapitel diskuteres den proces, som forprojektet har gennemført, og der gives
en oversigt over resultaterne og hvordan de er fremkommet.
3.1 Forprojektets LFA proces
Forprojektet er gennemført som en såkaldt LFA (Logical Framework Approach) proces.
Denne proces, som oprindeligt er udviklet til brug for projekter inden for
ulandsbistanden, er rettet mod at analysere et problemkompleks og frembringe et
levedygtigt projekt til problemets løsning, under iagttagelse af interessent- og
aktørkredsens roller, behov, styrker og svagheder, og de ydre rammer og forudsætninger
for projektet. En LFA proces identificerer således de centrale problemer, opstiller
herudfra målsætninger for projektaktiviteter, designer projektaktiviteter og vurderer,
om projektaktiviteterne realistisk kan udføres. Miljøstyrelsen har derfor valgt LFA
metoden til rækken af forprojekter for brancheindsatser, idet den netop designer og
validerer indholdet i en brancheindsats, nemlig hovedprojekterne.
Den udgave af LFA processen, som nærværende forprojekt har fulgt, har været
indrettet efter emballagebranchens særlige behov og muligheder. Processen er skematisk
beskrevet i figuren nedenfor.

Figur 1.
Forprojektets proces
Forprojektets første aktivitet var at gennemføre en analyse af brancheindsatsens
interessenter og aktører. Interessentanalysen blev gennemført af EiB, RAMBØLL og
LOGISYS A/S ved to workshops i december 2000, idet der blev taget udgangspunkt i aktører
i emballageprodukters livsforløb, samt i myndigheder, organisationer og
samarbejdspartnere til branchen. Interessentanalysen og beskrivelsen af aktørkredsen kan
findes i bilag A.
Følgende 21 interessenter og aktører blev identificeret:
Aktører i livscyklusforløbet:
 | Råvareproducenter |
 | Transportører |
 | Emballageproducenter |
 | Emballagebrugere (packers & fillers) |
 | Detailhandel (engroshandel) |
 | Forbrugerne |
 | Genbrugsvirksomheder |
 | Materialegenvindere |
 | Renovationsselskaber |
Myndigheder, organisationer og samarbejdspartnere:
 | Miljøstyrelsen |
 | Erhvervsministeriet, herunder Erhvervsfremmestyrelsen |
 | Konkurrencestyrelsen |
 | Fødevareministeriet, herunder Fødevaredirektoratet |
 | Arbejdstilsynet |
 | Dansk Standard |
 | Forskningsinstitutioner |
 | Center for Emballage og Transport |
 | Uddannelsesinstitutioner |
 | Rådgivere og konsulenter |
 | Miljø-NGO'er |
 | Europa-Kommissionen |
Følgende 11 interessenter eller interessentgrupper blev identificeret som centrale
aktører:
 | Emballageproducenter |
 | Emballagebrugere |
 | Detailhandel (engroshandel) |
 | Forbrugerne |
 | Genbrugsvirksomheder |
 | Materialegenvindere |
 | Renovationsselskaber |
 | Miljøstyrelsen |
 | Fødevareministeriet/Fødevaredirektoratet |
 | Arbejdstilsynet |
 | Center for Emballage og Transport |
I bilag A er hver af disse aktører eller interessenter/interessentgrupper beskrevet
ved deres mål og behov, samt styrker og svagheder i forhold til en brancheindsats.
Herudover diskuteres den indbyrdes afhængighed, interessekonflikter og
samarbejdsrelationer i bilag A.
3.3 Livscyklusbaseret
miljøfagligt input
Som et oplæg til den efterfølgende analyse af de centrale problemstillinger blev
desuden udarbejdet en serie notater, som kort opsummerer de miljømæssige
problemstillinger for de enkelte emballagematerialer i deres livscyklusforløb ud fra
tidligere foretagne danske undersøgelser og rapporter. Disse notater fungerede som input
til primært workshoppen om problemanalyse vedr. optimering af emballagesystemer se
senere.
Der blev fokuseret materialeneutralt på materialegrupperne pap/papir, plast, glas og
metal. Pap/papir-gruppen omfatter bølgepap, støbepap, papir og karton. Plastgruppen
omfatter emballagematerialerne high density polyethylen - HDPE, low density polyethylen -
LDPE, polypropylen - PP, polyethylen terephthalat- PET, polystyren - PS og
polyvinylchlorid PVC. Glasgruppen omfatter forskellige glasmaterialer i forskellige
farver (hvid, grøn, brun). Metalgruppen omfatter aluminium- og stålemballager.
