| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Forprojekt til udarbejdelse af handlingsplan for kølebranchen
Udfasning af HFC-kølemidler og overgang til anvendelse af naturlige kølemidler er
forbundet med en større omstilling for dele af kølebranchen. På visse områder er
forudsætningerne for overgangen dog knapt på plads: specielt kan nævnes tilgang til
komponenter, test af nye anlægssystemer samt fælles regler med resten af verden.
Personer og virksomheder skal tilføres nødvendig viden og kompetence, men ikke alle vil
kunne frigive ressourcer til omstillingen. En hensigtsmæssig brancheomstilling kræver
derfor en særlig indsats inden forbudet mod anvendelse af HFC-kølemidler træder i kraft
iht. foreliggende udkast til bekendtgørelse. Med gennemførelsen af forprojektet er
branchens behov blevet undersøgt og aktivitetsforslag er derpå opstillet. Forslagene
udgør et godt og underbygget udgangspunkt for udarbejdelse af en detaljeret handlingsplan
for omstillingsprocessen. Arbejdsgruppen kan ikke komme meget længere på egen hånd. Der
er nu behov for, at myndighederne og den berørte del af kølebranchen i fællesskab
hurtigt udarbejder en handlingsplan med udgangspunkt i rapporten. Der er næppe tvivl om,
at en fornuftig gennemførelse af omstillingsprocessen forudsætter betydelig økonomisk
støtte til branchen. Det skal nævnes, at branchen ikke er modstander af tiltag til
forbedring af miljøet.
Idéen om at udarbejde en handlingsplan for kølebranchen opstod på baggrund af et
udkast til ny bekendtgørelse om industrielle drivhusgasser, som Miljøstyrelsen udsendte
primo 2001, hvori man foreslog at udfase HFC´erne generelt pr. 1/1-2006. Hensigten med en
handlingsplan for kølebranchen er at yde en særlig indsats for omstillingen af branchen
til at kunne projektere, installere og anvende HFC-fri systemer til nye
køleinstallationer som følge af udfasningskrav i en bekendtgørelse.
Kølebranchen reagerede kraftigt på udkastet, idet man forudså, at kølebranchen
ville stå overfor en langt større omstilling end ved udfasningen af CFC-kølemidlerne og
erkendte, at der var behov for iværksættelse af et tværorganisatorisk køleteknisk
samarbejde om en koordineret og målrettet brancheindsats for at blive i stand til at
håndtere situationen. Reaktionen kom bl.a. til udtryk gennem et samlet høringssvar fra
de køletekniske foreninger. Nødvendigheden af et samarbejde mellem myndigheder og alle
"køleaktører" var set med foreningernes øjne afgørende for, om det skulle
lykkes for branchen inden for de foreslåede tidsrammer. Det skal her nævnes, at branchen
ikke er modstander af tiltag til forbedring af miljøet.
I forlængelse af dette blev idéen om en branchehandlingsplan diskuteret med
Miljøstyrelsen, og man blev enige om, at der kunne arbejdes videre med tanken gennem
nærværende forprojekt. Hovedformålet med forprojektet har været at udarbejde et
forslag til handlingsplan for kølebranchen med tilhørende økonomisk overslag og forslag
til tidsplan som udgangspunkt for hensigtsmæssig omstilling af kølebranchen.
I ansøgningen var der i beskrivelserne af hovedaktiviteterne bl.a. lagt op til et tæt
samarbejde med kølebranchen, detaljerede forslag til aktiviteter i et færdigt forslag
til handlingsplan samt svar på hvem, hvad, hvornår osv. Ressourcerne og tidsperioden,
der har været til rådighed for arbejdsgruppen til at udføre arbejdet i, har begrænser
mulighederne en del. Arbejdsgruppen har lagt en meget stor og engageret indsat i det
foreliggende resultatet, som efter gruppens egen opfattelse danner et meget godt og
underbygget udgangspunkt for udarbejdelse af en detaljeret handlingsplan til
gennemførelse af nødvendige aktiviteter i forbindelse med en omstilling fra HFC til
naturlige kølemidler.
Udskrivningen af folketingsvalget og regeringsskiftet sidst i 2001 bragte usikkerhed
ind i projektet, idet det ikke var givet, at den ny miljøminister også ønskede
udfasning af drivhusgasserne. Det har senere vist sig at være tilfældet. Der har i
foråret været god dialog mellem ministeren og branchen.
