Der er i projektet som udgangspunkt fokuseret på de mest betydende affaldsfraktioner i de udvalgte brancher set i forhold til følgende prioriterede fraktioner i Affald 21:
Der er ikke i de udvalgte brancher identificeret betydende mængder af biler, imprægneret træ og PVC, hvorfor disse ikke er inddraget i undersøgelsen. Inden igangsætningen af sorteringsundersøgelsen er hver virksomhed besøgt, og forholdene i forbindelse med sortering, opsamling og vejning af affaldet er aftalt. Ved besøget har den person i virksomheden, der er ansvarlig for affaldsbortskaffelse været til stede. Denne person har videreformidlet aftaler om sortering m.m. til personalet. Virksomhederne har fået udleveret sorteringsinstrukser og nødvendigt ekstra opsamlingsudstyr og skilte efter behov. De enkelte virksomheder er kontaktet og besøgt undervejs i det omfang, det er vurderet nødvendigt, enten for at veje affaldet eller for at kontrollere og vejlede med hensyn til sorteringen. 1.2 Opsamling og vejningDet sorterede affald er - så vidt muligt - opsamlet i eksisterende materiel og vejet af den renovatør, der normalt henter affald. Affaldsfraktioner, der normalt ikke frasorteres, er opsamlet i udleverede sække eller opstillede containere eller bure og vejet særskilt. I de tilfælde, hvor renovatøren ikke havde udstyr til vejning, har Carl Bro foretaget vejning med en transportabel vægt. Mængden af enkelte affaldsfraktioner er af renovatøren skønnet på baggrund af gennemsnitsvægte for beholdere. Det gælder madaffald samt glas og flasker fra hoteller og restaurationer, hvor det ikke var muligt at veje affaldet. Det samme gælder for pap fra forretninger i City 2, hvor der ikke var udstyr til at veje pap i papbure. Vægten af en række affaldsfraktioner ved autoværksteder er ligeledes beregnet på baggrund af optælling og gennemsnitsvægt pr. enhed. 1.3 InterviewDer er gennemført interview med den ansvarlige for virksomhedens affaldsbortskaffelse ved påbegyndelsen af sorteringen og ved afslutningen. Ved påbegyndelsen er der samlet oplysninger om relevante nøgletal for virksomhedernes størrelse samt de praktiske forhold ved affaldsbortskaffelse og sortering i virksomhederne. Der er søgt indhentet oplysninger om affaldsbortskaffelsen i år 2000, hvilket dog kun har kunnet lade sig gøre i meget begrænset omfang. Ingen virksomheder har haft en fuldstændig opgørelse over affaldsmængderne, og i mange tilfælde er affaldsmængderne slet ikke registreret enten fordi affaldet opsamles i containere, der er fælles med andre virksomheder, eller fordi der ikke er vejet ved indsamlingen. Ved afslutningen er selve sorteringen blevet vurderet, og der er indhentet oplysninger om periodens aktivitetsniveau, hvilket har betydning for beregningen af den årlige affaldsproduktion. 1.4 Opstilling af enhedstalPå baggrund af de registrerede affaldsmængder for sorteringsperioden er mængderne omregnet til årsmængder under hensyntagen til aktivitetsniveauet i sorteringsperioden. I de fleste tilfælde er denne vurdering baseret på omsætningstal i sorteringsperioden sat i relation til årsomsætningen for det forrige år. Vurderingen er dog for en række virksomheder baseret på generelle oplysninger, enten fordi omsætningen ikke har kunnet oplyses, eller fordi omsætningstallet ikke har relation til den aktuelle affaldsproduktion i perioden. De beregnede årsmængder er derefter sat i forhold til udvalgte nøgletal for virksomhedernes størrelse. Disse nøgletal er forskellige fra branche til branche, men der er taget udgangspunkt i oplysninger, som det er muligt at indhente fra statistiske registreringer. I de fleste tilfælde er antallet af ansatte1 vurderet som det bedste nøgletal. For skoler og institutioner er dog anvendt antal elever og børn. For en række brancher er der foretaget beregninger ud fra flere nøgletal. Ud fra en vurdering af, hvor variationerne i de beregnede enhedstal er mindst, er det mest anvendelige nøgletal anbefalet. 1.5 DatakvalitetDe registrerede affaldsmængder varierer meget inden for de udvalgte delbrancher. Det skyldes primært, at affaldsproduktionen er meget forskellig blandt de enkelte virksomheder på grund af forskelligheder i de konkrete serviceydelser og varesortiment. Samtidig er undersøgelserne baseret på sortering over en 3-ugers periode. De beregnede enhedstal repræsenterer et årsgennemsnit baseret på en konkret vurdering af virksomhedens aktivitetsniveau i sorteringsperioden. Men tallene kan være påvirket af tilfældige forhold i den korte periode. Det har ikke været muligt at vurdere og sammenligne mængderne i forhold til tal for virksomhedernes affaldsbortskaffelse sidste år, da det kun i begrænset omfang har været muligt at fremskaffe sådanne oplysninger. Endelig er sorteringen gennemført af virksomhedernes personale, hvilket betyder, at der kan være blevet fejlsorteret i visse tilfælde. Der er løbende ført kontrol med sorteringen, og de fleste virksomheder har efter sorteringen vurderet, at den er forløbet fint. Hvor der har været problemer, er der taget højde herfor i vurderingen af enhedstallene. Vurdering af sorteringens gennemførelse samt anbefalinger til eventuelle fremtidige sorteringsundersøgelser er beskrevet i afsnit 7. 2 DetailhandelDer er foretaget sorteringsundersøgelser ved 4 delbrancher inden for detailhandel. Tabel 2.1
De deltagende radio/TV- og isenkramforretninger er forholdsvis ens i størrelse, mens der er større forskel inden for tøj- og møbelforretningerne. Blandt tøjforretningerne findes 6 mindre (316 ansatte) og 3 større (4245 ansatte). Møbelforretningerne er fordelt på alle størrelser (3, 10, 11, 22 og 54 ansatte). Tabel 2.2
|
![]() | Der var ikke ressourcer til at føre tilsyn ved hver eneste vejning. Ved første sorteringsforsøg i City 2 blev der af centrets personale konstateret en række fejlsorteringer. Centret blev besøgt en gang om ugen, hvilket efterfølgende blev vurderet til at være for lidt. I de to øvrige butikscentre blev der derfor kontrolleret af Carl Bro 2 til 3 gange om ugen. |
![]() | I butikscentrene var der risiko for, at forretningernes personale ved en fejl brugte de fælles containere frem for de opstillede containere. Det har ikke været muligt at kontrollere, om det er sket. I City 2 og Lyngby Storcenter var der lås på sorteringscontainerne, så andre forretninger ikke kunne bruge dem. I Aalborg Storcenter var containere og bure ikke aflåst, men tydeligt mærket med forretningens navn. Andre forretninger kan have brugt containerne, hvilket ikke har været muligt at kontrollere. |
![]() | Ved møbelhandlere har Carl Bro kun i enkelte tilfælde vurderet kvaliteten af sorteringen, men løbende kontakt med forretningerne har sandsynliggjort, at sorteringen er gennemført på kvalificeret måde. |
Næsten alle forretninger har ved evalueringen vurderet, at sorteringen er forløbet udmærket. To tøjforretninger har vurderet, at sorteringen ikke er gennemført 100% korrekt, og der er ved flere radio/TV-forretninger konstateret enkelte fejlsorteringer. Ved en radio/TV-forretning blev sorteringen efterfølgende vurderet at være så dårlig, at resultaterne ikke kunne anvendes.
De opstillede enhedstal er baseret på forretningernes oplysninger om aktivitetsniveauet i sorteringsperioden. I forretninger kan periodens omsætning ikke anvendes som regulering, idet affaldet stammer fra hjemtagning af varer, der sker forskudt i forhold til omsætningen. Fx blev der sorteret i Aalborg Storcenter i perioden op til efterårsferien, hvor der i nogle forretninger var en stor affaldsproduktion pga. modtagelse af varer. Selve omsætningen skete først i efterårsferien, der ligger uden for sorteringsperioden.