3.4 Problemanalyse
og opstilling af problemtræer
To workshops, én for hvert hovedformål, blev gennemført i marts 2001 med formålet
at identificere og analysere de centrale problemstillinger omkring forprojektets to
hovedmål, nemlig:
- Reduktionen af emballageforbruget gennem materialeneutral optimering af
emballagesystemer
- At vurdere barrierer og undersøge muligheder for, herunder fordele og
ulemper ved, at etablere genbrugs- eller refillemballagesystemer
Med udgangspunkt i hvert af hovedmålene identificerede workshop-deltagerne (se bilag B
for en liste over workshopdeltagerne) en lang række problemstillinger og barrierer for at
opfylde hovedmålet. I workshopforløbet blev der som baggrundsmateriale hovedsageligt
brugt aktøranalysen, mens de ovennævnte notater med miljøfaglige input ikke viste sig
at spille nogen egentlig rolle i processen, da det som baggrundsviden var kendt stof for
workshopdeltagerne. De under workshoparbejdet identificerede problemstillinger og
barrierer blev efterfølgende af projektgruppen organiseret i et såkaldt problemtræ, som
forbinder de enkelte problemstillinger/barrierer ved deres årsag og virkning.
Problemtræerne kan ses i bilag B.
Når problemstillinger og barrierer er opstillet i et problemtræ, er det forholdsvist
nemt at identificere egentlige problemkomplekser. Disse problemkomplekser er diskuteret i
bilag B, men er gengivet her i overskriftsform:
Ad emballageoptimering - problemkomplekser
 | Dårlig kravsspecifikation og manglende produktkædesamarbejde |
 | Fastlåsning i traditioner og imagehensyn |
 | Teknologiske mangler og barrierer for omstilling |
 | Hygiejnelovgivning og krav til mærkning af levnedsmiddelemballager |
 | Kritisk teknisk optimering |
 | Leverandører tænker på egne materialer |
 | Standarder, afgifter og LCA vurderinger |
 | Strukturelle/transportmæssige årsager til øget emballageforbrug |
 | Andre hensyn |
 | Grundlæggende problemstillinger |
Ad genbrugsemballagesystemer og refill-systemer - problemkomplekser
 | Forbrugerens accept |
 | Detailhandelens accept |
 | Systemtænkning |
 | Transport og logistik |
 | Svært i fødevarebranchen |
 | Generelle problemer for genbrugssystemer |
 | Emballageproducenternes situation |
 | Andre problemer |
Det bemærkes, at de væsentligste barrierer og problemer vedr. genbrugs- og
refillemballagesystemer er knyttet til business-to-consumer segmenter, mens vejen er mere
farbar for nye systemer inden for business-to-business og catering segmenterne.
3.5
Målanalyse og opstilling af måltræer og alternative strategier
Brancheindsatsens to hovedmål er beskrevet ovenfor. Under hver af disse to hovedmål
ligger en serie vejledende målsætninger, som kan uddrages af de identificerede
problemkomplekser. Disse vejledende målsætninger (vejledende for tilrettelæggelse af
brancheindsatsen) er fremkommet ved at opstille et mål for hver problemstilling eller
barriere, og gruppere målene i et måltræ på samme måde som problemtræet.
Måltræerne kan også ses i bilag B.
De vejledende målsætninger er her gengivet i overskriftsform, idet det bemærkes at
der ikke er foretaget nogen prioritering eller vurdering af ønskeligheden af
målsætningerne:
Ad emballageoptimering vejledende målsætninger
 | En etableret dialog om miljø og teknik i produktkæden |
 | Fleksible pakkemaskiner |
 | Lovkrav til levnedsmiddelemballager medfører ikke overemballering |
 | Nye nemme optimeringsmetoder eksisterer |
 | Der er gennemsigtighed i valget af emballager |
 | Afgifterne udgør ikke en teknisk/økonomisk og psykologisk barriere |
 | Emballager er differentierede i et globaliseret marked |
 | Der er bedre måder at tyverisikre og pilfingersikre på end overemballering |
Ad genbrugsemballagesystemer og refill-systemer vejledende målsætninger
 | Forbrugerne accepterer genbrugs- og refillsystemer |
 | Detailhandlen accepterer genbrugs- og refillsystemer |
 | Systemtænkning præger produktkæden |
 | Transport- og logistikproblemer er løst |
 | Det er nemt at etablere genbrugs- og refillsystemer for fødevarer |
 | Genbrugssystemer er mulige for små volumener, små triptal og lav omsætningshastighed |
 | Emballageproducenterne og vareproducenterne kan drage fuld konkurrencemæssig fordel af
genbrugs- og refillsystemer |
 | Fundamentale problemer som EU problematikken, varedifferentiering og stimulering af
returgivning er løst |
Disse vejledende målsætninger modsvarer ikke nødvendigvis problemkomplekserne en til
en, idet der i praksis kan være ingen eller flere end én vejledende målsætning for
hvert problemkompleks.