Projektets følgegruppe har løbende fulgt den politiske situation med henblik på at
tilpasse projektet til rammebetingelserne. Følgegruppens holdning var, at udviklingen vil
fortsætte i retning af kølesystemer med kølemidler med lavest mulig miljøbelastning,
høj energieffektivitet og optimal levetidsøkonomi, uanset om der kommer en dansk
lovgivning eller ikke med krav om udfasning af HFC-kølemidler. Udviklingen drives også
af andre større landes miljømyndigheder og store internationale fødevarekoncerner. Der
arbejdes i øvrigt i EU på en forordning med minimumskrav på området, som forventes at
foreligge inden for få år.
Projektets følgegruppen har også forholdt sig til, at den overordnede baggrund og
målsætning for udfasningen af drivhusgasser ikke alene drejer sig om effekten fra
HFC-udslip til atmosfæren. Der kan også opnås tilsvarende miljøeffekt gennem CO2-reduktion
for at nedbringe det samlede og betragtelige energiforbrug fra køleanlæg via tiltag mht.
energieffektivitet, levetidsøkonomi, energibevidst projektering o.lign.
Der blev sent i projektforløbet udsendt nyt udkast til bekendtgørelse i høring,
hvori udfasningsterminerne for nogle af kølesystemerne var ændret i forhold til forrige
udgave fra efteråret 2001 på baggrund af reaktioner fra branchen. Arbejdsgruppen vil
udtrykke tilfredshed med at blive hørt, og at der i nogen grad tages hensyn til branchens
holdninger og synspunkter.
Det har gennem forprojektet været tilstræbt at involvere den samlede kølebranche
inklusive ejere og brugere i størst muligt omfang. Det skulle ikke kun være en
begrænset gruppe af personer i arbejdsgruppen, der tegnede sig for den samlede branches
synspunkter, holdninger og behov. De fleste informationer stammer fra den gennemførte
spørgeskemaundersøgelse. Det er projektgruppens opfattelse, at fortolkninger og
konklusioner ikke vil blive ændret ved efterfølgende drøftelse med branchen. Derved vil
der nok komme konstruktivt og nyttigt input til komplettering af arbejdsgruppens forslag
til aktiviteter.
Spørgeskemaundersøgelsen blev udsendt til 492 modtagere, der forud var udpeget til at
udgøre et repræsentativt udsnit af alle 8 berørte "aktørkategorier" i
kølebranchen: A. Forening, organisation og ordning, B. Uddannelsessted og videncenter, C.
Projekterende og rådgiver, D. Virksomhed, der producerer kølekomponenter eller units, E.
Virksomhed, der installerer og servicerer køleanlæg eller units, F. Grossist, G.
Ejer af køleanlæg samt driftspersonale, samt H. Myndighed. Undersøgelsen blev udformet
på baggrund af bekendtgørelsesudkastet fra efteråret 2001.
Spørgsmålene var del op i flg. 8 afsnit:
1. Virksomhed/institution og kontaktperson
2. Kortlægning af kølebranchen
3. Hvilke kølemidler til hvilke anvendelser?
4. Kølekomponenter og anlæg
5. Kompetence- og kvalitetsforhold
6. Uddannelse og information
7. Myndighedsforhold
8. Forslag til handlingsplan for kølebranchen
Der skal ikke her refereres til de mange detaljerede resultater fra undersøgelsen,
som findes i rapportens afsnit 5, men blot uddrages et fåtal af udvalgte forhold:
 | Kølebranchen består af ca. 500-650 virksomheder af forskellig størrelse ekskl.
gruppen af ejere og brugere |
 | Det anslås, at ca. 1215.000 personer arbejder med køleteknik i Danmark |
 | Det er vanskeligt at uddrage ret meget af svarmaterialet mht. hvilke naturlige
kølemidler, der i fremtiden ønskes anvendt til hvad, men der er dog visse trends |
 | En række af udviklings- og demonstrationsprojekter med HC-kølemiddel eller CO2 har
allerede været udført eller er p.t. under afvikling |
 | Branchen er interesseret at deltage i projekter om anlægs(field)test med videndeling,
og en del forventer på den måde at komme hurtigere i gang |
 | Der er meget delte meninger om, hvorvidt det er muligt at skaffe standardkomponenter fra
danske eller udenlandske producenter |
 | De fleste mener, at det er en fordel for dansk eksport, konkurrenceevne og
beskæftigelse af overgå til naturlige kølemidler, men meningerne er delte |
 | Kursusudbuddet i dag er ikke dækkende for behovet |
 | De fleste ønsker, at personkompetence kædes sammen med myndighedsfastlagte krav, samt
at virksomhedskompetance tilsvarende hænger sammen med autorisation/anerkendelse med
løbende ajourføring gennem myndigheders godkendelse |
 | Der er stemning for kvalitetssikring gennem frivillig brancheordning |
 | Megen eksisterende viden er ikke p.t. direkte offentligt tilgængelig |
 | Der er behov for specialiserede kurser til de berørte personalegrupper og
modulariserede forløb foretrækkes |
 | Branchen ønsker, at teknisk information gøres tilgængelig og gerne elektronisk |
 | Kendskabet til eksisterende krav og regelsæt er utilstrækkeligt og skal forbedres |
 | På mange områder er meningerne delte mht., om krav og regelsæt anses for at være
tilstrækkelige og operative |
 | Der er behov for at gøre krav, regelsæt og hjælpeværktøjer mere brugervenlige, og
at udenlandsk materiale oversættes til dansk |
 | Der udtrykkes ønske om større myndighedskontrol fra AT mht. køleanlæg |
Efter ihærdige anstrengelser for at få flest mulige besvarelser lykkedes det at få
155 besvarelser med i undersøgelsen, hvilket giver en besvarelsesprocent på 32%.
Arbejdsgruppen havde håbet på et større engagement gennem flere svar.
På grundlag af konklusionerne fra spørgeskemaundersøgelsen suppleret med
arbejdsgruppens egne tanker og idéer er der opstillet 11 aktivitetsforslag som
udgangspunkt for indholdet i en handlingsplan.
Alle aktivitetsforslag indeholder aktivitetsbeskrivelse, aktører, organisering,
ressourcer og tidsplan. Ressourcer har været et vanskeligt punkt, men niveauet er antydet
med skøn eller overslag. Under tidsplan er gruppens holdning til
igangsættelsestidspunktet bl.a. anført. Efterfølgende er overskrifter med stikordsagtig
omtale af indhold listet op for alle forslagene, idet der henvises rapportens afsnit 6 for
nærmere detaljer:
1: Hvilke kølemidler til hvilke applikationer?
Udarbejdelse af fælles kurs for hvilke kølemidler til hvilke typer af anlæg.
2: Produktudvikling og test af standardkomponenter
Behov for udvikling og test af standardprodukter specielt til HC og CO2.
3: Anlægsudvikling og -test
Systemer til bl.a. kommerciel køling og A/C-anlæg med laboratorie- og field tests.
4: Omlægning af produktion lokaler, serviceudstyr og biler
Produktions- og lagerlokaler, servicebiler samt "sikkert" værktøj.
5: Kompetence- og kvalitetsforhold
Kompetencegivende uddannelse, certifikater efter kølemiddeltype og mængde,
modernisering af autorisationsordningen
6: Uddannelse
Udvikling og tilpasning af eksisterende og nye kurser, forøgelse af kapaciteten m.m.
7: Videnopbygning
Bearbejdning af regelsæt og vejledninger, hjælpeværktøjer som guidelines og
software samt elektronisk produktkatalog
8: Videnformidling
Effektiv organisering og bearbejdning af tilgængelig viden, der stilles til rådighed
via internet, informationsaktiviter i form af seminarer, workshops, nyhedsbreve osv.
9: Myndighedsforhold
Gennemgang af eksisterende regelsæt, hensigtsmæssige og praktisk anvendelige,
myndighedskrav/frivillige ordninger, sikring og kontrol, krav til tæthed på dansk, krav
til energieffektivitet, levetidsøkonomi, krav til kvalitetsniveau m.m.
10: Ejer- og brugerforhold
Støtteordning til ejere og oplæring af installationsfirmaer, incitament til at komme
hurtigt i gang, opsamling og formidling af anlægserfaringer.
11: Opfølgning på forprojektet
Arbejdsgruppens forslag til og idéer om, hvordan der kan arbejdes videre med
gennemførelsen af aktiviteterne og udarbejdes en handlingsplan.
Arbejdsgruppen foreslår, at resultatet af forprojektet i form af nærværende rapport
benyttes som udgangspunkt for at udforme den detaljerede handlingsplan. Opgaven er, at
myndigheder og branche i fællesskab udvælger og prioriterer de elementer, man kan blive
enige om at gennemføre i omstillingsperioden, for at branchen kan "komme sikkert i
mål", og som man kan finde ressourcer til at realisere. Dialogen bør foregå mellem
myndigheder og en bred kreds af repræsentanter fra alle kategorier af den berørte
kølebranchen samt nøglepersoner og virksomheder - evt. gennem et koordinerings- og
samarbejdsudvalg. Projektgruppen foreslår, at udarbejdelsen af handlingsplanen foretages
med projektgruppen fra forprojektet som sekretariatsfunktion eller som arbejdsgruppe i et
nyt (hoved)projekt. Dette vil være en naturlig forlængelse af det påbegyndte arbejde,
sikre kontinuiteten og mindske risikoen for tidsmæssig forsinkelse ved overdragelse til
nye folk.
De økonomiske og tidsmæssige ressourcer, der skal til for at realisere aktiviteterne
i en handlingsplan, er formodentlig det største problem og den vigtigste barriere.
Finansieringen af de enkelte aktiviteter må undersøges og aftales fra aktivitet til
aktivitet.
Støttemuligheder og -steder skal undersøges, og det skal i den forbindelse påpeges,
at det efter arbejdsgruppens opfattelse er oplagt at tilbageføre midler fra
kølemiddelafgifterne til handlingsplanens aktiviteter. Kølemiddelafgifterne blev
indført som et adfærdsregulerende element til begrænsning af HFC-forbruget, så hvad
kunne være mere oplagt?
For ikke at spilde værdifuld tid anser arbejdsgruppen det for vigtigt at få et
brancheudvalg etableret og diskussion sat i gang straks for at få udarbejdet en fornuftig
og realiserbar handlingsplan for omstillingsprocessen. Da de fleste af de
aktivitetsforslagene er foreslået igangsat hurtigst muligt, er der behov for hurtig
udvælgelse af de vigtigste aktiviteter til hurtig igangsætning.
De samlede tal for gennemførelse af alle aktivitetsforslagene lyder på samlede
ressourcer i størrelsesorden mere end 110 mio. kr. (omkostningsforbrug) og 35.000 timer
(omregnet til ca. 8.5 mio. kr. i timeforbrug). For mange af aktiviteternes vedkommende har
det ikke har været muligt at udarbejde kvalificerede skøn.
I spørgeskemaundersøgelsen var et af spørgsmålene rettet mod forventningerne til
ressourceforbruget for omstilling. Summen af tallene fra besvarelserne løb op i ca. 94
mio. kr. i omkostninger (66 svar) og ca. 95.000 timer i tidsforbrug (45 svar). Det
fremgår i øvrigt tydeligt af bemærkningerne på besvarelserne at virksomhederne har
svært ved at sætte tal på, og at man forventer et betydeligt ressourceforbrug. På
denne baggrund er der god grund til at antage at kølebranchens samlede omkostninger og
samlede tidsforbrug til omstillingen til naturlige kølemidler løber op i langt over 300
mio. kr. og 300.000 timer. Af spørgeskemaundersøgelsen fremgår det, at dem, der har
besvaret, allerede har forbrugt ca. 69.000 timer.
Ikke alle i branchen vil kunne frigive ressourcerne til omstillingen, og det kan få
konsekvenser af ukendt omfang. Der har eksempelvis længe været talt om, at en del af de
små kølefirmaer med ældre indehavere formodentlig vil vælge at nøjes med at drive
servicevirksomhed i en årrække og ikke involvere sig i ny risikobetonet og
omkostningskrævende omstilling og lukke virksomheden ved overgang til
pensionisttilværelse.
Arbejdsgruppen kan ikke komme meget længere på egen hånd, end rapporten med dens
aktivitetsforslag giver udtryk for. Der er nu behov for at myndighederne og den berørte
del af kølebranchen i fællesskab udarbejder en detaljeret handlingsplan med udgangspunkt
i det udførte forarbejde. Arbejdsgruppen håber, at rapporten indhold vil gavne branchens
omstillingsproces ved forbud mod HFC-kølemidler.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top |