Det har ikke været muligt at relatere tallene til de faktiske årsmængder sidste år, idet affaldet ikke normalt registreres for hver enkelt forretning og sjældent vejes.
De store variationer mellem de enkelte forretninger inden for samme delbranche har i stort omfang kunnet forklares ved forskelligt varesortiment. Men da undersøgelsen er gennemført ved tilfældigt udvalgte forretningstyper, er der ingen sikkerhed for, at denne sammensætning svarer til den gennemsnitlige sammensætning af forretningstyper.
Ovenstående, sammenholdt med det begrænsede antal sorteringer er en væsentlig årsag til, at de opstillede enhedstal ikke nødvendigvis er repræsentative for alle skoler, forretninger m.m. af disse typer. Tallene kan dog anvendes til at give et overordnet indtryk af affaldsproduktionen for de gennemgåede områder.
Der er foretaget sorteringsundersøgelser ved 8 hoteller og restaurationer beliggende spredt over landet. Det er forsøgt at sortere affaldet fra restaurationsdel og hoteldel hver for sig, hvilket kun delvist har været muligt.
De udvalgte virksomheder omfatter flere forskellige typer.
Tabel 3.1
Deltagende hoteller og restaurationer.
Institutionstype |
Antal virksomheder |
Antal ansatte |
Kursus- og konferencecentre |
3 |
2135 |
Hoteller med restauration |
2 |
3032 |
Hotel med morgenmad |
1 |
12 |
Feriecenter uden servering |
1 |
5 |
Vandrehjem |
1 |
6 |
De største virksomheder findes blandt de 3 kursus- og konferencecentre samt de 2 hoteller
med restauration. Disse virksomheder har en årlig omsætning på mellem 10 og 32 mio. kr.
De 3 øvrige virksomheder er mindre med færre ansatte og med en årlig omsætning på
mellem 4 og 10 mio. kr.
Alle virksomheder er med i Den Grønne Nøgle, hvor der er opstillet forholdsvis detaljerede krav til affaldssortering. Virksomhedernes personale er derfor vant til at sortere affaldet.
På landsplan er registeret følgende antal hoteller og restauranter:
Tabel 3.2
Data for brancherne på landsplan.
Virksomhedstype |
Branche-kode |
Antal arbejdssteder |
Antal ansatte |
Hoteller med restauration |
55 11 10 |
807 |
8.616 |
Konferencecentre og kursusejendomme |
55 11 20 |
120 |
1.649 |
Feriecentre |
55 23 10 |
20 |
354 |
Restauranter |
55 30 10 |
3.053 |
11.761 |
I alt |
|
4.000 |
22.380 |
Sorteringsforsøget omfattede kun affaldsfraktioner, som i forvejen sorteres, og som personalet derfor er vant til at sortere.
Sorteringen er i et vist omfang søgt opdelt mellem affald fra hoteldelen og affald fra restaurationsdelen. Det har dog i en række tilfælde ikke været praktisk muligt, fordi aktiviteterne ikke er opdelt mellem de to funktioner. Et forsøg på at opstille enhedstal for restaurationer på baggrund af denne opdeling blev opgivet, bl.a. fordi opdelingen ikke var konsekvent nok, og fordi de undersøgte restaurationer ikke vurderedes at være repræsentative for det brede udvalg af restaurationer, der findes.
Pap, papir og restaffald er i de fleste tilfælde vejet af den faste renovatør. I et tilfælde blev pap og papir opsamlet sammen, og fordelingen mellem de to affaldsfraktioner blev efterfølgende vurderet sammen med virksomheden.
Enkelte steder har renovatøren ikke kunnet veje affaldet, fordi der ikke var vægt på indsamlingsbilen. Det gælder bl.a. pap fra to virksomheder, papir på en virksomhed og restaffald fra en virksomhed. I disse tilfælde er der af praktiske årsager foretaget følgende vurderinger:
![]() | Ved en virksomhed presses pap i baller, og vægten er beregnet ud fra gennemsnitsvægten af en balle |
![]() | Restaffaldet er på en virksomhed er vurderet på baggrund af antal tømninger i perioden samt en gennemsnitsvægt baseret på 2 vejninger i perioden |
![]() | Vægten af papir er ekstrapoleret på baggrund af vejning af en fjerdedel af affaldet |
Flasker opsamles ved de fleste virksomheder i pallerammer, og vægten er baseret på en vurdering af fyldningsgraden ved start og slut af forsøget samt en gennemsnitsvægt pr. ramme. Gennemsnitsvægten er oplyst af flaskeindsamleren.
Vægten af madaffaldet er i alle tilfælde vurderet af indsamlingsvirksomheden. Vægten er baseret på en gennemsnitsvægt på beholder og vurdering af fyldningsgraden. Den beregnede vægt anvendes generelt som grundlag for betaling for afhentning af madaffaldet.
Alle øvrige fraktioner er opsamlet særskilt og vejet efter sorteringsperioden og i enkelte tilfælde undervejs efter behov.
Generelt vurderes sorteringens kvalitet at være god, idet personalet i forvejen sorterer i alle fraktioner og er motiverede herfor pga. deltagelsen i Den Grønne Nøgle.
Der har ikke været ressourcer til at foretage løbende kontrol af sorteringen i perioden, men personalet har efterfølgende vurderet, at sorteringen forløb fint.
En række data er baseret på en skønnet vægt på baggrund af gennemsnitstal. Det betyder, at der er en usikkerhed i forhold til de vejede mængder.
For madaffald er anvendt en gennemsnitsvægt oplyst af de to indsamlingsvirksomheder, der har været involveret, og som begge opkræver betaling pr. afhentet tønde baseret på gennemsnitsvægt.
Gennemsnitsvægten er baseret på flere læs med tønder af madaffald. For den enkelte tønde skønner den ene virksomhed en usikkerhed på den estimerede vægt på 10%. I et køkken er madaffaldet forsøgsvist målt en dag med et væsentligt mindre resultat end den fastlagte gennemsnitsvægt pr. tønde (50% mindre). Den mindre vægt kan forklares ved, at der blev kasseret meget brød den dag i forhold til normalt. Det må dog vurderes, at der er en betydelig usikkerhed med hensyn til bestemmelsen af mængderne af madaffald.
Aktivitetsniveau i perioden er for 6 virksomheder baseret på oplysninger fra virksomhederne om omsætning i perioden i forhold til sidste års omsætning. For 2 virksomheder har det ikke været muligt at få sorteringsperiodens omsætning, og aktivitetsniveauet er derfor baseret på en vurdering foretaget af virksomhederne.
Antallet af ansatte er baseret på virksomhedernes egne oplysninger om antal fuldtidsansatte inkl. deltidsansatte omregnet til fuld tid.
Der er foretaget sorteringsundersøgelser ved 5 skoler og 5 børneinstitutioner.
Tabel 4.1
Deltagende institutioner.
Institutionstype |
Antal institutioner |
Antal elever/børn |
Antal ansatte |
Skoler |
5 |
141-550 |
13-60 |
Børneinstitutioner |
5 |
32-56 |
6-15 |
De deltagende skoler er fordelt på 4 folkeskoler med mellem 395 og 550 elever og en
privat skole med 141 elever. Børneinstitutionerne er fordelt på en børnehave samt 4
integrerede institutioner med 20-40% vuggestuebørn og 60-80% børnehavebørn.
Folkeskoler o.l. i nedenstående tabel omfatter også privatskoler. Alle skoler har tilknyttet en fritidsordning (SFO), der indgår i sorteringsforsøget.
Tabel 4.2
Data for brancherne på landsplan.
Institutionstype |
Branche-kode |
Antal institutioner |
Antal ansatte |
Antal elever/børn |
Folkeskoler o.l. |
80 10 10 |
2.165 |
72.205 |
524.000 |
Integrerede institutioner |
85 32 25 |
1.867 |
28.973 |
249.000 |
Sorteringen på skoler er planlagt under et besøg på hver skole sammen med pedellerne og skolernes ledelse. En af kommunens 5 folkeskoler meldte fra til undersøgelsen, hvorfor en af kommunens 2 private skoler blev kontaktet og indvilgede i at deltage i sorteringen.
Sorteringen på børneinstitutioner blev planlagt sammen med institutionens leder under et besøg på hver institution
Alle deltagende skoler og institutioner samlede restaffald i container eller stativ, der blev tømt 1-3 gange om ugen. Da de lokale renovatører ikke var i stand til at foretage vejning af affaldet, vejede Carl Bro alt restaffald inden sædvanlig tømning.
Alt papir på skoler blev opsamlet i de eksisterende containere til papir og pap. Den lokale renovatør foretog efter aftale vejning i sorteringsperioden. En af de deltagende skoler ønskede ikke at sortere papir i klasselokalerne, da pedellen mente, at det ville være for svært at få lærere og elever til at sortere. De øvrige skoler gennemførte alle som noget nyt sortering i klasselokalerne ved at opstille en papirsæk i hvert klasselokale. Sækkene blev tømt over i containeren til papir. Skolens ledelse formidlede sorteringsinstruks til lærerstaben.
Pap, batterier og elektronikaffald blev opsamlet særskilt på en plads og vejet ved sorteringsperiodens udløb af Carl Bro.
På institutioner blev der udleveret sække til papir. Batterier og elektronikaffald blev opsamlet særskilt. I praksis var der i perioden kun batterier på én institution og ingen elektronikaffald. Det opsamlede affald blev vejet efter sorteringsperioden.
En institution blev også brugt af lokale foreninger 3 aftener om ugen. Restaffaldet er derfor reduceret med 1/3, svarende til foreningernes skønnede andel af restaffald.
På 3 institutioner og en skole blev madaffald sorteret efter sædvanlig procedure. Pedellen eller køkkenlederen vejede dette affald, før det blev brugt som hønsefoder.
Restaffaldet blev vurderet løbende i forbindelse med vejning, og indholdet af fejlsorteret affald var begrænset. Det var dog ikke muligt at kontrollere grundigt, idet affaldet var opsamlet i sække, der pga. arbejdsmiljø ved vejning ikke kunne tømmes.
I enkelte tilfælde kunne der på skolerne konstateres fejlsorteret papir og glas fra bl.a. skolefester. Pedellerne har desuden på 3 af skolerne oplyst at de har eftersorteret papir og pap fra restaffaldet.
Ved et par tilfælde tømte renovatøren restaffald tidligere end sædvanligt, og før Carl Bro havde mulighed for at veje. I de tilfælde blev mængden i samarbejde med pedellen skønnet i forhold til mængden på de dage, hvor der blev vejet.
Ved den efterfølgende evaluering vurderede pedeller og institutionsledere, at sorteringen var forløbet fint. Dog vurderede lederen af en børneinstitution, at halvdelen af papirmængden fejlagtigt var bortskaffet med restaffald. Der er taget højde herfor i fastlæggelse af enhedstal.
De registrerede mængder for skoler og børneinstitutioner vurderes at have en acceptabel datakvalitet. Variationen i affaldsproduktionen mellem de enkelte skoler og børneinstitutioner vurderes at skyldes reelle forskelle i forbrug og affaldsproduktion specielt i forhold til blebørn i børneinstitutionerne.
Det er ved beregning af årsmængder forudsat, at aktivitetsniveauet i sorteringsperioden svarer til årsgennemsnittet. Beregning af de årlige mængder er desuden på skolerne baseret på en årlig aktivitetsperiode på 45 uger, svarende til året ekskl. skoleferierne.
Der kan forekomme affald i skoleferien, men det vurderes dog at være meget små mængder i forhold til den samlede, årlige affaldsproduktion.
Der er indhentet oplysninger om affaldsproduktion fra 4 arbejdssteder i 3 større kontorvirksomheder og foretaget en egentlig sorteringsundersøgelse på 2 kontorvirksomheder.
Oplysninger for de virksomheder, hvor der ikke er foretaget egentlige sorteringsundersøgelser, er baseret på en kortlægning af affaldsmængderne i år 2000. Det drejer sig om større virksomheder, der har gennemført grundig affaldssortering i en årrække.
Tabel 5.1
Deltagende kontorvirksomheder.
Kontortype |
Antal heltidsansatte |
Antal virksomheder |
|
Års-oplysninger |
Sortering |
||
Telekommunikation |
5901.140 |
3 |
|
Bankvæsen |
120 |
1 |
|
Revisions- og bogføringsvirksomhed |
10 |
|
1 |
Rådgivende ingeniørvirksomhed |
40 |
|
1 |
De deltagende virksomheder er alle større kontorvirksomheder. Sorteringsundersøgelsen
på de to virksomheder er foretaget i mindre afdelinger af virksomhederne.
På de undersøgte arbejdssteder foretages der ikke reparationsvirksomhed eller andre aktiviteter, der ikke kan defineres som kontorarbejde.
Tabel 5.2
Data for brancherne på landsplan.
Forretningstype |
Branche-kode |
Antal arbejdssteder |
Antal ansatte |
Ansatte/ arbejdssted |
Telekommunikation |
64 20 00 |
331 |
14.863 |
44,9 |
Bankvæsen |
65 12 00 |
2.230 |
41.682 |
18,7 |
Revisions- og bogføringsvirksomhed |
74 12 00 |
3.780 |
13.894 |
3,7 |
Rådgivende ingeniørvirksomhed |
74 20 10 |
1.416 |
13.822 |
9,8 |
Sorteringen ved de to afdelinger blev planlagt i samarbejde med en ansvarlig i afdelingen i det ene tilfælde med miljøkoordinatoren og i det andet tilfælde med viceværten.
Begge afdelinger deler containere til restaffald og papiraffald med andre virksomheder. Disse affaldstyper er derfor opsamlet af rengøringspersonalet i specielle sække i sorteringsperioden og vejet af Carl Bro, inden de blev bortskaffet på sædvanlig vis.
Batterier og elektronikaffald er desuden opsamlet særskilt og vejet løbende, ligesom plastfolie er opsamlet i den ene afdeling og vejet særskilt. Plastfolie er den eneste fraktion, der ikke i forvejen sorteres ved virksomhederne.
De øvrige kontorvirksomheder er udvalgt i samarbejde med Aalborg Kommunes erhvervskonsulenter, der i alle tilfælde har været involveret i en gennemgang af virksomhedens affaldsproduktion. For 2 virksomheder er data indhentet for år 2000 og for den sidste (omfattende 2 kontoradresser) er data indhentet for en 11-måneders periode fra december 2000 til oktober 2001. Oplysningerne er baseret på virksomhedens egne opgørelser.
Der er ved alle virksomheder foretaget interview om eksisterende affaldsforhold og kvaliteten af affaldssorteringen.
Alle affaldstyper er ved sorteringen på de to afdelinger vurderet løbende i forbindelse med vejning, og sorteringen er bedømt som tilfredsstillende. I begge tilfælde vurderede de ansvarlige ved den efterfølgende evaluering, at sorteringen havde fungeret godt. Begge afdelinger sorterer i forvejen alle affaldstyper (bortset fra plast), hvilket betyder, at de ansatte er vant til at sortere og dermed må forventes at sortere rigtigt.
På de øvrige 4 kontorvirksomheder vurderede de miljøansvarlige, at der sorteredes rimeligt effektivt, dog viser tallene for et arbejdssted en væsentlige mindre mængde papir og større mængde restaffald end de øvrige virksomheder. Det vurderes på den baggrund, at der ikke sorteres fuldt ud i denne virksomhed, hvilket der er taget højde for i fastlæggelse af enhedstallene.
Enhedstallene er fastlagt ud fra en vurdering af, at de 4 virksomheders årstal vil omfatte en mindre fejlsortering. Det drejer sig om et skøn, der i praksis ikke kan eftervises, men tallene vurderes dog til at kunne anvendes som udgangspunkt for et groft skøn over affaldsproduktionen.
En af de større televirksomheder har ikke kunnet levere oplysninger om elektronikaffald på de to undersøgte kontoradresser ved denne virksomhed. Mængden af elektronikaffald er derfor baseret på det samlede tal for alle virksomhedens kontorer i Danmark fordelt på samtlige ansatte. Vurderingen er baseret på det elektronikaffald, der typisk forekommer fra kontorer, men affald fra reparationsaktiviteter kan være omfattet i et vist omfang. Der er i vurderingen af enhedstallene taget højde herfor.
Der er en vis variation i de registrerede mængder, hvilket kan skyldes forskellige arbejdsformer og politikker ved anvendelse af kontorpapir. Det kan ikke ud fra de 6 deltagende virksomheder vurderes, om enhedstallene er repræsentative for alle kontorvirksomheder.
For de to virksomheder, hvor der er foretaget sorteringsundersøgelse, er det vurderet, at aktivitetsniveauet i perioden svarede til årsgennemsnittet.
Der er foretaget sortering ved 6 autoværksteder. 3 værksteder reparerer og sælger personbiler, og 3 værksteder reparerer og sælger lastbiler. Sorteringsresultaterne er for farligt affald korrigeret i forhold til oplyste mængder for 2001, i det omfang, det har været muligt.
De største virksomheder findes blandt lastbilværkstederne. I tabel 6.1 er de 6 virksomheder præsenteret.
Tabel 6.1
Værksteder, der deltager i sorteringen.
|
Antal ansatte |
Antal sorteringer |
|
Forretningstype |
Værksted |
Administration og lager |
|
Værksteder for personbiler |
11-14 |
38 |
3 |
Værksteder for lastbiler |
15-40 |
13-33 |
3 |
Værksteder for biler er registreret under to branchekoder i Danmarks Statistik. Antallet
af værksteder er vist i tabel 6.2.
Tabel 6.2
Data for autoværksteder på landsplan.
Forretningstype |
Branchekode |
Antal virksomheder |
Antal ansatte |
Ansatte/ virksomhed |
Detailhandel med biler |
50 10 20 |
2.291 |
19.543 |
8,5 |
Autoreparationsværksteder |
50 20 10 |
3.908 |
7.072 |
1,8 |
Værksteder i alt |
|
6.199 |
26.615 |
4,3 |
Alle værksteder, der indgår i sorteringen, er større værksteder, der også sælger
biler og hører derfor til første kategori "Detailhandel med biler".
De lidt større værksteder blev valgt til sorteringen, fordi det vurderes, at de helt små værksteder er mindre vant til at sortere, og at det derfor vil være svært at sikre gode og repræsentative data ved sådanne værksteder.
Sorteringen blev gennemført i samarbejde med ABAS, der i forvejen henter farligt affald fra de 6 værksteder, og som formidlede kontakt, leverede beholdere og foretog vejning i et vist omfang ved forsøget.
Sorteringen ved de 6 værksteder blev igangsat ved et besøg i ugen op til sorteringsperioden. Mandagen efter de 3 ugers sortering blev alle værksteder igen besøgt, og opsamlet affald blev vejet.
En del affald blev opsamlet i det opsamlingsmateriel, der i forvejen var på værkstedet, og vejet eller vurderet af den normale renovatør. Det gælder typisk restaffald, metalaffald og papaffald samt farligt affald. Det har i de fleste tilfælde ikke været muligt at få vejet restaffald og pap, hvorfor mængdeoplysninger her er baseret på oplysninger fra renovatører om gennemsnitsvægt for de relevante containere.
Andre affaldsfraktioner blev opsamlet særskilt i opstillede beholdere eller på en aftalt indendørsplads ved værkstedet til vejning efter sorteringsperioden. Bilbatterier, autoruder, plastkofangere og dæk er talt, hvorefter vægten er beregnet ud fra en gennemsnitsvægt pr. enhed.
På lastbilværksteder var der generelt en forholdsvis stor administration, hvorfor der her efter aftale med den ansvarlige også blev frasorteret papir.
Carl Bro har løbende haft telefonisk kontakt til de ansvarlige i virksomhederne for at følge op på sorteringen, men har ikke fysisk ført tilsyn med sorteringen.
De ansvarlige i virksomhederne har generelt angivet, at sorteringen har fungeret fint dog har der i et værksted været begynderproblemer med frasortering af papir, idet rengøringsfolkene var adviseret om at samle det frasorterede papir, men blot havde kasseret det sammen med andet restaffald. Enhedstallene er korrigeret herfor.
Ved kontrol efter sorteringsperioden kunne der generelt konstateres en god sortering og begrænsede mængder "forkert" affald i restaffaldet.
Ca. 1/3 af alle vægtoplysninger er baseret på volumen og gennemsnitsvægt, hvilket giver en vis usikkerhed i mængderegistreringen. Dette vurderes dog at have en relativ mindre betydning set i forhold til det faktum, at affaldsmængderne varierer meget fra værksted til værksted og fra uge til uge, alt efter hvilke typer reparationer der gennemføres på værkstedet.
Fx var der på et værksted i sorteringsperioden ikke frasorteret autoruder overhovedet, mens der i andre perioder produceredes mange autoruder. Det samme gælder plastkofangere, dæk, bilbatterier o.l.
Der er foretaget en justering af mængdetallene ud fra omsætningstallet i perioden set i forhold til årsomsætningen, og for en enkelt affaldsfraktion er der justeret for års-udsving (bilbatterier, der mest udskiftes om vinteren).
Gennemførelse af sorteringsforsøg ved forskellige brancher er forbundet med en række usikkerheder:
![]() | De deltagende virksomheders repræsentativitet i forhold til branchen |
![]() | Sorteringsperiodens repræsentativitet i forhold til årsgennemsnit |
![]() | Kvaliteten af personalets sortering |
![]() | Kvaliteten af vejning/vurdering af affaldsmængder |
I det følgende gennemgås disse forhold, og der opstilles anbefalinger til forbedring af metoden ved eventuelle nye tilsvarende sorteringsundersøgelser.
Sorteringsundersøgelserne har vist, at affaldsmængderne varierer meget fra virksomhed til virksomhed inden for alle udvalgte brancher. Især ses store forskelle inden for forretninger, hotel- og restauration og autoværksteder, hvilket delvist kan forklares i store forskelle i de enkelte virksomheders serviceydelser og varesortiment.
En egentlig repræsentativ undersøgelse ville kræve sorteringsundersøgelser ved langt flere virksomheder for hver delbranche end de 49, der er udvalgt i denne undersøgelse. Det ville samtidig være nødvendigt at foretage en mere detaljeret vurdering af de enkelte virksomheders egenart og af antallet af de forskellige grupper af virksomheder inden for branchen.
En sådan undersøgelse vil kunne producere mere repræsentative data, men vil til gengæld være meget ressourcekrævende.
I en række tilfælde har det ved det genneførte sorteringsforsøg været vanskeligt at finde et tilstrækkeligt antal virksomheder, der var villige til at deltage. Det problem må ligeledes forventes ved gennemførelse af en sådan repræsentativ undersøgelse.
Da det koster ressourcer at planlægge og gennemføre sortering, og det er vanskeligt at finde deltagende virksomheder, anbefales det for fremtidige sorteringsprojekter derfor at fastholde et begrænset antal virksomheder og dermed acceptere den store usikkerhed, der er forbundet med undersøgelsens resultater.
Set i forhold til det nuværende vidensniveau vedrørende affaldsproduktion i servicesektoren vil en sådan begrænset undersøgelse på trods af dens manglende repræsentativitet alligevel kunne anvendes til at skabe en vis overordnet viden om affaldsproduktionen inden for forskellige brancher.
Den valgte sorteringsperiode på 3 uger gør resultaterne meget afhængige af vurderingen af periodens aktivitetsniveau set i forhold til gennemsnittet over året. I en række tilfælde er periodens omsætning valgt som grundlag for beregning af periodens aktivitetsniveau.
Men i andre tilfælde kan omsætningstal ikke anvendes som grundlag, fordi affaldsproduktionen ikke hænger tidsmæssigt sammen med omsætningen. Det gælder alle de virksomheder, hvor affaldsproduktionen primært består af emballage fra hjemtagne varer, og hvor varehjemtagning ofte sker forskudt i forhold til omsætningen.
Samtidig er den korte sorteringsperiode følsom over for tilfældige udsving i aktiviteter og affaldsproduktion på virksomheden. Det kan være oprydninger, større arrangementer, tilfældigheder i efterspørgsel på virksomhedens ydelser o.l.
Det store arbejde ved en sorteringsundersøgelse er i de fleste tilfælde forbundet med planlægning, igangsætning af sorteringen og afsluttende vejning og evaluering. For personalet er det ligeledes påbegyndelsen af sorteringen, der er mest arbejdskrævende. En længere sorteringsperiode vil derfor kunne gennemføres uden anvendelse af væsentlig flere ressourcer
Det anbefales derfor ved fremtidige sorteringsundersøgelser at gennemføre sorteringen over en længere periode.
Sorteringsundersøgelserne har været baseret på, at virksomhedernes personale selv har foretaget sorteringerne over perioden. Carl Bro har i forskelligt omfang vurderet sorteringernes kvalitet løbende i perioden. Det er primært sket ved forretninger i butikscentre samt skoler og institutioner og i begrænset omfang ved hoteller og restaurationer samt autoværksteder. Når dårlig sortering blev konstateret, blev der rettet henvendelse til virksomhederne for at få rettet op på forholdet.
Graden af "kontrol" har været afhængig af det vurderede behov, men også de praktiske muligheder fx transportafstande.
Sorteringen er aftalt med den ansvarlige leder, der har formidlet opgaven til personalet. I langt de fleste tilfælde har lederne være meget positive og lagt en stor indsats i at få sorteringen til at fungere. Men de deltagende servicevirksomheder er alle kendetegnet ved, at affald har en meget lille prioritet i det daglige arbejde. De deltagende hoteller og restaurationer og autoværksteder har en lang tradition for at sortere, hvilket vurderes at sikre relativt gode sorteringsresultater. Men for de øvrige deltagende virksomheder er der en forholdsvis stor usikkerhed forbundet med personalets sortering i praksis.
Fejlsorteringer er i disse tilfælde konstateret i begrænset omfang, især i begyndelsen. Det vil derfor være hensigtsmæssigt at undlade at anvende data fra en indkøringsperiode fx en eller to uger. Pga. den korte sorteringsperiode har dette ikke været muligt i dette projekt.
Derudover kan flere ressourcer til vejledning og kontrol have en vis betydning.
En alternativ løsning kunne være at samle alt affaldet og foretage en eftersortering med vejning af de korrekt sorterede mængder. Det afhjælper den usikkerhed, der er forbundet med personalets sortering, men samtidig fordyres undersøgelsen væsentligt, idet en sådan eftersortering kræver både flere ressourcer og mere udstyr.
Det har været en væsentlig del af projektet at gennemføre vejning af det sorterede affald, så vidt muligt i samarbejde med de normalt anvendte renovatører. Der har ikke været sat ressourcer af til leje af ekstra opsamlingsmateriel og køb af ydelser til vejning.
I praksis har projektet nydt godt af en række private virksomheders direkte bistand både hvad angår udstyr og vejning. Der er dog en vis usikkerhed forbundet med den enkelte chaufførs eller medarbejders vejning og registrering af affald. I mange tilfælde har det været en ny opgave, fordi affaldet normalt ikke vejes. Carl Bro har leveret registreringsskemaer og vejledt løbende.
I andre tilfælde er der foretaget skøn af mængderne, hvilket skyldes, at det enten har været svært at veje det pågældende affald med den transportable vægt (flasker og i nogle tilfælde pap), eller fordi der skulle tømmes så ofte, at det ville være for dyrt at foretage vejning hver gang (madaffald).
Bedre data kunne have været sikret ved at bede de deltagende virksomheder om selv at veje affaldet hver dag. Det ville dog have betydet en ekstraopgave, der kunne have gjort det vanskeligere at få deltagere i et sorteringsforsøg.
En anden mulighed er at anvende en fast renovatør til opstilling af udstyr og vejning af containere. Det vil betyde mindre usikkerhed, fordi vejning foretages af det samme personale, samtidig med at alt affald i så fald kan vejes efter behov. Denne metode vil være dyrere, men vil samtidig kunne reducere ressourcebehovet til planlægning og kontakt med de mange forskellige renovatører, der er involveret i affaldsbortskaffelsen hos de deltagende virksomheder.
Det vurderes, at den usikkerhed, der er forbundet med mængdeskønnene, er relativt små i forhold til den usikkerhed, der er forbundet med variationer i affaldsproduktionen på de enkelte virksomheder.
1 | Antal ansatte omfatte alle heltidsansatte og elever samt
deltidsansatte omregnet til heltidsansatte. |
Dette bilag indeholder de beregnede enhedsmængder for de enkelte virksomheder, institutioner m.m., der har deltaget, samt enhedsmængder beregnet på baggrund af samtlige deltagende virksomheder institutioner m.m. inden for samme område.
Tabeloversigt
Der findes følgende tabeller:
Tabel 1 Tøjforretninger
Tabel 2 Radio/Tv-forretninger
Tabel 3 Isenkramforretninger
Tabel 4 Møbelforretninger
Tabel 5 Hotel og restauration
Tabel 6 Skoler
Tabel 7 Institutioner
Tabel 8 Kontorer
Tabel 9 Autoværksteder
Tabel 1.
Tøjforretninger
Tallene 1-9 er de deltagende forretninger. Der er beregnet enhedstal baseret på henholdsvis antal heltidsansatte, inklusive elever, samt på forretningsareal.
Tabel 2.
Radio-/Tv-forretninger
Tallene 1-4 er de deltagende forretninger. Der er beregnet enhedstal baseret på henholdsvis antal heltidsansatte, inklusive elever, samt på forretningsareal.
Årsmængder pr. heltidsansat inkl. elever, kg.
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
Pap |
31 |
141 |
294 |
285 |
Plast |
11 |
0 |
4 |
11 |
EPS |
0 |
42 |
19 |
18 |
Restaffald |
38 |
145 |
306 |
145 |
Elektronik |
0 |
0 |
0 |
48 |
Batterier |
0 |
0 |
2 |
10 |
Inventar |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
80 |
328 |
626 |
518 |
Årsmængder pr. 1.000 m2 forretningsareal, kg.
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
Pap |
1.071 |
3.478 |
2.921 |
4.152 |
Plast |
393 |
0 |
43 |
167 |
EPS |
0 |
1.039 |
192 |
264 |
Restaffald |
1.321 |
3.575 |
3.036 |
2.108 |
Elektronik |
0 |
0 |
0 |
693 |
Batterier |
0 |
0 |
21 |
152 |
Inventar |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
2.786 |
8.092 |
6.212 |
7.535 |
Enhedsmængder beregnet på baggrund af samtlige deltagende radio/TV-forretninger
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. heltidsansat |
Kg pr. år pr. 1000 m2 |
Pap |
158 |
3.055 |
Plast |
6 |
117 |
EPS |
22 |
420 |
Restaffald |
139 |
2.692 |
Elektronik |
8 |
159 |
Batterier |
2 |
41 |
Inventar |
0 |
0 |
Sum |
334 |
6.485 |
Tabel 3.
Isenkramforretninger
Tallene 1 til 4 er de deltagende forretninger. Der er beregnet enhedstal baseret på henholdsvis antal heltidsansatte, inklusive elever, samt på forretningsareal.
Årsmængder pr. heltidsansat inkl. elever, kg.
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
Pap |
1.403 |
627 |
692 |
406 |
Plast |
0 |
67 |
29 |
12 |
Vareskrot |
149 |
67 |
0 |
21 |
Restaffald |
187 |
157 |
59 |
115 |
Elektronikaffald |
0 |
0 |
0 |
0 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inventar |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
1.739 |
917 |
780 |
554 |
Årsmængder pr. 1.000 m2 forretningsareal, kg.
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
Pap |
25.405 |
12.145 |
19.583 |
9.953 |
Plast |
0 |
1.292 |
821 |
292 |
Vareskrot |
2.703 |
1.292 |
0 |
515 |
Restaffald |
3.378 |
3.036 |
1.667 |
2.812 |
Elektronikaffald |
0 |
0 |
0 |
0 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inventar |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
31.486 |
17.765 |
22.071 |
13.572 |
Enhedsmængder beregnet på baggrund af samtlige deltagende isenkramforretninger
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. heltidsansat |
Kg pr. år pr. 1000 m2 |
Pap |
730 |
16.815 |
Plast |
23 |
537 |
Vareskrot |
46 |
1.059 |
Restaffald |
116 |
2.683 |
Elektronikaffald |
0 |
0 |
Batterier |
0 |
0 |
Inventar |
0 |
0 |
Sum |
916 |
21.094 |
Tabel 4.
Møbelforretninger
Tallene 1 til 5 er de deltagende forretninger. Der er beregnet enhedstal baseret på henholdsvis antal heltidsansatte, inklusive elever, på forretningsareal samt på omsætningen.
Årsmængder pr. heltidsansat inkl. elever, kg
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Papir |
0 |
33 |
0 |
0 |
0 |
Pap |
29 |
85 |
913 |
947 |
224 |
Plast |
27 |
22 |
400 |
40 |
26 |
EPS |
2 |
9 |
14 |
3 |
14 |
Restaffald |
234 |
860 |
263 |
134 |
426 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inventar |
107 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
399 |
1.008 |
1.589 |
1.125 |
690 |
Årsmængder pr. 1.000 m2 forretningsareal, kg.
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Papir |
0 |
223 |
0 |
0 |
0 |
Pap |
264 |
573 |
5.703 |
1.894 |
769 |
Plast |
246 |
147 |
2.500 |
80 |
88 |
EPS |
18 |
59 |
86 |
6 |
48 |
Restaffald |
2.143 |
5.804 |
1.641 |
268 |
1.460 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inventar |
984 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
3.654 |
6.806 |
9.930 |
2.249 |
2.364 |
Årsmængder pr. 1 mio. kr. i årsomsætning, kg.
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Papir |
0 |
34 |
0 |
0 |
0 |
Pap |
36 |
88 |
449 |
459 |
125 |
Plast |
34 |
23 |
197 |
19 |
14 |
EPS |
2 |
9 |
7 |
2 |
8 |
Restaffald |
292 |
893 |
129 |
65 |
238 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inventar |
134 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
499 |
1.047 |
781 |
544 |
385 |
Enhedsmængder beregnet på baggrund af samtlige deltagende møbelforretninger
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. heltidsansat |
Kg pr. år pr. 1000 m2 forretningsareal |
Kg pr. år pr. 1 million kroner omsætning |
Papir |
18 |
93 |
14 |
Pap |
218 |
1.153 |
171 |
Plast |
61 |
322 |
48 |
EPS |
10 |
50 |
7 |
Restaffald |
610 |
3.225 |
478 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
Inventar |
12 |
61 |
9 |
Sum |
928 |
4.904 |
726 |
Tabel 5.
Hotel og restauration
Tallene i øverste række angiver de deltagende virksomheder. 1A-5A er kursus og konferencecentre samt hoteller med restauration. De øvrige er vandrehjem, hotel uden restauration samt feriecenter. Der er beregnet enhedstal baseret på henholdsvis antal heltidsansatte samt på omsætning.
Årsmængder pr. ansat, kg.
Affaldsfraktion |
1A |
1B |
1C |
2A |
1D |
3A |
4A |
5A |
Hoteldel |
|
|
|
|
|
|
|
|
Papir |
0 |
0 |
0 |
33 |
3.090 |
0 |
0 |
0 |
Flasker |
110 |
65 |
82 |
92 |
959 |
193 |
0 |
0 |
Plastflasker mm. |
7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Jern og metal |
7 |
0 |
9 |
0 |
8 |
4 |
0 |
0 |
Restaffald |
131 |
0 |
0 |
0 |
9.093 |
0 |
0 |
33 |
I alt hoteldel |
255 |
65 |
91 |
124 |
13.150 |
198 |
0 |
33 |
Restaurationsdel
Papir |
357 |
125 |
68 |
111 |
0 |
98 |
2 |
33 |
Pap |
140 |
38 |
268 |
91 |
0 |
98 |
87 |
140 |
Plast |
8 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Flasker |
194 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
118 |
307 |
Madaffald |
362 |
0 |
636 |
849 |
0 |
836 |
773 |
793 |
Friturefedt |
0 |
0 |
0 |
25 |
0 |
3 |
0 |
0 |
EPS |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
Restaffald |
170 |
1.142 |
1.171 |
641 |
0 |
867 |
491 |
719 |
I alt restaurationsdel |
1.234 |
1.305 |
2.143 |
1.718 |
0 |
1.901 |
1.472 |
1.992 |
Hotel og rest.
Papir |
357 |
125 |
68 |
144 |
3.090 |
98 |
2 |
33 |
Pap |
140 |
38 |
268 |
91 |
0 |
98 |
87 |
140 |
Glas og flasker |
304 |
65 |
82 |
92 |
959 |
193 |
118 |
307 |
Plast |
8 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
EPS |
3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
Madaffald |
362 |
0 |
636 |
849 |
0 |
836 |
773 |
793 |
Friturefedt |
0 |
0 |
0 |
25 |
0 |
3 |
0 |
0 |
Jern og metal |
7 |
0 |
9 |
0 |
8 |
4 |
0 |
0 |
Restaffald |
301 |
1.142 |
1.171 |
641 |
9.093 |
867 |
491 |
751 |
Elektronikaffald |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
0 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
Glas og porcelæn |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 |
31 |
21 |
5 |
I alt Hotel or rest.del |
1.482 |
1.371 |
2.234 |
1.843 |
13.166 |
2.130 |
1.493 |
2.029 |
Årsmængder pr. mio. kr. omsætning, kg.
Affaldsfraktion |
1A |
1B |
1C |
2A |
1D |
3A |
4A |
5A |
Hoteldel |
||||||||
Papir |
0 |
0 |
0 |
64 |
1.717 |
0 |
0 |
0 |
Flasker |
216 |
76 |
164 |
177 |
533 |
208 |
0 |
0 |
Plastflasker mm. |
14 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Jern og metal |
14 |
0 |
17 |
0 |
5 |
5 |
0 |
0 |
Restaffald |
257 |
0 |
0 |
0 |
5.052 |
0 |
0 |
79 |
I alt hoteldel |
501 |
76 |
181 |
241 |
7.306 |
213 |
0 |
79 |
Restaurationsdel
Papir |
700 |
146 |
136 |
215 |
0 |
105 |
3 |
79 |
Pap |
274 |
44 |
537 |
175 |
0 |
105 |
156 |
338 |
Plast |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Flasker |
380 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
211 |
741 |
Madaffald |
710 |
0 |
1.272 |
1.642 |
0 |
900 |
1.384 |
1.914 |
Friturefedt |
0 |
0 |
0 |
48 |
0 |
4 |
0 |
0 |
EPS |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
Restaffald |
333 |
1.334 |
2.341 |
1.240 |
0 |
933 |
879 |
1.734 |
I alt restaurationsdel |
2.419 |
1.524 |
4.286 |
3.321 |
0 |
2.047 |
2.637 |
4.806 |
Hotel og rest. del
Papir |
700 |
146 |
136 |
279 |
1.717 |
105 |
3 |
79 |
Pap |
274 |
44 |
537 |
175 |
0 |
105 |
156 |
338 |
Glas og flasker |
596 |
76 |
164 |
177 |
533 |
208 |
211 |
741 |
Plast |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
EPS |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
Madaffald |
710 |
0 |
1.272 |
1.642 |
0 |
900 |
1.384 |
1.914 |
Friturefedt |
0 |
0 |
0 |
48 |
0 |
4 |
0 |
0 |
Jern og metal |
14 |
0 |
17 |
0 |
5 |
5 |
0 |
0 |
Restaffald |
590 |
1.334 |
2.341 |
1.240 |
5.052 |
933 |
879 |
1.813 |
Elektronikaffald |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
Batterier |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
Jern og metal |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Glas og porcelæn |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 |
33 |
37 |
11 |
I alt hotel og rest.del |
2.919 |
1.600 |
4.467 |
3.562 |
7.314 |
2.294 |
2.676 |
4.897 |
Enhedsmængder beregnet på grundlag af de deltagende kursus- og konferencecentre samt
hoteller med restauration
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. ansat |
Kg pr. år pr. million kroner omsætning |
Papir |
106,7 |
175,4 |
Pap |
109,6 |
180,2 |
Glas og flasker |
201,9 |
332,0 |
Plast |
1,1 |
1,9 |
EPS |
0,9 |
1,5 |
Madaffald |
744,9 |
1225,0 |
Friturefedt |
4,7 |
7,7 |
Jern og metal |
2,2 |
3,6 |
Restaffald |
639,2 |
1051,1 |
Elektronikaffald |
0,0 |
0,0 |
Batterier |
0,4 |
0,7 |
Glas og porcelæn |
13,7 |
22,5 |
Total |
1826,2 |
3003,1 |
Tabel 6.
Skoler
Tallene 1-5 er de skoler, der har deltaget I sorteringsforsøget. Der er beregnet enhedstal baseret på henholdsvis antal elever samt antal ansatte.
Årsmængder pr. elev, kg.
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Papir |
3 |
6 |
5 |
4 |
1 |
Pap |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
Glas |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 |
Flasker |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Restaffald |
18 |
40 |
48 |
35 |
42 |
Elektronikaffald |
0,00 |
0,35 |
0,87 |
0,09 |
1,03 |
Batterier |
0,00 |
0,00 |
0,02 |
0,00 |
0,01 |
Jern og metal |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
22 |
48 |
54 |
40 |
47 |
Årsmængder pr. ansat, kg.
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Papir |
31 |
63 |
49 |
34 |
8 |
Pap |
9 |
7 |
11 |
10 |
21 |
Glas |
0 |
0 |
0 |
6 |
15 |
Flasker |
0 |
4 |
0 |
0 |
0 |
Restaffald |
200 |
398 |
510 |
319 |
381 |
Elektronikaffald |
0 |
3 |
9 |
1 |
9 |
Batterier |
0,00 |
0,00 |
0,20 |
0,00 |
0,08 |
Jern og metal |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
Sum |
241 |
476 |
579 |
370 |
433 |
Enhedsmængder beregnet på baggrund af samtlige deltagende skoler
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. ansat |
Kg pr. år pr. elev |
Papir |
35 |
3,6 |
Pap |
12 |
1,3 |
Glas |
6 |
0,6 |
Flasker |
0,8 |
0,08 |
Restaffald |
378 |
39 |
Elektronikaffald |
5 |
0,5 |
Batterier |
0,06 |
0,01 |
Jern og metal |
0,3 |
0,03 |
Sum |
437 |
45 |
Tabel 7.
Institutioner
Tallene 1-6 er de institutioner, der har deltaget i sorteringsforsøget. Institution 5 har udelukkende børnehavebørn, mens de øvrige institutioner både har vuggestuebørn og børnehavebørn. Der er beregnet enhedstal baseret på henholdsvis antal børn og antal ansatte.
Årsmængder pr. barn, kg.
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Papir |
8 |
1 |
1 |
4 |
1 |
3 |
Pap |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
Madaffald |
2 |
0 |
12 |
0 |
0 |
11 |
Restaffald |
47 |
85 |
42 |
53 |
31 |
81 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
57 |
86 |
56 |
57 |
32 |
97 |
Årsmængder pr. ansat, kg
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Papir |
28 |
6 |
10 |
18 |
8 |
16 |
Pap |
0 |
0 |
3 |
0 |
0 |
9 |
Madaffald |
8 |
0 |
89 |
0 |
0 |
58 |
Restaffald |
176 |
362 |
324 |
231 |
172 |
433 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
212 |
368 |
426 |
249 |
180 |
516 |
Enhedsmængder beregnet på baggrund af samtlige deltagende institutioner
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr barn |
Kg pr. ansat pr. år |
Papir |
3,27 |
15,63 |
Pap |
0,24 |
1,16 |
Madaffald |
3,51 |
16,81 |
Restaffald |
55,19 |
264,02 |
Batterier |
0,01 |
0,03 |
Sum |
62,22 |
297,64 |
Tabel 8.
Kontorvirksomheder
Tallene 1-6 er de kontorvirksomheder, der er indgået i sorteringsforsøget. Der er beregnet enhedstal baseret på antal heltidsansatte.
Årsmængder pr. ansat, kg
Affaldsfraktion |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Papir |
83 |
61 |
92 |
54 |
9 |
39 |
Pap |
0 |
8 |
17 |
12 |
14 |
42 |
Glas |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Madaffald |
0 |
0 |
8 |
13 |
0 |
39 |
Restaffald |
212 |
19 |
93 |
54 |
55 |
102 |
Elektronikaffald |
0 |
0 |
25 |
20 |
20 |
1 |
Batterier |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Jern og metal |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sum |
295 |
88 |
235 |
153 |
98 |
223 |
Enhedsmængder beregnet på baggrund af samtlige deltagende kontorvirksomheder
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. ansat |
Papir |
36 |
Pap |
26 |
Glas |
0 |
Madaffald |
20 |
Restaffald |
77 |
Elektronikaffald |
2 |
Batterier |
0 |
Lysstofrør |
0 |
Sum |
161 |
Tabel 9.
Autoværksteder
Tallene 1P-3P er de personvognsværksteder, som er indgået i sorteringsforsøget, mens 1L-3L er de lastvognsværksteder, der er indgået. Der er beregnet enhedstal baseret på henholdsvis antal heltidsansatte samt på omsætningen.
Årsmængder pr. fuldtidsansat på værksted, kg.
Affaldsfraktion |
1P |
2P |
3P |
1L |
2L |
3L |
Olie fra olieudskillere |
25 |
18 |
14 |
8 |
60 |
0 |
Bremse og koblingsvæske |
13 |
12 |
8 |
14 |
10 |
8 |
Kølervæske |
62 |
47 |
63 |
15 |
80 |
28 |
Vand fra bremsevasker |
78 |
30 |
20 |
0 |
0 |
16 |
Oliefiltre |
128 |
66 |
57 |
113 |
126 |
66 |
Olieprodukter |
0 |
0 |
31 |
0 |
31 |
0 |
Spraydåser |
7 |
2 |
5 |
3 |
1 |
2 |
Blyakkumulatorer |
117 |
0 |
102 |
55 |
142 |
0 |
Batterier |
2 |
8 |
9 |
1 |
5 |
6 |
Blyholdige balanceklodser |
6 |
5 |
12 |
0 |
2 |
0 |
Bremsedele |
30 |
59 |
0 |
3 |
52 |
38 |
Katalysatorer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Trykbeholdere |
6 |
1 |
3 |
1 |
1 |
2 |
Autoruder |
150 |
212 |
200 |
42 |
0 |
94 |
Dæk |
684 |
354 |
207 |
0 |
254 |
234 |
Plastkofangere |
33 |
124 |
12 |
0 |
0 |
0 |
Elektronikskrot |
0 |
14 |
9 |
0 |
12 |
4 |
Jern og metal |
3.625 |
3.841 |
1.837 |
1.837 |
762 |
513 |
Pap |
501 |
178 |
254 |
168 |
178 |
226 |
Papir |
0 |
5 |
0 |
18 |
46 |
30 |
Plastfolie |
10 |
2 |
39 |
6 |
1 |
10 |
Restaffald |
881 |
142 |
1.558 |
120 |
1.079 |
1.000 |
Sum |
6.358 |
5.120 |
4.439 |
2.402 |
2.843 |
2.276 |
Årsmængder pr. million kroner omsætning, kg.
Affaldsfraktion |
1P |
2P |
3P |
1L |
2L |
3L |
Olie fra olieudskillere |
38 |
23 |
12 |
17 |
45 |
0 |
Bremse og koblingsvæske |
19 |
16 |
6 |
32 |
8 |
10 |
Kølervæske |
95 |
59 |
51 |
35 |
59 |
34 |
Vand fra bremsevasker |
121 |
38 |
16 |
0 |
0 |
20 |
Oliefiltre |
197 |
83 |
46 |
264 |
94 |
81 |
Olieprodukter |
0 |
0 |
25 |
0 |
23 |
0 |
Spraydåser |
10 |
2 |
4 |
7 |
1 |
2 |
Blyakkumulatorer |
180 |
0 |
83 |
127 |
106 |
0 |
Batterier |
3 |
10 |
7 |
1 |
4 |
8 |
Blyholdige balanceklodser |
9 |
7 |
10 |
0 |
1 |
0 |
Bremsedele |
46 |
75 |
0 |
7 |
39 |
46 |
Katalysatorer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Trykbeholdere |
9 |
2 |
3 |
1 |
1 |
2 |
Autoruder |
231 |
268 |
163 |
97 |
0 |
115 |
Dæk |
1053 |
446 |
168 |
0 |
189 |
288 |
Plastkofangere |
51 |
156 |
10 |
0 |
0 |
0 |
Elektronikskrot |
0 |
18 |
7 |
0 |
9 |
4 |
Jern og metal |
5577 |
4847 |
1490 |
4273 |
566 |
633 |
Pap |
770 |
224 |
206 |
390 |
132 |
279 |
Papir |
0 |
7 |
0 |
42 |
34 |
38 |
Plastfolie |
15 |
2 |
31 |
13 |
1 |
12 |
Restaffald |
1356 |
179 |
1264 |
279 |
801 |
1233 |
Sum |
9781 |
6461 |
3600 |
5586 |
2111 |
2806 |
Enhedsmængder beregnet på baggrund af samtlige deltagende lastbilværksteder
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. ansat |
Kg pr. år pr. million kroners omsætning |
Bremse og koblingsvæske |
6 |
16 |
Kølervæske |
17 |
44 |
Vand fra bremsevasker |
2 |
6 |
Oliefiltre |
55 |
144 |
Olieprodukter |
3 |
9 |
Spraydåser |
1 |
3 |
Blyakkumulatorer |
31 |
81 |
Batterier |
2 |
4 |
Blyholdige balanceklodser |
0 |
0 |
Bremsedele |
12 |
31 |
Katalysatorer |
0 |
0 |
Trykbeholdere |
1 |
1 |
Autoruder |
25 |
66 |
Dæk |
60 |
158 |
Plastkofangere |
0 |
0 |
Elektronikskrot |
2 |
5 |
Jern og metal |
675 |
1.775 |
Pap |
99 |
259 |
Papir |
14 |
38 |
Plastfolie |
3 |
8 |
Restaffald |
291 |
764 |
Olie fra olieudskillere |
9 |
22 |
Vand fra olieudskillere |
21 |
55 |
Slam fra olieudskillere |
5 |
14 |
Sum |
1.334 |
3.503 |
Enhedsmængder beregnet på baggrund af samtlige deltagende personbilværksteder
Affaldsfraktion |
Kg pr. år pr. ansat |
Kg pr. år pr. million kroners omsætning |
Bremse og koblingsvæske |
7 |
12 |
Kølervæske |
40 |
63 |
Vand fra bremsevasker |
29 |
46 |
Oliefiltre |
57 |
91 |
Olieprodukter |
8 |
13 |
Spraydåser |
3 |
5 |
Blyakkumulatorer |
52 |
84 |
Batterier |
4 |
7 |
Blyholdige balanceklodser |
6 |
9 |
Bremsedele |
19 |
30 |
Katalysatorer |
0 |
0 |
Trykbeholdere |
3 |
4 |
Autoruder |
129 |
206 |
Dæk |
278 |
444 |
Plastkofangere |
36 |
57 |
Elektronikskrot |
5 |
8 |
Jern og metal |
2.064 |
3.300 |
Pap |
213 |
341 |
Papir |
1 |
2 |
Plastfolie |
13 |
20 |
Restaffald |
629 |
1.005 |
Olie fra olieudskillere |
13 |
21 |
Vand fra olieudskillere |
57 |
92 |
Slam fra olieudskillere |
24 |
38 |
Sum |
3.690 |
5.898 |
Virksomheder, der har hjulpet med vejning m.m
Indsamling af farligt affald:
![]() | ABAS |
Renovationsselskaber:
![]() | HC Containerservice |
![]() | Aalborg Kommunes Renovationsvæsen |
![]() | Marius Petersen |
![]() | HCS |
![]() | RenoFlex |
![]() | Frits Andersen |
![]() | Preben Andersen |
Indsamlingsvirksomheder for madaffald:
![]() | KAMBAS |
![]() | PNA |
Indsamlingsvirksomheder for glas:
![]() | Kroghs Flaskegenbrug |
![]() | Flaskekompagniet |
Indsamlingsvirksomheder for papir:
![]() | Averhoff |
Andre:
![]() | Græsted Gilleleje Kommune |
![]() | Skagen Kommune |
![]() | Bates Korsnäs |
Virksomheder m.fl., der har deltaget i forsøgene
Tøjforretninger:
![]() | Jørgen og Jørgine, Aalborg |
![]() | Superjeans, Aalborg |
![]() | Wagner, Aalborg |
![]() | Vero Moda, Aalborg |
![]() | Hennes & Mauritz, City 2 |
![]() | Hennes & Mauritz, Lyngby |
![]() | Mr. Harris/Inwear/ Martinique, Lyngby |
![]() | Boston/Bad Girls/ Next Man, Lyngby |
![]() | Bennetton, Lyngby |
Radio/TV-forretninger:
![]() | Fona, Aalborg |
![]() | Merlin, Aalborg |
![]() | Fona, City 2 |
![]() | Fona, Lyngby Storcenter |
Isenkramforretninger:
![]() | Alstrøm, City 2 |
![]() | Imerco, City 2 |
![]() | Inspiration, City 2 |
![]() | Inspiration, Lyngby Storcenter |
Møbelhandlere:
![]() | Drømmeland Bagsværd |
![]() | Ide Møbler Glostrup |
![]() | Læderland Roskilde |
![]() | Svend og Søn Holdbæk |
![]() | Gades Møbelcenter Aalborg |
Hoteller og restaurationer:
![]() | Aalbæk Gl. Kro |
![]() | Hotel Hillerød |
![]() | Kalundborg Vandrehjem |
![]() | Klinten, Rødvig |
![]() | Kolding Byferie |
![]() | Kolle Kolle |
![]() | Ledernes udd.center |
![]() | Maribo Søpark |
Skoler i Græsted-Gilleleje Kommune:
![]() | Alme Skole |
![]() | Blistrup skole |
![]() | Gilleleje skole |
![]() | Græsted Skole |
![]() | Nellerupgårds-skolen |
Børneinstitutioner i Græsted-Gilleleje Kommune:
![]() | Gilleleje |
![]() | Hestehaven |
![]() | Kridthuset |
![]() | Ramsager |
![]() | Troldehulen |
![]() | Åstedet |
Kontorvirksomheder:
![]() | Deloitte & Touche, Miljøafdelingen |
![]() | Carl Bro as, Aalborg-kontoret |
![]() | NørreSundby Bank, hoved-afdelingen |
![]() | TeleDanmark Slet Parkvej, Århus |
![]() | TeleDanmark Oluf Palmes Alle. Århus |
![]() | Sonofon, Aalborg |
Autoværksteder i Kolding:
![]() | L. Kling Petersen |
![]() | A/S Ingemand Madsen |
![]() | TBK Tranberg biler |
![]() | Autohuset Vestergård |
![]() | Dieselgården |
![]() | MAN Last og Bus |
|