Med udgangspunkt i problem- og målanalysen er opstillet en række alternative
strategier, som kan følges for at opfylde brancheindsatsens hovedmål:
Ad emballageoptimering alternative strategier
 | Nytænkning og samarbejde i produktkæden om teknik og miljø |
 | Udvikling af varedeklarationer og markedskommunikation |
 | Udvikling af fleksible pakketeknologier |
 | Opnå lempning af lovkrav til levnedsmiddelemballager |
 | Udvikling af kritiske tekniske optimeringsmetoder |
 | Opnå gennemsigtighed i vareproducentens valg af emballage |
 | Opnå differentiering af emballager mht. marked og anvendelse |
 | Stimulere efterspørgsel efter miljøoptimerede emballager |
Ad genbrugsemballagesystemer og refill-systemer alternative strategier
 | Opnå forbrugernes accept |
 | Opnå detailhandelens accept |
 | Etablere systemtænkning i produktkæden |
 | Opfylde hygiejnestandarder inden for fødevareområdet |
 | Opnå at alle har en konkurrencemæssig fordel af nye systemer |
 | Etablere internationale systemer |
 | Opnå høje returprocenter |
Der er ikke foretaget nogen prioritering eller vurdering af ønskeligheden af de
opstillede alternative strategier.
3.6
Projekt-idégenerering og projektplanlægning
To workshops blev gennemført i april 2001, en for hver af de to hovedmål, med det
formål at generere projektideer, som er i tråd med de vejledende målsætninger og
alternative strategier for brancheindsatsen. De to workshops tog udgangspunkt i en
redegørelse for de vejledende målsætninger og de alternative strategier, og en række
konkrete projektideer blev foreslået. Bilag B indeholder deltagerlister for de to
workshops.
De to workshops resulterede i tilsammen 14 skitsemæssige projektideer, 8 for hovedmål
A og 6 for hovedmål B. Disse projektideer, som kun blev løseligt beskrevet på
workshoppene, blev af projektgruppen formaliseret som konkrete projektforslag med
projektbeskrivelser. Disse beskrivelser findes i bilag C, som er et katalog over mulige
hovedprojekter i brancheindsatsen.
De 14 projektforslag er:
Ad emballageoptimering - projektforslag
 | Omformning af CENs forebyggelsesstandard til et praktisk værktøj |
 | Udvikling af simple metoder til emballageoptimering i varekæden |
 | Demonstrationsprojekt i værdikædesamarbejde vedrørende emballage og kortlægning af
krav i produktkæden |
 | Demonstrationsprojekt om miljøvaredeklaration af emballage |
 | Udarbejdelse af inspirationsmateriale på basis af succeshistorier |
 | Udvikling af web-side som kan skabe overskuelighed i valg af emballage |
 | Afhjælpning af seriestørrelse-problematikken |
 | Differentiering af emballage med hensyn til marked og anvendelse |
Ad genbrugsemballagesystemer og refill-systemer - projektforslag
 | Kortlægning af eksisterende genbrugsemballage- og refill-systemer |
 | Udarbejdelse af håndbog i etablering af genbrugsemballage- og refill-systemer |
 | Effektiv organisering af genbrugsemballage- og refill-systemer |
 | Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugsemballage- eller refill-systemer
inden for business-to-business-sektoren |
 | Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugsemballage- eller refill-systemer
inden for business-to-consumer-sektoren |
 | Gennemførelse af demonstrationsprojekt med genbrugsemballage- eller refill-systemer
inden for service og/eller catering-sektoren |
3.7
Brancheindsatsens overordnede målsætninger og projektmål.
Det blev efterfølgende set som formålstjenligt at fokusere rækken af vejledende
målsætninger, beskrevet tidligere i kapitlet, til i alt otte overordnede
målsætninger, som gælder for brancheindsatsen. Disse otte overordnede målsætninger og
deres sammenhæng med projektmålene for hvert af de 14 projektforslag er diskuteret i
bilag B.
Brancheindsatsens otte overordnede målsætninger er:
Ad hovedmål A - emballageoptimering overordnede målsætninger
 | Nedbryde barrierer for arbejdet med miljøorienteret produktudvikling |
 | Stimulere etableringen af samarbejde og optimering i varekæden |
 | Øget kommunikation til markedet og stimulering af markedskræfterne |
 | Gennemsigtighed i valget af emballage |
 | Øget fleksibilitet i produktionen af emballage |
Ad hovedmål B - genbrugs- og refillemballagesystemer overordnede
målsætninger
 | Skabe overblik |
 | Muliggøre vurdering og etablering |
 | Etablering af demonstrationsprojekter |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |